🔴شکلگيري دانش دراية الحديث در سايه هدايتهاي ائمه(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از دانشهايي که در ساية تأکيدات ويژة ائمة اطهار عليهم السلام در عالم تشيع شکلگرفت، دانش #دراية_الحديث بود. معناي حقيقي دراية الحديث يعني فهم عميق و دقيق حديث و سخن معصومان(ع). دانش دراية الحديث هم به دانشي گفته ميشود که ابزارها و شرايط لازم براي چنين فهمي را در اختيار محققان و حديثشناسان قرار ميدهد.
🔸شيخ #صدوق در نخستين باب کتاب معاني الاخبار سه روايت در اين زمينه نقل ميکند که آنها را ميخوانيم:
1️⃣ #امام_صادق(ع): شما داناترين مردمان هستيد، زماني که معاني و مرادات و مقاصد سخنان ما را بشناسيد. به درستي که يک سخن، ابعاد و حيثيتهاي مختلفي دارد؛ اگر کسي بخواهد ميتواند هر گونه که بخواهد سخنش را جهت دهد و در عين حال، دروغ نگويد.
2️⃣ #امام_باقر عليه السلام خطاب به فرزندش امام صادق(ع) فرمود: فرزندم، منزلت و جايگاه شيعيان در نزد ما را بر اساس ميزان رواياتي که از ما نقل ميکنند و بر اساس ميزان معرفتشناس بشناس؛ زيرا معرفت عبارت است از فهم عميق (درايت) و با فهم عميق روايات است که مؤمن به بالاترين درجاتت ايمان بالا ميرود.
3️⃣ امام صادق(ع): فهم عميق يک حديث بهتر و ارزشمندتر از نقل هزار حديث است.
✅البته «دراية الحديث» در اصطلاحات حديثشناسان به دو معناي گستردة و محدود به کار ميرود:
✔️دراية الحديث در معناي گسترده خود به تعبير پارهاي از محققان معاصر به معناي «منطق فهم حديث» يا «فقه الحديث» است که خود مشتمل بر علوم مختلفي مثل «غريب الحديث»، «دانش فهم اسباب ورود حديث»، «اختلاف الحديث»، «علل الحديث»، «نقد الحديث»، «تاريخ الحديث» و امثال آن است؛
✔️اما در معناي خاص و محدود خود به معناي دانش آشنايي با اصطلاحات حديثي است: اصطلاحات ناظر به سند (مثل صحيح، ضعيف، مرسل ...)، متن (مثل نص، ظاهر، مؤول ..)، کتاب (مثل مسند، مستدرک، صحيح و ...)، راوي (مثل صحابي، مخضرم، حافظ، مولي و ...)، و امثال آن.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
@AHMADHOSEINSHARIFI الهيات درد و رنج 4.mp3
21.61M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج"
🔘قسمت چهارم و پاياني: ادامه بحث از «راههای ايجاد اميد در برابر دردها و رنجهای اميدکش»
✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧
#اخلاق
#اخلاق_درد_و_رنج
#الهیات_رنج
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
@AHMADHOSEINSHARIFI - درسگفتارهاي علم ديني 11.mp3
30.97M
✔️جلسه يازدهم: تحليل و بررسي ديدگاه حضرت آيتالله #مصباح_يزدي و دکتر #مهدي_گلشني
و تشريح و تبيين ديدگاه مورد قبول
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴«علوم انساني اسلامي» و «انقلاب اسلامي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸به اعتقاد من، اين يک خبط و خطاي تاريخي بزرگ است که بعضاً حتي از تاريخدانان مدعي، شاهديم که ميپندارند، ايدة اسلاميسازي علوم انساني، محصول انقلاب اسلامي است.
🔸آگاهان از اين ايده، به خوبي ميدانند که اصل ايده «#علوم_انساني_اسلامي» ربطي به انقلاب اسلامي ندارد؛ يعني مولود #انقلاب_اسلامي نيست؛ بلکه به يک معنا، نهضت اسلامي مردم ايران، دست کم در دو حلقه از حلقات پنجگانة خود (يعني انقلاب اسلامي و نظام اسلامي)، الگو و نمونهاي از نظريهپردازي اسلامي در انديشه سياسي و حقوقي بوده است. کافي است که به سخنان رهبر کبير انقلاب اسلامي، #امام_خميني(ره)، در اين زمينه توجه شود. به عنوان نمونه، در تاريخ 9 آذر 58 در مصاحبه با هفتهنامه آمريکايي تايم(صحيفه، ج11، ص160) در پاسخ به اين سؤال که [شما زندگى خيلى منزوى داشتيد، شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكردهايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است، شما در سياست و گرفتن و دادن يك زندگى اجتماعى درگير نبودهايد. آيا اين در ذهن شما اين شك را به وجود نمىآورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمىتوانيد درك كنيد؟] ميفرمايد:
🌹«ما معادله جهانى و معيارهاى اجتماعى و سياسىاى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مىشده است را شكستهايم. ما خود چارچوب جديدى ساختهايم كه در آن عدل را ملاك دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفتهايم. از هر عادلى دفاع مىكنيم و بر هر ظالمى مىتازيم، حال شما اسمش را هر چه مىخواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمانها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه بر پايه نفوذ سرمايهداران و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند. آرى با ضوابط شما من هيچ نمىدانم و بهتر است كه ندانم.»
🔸در عين حال نبايد اين حقيقت را ناديده گرفت که انقلاب اسلامي موجي تازه و اميدي واقعبينانه در اين عرصه ايجاد کرده است. انقلاب اسلامي موجب شده است که هم «نياز بيشتري به اين ايده احساس شود» و هم «مدافعان جديتر و اميدوارتري» پيدا کند. توضيح آنکه:
🔸از طرفي، صرفنظر از نقدهاي بنياني به علوم انساني رايج؛ همگان شاهد آشکارشدن ناکارآمدي نظريههاي علوم انساني غربي در عرصههاي مختلف مديريتي، اقتصادي، سياسي، روانشناختي، و ... هستيم. و همين مسأله برخي از مديران دورانديش و دلسوز ما را به فکر واداشته است که نميتوانند و نميبايد به چنان نظريههايي دلگرم و پشتگرم باشند.
🔸و از طرفي، نخبگان علمي و همچنين عامه مردم هم وقتي مديران ليبرالمآب و دلسپردة غرب و انديشههاي ليبراليستي را در کنار مديران جهادي و ولايي با هم مقايسه ميکنند، ناکارآمدي و پرروريي دستة اول؛ و کارآمدي و فروتني دستة دوم را کاملاً احساس ميکنند و از نظر ذهني انتظار دارند در حوزههاي مختلف ادارة جامعه چنين نگاهها و ايدههايي نقشآفريني کنند؛ وقتي مدير جهادي ما، با کمترين هزينهها، ماهواره و موشک نقطهزن و ناوچه و زيردريايي و پهباد زيردريايي و اژدرهاي حبابساز توليد ميکند و خلاصه ما را در مرزهاي دانش روز دنيا قرار ميدهد؛ اما مديران ليبرال با ميلياردها دلار هزينه، توانايي توليد يک ماشين پرايد با کيفيت را هم ندارند؛ ناکارآمدي مديريتهاي غربزده براي جامعه ما، بيش از پيش مشهود و معلوم شده است.
🔸و بالاخره از جهت سومي نيز مدافعان اين ايده، به پشتوانة اميدي که انقلاب اسلامي براي تحقق ايدههاي اسلامي ايجاد کرده است؛ عليرغم همه بيمهريهاي مديران ارشد کشور، با جديت بيشتري مشغول تحقيق و نظريهپردازي در اين عرصه شدهاند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
@AHMADHOSEINSHARIFI- درسگفتارهاي علم ديني ج12.mp3
22.13M
✔️جلسه دوازدهم: راههاي کاربست دين در علوم انساني (1)
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴فرمول آرامش در زندگی
🖊احمدحسين شريفي
🔸فراوان گفته ميشود که يکي از حکيمانهترين سخنان و دقيقترين فرمولها براي کسب #آرامش اين سخن منتسب به #بودا است که «زماني که راه میروید فقط راه بروید؛ زمانی که غذا میخورید فقط غذا بخورید وبه همین ترتیب همه کارهایتان را انجام دهید.» و خيلي از نويسندگان و گويندگان شيفتة اين سخن شده و در اطراف و حواشي آن سخنها گفته و تمجيدها کردهاند!
🔸اما اگر نيک بنگريم اين فرمول نوعي سکون و عدم ارتقا و فردگرايي و دنياگرايي محض را به دنبال دارد: آرامش براي آرامش!
🔸در مقابل، اسلام و اولياي دين، هرگز چنين مدل و فرمولي را براي آرامش توصيه نکردهاند و چنين مدلي را مدلي انساني و معنوي براي آرامش نميدانند. و اساسا اگر داشتن چنين حالتي، "ممکن" هم باشد، "مطلوب" نيست. مطلوب آن است که انسان در همه حرکات و سکنات و گفتار و سکوت و خورد و خواب خود در انديشة تعالي و ارتقاي وجودي باشد؛ و اين جز در ساية ارتباط دائمي با خداي متعال و خالق هستي امکان ندارد.
🔸#فرمول_حقیقی_آرامش و #آرامش_حقيقي مخلوق، زماني است که با خالق خود پيوسته باشد. تمام وجود او متوجه خداوند و مست و مسحور از توجه به او باشد:
🌹«قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين (انعام، 162) بگو نماز و همه عباداتت من و زندگي و مرگ من، همه براي خداوندي است که پروردگار و تربيتکنندة جهانيان است»
🌹«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب (رعد، 28)؛ همان کساني که ايمان آوردهاند و دلهايشان به ياد خدا آرام ميگيرد؛ آگاه باشيد که تنها با ياد خداست که دلها آرام ميگيرند»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين زيست اخلاقي
🔸قسمت سيزدهم: #از_خود_فراروي
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان اخلاقي کسي است که
46. ميداند که «خودبيني» از مهمترين موانع «حقيقتبيني» است؛ همانطور که خودبيني ظاهري نشانة بيماري چشم سر است (آب مرواريد)، خودبيني باطني و اخلاقي هم نشانة بيماري چشم باطن است. شخص خودبين، هرگز نميتواند حقيقتبين باشد؛ به همين دليل انسان اخلاقي، براي آنکه بتواند حقايق را درک کند، و توانايي پا نهادن به عالم معنا را داشته باشد، دائماً در جهت فراروي از خود (Self-Transcendence) است.
47. انسان اخلاقي بيش از آنکه در انديشه تأمين نيازهاي خود باشد، در انديشه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي مادي و معنوي ديگران است. ويکتور فرانکل، بنيانگذار مکتب معنادرماني ميگفت کسي که همة همّ و غمش تأمين نيازهاي شخصياش باشد، نميتواند پا به عالم معنا بگذارد.
48. البته ميداند که از خودفراروي و خود را نديدن، کاري بسيار دشوار است؛ نيازمند تمرين و ممارست فراوان دارد. کلبرگ آن را بالاترين مرحلة رشد اخلاقي ميدانست؛ هر کسي تاب و توان وصول به چنين مرحلهاي از رشد اخلاقي را ندارد. به همين دليل انسان اخلاقي، در ساية هدايتهاي الهي و برنامههاي شريعت، همواره در حال جهاد با نفس و تمرين معنوي و روحي براي تقويت و ارتقاي نفس خود است.
#قواعد_اخلاقي
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمو
دشمن شناسی 3.mp3
15.18M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٣
(آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینند)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚫️واپسين سفارشهاي امام حسن عسکري به جامعة شيعيان
🖊احمدحسين شريفي
#امام_حسن_عسکري(ع) در جملاتي که گويا #واپسين_سفارشهاي ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد ميکند؛ نکاتي که ميتوان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و #سبک_زندگي شيعيان را پوشش ميدهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرتهاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين المذاهبي و امثال آن را
◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛
5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود)
8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش ميکنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين شيعه است و همين مرا شاد ميکند.
9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
کبر_و_خود_برتر_بینی_1.mp3
24.81M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #کبر و #خود_برتر_بینی
✔️قسمت اول
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از واقعیتهای ایالات متحده (قبله آمال غربزده ها) را میتوان از این گفتگوی ترامپ و بایدن فهمید.
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٣ (آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینن
غبار 4.mp3
15.28M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۴
( شخصیت محوری به جای حقیقت محوری)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴تعبير خواب: کدام خواب تعبير دارد؟
🖊احمدحسين شريفي
🔸#خواجهنصيرالدين_طوسي در شرح اشارات و تنبيهات ميگويد: «قلما يخلو النوم عن الرؤيا»؛ يعني خوابي که همراه با رؤيا نباشد بسيار اندک است.
🔸اما آيا همة رؤيا تعبيرپذيرند؟ هرگز؛ بسياري از رؤياها انعکاس شنيدهها و انديشيدههاي فرد در طول روزند. چنين خوابهايي به ندرت تعبيرپذيرند. اما کساني که اهل مراقبتاند؛ افکار پريشان را از خود دور ميکنند؛ مواظب کميت و کيفيت تغذيه خود هستند؛ و به طهارت ذهن و دل خود توجه دارند، چنين خوابهايي حتماً تعبير دارند.
🔸#ميرداماد (متوفاي1040ق) کتابي دارد با عنوان خلسة الملکوت، دربارة راز تدوين اين کتاب ميگويد، در شب 13 ماه شعبان المعظم در سال 1014 در عالم رؤيا، ديدم که در مجلسي که از روحانيان و عالمان تشکيل شده بود، مشغول سخنراني بودم، کسي از من سؤال کرد که به چه دليل عالم حادث است؟ من در عالم رؤيا حدود دو ساعت پاسخ اين سؤال را دادم.
گويا اين رسالة خلسة ملکوت همان پاسخي است که وي در عالم رؤيا به آن سوال داده است که بعد از بيداري مشغول تدوين آن شده است.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
ای ناب چو لحظه های بودن بازآ
ای قاصد فصل پر گشودن بازآ
آهنگ قشنگ چشمه سارانی تو
ای خوب تر از شب سرودن بازآ
#محمّد_شریفی✍️🍁🍃🕊
🔴اين کتاب در سال 1384 توسط انتشارات صهباي يقين چاپ شده است که مشتمل بر سه فصل است:
1️⃣خاتميت(که بيشتر به تبيين مسأله خاتميت و پاسخ به پارهاي از شبهات پرداخته است)
2️⃣امامت (فلسفه امامت و چرايي نياز به امام معصوم در دوران پس از پيامبر خاتم(ص) از مهمترين مباحث اين بخش است)
3️⃣مهدويت و مسأله انتظار (تمرکز اصلي اين بخش بر آسيبشناسي مسأله انتظار و تحليل روايات علائم الظهور و نقد مدعيان ملاقات با امام زمان پرداخته شده است)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴خواب و ملکات نفساني از نگاه امام خميني(ره)
🖊احمدحسين شريفي
🔸#امام_خميني(ره) در کتاب #تقريرات_فلسفه ميفرمايد انسان قلب خود را به هر چيزي که عادت دهد، همان ملکه او ميشود و در خواب نيز که ساير قواي ادراکي او تعطيل ميشوند، همان امور را ميبيند. کسي که ذهن و زبان خود را به بحثهاي فلسفي مشغول کرده باشد، خواب همان مباحث را ميبيند و کسي که «اهل داد و ستد است تا تعطيل قوا مىشود، آن هم وارد مقوله خود مىشود، و همين طور هر چيزى كه انسان در ظاهر ملكه آن را پيدا كرده، تا قوا تعطيل مىشود در آن قسمت فعاليت پيدا مىكند.»
🔸يک انسان وارسته، خواب گناه هم نميبيند. زيرا «چون تا اين درِ قلب يعنى درِ توجه به عالم طبيعت بسته شد آن درِ ملكهاى و عالم برزخى باز مىشود، همان درى كه با خروج نفس از دهان باز مىشود و لوح نفس هر چه ملكات دارد شروع به فعاليت و بروز مىكند؛ به نحوى كه ملكه است و در آنجا ديگر نمىشود جلويش را گرفت، اگر در لوح نفس، خدا و علم به خدا با قلم عقل ثبت و ملكه شده باشد مؤمن است و ياد خدا و حظّ از اين ملكه را دارد و اگر در اين قلب چيزى از خدا ملكه نشده باشد در آن عالم هم نخواهد بود.»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #کبر و #خود_برتر_بینی ✔️قسمت اول 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔
کبر و خود برتر بینی 22.mp3
8.02M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #کبر و #خود_برتر_بینی
✔️قسمت دوم : آثار کبر و خود بزرگ بینی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴دين و اخلاق ديني در دنياي جديد
🖊احمدحسين شريفي
🔸بسياري از #روشنفکران ما در وصف جهان جديد و دنياي مدرن سخنها گفته و ميگويند. اوصاف و ويژگيهاي فراواني براي مدرنيته و #انسان_مدرن و #اخلاق_مدرن و به طور کلي براي جهان مدرن برميشمارند.
🔸مثلا در حوزه #اخلاق ميگويند «مهمترين ويژگي اخلاق در دنياي جديد اين است که اخلاق در اين دنيا «سکولار»/ «فراديني» شده، يعني از جميع جهات، به جز جهت تاريخي، از دين مستقل شده است. و سکولار شدن اخلاق هم به معناي سکولار شدن «انديشههاي» اخلاقي است و هم به معناي سکولار شدن «انگيزههاي» اخلاقي» [اخلاق دينشناسي، فنائي، ص157] و ...
و از اين همه، بدون هيچ دليل و برهان و استدلالي به گونهاي سحرآميز چنين نتيجه ميگيرند که پس بايد دست از فرهنگ ديني و قرآني و اسلامي خود بشوييم و تابع فرهنگ عصر زمانه خود شويم؛ بايد از آموزهها و معارف قرآني که به زعم اينان مربوط به جهان قديم است دست برداريم و از آموزهها و قوانين غربي که مربوط به جهان جديد است تبعيت کنيم! و بالاخره بايد دست از #اخلاق_ديني بشوييم و تابع #اخلاق_سکولار باشيم!
🔸منظور اين آقايان از دنياي جديد و انسان جديد هم فقط مردم اروپا و آمريکا است. آن هم نه همه آنها، چرا که دينداران و معتقدان به اخلاق ديني در آن کشورها نيز فراواناند. از نگاه اين آقايان مردم ساير کشورها و نوع نگاه آنان به اخلاق هيچ ارزشي ندارد؛ مثلا مردم چين و هند يعني جمعيتي بيش از يک سوم جمعيت جهان که فقط در اين دو کشور زندگي ميکنند، از نگاه اين آقايان مردم نيستند. جمعيت حدود دو ميلياردي مسلمانان در جهان هم که از نگاه اين آقايان اساساً مردم به شمار نميروند!!
🔸فقط چشمآبيهاي ملحد يا سکولار اروپا و آمريکا براي آنها مهم هستند. و الگوي زيست آنها را (که بارها و بارها آلودگي و غيرانساني بودن خود را نمايان کرده است،) ميخواهند به عنوان الگويي معيار براي همه جهانيان و از جمله مسلمانان و به ويژه ايرانيان تجويز کنند!!
🔸افزون بر این، گیریم که اوضاع همانگونه باشد که شما میگویید، آیا پسند و ناپسند انسان مدرن و دنیای مدرن، دلیلی بر حقانیت و درستی است؟! اگر دنیای مدرن، دین و خدا و معاد را نپسندید یا نپذیرفت، آیا ما هم باید چنان کنیم؟! چنین منطقی همان منطق دشمنان دین و مردمان عصر جاهلیت است، که پیامبران به شدت با آن مبارزه میکردند و از مردم میخواستند از حق و حقیقت پیروی کنند. نو یا کهنه بودن و پذیرش اکثریت یا نپذیرفتن آنها هرگز دلیل بطلان یا حقانیت نیست.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸واقعیتهایی از جامعه آمریکا، که غربزده ها دوست ندارند دیده شود.
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۴ ( شخصیت محوری به جای حقیقت محوری) 🆔
غبار5.mp3
14.92M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۵
( بستر های شکل گیری فتنه١)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حامی مطمئن و بيمنت
🖊احمدحسين شريفي
🔸حدود 12 سال پيش، با دوستان شوراي مرکزي کانون طلوع، به محضر آيتالله #مصباح_يزدي رسيديم و گزارشي از فعاليتهاي کانون و تواناييها و کمبودها ارائه داديم. مهمترين مشکلي که تقريباً از سوي همة اعضا براي تداوم و توسعه فعاليتهاي فرهنگي و علمي بيان شد، «کمبود بودجه» بود.
🔸آيتالله مصباح فرمودند يک منبع بيمنت و مطمئن حمايتي داريم که ميتوانيم روي آن حساب باز کنيم و با تکيه بر آن همة اهداف فرهنگي و علمي خود را دنبال کنيم.
🔸همگي با شنيدن اين سخن خوشحال شده و منتظر معرفي اين حامی ناشناخته بوديم.
🔸ايشان بعد از سکوتي چند ثانيهايي فرمودند: «فضل و لطف الهي» و در ادامه فرمودند: «اگر كارها مخلصانه و فقط و فقط براي رضاي خداوند باشد، به يقين، خود او زمينة پيشرفت آن را فراهم ميکند.»
🔸متأسفانه بسياري از ماها، نبودن امکانات و بودجه و ... را بهانهاي براي کمکاري يا عدم فعاليت خود ميدانيم و حال آنکه:
اولاً، «از تو حرکت از خدا برکت»؛ و ثانياً، مگر اين وعده خداوند نيست که «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز؛ خداوند حتماً کساني که او را ياري کنند، ياري خواهد کرد؛ به درستي که خداوند قوي و عزيز است» (حج/ 40) و مگر راستگوتر و مطمئنتر از خداوند هم ميتوان سراغ گرفت؟ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً (نساء/ 87) وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً (نساء/ 122)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اخلاق کاربردي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#اخلاق_کاربردي دانشي نوپديد، اما بسيار پويا است. تاکنون نيز کتابها و مجلات بسيار متنوعي در اين باره به چاپ رسيده است. مراکز و مؤسسات مختلفي با عنوان اخلاق کاربردي يا در خصوص برخي از موضوعات و مسائل آن شکل گرفته است.
🔸در عين حال، به دليل تأثيرپذيري شديد اخلاق کاربردي از مباني و معيارهاي ارزشداوري، بسياري از تحقيقات موجود به دليل تأثيرپذيري از مباني ليبراليستي و سکولاريستي و به طور کلي به دليل بيارتباطي با مباني فکر اسلامي، نه تنها گرهي از گرههاي علمي يا عملي جامعة ما را باز نميکند که حتي ممکن است انحرافات نظري و عملي زيادي هم ايجاد کند. به همين دليل يکي از فرايض پژوهشي براي حوزههاي علميه و دانشگاههاي اسلامي، انجام پژوهشهاي عميق با تکيه بر مباني، منابع، متون و تراث اسلامي دربارة حوزههاي مختلف اخلاق کاربردي است.
🔸يکي از کارهاي نسبتاً خوبي که در اين زمينه انجام گرفته است، تدوين #دانشنامه_اخلاق_کاربردي است که توسط مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با مشارکت 20 نفر از پژوهشگران و اخلاقپژوهان حوزة علميه قم انجام است. ويژگي ممتاز اين دانشنامه نسبت به کارهاي ديگر، اين است که تلاش کرده است با بهرهگيري از روش اجتهادي و با تکيه بر مباني معرفتشناختي، انسانشناختي و ارزششناختي اسلامي و همچنين با بهرهگيري از همه منابع فکر اسلامي (عقل، کتاب و سنت) به تحليل مهمترين موضوعات و مسائل اخلاقي بپردازد.
🔸اين کتاب که در پنج جلد منتشر شده است مشتمل بر 40 فصل است که افزون بر مباحث نظري و بنيادين در حوزه اخلاق کاربردي، مهمترين مسائل اخلاق زيستي، (مثل شبيهسازي انساني، سقط جنين، قتل ترحمي، برخورد کالاگونه با اعضاي بدن انسان و امثال آن)، اخلاق فراغت و گردشگري، (مثل اوقات فراغت، شادي و نشاط، گردشگري، زيارت، محيط زيست)، اخلاق حاکميت و سياست (مثل رابطة اخلاق و سياست، اخلاق در مديريت و سازمان، اخلاق و اقتصاد، اخلاق جنگ و صلح و اخلاق انتخابات) و اخلاق علم و فرهنگ (مثل اخلاق پژوهش، نقد، مناظره، رسانه، روزنامهنگاري، همسايگي و اخلاق خانوادگي) را مورد بحث و بررسي قرار دهد.
#اخلاق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
افشین علا، از شاعران خوب کشور ما، اشعاری زیبا و پر مضمون، خطاب به مکرون، رئیس جمهور هتاک فرانسه سروده است، که تقدیم مخاطبان عزیز میکنم/ احمدحسین شریفی
به قلب اهل قرآن، نيش عقرب را فرو كردن
دموكراسي است آيا يا طريق گفت و گو كردن؟
زبانت لال! هتكي كرده اي از حرمت ياري
كه نامش بر زبان جاري نشايد بي وضو كردن
تو داعش پروراندي ورنه در قاموس دين هرگز
نمي گنجد براي هيچ كس مرگ آرزو كردن
به رشدي اقتدا كردي چنين خبطي چرا كردي؟
همين مي خواستي؟ خود را چنين بي آبرو كردن؟
گر آزادي به اين باشد كه جايز، هتك دين باشد
اساس غرب را بايد ز بنيان، زير و رو كردن
چه محصولي طلب داري از اين بذري كه مي كاري؟
به جز نفرت تراشيدن به جز كين جستجو كردن
نشاندي لكه اي مكرون! به دامانت كه در عالم
نگردد پاك اگر خواهي به زمزم شستشو كردن
@Ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آنچه در تصویر بالا میبینید سیل جمعیتی است که به نام رسول الله(ص) و برای ابراز عشق به او و اعلان انزجار از هتاکان و بی شرمان غربی، در خیابانهای #صنعا به میدان آمده اند.
🔸این نمایش عزت و اقتدار ملتی است که شش سال است تحت شدیدترین حملات نظامی و بمبارانهای وحشیانه عربستان و امارات است. آن هم با حمایتهای همه جانبه دولتهای غربی!
🔸این نشان میدهد که چگونه قدرت ایمان میتواند عزت و سربلندی فقیرترین ملت عرب را دربرابر سرمست ترین دولتهای عرب به رخ جهانیان بکشد.
🔸اين سيل جمعيت، در #یمن، انسان را به ياد آن جمله مشهور و منقول از #رسول_الله(ص) مياندازد که:
🌹إنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْيَمَن
🔸راستی کجایند جامعه شناسان غربزده و لیبرالهای وطنی؟! بر اساس مدلهای غربی، چه تبیینی برای چنین رفتارهایی دارند؟!
🖊احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🔴امان از رسوايي گناهان پنهاني
🖊احمدحسين شريفي
🔸«يَا سَيِّدِي فَأَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ أَنْ ... لَا تُعَاجِلْنِي بِالْعُقُوبَةِ عَلَى مَا عَمِلْتُهُ فِي خَلَوَاتِي مِنْ سُوءِ فِعْلِي وَ إِسَاءَتِي وَ دَوَامِ تَفْرِيطِي وَ جَهَالَتِي وَ كَثْرَةِ شَهَوَاتِي وَ غَفْلَتِي»
«آقاي من، تو را به عزتت ميخوانم که به سبب کارهاي زشت و بديهاي پنهانيام، و به سبب کوتاهيهاي پيوسته و نادانيها و مشتهيات بيپايان و غفلتهايم، در عقاب و کيفر من تعجيل نکني.»
🔸اين فقرات تکاندهندة #دعاي_کميل نشان ميدهد يکي از عوامل رسواييها و بيآبرويهاي اجتماعي، گناهان پنهان و نافرمانيهاي ناآشکاري است که انجام ميدهيم.
🔸پس چنين نيست که خيال کنيم نافرمانيها و گناهان پنهاني را صرفاً با توبه و استغفار ميتوان زدود! آنها هم آثاري وضعي دارند. که يکي از آنها بيآبرو شدن و رسوايی در همين دنيا است.
🔸خدايا ما بندگان ضعيف و ناداني هستيم؛ پناهگاهي جز تو نداريم. به حق علي و اولاد علي، که اين معارف را به ما آموختهاند، از ما درگذر. بديهاي ما را ناديده بگير.
🤲خدايا:
به حرص ار شربتي خوردم مگیر از من که بد کردم
بيابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا
@Ahmadhoseinsharifi