eitaa logo
احمد اولیایی
593 دنبال‌کننده
237 عکس
64 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹«مواجهه با اسرائیل و باز هم ادراک اجتماعی» لینک مطالعه در روزنامه وطن امروز (صفحه یک)؛ http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4142/1/292618/0 @ahmad_olyaei
نشست «نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Arabworld2023/128 https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1614 @ahmad_olyaei
یک سوال مهم؛ فاصله تلاش ما، حضور ما و در ابتلا قرارگرفتن ما با آنچه از رهبری (مثل حضور در نماز جمعه) می‌بینیم چقدر است و چه باید بکنیم؟ پاسخ را خود رهبری داده‌اند؛«در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ی کارها به شما متوجه است» این یعنی جایگاه مهم نیست، اگر «شدت»ِ کار و تلاش و حضور با این معیار باشد، آنوقت ما شبیه رهبری عمل کرده‌ایم. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1728145405677714235 @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش دوم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://B2n.ir/r49113 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/11 @ahmad_olyaei
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد. 🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید. 🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید. 🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند. @ahmad_olyaei
«عدالت، فلسطین و مقاومت» 🗓 ۶ آبان 👇مطالعه یادداشت در سایت روزنامه فرهیختگان: 🌐https://farhikhtegandaily.com/page/258798/ @ahmad_olyaei
بازی سالانه؛ بودجه نهاد‌های فرهنگی 🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛ ۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد. ۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ می‌شود! ۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد. ۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر می‌شوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی می‌شود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت می‌کند). این‌ها و ده‌ها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که می‌توان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمی‌کنند، می‌توان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست. ۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجه‌ی نهادهای فرهنگی_دینی مانور می‌دهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمی‌دانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمی‌دانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمی‌کند بلکه دینداری مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ میدانند اما آن‌ها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخص‌تری را دنبال می‌کنند! ۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است. @ahmad_olyaei
🔹به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی لینک مطالعه در خبرگزاری ایکنا ؛ https://iqna.ir/00Hocm @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ وقتی یک عالم، یک مسئول را نصیحت می کند... . تراز توصیه به یک مسئول را می توان در کلام آیت الله جوادی آملی جستجو‌‌کرد؛ 🔹بهره ای که از کلام امام معصوم علیه‌السلام می‌برد... 🔹ادب عالمانه ای که رعایت می کند... 🔹الزامی که در عدم ورود به مصداق دارد... 🔹و اشاره به مسأله‌ای که می‌تواند پاشنه آشیل دولت شود... @ahmad_olyaei
عنوان: مواجهه با عوامل غیرمعرفتی موثر بر ادراک عدالت اجتماعی مبتنی بر رابطه سیاست و رسانه نشریه علمی پژوهشی علوم سیاسی لینک دانلود مقاله: https://psq.bou.ac.ir/article_76499_4008b7ba2669b19f57ebddd2bf3931a6.pdf @ahmad_olyaei
علامه و گفتگو (به بهانه ۲۴ آبان، سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔹در مورد علامه طباطبایی بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم چرا که از زوایای بسیاری می‌توان به این عالِم کم‌نظیر نگریست و در مورد آن صحبت کرد. 🔸«گفتگو» به مثابه یک روش یا عادت یا امکان در علامه، آن زاویه ای ست که من بسیار پررنگ می‌بینم. 🔹ظاهراً علامه همیشه از گفتگو استقبال می کرده است. آقای دینانی نقل می‌کند که علامه غیر از درس های روزانه حوزه، جلسات گفتگوی شبانه داشت که آزادی فکر ایشان و قدرت گفتگو را می توان آنجا یافت. جلسات علامه با حضور هانری کربن، سید حسین نصر، داریوش شایگان و... نیز جلسات دیگر گفتگو‌محور علامه بوده است. کتاب «شیعه»، گفتگوهای علامه با کربن را منعکس کرده است. جلسات فلسفی علامه طباطبایی در منزل حجت الاسلام مناقبی نمونه دیگر بوده است. این، یعنی علاقه علامه به گفتگو یک‌وجه است. 🔸از طرف دیگر، نوع مواجهه علامه بویژه با مسائل اجتماعی و انسانی، امکان گفتگوی علامه با اندیشه‌های مخالف یا متفواتش را فراهم می‌کند. به عنوان مثال علامه در بحث عدالت، ابتدا یک وضعیت هنجاری عدالت را از باید و نباید، ترسیم نمی‌کند بلکه از چیستی انسان و منفعت خواهی او شروع می‌کند و به بحث استخدام عدالت می‌رسد. همین نگاه به انسان را در اندیشمندان غربی مانند هابز هم می‌بینیم. اینجا دقیقا همان‌جایی ست که یک اشتراک اولیه برای آغاز گفتگو با دیگران بدست میآید هر چند تفاوت ها به مرور روشن می شود و نگاه الهی علامه به بحث تزریق می‌گردد اما امکان گفتگو را علامه فراهم می‌کند. علت تعداد زیاد پایان‌نامه و رساله و مقاله با موضوع مقایسه علامه با اندیشمندان غربی و مکاتب غیر دینی همین است. این وجه یعنی امکان گفتگوی حاصل از نگاه علمی علامه با وجه اول یعنی علاقه علامه به گفتگو و رفتار ایشان در گفتگو متفاوت است. 🔹بنظر می‌رسد این دو وجه از علامه، اکنون در کمتر کسی دیده می‌شود و اساسا گفتگو، مسأله حوزه ها و اندیشمندان نیست هرچند گاهی دیده می‌شود. تقویت این دو وجه در حوزویان، حوزه ای پویا و موثرتر خواهد ساخت. @ahmad_olyaei
📣 تخفیف خرید کتاب «درباره عدالت فرهنگی» به مناسبت هفته کتاب 🔰کلیه کتب منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به مدت یک هفته با تخفیف ویژه ۴۰ درصد عرضه می گرددـ 🔸روش های خرید👇 1⃣ مراجعه حضوری به بوستان کتاب (چهارراه شهدا) 2⃣ ثبت سفارش از طریق اسکن بارکد و تحویل پس از پایان هفته کتاب در محل دانشگاه لینک خرید کتاب: https://formafzar.com/form/h73mh 📩ادمین پشتیبان در ایتا: @pub_bou @ahmad_olyaei
مجلس عزا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها زمان:از سه شنبه ۶ آذر ساعت ۱۸:۳۰ مکان: پردیسان ، مجتمع قاضی طباطبایی خواهران و برادران @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش سوم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://b2n.ir/a84552 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/13 @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش چهارم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://b2n.ir/f83251 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/22 @ahmad_olyaei
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصـــــر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامــی برگزار می‌کند: 🔹 یکشنبه‌های روش! ⚡️نشست بیست ‌و پنجم: «روش تدوین نظام مسائل فقه فرهنگ» 🕒 زمان:یکشنبه ۱۱ آذر ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join 🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) کــــــــــوچــــــــه 30. پـــــــلاک 53 https://eitaa.com/riicj_com/1425 @ahmad_olyaei
💢 حلقه یادداشت‌نویسی «نویسا» برگزار می‌کند؛ 🔹نشست «درآمدی بر یادداشت‌نویسی رسانه‌ای» 🗓 زمان: سه‌شنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۱۶ 📌 مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔸شناسه هماهنگی برای جلسه حضوری: @ammar_jokar 🌐 لینک مجازی؛ https://B2n.ir/a59499 @ahmad_olyaei
🏴 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده فاطمه الزهراء 🏴 🔹 هیئت خدام الکریمه برگزار می‌کند: مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برادران و خواهران @khodam_alkarimeh @ahmad_olyaei
هدایت شده از مطالعات جهان عرب
«هر که می‌خواهد حلبش سقوط نکند» 🔸روزی که راشد الغنوشی بعد از فرار بن علی به عنوان قهرمان ملی وارد تونس شد،فکر نمی‌کرد یک دهه بعد دچار چنان زندانی شود که کسی حتی سراغش را هم نگیرد. مهم‌ترین داشته راشدِ آن روز و نداشته امروزش، پشتوانه«جامعه» بود. 🔹 آنچه محمد مرسی را بعد تحولات مصر هر چند با تزلزل به اریکه قدرت رساند و کمتر از یک سال حاضر نشد برای ماندنش هزینه دهد نیز«جامعه»بود. 🔸 بالعکس، آنچه بعد چهل هزار شهید، همچنان غزه را استوار نگه داشته،«جامعه» ای است که ایده مقاومتش را به قیمت جان پذیرفته یا مهم‌ترین عاملی که از دل آوارهای جنوب و ضاحیه، غنچه حزب الله را شکوفا و به آینده امیدوارتر می‌کند؛چیزی جز؛«جامعه» مقاوم جنوب نخواهد بود. 🔹در پس همه عوامل منطقه ای و بین المللی که در سقوط حلب سهم زیادی داشتند؛ این سرعتِ فروپاشی باز نشان داد هر نظامی در جهان عرب تکیه گاهش در نهاد «جامعه» متزلزل شود، حلبش سقوط خواهد کرد عاجل ام آجل 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«برترین انجمن علمی حوزه» 🔹انجمن های علمی حوزوی هرچند هنوز جایگاه خود را میان بدنه طلاب پیدا نکرده اند اما با تمام کاستی ها، وجهه علمی و ارتباطات علمی خوبی را برای حوزه به ارمغان آورده اند. 🔸در دو سال اخیر که عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه بودم، سعی کردیم فعالیت های انجمن را توسعه دهیم و به همت اعضای هیأت مدیره، اساتید و اعضای انجمن، امسال انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به عنوان انجمن برتر حوزوی در پانزدهمین جشنواره فارابی انتخاب و امروز سه شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳ توسط رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت. 🔹مهم ترین مسأله انجمن ها را فاصله با بدنه طلاب می دانم بدین معنا که در میان اعضای انجمن ها طلاب بدنه حوزه کمتر حضور دارند و بیشتر حوزویان دانشگاه رفته را می بینم. البته شاید این وضعیت در انجمن هایی مانند مطالعات اجتماعی یا علوم سیاسی و ...، که ما بازاء رشته ای در حوزه ندارند طبیعی باشد اما بهرحال انجمن علمی حوزوی باید حوزوی تر بوده و طلاب در آن نقش ایفا کنند. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚«درباره عدالت فرهنگی» ✍اثر احمد اولیایی 🔹راه های تهیه کتاب؛ ۱- خرید نسخه فیزیکی از انتشارات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ۲ـ خرید نسخه الکترونیک از کتابخانه همراه پژوهان به آدرس؛ https://B2n.ir/x44433 @ahmad_olyaei
20.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹«همایش» واژه ای ست که مدتهاست به دلایل مختلف، برنامه‌ای نمادین و کم فایده را در ذهن ما تداعی می‌کند. اما من همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» را متفاوت دیدم. 🔸این همایش یک برنامه روتین و از باب پر کردن فهرست وظایف اداری یا رزومه سازی نیست. این همایش، یکدفعه نیز شکل نگرفته است بدین صورت که گروهی یا نهادی یا سازمانی یا پژوهشکده‌‌ای امروز تصمیم بگیرند که فردا همایشی برگزار کنند. بلکه این همایش عقبه ای علمی و محتوایی در حدود ۱۵ سال حتی بیشتر دارد؛ زمانی که اساتید تمدنی و قرآنی گرد هم آمدند و ذیل پروژه قرآن و تمدن سال‌ها به دنبال فهم تمدنی از قرآن بودند. تمام آن تلاش ها که به تولید متن های زیادی منجر شد و گفتمانی قرآنی_تمدنی را ایجاد کرد، اکنون قرارست در قالب یک همایش بین المللی تجمیع شده و بیشتر از سابق عینیت یابد. 🔹از طرف دیگر این همایش واقعا بین المللی ست. بدین معنا که اساتید تمدنی و قرآنی زیادی را در کشورهای مختلف درگیر کرده و می‌کند. ارتباطات بین المللی شورای علمی این همایش بیش از ارتباطات اداری و بوروکراتیک است و در مسیر یک رسالت شکل گرفته است. 🔸تمام موارد فوق و در صدر همه، دِیْن همیشگی و پایان ناپذیر به قرآن، باعث شد که افتخار کمک به این همایش با عنوان دبیر اجرایی را داشته باشم. 🔹پیشنهاد می کنم اساتید، دانشجویان و طلاب با ارسال چکیده و سپس مقاله در این همایش مشارکت کنند. 🌐سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir کانال اطلاع رسانی همایش در ایتا؛ https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran @ahmad_olyaei
🔰 مرجعیت علمی قرآن در مطالعات فرهنگی 📅 زمان:سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/quranconf 🔗لینک ثبت نام جهت دریافت گواهی: 🌐events.isca.ac.ir/sama/1434 @ahmad_olyaei
«مبارزه از زیر لحاف» 🔹فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هرچند ظرفیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارد اما مفهوم و مصداق «کنشگری» را دچار تحول کرده که این تحول لزوما مثبت نیست. این مسأله، وقتی مهم‌تر می‌شود که موضوع ما آسیب‌شناسی کنشگری برخی در جبهه خودی باشد، جایی که ما بیشتر به واقعیت مدنی، میدانی، ارتباطات واقعی و حرکت عمومی و ... نیاز داریم تا کنشگری صرفا مجازی. 🔸«مبارزه از زیر لحاف»(Slacktivism) واژه‌ای‌ست که دقیقا اشاره به این جنس کنشگری دارد؛ فعالیت‌های مجازی و‌ حضور در شبکه‌های اجتماعی که به فرد یک احساس رضایت کاذب از انجام عملی مثبت می‌دهد اما اثر واقعی آن هیچ یا ناچیز است. 🔹این مدل کنشگری نوعی خودمختاری را به همراه دارد که حاصل خودعالم پنداری کاذب است. از طرف دیگر از یک خودشیفتگی نشأت می‌گیرد که البته این خودشیفتگی لزوما از نوع خودخواهانه نیست چرا که توأم با نیات متعالی‌ست. این نکته، تأکیدی ست بر اینکه مقصود، اصلا تعریض به نیات نیست بلکه مسأله، روش کنشگری ست. 🔸شاید وقت آن رسیده که در مورد معنی حرکت عمومی ِمدنظر رهبری بیشتر دقت کنیم و در باب تغییر نوع «کنشگری انسان-رسانه ای» که در میان ما زیاد شده به «کنشگری میدانی موثر» بیشتر صحبت کنیم. @ahmad_olyaei
«جلسه آخر ترم اما شیرین‌ترین...» 🔹این ترم برای دانشجویان ارشد رشته مدیریت رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگ در دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، نظریه های ارتباطات گفتم. در طول ترم همزمان با طرح قانون عفاف و حجاب در جامعه، ضرورت گفتگو و ورود دانشجویان را در این موضوع طرح کردم. 🔸دانشجویان، ابتدا به دنبال دعوت از اساتید مطرح و مرتبط با این قانون بودند. فارغ از اینکه برخی از آن ها حاضر به مشارکت نشدند، پیشنهاد دادم بیایید بجای ارائه های طولانی اساتید، یک گفتگوی دانشجویی راه بیندازیم. 🔹انجمن علمی مدیریت رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگ گرد هم آمدند و یک هم‌اندیشی دانشجویی در باب حجاب و عفاف را رقم زدند. 🔸این هم‌اندیشی که آن را به عنوان دو جلسه آخر ترم حساب کردم، امروز همزمان با ولادت حضرت صدیقه سلامالله علیها و روز زن برگزار شد و خستگی یک ترم تدریس را از تن من خارج کرد. جلسه‌ای شیرین با حرف‌های جدی، قابل تأمل و پرشور از دانشجویان. آنچه من دیدم، فارغ از محتوا، توانایی گفتگو در این دانشجویان و دغدغه دینی و ملی این عزیزان بود. فی‌الواقع ما غافلیم ازین فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند:«بنده دلم می‌خواهد شما دانشجویان؛ روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید.» 🔹این روش‌ها در گفتگو و هم‌اندیشی می‌تواند دانش دانشجویان را به انضمام بکشاند و دانشگاه را نیز به یک دانشگاه پویا تبدیل کند. 🔸همه را دعوت می‌کنم خروجی‌های رسانه‌ای این هم‌اندیشی را که بزودی با تلاش همین دانشجویان منتشر می شود، دنبال کنند. @ahmad_olyaei
«احترام تصمیم و مواجهه ما» 🔹ما همیشه در یک جامعه با «تصمیم» هایی (decisions) از سمت حاکمیت مواجهیم که ممکن است معنا، علت، فلسفه، ضرورت و درستی یا نادرستی آن را هضم نکنیم و برنتابیم. تصمیمات، مطابق واژگان دیوید ایستون (David Easton)، «بروندادهای» نظام سیاسی هستند که احتمالا از طریق آنها ارزش‌ها در داخل یک جامعه توزیع می‌شود. تصمیم گیری ممکن است درست‌ترین تصمیم نباشد بلکه فقط گزینشی میان راه حل های موجود و بدیل باشد، راه حلی که یقین و قطعیت نسبت به آن بیشتر از یقین و قطعیت راه حل انتخاب نشده بوده است.متغیرهای متعددی در تصمیم‌گیری‌های کلان یک جامعه و سیستم موثر است؛ شخصیت تصمیم‌گیران، تجربه زیسته آن ها، موقعیت تصمیم‌گیری، فوریت موضوع و ده ها مولفه دیگر. توجه به این متغیرها و و توجه به تعریف تصمیم‌گیری و پیچیدگی فرایند تصمیم‌گیری در ساختار‌های کلان جامعه می‌تواند نوع مواجهه ما را با تصمیم گرفته شده، عقلانی‌تر و مطلوب‌تر کند. 🔸اینکه رفع فیلترینگ واتس اپ یک تصمیم خوب است یا بد، محل بحث من نیست. مسأله من «مواجهه ها» ست. مواجهه با افراد، مواجهه با نظرات و در اینجا مواجهه با تصمیمات. پرسش اصلی این است که «تصمیم» اساسا چه زمانی محترم است؟ یک تصمیم در مورد یک مساله اگر فرایندهای منطقی و قانونی خود را طی کرده باشد، چه میزان دارای احترام است؟ منظور از محترم دانستن تصمیم، درست دانستن آن نیست. منظور از محترم دانستن تصمیم، بستن باب نقد آن تصمیم نیست بلکه اشاره به احترامی دارد که مواجهه ما را با آن، معقول تر می‌کند. احترامی که در برخی مواجهه‌ها از سمت دوستان، نادیده گرفته شده است؛ توهین به افراد تصمیم‌گیر و سکولار خواندن کل ساختار، و مانند این‌ها مصادیقی از مواجه‌های دائمی برخی با بسیاری از تصمیمات کلان است. فکر می‌کنم با امتداد این جنس مواجهه‌ها با ساختار نظام و تصمیمات آن، مسیر به بن‌بست هایی در توصیف نظام می‌رسد که یارای برون رفتن از آن نیست. 🔹سوال دیگر این است که بالاخره چه زمان باید به لوازم جمهوری و مردمسالاری دینی پایبند بود؟ به عنوان مثال، رئیس‌جمهور با رأی مردم انتخاب می‌شود اما تصمیمات او محترم نیست! شورای عالی فضای مجازی در همین فرایند جمهوریت نظام، تصمیمی می‌گیرد ولی محترم نیست! تصمیم نظام برای انتقام از رژیم غاصب در موقعی خاص و به شکل خاص گرفته می‌شود اما باز محترم نیست! و ده ها مثال دیگر. تأکید می‌کنم که دال مرکزی این یادداشت، بستن باب نقد و گفتگو نسبت به تصمیمات نیست بلکه تأکید بر نوع مواجهه ها با این تصمیمات است. @ahmad_olyaei
🔹بخشی از کتاب «دست نوشته ها؛ یادداشت های جلسات خصوصی علامه طباطبایی» که اکنون مشغول مطالعه آن هستم. 🔸«تطور تاریخی مواجهه» با علایق دیگران، نظرات دیگران، کارهای دیگران، سلایق دیگران که با ما همسو نیست، واقعا موضوع جالبی ست برای تأمل! @ahmad_olyaei