eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ضرورت اولويت‌بندي در فراگيري دانش‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي‌ که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد،‌ بنابراين بايد اولويت‌بندي کند و لازم‌ترين و ضروري‌ترين مسائل را بياموزد. به تعبير (ع): العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛ عمر کوتاه‌تر از آن است که همة اموري که دانستن‌شان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويت‌بندي کن. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که در ايام فتنه سال 1388 نوشته شد و تاکنون بيش از چهل بار تجديد چاپ شده است، مشتمل بر هفت فصل استت: 1️⃣نکات مقدماتي (ضرورت آزمايش همه آدميان؛ فوايد اجتماعي آزمايش‌هاي الهي؛ مفهوم‌شناسي فتنه و ...) 2️⃣توصيف شرايط و موقعيت‌هاي فتنه‌خيز (مشتبه‌سازي حق و باطل؛ آغازي ناشناخته و پوشيده؛ فضاي گردبادي؛ آسيب‌زنندة آگاهان؛ فروخورندة فتنه‌گران و شخصيت‌محوري به جاي حقيقت‌محوري) 3️⃣بسترهاي اجتماعي ايجاد فتنه (ثروت‌گرايي و مال‌پرستي؛ دين‌داري غيرعالمانه؛ شبهه‌افکني‌هاي بي‌مبنا؛ روابط ناسالم اداري؛ روابط ناسالم اقتصادي؛ ...) 4️⃣شگردهاي فتنه‌گران (استفاده از شيوه‌هاي مبارزه نرم؛ استخدام چهره‌هاي موجه و مقدس؛ استتفاده از شعارهاي خوب و جذاب؛ سخن گفتن از اصول متعالي انساني؛ ...) 5️⃣عوامل پيدايش فتنه (خودخواهي و هواپرستي؛ رياست‌طلبي؛ دنياطلبي؛ بدعت‌گذاري در دين و ...) 6️⃣پيامدهاي فتنه (پيامدهاي منفي و نتايج مثبت فتنه مثل جداسازي مرزها؛ پختگي سياسي و اجتماعي؛ به فعليت رسيدن استعدادها) 7️⃣شيوه‌هاي مبارزه با فتنه (شيوه‌هاي در امان ماندن از فتنه؛ شيوه‌هاي مبارزه کوتاه‌مدت و روبنايي و شيوه‌هاي مبارزه بلندمدت و زيربنايي) ✅اين کتاب توسط کانون انديشه جوان چاپ شده است؛ تلفن مرکز پخش: 02188505402 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين قسمت يازدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 44. در کارهاي عمدة زندگي خود، از ديگران مشورت مي‌گيرد؛ زيرا اولاً، خودش را عقل‌ کل نمي‌داند؛ بلکه دانش و تجربه خود را ناقص و ضعيف مي‌شمارد؛ زان که با عقلي چو عقلي جفت شد مانع بعد فعلي و بد گفت شد عقل با عقل دگر دو تا شود نور افزون گشت و ره پيدا شود ثانياً، مي‌داند که در گفتگو و مشورت با ديگران احتمال بيشتري براي انکشاف حقيقت وجود دارد؛ مشورت عقل و انديشه را روشنايي مضاعف مي‌دهد؛ زيرا مشورت چيزي جز مشارکت در عقول و انديشه‌هاي دلسوزان و افراد بي‌طرف نيست. امام علي(ع) فرمودند: «مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا» مشورت ادراک و هشياري دهد عقل‌ها مر عقل را ياري دهد اين خردها چون مصابيح انور است بيست مصباح از يکي روشنتر است ثالثاً، مي‌داند که استبداد در تصميم‌گيري از مهمترين لغزشگاه‌هاي انديشه و عمل است. رابعاً، مشورت حتي با زيردستان، موجب تربيت اخلاقي و عقلاني آنان مي‌شود. خامساً، از برکات مشورت با ديگران، تقويت حس نرم‌خويي و انعطاف‌پذيري در انسان است. سادساً، مشورت با ديگران موجب تقويت روحية همدلي و همياري اجتماعي و ايجاد حس مسؤوليت در ديگران مي‌شود. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حريت شيخ حر عاملي 🖊احمدحسين شريفي 🔸محمدبن حسن بن علي، معروف به (1033- 1104ق) از بزرگترين محدثان و اخباريان شيعي و صاحب کتاب بي‌نظير ، و از نوادگان حر بن يزيد رياحي، شهيد آزادمرد کربلا، بود؛ نسب او با سي و شش واسطه به حربن يزيد رياحي مي‌رسد. (مقدمه محقق کتاب امل الآمل في علماء جبل عامل، شيخ حر عاملي) 🔸مدتي به رفت و با ملاقات داشت و اجازه روايت به علامه مجلسي داد و متقابلاً از علامه مجلسي اجازة روايت گرفت. و البته بعد از مدتي مجدداً به مشهد مقدس بازگشت و تا آخر عمر مبارک خود، در جوار حرم رضوي سکني گزيد. 🔸سيدمحسن امين صاحب کتاب اعيان الشيعه، در ج9 کتاب ص168 حکايتي از نخستين ملاقات شيخ حر عاملي با شاه سليمان صفوي نقل مي‌کند، که نشان دهندة حريت اين مرد بزرگ است: «شيخ حر در زمان اقامتش در اصفهان روزي به مجلس شاه سليمان صفوي رفت و بدون اجازه شاه در بالاي مجلس و نزد شاه نشست، به طوري که بين او و شاه يک متکا بيشتر فاصله نبود. شاه پرسيد: اين شخص کيست؟ گفتند: يکي از عالمان بزرگ عرب است به نام محمدبن حسن حر عاملي. شاه به شيخ حر گفت: «فرق ميان حر و خر چقدر است؟» شيخ بي‌درنگ، پاسخ داد: «يک متکا». شاه از حاضر جوابي و شجاعت شيخ يکه خورد» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_1.mp3
15.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ١ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب در يک مقدمه و سه بخش سامان يافته است: ✅بخش اول: معناشناسي خوب و بد فصل1: نظريات غيرشناختي فصل2: نظريات شهودگرا فصل3: نظريات تعريف‌گرا ✅بخش دوم: هستي‌شناسي خوب و بد فصل1: توصيه‌گرايي فصل2: نظريه حسن و قبح الهي فصل3: نظريه حسن و قبح قراردادي و اعتباري فصل4: نظريه حسن و قبح ذاتي ✅بخش سوم: معرفت‌شناسي خوب و بد فصل1: قضيه اخلاقي و قضية مشهوري فصل2: عقل و اخلاق 🔸اين کتاب در سال 1389 برندة جايزه کتاب سال حوزه‌هاي علميه شد. 🔸اين کتاب هم‌اکنون به عنوان يکي از متون درسي فلسفه اخلاق در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري در برخي از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي تدريس مي‌شود. 🔸شماره تلفن انتشارات موسسه امام خميني(ره) (02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_2.mp3
15.89M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمومنین علیه السلام) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نگرش جامع‌بين و بينش‌هاي تک‌بعدي 🖊احمدحسين شريفي 🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط‌ و مکاني مي‌رود، چيزي مي‌بيند که يک نقاش نمي‌بيند و در عوض نقاش هم چيزهايي مي‌بيند که لزوماً يک شاعر نمي‌بيند، همانطور که يک زيست‌شناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزم‌شکن و يا شناگر نيز در چنين محيط‌هايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزم‌شکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوب‌ها مناسب قطع کردن و فروش‌اند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرح‌بخشي جنگل ندارند. 🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجره‌هاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تک‌بعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود. 🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را مي‌بيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را مي‌بيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقع‌بينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بي‌تعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد. 🔸خداي متعالي بي‌نهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقي‌ها و خواسته‌هاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين مي‌پندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک‌ داشتن را کمال مي‌داند و فقدان آنها را نقص. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴غفلت؛ درد بي‌درمان 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از بدترين و شايد بتوان گفت بدترين رذيله اخلاقي، «» است. ثمره غفلت چيزي جز فرو رفتن در نفسانيات و حالات حيواني نيست. قرآن مي‌فرمايد: 🔸و لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏ (اعراف، 179)به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلهايى دارند كه با آن (انديشه نمى‏كنند، و) نمى‏فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى‏بينند؛ و گوش‌هايى كه با آن نمى‏شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراه‌تر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه‏گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)! 🔸به همين دليل، همه عارفان نخستين گام سلوک معنوي را «بيداري» و «انتباه» و «يقظه» مي‌دانند. و معتقدند تا سالک از خواب غفلت بيرون نيايد و ضعف و نقص خود و دورافتادگي خود از حقيقت را متوجه نشود، هيچ نسخه و دارو و درماني فايده ندارد. مي‌گفت: «خواستم تا سخترین عقوبتی بر تن خود بدانم که چیست؟ هیچ چیز بدتر از غفلت ندیدم، و آتش دوزخ با مردان آن نکند که یک ذره غفلت کند.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قطع اين مرحله‌ بي‌همرهي خضر مکن 🖊احمدحسين شريفي 🔶بسياري از عارفان، فرزانگان و عالمان اخلاق بر اين عقيده‌اند که تهذيب نفس و تربيت اخلاق بدون داشتن استاد (شخصي يا عمومي) امکان‌پذير نيست. 🔶امام خميني(ره) در کتاب جهاد اکبر، ص24 مي‌فرمايد: «در زمينه تهذيب و تزكيه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظيم كنيد؛ استاد اخلاق براى خود معين نماييد؛ جلسه وعظ و خطابه، پند و نصيحت تشكيل دهيد. خودرو نمى‏توان مهذب شد. اگر حوزه‏ها همين طور از داشتن مربى اخلاق و جلسات پند و اندرز خالى باشد، محكوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نياز دارد، درس و بحث مى‏خواهد، براى هر علم و صنعتى در دنيا استاد و مدرس لازم است، كسى خودرو و خودسر در رشته‏اى متخصص نمى‏گردد، فقيه و عالم نمى‏شود، ليكن علوم معنوى و اخلاقى، كه هدف بعثت انبيا و از لطيفترين و دقيقترين علوم است، به تعليم و تعلم نيازى ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل مى‏گردد؟» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴اخلاق فهم: لزوم تلاش براي فهم آهنگ احاديث 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از موانع فهم متون تاریخی به ویژه معناي احاديث و سخنان معصومان(ع) اين است که آهنگ متن و حديث را ندانيم. يعني ندانيم که حديث آيا به صورت جمله خبري است يا استفهامي يا تعجبي یا ... و البته فهم اين مسأله نيازمند تحقيق و تفحص فراوان و بعضاً تشکيل خانوادة حديثي و جمع‌آوري احاديث مشابه و ناظر به آن موضوع است. 🔸به عنوان مثال از امام صادق(ع) سؤال شد: «آيا کسي که مُحْرِم است مي‌تواند گواه ازدواج ميان دو نفر غير محرم شود؟» امام(ع) فرمود «خير نمي‌تواند». اما در ادامه فرمود «يَجُوزُ لِلْمُحْرِمِ أَنْ يُشِيرَ بِصَيْدٍ عَلَى مُحِلٍّ» ؛ محرم مي‌تواند آدرس و نشاني صيد را به مُحِلّ بدهد». اگر اين جمله را به صورت خبري معنا کنيم، بدان معناست که شخص محرم مي‌تواند صيد را به محل نشان دهد. در حالي که چنين حکمي با احاديث ديگري که مي‌گويد محرم نمي‌تواند چنين کاري کند، در تعارض خواهد بود. اما اگر آن را به صورت استفهام انکاري معنا کنيم، هيچ تعارضي رخ نخواهد داد و به اين معناست که «آيا جايز است که محرم، صيد را به صياد نشان دهد؟!» يعني همانطور که عدم جواز چنين چيزي مسلم است، عدم جواز شاهد عقد دو محل بودن نيز از مسلمات است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
خدایا لیاقت شهادت در راهت را به مشتاقان شهادت عطا کن.