eitaa logo
احمد اولیایی
526 دنبال‌کننده
199 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
«باربنهایمر؛ رفع تضاد با تضاد در سینمای آمریکا» 🔹چند روز پیش فیلم اوپنهایمر(Oppenheimer) و باربی (Barbie) را تماشا کردم. شاید در حدود ۶۰ سال است که کودکان جهان با عروسک باربری بازی می کنند و در دنیای خیال، خیال پردازی. عروسکی که حائز نمره بالا از نظر ظاهر فیزیکی ست و توانایی انجام هرکاری را در دنیای اسباب بازی ها دارد؛ گاهی خیاطی می کند، گاهی آشپزی و گاهی پزشک است و گاهی پرستار؛ نماد زنی توانا و زیبا با همه مهارت ها و کنش های اجتماعی. این بار اما عروسک باربی در فیلم سینمایی باربی از دنیای خیال زن‌سالارانه خود به دنیای واقعی مردسالاری کوچ می کند. گرتا گرویگ (Greta Celeste Gerwig) به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌سازان زن آمریکا کارگردانی کار و مارگورابی (Margot Robbie) بازی نقش باربی را برعهده دارند. 🔸از طرف دیگر به طور همزمان شاهد نمایش فیلم دیگری از هالیوود با عنوان اوپنهایمر (Oppenheimer) هستیم. اوپنهایمر، تازه‌ترین فیلم کریستوفر نولان (Christopher Edward Nolan) با بازی بی‌نظیر کیلین مورفی (Cillian Murphy)، زندگی جی رابرت اوپنهایمر سازنده بمب اتم را به تصویر می کشد. فیلمی سه ساعته که در کنار خرده پیام های مختلف حاوی یک پیام اصلی است؛ «انداختن بمب اتم بر روی هیروشیما و ناکازاکی جهان را نجات داد». 🔹تصمیمی که هالیوود و سیستم پخش در آمریکا درباره زمان پخش این دو فیلم گرفت نکته اصلی این نوشته است. قرار بر این شد که این دو فیلم متضاد که یکی فانتزی، موزیکال و شاد است در کنار فیلم دیگر که یک درام جنگی، روانشناختی و دارای صحنه های تلخ است، با هم نمایش داده شوند. تا آنجا که «یوگنی متکویچ» با کمک هوش مصنوعی صحنه های ترکیبی از دو فیلم ساخت و مجموعه‌ی باربنهایمر (Barbenheimer) را خلق کرد. باربنهایمر اشاره به رویدادی اینترنتی و هنری در بحث تبلیغات دارد که باعث شده مخاطبان با این دو فیلم زندگی کرده و خود به خود تبلیغات کنند و مهم تر از آن، ترکیب محتوای دو فیلم است. محتوایی که به ظاهر متضاد است، یکی فانتزی و یکی درام، یکی از جنس سبک زندگی و یکی از جنس جنگ، یکی از جنس عشق و دیگری از جنس خشونت. اما در حقیقت باربی و اوپنهایمر بازنمای آمریکایی ست که یک طرفش سبک زندگی شاد را برای شما به ارمغان می آورد و قوای خیال و عینیت شما را در زیستی عرفی به بهترین شکل می سازد و طرف دیگرش قدرت سیاسی و نظامی و یکه‌تاز بودن و قهرمان بودن همیشگی آمریکاست که هم در صنعت با ساخت بمب اتم از همه جلوتر است و هم در اقدام، با پرتاب بمب، یک صلح طلب تمام عیاری ست که جنگ جهانی دوم را پایان بخشیده و جان میلیون ها نفر را نجات می دهد. سینمای هالیوود با بهره گیری از این تضاد، از تضاد ظاهری دو فیلم جلوگیری می کند و با ساخت ابعاد تصور یک «آمریکای برتر و تمام عیار» مخاطب را با خود همراه می کند. او به این تضاد پاسخ می دهد که آمریکا اگر باربی لطیف و صورتی را برای سبک زندگی شما و کودکانتان دارد، سلاح اتمی را نیز برای حفظ زندگی شما و کودکانتان دارد؛ «رفع تضاد با تضاد از طریق باربنهایمر». 🔸بله، این تجلیلی بود از پدیده دو فیلم مطرح بر روی پرده های سینمای آمریکا و جهان اما تجلیلی برای گوشزد به خودمان که اینگونه باید «هویت سازی نسلی» کرد برای کسانی که اکنون در شکاف های تاریخی و فراموشی میراث تاریخی-اجتماعی جامعه ما سیر می کنند. ده ها موضوع حیاتی و ترکیبی در جامعه ایران برای ساخت فیلم های ترکیبی که سر و شکل هویت را با هم می سازند وجود دارد اما ما بدان بی توجهیم. @ahmad_olyaei
«باربنهایمر؛ رفع تضاد با تضاد در سینمای آمریکا» ✍ احمد اولیایی 🌐لینک یادداشت؛ https://eitaa.com/ahmad_olyaei/299 @ahmad_olyaei
"تاریخ استعمار از زبان عروسک‌ها" 🔹نسل امروز نوجوان به شدت دچار گسست تاریخی است و اگر نتوانیم این گسست را پر کنیم، این نسل حافظه تاریخی خویش را از دست داده و با قدرت فضای مجازی و استعمار ذهن که امروز وجود دارد، قطعا روایت دلبخواه غرب از تمدن و اندیشه را خواهد پذیرفت. 🔸هنر و برنامه های رسانه ای ویژه این نسل در این زمینه بسیار کمک کننده هستند اما مع الأسف کمتر تولید کننده ای به این عمق اندیشه ای در تولید فکر و ضرورت آن را احساس می کند. 🔹اما خواستم این خبر خوب را بدهم که بزودی تلویزیون شاهد مجموعه ای نو خواهد بود که عروسک ها و بازیگران، تلاش می کنند تاریخ جهان، استعمار و اندیشه ها را به کودک و نوجوان نشان دهند. دوست خوبم حمید رضا عطارد که پیشتر در مجموعه سحرگاهی سر سفره خدا، کار او را دیده ایم، طراح و تهیه کننده این مجموعه است که بزودی با حمایت سازمان سینمایی سوره روی آنتن می رود. عطارد تهیه کننده ای دغدغه مند است که به محتوا بسیار اهمیت می دهد اما قالب حرفه ای و جذاب را نیز کامل می شناسد. 🔸مصاحبه امروز او با روزنامه جام جم درباره این مجموعه‌ی در حال تولید را بخوانید؛ 🌐https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/217461 @ahmad_olyaei
✍️امروز (۲۱ آذر ۱۴۰۲) توفیق شد به دعوت خبرگزاری رسا در جلسه «بررسی دغدغه های پژوهشگران حوزوی» در خدمت حجت الاسلام مقیمی حاجی معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه و همکارانشان بودم. لازم است تشکر کنیم از خبرگزاری رسا و همچنین از حاج آقای مقیمی که این جلسه را برگزار و در آن شرکت کردند؛ جای این جلسات به شدت خالی ست. 🔷سعی کردم در جلسه بجای بیان انتقادی و سلبی، به صورت ایجابی و حلی نکاتی عرض کنم که فهرست وار و به اختصار در اینجا می آورم؛ 1️⃣ اصلاح زیست پژوهشی_طلبگی؛ تجربه زیسته طلبه تا سطوح عالی اساسا ربط چندانی به پژوهش ندارد و با طلاب زیادی مواجه هستیم که حتی یک یادداشت کوچک تا سال های پس از تحصیل ننوشته اند. این زیست باید از ابتدا اصلاح گردد. آموزش، تمرین، تولید از ابتدای تحصیل سه گانه ای است که می تواند این زیست را اصلاح کند. 2️⃣ فناوری گفتگوی علمی و چرخه ایده پژوهشی؛ حوزه همیشه محل تضارب آراء بوده است و این تضارب هرچند عموما به صورت شفاهی بوده اما قطعا می توان آن را بخشی از سنت پژوهش در حوزه دانست. اما اکنون چرخش ایده ها وجود ندارد و ما نیاز به تولید و ساخت یک فناوری گفتگوی علمی داریم. در این فناوری، ایده های پژوهشی که اصل پژوهش هستند شکل می گیرد. 3️⃣ بومی سازی ساختارها و فرآیندهای پژوهشی؛ باید گفت مع الأسف حوزه نیز در استعمار روش گرفتار شده است. برای رهایی از «اولویت قالب» باید به سمت بومی سازی فرایند های پژوهشی حرکت کنیم. 4️⃣ مزیت های رقابتی حوزه در پژوهش؛ با توجه به میان رشته ای و تخصصی شدن موضوعات در جامعه مدرن امروز، ادعا و ورود پژوهشی به تمام عرصه ها کار درستی نیست. حوزه در موارد متعددی مزیت رقابتی پژوهشی دارد که باید بدان ها بپردازد. 5️⃣ امتداد اجتماعی_ رسانه ای پژوهش؛ پژوهش و پژوهشگر اگر در کتابخانه بمانند و یافته های خود را امتداد ندهند، دو مشکل بوجود می آید: اولا ما با دفن پژوهش در حوزه مواجه خواهیم شد. دوما افراد غیر علمی که کار رسانه ای و اجتماعی بلدند، جای پژوهشگر واقعی و صاحب اندیشه حوزوی را می گیرند. 6️⃣ استفاده از پژوهشگران حوزوی_دانشگاه؛ خوب یا بد، تعداد زیادی از فضلای حوزه وارد دانشگاه شده اند و در کنار فضل حوزوی، فضل دانشگاهی را هم آموخته اند. شاید حدود ۵۰۰ هیئت علمی حوزوی-دانشگاهی داریم که این ها نباید به عنوان یک دانشگاهی لحاظ شوند، بلکه باید به عنوان پژوهشگران حوزوی درون خود حوزه مورد استفاده قرار گیرند. 7️⃣ بازاریابی پژوهشی؛ در وضعیت رقابت شدید و تنوع محصولات، نمی توان منتظر بود کسی یا نهادی به دنبال پژوهش های حوزه بیاید بلکه حوزه باید فرایند بازاریابی پژوهشی را در کشور دنبال کند. 🔸در پایان، لازم به ذکر است در بیانات حجت الاسلام مقیمی کارنامه خوبی از فعالیت های دو سال گذشته معاونت پژوهش حوزه ارائه شد که بخشی از آن، بخشی از ایده های فوق را در برداشت و بخشی نیز قانع کننده نبود که البته وقت برای گفتگوی بیشتر وجود نداشت. 🌐لینک خبر این نشست در کانال رسا؛https://eitaa.com/rasanewsagency/66677 @ahmad_olyaei
✍یکی از وجوه استعمار، استعمار از مسیر روش پژوهش و روش های تحقیق در علوم انسانی ست و متأسفانه باید گفت پژوهش و روش پژوهش در ایران امروز به نوعی مستعمره است. کتاب «Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples» کتاب بسیار خوبی از لیندا اسمیت «Zealand academic Linda Tuhiwai Smith» است که در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید و البته توسط الهام اکبری و احمد نادری با عنوان «استعمارزدایی از روش» ترجمه شده است. بنظر می رسد متولیان سیاستگذاری امر پژوهش در ایران به ویژه حوزه باید این کتاب را بخوانند. @ahmad_olyaei
«پدیده حجت الاسلام_دکتر» به بهانه 27 آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح 🔹سال هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال هاست که ما با دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و مدرک دکتری می دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده اند. 🔸طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده اند، مواجه باشیم. بحث من در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می رفت یا دانشگاه های حوزوی نباید تأسیس می شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده حجت الاسلام-دکتر» هاست. گاهی دیده می شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهه های حمله گونه به این پدیده شروع می شود. برخی هم که می خواهند به کارآمدی یا ناکارآمدی دانشگاه های حوزوی بپردازند، باز به این افراد (حجت الاسلام دکترها) هجمه می کنند. البته این نقد! ریشه در تاریخ دارد و شهید امروز یعنی شهید حجت الاسلام دکتر مفتح نیز زمانی که دکترای فلسفه خود را اخذ کرد از این حملات و نقدها در امان نبود. 🔹به نظر می رسد فی نفسه تحصیل در دانشگاه یک فضل است و یک فاضل حوزوی وقتی وارد دانشگاه می شود و یک رشته دانشگاهی را می خواند، یک فضل دیگری را دریافت کرده است. این، به حکم اولی نه تنها ایراد ندارد بلکه می تواند ممدوح باشد. اما به حکم ثانوی، اصلا نمی توان حکم کلی داد. بله، طلبه ای که با ورود به دانشگاه هویت حوزوی خود را از دست بدهد، غلط است. مبانی دینی خود را فراموش کند، غلط است. تحصیلات حوزوی خود یا تحصیلات دینی خود را متوقف کند، غلط است. دچار روشنفکری پوچ شود، غلط است. اما اگر طلبه ای با ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی، علوم انسانی روز را نیز بیاموزد، خوب است. اگر بتواند در کنار تحصیل، در دانشگاه تبلیغ هم کند خوب است. اگر بتواند مهارت هایی مانند روش تحقیق را بیاموزد خوب است. اگر بتواند با نگاهی نقادانه که از مبانی حوزوی خود بدست آورده به علوم دانشگاهی بپردازد، خوب است. 🔸یاد و خاطره شهید حجت الاسلام دکتر مفتح گرامی باد. @ahmad_olyaei
📣مراسم «شب یلدای فاطمی» انجمن اسلامی دانشجویان 🔸با حضور استاد سیدعلی میرفتاح (ادیب، نویسنده و مثنوی شناس) 🔸حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی 🔸میلاد عرفان پور(شاعر) 🗓پنجشنبه (۳۰ آذر) ۲۱ دسامبر ⏰ساعت: ۲۰:۳۰ اروپای مرکزی ۲۱:۰۰ اروپای شرقی ۲۳:۰۰ تهران 🔹با همکاری مشترک انجمن اسلامی دانشجویان برلین، میشکولش، ولگوگراد، لیسبون، اوترخت، کلن 🌐لینک جلسه: https://meet.google.com/src-pcnj-uwh @ahmad_olyaei
✍تا کنون فیلم های زیادی درباب عدالت و عدالت‌طلبی ساخته شده است. یکی ازین فیلم ها، «مرد عمل A Man of Action » است. این فیلم اسپانیایی بنابر داستان واقعی یک مبارز آنارشیست بنام لوسیو اورتوبیا Lucio Urtubia Jiménez در سال ۲۰۲۲ به کارگردانی خاویر رویز کالدرا ساخته شده است. 🔹این روستایی رنج دیده که سال ۲۰۲۰ فوت کرد، با پرچم عدالت اجتماعی و مبارزه علیه سرمایه داری آمریکایی که خود را در بانکداری نشان می دهد، شروع به سرقت بانک ها به صورت مسلحانه و جعل پول و چک کرده و اموال بدست آورده را به گروه های مبارزاتی می دهد. 🔸خیلی‌ها معتقدند یکی از علل پیروزی گروه‌های چپ گرا در آمریکای جنوبی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی همین پول‌هایی بود که لوسیو اورتوبیا در چاپخانه‌های زیرزمینی جعل می‌کرد. 🔹می‌گویند چگوارا پول‌های اوتوربیا را قبول نکرد چون معتقد بود با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه‌ای را تمیز کرد. 🔸عدالت طلبی به همان میزان که واجب و ضروری ست، اگر بی قاعده و بی اصول باشد می تواند تبعات منفی زیادی برای جامعه داشته باشد و حتی عدالت را ذبح کند. ما، در برخی عدالت‌طلب های جامعه‌ی امروز نیز آفت هایی می‌بینیم. این آفت ها حاصل دو چیز است؛ یک. فاصله گرفتن عدالت خواهان از عدالت پژوهی, دو. تقلیل عدالت اجتماعی به مبارزه با فساد (هرچند بخش عمده ای از آن است). 🔹تماشای این فیلم به پژوهشگران عرصه عدالت، عدالتخواهان، علاقمندان به تاریخ جنبش های سیاسی و عدالت طلب توصیه می شود. 🌐 لینک تماشا از تلویبیون؛ https://telewebion.com/episode/0x5fbec6a @ahmad_olyaei
"عدالت اجتماعی در منظومه فکری متفکر شهید، سیدمحمدحسین بهشتی" 🗓دوشنبه ۲۵ دسامبر(۴ دی) 🕙ساعت: ۲۰ اروپای مرکزی ۲۲ اروپای شرقی ۲۲:۳۰ تهران 🌐لینک جلسه : https://meet.google.com/exa-mqne-sdx @ahmad_olyaei
💐«میلاد باشکوه حضرت عیسی مسیح علیه السلام، پیامبر صلح و سلام، بر امیدواران به رحمت و مهر خداوند، خجسته باد»💐 امام خمینی رحمت الله علیه: «ای پدران کلیسا و روحانیان تابع‏‎ ‎‏حضرت عیسی... حداقل یکبار برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح ناقوسها را‏‎ ‎‏در معابدتان به نفع مظلومان و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید.» (صحیفه امام جلد ۱۱ ص ۳۷۵) 💐The glorious birth of Jesus Christ, peace be upon him, the prophet of peace and peace, be blessed💐 Imam Khomeini: «O church fathers and clerics subordinate to Jesus... at least once for the pleasure of God and following the command of Jesus Christ, ring the bells in your temples for the benefit of the oppressed and to condemn the oppressors». (Sahafeh Emam, volume 11, page 375) @ahmad_olyaei
کتاب «نظریه پردازی ارتباطات: خوانش هایی در پهنه سنت ها» ناشر؛ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نویسنده؛ روبرت تی. کریگ | هیدی ال. مولر مترجم؛ محسن بدره | مهدی یوسفی | روح‌ الله گلمرادی | علی نجات‌ غلامی سال نشر: ۱۴۰۲ تعداد صفحات: ۹۹۶ ✍این کتاب اوّلین مجموعه از خوانش‌های دست‌اوّلی است که در باب هفت سنت‌ نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانه‌شناختی، پدیدارشناختی، فرمانش‌شناختی، اجتماعی- روان‌شناختی، اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، و انتقادی) در ۹ بخش توسط روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر تنظیم و تدوین شده است. 🔹خواندن این کتاب به دانشجویان رشته فرهنگ و ارتباطات توصیه می شود. @ahmad_olyaei
🔹اساسا بدون توجه به جهان عرب نه می توان تمدنی اندیشید و نه می توان تحلیلی واقعی از مناسبات سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اندیشه ای جهانی و منطقه ای ارائه داد. 🔸کانال «جهان عرب» که دوست خوبم دکتر مختار شیخ حسینی رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را مدیریت محتوایی می کند، می تواند مطالب خوبی درین زمینه در اختیار شما قرار دهد. 🔹دکتر شیخ حسینی با تسلط زبانی، ارتباطات منطقه ای و اشراف اندیشه ای که بر جهان عرب دارد، به سرعت و نقطه زن به مخاطب، محتوا ارایه خواهد داد. 🌐لینک عضویت در کانال جهان عرب؛ https://eitaa.com/Arabworld2023 @ahmad_olyaei
🔸اسعدالله ایامکم🔸 چه می‌فهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا! 🔹شعری زیبا از دوست خوبم سید حمید برقعی زنی از خاک، ‌از خورشید، از دریا قدیمی‌تر زنی از هاجر و آسیه و حوا قدیمی‌تر زنی از خویشتن حتی از أعطینا قدیمی‌تر زنی از نیّت پیدایِش دنیا قدیمی‌تر که قبل از قصۀ قالوا بلی این زن بلی گفته‌ست نخستین زن که با پروردگارش یا علی گفته‌ست ملائک در طواف چادرش، پروانه پروانه به سوی جانمازش می‌رود سلانه سلانه شبی در عرش از تسبیح او افتاد یک دانه از آن دانه بهشت آغاز شد ریحانه ریحانه نشاند آن دانه را در آسمان، با گریه آبش داد زمین خاکستری بود اشک او رنگ و لعابش داد زنی آنسان که خورشید است سرگرم مصابیحش که باران نام او را می ستاید در تواشیحش جهان آرایه دارد از شگفتی های تلمیحش جهان این شاه مقصودی که روشن شد ز تسبیحش ابد حیران فردایش ازل مبهوت دیروزش ندانم های عالم ثبت شد در لوح محفوظش چه بنویسم از آن بی‌ابتدا، بی‌انتها، زهرا زمین زهرا، زمان زهرا، قدر زهرا، قضا زهرا شگفتا فاطمه! یا للعجب! واحیرتا! زهرا چه می‌فهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا! مرا در سایۀ خود برد و جوهر ریخت در شعرم رفوی چادرش مضمون دیگر ریخت در شعرم مدام او وصله می‌زد، وصلۀ دیگر بر آن چادر که جبرائیل می‌بندد دخیل پَر بر آن چادر ستون آسمان‌ها می‌گذارد سر بر آن چادر تیمّم می‌کند هر روز پیغمبر بر آن چادر همان چادر که مأوای علی در کوچه‌ها بوده‌ست کمی از گرد و خاکش رستخیز کربلا بوده‌ست @ahmad_olyaei
"اعتماد"؛ به بهانه حادثه تروریستی کرمان 🔹 در سفر علمی_فرهنگی که چند وقت پیش به روسیه داشتم از تعدادی مردم، اساتید و دانشجویان روس این سوال را پرسیدم که «نظر شما در باب حمله روسیه به اوکراین چیست؟». عمدتا اینگونه جواب می دادند که این، یک امر تخصصی و فنی ست، ما اطلاعی نداریم ضمن اینکه به کار حاکمیت اعتماد داریم. 🔸یکی از نکات جامعه شناختی و مردم شناسی ایران این است که اولا ما در تمام امور اظهار نظر کارشناسی می کنیم و دوما اعتماد اندکی به حاکمیت داریم. 🔹پیشتر و عمدتا زمانی که در باب کارآمدی ارکان نظام گفتگو می کردیم، نهادهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی ایران را دارای بیشترین کارآمدی می دانستیم اما در چنین زمان هایی مانند «انتقام» نسبت به ترورها بواسطه غلبه احساسات و آن نکته جامعه شناختی که بیان شد، مجددا به سطح نازلی از اعتماد به این نهادها می رسیم و ناکارآمدی را به آن ها نسبت می دهیم. 🔸در عین حال که معتقدم «ادراکات عمومی مردم» که خواستار انتقام و کنش ملموس در این موارد هستند باید ارج نهاده شود، اما عقبه موفق این نهادها که اتفاقا حاصل مدیریت بی واسطه مقام معظم رهبری در آن ها و تجربه مسئولان این نهادهاست، باید در پیشانی انتظارات و تحلیل های ما باشد. 🔹مسائل استراتژیک، امنیتی، نظامی و دفاعی از پیچیده ترین مسائل جامعه است. دو عنصر «عدم تخصص» و «اعتماد به حاکمیت» در این موارد باید سرلوحه کنش های اجتماعی_رسانه ای ما باشد. @ahmad_olyaei
🏢مکان برای حضور: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سه،سالن کوثر 🌐لینک برای مشارکت مجازی؛ dte.bz/scscenter @ahmad_olyaei
🔹چرا گفتگو درباره این فیلم؟! 🔸عنکبوت مقدس فقط درباره یک قاتل زنجیره ای نیست بلکه به قول کارگردان قصد دارد در باب عدالت جنسیتی و زن ستیزی که یک امر فرهنگی است صحبت کند. چهارشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵ @ahmad_olyaei
💠 اطلاعیه با توجه به مشکل پیش آمده در سینما اشراق مکان اکران فیلم عنکبوت مقدس به آدرس ذیل 🔸🔸میدان معلم. بر میدان. کوچه ۲۲ پ۲۶ مرکز اسناد انقلاب اسلامی تغییر یافت.
اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی ممکن برای سلامت روان خطرناک باشد. طبق آمار، کاربران این اپلیکیشن ۶۳ درصد بیشتر از بقیه احساس بدبختی میکنند. این را آماندا مکمیلان (Amanda MacMillan) نویسنده حوزه روانشناسی در مقاله ای در تایمز نوشته است؛ 🌐لینک مقاله تایمز: https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/ این مقاله البته مربوط به ۲۰۱۷ است ولی ظاهراً روند تغییری نکرده بلکه حادتر است. @ahmad_olyaei
💢انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی ✍زهرا راد ✅مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالش‌های مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشم‌گیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم می‌شوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه می‌تواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه می‌تواند راه‌حل روشنی برای مسائل پیش‌روی نهد. ✅برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنان‌که وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیت‌های مردانه به‌وجود آورد. این تحولات در حوزه انسان‌شناختی بر هر دو جنس وارد شد، به ‌طوری‌که از یک‌سو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است. ✅مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشه‌های این ستم، نحله‌های این جریان فکری را صورتبندی کرده است. ✅راه‌برون رفتی که جنبش‌ و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزه‌های حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنه‌های نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانه‌ای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی می‌شوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان می‌راند، با مردان تندی و خشونت می‌کند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمی‌خواهد. ✅اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی می‌کند و چگونه می‌خواهد؟ و در نهایت چطور می‌خواهد بازنمایی کند؟ ✅ایده زن مورد ستم بی‌شک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه این‌که اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمی‌تواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمی‌توان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچ‌یک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمی‌شود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد. ✅در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیت‌های خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ می‌گیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت ‌افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود. 🆔@banooytamaddonsaz @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورانی بسر می بریم که اتحاد جبهه مقاومت به اوج خود رسیده است. این، دقیقا آنچیزی ست که همیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری تحت عنوان وحدت پیگیر بوده اند و شهید سلیمانی سال ها بدنبالش بود. @ahmad_olyaei
«ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید»! 🔸این روزها احتمالا تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و ... را در تلویزیون و بالای پل های عابر پیاده دیده اید. 🔹این ها بیش از آنکه جبران کننده و تسهیل کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می پندارند که آیا کار بجایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟! 🔸سیاست چهارم از سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و ...جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می گوید «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی گردد». 🔹هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود اما قطعا موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می شود. 🔸پیشنهاد این است که اولا نظارت، دقیق تر شود به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوما عبارت های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما»‌ و سوما تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم انگاری شود. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍برنامه «حسینیه معلی» بزودی در ماه شعبان روی آنتن می رود. 🔸در یکی از قسمت ها قرار است مراسم عمامه گذاری را نشان دهند. با بنده مشورت کردند، گفتم مخالفم نه بخاطر این ایده، بلکه بخاطر اینکه این، حرکت در لبه خطرناکی ست؛ با این توضیح که؛ 🔹لحظه پخش بسیار مهم است که در آن لحظه، مخاطب چه ادراکی از روحانیت دارد. و ما حین ساخت، آن لحظه را نمی‌دانیم. 🔹از طرف دیگر قبل از گسترش رسانه ها، روحانیت قشری رازآلود بود و این رازآلودگی به تقدس کمک می کرد. این رازآلودگی لزوما بد نیست، بلکه کمک می‌کند خطاها و چالش های شخصی و انسانی یک طلبه و روحانی به تقدس قشری که او به آن متعلق است، لطمه نزند. اما با ورود رسانه به تجربه زیسته طلبگی و بازنمایی موضوعاتی مانند عمامه گذاری، حجره، شهرک مهدیه، شهریه‌ و ...، یک «بازنمایی غیرضروری» اتفاق می افتد که عموم مردم چون تجربه زیسته با آن ندارند، با آن ارتباط نمی گیرند. نه اینکه تقدس را حتما از بین ببرد بلکه امور جزئی صنفی در اتمسفر زیست صنف معنای کامل پیدا می کند نه در فضای ادراکی_لحظه ای مخاطب آن لحظه برنامه. 🔸با این حال، جسارت معلی ستودنی ست. اکنون وقت آرزوی موفقیت برای برنامه به ویژه آن قسمت خاص است. خداوند قطعا با سازندگان معلی که دغدغه دینی دارند، یار خواهد بود و به مطلوبیت نتیجه کمک خواهد کرد. @ahmad_olyaei