eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
77 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۷۲ 🌟اثبات جاذبه کوکب و نجوم طبق قرآن: مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى (۳_احقاف) ما آسمانها و زمين را جز به حق و برای مدتی معين نيافريديم. بی تردید مراد از "وَمَا بَيْنَهُمَا" همان انرژی و جاذبه میان نجوم و کوکب (کرات) است و أَجَلٍ مُسَمًّى اشاره به روز قیامت که تاریخ انقضای این زمان است دارد. به آیه دیگری می رویم که به وجود جاذبه بین انجم و ستارگان اشاره دارد: الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (۱_فاطر) پس آنچه در آسمان ها یعنی نجوم و کواکب است دارای فطرت هستند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
عرض کردیم فطرت نرم افزار یک خلقت است. یک دانه گندم در فطرت اش نرم افزار رشد و تبدیل به ساقه و گندم شدن اش از سوی حق تعالی قرار داده شده است، که اگر این گندم به دست انسان و خارج از فطرت خود در دل خاک تَرک بردارد، فطرت او از بین می رود و هرگز در دل خاک رشد نمی کند، هر چند بعد از شکافته شدن بهتر از قبل بهم متصل گردد. پس کوکب و نجوم هم در دل خود فطرتاً دارای نیروی جاذبه هستند که همان صفت فَاطِر السَّموات حق تعالی است. این آیه اشاره دارد که فرشتگان نیز بر این فطرت نجوم و کواکب نظارت و کنترل دارند. چنانچه نبی مکرم (ص) می فرمایند: بعد از پیدایش هر میوه روی درختی فرشتگانی محافظ آن هستند تا براساس فطرت شان رشد نمایند. امام صادق علیه السَّلام می فرمایند: ستاره های آسمان شهرهایی دارند که با نور با هم آن شهر ها متصل به هم هستند. کواکب و نجوم دارای شعور و محبت و غیرت به حق تعالی هستند. در نهج البلاغه آمده است: «فرشتگان از مناجات های طولانی خسته نمی شوند و فریاد استغاثه و زاری آنان فروکش نمی کند و در مقام عبادت الهی دوش به دوش هم ایستاده اند.» تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ (۹۰_مریم) نزدیک است از این گفته زشت و عقیده باطل آسمان ها از هم فرو ریزد. تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ ۚ وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ ۗ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (۵_شوری) یعنی وقتی نجوم و کواکب عقیده باطلی از بندگان را در باب توحید می شنوند نزدیک است از روی محبت و غیرت به خدا متلاشی شوند. "يَتَفَطَّرْنَ" یعنی از خشم بندگان تعامل براساس فطرت خود را که از روی آن فطرت در آسمان قرار گرفته اند از دست بدهند و نجوم و کواکب در آسمان از مدار خود خارج شوند و به زمین سقوط کنند و بر سر اهل زمین برای مجازات شان بریزند. چون آنان به امر حق تعالی و برای امور انسان در زمین تسخیر شده اند. (وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ) نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند: إِنَّ اَلسَّمَاءَ وَ اَلْأَرْضَ لَتَبْكِي عَلَى اَلْمُؤْمِنِ إِذَا مَاتَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً وقتی مؤمنی می میرد ۴۰ روز اهل آسمان بر او گریه می کنند؛ و حق تعالی می فرماید: "فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ" یعنی برای فرعونیان گریه نکردند. پس انجم و کواکب دارای شعور و محبت توحیدی هستند که با صور اسرافیل در روز قیامت دیگر بر اساس فطرت شان عمل نخواهند کرد. (إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّت) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
از ادامه آیه پرواضح است فرشتگان دو نوع دعا در حق بندگان دارند: ۱) یک دعا در حق مؤمنان که از خدا می خواهند آنان را از گناه و معصیت دور نگه دارد. (وَقِهِمُ السَّيِّئَاتِ) ۲) و نوع دوم، استغفار برای گناهان همه انسان های روی زمین از اهل ایمان و اهل کفر است. (وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ) که اشاره به این امر دارد. که اگر آنان برای معصیت عموم انسان ها تسبیح و استغفار الهی نکنند نجوم و کواکب فرو می ریزند. در نهج البلاغه از حضرت علی علیه السَّلام آمده است: «در طبقات آسمان به اندازه تخته پوستی وجود ندارد مگر آن که فرشته ای در سجده الهی در آن مکان است» در اصل فرشتگان الهی در زمان خروش نجوم و کواکب برای نزول بلاء، با بال های خود آن ها را نگه می دارند که مراد از آیه "إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ" این است. امساک به آن نگهداری می گویند که برخلاف خواسته نفس صورت می‌گیرد. در ماه رمضان در سحر امساک می کنند، یعنی بر خلاف خواسته نفس، بر نفس چیزی دیگر برای خوردن و آشامیدن اش نمی دهند. از این آیه هم پرواضح است که آسمان هم امساک می کند و زمان خشم از معاصی بندگان، خودش را نگه می دارد و صاحب شعور است. حال به تدبر عجیبی از سوره صافات می رویم: مراد از آیه "اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا" همان جاذبه بین کوکب و نجوم است که باعث شده آنان در فضا بدون قرار گرفتن بر روی تکیه گاهی و ستونی بایستند. در اصول کافی آمده است: گروهی بر امام رضا علیه السَّلام وارد شدند و سخن کذبی از توحید بر خداوند متعال از جهل شان افتراء بستند. حضرت با شنیدن این سخن بر سجده افتادند و فرمودند: خدایا! سبحان اللّه تو منزه و پاکی، اگر این گروه تو را می شناختند چنین وصف تو نمی کردند و شبیه شئ دیگری تو را در ذهن خود نمی ساختند. خدایا! مرا از گروه ستمگران قرار مده. در احادیث است: «اگر مؤمن اما همراه مشرک باشی باید بر بلایی که بر او فرود می آید برای اصابت آن به خودت حاضر شوی»، پس باید زمان شنیدن هر جمله شرک و افتراء به حق تعالی همانجا بر سجده رفت تا حساب خود نزد فرشتگان حق تعالی و خداوند از اهل شرک جدا سازیم، و صرفاً انکار امر در دل کفایت رفع بلاء را نمی کند. سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ (۱۸۰_صافات) منزه است پروردگار، پروردگار عزت (و قدرت) از توصيف هايی كه آن ها می‌كنند. در اصول کافی از امام صادق علیه السَّلام آمده است: خداوند شکست ناپذیر همانند آفریدگان خشم نمی گیرد، زیرا اگر خشم بر او وارد شود نوعی دگرگونی در او حاصل می شود و هر چیزی که دگرگونی در آن حاصل شود از مرگ در امان نخواهد بود. خداوند بلکه دوستانی آفریده است که آنان خشم و خشنودی دارند، آنان دست پرورده حق تعالی هستند. "فَلَمَّا آسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ" که مراد از آیه ما خشمگین شدیم همان است. طبق حدیث امام معصوم علیه السَّلام علت خلقت فرشتگان و دادن شعور به انجم و سماوات همین امر است. و حدیث نبوی (ص) که می فرماید: «ای اهل زمین، بر هم رحم کنید تا اهل آسمان به شما رحم کنند و باران فرود آورند و بلاء نازل نکنند» همین نکته است.اگر حق تعالی مانند آفریدگان خشمگین شود دگرگونی در ذات او وارد شده است، پس امکان ندارد کسی که خشمگین است همزمان حالت خشنودی در او باشد، پس حق تعالی در لحظه ای که در خشم است در رضایت نمی تواند باشد، لذا از مقام رضی آن زمان خارج می شود که این امر هرگز با توحید سازگار نیست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
✍کبری در اتاق نشسته است. نور آفتاب از پنجره می تابد و غبارهای ریز در فضای اتاق می بیند. او خدا را به چه اسمی باید اینجا صدا بزند؟ ⭐️یَا لَطیف 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
ای خالق یگانه ما که در کلام خویش اغنیاء را به بخشش به مساکین امر نمودی، و شرط ایمان و دین در مسکین برای بخشش غنی بر او قرار ندادی.... (رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ) معبودا! چگونه نبخشد یک غنی چون تو، بر کسی که در نزد تو اظهار مَسکنت کند؟! بر کسی که در برابر تو و خلایق ات تواضع می کند و بر فقر خویش اعتراف می کند بی تردید از دریای بخشش رحمت تو خویشتن را بهره مند می سازد. پروردگارا! ما را عنایت کن به جای اظهار فقر و مَسکنت مان در برابر بندگان عاجزت که نتیجه این اظهار جز تحقیر بر ما سودی ندارد، مسکنت و فقر خویش نزد تو اظهار کنیم و از دریای بخشش علم و معرفت و بضاعت دنیا بهره مندمان فرمایی. معبودا! ای غنی، ببخش بر من مسکین از آنچه نزد خود داری که مرا بخشش آن غنی می کند. ای خالقی که خسته نمی کنی دیدگان منتظر به رحمت خود را، ما را از دریای خروشان رحمت خویش بهره مند از رحمت ات فرما. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 در تهذیب الأحکام یکی از یاران ابوالحسن امام کاظم علیه السَّلام روایت می کند: امام علیه السَّلام را دیدم که نماز می خواندند و در کنار حضرت پیر سالمندی می خواست از جای برخیزد و دست خود دراز می کرد که عصای خود را بر گیرد. ابوالحسن که در حال نماز ایستاده بودند، خم شدند و عصا را به آن پیرمرد دادند و سپس بر جای خود ایستادند و به نمازشان ادامه دادند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شگفتی های آفرینش و قیامت🌹 📆۱۴۰۲/۰۷/۲۹ 🌟آیات دیگری از حالات قیامت: فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ (۱۰۱_مؤمنون)پس آن گاه كه نفخه صور قيامت دميد ديگر نسبت و خويشی در ميانشان نماند و كسی از كس ديگر حال نپرسد.  در حالات صیحه آسمانی که قوم صالح نبی را نابود کرد در کلام وحی اشاره به صور می شود که از شدت صدای مهیبی که داشت همگی در جایی که ایستاده بودند چون چوب خشکی شده و تلف شدند، و با شنیدن صدای صور چنان ترسی بر وجود مردم می افکند که هر انسانی تنها به فکر جان خویش می افتد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
"فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ" در صور اول فرشتگان بال‌های خود از اطراف نجوم و کواکب برخواهند داشت و به اطراف آسمان خواهند رفت (وَالْمَلَكُ عَلَىٰ أَرْجَائِهَا) و انجم و کواکب را رها خواهند نمود و نخست خورشید تکویر خواهد شد، و سپس ماه بی فروغ خواهد گردید (وَخَسَفَ الْقَمَرُ) و با فرار خورشید از منظومه شمسی ماه فرو خواهد ریخت و بساط خورشید و ماه از آسمان جمع خواهد شد. (وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ) که در آیه ابتدا خورشید را ذکر کرده است چون تا زمانی که خورشید وجود دارد ماه هم خواهد بود. با تکویر خورشید چون زمین از نجوم خورشید است فرو ریختن و إنْکدارش قطعی خواهد شد. حَمل به حالتی گویند که چیزی حمایل بر چیزی بایستد. پس فرشتگانی زمین را بر بال خود حمل و خواهند گرفت. (وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ) و نیز هشت فرشته عرش الهی را حمل خواهند کرد. (وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ) پس آنچه در کائنات خواهد ماند یکی زمین و دیگری عرش معلّیٰ است که بر بال فرشتگان خواهند بود، که حق تعالی از عرش معلّیٰ بنده را در روی زمین به تنهایی مورد محاسبه اعمال قرارش خواهد داد. (وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ) یعنی آسمان از جا کنده شده و عرش به تنهایی از روی زمین دیده خواهد شد. (وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا) برابر سوره غافر تا رسیدن روز قیامت، عرش الهی و ستارگانِ اطراف آن توسط فرشتگان حمل شده اند. (الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ) که فرشتگان عرش نسبت به سایر فرشتگان از قرب و مقام خاصی نزد خداوند برخورداند که طبق سوره غافر فقط برای مؤمنان دعا می کنند. چنانچه در اخبار است کسی که خدا را در زمین بین دو نفر یاد کند حق تعالی او را در نزد فرشتگان خود یاد می کند. هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً (۴۳_احزاب)او کسی ست که به شما لطف و عنایت دارد، و فرشتگانش (نیز به شما لطف و عنایت دارند) تا شما را از تاریکی‌ها خارج کند و به نور برساند و همواره به مؤمنان مهربان است. طبق حدیث قدسی هرکس خدا را به تنهایی یاد کند فرشتگان اش به تنهایی او را یاد می کنند، ولی هر کسی که در جمعی خدا را یاد کند خداوند در بین فرشتگان اش او را یاد می کند. پس عبارت "يُصَلِّي عَلَيْكُمْ" برای کسانی است که در جمعی خدا را یاد می کنند؛ و ملائکه برای کسی است که به تنهایی خدا را یاد می کند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۷۳ 🌟زلزله قیامت چگونه اتفاق خواهد افتاد؟! حضرت حق تعالی می فرماید: وَٱلشَّمْسُ تَجْرِى لِمُسْتَقَرٍّۢ لَّهَا (۳۸_یس) یعنی خورشید در محل استقرار خود ثابت بر دور خود می چرخد. وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ (۳۹_یس) و ستارگان دیگر بر دور خورشید در منظومه شمسی دارای چرخش به دور خورشید هستند که در زمان های خاص و مشخصی در یک منزل و محل نزول و استقرار قرار می گیرند. و نیز می دانیم زمین با سرعت ۱۶۷۵ کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور خود است که به آن حرکت وضعی زمین گویند؛ و با سرعت ۱۰۸ هزار کیلومتر در ساعت در حال گردش به دور خورشید است که به آن حرکت انتقالی گویند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
این چرخش از انرژی خورشید است که باعث می شود حرکت چرخشی زمین بر آن جاذبه ایجاد کند تا کوه ها و آنچه روی زمین قرار دارد در هوا معلق نشوند. به طور نمونه تصور کنید در یک زغال گردان با سرعت بالایی زغال را در هوا بگردانید، این سرعت چرخش دایره ای باعث می شود زغال ها از زغال دان نیفتند و به آن به کمک نیروی گریز از مرکز بچسبد. وقتی زمین از جاذبه خورشید دور شد و از منظومه خود خارج و بر بال فرشتگان قرار گرفت کوه ها طبق قرآن به علت عدم وجود جاذبه از زمین جدا می شوند و در آسمان سیر کرده و به هم می خورند و به حالت گرد و غبار درآمده و در آسمان پراکنده و از بین می روند. از سوی دیگر زمین مانند پیچی که شل شده است شروع به لرزش می کند. حق تعالی زمین را چون گهواره معرفی می کند: أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا (۶_نبأ) آيا ما زمين را مهد آسايش خلق نگردانيديم. گهواره بر محوری ثابت در حرکت است که هرگز این محور ثابت اجازه لرزش به آن نمی دهد و این محور ثابت زمین که همان چرخش در منظومه شمسی بود از بین می رود و بدترین لرزه بر زمین می افتد. إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا (۴_واقعه) و با زلزله‌ای که واقع می‌شود زمين را به شدت تكان می‌دهد. در حدیث علوی آمده است: در روز قیامت زمین چنان در زیر پای انسان می لرزد که بیننده نمی داند آیا کسی که حساب اعمال اش می رسند از ترس می لرزد یا از لرزش زمین؟؟ شاید زلزله ای که امروزه در بخشی از زمین می شود روزی علم ثابت کند که بر اثر تغییر جاذبه خورشید بر آن بخش از زمین است که حرکت گسلها از تغییر این انرژی حاصل می شوند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۴ إِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ (۳۷_الرحمن) پس آن‌گاه که آسمان شکافته شود تا چون گل سرخ گون و چون روغن مذاب و روان گردد. إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ (۱_انشقاق) هنگامی که آسمان بشكافد. حضرت علی علیه السَّلام در نهج البلاغه می فرماید: خداوند تمام شکاف و راه های گشاده آسمان را با فرشتگان پر کرد که صدای تسبیح آن‌ها آسمان ها را پر کرده است و اندازه پوستینی در آسمان خالی نیست مگر فرشته ای در آن در سجده الهی است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس چنانچه طبق کلام وحی عرض شد، زمانی که فرشتگان به گوشه های آسمان می روند، در اصل نجوم و کواکب رها می شوند و چون روغن زرد می ریزند. دُهان به روغن مذاب گویند که زرد رنگ است و این آیه اشاره به انکدار نجوم در قیامت دارد که ستارگان با رنگ زرد بر زمین می ریزند. مراد از خروج اثقال در زلزله روز قیامت چیست؟ وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا (۲_زلزال) و زمين بارهای سنگينش را خارج سازد. در قرآن به آب زیاد اثقال اطلاق شده است. (السَّحَابَ الثِّقَالَ)، پس مراد از خروج اثقال، خروج همان آب های زیرزمینی است که اگر دقت کنیم بعد از زلزله در سطح گسل کانون زلزله بر اثر شکافت در عمق زمین، آب های درون زمین از آن به بیرون هدایت می شوند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۵ 🌟چه کسانی از عذاب روز قیامت به دور هستند؟ طبق آیات سوره انسان فقط کسانی که برای رضای خدا در دنیا اطعام مسکین و یتیم و اسیر کنند از عذاب الهی دور هستند و حق تعالی وعده شان فرموده است: فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً (۱۱_انسان) از اين رو خداوند آنها را از شر آن روز نگه می‌دارد و از آنها استقبال می‌كند در حالی كه شادمان و مسرورند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
آنان هر چند این عذاب ها را به چشم خواهند دید، ولی دور از تشبیه حضرت اش، حق تعالی به علت رضایت شان از این گروه در دنیا، با سیمای رضایت بخش آنان را ملاقات خواهد نمود که ترس و هول روز قیامت از آنان این چنین دور خواهد شد. چون خود را در جوار رحمت حق تعالی در رحمت و سکون خواهند دید. نکته بسیار مهم دیگری که باید از اسرار قرآن در این امر مدد الهی پرده برداشت بحث سیاه چاله های اطراف زمین و نجوم دیگر است. پیشتر گفتیم در آیه "مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى" مراد از بَيْنَهُمَا آنچه تاکنون می شود اثبات کرد یکی جاذبه بین ستاره و کواکب و دیگری سیاه چاله هاست. حق تعالی می فرماید: "وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا" یعنی تاریکی را چون لباس بر تن زمین می پوشانیم. تصور کنید در یک اتاق تاریک نور چراغ قوه ای را به یک سمت توپ بتابانید، قطعاً نور از اطراف توپ رها شده و پشت توپ را هم به حالت سایه روشن خواهد کرد و احتمال تاریک مطلق کردن پشت توپ محال است مگر توپ داخل یک محفظه ای باشد که نیمکره آن از آن بیرون باشد تا آن محفظه مانع پرتاب نور از اطراف کره شود. حق تعالی می فرماید: «تاریکی را چون لباس بر تن زمین می کنیم» امروزه علم نجوم اثبات کرده است در اطراف زمین و نجوم دیگر سیاه چاله هایی عظیم هستند که زمین و نجوم دیگر را احاطه کرده اند که نور را جذب خود می کنند و مانع از ادامه حرکت نور در اطراف زمین می شوند و تاریکی مطلق زمین در شب از آنان است. پس سجده زمین و نجوم بر خدا با سایه ای نیست که از آنان بر کهکشان ادامه یابد بلکه نیمه دوم نجوم که تاریک و بدون نور است در حال سجده الهی است و علت اهمیت و ارزش عبادت شبانه نسبت به عبادت روز به خاطر همزمانی سجده انسان در نماز شب با سجده زمینی مسکونی مان بر خالق یکتای مان است. برای همین نماز شب تا هوا تاریک است مورد اجابت است چون با روشنایی روز زمینی که در آن ساکن هستیم سر از سجده بر می دارد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند را بندگانی است که آنان را خاص حاجت های مردمان قرار داده است و مردم در حاجت به آنان پناه برند، و آنان از عذاب خدا ایمن هستند. 📕نهج‌ الفصاحه 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۱۷ باقر مرد مؤمنی است که خیاط و درآمدی در حدّ کفاف زندگی اش حق تعالی به او بخشیده است. فرزندانش اصرار دارند وامی با بهره زیاد بگیرد و حیاط خانه شان را تعمیر کند، اما باقر حاضر به گرفتن ربا نیست. زهرا دختر جوان او که در آستانه ازدواج است بهانه می کند که از حیاط خانه شان وقتی خواستگاری بر او بیاید خجالت می کشد.... باقر که گوش اش به این حرفا سنگین است شبی زمستانی که در منزل نشسته بود دو دختر و یک پسرش و همسرش را بر دور خود جمع کرده بود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
باقر از تک تک آنان سؤال کرد که چقدر دوستش دارند... همگی گفتند: «به اندازه دنیا!» باقر گفت: چرا همگی اندازه دنیا گفتید؟ گفتند: از دنیا بزرگ‌تر برای نشان دادن عشق خود پیدا نکردند. باقر گفت: اگر از من بپرسید، من می گویم اندازه آخرت شما را دوست دارم که بزرگ‌تر و ماندنی تر و نعمات اش وسیع تر است. برای همین اگر شما هم مرا به اندازه آخرت دوست داشتید راضی نمی شدید من مال حرامی را در زندگی مان وارد کنم، که این مال هم دنیا و آخرت مرا بسوزاند و هم دنیا و آخرت شما را. فرزندانم در دوستی خود در دنیا به دنبال کسی باشید که اندازه آخرت شما را دوست داشته باشد، نه اندازه دنیا..... ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۵ 📆۱۴۰۲/۰۸/۰۲ 🌟نَاشِئَة: إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا (۶_مزمل) نَاشِئَةَ به معنای ایجاد کردن، و نَاشِئَةَ اللَّيْلِ یعنی ایجاد کردن عبادتی در شب را گویند. وَطْئًا از وَطأ، به معنای قرار گرفتن نابرابر و غیر قابل مقایسه یک امر بر امر دیگر را گویند. وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا (۲۷_احزاب) یعنی وارث کرد شما را بر سرزمین و دیار کفار و مال و زمین شان در حدّ بسیار بالایی و غیر قابل مقایسه برتری تان داد. "وَأَقْوَمُ قِيلًا" أَقْوَمُ از قَوام، به معنای تکیه گاه محکم است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ (۳۴_نساء) یعنی زنان تکیه گاه محکم مردان هستند. "وَأَقْوَمُ قِيلًا" یعنی هر ذکر و گفتاری که در شب از انسان به بالا رود گفتاری است که بیشتر بر روی اجابت و اثر آن روی گوینده اش می تواند تکیه کنند. مثال، استغفار در هر حال گفتاری قابل تکیه بر انسان برای بخشش گناهان اوست ولی اگر این گفتار، استغفار در دل شب از انسان صادر و گفته شود (وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ) یک گفتار با قوام است که به اجابت و اثربخشی بیشتر و قابل تکیه ای نزدیک است از این که در طول روز این گفتار قابل اتکاء از انسان صادر گردد. پس می توان گفت معنای آیه ایجاد کردن عبادت شبانه قابل مقایسه با عبادات دیگر در سایر ساعات روز نیست. اهمیت بَین الطُلوعین و بَین الغُروبین نیز در آن است که زمین مسکونی ما در بَین الطُلوعین در حال برخاستن از سجده و در بَین الغُروبین در حال آماده شدن برای رفتن به سجده حق تعالی است که این دو زمان بسیار مبارک و زمان دعا و راز و نیاز و استغفار است طوری که برخی کسب لذت ها نفسانی حلال (زناشویی و خوابیدن) در این دو زمان کراهت دارد. محل شاهد این ادعا این که هر فضیلتی است در صبح تا قبل از طلوع خورشید می باشد چون با طلوع خورشید و تابش نور آن به زمین، زمین محل سکونت ما سر از سجده بر می دارد، و با تابش نور خورشید بر زمین ضُحیٰ اتفاق می افتد و سجده خورشید بر زمین شکل می گیرد، و حتی در حدیث است با طلوع خورشید نماز نخوانید تا اندازه دو نیزه از زمین ارتفاع گیرد چون خورشید از دو شاخ شیطان طلوع و غروب می کند؛ و هر عبادت صبحگاهی، قبل از طلوع خورشید است که زمین هنوز در حال سجده یا برخاستن از سجده می باشد؛ و برعکس در زمان غروب تا خورشید غروب نکرده و زمین به سایه نرفته است زمان اصیل و عبادت شروع می شود تا زمان عشاء که زمین ما با تاریکی مطلق در سجده کامل فرو رود. در روایات معتبر آمده است: برای هر نمازی دو وقت است، الّا نماز مغرب که یک وقت دارد و همان وقت وجوب آن غروب آفتاب است و با برطرف‌ شدن سرخی شفق وقت آن می‌رود. پس با غروب خورشید که زمین سایه می شود زمین به سجده نخست می رود و نماز مغرب شروع می شود و با عشاء که زمین مطلق در تاریکی می رود سجده دیگر زمین اتفاق می افتد که وقت نماز عشاء است. به تعبیری نماز صبح و نماز مغرب و عشاء ما هم زمان با سجده زمین است و با تابش نور خورشید بر زمین که زمین سر از سجده بر می دارد، زمان قضاء و سپری شدن وقت أدای نماز صبح است. علت این که سجده بر زمین یا اجزای زمین باید باشد برای آن است که زمین بر خدا سجده می کند و انسان با قرار دادن پیشانی خود بر خاک و زمین در اصل زمین را در سجده بر خدا همراهی می کند. برخی انسان ها که دچار کما می شوند در اظهارات خود می گویند بلافاصله از دالان تاریکی به سرعت عبور کردند و سپس به روشنایی خاصی رسیدند، این دالان تاریک که در ابتدا دیده اند همان سیاه چاله های اطراف زمین هستند که در قرآن به آن حق تعالی "خَبْءَ" نام نهاده است. يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (۲۵_نمل) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۶ 🌟علت بوجود آمدن سایه: در سوره فرقان حق تعالی خورشید را علت ایجاد سایه در کائنات معرفی می کند و می فرماید: أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا (۴۵_فرقان) آیا ندیدی که خدای تو چگونه سایه را با آنکه اگر خواستی ساکن کردی (بر سر عالمیان) بگسترانید؟ آن گاه آفتاب را بر آن دلیل قرار دادیم. حق تعالی برای عذاب قوم شعیب نبی ابرهای سایه‌افکن بر سرزمین آنها فرستاد که همه زیر آن جمع شدند و با صاعقه ای همه آنان را نابود کرد که در قرآن از آن به "يَوْمِ الظُّلَّةِ" یا روز سایه تعبیر شده است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس وقتی ابرها به روی زمین سایه می افکنند زمین در حال سجده حق تعالی است و باران الهی بر زمین در حالی که در سجده است فرود می آید؛ چنانچه بندرت و به طور بسیار موقت اتفاق می افتد باران در حال باریدن اش زمین با سایه ابری در سجده نباشد و باران ببارد در حالی که آفتاب بر زمین می تابد. سجده نشانِ شکر و خاکساری است، و زمان باریدن باران گویی زمین با سجده خویش خاکسارانه خدا را شکر می کند که رحمتی بر او می فرستد تا او را زنده کند، به همین علت زمان نزول باران یکی از زمان های استجابت دعا مانند زمان نیمه شب است. لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُون (۴۰_یس) تسبیح دو معنا دارد: ۱) یکی پاک و منزه کردن حق تعالی با ذکر او؛ ۲) دوم سباحه و شنا و نوعی چرخیدن و طواف بر دور چیزی است. اگر در کهکشان راه شیری دقت کنیم حالت مخروطی و پیچشی داشته که خود اشاره صریح دارد تمام نجوم به دور عرض الهی در حال چرخش و تسبیح او هستند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۷ 🌟مراد از دو شرق و دو غرب چیست؟ رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ (۱۷_الرحمن) برای درک این امر کره زمین را در جلوی خود قرار دهید. زمانی که روشنایی آفتاب از سمت مشرق به سمت غرب حرکت می کند دو مغرب در کره زمین وجود دارد. (یک مغرب در شمال کره زمین، و یک مغرب در جنوب کره زمین) به عنوان نمونه فاصله نروژ با آفریقای جنوبی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر است ولی در یک زمان در هر دو نقطه مغرب است و مَغْرِبَيْنِ برای آن گفته می شود که زمین به تاریکی شب می رود. در همین ساعت در سمت دیگر کره زمین در شمال اقیانوس آرام هم زمان با جنوب اقیانوس آرام مشرق و خورشید در حال طلوع است، یعنی زمین از تاریکی شب با طلوع خورشید خارج می شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس هر مشرق در دو نقطه از زمین است شمال و جنوب؛ و هر مغرب در دو نقطه از زمین است شمال و جنوب. گفتیم القاء به معنای حضور یک شئ در کنار شئ دیگر بدون رؤیت اوست. وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ (۳_انشقاق) وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ (۴_انشقاق) یعنی در روز قیامت بر زمین از نور خدا القاء می شود و زمین نور خدا را ملاقات می کند، و از این ملاقات متلاشی می شود. پس یکی از دلایل نابودی زمین در روز قیامت القای نور خدا بر زمین است (وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا) که وقتی در طور سینا بخشی از نور حق تعالی بر کوه طور خورد کوه متلاشی گشت. (فَلَمَّا تَجَلَّي رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا) فرق اشراق با تَنویر چیست؟ در تَنویر هم منبع نور مشخص است و هم نور، مانند تابش خورشید که در روز دیده می شود؛ ولی در اشراق نور دیده می شود ولی منبع نور مشخص نیست. مانند شرق زمین که قبل از طلوع نور دیده می شود ولی خورشید ناپیداست. یعنی در قیامت نور الهی بدون آن که خداوند دیده شود، دیده خواهد شد. "اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" پس نور آسمان و زمین منبع اش خداست ولی در قیامت اثری از این نور زمین را روشن خواهد کرد؛ برای همین خداوند نفرموده‌ است «نُوراللّه الأرض بِنُور رَبِّها» که اگر چنین می فرمود باید منبع نور هم مشخص می شد. حال سؤال اینجاست در زمان مغرب هم زمین روشن است بدون این که خورشید و منبع نور دیده شود ولی چرا حق تعالی أغربت نفرموده است؟ حق تعالی أَشْرَقَتِ و شرق را انتخاب کرده است که نشان تولد و شروع نور است، چون أغربت نشان زوال و خاموشی نور است و قیامت شروع و تولد است و زوال و نابودی نیست. اعجاز دیگر قرآن در مورد اثر (جاذبه) زمین بر پیری انسان در آیه ۴ سوره قاف است. قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ ۖ وَعِنْدَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ (۴_ق) ولی ما می‌دانیم آنچه را زمین از بدن آن‌ها می‌کاهد؛ و نزد ما کتابی است که همه چیز در آن محفوظ است. در ترجمه ظاهر آیه، مراد از مِنْهُمْ را جسد در خاک معنی کرده اند در حالی که بطن آیه گویای حقیقت و سرّ دیگری است و آن این که، جاذبه زمین بر اثر فشاری که بر بدن انسان وارد می کند همان است که از جسم انسان کم می کند و طول عمر انسان برای همین باعث تحلیل رفتن و پیری بدن می شود. اگر جاذبه زمین نبود جسم انسان دچار کم شدن نمی شد. چنانچه مطرح است در فضا و کرات دیگر به علت عدم وجود جاذبه، زمان به کندی طی می شود چون زمان مبنایی برای فرسودگی بدن در دنیاست، یعنی اگر انسانی که بر اثر جاذبه زمین دچار فرسودگی و تحلیل می شود اگر در فضا بدون جاذبه در کهکشان زندگی کند قطعاً سرعت تحلیل و فرسودگی سلول های او کمتر است، پس حرکت به پیری هم کندتر خواهد شد. مثال، کسی که ۵۰ سال سن دارد و فرزندش ۱۰ سال، اگر آن فرد از جاذبه زمین خارج شود زمان نیز برای او متفاوت عمل خواهد کرد. اگر این فرد بعد از ۴۰ سال به زمین بازگردد چون زمان بر او متوقف و کند شده بود، پس هم سن فرزند خودش نشان می دهد که در زمین و در جاذبه آن قرار داشته است. در مثال دیگر برای درک (جاذبه) زمین بر پیری انسان، این که وقتی کسی یک شئ را از زمین بلند می کند بر جاذبه زمین باید غلبه کند و این غلبه باعث فرسوده و پیر شدن بدن او می گردد و همان می شود که خداوند می فرماید: "تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ" (جاذبه) زمین از وجود و بدن آن ها کم می کند. مثال دیگر می زنیم، سرپا ایستادن باعث می شود (جاذبه) زمین بر سلول های بدن اثر بگذارد و از بدن کم کند که این کم کردن در دیسک کمر یا درد زانو خود را بروز می دهد. وقتی موسی نبی می فرماید: "قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا" یعنی با تکیه بر عصا بر (جاذبه) زمین می خواهم غلبه کنم تا از بدن من کم نکند و تا حدّ ممکن با تکیه بر عصا بر جاذبه زمین غلبه می کنم تا کم کردن از بدن ام (فرسودگی آن) را را به تأخیر اندازم. در پایان آیه می فرماید: "وَ عِنْدَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ" یعنی این علم نزد ماست ولی چون شما قدرت و نیازی به فهم این علم ندارید در قرآن آن را با این یک جمله بیان کرده ایم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۶ 🌟دَحْو: به گستراندن و طبقه طبقه کردن زمین گویند. حق تعالی بعد از آن که در سوره نازعات به بنا کردن آسمان اشاره می کند. أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ ۚ بَنَاهَا (۲۷_نازعات) آيا خلقت شما سخت‌تر است يا آفرينش آسمان كه خدا بنايش كرده؟!  برای زمین هم طَحْو یا دَحْو را بکار می برد و به دَحْو الأرض اشاره کرده است. وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا (۶_شمس) سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی