eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
67 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۴۲ آهنگری در قریه ای زندگی می کرد. روزی آهنگر از دوست خود مبلغی قرض گرفت تا با آن مغازه ای اجاره کند. کوره آتشی در آن بنا کرد و صندل و پتکی از آهن ساخت تا مشغول آهنگری گردد. اوضاع بر وفق مراد آهنگر پیش می رفت که فَلک را بر او آتش و امتحان سختی نوشته شده بود که او از آن بی خبر بود. دست آهنگر جوان را آهنی داغ بشدت سوزاند که او را تحمل بالا گرفتن پتک آهن تا مدت ها نبود. سررسید بدهی او نزدیک شد و آهنگر در کوره آتش دیگری وارد شد که شب و روزش را از او ربود. از همسر خویش رخصت طلبید و به شهر به بهانه کار رفت. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
دست او را که زخم و ناقص یافتند کسی کاری به او نمی سپرد، پس آهنگر مجبور شد در جلوی مسجد جامع شهر بنشیند و گدایی کند تا مردم دست زخم بسته او ببینند و بر او ترحم نمایند تا با صدقه مردم بدهی خود بپردازد. چند روزی از بساط عجز و ذلت او نگذشته بود که در آن شهر مردی که از او داسی خریده بود او را شناخت. نزد او با حالی سرشار از تأسف نشست و آهنگر داستان زندگی خود برای او بازگو کرد. در آخر کلام آهنگر به او گفت: مرا فَلک پیش پایم جز دریوزگی و گدایی و سؤال از مردم نگذاشت. دیدم اگر آبروی خود نزد مردم با گدایی ببرم بهتر از آن است که آبروی صداقت را در قریه خویش با خُلف وعده برم و در قریه ام کسی بر کسی دیگر قرض ندهد. اگر شخصیت و بزرگواری خویش زخمی نمایم بهتر از آن است چهره اعتماد و صداقت را در ولایت خود زخمی سازم و دیگران را آسیب زنم. ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۸۵ 📆۱۴۰۲/۱۱/۲۸ يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا ۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ (۳۳_الرحمن) ای گروه جن و انس اگر می‌توانيد از كرانه‌های آسمان و زمين راه فراری يافته بگريزيد اين كار را بكنيد، ليكن از حساب ما و عذاب ما گريزی نداريد، مگر با حجت و عذر موجه. حق تعالی در این آیه قدرت نفوذ و درک اخبار از آسمان و زیر زمین را بر انسان نفی ابد کرده و انسان را از آن عاجز الی الابد ذکر نموده است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
علت تحریم علم نجوم مگر در حدّ تشخیص جهت ها، به آن خاطر است که گاهی نجوم در آسمان در موقعیت هایی قرار می گیرند که اتفاقاتی در زمین هم زمان با این تغییر مواقع نجوم صورت می گیرد و منجّم این موقعیت ها را به صورت مستقل از اراده حق تعالی تلقی می کند و به جای آن که این اتفاقات را از اراده خدا بداند، به موقعیت نجوم نسبت داده و به خداوند کافر می شود. این امر در درون زمین هم گاهی حادث می شود. مثال، یکی از علت های زلزله می تواند خالی شدن آب های زیرزمینی باشد، ولی اگر کسی زلزله را از ارادۀ خدا خارج و به ارادۀ زمین در زمان خالی شدن سفره های زیر زمینی آب نسبت دهد، و در وقوع زلزله این شرط را شرط کافی بداند و گمان کند هر زمان سفره های زیرزمینی آب خالی شود زلزله اتفاق می افتد، چون به زمین استقلال در عملکرد قائل شده است پس به خداوند نوعی کافر می گردد. پس پیشرفت برخی علوم در امروزه، می تواند باعث کفر انسان به اراده و قدرت حق تعالی شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۳۸ برای دور ماندن از عُجب در عبادت سحرگاهی، باید بعد از بیدار شدن از خواب سجده شکری کرده و ماشاءاللّه بگوییم. یعنی ببینیم خدا بر ما چه خواسته و تا چه اندازه بر ما لطف کرده که برای عبادت خودش بیدارمان کرده است. راه دوم این است که در کلام و گفتارمان کلمه اللّه همیشه ساری و جاری باشد. بحول و قوه خدا، به لطف خدا، به شکر خدا... همیشه بر زبان ما باشد تا شیطان در ما مجرای نفوذ برای ایجاد عُجب در عبادت پیدا نکند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
معجزه خداوند در زندگی کسی وارد می شود که عجز و ناتوانی خویش در برابر خداوند بفهمد و بر حضرت اش ابراز بدارد؛ آن گاه خداوند با خلق معجزه ای در زندگی او، او را توانا می سازد. پس بدانیم تا به عجز و ناتوانی خویش در برابر پروردگارمان معترف نشده ایم هرگز به دنبال معجزۀ خداوند در زندگی مان نباشیم. ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
📜🪶 در تهذیب الأحکام یکی از یاران امام هادی علیه السَّلام روایت می کند از ابوالحسن پرسیدم: اگر کسی زکات اموالش را از این شهر به شهر دیگری بفرستد تا میان برادران مکتبی خودش تقسیم کند روا خواهد بود؟ ابوالحسن گفت: بلی! 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۴۳ در پای منبر عالِمی بزرگ مردم زیادی می‌نشستند. روزی متوجه شد جوانی مدتی است که در پای منبر او حاضر نمی‌شود. عالِم سراغ او را گرفت. گفتند: آن جوان دیگر از خانه بیرون نمی‌آید و مشغول عبادت است. عالِم پیش او رفت، پرسید: ای جوان! چرا درب خانه بر روی خود بسته‌ای و عبادت می‌کنی؟ جوان گفت: برای نزدیک شدن به خدا باید درب بر روی خود بست و خانه‌نشین شد. عالم گفت: هرگاه دیدی به مردم نزدیک‌ تر می‌شوی و در میان مردم و برای مشکلات آنان همت می‌کنی، بدان به‌ خدا نزدیک شده‌ای، و تو که درب بر روی خود بسته‌ای و از مردم گریزان هستی بدان از خدا دورتر می‌شوی. و چه زیبا مولای متقیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند: كُن فِی النَّاس فَلا تَكُن مَعَهُم، در میان مردم باش، اما مانند آنان مباش. (یعنی دلت با خدا باشد و جسم‌ات در بین مردم) ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🌹فرهنگ انتظار در قرآن🌹 📆۱۴۰۲/۱۲/۰۱ در کلام وحی سه کلمه به معنای انتظار آمده است که به عنایت حق تعالی در این مبحث به بررسی این سه کلمه خواهیم پرداخت: 🌟تَرَبُّص: به انتظاری منفی گویند که یک کافر آرزو می کند و شوق دارد که بر یک مؤمن وارد شود. مثال، دو برادر هستند یکی اهل نماز و عبادت و قناعت، و دیگری اهل کفر و طمع است. آن برادر اهل کفر و طمع چون برادر دیگرش مانند او مشغول کسب دنیا از حلال و حرام نشده است مُتربِّص است که فرزندان آن برادر بعد از بلوغ، دچار فقر و بیکاری و یا اعتیاد شوند که به چنین انتظاری "تَربُّص" گفته می شود. در حالی که همین برادر مؤمن هم در انتظار نشسته است که ببیند جمع کرده از حرام برادر سودی بر او نخواهد داشت و خوشبخت شان نخواهد نمود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَی الْحُسْنَيَيْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ (۵۲_توبه)بگو مگر برای ما جز (وقوع) يكی از دو نيكی را انتظار می‌بريد؟ (قطعاً نه) ولی ما درباره شما انتظار داريم كه خدا بوسيله عذابی از جانب خود و يا بدست ما جانتان را بگيرد، پس منتظر باشيد كه ما نيز با شما منتظريم. مثالی که زده شد مصداقی برای این آیه می تواند باشد که کافران در آرزوی شکست مسلمانان بودند. به آیه دیگر می رویم: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً وَ يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِرَ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (۹۸_توبه)گروهی از اعراب بادیه‌نشین آنچه را که به‌ عنوان انفاق می‌دهند غرامت محسوب کرده و همواره منتظرند تا حوادث ناگواری به شما برسد! اتفاقات ناگوار بر خودشان باد! بدانید که خدا شنوا و آگاه است. مراد از "دائِرَةُ السَّوْءِ" یعنی چنان بدی ها و مصائب شما مؤمنان را مثل دایره به طور کامل احاطه کند که نتوانید از آن خارج شوید، یعنی برخی اعراب که ایمان به خداوند نداشتند انفاق را نوعی جریمه محسوب می کردند و برای کسانی که انفاق می کردند مُتربِّص بودند تا فقری بر آنان وارد شود و از انفاق خود ضرر دیده و پشیمان شوند. خداوند به مؤمنان می فرماید: "فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ" به کافران بگویید در ما تَربُّص کنید که ما هم در شما تَربُّص کرده ایم. (یعنی شما منتظر فقر و بدبختی ما باشید که ما هم در انتظار و تَربُّص از دست رفتن سرمایه بنا شده بر ستم شما هستیم) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی