eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
1_450525744.mp3
35.15M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت پانزدهم) (شیطان پرستی) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
عناوين فصول نه‌گانه اين کتاب عبارتند از: 1. مباحث مقدماتي 2. چيستي علوم انساني 3. چيستي 4. موافقان علوم انساني اسلامي 5. مباني فلسفي علوم انساني اسلامي 6. روش تحقيق در علوم انساني اسلامي 7. نقش نظام‌ ارزشي در علوم انساني 8. بررسي ادله مخالفان علوم انساني اسلامي 9. علوم انساني اسلامي، واقع‌بيني و آزادانديشي 🔸دانلود نسخه الکترونیکی کتاب"مبانی علوم انسانی اسلامی" استاد احمدحسین شریفی از طریق نرم افزار پاتوق کتاب http://patogh.mobi/s/b/17200 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
1_451411821.mp3
34.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت شانزدهم) (شیطان پرستی) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«مريد پير مغانم» 🖊احمدحسين شريفي 🔸علامه حسيني تهراني، در کتاب روح مجرد ص484 نقل مي‌کند «در آخرين سالي که مرحوم حاج سيد ضياء دري در قيد حيات بود، شب هشتم يا نهم محرم قبل از آنکه به منبر برود، جواني از ايشان مي‌پرسد که مراد از اين بيت چيست؟ مريد پير مغانم ز من مرنج اي شيخ چرا که وعده تو کرديّ و او به جا آورد مرحوم دري مي‌گويد: «جواب اين سؤالت را در بالاي منبر مي‌دهم تا براي همه قابل استفاده باشد، هنگامي که به منبر مي‌رود مي‌گويد مراد از «شيخ» در اين بيت، حضرت آدم است که به وعده نخوردن از شجره گندم در بهشت وفا نکرد و آن را تناول کرد و مراد از «پير مغان» حضرت علي است که در تمام عمرش نان گندم نخورد و وعده عدم تناول از شجره گندم را او ادا کرده و به اتمام رسانيد.» مرحوم درّي پس از دهه محرم، قبل از پايان سال، از دنيا مي‌رود. محرم سال بعد در همان شبي که اين جوان از او معناي بيت حافظ را پرسيده بود، به خواب آن جوان مي‌آيد و مي‌گويد: «اي جوان! تو در سال قبل در چنين شبي از من معني اين بيت را پرسيدي و من آن طور پاسخ گفتم. اما حالا که به اين عالم آمده‌ام، معني آن بيت، طور ديگري براي من منکشف شده است و آن اينکه: «مراد از «شيخ»، حضرت ابراهيم خليل است و مراد از «پير مغان» حضرت سيدالشهداء و مراد از «وعده» ذبح فرزند است که حضرت ابراهيم وعده وفا به امر خداوند داد، اما حقيقت وفا را حضرت اباعبدالله الحسين در کربلا به ذبح فرزندش حضرت علي‌اکبر انجام داده است» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
عناوين فصول چهاردگانه کتاب عبارتند از: 1. تحليل مفاهيم و نکات مقدماتي 2. نظريه ضد روش 3. پرسش‌هاي پژوهشي 4. روش تعريف 5.روش توصيف 6. روش تبيين 7. ويژگي‌هاي روش‌شناختي تبيين 8. روش استدلال 9. روش استدلال استقرائي 10. روش استدلال تمثيلي 11. روش تفسير 12. ويژگي‌هاي روش‌شناختي تفسير 13. روش پيش‌بيني 14.روش ارزشيابي 🔸دانلود نسخه الکترونیکی کتاب"روش شناسی علوم انسانی اسلامی"استاد احمدحسین شریفی از طریق نرم افزار پاتوق کتاب http://patogh.mobi/s/b/47408 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹موشه شارون (متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۳۷)، مورخ و محقق اسلام شناس اسرائیلی است. برخی از مراکز علمی او را به عنوان «بزرگترین محقق خاورمیانه اسرائیلی» میشناسند. وی در حال حاضر استاد برجسته مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه عبری اورشلیم است. 🔹کلیپ کوتاه بالا نشان دهنده عمق مطالعات وی درباره اسلام است. البته ویرایش کننده های کلیپ گمان کرده اند که وی اسلام را حق و بقیه ادیان را باطل میداند. در حالی که چنین نیست. وی یک یهودی متعصب است، در حال توصیف اسلام بر اساس متون و منابع اسلامی است. 🔹برخی از آثار او: ۱. یهودیت و مسیحیت و اسلام در تعامل و تعارض، ۱۹۸۹ ۲. شورش جنبه‌های اجتماعی و نظامی انقلاب عباسی پرچم‌های سیاه از شرق، ۱۹۹۰ ۳. یهودیت در متن تمدنهای متنوع، ۱۹۹۳ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
1_452209226.mp3
35.95M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت هفدهم) (علل گرایش به شیطان پرستی و دیگر فرقه ها) ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قاطعيت و سرعت در برخورد با ناهنجاري‌هاي مديران 🖊احمدحسين شريفي 🔸نقل شده است که امام علي(ع) ابوالاسود دوئلي را به منصب قضاوت منصوب کرد اما ديري نگذشت که او را عزل کرد! و در پاسخ سؤال ابوالاسود که «دليل عزل من چه بود در حالي که نه جنايتي را مرتکب شدم و نه خيانتي کردم؟» فرمودند: «ديدم که صداي تو بلندتر از صداي ارباب رجوع است.»(عوالي اللئالي، ج2، ص343) 🔸اين حديث هر چند از نظر سندي مرسله است و جزء طبقة احاديث ضعيف السند به شمار مي‌رود و بر اساس آن نمي‌توان معيار و ضابطه‌اي شرعي استخراج کرد. بنده هم در اينجا درصدد بيان حکم شرعي و فتواي فقهي نيستم؛ اما اگر چنين واقعه‌ و چنان برخوردي رخ داده باشد، نشانة آن است که: ✅اولاً، احترام ارباب رجوع حتي اگر مجرم باشد، و حفظ کرامت و شخصيت او امري لازم است؛ ✅ثانياً، در عزل و نصب‌ها افزون بر صلاحيت‌هاي اجرايي و عملي و مديريتي حتماً‌ بايد صلاحيت‌هاي اخلاقي را هم در نظر گرفت؛ ✅ثالثاً، در برخورد با مديران نالايق و کنار زدن آنها، نبايد درنگ کرد؛ مصلحت‌سنجي‌هاي عرفي و معادلات سياسي و آبروي مديريتي و امثال چنين بهانه‌هايي هرگز نبايد مانع برخورد سريع و بهنگام با ناهنجاري‌هاي مديريتي شود. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔵امام خميني و نقد آثار اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره)، در جاهاي مختلفي از آثار خود به نقد تراث اخلاقي مسلمين پرداخته و ناکارآمدي کتاب‌هاي اخلاقي و روش‌هاي تعليمي آنان را نشان داده است. في‌المثل در کتاب «تقريرات فلسفه» مي‌گويد: ✅«گرچه در كتب اخلاقى موشكافي‌هايى داريم ولى در حقيقت، آنها كتب اخلاقى نيستند؛ زيرا كتاب اخلاقى آن است كه بيانات طورى باشد كه كأنّه مخلوط به عمل است و در ضمنِ تعليم ريشه‏ها و مبادى اخلاق، عمل اخلاق و فضيلتى را هم به خواننده تحميل كند؛ مثل نسخه نباشد كه بنويسند و به دست مردم بدهند، بلكه مثل دوا باشد كه به خورد مردم داده شود؛ لذا با اينكه كتب اخلاقى فراوانى در تشقيق شقوق و اقسام صفات و توليد كدام از كدام و سر منشأ شدن چه براى چه نوشته شده؛ ولى در حقيقت كتب اخلاق جامعى نيستند؛ مثلًا كتاب اخلاقى نوشته كه خيلى مفصل است و خيلى هم تشقيق شقوق نموده و ريشه‏هاى هر صفتى را بيان كرده و گفته كه از ازدواج دو صفت، چه حاصل مى‏شود؛ مثلًا اگر كبر با طمع مزدوج باشد، بچه خبيثى كه از اين والدين ناپاك حاصل مى‏شود، چه توله سگى مى‏شود، البته نمى‏توانيم بگوييم غزالى مرد بى‏اطلاعى بوده، ليكن كتابش يك كتاب اخلاقى نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند. ... و الحاصل: گرچه كتب اخلاقى نوشته شده، مثلًا كتاب اخلاقى نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و خواجه نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و كلماتى مخلوط ننموده‏اند كه انسان را به عمل وادارد. شيخ عباس هم كتاب دعاست اما طورى ننوشته كه انسان را به عمل وادارد. بلى، انسان علم پيدا مى‏كند كه در اول ماه شعبان اين اعمال هست. و ممكن است آن را طورى نوشت كه هر كه بخواند عمل هم بكند، البته اين در صورتى است كه مقارن با تبشير و خواص و آثار و تعريف روحانيات باشد. خلاصه: كتاب اخلاقى نوشته نشده است.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص360-361) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت هفدهم) (علل گرایش به شیطان پرستی و دیگ
1_453837334.mp3
24.54M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت هجدهم) (راه های مقابله با فرقه ها) ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
عناوين فصول نه‌گانه کتاب عبارتند از: 1. چيستي و اهميت روش نظريه‌پردازي 2. نظريه بحران: بررسي مدل نظريه‌شناسي توماس اسپريگنز 3. بررسي روش نظريه‌پردازي داده‌بنياد 4. بررسي روش نظريه‌پردازي واقع‌گرايانه شهيد صدر 5. عوامل زمينه‌اي نظريه‌پردازي 6. نقش مباني فلسفي در نظريه‌پردازي 7. ويژگي‌هاي عمومي نظريه‌پردازان 8. پيش‌نيازهاي علمي 9. روش نظريه‌پردازي اکتشافي: ارائه يک مدل 🔸دانلود نسخه الکترونیکی کتاب"نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی"استاد احمدحسین شریفی از طریق نرم افزار پاتوق کتاب http://patogh.mobi/s/b/47409 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔵اخلاق و قواي نفساني از نگاه امام خميني(ره) 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهم‌ترين و مشهورترين مدل‌هاي طرح مسائل اخلاقي و تعيين فضايل و رذايل، «مدل قواي نفس» است. بر اساس اين مدل، عالمان اخلاق با تکيه بر قواي نفس انساني، يعني قوة شهويه، غضبيه و عاقله به دسته‌بندي اخلاقيات و تعيين فضيلت و رذيلت آنها مي‌پردازند. 🔸تا آنجا که تحقيقات تاريخي نشان مي‌دهد، اين مدل ميراث انسان‌شناسي و اخلاق‌شناسي فيلسوفان يونان باستان به ويژه ارسطو بوده است. 🔸بسياري از عالمان اخلاق مسلمان نيز کوشيده‌اند تا معارف اخلاقي قرآني و اسلامي را در قالب اين مدل عرضه کنند. 🔸(ره)، عليرغم نقدهايي که به کتاب‌هاي اخلاقي پيشينيان و روش‌هاي آموزش اخلاقيات از سوي آنان دارند، اما همين مدل و معيار را براي تعيين خوبي‌ها و بدي‌هاي اخلاقي پذيرفته و در جاهاي مختلفي در تأييد آن سخن گفته است. في المثل در کتاب چهل حديث (ص14) در اين باره مي‌نويسد: «اين سه قوّه («واهمه»، «غضبيه» و «شهويه») سرچشمه تمام ملكات حسنه و سيّئه و منشأ تمام صور غيبيه ملكوتيه است.» [گويا مرادشان از قوة واهمه در اين متن، همان قوة عاقله باشد] ✅البته به نظر ما اين معيار که متأثر از انسان‌شناسي ارسطويي است، عليرغم همه نقاط قوتي که دارد، داراي نواقص و ضعف‌هاي عمده‌اي نيز هست. و معتقديم که تأمل در انسان‌شناسي و ارزش‌شناسي قرآني، دسته‌بندي‌هاي مناسب‌تر و کارآمدتري را اقتضا مي‌کند که در جاهاي ديگري دربارة آن فراوان گفته و نوشته‌ايم. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat