eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.3هزار دنبال‌کننده
305 عکس
327 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1714374832570197674 ۲۹ پزشک متخصص در یک میهمانی مختلط، شرب خمر کرده‌اند! یکی مرده یکی به کما رفته و بقیه هم بستری شده‌اند! در خبرها آمده که مشروب‌فروش را به خاطر فروش جنس ناخالص دستگیر کرده‌اند! اما روش اسلامی مواجهه این است که هم با مشروب‌فروش برخورد شود و هم شرابخواران در ملأ عام حد زده شوند. تا عبرتی برای دیگران شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق و سلوک استادی 🔸جامعیت داشتن استاد 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹دانشگاه محل تعلیم و تربیت علمی، مهارتی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و بصیرتی است. به تعبیر مختصر دانشگاه پایگاه و جایگاه انسان‌سازی است. استادی می‌تواند به این رسالت عمل کرده و در راستای فلسفه وجودی دانشگاه حرکت کند که انسانی تک‌بعدی نباشد؛ بلکه حتی‌الامکان از جامعیت لازم برخوردار باشد. 🔻فی‌المثل کسی که جریان‌های سیاسی، فرهنگی، و فکری را نشناسد و از پیچیدگی‌های چنین موضوعاتی آگاهی نداشته باشد، چگونه می‌تواند به دانشجوی خود بصیرت دهد؟ چگونه می‌تواند او را به درستی تربیت کرده و راه درست را به او بنمایاند؟ کسی که خود از دنیای کوچک و خطی برخوردار باشد، چگونه می‌تواند چشمان دانشجویان خود را به دنیاهای بزرگ و چندوجهی و چند لایه‌ای باز کند؟ «او خویشتن گم است که را رهبری کند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق و سلوک استادی 🔸شاگردپروری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸از مهم‌ترین شؤون معلمی «شاگردپروری» است. یک معلم و استاد طراز کسی است که همه وجود خود را وقف پرورش علمی و عملی نیروهای کارآمد برای اسلام و انقلاب و کشور کند. 🔹یک «استاد مربی» در برخورد با شاگردان خود چنان رفتار می‌کند که هر کدام خود را نزدیکترین و محبوب‌ترین شاگرد نزد او دانسته و او را محرم اسرار خود و کلید راه‌گشای مشکلات خود می‌دانند. 🔸رحمت و رضوان الهی بر باد که الگویی کامل در شاگردپروری بود. او حتی تا واپسین ماه‌های حیات مبارک خود، به احترام، تمام قد جلو شاگردان خود می‌ایستاد. با آنان در موضوعات مختلف جلسات مشورتی می‌گرفت. بی‌تکلف و بدون نیاز به هیچ ترتیب و آدابی با شاگردان خود بر سر یک سفره می‌نشست. خوبی‌های آنان را برجسته می‌کرد. بدی‌های‌شان را نادیده می‌گرفت و هرگز هیچ کدام از آنان را در میان جمع تحقیر یا تخفیف نمی‌کرد. او به راستی «معلم خیر» بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸زکات شهرت و اعتبار 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹زکات شهرت و آبرو و اعتبار آن است که در بزنگاه‌ها پای کار دفاع از حق و انسانیت و شرافت آورده شود و الا افراد مشهوری که فقط در اندیشه شهوت و شکم باشند، از هر حیوانی پست‌ٰتر و رذل‌ترند. (ص) می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَيَسْأَلُ الْعَبْدَ فِي جَاهِهِ كَمَا يَسْأَلُهُ فِي مَالِهِ فَيَقُولُ يَا عَبْدِي رَزَقْتُكَ جَاهاً فَهَلْ أَغَثْتَ مَظْلُوماً أَوْ أَعَنْتَ مَلْهُوفاً؛ همانا خداوند از آبروی بنده اش سؤال می‌کند همانطور که از مالش پرسش خواهد کرد؛ خواهد گفت: «ای بنده من، به تو آبرو و اعتبار دادم، آیا با آن به یاری مظلومی شتافتی یا به فریاد گرفتاری رسیدی؟» 🔻ببینید دیتِر هالِ‍روُردن، معروف به دیدی، هنرپیشه، کمدین و خواننده مشهور آلمانی را که در دو دقیقه چطور وظیفه انسانی خود در قبال مظلومین غزه را هنرمندانه ایفا می‌کند. آن هم در کشوری که سیاست اعلامی و عملی دولت‌مردانش حمایت همه جانبه از همه جنایت‌ها و وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها است و از ایجاد هیچ محدودیت و محرومیتی برای هر کسی که با چنان سیاستی مخالفت داشته باشد، ابایی ندارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴واپسين سفارش امام صادق علیه السلام به جامعه پيروان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان و در حالی که ضعف شدیدی بر او حاکم شده بود، به همسر مکرم و باوفایشان، حمیده، فرمود، همه بستگان و خویشاوندان دور و نزدیک را جمع کن. وقتی همگی آنان جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و خطاب به آنان فرمود: «إِنَ‏ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌شود.» امیدوارم که جدیت و اهتمام به خواندن و اقامه نماز به گونه‌ای باشد که مشمول شفاعت آن حضرت بشویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢وای به روزی که بگندد نمک 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻درخواستی از مسؤولان محترم وزارت بهداشت و مسؤولان محترم نظام پزشکی کشور و همچنین مسؤولان محترم قضایی کشور در خصوص شراب‌خواری عده‌ای از پزشکان 🔸یکی از خبرهای شوک‌آور در چند روز گذشته این بود که عده‌ای از پزشکان و متخصصان کشور در یک تجمع مختلط و بدون رعایت حدود و مرزهای شرعی و اخلاقی، در شیراز دور هم جمع شده و به شرب خمر و انواع دیگری از ناهنجاری‌ها مشغول شده‌اند که در این میان وضعیت جسمی ۲۹ نفر از آنان به دلایلی (از جمله شرب خمر) وخیم شده و در نهایت یکی از آنها می‌میرد، برخی به کما می‌روند و برخی دیگر دیالیز می‌شوند و برخی نیز هنوز در بیمارستان بستری‌اند و .... 🔹همگان می‌دانیم که از نگاه اسلام شرب خمر از محرمات قطعی است. از جمله مهم‌ترین نکاتی که به عنوان فلسفه یا حکمت تحریم شراب‌خواری بیان شده است، «صیانت از عقل و شرافت و عفت و حیاء و انسانیت» است. به تعبیر دیگر، گفته شده است که شرب خمر موجب زوال عقل، عامل فسادهای عقیدتی و اخلاقی و جنسی و جسمی، و به طور کلی، کلید همه انواع شرور و فسادهای فردی و اجتماعی است. به عنوان نمونه: علیه السلام در بیان فلسفه احکام و ارزش‌های دینی می‌فرماید خداوند برای حفاظت از عقل (به عنوان فصل ممیز انسان از سایر حیوانات) شرب‌خمر را حرام کرد: «تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْل‏» علیه السلام فرمودند: شُرْبُ الْخَمْرِ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ شراب‌خواری کلید همه بدی‌هاست. و علیه السلام درباره فلسفه حرمت شرب خمر می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ بُطْلَانِ الْعُقُولِ فِي الْحَقَائِقِ وَ ذَهَابِ الْحَيَاءِ مِنَ الْوَجْهِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا سَكِرَ فَرُبَّمَا وَقَعَ عَلَى أُمِّهِ أَوْ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّه‏ ...؛ خدای متعال شراب را به دلیل «فسادی که در آن هست» و «تباه‌سازی عقل» و «ناتوان‌سازی آن در درک حقایق» و «از میان رفتن آبرو و حیاء» حرام کرده است. و زمانی که مردی مست می‌شود چه بسا به مادر خودش هم تجاوز کند یا بی‌گناهی را به قتل برساند....» 🔸مع الاسف دسته‌جمعی عده‌ای از پزشک‌نمایان کشور موجب بدنامی جامعه پزشکی و بی‌اعتمادی مردم به این قشر خدوم و تأثیرگذار در جامعه شده است. آنچه که این بی‌اعتمادی را تشدید کرده است این است که تاکنون تنها مواجهه رسمی مسؤولان مربوطه با این پدیده شنیع و فساد آشکار، پیام تسلیتی بود که رئیس علوم پزشکی جهرم برای یکی از تلف‌شدگان این جمع صادر کردند و در وصف او چنان نوشتند که گویا یک عارف الهی و عالم ربانی از دنیا رفته‌اند! 🔻به هر حال، کمترین توقع از مسؤولان مربوطه این است که اولاً، به صورت شفاف موضع‌گیری خود را در قبال چنین رفتار شنیعی مشخص کنند؛ ثانیاً، نحوه برخورد با این افراد را به صورت عمومی و آشکار اعلام کنند؛ ثالثاً، به مردم اطمینان دهند که از این به بعد اجازه طبابت به چنین افرادی نخواهند داد؛ و رابعاً، با اخراج همیشگی آنان از جامعه پزشکی، این لکه ننگ را از دامن مقدس طبابت و پزشکی ایران اسلامی برای همیشه پاک کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سخنی با وزیر محترم بهداشت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به شراب‌خواری دسته‌جمعی عده‌ای از پزشکان در شیراز ابراز داشتند: «ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد می‌کنند، به آن عمل هم کنند. وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است.» 🔻ضمن تشکر از جناب دکتر عین‌الهی وزیر ارزشی، انقلابی و جهادی، بابت این موضوع‌گیری، معتقدم انتظار مردم و نخبگان کشور و همچنین بدنه ارزشی و متدین وزارت بهداشت از وزیر ارزشی و انقلابی و قاطعی مثل دکتر عین‌الهی بیش از این است. مردم انتظار دارند که: اولاً، با اخراج همیشگی این پزشک‌نمایان شراب‌خوار از جامعه پزشکی، این لکه ننگ را از دامن مقدس طبابت و پزشکی ایران اسلامی برای همیشه پاک کنید؛ ثانیاً، خود وزارت بهداشت پیشگام شده و پرونده این شراب‌خواران را به دستگاه قضایی ارجاع دهد؛ ثالثاً، به مردم اطمینان دهید که در تربیت اخلاقی و معنوی دانشجویان علوم پزشکی تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته تا من‌بعد حتی الامکان چنین لکه‌های ننگی در جامعه پزشکی پیدا نشوند. و رابعاً، در ترویج فرهنگ و آداب اسلامی ایرانی حرفه مقدس طبابت در میان جامعه پزشکی اقداماتی عملی را به کار بگیرید تا حتی الامکان مجدداً شاهد چنین افتضاح دسته‌جمعی نباشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢از «پژوهش‌های پیش‌رو» تا «پژوهش‌های پیرو» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«پژوهش‌های پیش‌رو» به پژوهش‌هایی گفته می‌شود که راهی جدید بر روی بشر می‌گشایند؛ راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای تأمین نیازها شناسایی می‌کنند؛ بلکه نیازهای جدیدی را کشف می‌کنند! یعنی نیازهایی که بوده‌اند اما دیگران از آنها مطلع نبوده‌اند و به همین دلیل مطالبه و تقاضایی نسبت به آنها هم نداشته‌اند. و بالتبع کسی حاضر نبوده است که برای چنین پژوهشی هزینه کند! «تقاضامحور» کردن همه پژوهش‌ها بدان معناست که چنین پژوهش‌هایی بی‌حامی و بدون پشتیبان باقی بمانند و در نتیجه نوآوری و خلاقیت در کشف راه‌ها و نیازهای جدید کم‌رمق و کم‌رونق شود. «پژوهش‌های پیرو»، یعنی پژوهش‌هایی که برای حل مشکلات و گره‌های موجود و شناخته شده انجام می‌گیرند. یا پژوهش‌هایی که به هدف تعریض، تسطیح یا تزیین راه‌های کشف شده و پیموده شده‌ی پیشین صورت می‌گیرند. 🔻یک جامعه دانش‌بنیان و تعالی‌جو، به هر دو نوع پژوهش نیازمند است. البته پژوهشگران پیرو همواره پرتعدادتر از پژوهشگران پیش‌رو بوده و هستند. اما پیشرفت و تعالی جوامع مرهون پژوهشگران پیش‌ر‌و است. در عین حال، پژوهش‌های پیش‌رو افزون بر «استعداد و توانایی‌های علمی و روشی»، «صرف هزینه‌های مادی فراوان»، «نیازمند بردباری، صبوری و حتی مجاهدت و ایثار»ند؛ که در دنیای «کمیت‌زده» و «عددسازی شده» کنونی به سختی می‌توان چنین پژوهشگرانی را یافت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به هر جا كه دانش رود مرز ماست (مرجعیت علمی) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«علم» و «فناوری» اموری بی‌وطن‌اند؛ متعلق به هیچ قوم و ملتی نیستند؛ به همین دلیل ضرورت علم‌آموزی در اسلام، ضرورتی مطلق است؛ يعني نه «قيد افرادي» دارد و نه «قيد زماني» و نه «قيد مکاني» و نه هيچ قيد و محدوديت ديگري. حديث بسيار مشهور و معروف (ص) که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم‏؛ علم‌آموزي بر هر مسلماني واجب است»، اختصاص داشتن تحصيل علم به طبقه يا صنف يا جنس خاصي را رد کرده، آن را جزو واجبات عمومي همة مسلمانان بر مي‌شمارد. همچنین حدیث: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد؛ زگهواره تا گور دانش بجوي»، محدوديت زماني را براي تحصيل علم از ميان بر مي‌دارد. بر اساس حديث «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين‏؛ در جستجوی دانش باشید؛ هر چند که در چين باشد» دانسته مي‌شود که طلب علم، وظيفه‌‌اي است که، از نظر اسلام، جا و مکان خاصي نمي‌شناسد. و احاديثي مانند «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَلْيَطْلُبْهَا وَ لَوْ فِي أَيْدِي أَهْلِ الشَّر؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فرا می‌گیرد هر چند در دست منافق باشد.» و «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق‏؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فراگيريد هر چند در دست منافق باشد» محدوديت از حيث معلم را نفي مي‌کند. 🔻جهان‌گشایی علمی، اولاً، بسیار کم‌هزینه‌تر از جهان‌گشایی نظامی است؛ ثانیاً، با روی گشاده از سوی اقوام و ملت‌های مختلف پذیرفته می‌شود؛ ثالثاً، ماندگار و دائمی است؛ رابعاً، نفوذ در ذهن و ضمیر است و نه تصرف سرزمین؛ و خامساً، این نوع کشورگشایی، کاری روا و صواب است؛ منشأ خدمت و هدایت و سعادت جامعه می‌شود (البته مشروط به آنکه علوم مورد نظر چنین نوع جهت‌گیری ای داشته باشند) كزين گونه كشور گشايي رواست به هر جا كه دانش رود مرز ماست @Ahmadhoseinsharifi 🌹