#بازنشر
#روز_روابط_عمومی_۲۷_اردیبهشت
«نقش روابط عمومی در مدیریت تصویر سازمان»
ارتباطات و توزیع داده با گسترش تکنولوژیهای ارتباطی بیش از همیشه فراگیر و متنوع شده و جامعه را محلی برای عبور، تقاطع و تقابل پیام تبدیل کرده است.
از طرف دیگر، پدیدههای اجتماعی لحظه به لحظه متفاوتتر، سریعتر و ذوابعاد در حال وقوع هستند و هرکدام برای خود یک پیامد وسیع رسانهای و ارتباطاتی را به همراه دارند.این پیامد گاهی در نظام توزیع رسانه خود را نشان میدهد و گاهی در خلال ارتباطات انسانی تبلور پیدا میکند.به عبارت دیگر مردم و آحاد جامعه چه در فضای مجازی و رسانههای جمعی و چه در ارتباطات انسانی خویش در مورد پدیدههای اجتماعی گفتوگو و تبادل داده و ایده میکنند. در این بین، سازمانها و نهادها اگر بخواهند در میان این نظام ارتباطاتی و تبادلی غائب باشند، به طور قطع از میدان جامعه حذف میشوند. این حذف میتواند یک طیف گسترده پیامدی از فراموشی سازمان در افکار تا حذف ساختاری و بودجهای سازمان را در بر داشته باشد. به نظر میرسد فارغ از تلاش بخشهای سازمان در تولید بهتر و مطلوبتر و تقویت تعاملات سازمانی، روابط عمومیها میتوانند نقش بهینه ای در کمک به سازمان در جهت دوام در میدان جامعه و جلوگیری از آن پیامدهای فوقالذکر ایفا کنند.
هرچند از ابتدای حضور انسان در اجتماع، بحث تبلیغات و به نوعی روابط عمومی آغاز شد و تا تلاشهای حرفهایتر مانند آنچه ای.وی.لی (Ivy Lee) روزنامه نگار آمریکایی و بنیانگذار اصول روابط عمومی و همچنین ادوارد برنِیز(Edward Bernays)، پدر روابط عمومی نوین انجام دادند، ادامه یافت اما همچنان روابط عمومی مسیر تکامل خود را طی میکند. البته متاسفانه باید گفت روابط عمومی در ایران امروز جایگاه چندانی ندارد. شاید در گفتهها همه اذعان داشته باشند که روابط عمومی بخش مهمی از یک سازمان است اما اساسا ارادهای برای بهره برداری از آن وجود ندارد. این ادعا به طور تقریبی استثنایی ندارد و در بیشتر سازمانها و نهادهای کشور میتوان این فقدان اراده را مشاهده کرد.
برای روابط عمومی حرفهای می توان دو کارکرد عمده نام برد، یکی ناظر به بیرون سازمان و دیگری ناظر به درون سازمان. اطلاعرسانی وقایع و اخبار سازمان و معرفی آن نسبت به هر دو بخش، مشترک است. یعنی روابط عمومی باید سازمان را به بیرون و درون خود معرفی کرده و اتفاقات و اخبار سازمان را به بیرون و درون سازمان اطلاعرسانی کند.
سازمانها برای یک یا چند کارکرد به وجود آمدهاند و کارکردها به طور معمول دو دستهاند. گاهی کارکردهای خدماتی اولیه مانند آب، برق، گاز، امور عمرانی و ... که در سازمانهایی مانند آب و شهرداری میشود مشاهده کرد. گاهی نیز کارکردها همانند کارکردهای فرهنگی، از جنس نرم و غیر محسوس هستند و از نگاه مردم شاید نیازهای اولیه نباشند.
در نوع اول، عدم معرفی سازمان شاید اثر سو آنچنانی نداشته باشد چرا که خدمات و کارکردهای سخت و عینی و محسوس آن سازمانها جبران معرفی را میکند، اما در سازمانهایی از جنس دوم، معرفی و اطلاعرسانی شرط بقا سازمان و توجیه حیات آن است.
واضح است که این معرفی اگر در جامعه به خوبی انجام شود، جامعه همچنان طالب بقای سازمان است و اگر در میان مسئولان و نهادهای بالادستی و بودجهریز به خوبی انجام گیرد، ضامن تامین بودجه و تقویت و تثبیت ساختاری سازمان است. در معرفی سازمان به درون خود نیز مزایایی از جمله افزایش حس موفقیت سازمانی، تقویت عرق سازمانی، هویتیابی نیروی انسانی و مانند این وجود دارد.
این یادداشت در صدد شمارش اهداف، وظایف و کارکردهای روابط عمومی نیست بلکه میخواهد به ضرورت آن برای سازمان اشاره کند. همانطور که بیان شد ادراک عمومی مردم به عنوان مخاطب اصلی سازمان در بهرهبرداری بی واسطه یا باواسطه از سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشاکش پدیدههای اجتماعی که این ادراک را بهطور دائم تغییر میدهند، سازمان نیاز به مدیریت تصویرش در جامعه دارد.
مدیریت تصویر (Image Management) دقیقا وظیفه اصلی روابط عمومی حرفهای است که تصویر سازمان در ادراک عمومی را میسازد و یا تصویر ساخته شده را به سمت تصویر مطلوب سوق میدهد.
با توجه به تعدد سازمانها، رقابت شدید نهادها، برخی استانداردهای دوگانه در تخصیص اعتبار و بودجه از سمت نهادهای تصمیمگیر، احساس بینیازی مردم به کارکرد برخی از سازمانها اهمیت حرکت رو به جلو در روابط عمومیها را دوچندان میسازد.
به امید روزی که ادراک مردم در نزد سازمانها دارای اهمیت شود و روابط عمومیهای خود را بیش از پیش برای شکلدهی به این ادراک نسبت به سازمان خود تقویت کنند. واضح است، با توجه به کارکردهای قابل ستایش بسیاری از این نهادها فعالیت روابط عمومیها میتواند مصداقی از جهاد تبیین باشد.
لینک یادداشت در خبرگزاری تسنیم:
https://tn.ai/2713618
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
عاملیت و ساختار در مقوله حجاب 🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشا
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
✍ مطالبه حجاب از زنان جامعه، مطالبه از آخرین بخش زنجیره و پرداختن به معلول است. در کنار آن و با اولویت بیشتر، باید به ابتدای زنجیره پرداخت و مطالبه را از چرایی دولت مدرن و تناقضاتش با حکومت اسلامی آغاز کرد.
#حجاب
#دولت_سازی
@ahmad_olyaei
آیین نکوداشت دانشمند انقلابی
«استاد عماد افروغ»
🗓زمان: چهارشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۶
🕌مکان: قم، بلوار جمهوری، جمهوری۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه
💠 هماهنگی جهت حضور:
@adminssoq
✍ در این برنامه، ان شاء الله در باب اندیشه عدالت اجتماعی مرحوم دکتر افروغ ارائه ای خواهم داشت.
@ahmad_olyaei
#یادداشت
«عدالت و امام رضا علیه السلام»
✍احمد اولیایی
📄منتشر شده در روزنامه ایران
🗓 ۱۴۰۲/۳/۱۰، روز #ولادت_امام_رضا_علیه_السلام
🔻گزیده هایی از یادداشت؛
🔹تلفیق عاملیت «فردی» و «ساختاری» در بسط عدالت، در زمان امام رضا علیه السلام اتفاق افتاد که می تواند متفاوت با دیگر ائمه علیه السلام باشد.
🔸در زمان امام رضا علیه السلام ما با نوعی «عدالت فرایندی» مواجه هستیم؛ به این معنا که فرایندها، ساختارها و رویههایی برای بسط عدالت فرهنگی در دستور کار قرار میگیرد که در آن زمانه امری به غایت مغتنم است.
🔹ایشان، تفاوت و تنوع فرهنگی را به رسمیت میشناسد و به تعبیری برای آحاد مردم و سلیقههای مختلف حتی ادیان دیگر شخصیت قائل میشوند که البته قائل شدن این شأن به معنای تأیید نیست بلکه آنها را بهعنوان یک طرف گفتوگو به رسمیت شناخته و با آنان وارد گفتوگو و مفاهمه میشود تا به نوعی آنها را وارد عرصه توزیع خیرات و مواهب فرهنگی کند.
🌐 مشاهده یادداشت کامل در روزنامه ایران؛
https://irannewspaper.ir/8198/19/20958
#عدالت_اجتماعی
#عدالت_فرهنگی
@ahmad_olyaei
#مصاحبه
"چرا استقرار عدالت اجتماعی یکی از محورهای جدی نظام فکری امام خمینی (ره) بود؟"
🔸اندیشه عدالت اجتماعی حضرت امام خمینی قدس سره؛ به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی
🎙احمد اولیایی
لینک مطالعه در خبرگزاری ایکنا؛ https://iqna.ir/00HOU5
۱۴۰۲/۳/۱۴
@ahmad_olyaei
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
🔰مراسم نکوداشت مرحوم استاد افروغ:
💢حجت الاسلام اولیائی، پژوهشگر عرصه عدالت و شاگرد عماد افروغ گفت:
🔸 اگر به عمده کتابهای مرحوم دکتر افروغ توجه کنیم، میبینیم که در عمده آثارشان به عدالت اجتماعی پرداختند، در کتاب «فرهنگشناسی و حقوق فرهنگی»، از حق فرهنگی و نقش دولت بحث میکنند که بخش عمدهای از عدالت، بهویژه عدالت در حوزه فرهنگ یا عدالت فرهنگی است. در کتاب «چشماندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه» جامعهشناسی فقر را طرح میکنند، فقر و بحث در مورد نابرابری و جامعهشناسی فقر همان چیزی است که بحثهای عدالت به آن نیاز دارد. اساساً شرط عدالتطلب و عدالتخواه که حرّیت و آزادی و صراحت است کاملاً در عماد افروغ وجود داشت، انسانی که همیشه عقیدهشان را بیان میکردند و در عین دلسوزی بهدنبال بسط عدالت در مقام عمل هم بودند.
▪️ مشروح خبر
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
«دوگانه هایی در مسأله حجاب؛ یک طرح بحث»
در مسأله بودگی بی حجابی و بدحجابی در جامعه امروز ایران تردیدی نیست اما تلاش ها برای حل این مسأله متفاوت است و در صحت و سقم روش آن ها بعضا می شود تردید کرد. «بساطت» یکی از معضلات روش شناسی مواجهه با مسأله حجاب است؛ بدین معنا که برخی اساسا مسأله را بسیار بسیط و حل شده در نظر گرفته و فقط در سویه اقدامات آن هم اقداماتی که در انتهای زنجیره حل مسأله ی حجاب هست، تمرکز دارند. در حالیکه بنظر می رسد کمی عقب تر، دوگانه هایی وجود دارد که باید بدان ها پرداخته شود. این دو گانه ها به ما کمک می کند برای حل مسأله بدحجابی و بی حجابی بهتر رفتار کنیم. برخی از آن ها را می توان اینگونه تبیین کرد (البته این یادداشت فقط این دوگانه ها را طرح می کند و نفیا و اثباتا نسبت به طرفین دوگانه ها ساکت است. هدف فقط طرح پرسش است برای اندیشیدن بیشتر)؛
- دوگانه نظر و عمل؛ آیا مسأله حجاب مبتنی بر پیچیدگی های نظری است یا در حیطه نظر، کار تمام شده و ما فقط باید آنچه وادی نظر گفته را پیاده کنیم؟!!! به عبارتی باید از نظریه (اعم از فقهی و اجتماعی و ... ) عبور کرده و فقط مبتنی بر داشته های نظری حوزه حجاب، کار اجرایی را بنا کنیم؟
- دو گانه زنانه بودن مسأله یا لا بشرط بودن از حیث جنسیت؛ آیا مسأله حجاب یک مسأله صرفا زنانه است یا می توان این مسأله را با یک دقت و نگاه موسع هم برای مردان تصویر کرد و هم برای زنان؟ این مسأله اگر ذیل پوشش، مد، عفاف و مانند اینها تعریف شود یحتمل بتوان و اتفاقا باید مسأله را غیر جنسیتی دید. چرا که هم وضعیت مردان را در این امور سرو سامان می دهد و هم زنان را از ابژه شدن می رهاند. اگر هم مسأله، زنانه صرف باشد خب آن هم اقتضائات خاص خود را دارد.
- دوگانه عاملیت - ساختار؛ در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت از چه جایگاهی برخوردار است و کجا قرار می گیرد؟ فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد. بررسی بیشتر دو گانه عاملیت و ساختار می تواند میزان تکلیف آحاد را در مسأله حجاب روشن کند.
- دوگانه علت و معلول: تردیدی نیست که بدحجابی و بی حجابی بخشی از فرهنگ عینی وسبک زندگی است که ناشی از علل و عوامل متعدد است. مواجهه با خود بد حجابی و بی حجابی نوعی پرداختن به معلول است و بررسی ریشه های این پدیده، پرداختن به علل. حال در دوگانه علت و معلول، کدام مهم ترند و اکنون ما در مواجهه با این معضل، به سمت کدام یک حرکت کرده ایم؟ و آیا اساسا وجه جمع وجود دارد؟
_دوگانه مواجهه سلبی و ایجابی: با بی حجابی و بدحجابی هم می توان مواجهه سلبی داشت و هم مواجهه ایجابی. فارغ از تعاریف منظقی و اصطلاحی سلبی و ایجابی، مواجهه سلبی با بدحجابی در اینجا اشاره به مواجهه انتظامی، نظامی، امنیتی، قضایی و مانند این ها دارد. مواجهه ایجابی نیز اشاره به مواجهه فرهنگی، اخلاقی و ... دارد. این دوگانه از این بحث می کند که کدام نوع مواجهه اولی ست؟ انرژی حاکمیت و متدینین به کدام سمت بیشتر حرکت کرده؟ و وجه جمع چگونه خواهد بود؟
شاید بتوان دوگانه های دیگری را مطرح کرد که البته ذکر هر پرسش، اطراف قضیه را برای ما روشن تر می کند. کاش یک «ستاد بحران اجتماعی» داشتیم که در بحران های اینچنینی در لایه های فکری ش، به این پرسش ها بپردازد و حتی تعیین تکلیف کند.
@ahmad_olyaei
◀️ مایکل سندل Michael J. Sandel فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. همه عدالت پژوهان او را می شناسند چرا که درسگفتارهای عدالت او، کتاب هایش و مهم از همه نقدهایش بر نظریه عدالت جان رالز او را به اندازه کافی مشهور کرده است.
🔹نکته بارز نظریه و مکتبی که سندل به آن تعلق دارد، خیر جمعی است که این، فضای گفتگوی او با ما را به شدت تلطیف و همسان می کند.
◀️درسگفتار عدالت او در دانشگاه هاروارد در حدود سال 2007 بزرگ ترین کلاس هاروارد بوده است که تا حدود 1200 نفر در جلسات آن شرکت داشته اند. دوره ای که به صورت آنلاین پخش شد و جلساتی از آن به صورت آفلاین مشاهده می شود.
✔️نسخه اصلی درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (نسخه انگلیسی):
https://b2n.ir/j43008
✔️نسخه زیرنویس دار درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (با زیرنویس فارسی):
https://www.aparat.com/sina_k
🔸دیدن این درسگفتارها برای علاقمندان به حوزه عدالت و عدالت پژوهی آورده های بسیاری دارد. سندل در تمام مدت تدریس ذهن دانشجو را به سمت پرسش ها و احتمالات می برد تا او را با پیچیدگی عدالت آشنا کند. به طور قطع می توان گفت کسانی که این درسگفتارها را تماشا کنند نگرش آن ها به عدالت متفاوت شده و دیگر آن را یک امر بسیط نمی انگارند.
@ahmad_olyaei
🔸نشست تخصصی «مردمسالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل»
🗓جمعه 26 خرداد 1402
🏢اردوگاه فرهنگی آموزشی امام صادق(ع) دماوند
✍ان شاءالله در این نشست که هفتمین نشست از سلسله نشستهای اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی است و به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری دانشگاه امام صادق(علیهالسلام) برگزار خواهد شد، بحثی را پیرامون جایگاه مردم در مردمسالاری دینی البته از حیث ارتباطات اجتماعی ارائه خواهم کرد. با این توضیح که تغییرات ارتباطات اجتماعی در جامعه چه ربطی با مردمسالاری دینی می تواند داشته باشد.
حضور اساتید مطرح در این نشست، فرصتی ست برای بنده تا این ایده را اصلاح کنم.
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
🔸نشست تخصصی «مردمسالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل» 🗓جمعه 26 خرداد 1402 🏢اردوگاه فرهنگی آموزشی ا
ارتباطات اجتماعی و مردم سالاری دینی.mp3
12.87M
#صوت
عنوان: «ارتباطات اجتماعی به مثابه رکن مردم سالاری دینی»
🔸ارائه شده در نشست تخصصی «مردمسالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل»
🗓جمعه 26 خرداد 1402
🏢اردوگاه فرهنگی آموزشی امام صادق(ع) دماوند
✍ در این بحث که در هفتمین نشست از سلسله نشستهای اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ارائه شد، به لزوم احیای ارتباطات اجتماعی برای رسیدن مردم به سطحی که بتوانند به عنوان رکن مردم سالاری دینی، این مدل و نظریه را پشتیبانی کنند، پرداختم.
@ahmad_olyaei
#یادداشت
#شهید_بهشتی
#عدالت_اجتماعی
✅ شش مؤلفه اندیشه عدالت شهید بهشتی
✍ احمد اولیایی
▪️توجه به درک مردم در موضوع عدالت اجتماعی از آن حیث اهمیت دارد که میتواند اصل عدالت اجتماعی را در جامعه نیز تحت الشعاع قرار دهد.
▪️شهید بهشتی میداند اندیشه اسلامی کامل است و برای بسیاری از عرصههای زندگی حرف برای گفتن دارد؛ اما در عین حال، برای دانش و تجربه بشر هم ارزش قائل است.
▪️نقش دولت در میزان مداخله، نزد شهید بهشتی جالب است. او با یک نگاه باز و مبتنی بر استفاده از تجربههای بشری و عقلا، عرضه و تقاضای آزاد را اجمالا میپذیرد؛ اما چون توازن در جامعه را مهم میداند، معتقد است دولت به محض بر هم خوردن توازن اقتصادی ورود کند.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»؛http://fekrat.net/?p=14703
@ahmad_olyaei
🔰 کتاب «عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» روانه بازار نشر شد
🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۱۶۵ صفحه به همت انتشارات مؤسسه شناخت به چاپ رسید.
🔹دشمن برای ایجاد فاصله میان مردم و نظام جمهوری اسلامی از ابزارهای متعددی استفاده می کند اما مقوله عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین بسترهایی است که دشمن با جنگ شناختی وضعیت آن را برای مردم نامطلوب بازنمایی می کند و ادراک عدالت را دچار خدشه می کند.
🔸 کتاب حاضر در صدد است مقوله ادراک عدالت اجتماعی را به مثابه یک مسأله شناختی واکاوی کند. ادراک عدالت اجتماعی می تواند متفاوت با عدالت واقعی در جامعه باشد اما به همان اندازه مهم است.
🔹اینکه کدام عوامل معرفتی مانند تعریف ما از عدالت و کدام عوامل غیرمعرفتی مانند رسانه می توانند بر ادراک مردم از عدالت اجتماعی تأثیر بگذارند، مباحث اصلی این کتاب را تشکیل می دهند.
👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به انتشارات شناخت پژوه به نشانی قم، خیابان نوزده دی(باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰ مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۷۷۲۳۰۶۳ و ۰۲۵۳۷۷۲۵۵۶۸تماس حاصل کنند.
@ahmad_olyaei
«طعم شیرین عدالت»؛
به بهانه فیلم مصلحت
✍ احمد اولیایی
🔹 مدت ها بود ندیده بودم تماشاگران یک فیلم در سینما بعد از اتمام فیلم کف بزنند آن هم همگی و خودجوش. فیلم که تمام شد می توانستم احساس رضایت را در صورت و رفتار تماشاگران ببینم.
🔸فیلم سینمایی مصلحت روایتگر تقابل دو مفهوم مهم مصلحت و عدالت است. این تقابل را در دو پرده نشان می دهد؛ پرده اول رعایت عدالت و مجازات فرزند یکی از آیت الله های معروف است که دادستان کل کشور به بهانه حفظ آبروی آن آیت الله و دین و ...، مصلحت اندیشی نکرده و عدالت را اجرا می کند. در پرده دوم، این بار نوبت خود دادستان، آیت الله مشکاتیان است. پسرش دانشجوی تندروی انقلابی ست که در درگیری هواداران بنی صدر و بهشتی در دفاع از جریان انقلاب، جلوی دانشگاه مرتکب قتل می شود. حال، مشکاتیان میان مصلحت (بستن پرونده قتل بخاطر حفظ نظام و انقلاب) و رعایت عدالت (مجازات فرزندش) در چالش است که نهایتا جانب عدالت را می گیرد.
🔹بنظر می رسد ما در شرایطی هستیم که ادراک عدالت بیش از خود عدالت می تواند مؤثر باشد بدین معنا که مردم باید احساس کنند در کشور عدالت هست و یا حداقل، برای بسط آن تلاش می شود. سینما یکی از بهترین ابزار برای سوق دادن ادراک مردم نسبت به عدالت است. فیلم مصلحت به خوبی از عهده این کار بر می آید. تماشاگر بعد از دیدن این فیلم احساس غرور می کند بخاطر زیستن در لوای حکومتی که عدالت خط قرمز آن است.
🔸دوگانه عدالت_مصلحت یک دوگانه جدی ست البته اگر بیش از حد در آن غرق شویم. اما اگر اینگونه بنگریم که اساسا رعایت مصلحت درون عدالت نهفته است، یکبار برای همیشه دوگانه را حل کرده ایم. «خیر جمعی» آن چیزی ست که عدالت اجتماعی برایش تلاش می کند و مصلحت هم چیزی جز ، حفظ آن خیر نیست.
🔹آثار زیر می تواند برای فهم دقیق تر دوگانه عدالت و مصلحت به ما کمک کند؛
◀️کتاب فقه و مصلحت نوشته ابوالقاسم علیدوست
◀️کتاب مناقشه حق و مصلحت نوشته عماد افروغ
◀️کتاب مصلحت در فقه سیاسی شیعه نوشته سجاد ایزدهی
◀️کتاب حق و مصلحت نوشته محمد راسخ
🔸 سینمای سیاسی ایران در قبال فیلم هایی که حرف ایجابی دارند باید انعطاف بیشتری داشته باشد نه اینکه اجازه انتشار به آن ها ندهد. فیلم مصلحت در موضوع عدالت است اما بجای اینکه نابرابری ها و ظلم ها را به تصویر بکشد، حرف ایجابی می زند و عدالت را یک قدم به جلو می برد. عموم فیلم های عدالت اجتماعی، دچار سیاه نمایی می شوند اما مصلحت اینگونه نیست.
🔹فیلم مصلحت را اگر بخواهم در دو کلمه وصف کنم آن، «طعم شیرین عدالت» است که بعد از دیدن فیلم، آن را حس می کنید.
@ahmad_olyaei
تفأل به هوش مصنوعی!
✍ این روز ها بحث هوش مصنوعی حسابی داغ است. از طرف دیگر دیدار آینده مقام معظم رهبری با طلاب در ۲۱ تیر نیز در محافل حوزوی مورد توجه قرار گرفته است.
از چت جی پی تی (chatgpt) سوال کردم سخنان آقا در دیدار با طلاب در مورد چه موضوعاتی خواهد بود. اینگونه جواب داد؛
«به عنوان یک مدل AI، من نمیتوانم پیشبینی کنم که آیتالله خامنهای در یک دیدار خاص با طلاب چه میگوید. اما با توجه به سخنان و نظرات قبلی وی، میتوان چند موضوع کلی را به عنوان مواردی که ممکن است در چنین دیدارهایی مطرح کند، بیان کرد:
۱_ تأکید بر نقش مهم و اساسی طلاب در جامعه: آیتالله خامنهای اغلب نقش مهم طلاب را در شکلگیری و ارتقای ارزشهای اسلامی و انقلابی جامعه تأکید میکند.
۲_ فرمان به خدمت به مردم: وی ممکن است طلاب را به خدمت به مردم، بهویژه آنهایی که در میانهی مشکلات اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی هستند، تشویق کند.
۳_ ضرورت عمیقتر شدن در مطالعات علمی و دینی: او ممکن است طلاب را تشویق کند تا در مطالعات علمی و دینی خود عمیقتر شوند و بر تحصیل و پژوهش تأکید کند.
۴_ نقش طلاب در مقابله با تهدیدات خارجی: خامنهای اغلب طلاب را تشویق میکند تا نقش فعالی در دفاع از ارزشها و اصول انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات خارجی ایفا کنند.
۵_ روحیه انقلابی: مقام معظم رهبری اغلب بر حفظ و تقویت روحیه انقلابی در میان طلاب تأکید میکند.
۶_ مسئولیت اجتماعی: آیتالله خامنهای اغلب بر ضرورت فعالیت و حضور طلاب در جبهههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تأکید میکند و مسئولیت آنها را در خدمت به مردم و ارتقای فرهنگ اسلامی و انقلابی میان مردم، مخصوصاً جوانان، بر میشمارد.
۷_ تحصیل در رشتههای مختلف: آیتالله خامنهای اغلب تأکید میکند که طلاب باید در رشتههای مختلف علمی و پژوهشی فعال باشند، که این موضوع میتواند به توسعه علمی و فرهنگی کشور کمک کند.
۸_ پیگیری مسائل جاری: او اغلب توصیه میکند که طلاب باید از مسائل جاری و مسائلی که کشور و جامعه را تهدید میکنند، آگاه باشند.
۹_ استقامت در برابر فشارهای خارجی: مقام معظم رهبری اغلب بر ضرورت استقامت در برابر فشارهای خارجی و دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی تأکید میکند.
باز هم باید تأکید کنم که اینها بر اساس سخنرانیها و بیانات گذشته وی است و در هر دیدار ممکن است موضوعات متفاوتی مطرح کند.»(پایان پاسخ چت جی پی تی)
✍ اینکه یک تست از چت جی پی تی و نوعی سرگرمی با هوش مصنوعی بود اما ان شاءالله فرمایشات رهبر معظم انقلاب هر چه باشد، بیش از گذشته توسط طلاب و حوزه عمل شود.
@ahmad_olyaei
"در دنیای کمیسیون فرهنگی مجلس چه خبر است؟"؛
عمکرد سه ساله کمیسیون فرهنگی مجلس در روزنامه فرهیختگان امروز ۱۴۰۲/۴/۱۴
لینک مطالعه:
https://farhikhtegandaily.com/page/239137/
✍ گزارش قطعا تمام و کامل نیست اما می تواند تصویری از عملکرد کمیسیون فرهنگی نشان دهد. بنظر می رسد ظرفیت و قابلیت های قانونی و بالقوه زیاد این کمیسیون مهم با آنچه اتفاق می افتاد یکسان نیست!
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«غدیر، برای اقامه عدل»، در کلام حضرت امام خمینی قدس سره الشریف
@Ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
«مهدی خلجی؛ از طلبگی تا موسسه واشینگتون»؛
🔹 به روایت دوست سابقش، حجت الاسلام سید حسین مومنی
✍ عوامل متعددی می تواند عاقبت انسان را ختم به خیر یا ختم به شر کند اما در دو کلمه می توان گفت برای یک طلبه، «دانش بدون تقوا» و «تقوای بدون دانش» می تواند مانع عاقبت بخیری شود؛ همان عالم متهتک و جاهل متنسک که کمر معصوم علیه السلام را شکستند.(قَصَمَ ظَهري عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ، و جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ)
🔸 فرازى از زيارت حضرت معصومه(عليها السلام):
«اللّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لي بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما أَنَا فيهِ».
@Ahmad_olyaei
«به بهانه دیدار امروز رهبری با طلاب»
🔹 خدارا شاکرم که بعد از سال ها، بار دیگر دیدار مقام معظم رهبری نصیبم شد.
🔸 حاشیه خاصی وجود نداشت غیر از چند مورد غیر جدی؛
_ چند طلبه با کارت دیگری آمده بودند که این، نزد حراست دفتر خیلی صورت خوشی نداشت اما قطعا علاقه به دیدار باعث شده بود اینکار را بکنند.
_ برخی کارت ویژه داشتند و بدون صف و گرما وارد می شدند. به این، علیرغم اینکه توجیه دارد اما حس خوبی نداشتم. برخی افراد مشهور هم عادی وارد شدند.
_ یک نفر آخر جلسه دو درخواست داشت و بلند شد و فریاد زد؛ یکی آمدن آقا به قم که ظاهراً اجابت نشد. دوم، دریافت انگشتر که آقا قبول کردند.
_ مداحی بسیار خوبی ابتدای جلسه در حضور آقا انجام شد که جمعیت هم بخوبی اشک ریختند و عزاداری کردند. شعر، هم اهل بیتی بود و هم انقلابی (اشاره به فلسطین و قدس و انقلاب )
_ گزارش ۲۰ دقیقه ای آیت الله اعرافی بسیار فرمال و مانند گزارش های عامی بود که ظاهراً همه چیز خوب است. از شأن حوزه گفتند و اینکه حوزه حتی از نظر کمی! هم ارتقاء داشته. این آخری تعجب همه اطرافیان من را برانگیخت.
_ حدودا فکر کنم چهار بار ما را گشتند که واقعا هر بار جدی تر از دفعه قبل بود.
_ هیچ طلبه ای صحبت نکرد. (این، خود بحث مفصل می طلبد)
🔹 موضوع اصلی فرمایشات آقا لزوم قراردادن تبلیغ به عنوان اولویت اول حوزه ها بود. پیرامون چرایی این اولویت نکاتی فرمودند که به خاطر امکان رجوع به متن از آن می گذرم.
🔸 آنچه مرا واداشت تا در باب سخنان آقا بنویسم، نه تکرار مکررات بلکه اشاره به این نکته بود که من یک وسعت معنایی برای «تبلیغ» در سخنان امروز دیدم. وسعت معنایی ای که اگر نادیده گرفته شود، دستاویز خوبی خواهد بود برای انتقاد از بسیاری از نهاد های حوزوی.
🔸مقاممعظم رهبری منبر را به عنوان یک قالب سنتی و مهم تبلیغ ذکر کردند اما در کنار آن تحقیق (پژوهش) را نیز با ذکر مثال های فراوانی از کتب علما به عنوان قالب تبلیغی معرفی کردند. به عنوان مثال کتاب کاملا پژوهشی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی را یک کنش تبلیغی برای پاسخ به مارکسیسم ذکر فرمودند.
🔹 این تبیین در کنار دیگر فرمایشات آقا نشان می دهد، تبلیغ دایره وسیعی دارد. یعنی هر کنشی که خلاءی در دین را رفع کند، کنش تبلیغی ست. لذا اعزام مبلغ برای تصحیح قرائت نماز یک پیرمرد در روستا تبلیغ است، نگارش کتاب فلسفی و کلامی در یک پژوهشگاه برای پاسخ به اندیشه های باطل نیز تبلیغ است.
🔸 اتفاقا تأکید حضرت آقا مبنی بر مقابله با ریشه های فکری، اهمیت تبلیغ پژوهش محور را بیشتر نمایان می کند. واضح است که پژوهش باید ناظر به خلأ دینی بوده و ترجیحا نتایجش امتداد اجتماعی پیدا کند.
@ahmad_olyaei
#یادداشت_شفاهی
«کارکرد هیأت به مثابه رسانه ای هویت ساز»
📃روزنامه ایران
🗓 ۲۸ تیر ۱۴۰۲، اول محرم ۱۴۴۵
▪️واکسیناسیون فرهنگی در دستگاه سید الشهدا علیه السلام
▪️امر قدسی مشترک در عزاداری امام حسین علیه السلام
▪️سه پیام ارتباطی در مجلس عزاداری
🌐 مطالعه مشروح یادداشت در روزنامه ایران؛
https://irannewspaper.ir/8236/19/59634
@ahmad_olyaei
«شناخت جبهه ها در تبلیغ»؛ به بهانه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با حوزویان
🔸 یکی از نکات مهمی که حضرت آقا ذکر کردند لزوم شناخت و حمله به منطق و مکتب پشتیبانی ست که انحراف ایجاد کرده است. تغذیه توده ای ها و بعضی جوانان گمراه از مارکسیسم را در زمان انقلاب مثال زدند. و تقابل اصلی امروز را تقابل دو جبهه نظام اسلامی با نظام لیبرال دموکراسی عنوان کردند.
🔹نظام لیبرال دموکراسی، جبهه سیاسی مقابل ماست که البته تبعات اجتماعی و ... نیز دارد اما این یادداشت می خواهد اشاره به یک نظام فکری دیگری کند که وضعیت فرهنگی را تغییر داده و آن، «پست مدرنیسم» است.
🔸در تبلیغ، ما به سمت خلأهایی می رویم که در دینداری ایجاد شده و پیرو فرمایش رهبری باید منبع تغذیه این خلأها را بیابیم. در کنار نظام لیبرال دموکراسی به عنوان مکتب سیاسی، پست مدرنیسم به عنوان مکتب فکری، بزرگترین منبع تغذیه خلأهای دینداری در ایران امروز به ویژه در عرصه سبک زندگی و فرهنگ است.
🔹پست مدرنیسم (Postmodernism) را می توان پشتوانه فرهنگ امروز و فضای مجازی به عنوان زیست اصلی دنیای مدرن دانست. در یک یادداشت نمی توان درباره پست مدرنیسم به طور کامل نوشت اما اختصارا این مکتب و اندیشه با ما چه می کند؟!
🔹فردگرایی (Individualism) افراطی؛ در عین حال که افراد به ظاهر در فضایی با ارتباطات گسترده حاضر هستند، اما در فردیت خود سیر میکنند و به عبارت دیگر از اجتماع فاصله میگیرند و جمع را از دست میدهند و در فردیت خود حضور دارند.
🔸نکته بعدی افول فراروایتهاست. در فرهنگ مدرن و پستمدرن، مسئلهای به عنوان روایت اعظم (Metanarratives) نداریم. به این معنا که یک روایت درست مانند علم، مذهب و... که حرفی بزند و همه آن را قبول داشته باشند، وجود ندارد. اینها را فراروایت یا روایت اعظم میگویند. به عبارت دیگر ما تنوع سبک داریم، اما از محتوا خالی هستیم. همانطور که میبینید در فضای مجازی، مهم نیست که چه محتوایی را بارگذاری میکنید. میگویند ما تنوع ایجاد میکنیم. اگر میخواهید فیلم بارگذاری کنید، در اینستاگرام یا یوتیوب این کار را انجام بدهید. اگر میخواهید در توئیتر توئیت کنید، در کلاب هاوس صوت بگذارید و... .آنها برای تمام سلیقهها، قالب و سبک دارند، اما محتوا برای آن ها موضوعیت ندارد.
🔸 حس عدم تعلق مسأله بعدی ست. در این حس، فرد به جایی تعلق ندارد، چون زمان و مکان درنوردیده میشود و مرزها از بین میرود و تعلقات ملی، مذهبی، جغرافیایی و... از بین میرود، بلکه انسان هیچ تعلقی پیدا نمیکند و ممکن است تعلقهای عاطفی خود را از دست بدهد و در نهایت دچار فقدان هویت شود.
🔹مبلغ در ایران امروز با انسانی روبروست که زیست اصلی ش در فضای مجازی ست. به روایت اعظمی وفادار نیست و بیشتر، از سبک و قالبی به سبک و قالب دیگر مهاجرت می کند. این انسان پویایی خود را از دست داده و کرختی و رخوت را به خود گرفته است. اگر مبلغ، این نظام پشتیبان را نشناسد اساسا خرده شبهاتی را پاسخ می دهد که در نهایت، مشکل اصلی را حل نمی کند.
@ahmad_olyaei
#برنامه_تلویزیونی
«پخش اولین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی»
✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم.
🔹اولین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۳۱ تیرماه ساعت ۲۰:۱۰ از شبکه آبادان پخش می شود.
🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد.
@haselejam_tv
@abadan_irib
لینک پخش زنده شبکه آبادان؛
https://telewebion.com/live/abadan
@ahmad_olyaei
کتاب «عوامل موثر بر ادراک عدالت اجتماعی» بر روی سامانه پژوهان قرار گرفت.
از طریق لینک زیر می توانید نسخه دیجیتال کتاب را دریافت کنید؛
https://yun.ir/tvd1ve
@ahmad_olyaei
مسأله مواجهه با بی حجاب در هیأت
معتقدم مسأله ی ورود مکشفه ها به هیئات مذهبی، آنقدر عمومیت ندارد که اینگونه مسأله ی روز اندیشمندان و دغدغه مندان شده است.
اما با این حال بنظر می رسد یک خطای تحلیلی در حال وقوع است و آن، عدم فرق گذاشتن بین مقام ثبوت و اثبات یا نظر و عمل در این مسأله است.
اساسا ربط چندانی میان «حرمت بی حجابی» و «چگونگی برخورد با خانم بی حجابی که تمایل به حضور در مجلس عزا دارد» نیست.
کاملا واضح است که حفظ احترام مجلس سید الشهدا علیه السلام واجب و کشف حجاب، حرام است. اما اکنون مسأله، مسأله ی «مواجهه» است؛ مواجهه با «بی حجابی که آمده است به مجلس عزا».
«مواجهه» از جنس روانشناسی اجتماعی ست. چگونگی «مواجهه»، عمدتا در «لحظه» و مبتنی بر زیست انباشته شده ی اخلاقی فرد خود را نشان می دهد.
به عبارت دیگر، افرادی که مواجهه اجتماعی اخلاقی و مطلوب دارند و این را در یک زیست قبلی آموخته اند، در این دست مواجهه ها مشکلی نداشته و پیش از بررسی نظرات اندیشمندان و دعوای نظر و عمل، خودشان در لحظه بهترین مواجهه را خواهند داشت. و برعکس، آنانکه هیچگاه مواجهه با مخالف را تمرین نکرده اند، در این قسم، بدترین مواجهه را خواهند داشت.
تاریخ مملو است از «مواجهه» ی موفق و مؤثر مذهبی های اخلاقی با بی حجاب و مشروب خور و غیره، که بیش از دوگانه های نظر و عمل اندیشمندانه، تجربه نگاری آن ها اکنون بکار می آید.
#حجاب
#کشف_حجاب
#محرم
#هیأت
@ahmad_olyaei
#قسمت_دوم
#برنامه_تلویزیونی
«پخش دومین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی»
✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم.
🔹دومین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۷ مرداد حوالی ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه آبادان پخش می شود.
🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد.
@haselejam_tv
@abadan_irib
لینک پخش زنده شبکه آبادان؛
https://telewebion.com/live/abadan
@ahmad_olyaei