درسگفتارهای علم دینی ج 15.mp3
24.2M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه پانزدهم:
🔸جايگاه روش تجربي در علوم انساني
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
#روش_تجربی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸التماس و خواهش مکرر امام امت، از ملت ایران و روشنفکران اسلامی، که متاسفانه ۴۰ سال است اجابت نشده است!!
🔸آیا روزی میرسد که مردم و نخبگان اسلامی، اهمیت این خواسته امام را درک کنند و آن را عملیاتی کنند؟
🔸احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بديها
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بيرغبت، از #سبک_زندگي خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبيهاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم.
عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرامآرام موجب تغيير گرايشهاي رذيلانه به گرايشهاي فضيلتگرا و تعالی جویانه خواهد شد.
#امام_علي(ع) در جملهاي ميفرمايد:
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی(ره) و غربزده هایی که هنوز هم بلای جان کشورند. و متاسفانه بعضا در راس امور کشور و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته اند!!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴واجب سازي راهي براي تعالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح رفتار و تربيت و تعالي نفس، فريضهسازي و الزامي کردن پارهاي از امور پسنديده (مستحب يا مباح) بر خويشتن است. فيالمثل، همة عارفان و اخلاقيان مسلمان قبول و تأکيد دارند که از بهترين راههاي تربيت و تعالي نفس، نماز شب، سَهَر و شبزندهداري، تلاوت روزانة قرآن و امثال آن است.
مشکلات روزمزه، تسويف (امروز و فردا کردن) يا سهلانگاري و راحتطلبي ممکن است توفيق انجام مرتب و منظم چنين اعمالي را از افراد سلب کند.
يکي از راههاي وادار کردن نفس و عادت دادن آن به انجام اين اعمال، «واجبسازي» آنها بر خويشتن است (دست کم براي مدت زماني مشخص). بعد از آنکه مدتي بر چنين اعمالي مداومت داشته باشيم، رفتهرفته، هم لذت و ارزش آنها را بيشتر درک ميکنيم و هم عملاً برنامه زندگي خود را به گونهاي تنظيم ميکنيم که چنين توفيقاتي را از دست ندهيم.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفي.mp3
24.95M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش اول: نکات مقدماتي و تحليل روش بودايي و اپيکوري در مواجهه با درد و رنجهاي طبيعي
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپيکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴انسانشناسي و تبيين پديدهها و کنشهاي انساني
🖊احمدحسين شريفي
🔸#تبيين يا علتکاوي پديدهها و کنشهاي انساني را مهمترين رسالت و کارکرد علوم انساني دانستهاند. اهميت و جايگاه برجستة آن به اين دليل است که اولاً، همه کارکردهاي پيشين يعني تعريف، توصيف و تفسير به يک معنا مقدمه و شرط لازم براي تبيين و کشف چرايي يک کنش است؛ و همه مراحل بعدي يعني پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل نيز کاملاً متأثر و وابسته به اين مرحلهاند. به همين دليل است که مدلها و انواع مختلفي براي تبيين در علوم انساني و اجتماعي بيان شده است. تبيين آماري، انگيزهاي، کارکردي، ساختاري و انتخاب عقلانی از آن قبيلاند. ما پيشتر در کتاب «روششناسي علوم انساني اسلامي» دربارة انواع مختلف تبيين و حقيقت تبيين در #علوم_انسانی و همچنين اصول روششناختي حاکم بر تبيين به تفصيل سخن گفتهايم.
🔸در اينجا صرفاً ميخواهيم به اين حقيقت اشاره کنيم که تبيين در علوم انساني به شدت متأثر از #انسانشناسي محققان است. توضيح آنکه اگر انسان را موجودي مجبور بدانيم، جايي براي تبيينهاي انتخاب عقلاني و تبيينهاي علّي و انگيزهاي باقي نميماند. بلکه بيشتر بايد به سراغ تبيينهاي آماري و کارکردي و يا نهايتاً ساختاري رفت. اما اگر انسان را موجودي مختار دانستيم در آن صورت اکتفا به تبيينهاي آماري و کارکردي و ساختاري براي تحليل کنشهاي او، نادرست است. هر کدام از ذو بطون و چندساحتي دانستن يا ندانستن انسان، دلالتهاي روشني در تبيين کنشها و پديدههاي انساني دارند. اينکه #انسان را داراي سرشتي پاک و خوب بدانيم يا سرشت ناپاک و بد، و يا اينکه فصل مميز انسان از ساير حيوانات را ناطقیت بدانيم یا مدنیت یا تاله و یا تکامل پذیر، تأثيري مستقيم در تبيين پديده هاي انساني دارد. (از مجموعه درسگفتارهاي انسانشناسي فلسفي و علوم انساني)
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي بخش 2.mp3
19.41M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش دوم: تبيين ديدگاه مورد قبول: روش مواجهه تعاليجويانه
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپیکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
سال روز رحلت #علامه_طباطبائي، بزرگمرد علم و اخلاق و ادب؛ احياگر تفسير و فلسفه و عرفان؛ و تربيتکنندة انديشمندان بزرگي چون شهيد مرتضي مطهري، شهيد محمدحسين بهشتي، آيتالله جوادي آملي و علامه مصباح يزدي را به همه دوستاران علم و ادب و اخلاق و دلدادگان قرآن و برهان و عرفان تسليت ميگويم و اميدوارم که خداي متعال به ما توفيق بهرهگيري از خوان گستردة انديشه و اخلاق اين بزرگمرد بيادعا و اين استاد کمنظير را عطا فرمايد.
🆔 کانال احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق
عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد ميکنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلتها و رذيلتهاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبيها و دوري از بديهاست.
علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس ميفرمايد:
«بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته و مناسب امکانپذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354)
✍️ احمدحسين شريفي
#اخلاق
#تهذیب
#علامه_طباطبایی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟣 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
درسگفتارهاي علم ديني ج16.mp3
21.9M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه شانزدهم:
🔸در اين جلسه سه بحث مهم مورد بررسي قرار گرفتهاند:
1️⃣دلالتهاي روششناختي موضوع علوم انساني؛
2️⃣کثرتگرايي روششناختي در علوم انساني اسلامي در مقابل تکمنبعي بودن علوم انساني غربي؛
3️⃣نقد دلايلي که براي لزوم انحصارگرايي روششناختي در علوم انساني اقامه شده است.
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴فارابي و طبقهبندي دانش
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آثار خوب #فارابي، کتاب #احصاء_العلوم است؛ وي در اين کتاب به طبقهبندي علوم رايج زمان خود و تنظيم و دستهبندي آنها يا به تعبير خود وي به «ترتيب علوم» پرداخته است.
وي همه علوم رايج زمان خود (قرن چهارم هجري)را در پنج فصل دستهبندي ميکند، و علوم و دانشهاي ناظر به هر کدام از آن عناوين کلي را هم در ذيل هر فصلي بيان ميکند:
1️⃣ علم اللسان يا لغتشناسي؛ يا زبانشناسي؛
2️⃣ علم منطق؛
3️⃣ تعاليم (عدد، هندسه، علم المناظر، علم نجوم تعليمي، علم موسيقي، علم اثقال و اوزان و علم حِيَل)
4️⃣ علم طبيعي و علم الهي.
5️⃣ علم مدني (#اخلاق و #سياست)، علم #فقه و علم #کلام.
فارابي فوايد و برکات فراواني براي طبقهبندي و ترتيبدهي به علوم بيان ميکند؛ از جمله آنها اينکه:
1.تقدم و تأخر علوم و وابستگي آنها به يکديگر معلوم ميشود که در تعيين نظام آموزشي و اولويتگذاري تعليمي، بسيار نقشآفرين است.
2.آگاهي از فوايد و کاربردها و نتايج علمي و عملي هر کدام از علوم، پيش از آنکه براي مطالعه آنها وقتي صرف شود؛ در نتيجه انتخاب رشتهها و دانشها، انتخابي عقلاني و آگاهانه و از روي بصيرت خواهد بود؛ و نه جاهلانه و مقلدانه و از روي ناداني.
3.توانايي شناخت دانشهاي پايه از غير پايه؛ و بازشناسي دانشهاي نافعتر و متقنتر و مطمئنتر از دانشهاي ضعيف و کمبازده و نامطمئن.
4.امکان تمييز ميان دانشمندان حقيقي از مدعيان دروغين علم و دانش؛ زيرا طبقهبندي علوم نقشهاي کامل از هر علم و زيرمجموعههاي آن در اختيار ما ميگذارد. و بدين وسيله انتظار ما از دانشمندان هر علمي معلوم ميشود.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat