eitaa logo
مطالعات جهان عرب
1.1هزار دنبال‌کننده
64 عکس
18 ویدیو
10 فایل
🌸 کانال «مطالعات جهان عرب» منظاری ایرانی به منظر اندیشه در جهان عرب است با تمرکز بر معرفی جریان های فکری، جنبش های اسلامی، اندیشمندان تمدنی، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها، متون معیار و... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی ارتباط با ادمین. @sheikhhosseini64@
مشاهده در ایتا
دانلود
«نادیه مصطفی و روابط بین الملل اسلامی» 🔸خانم دکتر نادیه مصطفی سال 1951در قاهره متولد و پس از تحصیل در سه مقطع علوم سیاسی، استاد روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره شد. 🔹 تمرکز اصلی ایشان تدریس و پژوهش در رشته «روابط بین الملل» با رویکرد اسلامی بود لذا مهم ترین فعالیت علمی او را می‌توان مدیریت کلان پروژه «مشروع العلاقات الدولیه فی الاسلام» دانست که طی سال‌ها با همکاری جمعی از اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل زیر نظر ایشان انجام و توسط«المعهد العالمی للفکر الاسلامي» در دوازده جلد منتشر شد. همین پروژه سال 2007 با صورتبندی جدیدی تحت عنوان«موسوعه العلاقات الدولیه فی الاسلام» در هفت جلد توسط «مرکز الحضاره للدراسات و البحوث» مجدداً در قاهره منتشر شد. 🔸تلاش اصلی ایشان بر این استوار بود تا هیمنه و تلقی مرکز بودگی نظریه های غربی در روابط بین الملل را نقد کرده و با تکیه بر تراث اسلامی زمینه شکل گیری نظریه اسلامی در این رشته را فراهم نماید. برخی دیگر از آثار ایشان عبارتند از: -«فی تجدید العلوم الاجتماعیه» -«العلاقات الدولیه فی التاریخ الاسلامی؛ منظور حضاری مقارن» -«مشروع النهوض الحضاري و نماذجه التطبیقیه» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
زکي الميلاد و نظريه «تعارف الحضارات» 🔸زکی میلاد متولد1965در استان قطیف در منطقه شرقیه عربستان و از سال 1993 با تاسیس مجله «الکلمه» در بیروت سردبیری آن را عهده دار می باشد. مهم ترین نوآوری ايشان ارائه نظریه «تعارف الحضارات» است که امروزه در برخی کشورهای عربی در کتب درسی دوره دبیرستان و دانشگاه تدریس می شود و درباره ابعاد اين نظریه نیر پایان نامه و مقالات متعددی نوشته شده است. 🔹زکی میلاد در سال‌هایی این نظریه را ارائه کرد که نظریه«برخورد تمدن ها» توسط هانتینگتون و نظریه«گفتگوی تمدن ها» توسط گارودی و سید محمد خاتمی مطرح شده بود. ایشان این نظریه را از دو نظریه سابق به رویکرد اسلامی نزدیک تر دانسته و تلاش دارد تا آن را بر بنیانی قرانی صورتبندی و ارائه نماید لذا نظریه او بر ایه ذیل استوار است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثي‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» 🔸مهم ترین تالیفات او عبارتند: -«عصر النهضة.. كيف انبثق؟ ولماذا أخفق؟» (این اثر در سال 2017 جایزه کتاب سال عربستان را به خود اختصاص داد) -«فكرة الحضارة.. دراسة تحليلية في الكتابات العربية المعاصرة» -«تعارف الحضارات» -«المسألة الحضارية.. كيف نبتكر مستقبلنا في عالم متغير؟» -«السيد محمد باقر الصدر.. والتجديد الفكري والأصولي» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خاطرات عمرو موسی» 🔸عمرو موسی متولد1936و فارغ التحصیل دانشگاه قاهره است.تجربه نمایندگی مصر در سازمان ملل،وزارت خارجه مصر و دبیرکلی اتحادیه عرب از او دیپلمات مشهوری تصویر کرده است. موضوع کتاب خاطرات دوره وزرات خارجه(1991-2001) اوست. 🔹نکات محوری کتاب: - اختلاف دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشورها طبیعی اما ابتکار رهبران این دو نهاد می تواند آن دو را در راستای منافع ملی قرار دهد. - سفرا نباید صرفاً به دیدارهای رسمی اکتفا کنند،سفیر باید درون جامعه و فرهنگ کشور میزبان نفوذ کند.لذا به دلیل عدم آشنایی به زبان و فرهنگ فرانسه پیشنهاد سفارت مصر در فرانسه را رد کردم. - تلاش زیادی برای بازسازی رابطه با ایران انجام دادم اما عدم ریسک پذیری مبارک و نگرانی کشورهای امارات، عربستان و بحرین مانع شد. - دوگانه شیعی- سنی اصلا‍ً در سیاست خارجی مصر جایی نداشته است. -سیاست خارجی مانند خودرویی است که وزارت خارجه موتور،سازمان امنیت چرخ ها،نقاشی آن با وزارت اطلاع رسانی، رئیس جمهور طراح و وزیر خارجه راننده آن است. 🔹 بخش پایانی کتاب«خانواده کوچک من»،نشانگر اهتمام او به تربیت فرزندانش«هانیه و حازم»است که در نیویورک برای آموزش عربی-دینی آنها معلم فلسطینی استخدام می کند. 🔸هر چند کتاب به دنبال ساخت تصویری از عمرو موسی در قامت قهرمان مبارزه با آمریکا،اسرائیل و حامی آرمان فلسطین است،اما خواننده فراموش نمی کند که او وزیر خارجه یکی از همسوترین رهبران جهان عرب(حسنی مبارک)با آمریکا و اسرائیل بود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«لا تؤخر عمل الیوم إلی غدٍ» 🔹علاج واقعه قبل از وقوع گذشت، تدبیر فاجعه بعد الوقوع باید کرد.به لیست ذیل توجه کنید: شهید سلیمانی شهید زاهدی شهید عاروری شهید فواد شکر شهید ابراهیم عقیل شهید سیدرضی و... 🔸فردا نوبت کدامیک از رهبران مقاومت در عراق،یمن ایران یا لبنان است؟شهادت شهید سلیمانی آغاز رسمی راهبرد حذف رهبران رده اول مقاومت، برای ایجاد اختلال در سازه مقاومت بود. هر چند این قلم معتقد به اولویت تثبیت ساختارهای محدودسازِ(سیاسی، نظامی،رسانه ای،حقوقی و...) بر رژیم صهیونیستی در بلند مدت است حتی اگر ایجاد این محدودیت های ساختاری، هزینه اش شهادت بخشی از کارگزاران مقاومت باشد. 🔹اما آنچه از ترور شهید هنیه در تهران و تداوم شهادت رهبران حزب الله در ضاحیه فهم می‌شود، نشان از تثبیت راهبرد رژیم مبنی بر حذف کارگزاران مقاومت دارد. قبل از وقوع، برای حفظ کارگزارانی در این سطح،باید چاره ها می‌شد اما اکنون شاید تنها راهبردِ بازدارنده و کوتاه مدت، اقدام فوری مبنی بر حذف تعدادی از رهبران تاثیرگذار رژیم صهیونیستی باشد. توفیق در عملیاتی کردن این موضوع چیزی است که احتیاطِ قبل از هر عملی را در دستور کار رژیم قرار خواهد داد لذا اگر چنین توانمندی وجود دارد، باید گفت«لا تؤخر عمل الیوم إلی غد» وگرنه رژیم صهیونیستی پس از حذف رهبران تاثیر گذار ِ مقاومت، سراغ سازه و ساختار مقاومت خواهد آمد. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«راز مانایی جنبش از اخوان تا حزب الله» 🔸ایده کلانی که همه جنبش های اسلامی معاصر در آن اشتراک نظر دارند؛ «مرجعیت نص دینی در عرصه های سیاسی-احتماعی» به لحاظ ایجابی و «مقاومت در برابر سلطه غرب در جهان اسلام» به لحاظ سلبی است؛ ایده ای که به رغم تنوع، جنبش های شیعی، سنی و زیدی معاصر حامل آن بوده اند. 🔹 وقتی ایتالیایی ها «عمر مختار» رهبر مبارزان لیبیایی را به شهادت رساندند، هرگز فکر نمی کردند او به مهم ترین نماد مقاومت در آن کشور برای مقابله با هر ظلمی در آینده تبدیل شود چون او حامل ایده ای بود که متوقف بر حضورش نبود. 🔸 یا وقتی حسن البنا در 22 سالگی بزرگترین جنبش اسلامی«اخوان المسلمین» را پایه گذاری کرد کسی شهادتش در 1949را پایان اخوان تلقی نکرد بلکه در نگاه پیروانش، رجل قرن العشرین شناخته شد و حضور معنایی ایده اش هنوز بر روح و روان هر اخوانی سلطه دارد. 🔹یا وقتی در سال 2004شهید حسین الحوثی با آن کاریزمای منحصر به فرد، رهبری جنبش انصار الله یمن را به برادر جوانش عبدالملک واگذار کرد، نه تنها به افول جنبش منجر نشد، که جنبش کمتر از دو دهه ضریب تاثیر غیر قابل تصوری یافت. 🔸 یا طبیعی جلوه می‌نمود با شهادت سید عباس موسوی در سال 1992،جوانی 32 ساله که بنام سید حسن نصرالله به رهبری جنبش حزب الله رسیده هم پس از مدتی با افزایش ضریب جنبش از سطح محلی به ملی و منطقه ای با شهادت سرنوشتش رقم زده شود، همانگونه که با شهادت شیخ احمد یاسین نیر شهید رنتیسی ادامه دهنده او در حماس شد‌ و با شهادت هنیه نیز باید انتظار شهادت سنوار را داشت. 🔹خلاصه اینکه سرنوشت عام رهبران جنبش های اسلامی معاصر با شهادت رقم خورده اما مسیر جنبش ها تداوم داشته است لذا با وجود اهمیت نقش رهبران، باید پذیرفت که آنها علت العلل مانایی جنبش نبودند.بلکه دلیل مانایی جنبش های اسلامی از جمله حزب‌الله را باید در ایده ایجابی و سلبی که حمل می کنند، دنبال کرد. ایده ای که مهم ترین مولفه هویت بخش تعداد زیادی از مسلمان معاصر بوده است و با همه سختی شهادت رهبران، نباید علت العلل مانایی جنبش (ایده) به حاشیه رود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وصیت راهبردی جمال عبدالناصر» ظاهراً این آخرین سخنرانی جمال عبدالناصر در سال ۱۹۷۰ و جمله «ما أُخذ بالقوة لا يُسترد بغیر بالقوة»گزاره طلایی این سخنرانی است. او که الهام بخش نسلی از مردم در جهان عرب برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و رسیدن به استقلال بود، با شکست ۱۹۶۷ به خوبی فهم کرد که بقاء در جهانی که بنیانش بر رئالیسم و نظمش آنارشیک است، جز با قدرت میسر نیست. او بیش از پنجاه سال قبل به درستی فهمید آنچه را رژیم صهیونیستی با زور و قدرت اشغال کرده جز با همان منطق نمی‌توان از او پس گرفت. «ما أُخذ بالقوة لا يُسترد بغیر القوة» 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» 🔸با حضور اساتید: ۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق) ۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت) ۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس) ۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران) ۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) ۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter 🔹پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
نشست-نصرٌ-مِن-الله-و-آیندهٔ-مقاومت-دکتر-مختار-شیخ-حسینی.mp3
15.84M
ارائه بنده در نشست نصر من الله و آینده مقاومت لینک ارائه سایر اساتید https://radio.isca.ac.ir/ 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
🔻نشست تحلیلی سیاسی آینده مقاومت 🔸معاونت پژوهش مدرسه تخصصی حوزوی الزهرا سلام الله علیها اهواز 📌عنوان : تحلیلی بر مقاومت اسلامی؛ روندها و آینده 🎙ارائه دهنده: دکتر مختار شیخ حسینی (رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🕓زمان یکشنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۶:۰۰ 🌐لینک https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=46656
«جامعه عربی و دولت های مُسقِف» پیمایش«مرکز العربی للابحاث و دراسة السياسات» درباره جنگ غزه در حالی در ماه ژانویه 2024 منتشر شد که رنگ قرمز نشان دهنده درصد مخالفت مردم هر کشور با به رسمیت شناختن رژیم توسط کشورشان است. 🔸حال این پرسش وجود دارد که اگر مردم در جهان عرب این‌قدر با مسئله همدل هستند،پس چرا امروز کنشگری قابل توجهی از مردم مصر، اردن، مغرب و... نمی‌بینیم؟ 🔹بخشی مهمی از عدم تحقق کنشگری مطلوب جامعه به دولت هایی باز می‌گردد که مهم ترین مولفه بقاءشان وابستگی به بازیگر خارجی خصوصاً آمریکاست لذا این دولت ها سقف امنیتی شدیدی بر جامعه تحمیل کرده و امکان کنشگری آنها بر اساس ترجیحاتشان را سلب نموده اند. به همین دلیل مثلاً در اردن که بخش قابل توجه جامعه فلسطینی الاصل است؛ امکان کنشگری فعالانه به سختی میسر است. 🔸 نمونه کنشگریِ مطلوب ِ جامعه نسبت به فلسطین را در دوره انصارالله می‌توان مشاهده کرد که دولت با ایده جامعه همدل و ترجیح مردم و نظام همراستا شده است لذا حتی با مقدورات محدود، کنشگری حداکثری رخ می‌دهد. 🔹اگر بپذیریم که قدرت اصلی حامی فلسطین در نهاد جامعه عربی نهفته است و مانع اصلی کنشگری جامعه، دولت های مستقر اند؛ از سویی تجربه نشان داده در تعارض بلندمدتِ ترجیحات جامعه و دولت، برنده جامعه بوده است لذا باید به آینده ای امیدوار بود که تَرَک برداشتن سقف، به آزاد شدن پتانسیلی قابل توجه به نفع فلسطین منجر شود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«قصه ام با صدام» 🔹 کتاب، خاطرات زندان دکتر طالب البغدادی استاد اقتصاد دانشگاه بغداد است که در سال 1976پس از ارائه سخنرانی در جمع دانشجویانش درباره تولید و ارزش پول ملی از سوی که آن زمان معاون احمد حسن البکر بود، احضار و ایده علمی او ضد سیاست ها و رویکردهای حزب بعث تلقی شده و سال‌ها زندانی می‌شود. 🔸کتاب روایت تلخ و دردناکِ یک استاد دانشگاه از سال‌ها زندان، سلول انفرادی و شکنجه های طاقت فرسای حزب بعث را روایت می‌کند. روایتِ اعدام های متعدد از دانش آموز تا روحانی و مسئولان حکومتی، روایت اولین اخراج سیاسی یک استاد دانشگاه در دوره ، روایت استادی که پشت میز تدریس و مقابل چشم دانشجویانش با دستبند دستگیر شد. روایتی که در پرتو همدلی با آن، خشونت و دیکتاتوری حزب بعث در را می توان لمس کرد. 🔸 خواندن این کتاب که بارها در آن اعدام اعضای حزب الدعوه، روحانیون و وابستگان به احزاب شیعی روایت شده، هشداری به گروه‌های شیعی عراقی است که یادشان بماند از چه مسیری عبور کرده اند. ضمناً کتاب با عنوان حکایت من و صدام به فارسی هم ترجمه شده است. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«دمی مرهم باش» 🔸بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۱۳هزار آواره لبنانی وارد عراق شده و روزانه هم به این تعداد افزوده می‌شود. انصافاً دولت،نهادهای مردمی و عتبات نیز حداکثر امکانات مقدور را فراهم کرده اند. 🔸از سویی تاکنون همگرایی گفتمانی و نظامی، دو بستر اصلی پیوند ایران و حزب الله بوده و به دلیل اقتضائاتی همکاری در ساحت رسمی و دولتی دنبال شده و جامعه از این مناسبات غایب بوده است. 🔹 بحران آوارگی کنونی در لبنان فرصتی استثنائی برای توسعه پیوندها در سطوح مردمی است. امروز تدبیری که بر اساس آن «مردم بما هو مردم» در ایران، پذیرای مردم لبنان باشند، فرصتی استثنائی برای جامعه پذیری مقاومت در لایه های مردمی است و البته اگر کنون مرهم رنج این عزیزان نباشیم پس کی؟ 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«طرح دو دولتی؛ سهلِ ممتنع» 🔸بسیاری از دولت‌های عربی راه حل مسئله فلسطین را اجرای طرح دو دولتی می‌دانند. به این معنا که رژیم صهیونیستی به مرزهای1967بازگشته و دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرزهای آن سال شکل گرفته و این چالش دراز دامنه نیز پایان پذیرد. 🔹 اگر چه طرح دو دولتی در ظاهر سهل می‌نماید اما اگر توسعه طلبی صهیونیست ها را از ۱۹۴۷ و صرفاً با استناد به ویدئو بالا که توسط یورو نیوز تهیه شده، در نظر بگیریم به ممتنع بودن چنین طرحی می‌توان پی برد. چرا که روند گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی و آب رفتن مرزهای فلسطین نشان می‌دهد؛ مهم ترین مخالف اجرای طرح دو دولتی، اسرائیلی است که خواسته اش تمام سرزمین فلسطین است اگر سپس سراغ اردن و.‌‌..نرود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«تَرْک و تَرَک؛ درنگی در آوارگی» 🔸ناهار جمعه ۱۱ آبان میزبان دوستی بحرینی با همسر لبنانی اش بودیم که تازه ازدواج کرده و در میانه جنگ مجبور به ترک ضاحیه شده‌اند.نظم ظاهری زندگی عروس جوان از هم گسسته، بخشی از خانواده سوریه، بخشی آواره در لبنان، تعدادی ایران و بخشی اروپا رفته اند.پدر و مادری که خانه تَرَک برداشته ضاحیه را تَرْک، اما راضی به خروج از بیروت نشده، پدر و مادربزرگ پیری که مشهدنشین شده اند. 🔹قصه پرغصه ای که درک‌ واضحی از آن و پیامدهایش بر نهاد خانواده‌ لبنانی نداریم؛ اما درک ناپذیرتر، واکنشِ عروس جوان به خبر شهادت پسر دایی اش بود که بعدِ ناهار تلفنی از آن مطلع شد؛ واکنشی که فقط «الله یرحمه» بود؛ آنهم محکم و استوار. در پس این رنج درازدامنه، چه خانه هایی که تَرَک برداشت و تَرْک شد؛ اما ایمانی که تَرَک برنداشت. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«معاصرت و مشکله عقب ماندگی جهان عرب» 🔸این دغدغه که معاصرت در جهان عرب از چه زمانی آغاز می شود؛ موضوع بسیاری از پژوهش ها بوده است و اندیشمندان این حوزه، به دنبال شناسایی متغیری کمی یا کیفی اند که به مثابه یک نقطه عطف بتوان تاریخ جهان عرب را به قبل و بعد آن تقسیم نمود. 🔹 رویکردهای کمی به ۱۹۷۸(حمله ناپلئون به مصر)، ۱۹۱۴(شروع جنگ جهانی اول)، ۱۹۲۴(الغای رسمی خلافت عثمانی) و...ارجاع می‌دهند. 🔸از منظر رویکردهای کیفی، معاصرت به معنای اشتراک یک دوره تاریخی در پرسش های مشابه است و تا زمانی که این پرسش های بنیادین جوابی نیابند آن دوره تداوم خواهد داشت. 🔹از این منظر شاید بتوان مهمترین پرسش دوره معاصر جهان عرب را سوال شیخ محمد بسیونی عمران امام جماعت مسجدی در جاوه اندونزی دانست که در 21 ربیع الثانی ق1348 در نامه ای به سردبیر مجله المنار( رشید رضا) درخواست کرد که شکیب ارسلان در مجله به پرسش او درباره چرایی عقب ماندگی مسلمانان پاسخ دهد. مجموعه پاسخ های شکیب ارسلان منجر به تالیف کتاب«لماذا تأخر المسلمون ولماذا تقدم غيرهم؟» شد. 🔹هر چند اندیشمندان مختلفی(محمد غرالی، مالک بن نبی، جمال البنا و...) رساله های در باب چرایی عقب ماندگی نگاشتند و جریان های فکری- سیاسی نیز راهکارهایی برای برون رفت از این مشکله پیشنهاد دادند. اما این پرسش همچنان پاسخ درخوری نیافته و لذا همچنان در کانون تامل و اندیشه ورزی جریان های مختلف است. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خسروشاهی و نیم قرن اخوان‌پژوهی» 🔸 بخش زیادی از میراث مرحوم سید هادی خسروشاهی به کنکاش در اندیشه سیدجمال اختصاص داشت که به نشر مجموعه آثار او در مصر و ایران منجرشد و سپس با معرفی شاگردش محمد عبده، شرح نهج البلاغه او را با مقدمه خودش منتشر کرد. 🔹خسروشاهی با درک خلأ اخوان پژوهی در ایران کتاب«اخوان المسلمین چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟»را تالیف و به ترجمه«تاریخ جمعیت اخوان المسلمین از آغاز تا امروز» تألیف ریچارد میشل و «اخوان المسلمین بزرگ‌ترین جنبش اسلامی معاصر» تألیف اسحاق موسی الحسینی پرداخت. 🔹 مرحوم خسروشاهی با مرشدهای اخوان مانند مصطفی مشهور،عمر التلمسانی،حامد ابوالنصر، مامون الهضیبی،مهدی عاکف و برخی اندیشمندان اخوانی مانند محمد عماره، محمد سلیم العوا، زینب الغزالی، یوسف ندا، محمد الغزالی و … گفتگوی مستقیم داشت 🔸او با ترجمه آثار سید قطب و برادرش محمد قطب و نوشته های چون«القرآن دستورنا»حسن الهضیبی، انقلابیون ایران را با اسلام سیاسی اخوانی پیوند داد. 🔸در میراث او می‌توان با اسلام گرایان الجزایری مانند عباس مدنی و محفوظ نحناح آشنا و با کتاب«الجزایر سرزمین قهرمانان اسلامی» و «درباره احمد بن بلا فرمانده جهاد آزادی بخش الجزایر» با انقلاب الجزایر آشنا شد 🔸خسروشاهی با ترجمه کتاب«امام خمینی و تجدید حیات اسلام»، امام خمینی را از نگاه رهبر اخوان تونس(راشد الغنوشی)معرفی کرد و با معرفی حسن الترابی سودانی،مبانی او در تجدید فقه اسلامی را قابل فهم کرد. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«عبدالجبار الرفاعی و الظمأ الأنطولوجي» دکتر «عبد الجبار الرفاعي» متولد ١٩٥٤م در استان ذي قار عراق است که علوم حوزوی را در قم و نجف تا سطوح عالی گذرانده و دکترای فلسفه هم از دانشگاه دارد او یکی از مهم ترین اندیشمندان عراق امروز در زمینه کلام جدید و فلسفه دین محسوب می‌شود. دکتر رفاعی از سال 1997 سردبیر مجله «قضايا إسلامية معاصرة» می‌باشد که سهم زیادی در انتقال اندیشه های کلامی و فلسفی ایران معاصر به جهان عرب داشته است. رئيس «مركز دراسات فلسفة الدين» در بغداد از مسئولیت‌های مهم دیگر دکتر رفاعی علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف می‌باشد. دکتر رفاعی در فصلی از کتاب «الدين والظمأ الأنطولوجي»سیر تطور فکری و گذارش از اسلام سیاسی را روایت کرده است. برخی آثار عبدالجبار الرفاعی عبارتند از: - «مقدمة في علم الكلام الجديد» -«مبادئ الفلسفة الإسلامية» -«محاضرات في أصول الفقه» -«الدين والنزعة الإنسانية» -«الدين والظمأ الأنطولوجي» -«الدين والاغتراب الميتافيزيقي» -«الدين والكرامة الإنسانية» -«مفارقات وأضداد في توظيف الدين والتراث» عکس: یکشنبه شب، ۱۹ آبان، ۱۴۰۳،بغداد همراهان: دکتر محمد سوری و دکتر شریف لک زایی 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
محمد ابورمان و سلفیه پژوهی 🔹هر چند رویکردهای کلامی و فقهی بیشترین سهم را در سلفیه پژوهی جهان عرب به خود اختصاص داده اما برخی اصحاب علوم انسانی نیز تاملاتی درباره سلفیه به مثابه یک پدیده سیاسی اجتماعی داشته و خوانش های نسبتاً متفاوتی ارائه کرده اند. اساتیدی مانند عزمی بشاره، رائد السمهوری، حسن ابوهنیه و محمد ابورمان اردنی از جمله این اساتید می‌باشند. 🔸دکتر محمد ابورمان فارغ التحصیل دکتری علوم سیاسی دانشگاه قاهره، پژوهشگر «مركز الدراسات الاستراتيجية»دانشگاه اردن، استاد موسسه فریدریش ایبرت، و کارشناس ارشد حوزه جنبش ها و جریان های اسلامگرای سیاسی است. برخی تالیفات ابورمان عبارتند از: - الإصلاح السياسي في الفكر الإسلامي. -بين الحاكمية وسلطة الأمة: الفكر السياسي للشيخ محمد رشيد رضا - السلفيون والربيع العربي سؤال الدين والديمقراطية في السياسة العربية -الصراع على السلفية -ـالإسلاميون والدين والثورة في سورية ـ أنا سلفي:بحث في الهوية الواقعية والمتخيَّلة لدى السلفيين 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«هر که می‌خواهد حلبش سقوط نکند» 🔸روزی که راشد الغنوشی بعد از فرار بن علی به عنوان قهرمان ملی وارد تونس شد،فکر نمی‌کرد یک دهه بعد دچار چنان زندانی شود که کسی حتی سراغش را هم نگیرد. مهم‌ترین داشته راشدِ آن روز و نداشته امروزش، پشتوانه«جامعه» بود. 🔹 آنچه محمد مرسی را بعد تحولات مصر هر چند با تزلزل به اریکه قدرت رساند و کمتر از یک سال حاضر نشد برای ماندنش هزینه دهد نیز«جامعه»بود. 🔸 بالعکس، آنچه بعد چهل هزار شهید، همچنان غزه را استوار نگه داشته،«جامعه» ای است که ایده مقاومتش را به قیمت جان پذیرفته یا مهم‌ترین عاملی که از دل آوارهای جنوب و ضاحیه، غنچه حزب الله را شکوفا و به آینده امیدوارتر می‌کند؛چیزی جز؛«جامعه» مقاوم جنوب نخواهد بود. 🔹در پس همه عوامل منطقه ای و بین المللی که در سقوط حلب سهم زیادی داشتند؛ این سرعتِ فروپاشی باز نشان داد هر نظامی در جهان عرب تکیه گاهش در نهاد «جامعه» متزلزل شود، حلبش سقوط خواهد کرد عاجل ام آجل 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️نعزيكم بذكري إستشهاد السيدة فاطمة الزهراء عليها السلام. 🖤قال رسول الله(ص):«هی بضعةٌ منی وهی قلبی و روحِیَ التی بین جنبی فمن آذاها فقد آذانی ومَنْ آذانی فَقَد آذی الله» پیامبر فرمود: فاطمه تکه جان و قلبم، چو روحی مرا فراگرفته است، آزارش آزارم و آزارم، ستم به خداست. رادود(مداح): علي حمادي-بحرین 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سوریه؛کلاف سردرگمِ نگران ها» تحولات سریع سوریه و رسیدن معارضان به دروازه های دمشق برای بیشتر بازیگران قابل پیش بینی نبود اما ظاهراً نگرانی، وجه مشترک بازیگران مختلف است. 🔸عراقِ نگران عراق نگران بازتاب قدرت یابی تحریر الشام(جبهه النصره سابق) در قلمرو جغرافیایی سابق داعش در کشورش است که این قدرت یابی هسته های گریز از مرکز داعش را دوباره برگسل های شکننده طائفی- قومی در عراق فعال کند. هرچند اعلام موضع عدم مداخله مقتدی صدر و دولت عراق تلاش دارد از سرایت بحران به کشور جلوگیری کند. 🔹اسرائیلِ نگران اسرائیل همواره خواهان یک سوریه ضعیف است و بهترین حالت را خنثی شدن قدرت مرکزی، توسط چند خرده قدرت متعارض در داخل سوریه می‌داند لذا از تغییر معادله به نفع یکی از بازیگران نگران است، خصوصاً اسلامگرایانی به قدرت نزدیک شده‌اند که حداقل به لحاظ ایده ظرفیت فعال سازی جبهه ای علیه او را دارند، مهم‌تر اینکه اخوانی ها بخش مهمی از معارضه اند و در هر صورت به برادران اخوانی شان(حماس)در غزه خواهند اندیشید. 🔹ایرانِ نگران ایران نگران هزینه ای است که بیش از یک دهه برای اتصال زمینی محور مقاومت از مسیر عراق، سوریه به لبنان کرده و در حال مشاهده گسستن این زنجیره است. 🔸داعشِ نگران با جدایی جبهه النصره از القاعده و اختلافات با داعش که به رویارویی نظامی طرفین هم انجامید، اکنون توسعه قدرت تحریر الشام(جبهه النصره سابق ) برگ برنده ای برای جذب بیشتر سلفیه جهادی خواهد بود و احتمالا سنتی ترهای جهادی نیز جولانی را بی بصیرت و سازشکار خواهند خواند. در هر صورت داعش از قدرت یابی رقیب درون گفتمانی اش و تحول فکری جولانی نگران خواهد شد. 🔹اخوانِ نگران اخوانی ها هر چند از هر ضربه ای که به پایان نظام سوریه منجر شود، خوشحالند اما از فرایندمابعد السلطه و اندازه سهمشان از کیک قدرت نگران اند؛ بعید است سلفی های جهادی که نقدهای جدی فکری به اخوان داشته و الان پرچمدار معارضه اند؛ قدرت را دو دستی تقدیم به اخوان کنند. 🔹بشارِنگران طبعاً بشار اسد نیز نگران از دست دادن قدرت پس از چند دهه سلطه در سوریه است چون با پایان صدام در عراق و قذافی در لیبی اکنون آخرین پایگاه بعث در جهان عرب نیز به پایان نزدیک شده است. 🔹قسدِنگران کردهای سوریه و عشایر منطقه شرق فرات که حدود ۲۵ درصد سوریه را در اختیار دارند و به«قوات سوریا الدیموقراطیة» (قسد) مشهورند نیز یکی از نگران های اصلی وضعیت کنونی هستند، چون ترکیه هیچ گونه تقویت و استقلال نسبی کردها را بر نمی‌تابد و در صورت قدرت یابی طرفدارانش، قسد زیر ضربه قرار خواهد گرفت البته پشتیبانی آمریکا از قسد معادله را پیچیده تر خواهد کرد. 🔸ترکیهِ نگرانِ امیدوار تثبیت «قسد» در شرق فرات با محوریت کردها در سال‌های اخیر بازتاب منفی بر مهم ترین چالش داخلی ترکیه یعنی کردها داشته است. لذا یکی از خواسته‌های ترکیه، سوریه ای است که کردها در آن ضعیف باشند و ظاهراً چون بشار اسد با اردوغان در این ایده همکاری نکرده، ترکیه هم برگه برنده اش(تحریر الشام) را روی میز گذاشته و البته این سطح از پیشروی فراتر از انتظارش بوده است. در هر صورت ترکیه تنها بازیگری بود که برای رفع نگرانی اش،برنامه ریزی، پشتیبانی و اقدام عملی کرد و با تقویت چند ساله تحریر الشام و اعتماد به بدنه قوی اسلامگرایان اخوانی در معارضه، سهم زیادی از کیک قدرت طلب خواهد کرد. 🔸 آیا کارت شگفت انگیز برای تغییر معادله، موضع ترامپ خواهد بود یا گذاشتن چیزی روی میز که ترکیه را راضی به کنترل تحریر الشام نماید؟ و یا اینکه مشخص شود پروژه، برنامه توافقی ترکیه،امریکا و ناتو بوده و با سقوط دمشق باید به سناریوهای چگونگی تقسیم کیک قدرت اندیشید و طبعاً به همه نگران ها یکسان نخواهد رسید.الله اعلم. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سبک رهبری شیخ محمد حاکم دبی» 🔸مولف دکتر یاسرجرار استاد دانشکده مدیریت دانشگاه کرانفلید بریتانیا است که از 2001 – 2008 در دفتر اجرایی شیخ محمد آل مکتوم حاکم دبی مشغول فعالیت بوده است. 🔹بر اساس آمار کتاب،از 1995 – 2015 تولید ناخالص دبی از 11میلیارد به101 میلیارد دلار، درآمد سرانه از 16 هزار به بیش از 42 هزار دلار رسیده است. طی همین دوره وابستگی به نفت از 18درصد به 1.2درصد کاهش یافته است. 🔸 شهری که در آغاز دهه 80 میلادی چندان مورد توجه نبود در سال 2016 ، هفتاد درصد شرکت های موفق جهان در آن دفتر مرکزی تاسیس کرده اند. در سال 2018 بیش از 89 میلیون نفر از فرودگاه دبی استفاده کرده و رتبه اول جهانی را پیدا کرده است و از دبی به 220 مقصد پرواز انجام شده است. 🔸 در این شهر مردمی از حدود 200 ملیت با یکدیگر زندگی می کنند.نویسنده راز گذار موفق دبی را سبک رهبری شیخ محمد می داند که بر اصولی بناشده بود: -هدف شیخ محمد رساندن مردم به رفاه حداکثری با بالاترین استاندارد زندگی بود. -استفاده از با استعدادترین منابع انسانی از هر ملیت و فرهنگ - نوآوری کنید تا نابود نشوید -ریسک پذیری و نظارت شخص حاکم در پروژه ها -تمرکز بر سه مزیت دبی(تجارت، حمل و نقل و گردشگری) -تغییر کنید وگرنه شما را تغییر خواهند داد. # هرچند نویسنده در تصویر شخصیت شیخ محمد مبالغه‌آمیز عمل کرده اما برای شناخت سبکی از توسعه در جهان عرب که بعدها در دوحه و اکنون در عربستان دنبال می‌شود، کتاب مفیدی است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
57.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«الانغلاق الفکري و مشکلة التطرف؛رویة فلسفیة» 🔸۳۰ آبان در همایشی که به میزبانی بیت الحکمه بغداد برگزار شد؛ درباره چالش افراط گرایی و چگونگی استفاده از فکر فلسفی برای مواجهه با آن صحبت کردم. شبکه چهارسیما خلاصه ای از آن را به فارسی ترجمه و منتشر کرده است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سلفي يتيم؛ ایده ای نوآورانه» 🔸هرچند گرایش به سلفیه جهادی(ایده سازمان‌هایی چون القاعده، داعش، جبهه النصره)بیشتر با رویکردهای کلامی، فقهی مورد تحلیل قرار می‌گیرد اما یکی از ایده های نوآورانه در تحلیل این پدیده، کتاب «السلفی الیتیم» تالیف حازم الامین روزنامه نگار لبنانی و کارشناس جنبش های جهادی است. 🔹ایده مرکزی کتاب به نقش آوارگی و زندگی انسانِ فلسطینی در اردوگاه‌هایی در لبنان، اردن و... در گرایش به القاعده و سلفیه جهادی متمرکز است. بر اساس ایده حازم، چون انسان آواره فلسطینی،هویت مبتنی بر ملت و سرزمین را از دست داده لذا چون یتیمی، وعده هویت بخشِ جهان وطنیِ القاعده برایش جذاب و الهام بخش است لذا سهم فلسطینیان در این جریان با حضور افرادی چون صالح سریه، عبدالله عزام، ابومحمد مقدسی، ابوقتاده فلسطینی و....برجسته است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
19.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«آشنای دیرینِ جهان عرب» 🔸یکی از تجربه‌های مهم انسان در جهان عربِ قرن 19و20 میلادی، حضور استعمار اروپایی است. رقابتی که حوزه خلیج فارس، عراق، مصر و فلسطین را مستعمره بریتانیا، شمال آفریقا و شامات را مستعمره فرانسه، لیبی مستعمره ایتالیا، بخشی از مغرب را مستعمره اسپانیا و...قرار داد. 🔸تقریباً جغرافیایی از جهان عرب وجود نداشت مگر اینکه استعمار مستقیم یا غیر مستقیم را تجربه کرده بود؛ برخی از این تجارب تلخ، چنان بلندمدت بود که مثلاً اشغال الجزایر توسط فرانسه 132سال طول کشید، مرور ويدئو بالا نشان می‌دهد تقریباً جغرافیایی در جهان عرب بدون تجربه این آشنای دیرین وجود ندارد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«یمن، غزه نشود» 🔹 سلسله جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مقاومت از غزه، لبنان و سوریه، اکنون به مرحله فشارهای حداکثری بر عراق برای محدود کردن گروههای مقاومت در این کشور رسیده است. 🔸 تقریباً روشن است گام بعدی نوبت انصارالله یمن خواهد بود که فشار غیر قابل تحملی بر پرستیژ و اقتصاد رژیم و منافع آمریکا در دریای سرخ تحمیل کرده است. علاج واقعه برای انصارالله قبل از وقوع، تهدید واقعی بازارهای سر به فلک کشیده شرکت های چند ملیتی در دبی، دوحه و ریاض است. اهرمی که حتی پیامِ عملیاتی کردن آن، فشارهای چند وجهی به آمریکا و رژیم را برای ممانعت از جنایتی دیگر فراهم خواهد کرد. عکس: مقبره شهیدحسین الحوثی موسس جنبش انصارالله. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سياست ورزی عبدالله نظام و آینده شیعیان سوریه» 🔸حجت الاسلام سیدعبدالله نظام رئیس«الهيئة العلمائية لأتباع مذهب أهل البيت في سوريا»است که پس از تحصیل مهندسی عمران وارد حوزه علمیه شد و از سال 1359 تا 1374شمسی در قم تحصیل نمود. 🔹او رئیس مُجمع السیدة رقیه،شعبه «جامعة بلاد الشام للعلوم الشرعية»و رئیس«الجمعية المحسنیة»،امام جماعت و جمعه«مسجد السیدة الزهراء» دمشق و به نوعی سرپرست و رهبر شیعیان سوریه می باشد. 🔸درجلسه مردادماه 1402در دمشق تاکید می‌کرد:اسلام را باید به عنوان یک دستگاه و پارادایم معرفی کرد تا دیگریِ آن تمدن غرب باشد نه چنان آن را با جزئیات بیان کنیم که دیگریِ ما مذاهب اسلامی تلقی شوند و ما مشغول پاسخ به شبهات علیه همدیگر شده و از دشمن اصلی غافل شویم. ایده‌هایی که در دو‌کتاب«التقية في الإسلام؛دراسة موضوعية مقارنة على المذاهب الثمانية» و«الوطن و المواطنة في الشريعة الاسلامية و النظريات الوضعية» به بسط آنها پرداخته است. 🔸 سقوط دمشق، و نگاه نگران شیعیان، منجر به صدور بیانیه ای توسط ایشان شد که در آن از گفتگوهایی برای محترم شمردن مقدسات و در امان بودن شیعیان توسط تحریر الشام حکایت داشت. 🔸 هر چند گذشته پرچالش طرفین، مرزهای آینده را شکننده تصویر می‌کند اما بخشی از آینده شیعیان اثنی عشری سوریه به سیاست ورزی این روزهای عبدالله النظام در قلب دمشق بستگی دارد. عکس:مرداد ۱۴۰۲ دمشق از راست:بنده،دکترحمیدرضا مطهری،دکتر عبدالله النظام،دکترحبیب الله بابایی، دکترحمیدرضا عصمتی 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
یک سالگی کانال«مطالعات جهان عرب»و خلفيات 🔹امشب تولد یک سالگی کانال است که بستری برای اشتراک گذاری برخی ایده ها با فرهیختگان گرامی بود. هر پست کانال، خلفیه ای(پشت پرده) داشت که برخی را مرور می‌کنم: 🔸«با هاشم عبدالله السیانی» این آغازین بود. «حوار بِلا محاور» این پست یادآور اولین و آخرین دیدار با دکتر امیرعبداللهیان است. البته آن شب مفصل خانم فاطمه الصمادی(مدیرمیز ایران الجزیره )را برای ارائه برخی تحلیل های منفی از ایران سیم جین کردم، فکر نمی‌کرد کسی اکثر یاداشت هایش را دنبال کرده باشد. 🔸«اسلامیة المعرفة؛گنجینه ایده ها» وقتی با ولع این پست را برای یکی از اساتید مطرح حوزه علوم انسانی اسلامی حضوری توضیح دادم؛واکنشش مثل آب یخی بود، چون فکر می‌کرد در غیر ایران امکان طرح چنین پروژه‌ای نیست. 🔸«نور مگز عراق؛ اما رایگان» اولین پستی که بیش از هزار بازدید داشت 🔸«خون تنیدگی؛تحلیلی بر شهادت اسماعیل هنیه» بیشترین وقت را برای نوشتن این یاداشت چهاربخشی گذاشتم، تعطیلات تابستانی بود و برای نوشتنش به بهانه های مختلف از خانه بیرون می‌رفتم، کافی شاپ های میدان مفتح پناهگاهم شد. البته بعد از نشر در کانال، خبرنگار وطن امروز در قالب یک یاداشت در روزنامه منتشر و لطف کرد، هشتصد هزار تومان هم واریز نمود که تقریباً با هزینه کافی شاپ برابر شد. 🔸«کنش ساختاری ؛واکنش کارگزاری» اینجا برای اولین و شاید آخرین بار تلویزیون رفتم، فقط به این خاطر که دعوت کننده گفت با دکتر ...(که برای من عزیز بود) صحبت کردیم، برنامه تشریف بیاورد اما او گفت سلام به شما برسانیم و بگوییم فرمودند شما حتما برو...بعدا هم معلوم شد آن استاد به این داغی توصیه نکرده است. «جهانی شرمنده سؤالت، دختر» تولد این پست، شبی از شب‌های رمضان بود.دهها بار ویدئو را با این حس دیدم که در خانه دختری هم سن همین دختر فلسطینی دارم و برای راحت روزه گرفتنش کلی درباره غذای سحر و افطار گفتگو می‌کنیم، تا سحر خوابم نبرد و تنها پستی بود که بر آن گریستم. 🔸«لا تؤخر عمل الیوم إلی غدٍ» این هم تحلیلی بود که دوست نداشتم رخ دهد اما اسرائیل طبق نوشته ابتدا سراغ کارگزاران و سپس سازه مقاومت رفت. 🔸«جامعه عربی و دولت های مُسقِف» این پست را وقتی می‌نوشتم که از شهادت سید حسن کلافه بودم و دنبال یافتن نقطه ای برای امیدواری بودم البته که تحلیل خیلی آرمانی است. 🔸«تَرْک و تَرَک؛ درنگی در آوارگی» با اینکه همسرم ناهار خوشمزه ای برای مهمانمان تدارک دیده بود اما تلخی خبر همچنان با من است و برای انتشار این پست از مهمانم اجازه گرفتم. 🔸«هر که می‌خواهد حلبش سقوط نکند» برای نوشتن این پست یاداشت های سفر دمشق را مرور کردم وقتی در لیست چالش هایی که نوشته بودم به این نوشته رسیدم«جامعه ای در آستانه فروپاشی»، تقریباً مطمئن بودم مهمترین عامل همین است. چند نفر آشنا و ناشناس هم توصیه کردند پست را حذف کن. 🔸«سوریه؛کلاف سردرگمِ نگران ها» این را شب قبل از سقوط دمشق نوشتم. 🔸 دو نکته پایانی. اول اینکه از همه فرهیختگانی که بخشی از وقتشان را به مطالعه پست های کانال اختصاص دادند؛ سپاسگزار و منتظر دریافت راهنمایی و‌نقدهایشان هستم. دوم اینکه در خانه قرار گذاشته اند هر صد نفر به کانال اضافه شد، من شام مهمانشان کنم لذا من انگیزه ای برای افزایش اعضاء ندارم اما آنها چرا.
«جماعت انحرافی قربان؛ زمينه های اجتماعی» 🔸عراق معاصر شاهد ظهور جنبش های مختلف انحرافی بوده که برخی از آنها در ایران نیز امتداد داشته‌اند. معمولاً برداشت های انحرافی از آموزه مهدویت سهم زیادی در شکل گیری این جنبش ها دارد. 🔹جدیدترین نمونه از این انحرافی ها، جماعت قربان، در استان ذی قار در جنوب عراق است که توسط نیروهای امنیتی عراق شناسایی شده و واکنش به اعتقادات عجیب آنها بسامد زیادی در فضای رسانه ای داشته است. غلو در مقام حضرت علی علیه السلام آنها را به جایی رسانده که پس از مراسم عمومی چند نفر داوطلب می‌شوند تا پس از قرعه کشی خودشان را قربانی نمایند. 🔸 همان گزاره ای که بخش زیادی از پیروان داعش را«ابناء الارياف=فرزندان مناطق حاشیه» می‌دانست و برای محرومیت های اجتماعی(حاشیه نشینی، سطح آموزش پایین ، بیکاری و...)در شکل گیری این گروه افراطی سهم زیادی قائل بود؛در شکل گیری جماعت قربان هم صادق است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«ميانگین تورم در جهان عرب» 🔸پیش بینی صندوق بین المللی پول از وضعیت تورمِ جهان عرب در سال 2025 میلادی در تصویر فوق ارائه شده است. اگر سودان را به دلیل وضعیت جنگ، با تورم 118,9 درصد استثنا ءکنیم؛ کم‌ترین تورم را قطر با1,4 و بیشترین را مصر با 21,2 تجربه خواهند کرد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1