eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
317 عکس
338 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴به بهانه روز خبرنگار: «خبرنگاران غيرحرفه‌اي» و «بدبيني‌هاي اجتماعي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸صرف‌نظر از اغراض سياسي و حزبي و اهداف قدرت‌طلبانه، که خود منشأ جعل و انتشار بسياري از اخبار دروغين از قول شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي و افراد تأثيرگذار در کشور ما است؛ يکي از عمده‌ترين معضلات خبررساني در کشور ما، وجود خبرنگاران يا گزارش‌گران غيرحرفه‌اي است. 🔸وقتي يک خبرنگار غيرحرفه‌اي و غيرمتخصص از يک همايش، نشست يا سخنراني علمي گزارشي را براي خبرگزاري متبوع خود تهيه مي‌کند، در بسياري از موارد به دليل عدم آشنايي با اصطلاحات فني و تخصصي، ناخواسته گزارش‌هايي خلاف واقع، ارسال مي‌کند. 🔸اين مسأله در گام اول منشأ سوء تفاهم و سوء برداشت نسبت به آن صاحب‌نظر مي‌شود و البته در مراحل بعدي، آرام آرام، موجبات بي‌اعتمادي به اخبار چنان رسانه‌هايي را به دنبال خواهد داشت، امري که متأسفانه هم‌اکنون در کشور ما پديد آمده است. 🔸بنده شخصاً به هيچ يک از اطلاعاتي که خبرگزاري‌هاي سياسي دربارة همايش‌ها و نشست‌هاي علمي ارائه مي‌دهند اعتمادي ندارم و به همين دليل هرگز در هيچ مقاله يا کتابي به اخبار آنها استناد نداده و نخواهم داد: مگر آنکه مقاله‌اي کامل از يک نويسنده را منتشر کنند (آن هم با ذکر منبع). به اميد روزي که شاهد خبرگزاري‌هاي اختصاصي و با خبرنگاران حرفه‌اي فراواني در موضوعات مختلف علمي و اجتماعي باشيم. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴غدير مکاني و غدير مکانتي 🖊احمدحسين شريفي 🔸غدير از نظر مکاني، جايي است ميان مکه (خانة توحيد) و مدينه (خانة نبوت)؛ اما از نظر مکانتي، عبارتست از روح توحيد و نبوت. 🔸اين مکان را بدان جهت «غدير» مي‌گفتند که «آبگير» بود. و اين آبگير چون به شکل خُم رنگ‌رزي بود، و محل پاک کردن لباس‌ها و شستن جامه‌هاي رنگ کردة قبايل اطراف، به آن «غدير خم» مي‌گفتند. 🔸امام صادق(ع) در تفسير آيه 138 سوره بقره (صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَة) فرمود: ولايت اميرالمؤمنين «صبغةالله» است. يعني با اتصال به ولايت است که مي‌توان رنگ‌هاي غيرتوحيدي و غيراسلامي را زدود و با ورود به غدير است که هر انساني مي‌تواند رنگ توحيد و خدايي به خود گيرد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قوانين 🔹قسمت هشتم: چاره‌جويي يا چاره‌سازي؟ 🖊احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که: 39. مي‌داند اگر در «چاره‌جويي» و جستجوي راه زندگي، کوتاهی کند، مشکلات و گره‌ها، او را وادار به «چاره‌سازی» خواهند کرد. به تعبير امام علي(ع): «مَنْ قَعَدَ عَنْ حِيلَتِهِ أَقَامَتْهُ الشَّدَائِدُ؛ هر که از چاره‌سازي کار خويش فرونشيند؛ سختي‌ها او را برخيزاند». اما چاره‌جويي‌هاي انفعالي، تفاوتي با تسليم مشکلات شدن ندارد؛ برخورد انفعالی با مشکلات موجب تن دادن به پيشامدها و سختي‌هاي ناخواسته میشود. به همين دليل: اولاً، پیش از آنکه مشکلات زندگی او را وادار به پذيرش شکست و تسليم کنند، پیش‌دستی کرده و براي زندگي خود و حل مشکلات آن برنامه‌ریزی مي‌کند و ثانياً، به جاي آنکه خود را تسليم حوادث روزگار کند، زندگي و آينده خود را با اراده و خواست خود مي‌سازد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ديدگاه امام خميني دربارة فخررازي 🖊احمدحسين شريفي 🔸امام خميني(ره) از عالمان و انديشمنداني است که به ندرت دربارة اشخاص و شخصيت‌ها قضاوت مي‌کند؛ برخوردهاي انتقادي او بيشتر ناظر به افکار و انديشه‌ها، فرايندها و فرآورده‌هاي علمي است. اما از معدود جاهايي که به نقد افراد پرداخته است، در کتاب «تقريرات فلسفه» است که به مناسبتي به نقد شخصيت فخررازي مي‌پردازد و مي‌گويد: ✅«فخر رازى با آن مقام علمى، چيزى را در خارج نمى‏ ديده است؛ چون علمش صرف مفهوم كلى بوده است و لذا نه قلمش روحانى است، نه علمش روحانى است و نه گفتارش روحانى است و از همه آثارش معلوم مى‏ شود كه اين شخص روحانى نبوده است با اينكه خود را در سلك روحانيون قرار داده و از سران آنها محسوب مى‏ شده است ولى از هيچ اثرش روحانيت نمايان نيست.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
به باور بنده، زيباتر از اين سخن در تمجيد عقل و تبيين جايگاه و ارزش آن، قابل تصور نيست: «اي هشام! به درستي که خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتي بيروني و حجتي دروني. حجت بيروني، پيامبران و فرستادگان و امامان‌اند؛ و حجت دروني، عقل‌هاي آدميان.» موسي بن جعفر عليه السلام 🌹🌹🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دهم) (مکتب دالای_لاما) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حقيقت ايمان ديني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از بهترين راه‌ها براي فهم حقيقت ديني، تأمل و توجه به متعلق آن يعني «دين» است. در يک تقسيم‌بندي کلي که مورد قبول همه محققان و دينداران باشد، مي‌توان گفت که محتواي دو بخش عمده دارد: 1️⃣آموزه‌ها و معارف «توصيفي»؛ يعني مسائل مربوط به هست‌ها و نيست‌ها و واقعيت‌هاي ماورائي، طبيعي، انساني، اجتماعي، روان‌شناختي، اقتصادي و امثال آن؛ که بخش عظيمي از معارف ديني، ناظر به اين دسته از آموزه‌هايند؛ 2️⃣آموزه‌ها و احکام «توصيه‌اي»؛ يعني مسائل مربوط به بايدها و نبايدها؛ درست‌ و نادرست‌ها؛ خوب‌‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌ها. 🔸اقتضاي ايمان به دستة اول، آگاهي از آنها و باور به چنان هست‌ها و نيست‌هايي است. و اقتضاي ايمان به دستة دوم، عمل و داوري بر اساس چنان بايدها و نبايدها و درست‌ها‌ و نادرست‌ها و خوب‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌هايي است. 🔸کسي را که فقط به معارف توصيفي دين ايمان دارد نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد؛ به همين ترتيب، کسي را که فقط بر اساس توصيه‌هاي دين مي‌کند، بدون آنکه به توصيفات ديني باور داشته باشد، هرگز نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد. اينها نؤمن ببعض و نکفر ببعض‌اند؛ که بدترين نوع کافران‌اند. قرآن کريم در توصيف چنين افرادي مي‌گويد: ✅«إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلا؛ أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ عَذاباً مُهينا؛ (نساء، 150-151) كسانى كه خدا و پيامبرانِ او را انكار مى‏كنند، و مى‏خواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و مى‏گويند: «به بعضى ايمان مى‏آوريم، و بعضى را انكار مى‌كنيم» و مى‏خواهند در ميان اين دو، راهى براى خود انتخاب كنند. آنها كافران حقيقى‏اند؛ و براى كافران، مجازات خواركننده‏اى فراهم ساخته‏ايم.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت یازدهم) (مکتب دالای_لاما) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔹حجت‌الاسلام شریفی پاسخ داد؛ 🔸فقه؛ دانشی زنده یا در حال مرگ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن تحلیل و پاسخ به سخنان برخی فقه‌ستیزان علیه و ، اظهار کرد: من نیز از جمله کسانی هستم که هم به شیوه‌های آموزشی و هم به روش‌های پژوهشی و هم به روش‌شناسی رايج و متعارف فقاهت و نقد دارم، اما این کجا و نقدهای بی‌پایه‌ای که معلول انگیزه‌های شخصی و اغراض سیاسی و غیرعلمی‌اند کجا؟ براي مطالعه گفتگوي مکتوب استاد شريفي با خبرگزاري قرآني ايکنا در اين موضوع 👈👈 https://iqna.ir/fa/news/3912727 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔹قسمت نهم: عمل به دانسته‌ها 🖊احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که 40.از دانسته‌هاي خود نهايت استفاده را مي‌برد؛ "علم" را براي "علم" نمي‌خواهد؛ بلکه "علم" را براي "عمل" مي‌خواهد؛ عالم بي‌عمل نيست؛ 41.به دانسته‌هاي خود، هر اندازه که اندک هم باشند، "عمل" مي‌کند؛ و مي‌داند که در سايه عمل به دانسته‌هاست که خداوند دانش او را مي‌افزايد. پيامبر اعظم(ع) فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم‏؛ کسي که به دانسته‌هايش عمل کند، خداوند علم آنچه را نمي‌داند، بهره او سازد.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دوازدهم) (مکتب پائولو کوئلیو) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«شريعت»؛ راه منحصر وصول به «حقيقت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در گفتگوهايي که با دارد، دربارة اهميت و لزوم عمل به شريعت و انحصار وصول به در عمل به شريعت مي‌فرمايد: ✅«هرگز متصور نيست که حکيم علي الاطلاق، راه شريعت را که در همه جا راه خود معرفي نموده، اراده نکند و به جاي آن به راهي که هرگز بيان نکرده است و براي مردم مجهول است، دعوت نمايد؛ و بر تقدير اينکه راه شريعت را اراده کرده باشد و اين همه اصرار را در سلوک آن کند، هر راهي که پيمودن آن مستلزم اهمال يا الغاي راه شريعت يا بخش‌هايي از راه شريعت باشد، راه خدا نيست و قطعا راه گمراهي و ضلال است» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی "پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (1) 🔴 سوال : با اینکه میدانیم ربا حرام است چرا ربوی ترین سیستم بانکی را داریم؟ چه باید کرد؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی "پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (2) 🔴 سوال:آیا موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در تولید علم دینی موفق بوده؟ پس چرا آثار آن را در جامعه نمیبینیم؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگين‌ترين و بنيان‌برافکن‌ترين تهديدها مواجه بوده‌اند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني مي‌کند و حيات مي‌گيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است. 🔸 کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه را با نگاه عميق خود و با بهره‌گيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بي‌سر ابي‌عبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير» روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم» و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد. 🔸ارزش اين مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مي‌نويسد: «مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت مي‌باشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر مي‌باشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخي‌ها به شيريني و دشواري‌ها به پيشرفت و آسايش، از نشانه‌هاي عقلانيت است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت سیزدهم) (مکتب پائولو کوئلیو) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat.
🔴«جزءنگري» و «کل‌نگري» در شناخت 🖊احمدحسين شريفي 🔸با توجه به ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن انسان، يا گفتار و رفتار او از يک طرف و احساسات و گرايش‌ها و باورهايش از طرف ديگر، معلوم مي‌شود که براي شناخت حقيقت و هويت انسان و براي شناخت شخصيت انسان، در عين جزءنگري، بايد کل‌نگر هم بود. 🔸به تعبير ديگر، نه نگاه جزء‌نگر به تنهايي مي‌تواند و هويت انسان را براي ما مشخص کند، آنگونه که رفتارگراها مي‌پنداشتند. و نه نگاه کل‌نگر به تنهايي مي‌تواند شخصيت و هويت واقعي انسان را به ما نشان دهد، آنگونه که گشتالتي‌ها، و برخي ديگر از روان‌شناسان مثل آدلر، مزلو و راجرز مي‌پنداشتند. 🔸به تعبير آلپورت: «هر چند واحد تشکيل دهندة شخصيت، صفت است. اما به صرف بررسي صفات نمي‌توان حقيقت انسان را شناخت بلکه «زيربناي عناصر مختلف (صفات)، وجود يکپارچه و کل‌نگر (نفس) است که دربردارندة همة جنبه‌هاي شخصيتي است که وحدت دروني را شکل مي‌دهند.» (درسهای انسانشناسی و علوم انسانی، ۱۳۹۶) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴 "ناکارآمدی روش تجربی در مطالعات علوم انسانی" 🔴ضرورت کثرتگرایی روشی در تحقیقات علوم انسانی 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴فصل مميز از نگاه 🖊احمدحسين شريفي 🔸فهم تفاوت و تمايز انسان با ساير موجودات،‌ يکي از دغدغه‌هاي هميشگي فيلسوفان و انديشمندان بوده است. در اين ميان، دو سر طيف و دو طرف مقايسه عبارت بودند از «خدا» و «حيوان». يعني سؤال مهم اين بود که از يک طرف چه ارتباطي ميان انسان و خدا وجود دارد و از طرف ديگر، ارتباط ميان انسان و حيوان چگونه است؟ اين سؤال از آنجا اهميت دارد که هم ويژگيها و اوصاف الهي در انسان مشاهده مي‌شود و هم ويژگي‌ها و اوصاف حيواني. 🔸عامة مردم به هنگام تعريف انسان، تمايزي جدي و عالمانه ميان او و حيوانات قائل نيستند. به تعبير عبدالرحمان جامي: حد انسان به مذهب عامه حيوانيست مستوي القامه پهن ناخن برهنه‌پوست ز موي به دو پا رهسپر به خانه و کوي هر که را بنگرند کاينسان است مي‌برندش گمان که انسان است 🔸اما اديان و فرزانگان و قاطبة فيلسوفان، انسان را موجودي الهي دانسته و ابعاد الهي و خداگونگي او را برجسته مي‌کنند. باز هم به تعبير جامي: آدمي چيست برزخي جامع صورت خلق و حق در او واقع نسخه مجمل است و مضمونش ذات حق و صفات بي‌چونش متصل با دقايق جبروت مشتمل بر حقايق ملکوت باطنش در محيط وحدت غرق ظاهرش خشک لب به ساحل فرق يک صفت نيست از صفات خدا که نه در ذات او بود پيدا هم عليم است و هم سميع و بصير متکلم مريد و حي و قدير همچنين از حقايق عالم همه چيزي بود در او مدغم خواهي افلاک و خواهي ارکان گير خواه کان يا نبات و حيوان گير صورت نيک و بد نوشته در او سيرت ديو و دد سرشته در او [توجه: منظور از ارکان يعني عناصر اربعه: آب، خاک، هوا و آتش] (درسهاي انسان‌شناسي و علوم انساني، 1396) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 فایل صوتی 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی 🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴توصيه به فراگيري دانش‌هاي سودمند 🖊احمدحسين شريفي 🔸اسلام و اولياي دين تأکيد فراواني بر تحصيل «علوم نافع» دارند و از ياددهي و فراگيري علوم غير سودمند به شدت پرهيز داده‌اند. 🔸حقيقتاً خسران بزرگي است که علي‌رغم نيازمندی‌هاي بسيار زياد مادي و معنوي انسان‌ها و جوامع اسلامي، وقت خود را صرف کسب دانش‌هايي کنيم که دانستن آنها، صرفاً بار اطلاعاتي ما را افزايش مي‌دهد و هيچ تأثيري در سعادت دنيوي و اخروي خود ما يا ديگرانندارند. 🔸امام علي(ع) در اين باره، به همگان توصيه مي‌کند: «الْعِلْمُ‏ أَكْثَرُ مِنْ‏ أَنْ‏ يُحَاطَ بِهِ‏ فَخُذُوا مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ أَحْسَنَه‏؛ دانش‌ها بيشتر از آنند که بتوان همة آنها را فراگرفت و بر آنها احاطه يافت؛ پس از هر دانشي بهترين‌هاي آن را انتخاب کنيد» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟" 🔹پاسخ به نقدهای شبستری و دکتر پایا به ایده علوم انسانی اسلامی 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 فایل صوتی 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 فایل صوتی 🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟" 🔹پاسخ به نقدهای و دکتر به ایده علوم انسانی اسلامی 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
⚫️ضرورت احياي عرفان و معنویت حسینی ✍احمدحسین شریفی 🔹 و (ع)، ظرفيتي بي‌نظير براي انسان‌سازي، جامعه‌سازي و تمدن‌سازي است. اين نيروي بي‌نظير در برهه‌هاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشه‌هاي کوچکي از خود را نشان داده است. في‌المثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلم‌ستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بي‌نظير اسلام شد. 🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالت‌خواهي آن، بعد حکومت‌سازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسان‌سازي و جامعه‌سازي آن را احيا و ترويج نمود. 🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي مي‌تواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد. ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست. اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دست‌نخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد. 🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همه‌جانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعه‌سازي را به وضوح مي‌توان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد. عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشه‌گيري و بي‌تفاوتي اجتماعي، هيچ ميانه‌اي ندارد. 🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح مي‌کند و يا پيش از او در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح مي‌کند. اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يک‌سونگر داشتند. تنها همين بعد را مي‌ديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر مي‌خواهد. 🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوه‌هايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کل‌نگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجودي‌مان و همة ساحت‌هاي زندگي‌مان از اين الگوها بهره‌مند شويم. انشاءالله در پيام‌هاي بعدي حقايق بيشتري از عرفان عاشورايي را مطرح خواهم کرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat