🟡در محضر قرآن:
◻️دستبرد در آرمان؛ راهبرد شیطان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرط یا پیشنیاز حتمی فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی داشتن آرمانی متعالی و ساماندهی همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی در جهت آن آرمان متعالی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، آرمان، به مثابه خطی روشن و افقی واضح است که میتواند جهت زندگی فرد و جامعه را مشخص کند.
#امام_کاظم علیه السلام در حدیثی میفرماید: «الشِّیعَةُ تُرَبَّی بِالأَمَانیّ؛ شیعه به وسیله آرمانها و آرزوها (آرزویهای واقعبینانه و درست) رشد و پرورش مییابد».
به دلیل اهمیت و نقش جدی آرمانها در حرکت فردی و اجتماعی است که یکی از راهبردهای دائمی و شگردهای مستمر شیطان در مواجهه با دعوت پیامبران، ایجاد انحراف در مسیر دعوت آنان، از راه مقابله با آرمانهای پیامبران بوده است:
«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّی أَلقَی الشَّیطانُ فی أُمنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ ما یُلقِی الشَّیطانُ ثُمَّ یُحکِمُ اللَّهُ آیاتِهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ؛(حج، ۵۲) هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو میکرد و طرحی برای پيشبرد اهداف الهىِ خود میریخت، شيطان در آن دسیسه میکرد و با آن مقابله مینمود؛ امّا خداوند القائات شيطان را از ميان مىبرد، سپس آيات خود را استحكام مىبخشد؛ و خداوند دانا و حكيم است.
این آیه شریفه، بیانگر اصلیترین دکترین شیطان در مواجهه با جبهه حق، و البته بیانگر سنت الهی خنثیسازی برنامههای شیاطین است.
الان هم همینگونه است. از مهمترین راهبردهای جنگ نرم دشمنان علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، ایجاد تحریف در آرمانهای انقلاب یا القای ناامیدی نسبت به وصول به آنها یا توهمی و تخیلی خواندن آنها و ... است. مع الاسف، چنان شکافی میان آرمانهای خمینی کبیر و عدهای از مدعیان انقلابیگری ایجاد شده است که به تعبیر یکی از نویسندگان عزیز «اگر برخی عبارتهای امام خمینی را بخوانیم اما نگوییم که از ایشان است، مخاطبی که حتی ممکن است انقلابی نیز باشد، قادر نیست آنها را بپذیرد.» و همه اینها نیز البته با نام عقلانیت سیاسی و عقلانیت اجتماعی انجام میگیرد!
#قرآن
#آرمان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡الهیات ورزش
◻️چند پرسش پژوهشی، به مناسبت هفته تربیت بدنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مسأله ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی، از مسائل چند وجهی و چند بعدی است. مسائل بسیار متنوع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، جسمی، روحی، اخلاقی و دینی دارد. مع الاسف محققان و پژوهشگران ما نیز کمتر به این مهم پرداختهاند.
علیرغم آنکه وزارتخانهای برای این منظور با عنوان «وزارت ورزش و جوانان» تشکیل شده است و ساختاری عریض و طویل نیز برای آن شکل گرفته است، سوگمندانه باید گفت در عرصه اخلاق و فرهنگ ورزش کاملاً منفعلانه عمل میکنیم.
در این زمینه سخن برای گفتن و مسأله برای طرح کردن فراوان است.
در این مختصر چند پرسش پژوهشی را برای علاقمندان به پژوهشهای کاربردی و پژوهش در عرصه نیازمندیهای کشور، مطرح میکنم. امیدوارم مفید و مؤثر واقع شود:
یک. رابطة ميان نظريات اخلاق هنجاري و اخلاق ورزش چگونه است؟ فی المثل، «غايتگرايی» چه مدلي از اخلاق ورزش را پديد میآورد؟ «وظيفهگرايی» چه نوع مدلی از اخلاق ورزش را شکل میدهد؟ و «فضیلتگرایی» چطور؟
دو. اصول اخلاقی حاکم بر ورزش و ورزشکاران را از کجا بايد به دست آورد؟
سه. آيا موازين اخلاقی در ورزشهای قهرمانی با ورزشهای غيرقهرمانی متفاوت است؟ مثلاً آيا میتوان خطای عمد را در ورزش قهرمانی موجه دانست؟
چهار. حدود و ثغور «جوانمردی در ورزش» تا کجا است؟ زمانی که بازيکن تيم مقابل يا ورزشکار مقابل ما دچار مشکل جسمی میشود وظيفهی اخلاقی ما چيست؟ آيا در همهی شرايط بايد بازی را متوقف کنيم؟
پنج. جايگاه «خشونت در ورزش» تا کجا است؟ اگر در جايی بکارگيری خشونتی جزئی موجب پيروزی تيم ما و در نتيجه شادی يک ملت شود، آيا کاری غيراخلاقی صورت گرفته است؟
شش. جايگاه «مکر و حيلهگری و فريبکاری در ورزش» تا کجا است؟ آيا ورزش نيز همچون جنگ است که فريبکاری در آن موجه است؟ آيا میتوان گفت که مکر و حيلهگری در ذات برخی از ورزشهای قهرمانی نهفته است و اگر کسی مکار و حيلهگر نباشد هرگز نمیتواند ورزشکاری حرفهای شود؟ يا آنکه مکاری و فريبکاری جزء تدبير تلقی میشود؟
هفت. در صورت انجام خطايی بر روی حريف که منجر به نقص عضو او يا معيوب شدن عضوی از اعضای بدن او شود، وظيفهی اخلاقی چيست؟
هشت. آيا میتوان با ورزشکار به عنوان يک کالا معامله کرد و او را مورد خريد و فروش قرار داد؟
نه. آيا ورزشکاران میتوانند خود را به عنوان برچسب يا مارکی برای فروش در معرض کارخانهداران و توليد کنندگان قرار دهند؟ به عنوان مثال، به عنوان برچسب فروش نوعی مواد روانگردان يا نيروزا يا مواد مخدر؟
ده. آيا يک ورزشکار بايد کاملاً تسليم باشگاه ورزشی خود باشد؟ روابط ميان ورزشکاران و صاحبان باشگاه و مديران فنی و مربيان به چه صورت بايد باشد؟
یازده. ارتباط ورزشکار با داور يا کميتهی داوران به چه صورت بايد باشد؟
دوازده. وظايف اخلاقی هواداران و تماشاچيان، به هنگام برد یا باخت تیم یا ورزشکار محبوبشان چيست و چگونه باید باشد؟
#ورزش
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️نفوذ و نفاق جریانی در خاستگاه انقلاب!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفوذ و نفاق گاهی فردی است و گاهی جریانی. مصادیق و موارد نفوذ فردی در تاریخ اسلام و انقلاب فراوان بوده و هست. فردی را با چهرهای بزککرده داخل مجموعهای نفوذ میدهند و او به صورتی ناپیدا، اهداف دشمن را دنبال میکند.
اما خطرناکتر از نفوذ و نفاق فردی، «نفوذ و نفاق جریانی» است. نفوذ جریانی یعنی نفوذ از طریق «شبکهسازی» در میان ملت یا در میان نخبگان و تأثیرگذاران جامعه. اینان به دنبال تغییر باورها، ارزشها و آرمانهای جامعهاند. به تعبیر مقام معظم رهبری منظور از نفوذ جریانی یعنی اینکه «در درون نظام اسلامی یک مجموعهای به قصد ضربه زدن و مخالفت کردن و توطئه کردن، زیر پوشش حق بجانب بوجود بیاید، بدون اینکه این شجاعت را داشته باشند که صریحاً اعلام کنند ما دشمنیم.» نفوذیان جریانی، به دلیل وجود افرادی خوشنام و بعضاً خوشسابقه یا دارای شکل و شمایلی گمراهکننده در میان آنان، میتوانند سادهلوحان و سادهاندیشان را فریب داده و عقبهای فکری و حمایتی برای دشمنان تابلودار جامعه باشند.
مع الاسف چنین جریانهایی در بخشهای مختلف تصمیمسازی و بعضاً تصمیمگیری کشور نفوذ کردهاند. حتی در حوزههای علمیه هم نفوذ کردهاند و در لباس روحانیت شیعه، و در پایگاه انقلاب اسلامی یعنی قم مقدس، علناً فعالیت میکنند. وقاحت برخی از آنان به جایی رسیده است که ناباورانه، به دفاع از صهیونیستهای جنایتکار پرداخته و دنبال به رسمیت شناختن سگ هار آمریکا، صهیونیستهای خونآشام و کودککش و جنایتکار هستند!
#نفاق
#نفوذ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️آشکارگر نفوذ و نفاق!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رحمت و رضوان الهی بر مرحوم آیتالله حائری شیرازی باد که چند دهه قبل با قاطعیتی عجیب گفته بود:
«اسرائیل از مقدمات ظهور است؛ آمده تا شرکهای خفی در او حل شود. کسانی که به ظاهر مسلمانند و در باطن مشرکند نمیمیرند مگر اینکه با اسرائیل بیعت کرده باشند؛ اسرائیل آمده بیعت بگیرد. شرک پنهان عالم اسلام را اسرائیل آشکار میکند. اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست بالاخره از صفوف آنها خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست و اگر در درون خانههای ما ناپاکی وجود داشته باشد بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به آنها خواهد پیوست. این قرار ما با آنهاست.»
♦️و اکنون (در میانه این همه جنایت بیسابقهای که این رژیم ددمنش علیه مردم غزه و لبنان مرتکب میشود) میبینیم که حتی در درون حوزههای علمیه نیز عدهای هر چند انگشتشمار و منزوی از متلبسین به لباس روحانیت، در تقابلی آشکار با همه موازین و آموزههای اسلامی و شیعی، تقاضای به رسمیت شناختن غاصبان مسجد الاقصی و زندگی مسالمتآمیز در کنار این سگ هارِ وحشی را دارند!
#نفاق
#نفوذ
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡الهیات ورزش (۲)
◻️رابطهی جهانبينی و ايدئولوژی با ورزش؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میدانم که در میان هیجانات ورزشی و نیازمندیهای سختافزاری برای توسعه ورزشهای قهرمانی و همگانی و دهها مسأله مربوط به مدیریت امور روزمره ورزش، کمتر کسی حوصله و البته توان تأمل بر روی مبانی انسانشناختی و الهیاتی ورزش را دارد، و حتی بسیاری از مدیران ورزشی کشور اساساً توانایی فهم چنین مسائلی را ندارند! اما از جامعه علمی و نخبگانی کشور انتظار میرود که نسبت به بنیانهای الهیاتی ورزش بیتفاوت نباشند.
به همین دلیل، به مناسبت هفته تربیت بدنی وظیفه خود دانستم که برخی از پرسشهای الهیاتی ناظر به ورزش را با خوانندگان در میان بگذارم به این امید که کس یا کسان دغدغهمندی پیدا شوند و چنین موضوعاتی را به تحقیق بگیرند.
در ادامه پرسشهایی که قبلا مطرح کردم (👈https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2987 )، برخی دیگر از پرسشهای پژوهشی را به اشتراک میگذارم.
✔️آيا ميان نوع جهانبينی و نظام ارزشی حاکم بر يک جامعه و ورزشهايی که در آن جريان دارد، ارتباطی برقرار است؟
✔️آيا میان ورزشهايی مثل ورزشهای زورخانهای در ايران، که روح حاکم بر آنها روح جوانمردی و ولايت و امامت و محبت اهل بيت علیهم السلام است با گرايشهای دينی مردم تناسبی هست؟
✔️آيا رواج ورزشی مثل يوگا در هند و کشورهايی که آيينهای هندی و بودايی در آن رواج دارد با اعتقادات آنها ارتباطی دارد؟
✔️آيا میتوان رواج ورزشهای رزمی در کشورهايی با آيين کنفوسيوسی را معلول و محصول اين آيين دانست؟
✔️به راستی چرا اسلام به يکسری ورزشهای خاص، مثل شنا، اسبسواری و تيراندازی، تأکيد کرده است؟ آيا صرفاً ضرورتها و امکانات زمان موجب چنين توصيههايی بوده است يا آنکه اين نوع ورزشها متناسب با جهانبينی و ايدئولوژی اسلام بودهاند؟
✔️و ....
#ورزش
#پژوهش
#الهیات_کاربردی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🖊احمدحسین شریفی
مهمترین شاخص روحانیت شیعه در همه تاریخ خود، به تأسی از امیرمؤمنان علیه السلام، «ظلمستیزی» بوده است: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. حال اگر عدهای متلبس به لباس روحانیت شیعه، با صدور بیانیهای رسمی، یک رژیم جعلی و غاصب و قاتل و جانی و سفاک را که در طول هشتاد سال همواره به کشتن و جنایت علیه مسلمین مشغول بوده است، مشروع میدانند! نشانهای از عمق «نفوذ جریانی» در حوزههای علمیه است. امیدوارم اولیاء امور تدبیری به کار گیرند که چنین لکههای ننگی، نتوانند دامان پاک روحانیت شیعه را آلوده و بدنام کنند.
#نفاق
#نفوذ
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
اهمیت تعیین نقطه کانون در زندگی .mp3
8.97M
🎤احمدحسین شریفی
♦️اهمیت تعیین نقطه کانونی در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی
#تمرکز
#هدفمندی
#مولوی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️نظر امام خمینی(ره) درباره وجوب مخالفت با طرحی ذلیلانه که اخیراً عدهای روحانینما هم از آن حمایت کردهاند
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«من طرفداری از طرح استقلال اسرائیل و شناسایی او را برای مسلمانان یک فاجعه و برای دولتهای اسلامی یک انفجار میدانم
و مخالفت با آن را یک فریضه بزرگ اسلام میشمارم،
و به خداوند بزرگ از این نقشهها که به دست مسلماننماها برای اسلام کشیده میشود پناه میبرم.»
(امام خمینی، صحیفه امام، ج۱۶، ص۲۹۴)
🔻همانطور که ملاحظه میکنید این افراد از نگاه #امام_خمینی نه تنها نمیتوانند روحانی باشند؛ که حتی نمیتوانند مسلمان هم باشند، امام چنین افرادی را «مسلماننما» میدانست.
#حوزه_علمیه
#نفوذ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️معنابخشی و رشددهندگی رنج
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ما در درون رنجهاست که روح خود را رشد میدهیم.
رنج و گرفتاری و مصیبت است که به زندگی انسانی انسان معنا میدهد. ظرفیت روح آدمی را آشکار میکند. و زمینه تعالی و ارتقای معنوی او را فراهم میکند.
به تعبیر جیمز هالیس در کتاب مرداب روح:
«رنج لازمه رشد و بلوغ روحی است. بدون رنج، انسان، ناآگاه، نابالغ، وابسته، ضعیف و محدود میماند.»
#مولوی در داستان طوطی و بازرگان هم لذت معنوی درد و رنج را به زیبایی ترسیم میکند:
ای جفای تو ز دولت خوبتر
و انتقام تو ز جان محبوبتر
نار تو اینست نورت چون بود
ماتم این، تا خود که سورت چون بود
از حلاوتها که دارد جور تو
وز لطافت کس نیابد غور تو
نالم و ترسم که او باور کند
وز کرم آن جور را کمتر کند
عاشقم بر قهر و بر لطفش بجد
بوالعجب من عاشق این هر دو ضد
والله ار زین خار در بستان شوم
همچو بلبل زین سبب نالان شوم
#رنج
#معنای_زندگی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔸کاریکاتور جالب هنرمند عرب پیرامون فرار دیشب نتانیاهو به پناهگاه زیرزمینی در هنگام جسارت رژیم صهیونیستی به حریم مقدس ایران اسلامی.
🔻البته نهایتاً این موشهای کثیف یا بالکل گور و گم میشوند و یا در همان پناهگاههای زیرزمینی دفن خواهند شد. ان شاءالله تعالی
وَ كَانُواْ يَنحِتُونَ مِنَ ٱلجِبَالِ بُيُوتًا ءَامِنِينَ فأَخَذَتهُمُ ٱلصَّيحَةُ مُصبِحِينَ فَمَآ أَغنَىٰ عَنهُم مَّا كَانُواْ يَكسِبُونَ (حجر، آیات ۸۲-۸۴)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️از «نگاه تکلیفی» تا «نگاه تعهدی» در تحقق اسناد بالادستی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرهنگسازی و گفتمانسازی در میان نخبگان علمی، شرط لازم و ضروری اجرایی شدن اسناد بالادستی در حکمرانی به ویژه حکمرانی علم و فناوری و فرهنگ است.
برای اجرایی شدن اسناد بالادستی، نگاه «تکلیفمحور» و «نگاه از بالا و ابلاغ دستور» نسبت به برخی افراد شاید تأثیر داشته باشد؛ اما تا تکتک ذینفعان و مخاطبان و نقشآفرینان، با محتوای اسناد، همدلی و همراهی نداشته باشند و نسبت به اجرایی شدن آنها «احساس تعهد» نکنند، هیچ انتظاری نمیتوان داشت.
فیالمثل، برای تحقق سند دانشگاه اسلامی یا نقشه جامع علمی کشور یا سند ملی آموزش و پرورش یا هر سند دیگری، باید چنان کرد که یکایک نخبگان و ذینفعان، و بلکه آحاد مردم جامعه،
اولاً اهمیت و ضرورت آن را درک کنند؛
ثانیاً، با محتوای آن همدلی و همراهی داشته باشند؛
و ثالثاً، نقش و وظیفه خود را نسبت به تحقق آن بدانند. آن سند را به مثابه یک عهد و پیمان ملی و شغلی و شهروندی تلقی کنند؛ ونه یک دستور از ناحیه صدرنشینان و حاکمان و مدیران.
به تعبیر دیگر، ابلاغ سند باید به مثابه «فراخوان اراده همگانی» برای پیشرفت و تعالی و تلاش ضابطهمند و متعهدانه در جهت حل مسائل مورد نیاز باشد. در آن صورت همهی ارادههای پراکنده نخبگان علمی، پای تحقق آن پیمان و تعهد خواهد آمد و اهداف مورد نظر از تدوین آن محقق خواهد شد.
به عنوان نمونه، اگر هر کدام از استادان و دانشمندان کشور، بخش مربوط به خودشان را از نقشه جامع علمی کشور انتخاب کردند و در محل کار خود نصب کردند و دائماً در اندیشه تحقق آن بودند، آنگاه است که میتوان به تحقق آن امید داشت و الا بعد از دهسال از ابلاغ آن، تازه متوجه میشویم که هنوز در آغاز راه هستیم.
#سند
#دانشگاه_اسلامی
#نقشه_جامع_علمی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️وظیفه مهم امتداد اخلاق و معنویت شهداء در دوران جنگ ترکیبی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کرمانشاه در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ نکات مهمی را درباره فلسفه و حکمت زندهنگه داشتن نام و یاد شهداء و رسالت اصلی دستاندرکاران بزرگداشت نام شهداء در دوران کنونی و در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی بیان کردند، که نصب العین قراردادن آنها میتواند مهمترین برگ برنده انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان باشد:
یک. لازم است جوانان ما شناختی درست و عمیق از شهداء و ارزش های دفاع مقدس و فداکاری های معجزه آسای جوانان دهه اول انقلاب داشته باشند.
دو. باید کاری کرد که معنویت، اخلاص، فداکاری، اخلاق اسلامی و رفتارهای منطبق با شریعت جوانان آن روز، به جوانان امروز و نسلهای آینده منتقل شود.
سه. لازم است تفاوتهای اخلاقی و رفتاری رزمندگان دفاع مقدس را در مقایسه با جنگاوران جنگهای دیگر در گوشه و کنار دنیا ترسیم کنید. تقوا، اخلاص، اخلاق اسلامی و الهی و توحیدی و تقیدات دینی و اخلاقی رزمندگان ما را با لاابالیگریها، بیقیدیها، خشونتها، بیاخلاقیها، غارتگریها و نابودگریهای سایر جنگاوران دنیا مقایسه کنید، برجسته کنید و برای جوانان و نسلهای آینده ترسیم کنید.
چهار. در همه کارهایی که برای شهداء و دفاع مقدس انجام میگیرد، باید به خروجی کار و اثرگذاری آن توجه کرد. اگر کتابی درباره دفاع مقدس نوشته شده است، «ببینید کتاب شما را چند نفر خواندند، چند نفر استفاده کردند، چند نفر یادداشت برداشتند، چند نفر نقاط برجستهی آن شهیدی را که شما در آن کتاب معرّفی کردید در دفترچهشان یادداشت کردهاند برای اینکه از آن استفاده کنند؛ بروید سراغ اینها و روی اینها کار کنید، روی اینها تکیه کنید.»
پنج. مخاطب اصلی کارهایی که برای شهداء انجام میدهید، جوانان هستند، باید تأثیرگذاری کارهای خود بر روی جوانان را بررسی کنید.
شش. کارهای شکلی مهم است؛ تشکیل کنگرهها و جلسات و امثال آن مهم است و ارزشمند. اما مهمتر از کارهای شکلی و صوری، کارهای محتوایی و معنوی است. همه این اقدامات شکلی، به هدف تأثیرگذاری بر جوانان و مخاطبان است. باید مراقب آن محتوا و روح و هدف اصلی باشید.
#شهادت
#دفاع_مقدس
#جنگ_ترکیبی
#فرهنگ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹