eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
307 عکس
331 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سه دریا از حضرت ولایت 🔸سه جمله کوتاه از حکیم فرزانه انقلاب، حضرت ولایت، درباره بیان مراد از سه اصل مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی: «عزت» در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ... «حکمت» یعنی عمل خردمندانه در تعاملات بین‌المللی ... «مصلحت» یعنی شناخت موارد انعطاف؛ انعطاف منافاتی با اصول ندارد.» 🔻این سه جمله دست‌کم ظرفیت تدوین سه رساله دکترای نخبگانی را دارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پوشاک، فرهنگ و تمدن ✍️احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻پوشاک از نخستین نیازهای آدمیان بوده و هست: هم نیاز طبیعی آنان بوده و هست؛ و هم نیاز فطری و انسانی آنها. آنچه که برای جوامع اولیه مهم بود اصل پوشاک و محافظت از بدن در برابر شرایط اقلیمی و محیطی و همچنین وسیله‌ای برای حفظ عفت و حیا. 🔻اما در جوامع متمدن تأمین این نیاز هم به عنوان «نماد فرهنگ» و «مایز تمدن» تلقی می‌شود و هم به عنوان وسیله‌ای برای «انتقال فرهنگ» و «افتخار به فرهنگ خودی» و «توسعه ارزش‌های فرهنگی و تمدنی». به اعتقاد برخی از استراتژیست‌های غربی (مثل نایل فرگوسن)، مهم‌ترین ابزار آمریکا برای مبارزه با رقیب قدرتمند خود یعنی اتحاد جماهیر شوروی، ترویج سبک زندگی آمریکایی به ویژه سبک پوشش آمریکایی در میان جوانان و نوجوانان عضو بلوک شرق بود. و الان نیز یکی از مهم‌ترین ابزارهای او در جنگ نرم علیه ارزش‌های اسلامی است. 🔻آیین اسلام به عنوان یک دین پیشرو و یک واقع‌بین ضمن رسمیت بخشیدن به تنوع پوشاک و احترام گذاشتن به سلایق متنوع بشری در رنگ و شکل و نوع پوشاک، به مسأله لباس و پوشاک به عنوان ابزاری برای «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» توجهی ویژه کرده است. 🔻در اغلب جوامع روايی ما باب‌های مستقلی در موضوعات مختلف مربوط به پوشاک وجود دارد. 🔻بر اساس فهم ناقصی که این بنده از مجموع آموزه‌های اسلامی در باب پوشاک و لباس دارم، می‌توانم بگویم پوشاک در دوران جدید، از مهم‌ترین «هنرهای بی‌کلام انتقال پیام» و از مهم‌ترین «نمادهای هویت‌بخش و هویت‌ساز» و از مهم‌ترین «ارکان هویت تمدنی اسلام» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابل توجه مدیران فرهنگی جامعه و عالمان دین و مدافعان ارزش‌‌های اسلامی 🔶مراحل تبدیل «منفورترین»، «غیرانسانی‌ترین» و «ویران‌گرترین» رفتارهای اجتماعی به یک رفتار «طبیعی»، «قانونی» و حتی «انسانی»! و «اخلاقی»! و تنگ شدن عرصه بر کسانی که می‌خواهند انسانی و اخلاقی زندگی کنند را در این سخنان ۵۰ ثانیه‌ای ملاحظه کنید. 🔻اگر یکایک افراد جامعه نهی از منکر را جدی نگیرند، خیلی زود اهل معروف نه تنها خانه‌نشین و منزوی که برای ادامه حیات اجتماعی مجبور به همراهی عملی با اهل منکر خواهند شد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
تحریم یک «تشکل دانشجویی»، (بسیج دانشجویی)، از سوی «اتحادیه اروپا»، افتخاری بزرگ برای این تشکل همیشه سرافراز و نشانه‌ای از افول و انحطاط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مدعیان دروغین آزادی و روشنفکری و ابرقدرتی است. https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1685008746304206411
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فیروز نادری، از دانشمندان بزرگ ایرانی و از مدیران پیشین ناسا در اثر افت فشار و برخورد سرش با دیوار از گردن به پایین فلج شد! 🔻هر چند آرزو داشت که با کمک ایلان ماسک آخوندها را سوار بر سفینه‌ای کند و به زحل بفرستد، اما یقین دارم، این نفرت معلول نادانی و جهل او بود، اگر کمترین اطلاعی از خدمات بی‌منت عالمان به علم و فرهنگ و مردم می‌داشت، هرگز به خود اجازه نمی‌داد که علیه آنان، چنین نفرت‌افروزی و نفرت‌پراکنی کند. 🔻لطفاً برای سلامتی و عاقبت بخیری این دانشمند بزرگ دعا کنید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 حکیم و عارف کوهستان 🔻سر در حجره مرحوم آیت‌الله : «من حرفهای بیهوده را کمتر از غذای حرام نمیدانم!» 🔻وی کسی بود که می‌گفت: «من پیش اعضای بدنم شرمنده نیستم. آن‌ها حرامی از من سراغ ندارند و در قیامت چیزی برای شهادت علیه من نخواهند داشت» 🔸آیت‌الله گلپایگانی، زهد و تقوای وی را «عین الیقین» برای خود می‌دانست. آیت‌الله مرعشی نجفی او را «لنگر أرض» و آیت‌الله کشمیری وی را «صاحب نفس زکیه» می‌دانستند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 فراموشی خدا و فروپاشی خانواده ✍️ احمدحسین شریفی «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ(طه، ۱۲۴) و هر کس از یاد من روی گرداند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم.» 🔻بی‌جهت نیست که براساس آمارهای بین‌المللی، بیشترین دارو‌های افسردگی در میان بی‌دینان و در جوامع به ظاهر پیشرفته و مرفه مصرف می‌شود. و بر اساس آمارهای ملی، بیشترین فراوانی و بی‌ثباتی خانواده در کشور ما نیز مربوط به مناطق و خانواده‌های به ظاهر مرفه و دهک‌های بالا گزارش می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«صداقت»؛ فضیلتی پرهزینه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیرغم ادعای بسیاری از آدمیان که اهل صداقت‌اند؛ اما فی الواقع، یکی از گران‌ترین‌ و پرهزینه‌ترین فضیلت‌های اخلاقی «صداقت‌» است. صداقت، از اوصاف پیامبری و پیامبران است؛ صداقت به منزله رأس ایمان است؛ صداقت محکم‌ترین پایه ایمان است؛ به همین دلیل، نباید از هر کسی انتظار آن را داشت. فقط کسانی که ارزش انسانیت‌ و فضیلت را دریافته باشند می‌توانند اهل صداقت باشند. و به همین دلیل است که علیه السلام را در کنار از مهم‌ترین نشانه‌های شیعگی بر می‌شمرد و می‌فرماید: «لاَ تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلاَتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ اَلْحَجِّ وَ اَلْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ؛ به بسيارى روزه و نماز مردم منگريد و نيز به بسيار حج گزاردن و كارهاى نيك و هياهوى نماز شب ايشان منگريد؛ بلكه به راست گفتارى و اداى امانت بنگريد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«رفتار اخلاقی» و «مواضع سیاسی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻آیا رفتار اخلاقی و رفتار سیاسی دو مقوله جدایند؟ به عنوان مثال، آیا اگر مشی سیاسی فردی را ضد دینی و ضد اسلامی و ضد ولایی بدانیم می‌توانیم در «ملأ عام» و «به صورت علنی» رفتار اخلاقی متواضعانه‌ای با او داشته باشیم؟ یا آنکه «رفتار اجتماعی» ما با چنان فرد یا افرادی نیز باید متناسب با «مواضع سیاسی ما» و «رفتارهای سیاسی آنها» باشد؟ 🔻بر اساس فهمی که بنده از اخلاق و سیاست اسلامی دارم، و حدود بیست سال پیش در کتاب اخلاق کاربردی نوشته‌ام و آن را مستند به دلایل و شواهد فراوان از سیره و سخن معصومان علیهم السلام نیز می‌دانم، «اخلاق اسلامی عین سیاست اسلامی است». به تعبیر دیگر، بر اساس فکر اسلامی، «سیاست ما عین اخلاق ما و اخلاق ما عین سیاست ما است.» بنابراین، بر اساس معیارهای اسلامی نمی‌توان «رفتار متواضعانه» با دشمنان دین و فتنه‌گران را «رفتاری اخلاقی» دانست. و میان منش و رفتار اخلاقی در عرصه اجتماعی با رفتارها و مواضع سیاسی، «از جهت ارزشمندی»، تباین و تمایز مصداقی قائل شد. به این صورت که رفتار متواضعانه با منافقان و دشمنان دین را به عنوان رفتاری اخلاقی ستود و آن را جدای از مواضع سیاسی تفسیر کرد. 🔻هر چند بر اساس «اخلاق سودگرایانه»، «اخلاق لذت‌محورانه» یا «اخلاق سلیقه‌پایه» و به طور خلاصه بر اساس «اخلاق غیرالهی و غیراسلامی» می‌توان چنان رفتاری را اخلاقی دانست. اما باید بدانیم که چنین اخلاقی هیچ پایه و ریشه‌ای در مستندات دینی و اسلامی ندارد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴دین و حکومت ✍️احمدحسین شریفی 🔻کسی را دیدم که با ژستی روشنفکرانه می‌گفت: «ادیان برای حکومت کردن و تمدن ساختن نیامده‌اند. ادیان آمده‌اند که انسان بسازند». 🔸بنده خدا نمی‌دانست یا توجه نداشت که برای «انسان‌سازی» راهی جز «حکومت کردن» و «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» نیست. مگر جز اینست که انسان موجودی سیاسی و مدنی و اجتماعی است؟! پس ادیان چطور می‌توانند بدون توجه به حکومت و جامعه و تمدن، انسان‌سازی کنند؟! و به همین دلیل همه پیامبران و صاحبان ادیان دنبال برقراری حکومتی بودند که در خدمت انسان‌سازی باشد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹