eitaa logo
احمد اولیایی
526 دنبال‌کننده
205 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
«به بهانه مناظره تلویزیونی آقایان درخشان و غنی نژاد» 🔹نظریه ای در ارتباطات هست به نام جریان دو مرحله ای ارتباطات «Two-step flow of communication». این نظریه اجمالا می گوید که پیام رسانه ای مستقیما به مردم نمی رسد بلکه رهبران فکری «opinion leaders» آن پیام ها را تسویه، بازنگری، اصلاح، متناسب، هدفمند و .... کرده و به مخاطب تحویل می دهند. به نظر می رسد این نظریه تا زمانی که ارتباطات اجتماعی به صورت حقیقی برقرار باشد، مخاطبان عام هنوز به مراجع فکری و اساتید مراجعه کنند و همچنین مقوله «پرسش» و «اعتراف به ندانستن» در میان مخاطبان وجود داشته باشد، دوام دارد. اما اکنون ارتباطات مردم کاهش پیدا کرده، مراجعه به اساتید کم شده و اساسا خیلی پرسش نمی کنند چون بمباران داده و اطلاعات یک خودعالم پنداری در میان آن ها ایجاد کرده است. در این شرایط باید از نظریه های دیگری تبعیت کرد؛ نظریه ای که میزان درستی و نادرستی آن پیام رسانه ای را به فهم و ادراک مردم از شرایط جامعه گره می زند. به عبارت دیگر، دورانی که افرادی بیایند و پیام رسانه ای را برای مخاطبان و توده تفسیر کنند گذشته است. مخاطب پیام را با زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می کند؛ با آن چیزهایی که تجربه کرده است. 🔹فارغ از اینکه برنده مناظره اساتید اقتصاد در برنامه جهان آرا که بود و یا چه آسیب ها و قوت هایی داشت، باید گفت مناظره در قاب رسانه ملی و یک رسانه جمعی بنام تلویزیون پخش شده است. تلاش رهبران فکری (اساتید، فعالان فضای مجازی، اندیشمندان عرصه اقتصاد و .... ) که بعد از مناظره در حال تحلیل مناظره و اعلام برنده یا بازنده هستند، خیلی قابل تقدیر بود اگر ما همچنان از نظریه جریان دو مرحله ای ارتباطات تبعیت می کردیم. اما مخاطبی که منتظر ثبت نام خوردو است، درباب هزینه اجاره مسکن می اندیشد، گرانی گوشت را روزانه لمس می کند، در بورس سرمایه خود را باخته است و به طور کل در انتهای زنجیره، نتیجه دیدگاه های اقتصادی، فلسفه اقتصاد و مبانی اقتصاد را لمس می کند، برنده و بازنده را در همان ابتدا و میانه برنامه تلویزیونی انتخاب کرده است. @ahmad_olyaei
🔹صدا و سیمای مراکز به مراتب کمتر از شبکه های ملی کارهای اندیشه ای و محتوایی دارند. و البته باید بهشان حق داد. 🔹اما مرکز صدا و سیمای آبادان این روز ها مشغول تولید برنامه خوب «حاصل جمع» است. برنامه ای اندیشه ای که موضوعاتی مانند اقتصاد، عدالت اجتماعی، نسل زد، نظریه اجتماعی و ... را به بررسی و تضارب آراء می گذارد. 🔸امروز توفیق شد در باب عدالت اجتماعی در خدمت این برنامه باشم. از وضعیت عدالت بحث شد تا ادراک عدالت اجتماعی و از وظیفه مردم تا ساختارها. 🔸امیدوارم که مفید واقع شود. جا دارد از جناب آقای هربان تهیه کننده خوب کار و همکارانشان تقدیر کنم. پ.ن: با حضور جناب آقای بهرام مدیر کل صدا و سیمای آبادان (نفر چهارم از راست در عکس پایین) نگاه های محتوایی خوبی در برنامه ها ایجاد شده است. @ahmad_olyaei https://eitaa.com/Haselejam_tv
⏰ زمان : جلسه اول : دوشنبه ساعت ۱۴ جلسه دوم :‌ سه شنبه ساعت ۱۳ 📌مکان :‌دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام طبقه همکف کلاس ۲۰ ✅ شرکت برای عموم دانشجویان آزاد است. @azadbou_ir @ahmad_olyaei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹وقتی عشق حرف اول را می زند... 🔹 کسانی که دنیا را سه طلاقه کردند... 🔸لات های با معرفت که عاشق خمینی بودند... 🔹 و سال ها بعد....؛ جای کاسبی و عاشقی عوض شد. خوشا بحال آنها که عاشقانه رفتند. @ahmad_olyaei
"عدالت‌خواه ِ عدالت‌پژوه / نگاهی به دغدغه عدالت اجتماعی در آثار مرحوم افروغ" 🔸اندیشه عدالت اجتماعی مرحوم دکتر عماد افروغ ✍️با تقریر احمد اولیایی لینک مطالعه در خبرگزاری تسنیم؛ https://tn.ai/2886477 ۱۴۰۲/۲/۱۸ @ahmad_olyaei
و علیه السلام 🗓 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۲ - ۹:۳۰ 🖥 لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔍 آدرس حضوری: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«امام رضا علیه السلام و عدالت فرهنگی» 🔹ارائه شده در هفتمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام 🔸جستجوی مفاهیم مدرن در سیره، حدیث و قرآن کار دشواری ست اما قطعا نتیجه بخش خواهد بود. 🔸 بحث عاملیت و ساختار در عدالت پژوهی را میتوان در سیره امام رضا علیه السلام به طور ویژه دنبال کرد چرا که به نوعی حضرت وارد ساختار شدند و فارغ از بسط عدالت از مسیر کنش های فردی، فرصت های ساختاری نیز داشتند. @ahmad_olyaei
▪️▪️▪️باز هم نوبتِ مدینه شُد و ◾️◾️◾️در غَمَش باز کربلا میسوخت ▪️▪️▪️باز در کوچه یِ بنی هاشم ▪️▪️▪️خانه ای بینِ شعله ها میسوخت @ahmad_olyaei
«نقش روابط عمومی در مدیریت تصویر سازمان» ارتباطات و توزیع داده با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی بیش از همیشه فراگیر و متنوع شده و جامعه را محلی برای عبور، تقاطع و تقابل پیام تبدیل کرده است. از طرف دیگر، پدیده‌های اجتماعی لحظه به لحظه متفاوت‌تر، سریع‌تر و ذوابعاد در حال وقوع‌ هستند و هرکدام برای خود یک پیامد وسیع رسانه‌ای و ارتباطاتی را به همراه دارند.این پیامد گاهی در نظام توزیع رسانه خود را نشان می‌دهد و گاهی در خلال ارتباطات انسانی تبلور پیدا می‌کند.به عبارت دیگر مردم و آحاد جامعه چه در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی و چه در ارتباطات انسانی خویش در مورد پدیده‌های اجتماعی گفت‌وگو و تبادل داده و ایده می‌کنند. در این بین، سازمان‌ها و نهادها اگر بخواهند در میان این نظام ارتباطاتی و تبادلی غائب باشند، به طور قطع از میدان جامعه حذف می‌شوند. این حذف می‌تواند یک طیف گسترده پیامدی از فراموشی سازمان در افکار تا حذف ساختاری و بودجه‌ای سازمان را در بر داشته باشد. به نظر می‌رسد فارغ از تلاش بخش‌های سازمان در تولید بهتر و مطلوب‌تر و تقویت تعاملات سازمانی، روابط عمومی‌ها می‌توانند نقش بهینه ای در کمک به سازمان در جهت دوام در میدان جامعه و جلوگیری از آن پیامدهای فوق‌الذکر ایفا کنند. هرچند از ابتدای حضور انسان در اجتماع، بحث تبلیغات و به نوعی روابط عمومی آغاز شد و تا تلاش‌های حرفه‌ای‌تر مانند آنچه ای.وی.لی (Ivy Lee) روزنامه نگار آمریکایی و بنیانگذار اصول روابط عمومی و همچنین ادوارد برنِیز(Edward Bernays)، پدر روابط عمومی نوین انجام دادند، ادامه یافت اما همچنان روابط عمومی مسیر تکامل خود را طی می‌کند. البته متاسفانه باید گفت روابط عمومی در ایران امروز جایگاه چندانی ندارد. شاید در گفته‌ها همه اذعان داشته باشند که روابط عمومی بخش مهمی از یک سازمان است اما اساسا اراده‌ای برای بهره برداری از آن وجود ندارد. این ادعا به طور تقریبی استثنایی ندارد و در بیشتر سازمان‌ها و نهادهای کشور می‌توان این فقدان اراده را مشاهده کرد. برای روابط عمومی حرفه‌ای می توان دو کارکرد عمده نام برد، یکی ناظر به بیرون سازمان و دیگری ناظر به درون سازمان. اطلاع‌رسانی وقایع و اخبار سازمان و معرفی آن نسبت به هر دو بخش، مشترک است. یعنی روابط عمومی باید سازمان را به بیرون و درون خود معرفی کرده و اتفاقات و اخبار سازمان را به بیرون و درون سازمان اطلاع‌رسانی کند. سازمان‌ها برای یک یا چند کارکرد به وجود آمده‌اند و کارکردها به طور معمول دو دسته‌اند. گاهی کارکردهای خدماتی اولیه مانند آب، برق، گاز، امور عمرانی و ... که در سازمان‌هایی مانند آب و شهرداری می‌شود مشاهده کرد. گاهی نیز کارکردها همانند کارکردهای فرهنگی، از جنس نرم و غیر محسوس هستند و از نگاه مردم شاید نیازهای اولیه نباشند. در نوع اول، عدم معرفی سازمان شاید اثر سو آنچنانی نداشته باشد چرا که خدمات و کارکردهای سخت و عینی و محسوس آن سازمان‌ها جبران معرفی را می‌کند، اما در سازمان‌هایی از جنس دوم، معرفی و اطلاع‌رسانی شرط بقا سازمان و توجیه حیات آن است. واضح است که این معرفی اگر در جامعه به خوبی انجام شود، جامعه همچنان طالب بقای سازمان است و اگر در میان مسئولان و نهادهای بالادستی و بودجه‌ریز به خوبی انجام گیرد، ضامن تامین بودجه و تقویت و تثبیت ساختاری سازمان است. در معرفی سازمان به درون خود نیز مزایایی از جمله افزایش حس موفقیت سازمانی، تقویت عرق سازمانی، هویت‌یابی نیروی انسانی و مانند این وجود دارد. این یادداشت در صدد شمارش اهداف، وظایف و کارکردهای روابط عمومی نیست بلکه می‌خواهد به ضرورت آن برای سازمان اشاره کند. همان‌طور که بیان شد ادراک عمومی مردم به عنوان مخاطب اصلی سازمان در بهره‌برداری بی واسطه یا باواسطه از سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشاکش پدیده‌های اجتماعی که این ادراک را به‌طور دائم تغییر می‌دهند، سازمان نیاز به مدیریت تصویرش در جامعه دارد. مدیریت تصویر (Image Management) دقیقا وظیفه اصلی روابط عمومی حرفه‌ای است که تصویر سازمان در ادراک عمومی را می‌سازد و یا تصویر ساخته شده را به سمت تصویر مطلوب سوق می‌دهد. با توجه به تعدد سازمان‌ها، رقابت شدید نهادها، برخی استانداردهای دوگانه در تخصیص اعتبار و بودجه از سمت نهادهای تصمیم‌گیر، احساس بی‌نیازی مردم به کارکرد برخی از سازمان‌ها اهمیت حرکت رو به جلو در روابط عمومی‌ها را دوچندان می‌سازد. به امید روزی که ادراک مردم در نزد سازمان‌ها دارای اهمیت شود و روابط عمومی‌های خود را بیش از پیش برای شکل‌دهی به این ادراک نسبت به سازمان خود تقویت کنند. واضح است، با توجه به کارکردهای قابل ستایش بسیاری از این نهادها فعالیت روابط عمومی‌ها می‌تواند مصداقی از جهاد تبیین باشد. لینک یادداشت در خبرگزاری تسنیم: https://tn.ai/2713618 @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ مطالبه حجاب از زنان جامعه، مطالبه از آخرین بخش زنجیره و پرداختن به معلول است. در کنار آن و با اولویت بیشتر، باید به ابتدای زنجیره پرداخت و مطالبه را از چرایی دولت مدرن و تناقضاتش با حکومت اسلامی آغاز کرد. @ahmad_olyaei
آیین نکوداشت دانشمند انقلابی «استاد عماد افروغ» 🗓زمان: چهارشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۶ 🕌مکان: قم، بلوار جمهوری، جمهوری۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه 💠 هماهنگی جهت حضور: @adminssoq ✍ در این برنامه، ان شاء الله در باب اندیشه عدالت اجتماعی مرحوم دکتر افروغ ارائه ای خواهم داشت. @ahmad_olyaei
«عدالت و امام رضا علیه السلام» ✍احمد اولیایی 📄منتشر شده در روزنامه ایران 🗓 ۱۴۰۲/۳/۱۰، روز 🔻گزیده هایی از یادداشت؛ 🔹تلفیق عاملیت «فردی» و «ساختاری» در بسط عدالت، در زمان امام رضا علیه السلام اتفاق افتاد که می تواند متفاوت با دیگر ائمه علیه السلام باشد. 🔸در زمان امام رضا علیه السلام ما با نوعی «عدالت فرایندی» مواجه هستیم؛ به این معنا که فرایندها، ساختارها و رویه‌هایی برای بسط عدالت فرهنگی در دستور کار قرار می‌گیرد که در آن زمانه امری به‌ غایت مغتنم است. 🔹ایشان، تفاوت و تنوع فرهنگی را به رسمیت می‌شناسد و به تعبیری برای آحاد مردم و سلیقه‌های مختلف حتی ادیان دیگر شخصیت قائل می‌شوند که البته قائل شدن این‌ شأن به معنای تأیید نیست بلکه آنها را به‌عنوان یک طرف گفت‌وگو به رسمیت شناخته و با آنان وارد گفت‌وگو و مفاهمه می‌شود تا به نوعی آنها را وارد عرصه توزیع خیرات و مواهب فرهنگی کند. 🌐 مشاهده یادداشت کامل در روزنامه ایران؛ https://irannewspaper.ir/8198/19/20958 @ahmad_olyaei
"چرا استقرار عدالت اجتماعی یکی از محور‌های جدی نظام فکری امام خمینی (ره) بود؟" 🔸اندیشه عدالت اجتماعی حضرت امام خمینی قدس سره؛ به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی 🎙احمد اولیایی لینک مطالعه در خبرگزاری ایکنا؛ https://iqna.ir/00HOU5 ۱۴۰۲/۳/۱۴ @ahmad_olyaei
🔰مراسم نکوداشت مرحوم استاد افروغ: 💢حجت الاسلام اولیائی، پژوهشگر عرصه عدالت و شاگرد عماد افروغ گفت: 🔸 اگر به عمده کتاب‌های مرحوم دکتر افروغ توجه کنیم، می‌بینیم که در عمده آثارشان به عدالت اجتماعی پرداختند، در کتاب «فرهنگ‌شناسی و حقوق فرهنگی»، از حق فرهنگی و نقش دولت بحث می‌کنند که بخش عمده‌ای از عدالت، به‌ویژه عدالت در حوزه فرهنگ یا عدالت فرهنگی است. در کتاب «چشم‌اندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه» جامعه‌شناسی فقر را طرح می‌کنند، فقر و بحث در مورد نابرابری و جامعه‌شناسی فقر همان چیزی است که بحث‌های عدالت به آن نیاز دارد. اساساً شرط عدالت‌طلب و عدالت‌خواه که حرّیت و آزادی و صراحت است کاملاً در عماد افروغ وجود داشت، انسانی که همیشه عقیده‌شان را بیان می‌کردند و در عین دلسوزی به‌دنبال بسط عدالت در مقام عمل هم بودند. ▪️ مشروح خبر 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
«دوگانه هایی در مسأله حجاب؛ یک طرح بحث» در مسأله بودگی بی حجابی و بدحجابی در جامعه امروز ایران تردیدی نیست اما تلاش ها برای حل این مسأله متفاوت است و در صحت و سقم روش آن ها بعضا می شود تردید کرد. «بساطت» یکی از معضلات روش شناسی مواجهه با مسأله حجاب است؛ بدین معنا که برخی اساسا مسأله را بسیار بسیط و حل شده در نظر گرفته و فقط در سویه اقدامات آن هم اقداماتی که در انتهای زنجیره حل مسأله ی حجاب هست، تمرکز دارند. در حالیکه بنظر می رسد کمی عقب تر، دوگانه هایی وجود دارد که باید بدان ها پرداخته شود. این دو گانه ها به ما کمک می کند برای حل مسأله بدحجابی و بی حجابی بهتر رفتار کنیم. برخی از آن ها را می توان اینگونه تبیین کرد (البته این یادداشت فقط این دوگانه ها را طرح می کند و نفیا و اثباتا نسبت به طرفین دوگانه ها ساکت است. هدف فقط طرح پرسش است برای اندیشیدن بیشتر)؛ - دوگانه نظر و عمل؛ آیا مسأله حجاب مبتنی بر پیچیدگی های نظری است یا در حیطه نظر، کار تمام شده و ما فقط باید آنچه وادی نظر گفته را پیاده کنیم؟!!! به عبارتی باید از نظریه (اعم از فقهی و اجتماعی و ... ) عبور کرده و فقط مبتنی بر داشته های نظری حوزه حجاب، کار اجرایی را بنا کنیم؟ - دو گانه زنانه بودن مسأله یا لا بشرط بودن از حیث جنسیت؛ آیا مسأله حجاب یک مسأله صرفا زنانه است یا می توان این مسأله را با یک دقت و نگاه موسع هم برای مردان تصویر کرد و هم برای زنان؟ این مسأله اگر ذیل پوشش، مد، عفاف و مانند اینها تعریف شود یحتمل بتوان و اتفاقا باید مسأله را غیر جنسیتی دید. چرا که هم وضعیت مردان را در این امور سرو سامان می دهد و هم زنان را از ابژه شدن می رهاند. اگر هم مسأله، زنانه صرف باشد خب آن هم اقتضائات خاص خود را دارد. - دوگانه عاملیت - ساختار؛ در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت از چه جایگاهی برخوردار است و کجا قرار می گیرد؟ فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد. بررسی بیشتر دو گانه عاملیت و ساختار می تواند میزان تکلیف آحاد را در مسأله حجاب روشن کند. - دوگانه علت و معلول: تردیدی نیست که بدحجابی و بی حجابی بخشی از فرهنگ عینی وسبک زندگی است که ناشی از علل و عوامل متعدد است. مواجهه با خود بد حجابی و بی حجابی نوعی پرداختن به معلول است و بررسی ریشه های این پدیده، پرداختن به علل. حال در دوگانه علت و معلول، کدام مهم ترند و اکنون ما در مواجهه با این معضل، به سمت کدام یک حرکت کرده ایم؟ و آیا اساسا وجه جمع وجود دارد؟ _دوگانه مواجهه سلبی و ایجابی: با بی حجابی و بدحجابی هم می توان مواجهه سلبی داشت و هم مواجهه ایجابی. فارغ از تعاریف منظقی و اصطلاحی سلبی و ایجابی، مواجهه سلبی با بدحجابی در اینجا اشاره به مواجهه انتظامی، نظامی، امنیتی، قضایی و مانند این ها دارد. مواجهه ایجابی نیز اشاره به مواجهه فرهنگی، اخلاقی و ... دارد. این دوگانه از این بحث می کند که کدام نوع مواجهه اولی ست؟ انرژی حاکمیت و متدینین به کدام سمت بیشتر حرکت کرده؟ و وجه جمع چگونه خواهد بود؟ شاید بتوان دوگانه های دیگری را مطرح کرد که البته ذکر هر پرسش، اطراف قضیه را برای ما روشن تر می کند. کاش یک «ستاد بحران اجتماعی» داشتیم که در بحران های اینچنینی در لایه های فکری ش، به این پرسش ها بپردازد و حتی تعیین تکلیف کند. @ahmad_olyaei
◀️ مایکل سندل Michael J. Sandel فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. همه عدالت پژوهان او را می شناسند چرا که درسگفتارهای عدالت او، کتاب هایش و مهم از همه نقدهایش بر نظریه عدالت جان رالز او را به اندازه کافی مشهور کرده است. 🔹نکته بارز نظریه و مکتبی که سندل به آن تعلق دارد، خیر جمعی است که این، فضای گفتگوی او با ما را به شدت تلطیف و همسان می کند. ◀️درسگفتار عدالت او در دانشگاه هاروارد در حدود سال 2007 بزرگ ترین کلاس هاروارد بوده است که تا حدود 1200 نفر در جلسات آن شرکت داشته اند. دوره ای که به صورت آنلاین پخش شد و جلساتی از آن به صورت آفلاین مشاهده می شود. ✔️نسخه اصلی درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (نسخه انگلیسی): https://b2n.ir/j43008 ✔️نسخه زیرنویس دار درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (با زیرنویس فارسی): https://www.aparat.com/sina_k 🔸دیدن این درسگفتارها برای علاقمندان به حوزه عدالت و عدالت پژوهی آورده های بسیاری دارد. سندل در تمام مدت تدریس ذهن دانشجو را به سمت پرسش ها و احتمالات می برد تا او را با پیچیدگی عدالت آشنا کند. به طور قطع می توان گفت کسانی که این درسگفتارها را تماشا کنند نگرش آن ها به عدالت متفاوت شده و دیگر آن را یک امر بسیط نمی انگارند. @ahmad_olyaei
🔸نشست تخصصی «مردم‌سالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل» 🗓جمعه 26 خرداد 1402 🏢اردوگاه فرهنگی آموزشی امام صادق(ع) دماوند ✍ان شاءالله در این نشست که هفتمین نشست از سلسله نشست‌های اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی است و به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) برگزار خواهد شد، بحثی را پیرامون جایگاه مردم در مردم‌سالاری دینی البته از حیث ارتباطات اجتماعی ارائه خواهم کرد. با این توضیح که تغییرات ارتباطات اجتماعی در جامعه چه ربطی با مردم‌سالاری دینی می تواند داشته باشد. حضور اساتید مطرح در این نشست، فرصتی ست برای بنده تا این ایده را اصلاح کنم. @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنوان: «ارتباطات اجتماعی به مثابه رکن مردم سالاری دینی» 🔸ارائه شده در نشست تخصصی «مردم‌سالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل» 🗓جمعه 26 خرداد 1402 🏢اردوگاه فرهنگی آموزشی امام صادق(ع) دماوند ✍ در این بحث که در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ارائه شد، به لزوم احیای ارتباطات اجتماعی برای رسیدن مردم به سطحی که بتوانند به عنوان رکن مردم سالاری دینی، این مدل و نظریه را پشتیبانی کنند، پرداختم. @ahmad_olyaei
✅ شش مؤلفه اندیشه عدالت شهید بهشتی ✍ احمد اولیایی ▪️توجه به درک مردم در موضوع عدالت اجتماعی از آن حیث اهمیت دارد که می‌تواند اصل عدالت اجتماعی را در جامعه نیز تحت الشعاع قرار دهد. ▪️شهید بهشتی می‌داند اندیشه اسلامی کامل است و برای بسیاری از عرصه‌های زندگی حرف برای گفتن دارد؛ اما در عین حال، برای دانش و تجربه بشر هم ارزش قائل است. ▪️نقش دولت در میزان مداخله، نزد شهید بهشتی جالب است. او با یک نگاه باز و مبتنی بر استفاده از تجربه‌های بشری و عقلا، عرضه و تقاضای آزاد را اجمالا می‌پذیرد؛ اما چون توازن در جامعه را مهم می‌داند، معتقد است دولت به محض بر هم خوردن توازن اقتصادی ورود کند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»؛http://fekrat.net/?p=14703 @ahmad_olyaei
🔰 کتاب «عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» روانه بازار نشر شد 🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۱۶۵ صفحه به همت انتشارات مؤسسه شناخت به چاپ رسید. 🔹دشمن برای ایجاد فاصله میان مردم و نظام جمهوری اسلامی از ابزارهای متعددی استفاده می کند اما مقوله عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین بسترهایی است که دشمن با جنگ شناختی وضعیت آن را برای مردم نامطلوب بازنمایی می کند و ادراک عدالت را دچار خدشه می کند. 🔸 کتاب حاضر در صدد است مقوله ادراک عدالت اجتماعی را به مثابه یک مسأله شناختی واکاوی کند. ادراک عدالت اجتماعی می تواند متفاوت با عدالت واقعی در جامعه باشد اما به همان اندازه مهم است. 🔹اینکه کدام عوامل معرفتی مانند تعریف ما از عدالت و کدام عوامل غیرمعرفتی مانند رسانه می توانند بر ادراک مردم از عدالت اجتماعی تأثیر بگذارند، مباحث اصلی این کتاب را تشکیل می دهند. 👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به انتشارات شناخت پژوه به نشانی قم، خیابان نوزده دی(باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰ مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۷۷۲۳۰۶۳ و ۰۲۵۳۷۷۲۵۵۶۸تماس حاصل کنند. @ahmad_olyaei
«طعم شیرین عدالت»؛ به بهانه فیلم مصلحت ✍ احمد اولیایی 🔹 مدت ها بود ندیده بودم تماشاگران یک فیلم در سینما بعد از اتمام فیلم کف بزنند آن هم همگی و خودجوش. فیلم که تمام شد می توانستم احساس رضایت را در صورت و رفتار تماشاگران ببینم. 🔸فیلم سینمایی مصلحت روایتگر تقابل دو مفهوم مهم مصلحت و عدالت است. این تقابل را در دو پرده نشان می دهد؛ پرده اول رعایت عدالت و مجازات فرزند یکی از آیت الله های معروف است که دادستان کل کشور به بهانه حفظ آبروی آن آیت الله و دین و ...، مصلحت اندیشی نکرده و عدالت را اجرا می کند. در پرده دوم، این بار نوبت خود دادستان، آیت الله مشکاتیان است. پسرش دانشجوی تندروی انقلابی ست که در درگیری هواداران بنی صدر و بهشتی در دفاع از جریان انقلاب، جلوی دانشگاه مرتکب قتل می شود. حال، مشکاتیان میان مصلحت (بستن پرونده قتل بخاطر حفظ نظام و انقلاب) و رعایت عدالت (مجازات فرزندش) در چالش است که نهایتا جانب عدالت را می گیرد. 🔹بنظر می رسد ما در شرایطی هستیم که ادراک عدالت بیش از خود عدالت می تواند مؤثر باشد بدین معنا که مردم باید احساس کنند در کشور عدالت هست و یا حداقل، برای بسط آن تلاش می شود. سینما یکی از بهترین ابزار برای سوق دادن ادراک مردم نسبت به عدالت است. فیلم مصلحت به خوبی از عهده این کار بر می آید. تماشاگر بعد از دیدن این فیلم احساس غرور می کند بخاطر زیستن در لوای حکومتی که عدالت خط قرمز آن است. 🔸دوگانه عدالت_مصلحت یک دوگانه جدی ست البته اگر بیش از حد در آن غرق شویم. اما اگر اینگونه بنگریم که اساسا رعایت مصلحت درون عدالت نهفته است، یکبار برای همیشه دوگانه را حل کرده ایم. «خیر جمعی» آن چیزی ست که عدالت اجتماعی برایش تلاش می کند و مصلحت هم چیزی جز ، حفظ آن خیر نیست. 🔹آثار زیر می تواند برای فهم دقیق تر دوگانه عدالت و مصلحت به ما کمک کند؛ ◀️کتاب فقه و مصلحت نوشته ابوالقاسم علیدوست ◀️کتاب مناقشه حق و مصلحت نوشته عماد افروغ ◀️کتاب مصلحت در فقه سیاسی شیعه نوشته سجاد ایزدهی ◀️کتاب حق و مصلحت نوشته محمد راسخ 🔸 سینمای سیاسی ایران در قبال فیلم هایی که حرف ایجابی دارند باید انعطاف بیشتری داشته باشد نه اینکه اجازه انتشار به آن ها ندهد. فیلم مصلحت در موضوع عدالت است اما بجای اینکه نابرابری ها و ظلم ها را به تصویر بکشد، حرف ایجابی می زند و عدالت را یک قدم به جلو می برد. عموم فیلم های عدالت اجتماعی، دچار سیاه نمایی می شوند اما مصلحت اینگونه نیست. 🔹فیلم مصلحت را اگر بخواهم در دو کلمه وصف کنم آن، «طعم شیرین عدالت» است که بعد از دیدن فیلم، آن را حس می کنید. @ahmad_olyaei
تفأل به هوش مصنوعی! ✍ این روز ها بحث هوش مصنوعی حسابی داغ است. از طرف دیگر دیدار آینده مقام معظم رهبری با طلاب در ۲۱ تیر نیز در محافل حوزوی مورد توجه قرار گرفته است. از چت جی پی تی (chatgpt) سوال کردم سخنان آقا در دیدار با طلاب در مورد چه موضوعاتی خواهد بود. اینگونه جواب داد؛ «به عنوان یک مدل AI، من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیت‌الله خامنه‌ای در یک دیدار خاص با طلاب چه می‌گوید. اما با توجه به سخنان و نظرات قبلی وی، می‌توان چند موضوع کلی را به عنوان مواردی که ممکن است در چنین دیدارهایی مطرح کند، بیان کرد: ۱_ تأکید بر نقش مهم و اساسی طلاب در جامعه: آیت‌الله خامنه‌ای اغلب نقش مهم طلاب را در شکل‌گیری و ارتقای ارزش‌های اسلامی و انقلابی جامعه تأکید می‌کند. ۲_ فرمان به خدمت به مردم: وی ممکن است طلاب را به خدمت به مردم، به‌ویژه آنهایی که در میانه‌ی مشکلات اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی هستند، تشویق کند. ۳_ ضرورت عمیق‌تر شدن در مطالعات علمی و دینی: او ممکن است طلاب را تشویق کند تا در مطالعات علمی و دینی خود عمیق‌تر شوند و بر تحصیل و پژوهش تأکید کند. ۴_ نقش طلاب در مقابله با تهدیدات خارجی: خامنه‌ای اغلب طلاب را تشویق می‌کند تا نقش فعالی در دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات خارجی ایفا کنند. ۵_ روحیه انقلابی: مقام معظم رهبری اغلب بر حفظ و تقویت روحیه انقلابی در میان طلاب تأکید می‌کند. ۶_ مسئولیت اجتماعی: آیت‌الله خامنه‌ای اغلب بر ضرورت فعالیت و حضور طلاب در جبهه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تأکید می‌کند و مسئولیت آنها را در خدمت به مردم و ارتقای فرهنگ اسلامی و انقلابی میان مردم، مخصوصاً جوانان، بر می‌شمارد. ۷_ تحصیل در رشته‌های مختلف: آیت‌الله خامنه‌ای اغلب تأکید می‌کند که طلاب باید در رشته‌های مختلف علمی و پژوهشی فعال باشند، که این موضوع می‌تواند به توسعه علمی و فرهنگی کشور کمک کند. ۸_ پیگیری مسائل جاری: او اغلب توصیه می‌کند که طلاب باید از مسائل جاری و مسائلی که کشور و جامعه را تهدید می‌کنند، آگاه باشند. ۹_ استقامت در برابر فشارهای خارجی: مقام معظم رهبری اغلب بر ضرورت استقامت در برابر فشارهای خارجی و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی تأکید می‌کند. باز هم باید تأکید کنم که اینها بر اساس سخنرانی‌ها و بیانات گذشته وی است و در هر دیدار ممکن است موضوعات متفاوتی مطرح کند.»(پایان پاسخ چت جی پی تی) ✍ اینکه یک تست از چت جی پی تی و نوعی سرگرمی با هوش مصنوعی بود اما ان شاءالله فرمایشات رهبر معظم انقلاب هر چه باشد، بیش از گذشته توسط طلاب و حوزه عمل شود. @ahmad_olyaei
"در دنیای کمیسیون فرهنگی مجلس چه خبر است؟"؛ عمکرد سه ساله کمیسیون فرهنگی مجلس در روزنامه فرهیختگان امروز ۱۴۰۲/۴/۱۴ لینک مطالعه: https://farhikhtegandaily.com/page/239137/ ✍ گزارش قطعا تمام و کامل نیست اما می تواند تصویری از عملکرد کمیسیون فرهنگی نشان دهد. بنظر می رسد ظرفیت و قابلیت های قانونی و بالقوه زیاد این کمیسیون مهم با آنچه اتفاق می افتاد یکسان نیست! @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«غدیر، برای اقامه عدل»، در کلام حضرت امام خمینی قدس سره الشریف @Ahmad_olyaei