eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
296 دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
583 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣در محضر (اعلی الله مقامه) 🔷اعمال امت از آنِ رسول الله ص 🔻علامه ره: قطعاً تمام اعمال امت رسول خدا مال اوست زیرا اگر زحمات وی نبود امت کجا ایمان داشت تا عملی داشته باشد مثل اعمال ما مثل باغبانیست که هرچه دارد از صاحب باغ است وی رعیت او می‌باشد و چنانچه گلی از باغ برای صاحب باغ ببرد آنچه از صاحب باغ است برای وی برده و با این کار اخلاص خویش را درباره وی اظهار نموده است طلب رحمت و صلوات برای حضرتش به چنین امری مشیر می‌باشد و عیناً اعمال ما نسبت به حضرت حق سبحانه نیز چنین است چون هرچه داریم از آن اوست و اگر از صاحب عمل به ما عنایتی می‌شود نه برای آن است که عملی داشته باشیم بلکه تنها عنایتی است در برابر اظهار ادبی که در پیشگاهش کرده‌ایم. 📖ثمرات حیات جلد2جلسه78ص54 .
🟣در محضر (اعلی الله مقامه) 🔷مراد از بهتر بودن شب قدر از هزار شب، علامه طباطبائی ره: " لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" اين جمله به طور اجمال آنچه را كه در جمله" وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ" بدان اشاره شده بود، يعنى عظمت آن شب را بيان مى‏كند، و مى‏ فرمايد: بدين جهت گفتيم آن شب مقامى ارجمند دارد كه از هزار شب بهتر است. و🔻 منظور از بهتر بودنش از هزار شب به طورى كه مفسرين تفسير كرده ‏اند بهتر بودنش از حيث فضيلت عبادت است، و مناسب با غرض قرآن هم همين معنا است، چون همه عنايت قرآن در اين است كه مردم را به سوى خدا نزديك، و به وسيله عبادت زنده كند، و زنده ‏دارى آن شب با عبادت بهتر است از عبادت هزار شب. و ممكن است همين معنا را از آيه سوره دخان نيز استفاده كرد، چون در آنجا شب قدر را پر بركت خوانده، و فرموده:" إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ" 📖 ترجمه تفسير الميزان، ج‏20، ص: 563 .
🟣در محضر (اعلی الله مقامه) 🔷 منظور از تنزل ملائكه و روح به اذن پروردگارشان" مِنْ كُلِّ أَمْرٍ" علامه طباطبائی ره: " تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ" كلمه" تنزل" در اصل تتنزل بوده، و ظاهرا مراد از روح آن روحى است كه از عالم امر است و خداى تعالى در باره‏اش فرموده:" قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي"، و اذن در هر چيز به معناى رخصت دادن در آن است، و يا به عبارت ديگر اعلام اين معنا است كه مانعى از اين كار نيست. 🔷و كلمه" من" در جمله" مِنْ كُلِّ أَمْرٍ"مراد از امر، 🔻اگر آن امر الهى باشد كه آيه" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" تفسيرش كرده، حرف" من" براى ابتدا خواهد بود، و در عين حال سببيت را هم مى‏ رساند، و به آيه چنين معنا مى‏دهد:" ملائكه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان نازل مى‏شوند، در حالى كه نزولشان را ابتدا مى ‏كنند و هر امر الهى را صادر مى‏نمايند". 🔻و اگر منظور از امر مذكور هر امر كونى و حادثه‏اى باشد كه بايد واقع گردد، در اين صورت حرف" من" به معناى لام تعليل خواهد بود، و آيه را چنين معنا مى‏دهد: ملائكه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان نازل مى ‏شوند براى خاطر تدبير امرى از امور عالم‏ 📖ترجمه تفسير الميزان، ج‏20، ص: 564 .
🟣در محضر (اعلی الله مقامه) 🔷 منظور از سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ" 🔻علامه طباطبائی ره:" سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ" در مفردات گفته: كلمه" سلام" و" سلامت" به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است . پس جمله" سلام هى" اشاره است به اينكه عنايت الهى تعلق گرفته است به اينكه رحمتش شامل همه آن بندگانى بشود كه به سوى او روى مى‏ آورند، و نيز به اينكه در خصوص شب قدر باب نقمتش و عذابش بسته باشد، به اين معنا كه عذابى جديد نفرستد. و لازمه اين معنا آن است كه طبعا در آن شب كيد شيطان‏ها هم مؤثر واقع نشود، هم چنان كه در بعضى از روايات هم به اين معنا اشاره رفته است. ولى بعضى از مفسرين (روح المعانی،ج 30، ص 196) گفته ‏اند: مراد از كلمه" سلام" اين است كه: در آن شب ملائكه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند سلام مى ‏دهند. برگشت اين معنا هم به همان معناى اول است و اين دو آيه يعنى آيه" تنزل الملائكة و الروح" تا آخر سوره در معناى تفسيرى است براى آيه قبلى كه مى ‏فرمود" لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ". 📖 ترجمه تفسير الميزان، ج‏20، ص: 564 .
منتخب آثار ذکر صلوات در روایات اهل بیت علیهم السلام.docx
80K
آثار و برکات ذکر مبارک در روایات اهل بیت علیهم السلام عناوین این نسخه برای استفاده در پیامهای تبلیغی تنظیم شده است .
37.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم توسل شب قدر آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه) .
🟣مراد از در آيه شريفه«تنزل الملائكة و الروح» و .... 🟤افاضات مرحوم آیت الله اعلی الله مقامه 🔻سؤال:مراد از روح در آيه شريفه«تنزل الملائكة و الروح» و «كذلك اوحينا اليک روحا من امرنا»: 🔻جواب: مراد از روح، روح ائمه و معصومين عليهم صلوات الله است؛ اين روح در شب قدر نزول‏ مى‏كند يعنى قبل از آن، عروجى داشته و در شب قدر به معيت و همراهى ملائكه و به اسكورت آنها با جلال و عظمت تنزل مى‏كند؛ و آيه شريفه « اوحينا اليك روحا من امرنا» هم همين روح را مى‏فرمايد و مرادش اينست كه خداى متعال براى تسديد معصومين روح آنها را بصورتى تكامل مى‏دهد و به مرتبه‏اى مى‏رساند كه مافوق آن، متصور نيست و اين مرحله از تكامل روحى و روح، عطيه‏ الهى است و پيامبر اكرم ص داراى اين روح بوده‏اند و پس از ايشان ائمه (عليهم السلام) داراى اين‏ مرحله و مرتبه از روح بوده‏ اند و اين مرتبه از روح بواسطه علم و قدرت از همه مخلوقات الهى اعظم است؛‏ فلذا در روايت شريفه كافى {كافى ج 1 ص 273}آمده است : سألت ابا عبد الله(ع)عن قول الله عزوجل‏ «يسألونك عن الروح قل الروح من امر ربى» قال:خلق اعظم من جبرئيل و ميكائيل كان مع رسول الله(ص) و هو مع الائمه و هو من الملكوت{كافي، ج‏1 ، ص273، ح3} .
🟣نسبت انسان و اعمال او با امام زمان عج در شب قدر/1 🟤افاضات مرحوم آیت الله اعلی الله مقامه فرمودند : شب قدر و مسئله تنزل الملائكة و الروح در آن شب، مربوط به روحى است‏ كه بر او همه چيز نازل مى ‏شود و تقدير بدست او فعليت پيدا مى‏ كند و اين واقعه مهم شخصى است و مربوط به معصوم حىّ مى ‏شود و مسلما اين يك شب خاص‏ است؛ اما نصیبی که براى ديگران از شب قدر برده مى ‏شود، همان دعاها، توجهات،‏ صلوات و... مى‏باشد و مناسبت آن دعاها و... با شب 21 يا 23 براى اشخاص مختلف می‏شود يعنى هر كسى بر اساس موازين شرعيه در شبى كه آنرا شب‏ 21 يا 23 میداند آن اعمال را انجام دهد از آن نصيبى كه در روايات ذكر شده است‏ می‏برد. .