eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة https://eitaa.com/joinchat/976289792Ca39fdf48c6 📣 جارچی قم
💎 ۱۴ توصیه اخلاقی💎 🌱🌷 مرحوم علامه حسن‌زاده آملی در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند. ایشان این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری نوشته‌اند: ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" ۲. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". ۳. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". ۴. قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". ۵ .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". ۶. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. ۷. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". ۸. عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. ۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) ۱۰. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) ۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". ۱۳. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". ۱۴. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد". 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
بسم الله الرحمن الرحیم استاد حسینی آل مرتضی در آغاز جلسه تفسیر سوره طه مورخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ بر اهمیت موضوع استفاده عملی از آیات قرآن تاکید کردند و فرمودند باید قرآن را مورد استنطاق قرار داد چرا که قرآن کتاب زندگی است. ایشان در ادامه با اشاره به آیه ۸۳ سوره طه (وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ) افزودند یکی از مشکلات جامعه امروز ما عجله است. 👈عجله مطالبه چیزی قبل از رسیدن وقت آن است. 👈در آیات و روایات نیز به مساله عجله اشاره شده است از آن جمله: - خُلِقَ الإنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ - اِنَّ الْاِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً - وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا (۱۱۴ طه) خواندن قرآن باید با تدبر و تفکر همراه باشد پیامبر اکرم ص چون میخواستند هم قرآن را سریعتر حفظ نمایند و هم تعالیم آن را زودتر به مردم برساند عجله داشتند، حال آنکه خداوند در مقابل نهی وَلَا تَعْجَلْ، امر میفرماید: وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا طلب علم مساله مهمی است و برای کسب علم و دانش نهایتی وجود ندارد. - قضاوت عجولانه حضرت داوود علیه السلام مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه بیان داشتند اگر خداوند عجله را در ذات انسان قرار داده است پس چرا سپس از عجله کردن نهی فرموده است؟ چگونه می توانیم به این پرسش قرآنی جواب ‌دهیم؟ دو مسئله داریم : «العَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطانِ» و «خیر البرّ عاجله» چگونه این دو را با هم جمع می‌کنیم؟ در قدم اول باید خوب فکر کرد و همه جوانب را با عقل و منطق خوب سنجید و سپس عمل کرد. رکورد ۱۱ قسم در سوره شمس فقط برای بیان یک نکته است: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾ وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ هوای نفس و تمایلات درونی نیروی سازنده ای است که اگر تعدیل شود در مسیر سعادت انسان قرار خواهد گرفت مبارزه با صفات مذمومی مانند عجله احتیاج به تزکیه نفس دارد. 👈ایشان در ادامه به تفاوت عجله با سرعت و سبقت اشاره کردند. عجله با سرعت و سبقت تضاد دارد. سبقت به معنای تقدم و پیش گرفتن در عملی است که زمان آن رسیده است. عجله شتابزدگی است اما سبقت و سرعت شتاب است. در کارهای خیر باید سبقت گیری کرد. عجله در توبه کردن از جمله موارد عجله ممدوح است. ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سرکار خانم آل مرتضی در ادامه به توجیه و متهم کردن دیگران در خطاها به عنوان موضوع آیه ۸۷ طه اشاره کردند. بنی اسرائیل گناه انحراف خود را توجیه کردند و سامری را مقصر دانستند (قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِنْ زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ). شخص مجرم مى‌كوشد تا گناه خود را به گردن ديگران بيندازد در حالیکه پرهيزگاران نفس خويش را به قصور متّهم مى كنند، فَهُمْ لاَِنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ⬅️حضرت موسی برای رسیدگی به گناه بزرگ گوساله پرستی دادگاهی تشکیل داد و در مرحله اول محاکمه را با برادر خود شروع کردند: مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي حضرت هارون در پاسخ برای خاموش کردن شعله های خشم و التهاب برادرش عبارت قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ  را به کهر برد تا ابتدا عواطف وی را تحریک کند و سپس با دلیل و منطق بی گناهی خود را اثبات کند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ⬅️حضرت موسی در مرحله دوم سامری را مواخذه کرد قَالَ فَمَا خَطْبُكَ يَا سَامِرِيُ سامری ها و ابولهب ها در همه زمانها وجود دارند. سامری از تعالیم حضرت موسی علیه السلام علیه دین خداوند سوءاستفاده کرد. امام علی عليه السلام نیز خطاب به حسن بصری فرمودند: ... تو اى حسن! سامرى اين امّت هستى، تو از من آثار رسول خدا را مى‌گيرى و با هواى نفس و تفسير به رأى خودت، مكتب تازه‌اى مى‌سازى و مردم را به آن فرا مى‌خوانى. حضرت موسى عليه السلام براى سامرى چندين مجازات قرار داد: طرد «فَاذْهَبْ»، نفرين‌ «لا مِساسَ»، تهديد به عذاب آخرت‌ «لَكَ مَوْعِداً»، آتش زدن گوساله‌ «لَنُحَرِّقَنَّهُ». چرا که ابزار گناه و آثار انحراف بايد نابود شود. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ و در نهایت در مرحله سوم دادگاه قوم بنی اسرائیل تشکیل شد و حضرت موسی آنها را به شدت توبیخ کرد. خداوند داستان حضرت موسی را برای پیامبر تعریف فرمودند (كَذَٰلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ ۚ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْرً(طه/۹۹))، ما نیز باید این داستانها را تعریف کنیم و از آنها درس عبرت بگیریم چرا که اعراض از قرآن و مجالس قرآن تبعات سنگینی دارد. (مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْرًا، طه/۱۰۰))     ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
44.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 حرف اسلامی، فکر قارونی 💠 یک وقت است انسان اسلامی حرف می زند و قارونی فکر می کند. می گوید: من خودم سی _ چهل سال زحمت کشیدم، حالا یا حوزوی بود یا دانشگاهی، یا جای دیگر؛ من خودم سی _ چهل سال زحمت کشیدم این را پیدا کردم! " این اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است ". چون قارون هم همین را می گفت: (انّما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم مال پیدا کردم، شما چه حقّ دارید! گاهی انسان نمی داند در حال غفلت دارد چوب می خورد! مگر قارون غیر از این گفت؟! قارون گفت: من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم! امّا یک موحّد نمی گوید که ( خودم )، می گوید: (ما بکم من نعمه فمن الله)*. خیلی ها زحمت می کشند، این گونه از امور گیرشان نمی آید! ----------------------------------‐--------------------- 📌 سوره قصص / آیه ۷۸ 📌 سوره نحل / آیه ۵۳ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوست دارم فریاد بزنم و بگم این حرف خیلی مهمه! فکر کنید راجبش.. ˹@chand_metri_khoda˼
شبیه‌ترین افراد به پيامبر صلي الله عليه و آله "پيامبر صلي الله عليه و آله: اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَشْبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه ِ! قالَ: اَحْسَنُـكُم خُلْقا وَ اَلْيَنُـكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخْوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصْبَرُكُم عَلَى الْحَقِّ وَ اَكْظَمُكُم لِلْغَيْظِ وَ اَحْسَنُـكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ۱. آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر كس خوش اخلاق تر، نرم خوتر، به خويشانش نيكوكارتر، نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر، بر حق شكيباتر، خشم را فروخورنده تر و با گذشت تر و در خرسندى و خشم، با انصاف تر باشد." ۱. كافى، ج 2، ص 240، ح 35. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2