eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
منهج العلامة مصباح في مواجهة الشبهات الدينية.mp3
11M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: روش‌ علامه مصباح در مواجهه با شبهات دینی (سخنرانی به زبان عربی) 🔶مخاطب: جمعی از اندیشمندان شیعی و سنی سوریه مکان: سوریه - دمشق - مجمع السیدة الرقیة تاریخ: ۵/ ۱۱/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بخشی از پیام همیشه‌ زنده «منشور روحانیت» 🔶امام خمینی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ در پیامی خطاب به «روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین گرام و طلاب عزیز حوزه‏هاى علمیه و ائمة محترم جمعه و جماعات» که با عنوان «منشور روحانیت» معروف شد، نکات بسیار مهمی را بیان کردند. 🔹ای کاش این منشور به عنوان یک متن تاریخی، سیاسی، اخلاقی و آینده‌پژوهانه در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد! 🔹ای کاش مدیریت محترم حوزه‌های علمیه هفته اول اسفند هر سال را در حوزه‌های علمیه به یاد تاریخ صدور این پیام الهی، کنگره‌ها و نشست‌های علمی و نقادانه‌ای پیرامون محتوای این پیام برگزار می‌کرد 🔹و ای کاش ......! 🔶به همین مناسبت بخشی از این پیام را با هم مرور کنیم: «در حوزه‏هاى علمیه هستند افرادى که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدى فعالیت دارند. امروز عده‏اى با ژست تقدس‌مآبى چنان تیشه به ریشة دین و انقلاب و نظام مى‏زنند که گویى وظیفه‏اى غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‏هاى علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏اى از فکر این مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایى‏اند و دشمن رسول اللّه‏. ... استکبار وقتى که از نابودى مطلق روحانیت و حوزه‏ها مأیوس شد، دو راه براى ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکى راه ارعاب و زور و دیگرى راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتى حربة ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌هاى نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القاى شعار جدایى دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‏اى کارگر شده است تا جایى که دخالت در سیاست دون‏شأن فقیه و ورود در معرکة سیاسیون تهمت وابستگى به اجانب را به همراه مى‏آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‏اند. گمان نکنید که تهمت وابستگى و افتراى بى‏دینى را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست. .... خون دلى که پدر پیرتان از این دستة متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌هاى دیگران نخورده است. ... به زعم بعض افراد، روحانیت زمانى قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپاى وجودش ببارد و الاّ عالم سیّاس و روحانى کاردان و زیرک، کاسه‏اى زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‏ها بود که هر کس کج راه مى‏رفت متدینتر بود. یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مى‏رفت. در مدرسة فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‏اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مى‏گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مى‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود.» (روح الله الموسوی الخمینی، ۳/ اسفند/ ۱۳۶۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«یکپارچگی» یا «از هم‌ گسیختگی» وجودی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آدمیان دارای ساحت‌های وجودی گوناگون و متعدد و به تعبیر دیگر لایه‌های وجودی مختلفی‌اند. با بهره‌گیری از اصلاحات فلسفی و روان‌شناختی می‌توان گفت هر انسانی دارای چهار ساحت بینش، گرایش، انگیزش و کنش است. ساحت بینش‌ یا نگرش، که از جمله‌ مهم‌ترین ساحت‌های وجودی انسان است، مشتمل بر همه باورها و اعتقادات و انديشه‌های آدمی اعم از يقين‌ها، ظن‌ها، شک‌ها، ادراکات خیالی، وهمی، عقلی، شهودی، حدس‌ها، تخمين‌ها، استدلال‌ها و امثال آن است. ساحت گرایش مشتمل بر همه احساسات، عواطف و هيجانات؛ اعم از عشق‌، نفرت‌، دوستي، دشمني، آرامش، تشويش، اميد، نااميدي، شادي، اندوه، خشم، خشنودي، ترس و امثال آن است. منظور از ساحت انگیزش عبارت است از خواست‌ها، اراده‌ها و مطلوبات و غايات و مقاصد و انگيزه‌ها و آرمان‌ها و اهداف. و بالاخره ساحت کنش، که محسوس‌ترین ساحت وجودی آدمی است مشتمل است بر گفتارها و کردارها. سه ساحت اول ساحت‌هاي دروني آدمي‌اند و ساحت آخر، نيز ساحت‌ بيروني وجود آدمي‌ است. برخي از روان‌شناسان از آن سه ساحت دروني به «ذهن» تعبير مي‌کنند و ساحت بيروني را «رفتار» مي‌گويند. ناسازگاری و تضاد این ساحت‌ها، موجب ناسازگاری و ناآرامی وجودی آدمی است. تشویش و اضطراب و عدم ثبات شخصیت همگی معلول ناسازگاری و ناهمخواهی این ساحت‌های وجودی است. تضاد میان این ساحت‌ها موجب درگیری مدام آدمی با خودش می‌شود. آرامش و سکینه و طمئنینه را از آدمی می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین وظایف هر انسانی در برابر خودش این است که این ساحت‌ها را با هم سازگار و همسو کند. شکاف میان باورها و گرایش‌هایش را از میان بردارد، تضاد میان ارزش‌ها و رفتارهایش را به آشتی تبدیل کند. این کار موجب یکپارچگی و انسجام شخصیت او شده و آرامش و سکینه و طمئنینه درونی را در پی دارد. وقتی همه طبقات ساختمان وجودی آدمی و همه ساکنان این طبقات همسو و سازگار باشند، شخصیتی هماهنگ و ثابت و آرام و باوقار را پدید خواهند آورد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اهمیت ندادن به قضاوت‌ها و داوری‌های دیگران.mp3
7.43M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اخلاق 🔶جلسه۱۱ (اهمیت ندادن به قضاوت‌های دیگران) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زندگی دوی استقامت یا سرعت؟ 🖊احمدحسین شریفی برخی زندگی را با «دوی سرعت» اشتباه گرفته‌اند. برای رسیدن به اهداف خود به ویژه اهداف مادی بسیار عجله دارند؛ به همین دلیل روحی ناآرام و مضطرب دارند. در حالی که زندگی به مثابه «دوی استقامت» است. انسان‌های حکیم کسانی‌اند که هم از مسیرِ حرکت لذت می‌برند و هم در حرکت و دویدن خود از آرامش و سکینه برخوردارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️ثمرات فهم عمیق دین در کلام امام کاظم(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ ائمه اطهار(ع) به تبع قرآن کریم (که در آیه ۱۲۲ سوره توبه می‌فرماید: وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏) به پیروان خود توصیه‌های فراوانی به دین‌شناسی و تفقه و تعمق در مضامین و متون دینی و اجتهاد در فهم مقاصد و آموزه‌های الهی دارند. علیه السلام در ضمن سخنی کوتاه سه ثمره «تفقه در دین» را به این صورت بیان می‌کند: تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ: فهم عمیق در مسائل دینی کسب کنید چرا که فهم عمیق دین و آموزه‌های دینی: (۱) مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ: کلید بصیرت و روشن‌اندیشی است؛ (۲) وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ؛ کمال بندگی و عبادت حضرت حق است؛ (۳) وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِيلَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا؛ و ابزاری برای وصول به جایگاه رفیع و رتبه‌های عالی در دین و دنیا است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
به بهانه سالروز رحلت حکیم سبزواری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ حاج ملاهادی در سال ۱۲۱۲ق در شهر سبزوار دیده به جهان گشود. در هفت‌سالگی پدرش را از دست داد و سرپرستی او را پسر عمه‌اش ملاحسین سبزواری بر عهده گرفت. در سن ده سالگی به همراه ملاحسین سبزواری راهی مشهد شد و حدود ده سال در حوزه علمیه مشهد و تحت تربیت مستقیم ملاحسین سبزواری مشغول تحصیل بود. بعد از مدتی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه اصفهان رفت و مدت هشت سال در آنجا ماند. بعد از بازگشت از سفر حج، وقتی از راه بمبئی وارد ایران شد و به کرمان رسید متوجه ناامنی راه‌ها و جاده‌ها شد به گونه‌ای که هیچ قافله‌ای جرئت رفت و آمد نداشت. به همین دلیل، تصمیم ‌گرفت در کرمان بماند. او که یک فیلسوف و فقیه و اصولی بزرگ بود به صورتی ناشناخته به حوزه علمیه معصومیه رفت و به مدت سه سال به عنوان دستیار خادم آن مدرسه و به صورتی ناشناخته به طلاب علوم دینی خدمت می‌کند! تا مدتی که در آن مدرسه بود به گونه‌ای رفتار کرد که هیچ طلبه‌ای متوجه نشد که او سواد دارد! چه رسد به اینکه این یک استفاد بزرگ فقه و فلسفه است. بعد از سه سالی که در کرمان بود، راهی سبزوار شد و چهل سال پایانی عمر خود را در سبزوار ماند و یک زندگی زاهدانه را در پیش گرفت. در کنار فعالیت‌هایی که برای امرار معاش می‌کر، حوزه علمیه بزرگی را پایه‌گذاری کرد. خود وی روزانه چهار ساعت با جدیت و حرارت به کار تدریس مشغول بود و جز ساعات اندکی که صرف کسب درآمدی جزئی برای امرار معاش می‌کرد بقیه ساعات روز را به تحقیق و تألیف و تربیت شاگردان می‌پرداخت. شهرت و آوازه او نه تنها ایران بلکه در مناطقی خارج از ایران هم پیچیده شد. خیل عظیمی از جویندگان حکمت از سراسر ایران روانه سبزوار شدند تا از پرتو وجود این حکیم بی‌نظیر دوران بهره‌مند شوند. در دانش اصول فقه شاگردان بزرگی چون آخوند کاظم خراسانی صاحب کفایه الاصول را تربیت کرد و در عرفان و اخلاق شخصیت بزرگ و تاریخ سازی مثل ملاحسینقلی همدانی نیز مدتی در محضر او به تلمذ پرداخت. حاج ملاهادی سبزواری قریحه شعری هم داشت. افزون بر اینکه همه منطق ارسطویی و حکمت متعالیه را در دو کتاب لئالی المنتظمه و غرر الفرائد به قالب نظم درآورد. [البته خود وی نیز نخستین شارح آن اشعار شد!] غزلیات و رباعیاتی نیز به زبان فارسی دارد. البته اشعار فارسی او در یک سطح و سیاق نیستند. هم اشعار بلند و پرمغز و ادیبانه‌ای دارد و هم اشعاری که از ارزش ادبی چندانی برخوردار نیستند. یکی از غزلیات خوش‌قالب و بلندمحتوا و عارفانه او که به استقبال از غزل پرمحتوای حافظ (روشن از پرتو رویت نظری نیست كه نیست/ منت خاك درت بر بصری نیست كه نیست) سروده شده است، عبارت است از: شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست نه همین از غم او سینه ما صد چاک است داغ او لاله صفت بر جگری نیست که نیست موسی‌ای نیست که دعوی انا الحق شنود ورنه این زمزمه ‌اندر شجری نیست که نیست گوش «اسرار» شنو نیست وگرنه اسرار برش از عالم معنی خبری نیست که نیست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ویژه برنامه زنده «شرح منظومه» با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور پیشکسوتان موسسه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این برنامه از ساعت 21:00 تا22:30 پخش خواهد شد و میهمان ویژه آن منوچهر صدوقی سها استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی و یکی از شارحان کتاب «منظومه» حکیم ملاهادی سبزواری است. 🟦 در این برنامه رادیویی که کارشناسی آن به عهده حسین نعمتی پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی است، غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته دانشگاه تهران، احمدحسین شریفی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی و سیدمحمدکاظم سبزواری رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری در ارتباط زنده و مستقیم با مخاطبان، درباره جایگاه و اهمیت حاج ملاهادی سبزواری در سپهر علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام سخن خواهند گفت. 🟪 ویژه برنامه«شرح منظومه» از رادیو فرهنگ در موج« اف – ام» ردیف 106 و موج «ای- ام» ردیف 585 پخش خواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اسرار رکوع و سجود از نگاه ملاهادی سبزواری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حاج ملاهادی در کتاب فارسی‌نوشت خود یعنی اسرار الحکم که خودش در وصف آن -به درستی- گفته است: «اين، كتابى است در معارف «مبدأ» و «معاد»، مشتمل بر مطالب حكمت اشراقيّه و مشائيّه و بر مآرب مشارب ذوقيّه، مسمّى به: «اسرار الحكم فى المفتتح و المختتم». و همچنین گفته است: «كتابى است جامع حكمت ايمانى و حكمت ذوقى و وجدانى و حكمت بحثى و برهانى، فاعرف قدره و اغل مهره»، درباره اسرار عبادات با رعایت نهایت اختصار نکات ناب و ارزشمندی را بیان کرده است. درباره فلسفه رکوع و سجود در رکعات نماز می‌گوید: «رکوع، شعار محبّين و عاشقين است كه: اگر گردنم را بزنى، تسليمم و سر از سوداى تو نپيچم: گردن نهاديم، الحكم للّه.» «ركوع «فنا»ست و سجود «فناى از فنا»، در خدا گم شو! كمال اين است و بس (اين [معنى سجدۀ] اوّل است). گم شدن [را] گم كن، وصال اين است و بس! ([اين هم معنى سجدۀ] دوّم است).» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
عید بزرگ مبعث، عید شکوفایی اخلاق انسانی و الهی بر همه طالبان کمال و سعادت مبارک باد. بدون تردید اصلی‌ترین هدف برانگیختن پیامبران، نجات آدمیان از منجلاب حیوانیت و ارتقای آنان به اوج قله انسانیت بوده است: «انما بعثت لاتمم مكارم الأخلاق» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸چشم کور و چشم بینای سازمان ملل! این واقعیت «جنگل انسان‌نمایی» است که مدرنیسم غربی برای بشریت می‌خواهد! 🔸جالب است که باورها و ارزش‌های «غربزده‌های ایرانی‌نما» نیز همسوی با اربابان این جنگل است! 🔹 کاریکاتور بالا از «کمال شرف»، هنرمند یمنی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴محمد(ص) راهنمای رهروان کمال 🔘راهِ حق سخت مَخوف و بسته بود و پُربَرف. اوّل جانبازی او کرد و اَسپْ را در راند و راه را بشکافت. هر که رَوَد در این راه، از هدایت و عنایتِ او باشد. چون راه او پیدا کرد و هر جایی نشانی نهاد و چوب‌ها اِستانید که: این‌سو مَرَوید و آن‌سو مَرَوید و اگر آن‌سو رَوید هلاک شوید، چنان که قومِ عاد و ثمود و اگر این‌سو رَوید خلاص یابید، چنان که مؤمنان. همۀ قرآن در بیانِ این است که: فِیْهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ. یعنی در این راه‌ها نِشانی‌ها بداده‌ایم و اگر کسی قصد کند که از این چوب‌ها چوبی بشکند، همه قصدِ او می‌کنند که راهِ ما را ویران می‌کنی و در بندِ هلاکتِ ما می‌کوشی، مگر تو رَهزنی؟ (فیه ما‌فیه، جلال‌الدین مولوی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اعتماد به نفس 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نشانه‌های «اعتماد به نفس» این است که در مسائل مادی و پیشرفت‌های ظاهری، خود را با هیچکس مقایسه نکنی! نه اینکه خود را از همه کس بهتر بدانی! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸قابل توجه برادران و خواهران غرب‌زده و غرب‌پرست! 🔸سیطره روح نژادپرستی و امتداد قبیله‌گرایی جاهلی را در سخنان این گزارشگران ملاحظه کنید. 🔸بدانید اگر همه هستی خودتان را هم به اینها بدهید باز هم شما را به عنوان انسان به رسمیت نمی‌شناسند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴همایش بین‌المللی طبیعی‌گرایی فلسفی و چالش‌های آن 📣 به گزارش دبیرخانه همایش بین‌المللی «طبیعی‌گرایی فلسفی و چالش‌های آن»، برنامه زمان‌بندی و دفترچه چکیده مقالات همایش که در روزهای شنبه تا چهارشنبه 14 الی 18 اسفندماه 1400 در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد، اعلام گردید. 🔹برای دریافت برنامه کامل این همایش اینجا https://irip.ac.ir/Content/media/image/2022/02/1135_orig.pdf را کلیک کنید. 🔻علاقه‌مندان به حضور در این همایش می‌توانند در ساعات تعیین‌شده از طریق این لینک اختصاصی زیر در همایش شرکت کنند: https://www.irip.ac.ir/u/133 🎤سخنرانی استاد شریفی با عنوان «چالش‌های معرفتی و روش‌شناختی طبیعت‌گرایی» ساعت ۹ الی ۱۰ روز شنبه ۱۴اسفند خواهد بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴شعبان؛ ماه استغفار و کمک به مستمندان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حلول ماه ، ماه استغفار و آماده‌سازی جان برای حضور در ضیافت الهی و ماه توجه ویژه به مستمندان را تبریک می‌گویم. از مهمترین اعمالی که در این ماه به آنها سفارش شده است: 1️⃣تقویت بینش و گرایش توحیدی. از ما خواسته‌اند که در طول این ماه هزار نوبت این ذکر را به خود تلقین کنیم: «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ یعنی به طور میانگین روزانه ۳۳ نوبت. 2️⃣طلب مغفرت به درگاه الهی به صورت مستمر: ائمه اطهار علیهم السلام سفارش کرده‌اند که روزانه هفتاد مرتبه ذکر شریف «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» و همچنین هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» را با حضور قلب و تمرکز، بر ذهن و ضمیر و زبانمان جاری کنیم. 3️⃣کمک به مستمندان و صدقه دادن، هر چند بسیار اندک اما به صورت روزانه و مستمر، در این ماه بسیار تأکید شده است. 4️⃣روزه گرفتن در این ماه به مقدار توان از دیگر سفارش‌های اکید معصومان علیهم السلام است. امیدوارم که خدای متعال به همه ما توفیق دهد از فیوضات این ماه پر برکت بهره‌مند شویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دشواری خردورزی و تفکر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیرغم آنکه اغلب فیلسوفان بر ویژگی «عقلانیت» و «تفکر» به عنوان «فصل ممیز انسان» از سایر حیوانات تأکید کرده‌اند، اما حقیقت آن است که بسیاری از آدمیان هیچ بهره‌ای از عقلانیت و تفکر ندارند. آنان زندگی خود را بیشتر بر پایه «غرایز» و «امیال» و «احساسات» و «عواطف» سامان می‌دهند تا «عقل و فکر». خردورزی و از دشوارترین کارهاست. تصمیم‌گیری بر پایه تفکر، از یک سو وابسته به قدرت «مهار و کنترل غرایز» و از سوی دیگر نیازمند «آگاهی دقیق از جوانب کار» و از دیگر سو، نیازمند «مهارت به کارگیری» عقل و فکر در مسیر درست است. برخورداری از این «توانایی‌ها» و «دانایی‌ها» و «مهارت‌ها» نیازمند مجاهدت‌های طولانی‌مدت است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خامس آل‌عبا 🖊احمدحسین شریفی 🔶در عرف عامه، وصف «خامس آل‌عبا» فقط برای (ع) به کار برده می‌شود. در حالی که هر کدام از اصحاب کساء، به صورت مستقل و جداگانه، خامس اصحاب کسایند. به همین دلیل هم امام علی علیه السلام این وصف را برای خود به کار برده است. هم برای امام حسن به کار رفته است و هم برای امام حسین. 1️⃣امام علی(ع) در ضمن خطبه‌ «البیان» که در بصره ایراد کرد، خود را به عنوان خامس الکساء معرفی کرد: «أنا خامس الكساء». در یکی از زیارت‌نامه‌هاای که برای امام علی(ع) هم نقل شده است چنین می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الْحَوْضِ وَ حَامِلِ اللِّوَاءِ السَّلَامُ عَلَى خَامِسِ أَهْلِ الْعَبَاء» سیدابن طاوس نیز در یکی از زیارت‌نامه‌هایی که برای امام علی(ع) نقل می‌کند چنین آورده است: «السَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ الشُّهَداءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا آيَةَ اللَّهِ‏ الْعُظْمى، السَّلامُ عَلَيْكَ يا خامِسَ اهْلِ الْعَباءِ، ...» 2️⃣ابن قولویه در کامل الزیارات می‌گوید محمدبن علی بن حنفیه وقتی به زیارت قبر امام حسن علیه السلام می‌رفت چنین می‌گفت: « السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ [يَا بَقِيَّةَ الْمُؤْمِنِينَ‏] وَ ابْنَ أَوَّلِ الْمُسْلِمِينَ وَ كَيْفَ لَا تَكُونُ كَذَلِكَ وَ أَنْتَ سَلِيلُ الْهُدَى وَ حَلِيفُ التَّقْوَى وَ خَامِسُ أَهْلِ الْكِسَاءِ ...» 3️⃣در زیارت نامه امام حسین در روز عرفه که در المزار شهید اول نقل شده است، خطاب به امام حسین چنین می‌خوانیم: «أَنْتَ بَابُ الْهُدَى وَ إِمَامُ التُّقَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ خَامِسُ أَهْلِ الْكِسَاء...» در ضمن زیارت‌نامه دیگری که برای امام حسین نقل شده است، چنین می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى خَامِسِ أَهْلِ الْكِسَاءِ السَّلَامُ عَلَى غَرِيبِ الْغُرَبَاء» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ملاهادی سبزواری و عمل سیاسی.mp3
14M
🎤احمدحسین شریفی 🔴نشست علمی بررسی شخصیت علمی و سیاسی حاج ملاهادی سبزواری ⭕️موضوع: ملاهادی سبزواری و عمل سیاسی 🔲مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ✔️زمان: ۸/ ۱۲/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نپذیرفتن اشتباه! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبید زاکانی می‌گوید: قزوینی پای راست بر رکاب نهاد و سوار شد. رویش از کَفَل اسب بود. گفتند: «واژگونه بر اسب نشسته‌ای!» گفت: «من باژگونه ننشسته‌ام، اسب چپ بوده است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴حکمت جرئت(۲) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ترس بی‌جا از مهم‌ترین موانع پیشرفت و تعالی مادی و معنوی است. امیر مؤمنان در نهج البلاغه می‌فرماید: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ‏ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْه‏؛ هر گاه از کاری ترسیدی خود را در آن افکن؛ زیرا سختی ترسیدن و اقدام نکردن بزرگتر است از آنچه از آن می‌ترسی. البته روشن است که اين سخن بدان معنا نيست كه انسان، بی‌مطالعه خود را به خطر بيفكند، بلكه به مواردى مربوط است كه انسان از چیزی ترس بي‌جا دارد و همين مانع پيشرفت برنامه‌هاى او مى‌شود. در اين گونه موارد بايد با مطالعه و مشورت وارد عمل شد تا ترس فرو ريزد و شجاعت اقدام به عمل حاصل شود. سعدى در باب اول گلستان (در سیرت پادشاهان) داستانی زیبا نقل می‌کند که مصداقی برای این حکمت علوی است: «پادشاهى با غلامى عجمى در كشتى نشست غلام ديگر باره دريا نديده بود و محنت كشتى نيازموده. گريه و زارى در نهاد و لرزه در اندامش افتاد. چندانكه ملاطفت كردند، آرام نمي‌گرفت. مَلِك را عيش از او منغص شد و چاره ندانستند. حكيمى در آن كشتى بود، ملك را گفت: «اگر فرمان دهى من او را بطريقى خاموش گردانم.» ملك گفت: «غايت لطف و كرم باشد.» بفرمود تا غلام را به دريا انداختند. بارى چند غوطه بخورد. پس مويش بگرفتند و سوى كشتى آوردند. به دو دست در سكان كشتى آويخت، چون برآمد به گوشه‌اى بنشست و قرار يافت. ملك را عجب آمد و پرسيد كه «در اين چه حكمت بود؟» گفت: «از اول، محنت غرق شدن نچشيده بود و قدر سلامت كشتى نمي‌دانست. همچنين، قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد.» چو ترسى ز امرى بينداز خويش در آن و بپيراى تشويش خويش دو دل بودن و خود نگه داشتن بسى سخت‌تر مى‌كند قلب، ريش یک شعر عربی: لَعَمْرُكَ مَا الْمَكْرُوهُ إلاَّ ارْتِقابُهُ وَأعْظَمُ مِمّا حَلَّ ما يَتَوَقَعُ! به جانت سوگند كه ناراحتى در زمانى است كه انسان انتظار امر ناراحت كننده‌اى را مى‌كشد و چه بسا اين ناراحتى از آنچه در انتظار اوست بيشتر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عبدالله یافعی و مهمان‌نوازی قمی‌ها 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبدالله یافعی(۶۹۸-۷۶۸ق) از فقیهان و صوفیان و زاهدان مشهور قرن هشتم هجری که بیشتر در مکه و مدینه سکنی داشت، به اطراف و اکناف ممالک اسلامی هم مسافرت می‌کرد. ظاهراً‌ سفری نیز به شهر داشته است و داستان جالبی درباره مهمان‌نوازی و علم‌دوستی قمی‌ها بیان می‌کند: همین که کاروان ما به چهار فرسنگی قم رسید، صدها نفر از مردان مجلل با اسب و قاطر و گاری به استقبال ما آمدند و برای پذیرایی از ما به رقابتی جدی با هم پرداختند و هر کسی سعی می‌کرد رضایت ما را جلب کند تا به منزل او برویم. در نهایت ما همراه مردی شدیم که بیش از دیگران سر و جان نثار ما می‌کرد و معلوم بود که قدر اهل علم را بیش از دیگران می‌داند. در مدت یک شبانه روز که در منزل او مهمان بودیم از هیچ مهربانی و لطفی در حق ما کوتاهی نکرد. من به همراهان خود گفتم «بنگرید این مردم چگونه اهل فضل و کمال را حرمت می‌نهند؛ این است مفهوم حقیقی مسلمانی و مردمی.» چون می‌خواستیم از قم روانه شویم «میزبان را طلبیده شکرها گفتم و تأکید نمودم هرگاه گذرش به خطه حجاز و شهر مدینه افتاد خانه امام محمد یافعی را بپرسد و مرا سرافراز کند. میزبان صورتی از مخارج در جواب من عرضه داشت که عقیده ما را در این باره به کلی تغییر داد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم و ارزشمند استاد سیدجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات، درباره علوم انسانی و جایگاه دانشگاه و وظایف استاد و دانشجو. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فرافکنی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فرافکنی از نشانه‌های مسؤولیت‌گریزی و ناتوانی است. انسان‌هاي ناموفق، انسان‌هايي فرافکن هستند؛ بدون آنکه هیچ نقشی برای خود و تصمیمات شخصی‌ و انتخاب‌های ارادی خودشان قائل باشند، همواره ديگران را مقصر ناکارآمدی‌ها و ناکامی‌هایشان مي‌دانند. اما باید دانست که شرط موفقيت، مسؤولیت‌پذیری و پرهیز از فرافکني است. هيچگاه کم‌کاري‌ها و مسؤوليت‌هاي خود را بر دوش ديگران نيندازيد. اسدی توسی(م۴۶۵ق) سراینده گرشاسب‌نامه و کتاب بسیار ارزشمند «لغت فرس»، در شعری زیبا و پرمغز می‌گوید: گناه ار چه بر چرخ گردون نهی چو از تو بُوَد کژّی و بی‌رهی @Ahmadhoseinsharifi 🌹