🔴سبک زندگي پيامبر اکرم(ص)
🖊احمدحسين شريفي
🔸سيرة #پيامبر_اکرم اينگونه بود که با اهانتها و بياخلاقيهايي که نسبت به شخص خودشان ميشد، کريمانه برخورد ميکرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين الهي را در پي داشته است. اخلاق پيامبر از سوي خداي متعال به عنوان اخلاق عظيم ياد شده است:«وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم (قلم، آيه 4)»
🔸در توصيفي که هند بن ابي هاله، براي #امام_حسن از سبک زندگي پيامبر اکرم کردند، چنين ميخوانيم که:
🌹«كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ الْخُلُقِ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ؛ دائماً بشاش و خندهرو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.»
🔸اما وقتي که مقررات و قوانين اسلامي و اجتماعي اسلام ناديده گرفته ميشد، به هيچ وجه اغماض نميکرد. هيچ نوع قانونشکني و تخلفي را ناديده نميگرفت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت ميشد که کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرمخويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد ميکرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نميپذيرفت. هند بن ابي هاله در ضمن توصيفاتي که از #سبک_زندگي پيامبر اکرم دارد دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حقکشيها و ظلمها ميگويد:
🌹و لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نميآورد، و وقتي که حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري ميکرد و احقاق حق مينمود. [احمدحسين شريفی، کتاب سبک زندگی اسلامی ايرانی]
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع)
🖊احمدحسين شريفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸يکي از شاخصههای مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر #عقلانيت و #عقلگرايی در همهی عرصههای زيست انسانی است.
🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار میآورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کردهاند.
🔸تأمل در مجموعهی روايات ناظر به خردورزی، نشان میدهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصههای عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض.
🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند.
🔸#امام_رضا(ع)، به عنوان عالم آلمحمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسانهای خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده است. آن حضرت میفرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمیرسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد:
یک. مردم از او انتظار خير دارند؛
دو. مردم از شر او در امانانند؛
سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛
چهار. خيررسانیهای زياد خود را، اندک شمارد؛
پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمیشود؛
شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمیشود؛
هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوبتر باشد؛
هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛
نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛
ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود میداند؛ (تحف العقول، ص443)
🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما،
اولاً، خود را با اين ده شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم
و ثانياً، تلاش کنيم بهرهی وجودی خود را از اين شاخصهها افزايش دهيم.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جامعيت اسلام و مسألة ولايت فقيه از منظر آيتالله بروجردي(رض)
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله حسين #بروجردي (1292-1380ق) هم در کتاب #تبيان_الصلاة (ج1، ص91-103) و هم در کتاب #البدر_الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، به مناسبتي بحث #جامعيت_اسلام و مسأله #ولايت_فقيه را مطرح ميکند. در کتاب البدر الزاهر (ص72- 81) با استفاده از مقدمات عقلي و جامعهشناختي و همچنين دلايل نقلي اثبات ميکند که با توجه به روح حاکم بر اسلام و به ويژه مکتب تشيع، هيچ گريز و گزيري از پذيرش ولايت فقيه و حکومت اسلامي نيست.
🔸دوست عزيز و دانشمندم جناب #دکتر_حسن_يوسفيان در کتاب بسيار ارزشمند #کلام_جديد، ص336 خلاصة استدلال آيتالله بروجردي را ذکر کردهاند که بنده هم عيناً از همانجا نقل ميکنم:
1️⃣در هر جامعهاي به مسائلي برميخوريم که از وظايف فردي اشخاص به شمار نميآيند؛ بلکه اموري عمومي و اجتماعياند و بقاي جامعه در گرو اجراي آنهاست
2️⃣با نگاهي گذرا به قوانين اسلام روشن ميگردد که اين دين به عبادات محض بسنده نکرده، بلکه به اجتماع و سياست نيز پرداخته است. حدود شرعي، قصاص و ديات، احکام قضاوت و دادرسي، و قوانين مالي همچون خمس و زکات، همگي بيانگر توجه دين اسلام به مسائل سياسي و حکومتي است.
3️⃣بخش سياسي اسلام از مسائل روحاني و معنوي آن جدا نيست؛ چنانکه #رسول_خدا(ص) خود به تدبير امور مسلمين ميپرداخت و پس از وي نيز همواره پيشواي مسلمانان، امامت جماعت آنان را نيز برعهده داشت.
4️⃣به اعتقاد شيعيان، رسول خدا(ص) مسألة خلافت و رهبري سياسي مسلمانان را ناگفته نگذاشته و پس از خود، امامان دوازدهگانه را شايستة رهبري و زعامت مسلمانان دانسته است.
5️⃣از يک سو امامان معصوم، شيعيان را از مراجعه به خلفاي جور و قاضيان ناحق- و به عبارت ديگر، طاغوتها- بازداشتهاند و از سوي ديگر، اين نکته نيز ترديدناپذير است که در بيشتر دورانها شيعيان دسترسي چنداني به پيشوايان معصوم نداشتهاند.
✅با توجه به اين مقدمات، طبيعي است که معصومان- حتي در زمان حضور خود- کساني را براي رسيدگي به امور اجتماعي مردم منصوب کنند. اين گروه همان فقيهان اسلامشناساند که در زمان غيبت امام معصوم نيز تا آنجا که بتوانند مسؤوليت رهبري سياسي مسلمانان را برعهده ميگيرند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
@Ahmadhoseinsharifi-اعضای شورای شش نفره انتخاب خلیفه چهارم و موضع گیری امام علی.mp3
7.62M
🎤احمدحسين شريفي
🔸پاسخ به سؤالي درباره اعضاي شوراي ششنفره اي که #خليفه_دوم براي انتخاب جانشين بعد از خود مشخص کرد؛ و فرايند انتخاب خليفه چهارم و موضعگيري #امام_علي (ع)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴امام حسن(ع) از علت صلح با معاويه ميگويد: خيانت ياران
🖊احمدحسين شريفي
🔸دربارة چرايي #صلح #امام_حسن(ع) با #معاويه، قضاوت تاريخ بسيار آشکار و روشن است؛ اما عدهاي از سودجويان و دين به نرخ روز خوران، هر از گاهي به منظور پيشبرد اهداف شيطاني، غيرعقلاني و ضدشيعي خود، دست به تفسيرهاي خودساخته از اين ماجرا ميزنند. و چون دين و معارف ديني و حقايق تاريخي را صرفا ابزارهايي براي اهداف شيطاني خود ميدانند، طبيعتاً هرگز حاضر به اقرار به اشتباه و عذرخواهي از ساحت حقيقت هم نيستند.
اما براي آنکه ما نيز به سهم خود در پيشگاه حقيقت شرمنده نشويم، و به گوشهاي از وظيفة خود دربرابر آن امام مظلوم عمل کرده باشيم، ترجمه بخشي از سخنان آن حضرت را دربارة چرايي صلح با معاويه که در حضور خود معاويه و عده ای از مردم کوفه و مدينه و شام بيان شده است، تقديم ميکنم:
🔸در مجلسي که به منظور صلح و بيعت با معاويه برپا شده بود، معاويه در جمع ياران امام حسن و سپاهيان خودش چنين گفت: «ای مردم! این حسن، پسر علی و پسر فاطمه است. ما را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمیداند و آمده است تا با اختیار، صلح کند.»
🔸سپس از امام خواست تا خود با مردم سخن گوید. در ادامه امام حسن(ع) در ضمن سخنان نسبتاً مفصل خود با اشاره به ادعای دروغین معاويه، فرمود: «معاویه میپندارد که من او را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمیدانم، اما معاویه دروغ میگوید. سوگند به خدا که ما در کتاب خدا و زبان پیامبر خدا نسبت به مردم از خود آنان سزاوارتریم، جز آنکه ما خاندان از آنگاه که پیامبر رحلت فرمود، همواره مظلوم واقع شده، حقمان ضایع گردیده است؛ و خداوند حکم میکند بین ما و آنانکه حقمان را ضایع ساخته و بر ما مسلط شدند و مردم را علیه ما شوراندند، و سهممان را از غنایم و فیء که در کتاب خداوند به ما تعلق گرفته بازداشتند، و ارث مادرمان فاطمه (علیها السلام) از پدرش را گرفتند.»
🔸در ادامه فرمود: «پیامبر از ترس قومش (از شهر خارج شد و) به سوی غار رفت، آنگاه که تصمیم گرفتند به او مکر و حیله بزنند و این، در حالی بود که آنان را به راه حق میخواند، ولی یارانی نداشت که از او دفاع کنند، و اگر یارانی داشت با آنان میجنگید. و پدرم نیز دست از جنگ برداشت و اصحابش را سوگند داد و از آنان یاری خواست، ولی کسی او را یاری نکرد و به فریادش نرسیدند و اگر یارانی داشت، دست از جنگ نمیکشید و خداوند او را در گشایشی قرار داد، همچنانکه پیامبر در گشایش بود. و مردم مرا خوار کردند و در این حال، ای پسر حرب! با تو بیعت کردم و اگر یارانی داشتم که مرا از تو رهایی میدادند، با تو بیعت نمیکردم.» (شيخ طوسى، الأمالي، مجلس 21، 561 به بعد؛ البرهان في تفسير القرآن، ج2، ص828 به بعد؛ بحار الانوار، ج10، ص131 به بعد)
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴ساختار و عامليت
🖊احمدحسين شريفي
🔸دربارة اينکه آيا #انسان در کنشهاي اجتماعي خود کاملاً بر اساس اراده و خواست و نيت خويش تصميم ميگيرد يا آنکه کاملاً متأثر از ساختارهاي اجتماعي و نظامات بيروني است و نيت و اراده او تخيل و توهمي بيش نيست يا آنکه ترکيبي از اين دو در شکلدهي به کنشهاي انساني نقشآفريناند، سه رويکرد اصلي وجود دارد:
1️⃣ رويکرد #عامليت، فردگرايي، ذرهگرايي، ارادهگرايي و قصدگرايي که جامعه را چيزي جز تودهاي از افراد و ارادههاي افراد نميداند.
2️⃣ رويکرد #ساختارگرايي، يا کلگرايي که معتقد است رفتارها و کنشهاي خُرد و فردي، تحت الزامات ساختاري شکل ميگيرند. ارادة افراد همچون پر کاهي است در مصاف گردباد ارادة جامعه و ساختارهاي اجتماعي.
3️⃣ رويکرد تلفیقی که معتقد است #ساختار و عامليت مانعةالجمع نيستند؛ و هر دوي آنها در شکلدهي به کنشهاي انساني نقشآفرينند؛ البته سهم هر کدام از آنها در رفتارسازي، نسبت به افراد و نوع ساختارها، متفاوت است.
🔸به اعتقاد بنده آنچه که با مجموع معارف و آموزههاي اسلامي سازگارتر است، همين رويکرد سوم است. اسلام هر چند بر نقش عامل تأکيد فراواني دارد و هيچ گاه از مسؤوليت فردي، کوتاه نميآيد؛ اما نقش ساختارهاي اجتماعي در شکلدهي به رفتارها و زمينهسازي براي صدور رفتارهاي خاص را هم ناديده نميگيرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 @ahmadhoseinsharifi
@AHMADHOSEINSHARIFI درس گفتارهای علم دینی (Trimmed).mp3
20.59M
✔️جلسه دهم: تحليل و بررسي ديدگاه حضرت آيتالله #جوادي_آملي
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴شکلگيري دانش دراية الحديث در سايه هدايتهاي ائمه(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از دانشهايي که در ساية تأکيدات ويژة ائمة اطهار عليهم السلام در عالم تشيع شکلگرفت، دانش #دراية_الحديث بود. معناي حقيقي دراية الحديث يعني فهم عميق و دقيق حديث و سخن معصومان(ع). دانش دراية الحديث هم به دانشي گفته ميشود که ابزارها و شرايط لازم براي چنين فهمي را در اختيار محققان و حديثشناسان قرار ميدهد.
🔸شيخ #صدوق در نخستين باب کتاب معاني الاخبار سه روايت در اين زمينه نقل ميکند که آنها را ميخوانيم:
1️⃣ #امام_صادق(ع): شما داناترين مردمان هستيد، زماني که معاني و مرادات و مقاصد سخنان ما را بشناسيد. به درستي که يک سخن، ابعاد و حيثيتهاي مختلفي دارد؛ اگر کسي بخواهد ميتواند هر گونه که بخواهد سخنش را جهت دهد و در عين حال، دروغ نگويد.
2️⃣ #امام_باقر عليه السلام خطاب به فرزندش امام صادق(ع) فرمود: فرزندم، منزلت و جايگاه شيعيان در نزد ما را بر اساس ميزان رواياتي که از ما نقل ميکنند و بر اساس ميزان معرفتشناس بشناس؛ زيرا معرفت عبارت است از فهم عميق (درايت) و با فهم عميق روايات است که مؤمن به بالاترين درجاتت ايمان بالا ميرود.
3️⃣ امام صادق(ع): فهم عميق يک حديث بهتر و ارزشمندتر از نقل هزار حديث است.
✅البته «دراية الحديث» در اصطلاحات حديثشناسان به دو معناي گستردة و محدود به کار ميرود:
✔️دراية الحديث در معناي گسترده خود به تعبير پارهاي از محققان معاصر به معناي «منطق فهم حديث» يا «فقه الحديث» است که خود مشتمل بر علوم مختلفي مثل «غريب الحديث»، «دانش فهم اسباب ورود حديث»، «اختلاف الحديث»، «علل الحديث»، «نقد الحديث»، «تاريخ الحديث» و امثال آن است؛
✔️اما در معناي خاص و محدود خود به معناي دانش آشنايي با اصطلاحات حديثي است: اصطلاحات ناظر به سند (مثل صحيح، ضعيف، مرسل ...)، متن (مثل نص، ظاهر، مؤول ..)، کتاب (مثل مسند، مستدرک، صحيح و ...)، راوي (مثل صحابي، مخضرم، حافظ، مولي و ...)، و امثال آن.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
@AHMADHOSEINSHARIFI الهيات درد و رنج 4.mp3
21.61M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج"
🔘قسمت چهارم و پاياني: ادامه بحث از «راههای ايجاد اميد در برابر دردها و رنجهای اميدکش»
✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧
#اخلاق
#اخلاق_درد_و_رنج
#الهیات_رنج
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
@AHMADHOSEINSHARIFI - درسگفتارهاي علم ديني 11.mp3
30.97M
✔️جلسه يازدهم: تحليل و بررسي ديدگاه حضرت آيتالله #مصباح_يزدي و دکتر #مهدي_گلشني
و تشريح و تبيين ديدگاه مورد قبول
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴«علوم انساني اسلامي» و «انقلاب اسلامي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸به اعتقاد من، اين يک خبط و خطاي تاريخي بزرگ است که بعضاً حتي از تاريخدانان مدعي، شاهديم که ميپندارند، ايدة اسلاميسازي علوم انساني، محصول انقلاب اسلامي است.
🔸آگاهان از اين ايده، به خوبي ميدانند که اصل ايده «#علوم_انساني_اسلامي» ربطي به انقلاب اسلامي ندارد؛ يعني مولود #انقلاب_اسلامي نيست؛ بلکه به يک معنا، نهضت اسلامي مردم ايران، دست کم در دو حلقه از حلقات پنجگانة خود (يعني انقلاب اسلامي و نظام اسلامي)، الگو و نمونهاي از نظريهپردازي اسلامي در انديشه سياسي و حقوقي بوده است. کافي است که به سخنان رهبر کبير انقلاب اسلامي، #امام_خميني(ره)، در اين زمينه توجه شود. به عنوان نمونه، در تاريخ 9 آذر 58 در مصاحبه با هفتهنامه آمريکايي تايم(صحيفه، ج11، ص160) در پاسخ به اين سؤال که [شما زندگى خيلى منزوى داشتيد، شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكردهايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است، شما در سياست و گرفتن و دادن يك زندگى اجتماعى درگير نبودهايد. آيا اين در ذهن شما اين شك را به وجود نمىآورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمىتوانيد درك كنيد؟] ميفرمايد:
🌹«ما معادله جهانى و معيارهاى اجتماعى و سياسىاى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مىشده است را شكستهايم. ما خود چارچوب جديدى ساختهايم كه در آن عدل را ملاك دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفتهايم. از هر عادلى دفاع مىكنيم و بر هر ظالمى مىتازيم، حال شما اسمش را هر چه مىخواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمانها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه بر پايه نفوذ سرمايهداران و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند. آرى با ضوابط شما من هيچ نمىدانم و بهتر است كه ندانم.»
🔸در عين حال نبايد اين حقيقت را ناديده گرفت که انقلاب اسلامي موجي تازه و اميدي واقعبينانه در اين عرصه ايجاد کرده است. انقلاب اسلامي موجب شده است که هم «نياز بيشتري به اين ايده احساس شود» و هم «مدافعان جديتر و اميدوارتري» پيدا کند. توضيح آنکه:
🔸از طرفي، صرفنظر از نقدهاي بنياني به علوم انساني رايج؛ همگان شاهد آشکارشدن ناکارآمدي نظريههاي علوم انساني غربي در عرصههاي مختلف مديريتي، اقتصادي، سياسي، روانشناختي، و ... هستيم. و همين مسأله برخي از مديران دورانديش و دلسوز ما را به فکر واداشته است که نميتوانند و نميبايد به چنان نظريههايي دلگرم و پشتگرم باشند.
🔸و از طرفي، نخبگان علمي و همچنين عامه مردم هم وقتي مديران ليبرالمآب و دلسپردة غرب و انديشههاي ليبراليستي را در کنار مديران جهادي و ولايي با هم مقايسه ميکنند، ناکارآمدي و پرروريي دستة اول؛ و کارآمدي و فروتني دستة دوم را کاملاً احساس ميکنند و از نظر ذهني انتظار دارند در حوزههاي مختلف ادارة جامعه چنين نگاهها و ايدههايي نقشآفريني کنند؛ وقتي مدير جهادي ما، با کمترين هزينهها، ماهواره و موشک نقطهزن و ناوچه و زيردريايي و پهباد زيردريايي و اژدرهاي حبابساز توليد ميکند و خلاصه ما را در مرزهاي دانش روز دنيا قرار ميدهد؛ اما مديران ليبرال با ميلياردها دلار هزينه، توانايي توليد يک ماشين پرايد با کيفيت را هم ندارند؛ ناکارآمدي مديريتهاي غربزده براي جامعه ما، بيش از پيش مشهود و معلوم شده است.
🔸و بالاخره از جهت سومي نيز مدافعان اين ايده، به پشتوانة اميدي که انقلاب اسلامي براي تحقق ايدههاي اسلامي ايجاد کرده است؛ عليرغم همه بيمهريهاي مديران ارشد کشور، با جديت بيشتري مشغول تحقيق و نظريهپردازي در اين عرصه شدهاند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
@AHMADHOSEINSHARIFI- درسگفتارهاي علم ديني ج12.mp3
22.13M
✔️جلسه دوازدهم: راههاي کاربست دين در علوم انساني (1)
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964