🔴فروپاشی خانواده؛ ارمغانی از مدرنيته و ليبراليسم
✍️احمدحسين شريفی
🔹خبر بسيار تأسفبار اين است که بر اساس اسناد رسمي سازمان ثبت احوال کشور، در سال 1398 در کنار هر 1000 ازدواج 318 طلاق در کشور ثبت شده است. يعني به طور ميانگين در هر سه دقيقه، يک طلاق در کشور ما ثبت شده است!
اغلب کارشناسان وقتي ميخواهند دلايل و عوامل اصلي شيوع طلاق در کشور را برشمارند عموماً بر عواملي مثل اعتياد، فقر، بيکاري، کم سوادي و امثال آن تأکيد ميکنند.
اما واقعيتهاي آماري چيزي ديگر را نيز نشان ميدهد. بيشترين درصد طلاق در کشور مربوط به شهرهاي پيشرفته و بزرگي مثل تهران، کرج، اصفهان، شيراز، مشهد، آذربايجانهاي شرقي و غربي، مازندران و گيلان است؛ آن هم مربوط به خانوادههاي مرفه و سرمايهدار!
في المثل در سال گذشته ميزان طلاق در شمال تهران، به عنوان نماد سرمايهداري و مدرنيته در ايران، بيش از 50 درصد بوده است! اين در حالي است که اين آمار در استانهاي محرومي مثل هرمزگان، کهکيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، چهارمحال و بختياري، ايلام و شهرهاي مذهبي و داراي سنتهاي اصيل مثل قم، يزد، زنجان و سمنان حدود از 15 درصد است.
اين يعني، يکي از مهمترين عوامل فروپاشي نظام خانواده در ايران، غربگرايي و لذتگرايي لجامگسيختة غربي است. ميزان ناامني خانوادگي و فروپاشي خانواده در خانوادههاي غربگرا و حتي در زندگي هنرمندان غربزده به مراتب بيشتر از خانوادههاي فقير و بيکار و حتي معتاد است.
تحليل ميداني طلاق در کشور ما نشان ميدهد که به هر ميزان افراد و خانوادهها (از طريق فضاي مجازي، موسيقيهاي مبتذل، شبکههاي ماهوارهاي، فيلمها و سريالها، مدها و مدلها و ...) با سبک زندگي غربي و فرهنگ منحط ليبراليسم انس بيشتري ميگيرند، به همان ميزان ارزش و اصالت خانواده در ميان آنها کمرنگتر ميشود.
به اعتقاد بنده (که البته حاصل سالها مطالعه در فلسفه و فرهنگ ليبراليسم است)، فرهنگ غرب، فرهنگي خانوادهستيز و عفتسوز است؛ در نتيجه به ميزان دلبستگي به اين فرهنگ، دلبستگي به خانواده و حيا و عفت کمرنگ شده و طلاق و فروپاشي خانواده بيشتر ميشود.
#خانواده
#ليبراليسم
#فروپاشی_خانواده
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
گستره پژوهشهاي اخلاقي.mp3
28.67M
🎤 فایل صوتی
🔴موضوع:
اهميت و گستره #اخلاقپژوهی
بخش دوم: معرفی شش دانش ناظر به اخلاق که عبارتند از : #اخلاق_توصيفی #علم_اخلاق #اخلاق_عملی #اخلاق_حرفهای #تربيت_اخلاقی و #رشد_اخلاقی
🔷اين سخنراني در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمي و دانشپژوهان گروه اخلاق اسلامي مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴قوانين #زیست_اخلاقی
🔹قسمت چهارم: از خودشناسی تا حقيقتشناسی
✍️احمدحسين شريفی
21.خودشناسي از شرايط اولية موفقيت است؛ انسانهاي ناموفق، بديهاي خود را نميبينند.
22.خودسازي مقدمه و شرط لازم جامعهسازي است.
23.از خودآگاهي ميتوان به خداآگاهي رسيد.
24.شرط فهم حقيقت، صيقل دادن درون است. سينهاي که پر از آز و حرص و بخل و کينه باشد، نميتواند مخزن دريافت حقيقت شود.
25.خودمحوري، از عوامل شقاوت و بدبختي است؛ براي پرهيز از آن، هميشه به ديدگاههاي ديگران و مخالفان توجه کنيد؛ حتي اگر در نهايت آنها را نپذيريد.
26.انسانهاي ناپخته و ناموفق، انسانهايي فرافکن هستند؛ همواره ديگران را مقصر وضع موجود ميدانند؛ براي موفقيت بايد از فرافکني پرهيز کرد. هيچگاه کمکاريها و مسؤوليتهاي خود را بر دوش ديگران نيندازيد.
#قواعد_اخلاقی
#خودشناسی
#فرافکنی
#اخلاق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
آسیب شناسی عرفان و تصوف [درس پنجم.mp3
23.41M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_پنجم :
ادامه بحث جلسه قبل: منشأ انحرافات در جریان تصوف ۲
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#منشأ_انحرافات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حقوق بشر ليبرالي؛ از تئوري تا عمل
✍️احمدحسين شريفی
🔹يکي از مهمترين اصول و بلکه بنيانهاي اخلاق ليبرال، «حقوق بشر» است. ليبرالها در سدههاي اخير فراوان در اين باره تئوريپردازي کرده و سخنها گفتهاند.
🔹جان لاک، فيلسوف تجربهگراي انگليسي، به عنوان يکي از خداوندان و بنيانگذاران ليبراليسم سياسي و حقوقي، برابري ذاتي و طبيعي را نشانة برابري حقوقي ميدانست و آدميان را نه تنها در برابر ديگر همنوعان خود آزاد ميدانست بلکه بانگ آزادي و رهايي بشر از هر گونه قدرت مافوق زميني را سر ميداد!
🔹امانوئل کانت، فيلسوف شهير آلماني نيز ميگفت آدميان همگي غايت في نفسهاند؛ و جوامع غربي را چنين آموزش ميداد که «با انسانيت خواه در مورد شخص خودت يا ديگري چنان رفتار کن که او را به مثابة غايت نظر کني و نه هرگز به مثابة وسيلهاي براي وصول به غايتي ديگر»
🔹افزون بر اين انديشههاي فلسفي، در مقام قانونگذاري نيز، اعلامة استقلال آمريکا در سال 1776 و اعلامة حقوق بشر و شهروند فرانسه در سال 1789 و اعلامية جهاني حقوق بشر مصوب سال 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل، همگي از جملة اسنادي هستند که چنين ايدههاي دلربا و دلفريب ليبرالها را دربارة حقوق بشر ترسيم ميکنند.
🔸اما با نگاهي اجمالي به «ليبراليسم تحققيافته» و «حقوق بشر در مقام عمل» ميتوان گفت بدترين و بيسابقهترين حقکشيهاي تاريخي عليه بشريت در رژيمهاي ليبرالي رقم خورده است. در لواي زيباي حقوق بشر، چيزي که براي آنها مطرح نبوده است انسانيت و حقوق بشر و منزلت انسان بوده است.
🔸جالب است که بدانيم شارل دو مونتسکيو (1689-1755)، انديشمند بسيار مشهور فرانسوي، نويسندة کتاب روح القوانين که از مهمترين کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است؛ معتقد است همة اين فضايل (يعني آزادي، برابري، و ...) صرفاً براي سفيدپوستان فضيلتاند و سرايت آنها به سياهپوستان را کاري نادرست ميداند! منتسکيو درباره سياهپوستان به صراحت مينويسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
🔸ديويد هيوم (1711-1776)، فيلسوف تجربهگراي اسکاتلندي نيز در کتاب به اصطلاح اخلاق خود مينويسد:
«موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخ پوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را وا ميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.» (جستاري درباب اصول اخلاق، ديويد هيوم، ص42)
🔸ويليام ريچارد اسکات (1932- ) جامعهشناس آمريکايي و استاد دانشگاه استنفورد، در کتاب «سازمانها: سيستمهاي حقوقي، حقيقي و باز»، مينويسد:
«در اوايل دهة 1980 در ايالات متحده دستمزد ساعتي مردان سياهپوست 72 درصد سفيدپوستان مردم بود، ولي استخدام کمتر با ثبات سياهپوستان 56درصد مردان سفيدپوست بود. ... اين اختلافات در بين سفيدپوستان و سياهپوستان با تحصيلات برابر هنوز هم وجود دارد. به همينسان، در ايالات متحده در خلال دهة 1980 زنان تنها 70 درصد نرخ مردان را دريافت ميکردند، و اين اختلاف در سالهاي بين 1920 و 1980 تغيير چنداني نداشته است.»
🔹و بيچاره کساني که فريب آن لفاظيها و نظربازيهاي ليبرالها را دربارة حقوق بشر و آزادي و انسانيت خوردهاند و چنين پنداشته و ميپندارندکه منهاي دين و بدون باور به خدا و معاد هم ميتوان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادي و کرامت انساني دفاع کرد. کسي که خدا را هم به خدايي و خالقيت به رسميت نميشناسد، چگونه ميتواند حقوق و آزاديهاي معمولي انسانهاي مظلوم و بيدفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق بشر و آزادي منهاي باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاري براي بردگي و ظلم بيشتر است.
#حقوق_بشر
#ليبراليسم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
جنگ نرم (قسمت اول) 1.mp3
15.67M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_اول : اهمیت جنگ نرم و ابعاد مختلف آن
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "#جنگ_نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴آموزش عملي ارزشها
🖊احمدحسين شريفی
بسياري از ما، گمان ميکنيم که بهترين روش انتقال ارزشهاي فردي و اجتماعي به فرزندان خود و ديگر افراد جامعه، روش آموزش مستقيم است. اين نگاه در سراسر سيستم آموزشي ما نيز مشهود است؛ ثمرة آن اصرار بر انتقال اطلاعات انبوه از دوران دبستان تا آخرين مراحل دانشگاهي است.
هر چند چنين روشي در مواردي و تا اندازهاي لازم و درست است؛ اما نبايد از اهميت و اثرگذاري بيشتر و ماندگارتر يادگيريهاي غيرمستقيم غافل ماند.
يکي از مهمترين دلايل کارآمدي کارنامة پيامبران و اولياء الهي در تربيت انسانها را بايد در همين آموزشهاي عملي و غيرمستقيم جستجو کرد: «دو صد گفته چو نيم کردار نيست».
امام صادق(ع) فرمودند:
كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ؛ مردم را با غير گفتارتان دعوت کنيد؛ تا پرهيزکاري، تلاش و مجاهدت، نماز و نيکوکاري را از شما ببينند؛ به درستي که دعوتکننده (واقعي) همين است.
نتيجه: يکي از بهترين روشهاي انتقال درست ارزشهاي اخلاقي و ديني، ارائة عملي سبک زندگي اخلاقمحور است. يادگيرندگان و جامعة هدف بايد پرهيزگاري، تلاش، نماز و خيرخواهي را در سراسر زندگي فرد و جامعة ايماني ببيند.
سعديا گرچه سخندان و نصايحگويي
به عمل کار برآيد به سخنداني نيست
#سبک_زندگی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
آسیب شناسی عرفان وتصوف [درس 1.mp3
23.09M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_ششم :
مقامات و حالات در عرفان عملی _تحلیل چرایی اختلاف تعداد مقامات و حالات و ترتیب آنها
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#منشأ_انحرافات
#مقامات
#حالات
#عرفان_عملی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴رد و قبولهاي فيلسوفانه
🖊احمدحسين شريفي
پارهاي از مدعيان دانش و انديشه عادت کردهاند که هر کرامت و معجزه و هر خلافآمد عادتي را خرافي و نامعقول تلقي کنند و بعضاً با صدايي بلند و بيمهابا (و آن هم در جمع غيرمتخصصان)، عليه آنها موضعگيري و بلکه معرکهگيري کنند. درحالی که این شایسته یک اندیشمند و یک زیست فیلسوفانه نیست.
ابنسينا در واپسين مطالبي که در نمط دهم اشارات و تنبيهات آورده است، تحت عنوان «نصيحت» (خطاب به فيلسوفان و انديشمندان) ميگويد همانطور که نبايد سخن يا ادعايي را بيدليل پذيرفت، هرگز هم نبايد بدون دلايل کافي و براهين وافي سخن يا ادعايي را انکار کرد. رد و قبول فيلسوف نبايد ذوقي و دلبخواهانه، که بايد تابع دليل و برهان باشد.
«إيّاك أن تكون تَكَيُّسَك و تبرزك عن العامة هو أن تنبري منكرا لكل شيء فذلك طيشٌ و عجزٌ». بپرهيز از اينکه زيرکي و برتري تو نسبت به عوام الناس، انکار بيدليل سخنان و مدعيات بزرگ و سنگين باشد؛ اين چيزي جز سبکمغزي و ناتواني نيست.
«و ليس الخُرق في تكذيبك ما لم يستبن لك بعدُ جليته دون الخرق في تصديقك ما لم تقم بين يديك بينة». حماقت و سفاهت رد و انکار سخن يا مدعايي بدون داشتن دلايل آشکار و کافي، کمتر از حماقت پذيرش بيدليل آن سخن يا مدعا نيست.
زيرکي و برتري يک انديشمند نسبت به عوام الناس به انکار کرامات و معجزات و کارهاي خارق العاده و حمل آنها بر عوامزدگي و مغالطه و خرافه نيست؛ يک فيلسوف هرگز نبايد براي خوشايند پارهاي از مخاطبان، کرامات و معجزات منقول از اولياء دين را بدون هيچ دليل و برهاني انکار کند و احياناً با لفاظيهاي زيبا باور به آنها را شايسته اهل معرفت و تجربت نداند.
بلکه زيرکي و برتري اهل انديشه بر ديگران به اين است که اگر دليل و برهاني بر بطلان و نادرستي و خرافي بودن آن کرامت يا معجزة منقول داشتند، آشکارا آن را بيان کنند و با رويي گشاده آمادة شنيدن نقدها هم باشند؛ و الا کمترين انتظار اين است که در آن موضوع سکوت پيشه کنند و علم آن را به اهلش واگذارند و آن را در بقعة احتمال و امکان قرار دهند تا زماني که برهاني له يا عليه آن اقامه شود. يک فيلسوف واقعي ميداند که در عالم طبيعت شگفتيهاي بسياري وجود دارد؛ و نيروهاي ماورائي و علل عِلوي به همراه قواي پذيرنده سِفلي توانايي انجام امور عجيب و غريب فراواني را دارند؛ به همين دليل هرگز از شنيدن شگفتيها و ديدن غرايب و عجايب، شگفتزده نميشود و بلافاصله گارد انکار و رد نميگيرد.
#زيست_فيلسوفانه
#ابنسينا
#خرافهستيزي
#فلسفه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
جنگ نرم [قسمت دوم].mp3
14.87M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_دوم : انواع جنگها و تعریف جنگ نرم
✅جنگ سخت يعني تسخير و تصرف سرزمين
✅جنگ نيمهسخت يعني تغيير در سطح حاکمان و حمايت از حاکمان دستنشانده
✅جنگ نرم يعني تغيير و جابجايي اولويتها و ترجيحات(در حوزه باورها، ارزشها و رفتارها؛ در حوزه سياستها و اولويتهاي داخلي و همچنين در قلمرو اولويتها و ترجيحات سياست خارجي)
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴از غربزدگي سياسي تا غربزدگي علمي
🖊احمدحسين شريفي
🔸حاکمان و سياستمداران نقشي انکارناپذير در سوگيري جريان علم و فرهنگ در جامعه دارند. يک حاکم و سياستمدار خودفروخته و خودباخته هرگز نميتواند حامي يک فرهنگ خودباور و عزتمندانه باشد؛ و يا حتي اگر بخواهد، هرگز نميتواند از مراکز علمي مستقل و توانمند و از انديشمندان و عالمان و نخبگان توانا حمايت کند. خودباختگي سياسي و فرهنگي، ثمرهاي جز خودباختگي علمي نخواهد داشت.
وقتي عدهاي از سياستمداران و احزاب سياسي ما باور داشته باشند که جز با اتصال به غرب و با تعامل با آمريکا امکان ادامة حيات و حتي تأمين آب و هوا براي کشور نيست؛ طبيعي است که دانشجو و نخبة علمي ما نيز به دنبال اتصال به آن منبع تأمينکنندة آب و حيات باشد.
وقتي دولتمردان ما قبلة آمال خود را آمريکا و اروپا بدانند، طبيعي است که استاد دانشگاه ما هم تمام هويت و شخصيت علمي خود را در آشنايي با زبان انگليسي و به کار بردن چند اصطلاح انگليسي بداند. و در منابع مطالعاتي و نوشتاري او حتي يک کتاب از تراث علمي و فرهنگي ايران و اسلام نباشد، و به اين کار هم افتخار کند(!)، آيا چنين استادي ميتواند دانشجوياني ايراني اسلامي را پرورش دهد؟
مهاجرت مغزها و علمها، نتيجة مهاجرت و فرار ارادههاست؛ وقتي مديران و مسؤولان کشور، ارادة استفاده و به کارگيري نخبگان را نداشته باشند، عملاً مهاجرت فيزيکي آنان را نيز تسهيل کردهاند؛ وقتي دولتمردان ما دائماً بر طبل ناتواني بکوبند، نخبگاني که در خود توانايي کارهاي بزرگ و تحولات عظيم ميبينند، طبيعي است که چارهاي جز هجرت نميبينند.
#غربزدگي
#فرار_مغزها
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
گستره پژوهشهاي اخلاقي قسمت دوم.mp3
38.74M
🎤 فایل صوتی
🔴موضوع: اهميت و گستره #اخلاقپژوهی
🔶بخش سوم:
معرفی چهار دانش #فرا_اخلاق #اخلاق_هنجاری ؛ #اخلاق_کاربردی و #فلسفه_اخلاق
⭕همراه با پاسخ به پرسشها
🔈اين سخنرانی در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضای هيأت علمی و دانشپژوهان گروه اخلاق اسلامی مؤسسه امام خمينی(ره) ايراد گرديده است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat