15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا مسجدی در ازبکستان است که دارای سی حجره به تعداد جزء های قرآن کریم است که روی دیوار هر اتاق یک جزء کامل با خطی زیبا و واضح حک شده است به طوری که فردی که در اتاق نشسته می تواند بدون عینک بخواند، این مسجد یک شاهکار اسلامی با زیبایی فوق العاده محسوب می شود.
تفسير و تأويل قرآن به چه معناست؟ و تفاوت آنها چيست؟
پاسخ:
معناى لغوى: «تفسير»، در لغت به معناى پرده بردارى، كشف، و آشكار كردن معناى چيزى مى باشد.
معناى اصطلاحى: مقصود از تفسير قرآن، اين است كه ما معانى آيات قرآن و مقاصد خداوند تبارك و تعالى را، متوجه بشويم و براى ديگران بيان كنيم.
علامه طباطبائى رحمه الله در اين باره مى نويسند: تفسير به معناى بيان معانى آيات قرآن و كشف مقاصد، و مدلولهاى آن است.
بدين ترتيب در تفسير قرآن چند عنصر اساسى وجود دارد:
اول: متوجه شدن معانى كلمات و آيات.
دوم: بدانيم، هدف خدا از بيان اين آيه چه بوده است.
سوم: اين كه آن مطلب را براى ديگران اظهار و بيان كنيم.
اگر اين سه مرحله انجام شود، تفسير صورت گرفته است.
البته چنين تفسيرى بايد براساس قرائن و منابع معتبر باشد يعنى اينكه از قرائن عقلى و قرائن نقلى مثل آيات ديگر قرآن، و احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام استفاده شود تا تفسيرى معتبر و جايز ارائه شود.
تأويل:
معناى لغوى: واژه ى «تأويل» در لغت به معناى ارجاع دادن چيزى به چيز ديگر است، مانند اين كه يك موضوعى را به يك معنايى ارجاع بدهيم، يا يك واقعه اى را به واقعه ى ديگر، ارجاع بدهيم، پس تأويل ممكن است در، اشياء، به أشياء باشد؛ و ممكن است در، معانى باشد، اما بحث ما در مورد، معانى است.
در قرآن كريم در آيات متعددى واژه ى تأويل آمده، از جمله در آيه ى 7 سوره ى آل عمران مى فرمايد: «مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ»؛ «تأويل قرآن را جز خدا و كسانى كه راسخ در علم باشند (/ عميق و ژرفنگر باشند) نمى دانند»
قدماى از مفسرين « مانند طبرى » واژه ى تأويل را به معناى تفسير امروزى به كار مىبردند ولى امروزه واژهى تأويل به آن معنا به كار نمى رود بلكه معناى جديدى پيدا كرده؛ اكنون معناى مخالف ظاهر لفظ را تأويل مى گويند. به عبارت ديگر برگرداندن ظاهر لفظ به معناى مرجوح.
مثال: قرآن مى فرمايد: «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» « فتح/ 10» دست خدا بالاتر است از دستهاى آنها.
ظاهر اين آيه ى شريفه، اين است كه «خدا دست دارد» ولى وقتى ما به آيات ديگر قرآن مثل آيه ى شريفه ى «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» « شورى/ 11» مراجعه مى كنيم با قرينه ى « قرينه ى نقلى » اينگونه آيات، اين آيه را تاويل مى كنيم، يعنى آن را از ظاهرش به يك معناى ديگرى بر مى گردانيم، و مى گوييم مقصود، دست نيست بلكه مقصود، قدرت خداست و «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» يعنى قدرت خدا برتر است و در ترجمه مى نويسيم: «دستِ (قدرتِ) خدا بالاى دست آنهاست.» نه اينكه خدا دست داشته باشد، چون هيچ چيزى مثل خدا نيست، و دست ما هم مثل دست خدا نيست و اينجا چيز ديگرى از دست مقصود است.
و يا با قرينه ى عقلى مى دانيم كه، چون خدا جسم نيست، نمى تواند دست داشته باشد زيرا اگر جسم باشد، لازمه اش محدوديت است و خدا محدود نيست.
بنابراين واژه ى «يد» نمى تواند به معناى همين دست ما باشد.
البته براى واژه ى تأويل، صاحب نظران علوم قرآن و تفسير، معانى ديگرى هم ذكر كرده اند از جمله علامه طباطبائى رحمه الله و برخى از اهل سنت آن را به معناى، «حقيقت عينى» معنا كرده اند، و يا برخى ديگر تأويل
را به معناى «توجيه متشابهات» دانسته اند و آيه ى شريفه «مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللّهُ» «آل عمران/7» را چنين معنا كرده اند: «توجيه متشابهات را غير از خدا كسى نمى داند.»
و برخى ديگر گفته اند: تأويل در اين آيه، به معناى تفسير مى آيد.
اگر در كلمات، صاحب نظران علوم قرآن و تفسير جستجو بكنيم، براى تاويل حدود 12 معنا ذكر شده است؛ ولى مشهورترين آن همان دو معناى اول بود كه گذشت يكى به معناى «تفسير» در نظر قدما و يكى هم به معناى «خلاف ظاهر» در نظر مفسران معاصر، و بقيه بحثهاى فنى و دقيقى است كه مجال آن اينجا نيست، و در كلاسهاى علوم قرآن، و تفسير اين مباحث مطرح مى شود.
ولى در مجموع به نظر مى رسد واژه ى تأويل يك مشترك لفظى است؛ يعنى مى تواند در جاهاى مختلف معانى متعددى داشته باشد.
پرسش و پاسخ هاى قرآنى، ج1، ص: 16،17،18،19
🌺 ڪانال رسمـی استاد رضایی اصفهانے
#مهر_قرآن
https://eitaa.com/mehrequran114
🔸 💠 🔸
💠 مشارکت در باقیات صالحات قرآنی
✅ ضمن عرض سلام و تحیّت، یادآوری میشود، هدایای مربوط به باقیات صالحات قرآنی خود را برای اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج و نشر تعالیم آن، به شماره کارت: 👇👇
۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴
به نام مؤسسه احسنالحدیث واريز فرمایید.
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۶
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۲۰ و ۲۱.
ادامهی نکتهها:
۶_ دلایل پیروی از انبیا
اکنون ببینیم این مؤمن مجاهد به چه منطق و دلیلی برای جلب توجه همشهریانش متوسل گشت؟
الف: نخست از این در وارد شد که: "از کسانی پیروی کنید که از شما اجر و مزدی در برابر دعوت خود نمی خواهند": (اِتَّبِعُوا مَنْ لاٰ یَسْئَلُکُمْ أَجْراً).
این خود نخستین نشانه صدق آنها است که هیچ منفعت مادّی در دعوتشان ندارند، نه از شما مالی میخواهند، و نه جاه و مقام، و نه حتی تشکر و سپاسگزاری و نه هیچ اجر و پاداش دیگر.
این همان چیزی است که بارها در آیات قرآن در مورد انبیای بزرگ به عنوان نشانهای از اخلاص و بی نظری و صفای قلب پیامبران روی آن تکیه شده، تنها در سوره شعرا پنج بار این جمله: (وَ مٰا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ) تکرار گردیده است۱.
ب: سپس میافزاید: به علاوه "این رسولان چنان که از محتوای دعوت و سخنانشان بر میآید افرادی هدایت یافته اند": (وَ هُمْ مُهْتَدُونَ).
اشاره به اینکه عدم تسلیم در برابر دعوت کسی یا به خاطر این است که دعوتش حق نیست و به بیراهه و گمراهی میکشاند، و یا اینکه حق است اما مطرح کنندگان منافع خاصی در سایهی آن کسب میکنند که این خود مایهی بدبینی به چنان دعوتی است، اما هنگامی که نه آن باشد و نه این، دیگر چه جای تامّل و تردید؟!۲.
----------
۱. آیات: ۱۰۹-۱۲۷-۱۴۵-۱۶۴ و ۱۸۰ از سورهی شعرا.
۲.ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۴۹.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رفیعی
دستور العمل رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا سلام الله علیها جهت افزایش رزق و روزی🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۷
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۲۰ و ۲۱
ادامهی نکتهها:
۷_ آموزههای آیهی مورد بحث:
۱. مؤمن اگر تنها هم باشد، باز سخن حق خود را ميگويد و از رهبران الاهي دفاع ميكند.
۲. دو نشان رهبر حق آن است كه خود هدايت يافته باشد و مزد نخواهد.
۳. مردم را به سوي رهبران الاهي فرا خوانيد و امتيازات آنها را براي مردم بگوييد۱.
۴- دور بودن از شهر، نشانه دوری از فرهنگ نیست. «وَ جٰاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ»
۵- حمایت از حقّ، مرز و منطقه ندارد. «جٰاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ»
۶- گاهی یک تنه باید حرکت کرد و فریاد کشید. «جٰاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ» حضرت علی علیه السلام میفرماید: در راه حقّ از اندک بودن پیروان نهراسید۲.
۷- برای حمایت از حقّ، مسافت طولانی نباید مانع باشد. «أَقْصَا الْمَدِینَةِ»
۸- طرفداری از حقّ، انگیزه و سوز لازم دارد نه نشان و عنوان. «رَجُلٌ»
۹- حمایت از حقّ، باید با شدّت، سرعت، منطق و عاطفه همراه باشد. «یَسْعیٰ - یٰا قَوْمِ - هُمْ مُهْتَدُونَ»
۱۰- شکستن سکوت و فریاد زدن در محیطهای انحرافی، برای حمایت از رهبری حقّ مورد ستایش خداوند است. «قٰالَ یٰا قَوْمِ»
۱۱- اخلاص در تبلیغ، شرط جذب مردم است. «اتَّبِعُوا مَنْ لاٰ یَسْئَلُکُمْ أَجْراً» منادیان حقّ نباید از مردم مزدی بخواهند.
۱۲- هادیان باید خود مهتدی باشند. (اِتَّبِعُوا... مُهْتَدُونَ)۳.
_________
۱.ر.ک: تفسیر قران مهر، ج ۱۷، ص ۱۶۳.
۲. نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱.
۳.ر.ک: تفسیر نور، ج ۷، ص ۵۳۰.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
🔻سیری بر تاریخچه و تحولات ترجمه در حوزه علمیه قم
❇️ ترجمه متون دینی به ۱۵۰ زبان
🔹 نشست ترجمه متون دینی در سده معاصر حوزه علمیه قم از سلسله نشستهای یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم برگزار شد.
🔻دکتر محمد مرادی:
◻️ در گذشته سنت کتابنویسی به زبان عربی بود. رواج فارسینویسی به ۵۰ الی ۶۰ سال پیش در حوزه علمیه قم برمیگردد.
ترجمه آثار مصری از شروع انقلاب اسلامی آغاز شد.
◻️ ترجمه دینی در حوزه علمیه اغلب بر محور قرآن و حدیث یا تفسیر قرآن شکل گرفته است و در آن دوران دو تفسیر مجمع البیان و المیزان ترجمه شدند.
◻️ دایره ترجمه بسیار محدود بوده است فقط مرحوم سید مجتبی انصاری لاری به دلیل ارتباط با مرحوم امام موسی صدر اقدام به ترجمه آثار فارسی به زبانهای اروپایی کرده است.
◻️ بعد از انقلاب اسلامی رویکرد کار تبلیغ، پژوهش، نگارش و ترجمه متحول شد، حدود ۲۰ نهاد در حوزه علمیه قم نسبت به ترجمه متون دینی مبادرت کردند که اتفاق بزرگ و مهمی است.
◻️ در این زمینه باید برنامه ریزی شود تا ببینیم نیاز است که چه اثری در کجا و با چه ویژگی باید ترجمه شود همچنین باید نسبت به نگاه انحصارگرایانه به حوزه ترجمه در مؤسسات بازنگری صورت بگیرد.
📎 بیشتر بخوانید
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر اکرم صلوات الله علیهم تسلیت باد.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
👆 👆 👆 👆
#خارج_اصول_تفسیر
#خارج_تفسیر
#چهارشنبه_ها
📚 درس «خارج اصول تفسیر» و درس «خارج تفسیر» 📚
🗓 چهارشنبهها از ساعت 17:00 تا 19:00 🕰
💠 حضور برای عموم طلاب و فضلای حوزوی آزاد است.✨
🕌 مکان برگزاری: قم، میدان جهاد، مجتمع عالی قرآن و حدیث، طبقه اول، سالن ولایت.🕌
💠 لینک «کانال کلاسی» در پیام رسان ایتا:🔰🔰
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4112711716C61ff07728c
🔶 🔶 🔶
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۸
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۲۲ تا ۲۵.
ماجراي حبيب نجّار و رسولان انطاكيه
(وَ مٰا لِیَ لاٰ أَعْبُدُ اَلَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (۲۲) أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ یُرِدْنِ اَلرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ لاٰ تُغْنِ عَنِّی شَفٰاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لاٰ یُنْقِذُونِ (۲۳) إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ (۲۴) إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ) (۲۵).
"۲۲-من چرا کسی را پرستش نکنم که مرا آفریده است؟ و همگی به سوی او بازگشت میکنید. ۲۳- آیا غیر از او معبودانی را انتخاب کنم که اگر خداوند رحمان بخواهد زیانی به من برساند شفاعت آنها کمترین فایدهای برای من ندارد و مرا (از مجازات او) نجات نخواهند داد. ۲۴- اگر چنین کنم من در گمراهی آشکاری خواهم بود. ۲۵- (به همین دلیل) من به پروردگارتان ایمان آوردم، به سخنان من گوش فرا دهید".
نکتههایی که از آیهی شریفه استفاده میشود و یا در ارتباط با آن است عبارتند از:
۱_ بیان اجمالی از آیات مورد بحث
قرآن كريم در این آيات، به استدلالهاي زيركانهي حبيب نجار براي اثبات توحيد و نفي شرك، که عمدهترین دعوت انبیای الاهی بوده، اشاره ميكند و ميگويد: "من چرا کسی را پرستش نکنم که مرا آفریده است"؟ (وَ مٰا لِیَ لاٰ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی)۱.
کسی شایسته پرستش است که خالق و مالک و بخشنده مواهب باشد نه این بتها که هیچ کاری از آنان ساخته نیست، فطرت سلیم میگوید باید خالق را پرستید، نه این مخلوقات بی ارزش را!
و به دنبال آن هشدار میدهد که مراقب باشید"همه شما سرانجام تنها به سوی او باز میگردید" (وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ).
یعنی نه تنها سر و کار شما در زندگی این جهان با او است که در جهان دیگر نیز تمام سرنوشت شما در دست قدرت او میباشد، آری به سراغ کسی بروید که در هر دو جهان سرنوشت شما را به دست گرفته است.
و در سومین استدلال خود به وضع بتها پرداخته، و اثبات عبودیت را برای خداوند با نفی عبودیت از بتها تکمیل میکند، میگوید: "آیا غیر از خداوند معبودانی را انتخاب کنم که اگر خداوند رحمان بخواهد زیانی به من برساند شفاعت آنها کمترین فایده ای برای من نخواهد داشت، و مرا از مجازات او هرگز نجات نخواهند داد": (أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ لاٰ تُغْنِ عَنِّی شَفٰاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لاٰ یُنْقِذُونِ).
او در حقیقت انگشت روی بهانه اصلی بت پرستان میگذارد که میگفتند:
"ما اینها را به خاطر این پرستش میکنیم که شفیعان ما در درگاه خدا باشند" میگوید: چه شفاعتی؟ و چه کمک و نجاتی؟ آنها خود نیازمند به کمک و حمایت شما هستند، در تنگنای حوادث چه کاری از آنها برای شما ساخته است؟!
سپس این مؤمن مجاهد برای تاکید و توضیح بیشتر افزود: "هر گاه من چنین بتهایی را پرستش کنم و آنها را شریک پروردگار قرار دهم در گمراهی آشکار خواهم بود": (إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ).
کدام گمراهی از این آشکارتر که انسان عاقل و با شعور در برابر این موجودات بی شعور زانو زند و آنها را در کنار خالق زمین و آسمان قرار دهد.
این مؤمن تلاشگر و مبارز پس از این استدلالها و تبلیغات مؤثر و گیرا، با صدای رسا در حضور جمع اعلام کرد: "همه بدانید من به پروردگار شما ایمان آورده ام، و دعوت این رسولان را پذیرا شده ام": (إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ).
"بنابراین، سخنان مرا بشنوید"و بدانید من به دعوت این رسولان مؤمنم و گفتار مرا به کار بندید که به سود شماست: (فَاسْمَعُونِ)۲.
---------
۱. جمله"و مالی لا اعبد... "محذوفی دارد و در تقدیر چنین بوده: (ایّ شیء لی اذا لم اعبد خالقی) (مجمع البیان) بعضی از مفسران نیز"مالی"را به معنی"لم" (چرا) گرفته اند (تبیان ذیل آیه مورد بحث).
۲.ر.ک: تفسیر نمونه،ج ۱۸، ص ۳۵۰_ ۳۵۲.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2