eitaa logo
احمد حیدری
157 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ شبهه نزول آیه اکمال در روز عرفه! پرسش: آیا همان طور که فخر رازى مى گوید آیه اکمال در روز عرفه بر پیامبر(ص) نازل شده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: فخر رازی منظور از الیوم در آیه اکمال دین را روز عرفه می داند. بخاری نیز نقل کرده: ضمن گفت و گویی که بین خلیفه دوم و شخصی یهودی درمی گیرد، خلیفه اعلام می کند منظور از الیوم در این آیه همان روز عرفه است. پاسخ: حضور نام امثال خلیفه دوم و معاویه به عنوان دو تن از غاصبان در سلسله سند چنین روایاتی باعث تضعیف این روایات از حیث سندی می گرد. ثانیا با توجه به نقل اجماع اهل سنت درباره زنده ماندن 80 روزه حضرت رسول بعداز نزول این آیه مشخص می شود که این آیه در 18ذی الحجه یعنی روز غدیر نازل شده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324673
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ معنا و مفهوم واژه «ولایت»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: واژه «ولايت» در لغت به معناي قرب و نزديكى است و ولى عبارت است از قرار گرفتن فرد يا شىء دوم به دنبال فرد يا شىء اول بدون فاصله و در اصطلاح به اين معناست كه انسان با رياضت هاى نفسانى و قابليت هايى كه براى خود ايجاد كرده و مورد عنايات و الطاف الهى قرار گرفته و به مقام قرب تام الهى رسيده از جانب خداوند بر مردم ولايت دارد و مى تواند تصرفاتى انجام دهد كه ديگران جز به اذن او نمى توانند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0409479
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ احتجاج نکردن علی(ع) به حديث غدير در سقيفه! پرسش: اگر واقعه غدير حقيقت دارد، چرا امام علی(ع) در سقيفه به آن احتجاج نکرد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: حديث غدير از صحابه و تابعين در منابع معتبر اهل سنت نقل شده و اگر در سقیفه به آن احتجاج نشده به خاطر این است که احتجاج در سقيفه ممکن نبود. چون علی(ع) و يارانش در تدارک غسل و دفن پيامبر بودند و عدّه اي نيز در سپاه اسامه بودند. کسانی هم که در سقيفه گرد آمده بودند برای کسب امتياز قوم و قبيله خود شتافته بودند؛ لذا برای حق احتجاج نکردند. امّا درباره حقانیت حضرت علی(ع) احتجاجهاي بسیاری از امام علی و اهل بيت(ع) در طول تاريخ نقل شده است. (ص) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406055
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ نپذیرفتن حدیث غدیر، به بهانه عدم نقل آن توسط مسلم و بخارى! پرسش: چگونه مى توانیم حدیث غدیر را بپذیریم، در حالى که «بخارى» و «مسلم» آن را در دو کتاب خود نقل نکرده اند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بسياری از احاديث مورد قبول اهل سنت، توسط مسلم و بخارى نقل نشده؛ بلکه در ديگر منابع معتبرشان آمده است. کما اينکه حديث غدير درچهار کتاب صحيح ديگرشان آمده؛ و افرادي همچون حاکم، ذهبی و ابن حجر نقلش نموده اند. و هيچ بعيد نيست بخارى و مسلم در خفقان محيط نتوانسته خلاف مذاق زمامداران صريحاً حديث غدير را در کتاب خود بياورند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0319350
هدایت شده از makarem.ir
🔹 ترک وقوف اختیاری مشعر به خاطر جهل 🔹 ترک وقوف اختیاری مشعر به توصیه مدیر کاروان 🔹 نیابت خدمه ای که قبل از طلوع آفتاب به مشعر برسد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه وقوف در مشعر": http://mk6.ir/BkHxW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اشکالات تاریخی بر «شق القمر» 🔸 «شقّ القمر» در احاديث و روايات اسلامی 🔸 قطعی بودن مسئله «شقّ القمر» در منابع اسلامی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "معجزات پيامبر صلّی الله علیه وآله": http://mk6.ir/VaIiB 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ «غرانیق» افسانه یا واقعیت؟! پرسش: ماجرای غرانیق چیست؟ اگر این ماجرا واقعیت دارد، چگونه با مصونیت پیامبران از تلقینات شیطانی سازگار است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مشرکان بتهاى لات و عزى و منات را «غرانيق» مى دانستند و نقل شده پيامبر(ص) وقتی به آيه «أفرَأيتُم اللّاتَ وَالعُزَّى» رسید بر آن افزود: «تِلكَ الغرانيق العُلى‏ و إن شَفاعتهُن لتُرتجى‏»! اما این داستان جعلی است، زیرا: 1. در آیات بعد بت پرستی شدیدا مذمت شده و در ابتدای سوره همه سخنان پیامبر وحی دانسته شده. 2. پیامبر پیوسته با بت پرستی مبارزه کردند و چنین نسبتی به ایشان نادرست است. 3. پیامبران مطلقا از القاء شیطان معصومند. 4. این داستان در منابع حدیثی نیامده و محققان و مفسران شیعه و سنی آن را جعلی دانسته اند. (ص) (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418554
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ نمونه هائی از معجزات پيامبر(ص) پرسش: آیا پيامبر اسلام غير از قرآن معجزات ديگرى نداشته است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: از آیات قرآن استفاده می شود که حضرت رسول(ص) غیر از قرآن معجزات دیگری نیز داشتند مانند: 1– معراج. 2- دفع شدن شر استهزاء کنندگان پیامبر(ص) به وسیله بلایی که بر سر آن ها آمد. 3- مطلع شدن پیامبر(ص) از توطئه یهودیان بنی نضیر. 4. محفوظ بودن حضرت رسول با پنج حجاب مادی یا معنوی که مانع سوءقصد به جان حضرت می شد. 5- پیشگویی اعجازآمیز قرآن درباره شکست و نقش بر آب شدن نقشه های شوم مشرکین. 6- طوفانی که اردوگاه مشرکین را در جنگ احزاب به هم زد و موجب عقب نشینی آنها و شکست حصر مدینه شد. (ص) (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0320901
هدایت شده از پاسخ به شبهات
تعدد بیان «حديث ثقلين» توسط پيامبر(ص) ✍️ متن اجمالی: پيامبر(ص) «حديث ثقلين» را در موارد مختلف و به مناسبتهاى گوناگون در مدينه، ايام حج، روز عرفه، مسجد خيف (در ايام منى)، در وسط راه مكه و مدينه و در موارد ديگر بیان نموده اند. این تکرارها دليلى است روشن بر اينكه تمسك به اين دو وجود گرانمايه، مسأله اى سرنوشت ساز است که باید مسلمانان به اهميت آن آگاه شوند تا گمراه نشوند. (ص) (ص) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0393666
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اختصاص شان نزول آيه «تبليغ» به ولايت اميرالمومنين(ع) پرسش: آيا برای آيه «تبليغ»، شأن نزول ديگری غير از ولايت اميرالمومنين(ع) وجود نداشته؟ ✍️ پاسخ اجمالی: آيه «تبليغ» ناظر به سه ويژگى مهم است؛ 1- عدم ابلاغ آن برابر است با عدم رسالت الهی. 2- آيه درسوره «مائده» است كه آخرين سوره اى است كه بر پيامبر(ص) نازل شده، زمانی که تمام اركان مهم اسلام تبيين شده بود. 3- بعضی در برابر آن، موضع گيرى سختى داشته اند تا جايی كه امكان خطر جانی براي پيامبر(ص) بود؛ لذا قرآن تاكيد می كند كه تو را از خطرات احتمالى مردم حفظ مى كنيم. با توجه به اين سه ويژگی، منظور آيه تنها ابلاغ خلافت و جانشينى پيامبر(ص) است و هر تفسير ديگرى بی تناسب است. (ص) (ص) (ع) (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0393890
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ «معجزه» ابزاری تبلیغی یا وسیله ای دفاعی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بدون شكّ «معجزه» براى پيامبران، يك وسيله اثباتى است تا سند نبوّت و شاهد صدق دعوت آنان قرار گيرد و گواه آن باشد تا كه از جهان غيب پيام آورده اند. از سویی سيره پيامبران و صراحت قرآن، «معجزه» را ضرورت دفاعى می دانند؛ زیرا اساسا هيچ پيامبرى از همان آغاز، دعوت خود را با معجزه همراه نکرده و تنها در مواجه با منكران و به درخواست آنان ـ يا بدون درخواست و صرفا براى دفع شبهات آنان ـ معجزه آورده است. از این رو «معجزه» ابزاری دفاعی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418359
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ گمراهی و نا آگاهی پيامبر اسلام از ايمان، قبل از نزول قرآن! پرسش: قرآن در آيه 52 سوره شوری و آيه 7 سوره ضحی، پيامبر اسلام را قبل از نزول قرآن ناآگاه از ايمان و گمراه معرفی می کند. با توجّه به صراحت اين آيات چرا مسلمانان - خصوصا شيعيان - اصرار دارند که پيامبرشان از کودکی معصوم و موحّد بود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اين آيات در کنار آياتی که دلالت بر عصمت دارند، هرگز به معنی گمراهي و جهل ايمانی نخواهد بود؛ بلکه به معنی ناآگاهی از قرآن و شریعت اسلام و تفاصیل آن می باشد. آیات و روایات فراوانی وجود دارد که بر عصمت انبیاء دلالت دارند. از نظر عقلی هم پیامبران به خاطر علمی که بر عواقب اعمال زشت دارند، محال است آن اعمال از آنها سرزند. (ص) (ص) (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406321