مراد از دین وَاصب، یعنی هم دین خدا از آسیب شیاطین حفظ می شود، هم کسانی که وارد دین خدا شوند از آسیب شیاطین در امان خود را وارد می کنند. دین خدا از آسیب شیاطین اگر حفظ نشده بود شیاطین کتاب خدا و احادیث را از زمین محو می کردند....
در آخر آیه فوق هشدار می دهد آیا از کسی جز من در راه دین من می ترسید؟ (أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ) یعنی من شما را از شرّ شیاطین در دین خود بی تردید اگر با اخلاص نزدیک من شوید حفظ خواهم کرد پس به جای انس و جن از من بترسید که من شما را توان حفظ کامل از شرّ آنان دارم ولی جن و انس توان حفظ شما از عذاب من حتی به اندازه سر سوزنی ندارند.
از امام صادق (ع) در اصول کافی آمده است: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيد
مراد همان محدوده واصب الهی است که اگر مؤمن در آن قرار گیرد یعنی به یقین برسد، اگر شیطان إنس و جن از هر سمت به او حمله کند نمی تواند دین واصب الهی را از او بگیرد.
پس دین الهی، واصب و از حملات شیاطین دور شده است و در کتاب و حدیث قابل دریافت است و این دریافت برای رَاسخون فِی العِلم است که در آن دِرْعِ الْحَصِينَةِ الهی قرار دارند که بأساء و ضَراء و شدائد نمی تواند دین آنان را متزلزل باذن الله تعالی سازد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۳۸۴
🌟مَسّ:
به معنای نزدیکی طوری که دو شئ مثل یک شئ شوند.
قَالَتْ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا (۲۰_مریم)
از نزدیکی زن و مرد مَسّ نام برده شده است. إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ (۲۳۶_بقره)
طبق قرآن شیطان با انسان تمایل به مَسّ و نزدیکی پیدا می کند. إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ (۲۰۱_اعراف)
آیه دیگر تصریح می کند موفق به نزدیکی هم می شود.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ (۲۷۵_بقره)
پس شیطان انسان مَسّ شده را، چنانچه جنس مونث انسان با مذکرش مَسّ و نزدیکی می کند با او نزدیکی می کند. برای همین در روایت است کسی که شب را مست تا صبح شود باید غسل جنابت کند چون مورد نزدیکی شیاطین قرار گرفته و به نظر برخی، برخی جوش های صورت و دست و زگیل و... اثر نزدیکی اجنه با انسان می تواند باشد.
🌟خَبط:
به حالتی گویند که شیطان انسان را فراموشکار کرده و تعادل بدن او در ایستادن را از بین می برد. مانند راه رفتن کسی که زیاد مست کرده است او آن زمان طبق حدیث و کلام وحی در آغوش شیطان است.
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ (۲۴_آل عمران)
پس آتش انسان را در آغوش می کشد و خلقت جن از آتش است و از علایم در آغوش کشیدن اش فراموشی و حرارت زیاد در بدن است.
قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ (۹۷_طه)
کسی که در مَسّ شیطان باشد نزدیک شدن به او هم می تواند مَسّ شیطان بر همراه او داشته باشد. برای همین به شراب خوار حتی دادن سلام ممنوع است تا چه رسد به دست دادن....
شیطان پرستان برای کسانی که جدید وارد جمع شان می شوند خون رگ دست خود را پاره و خون نجس یکدیگر را به هم برای نشان اخوت می آمیزند که بالاترین مَسّ است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۳۸۵
🌟مَرَد:
به معنای لیز خوردن است. قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوارِيرَ (۴۴_نمل)
که مراد از مُمَرَّدٌ یعنی، بلوری و صاف و لغزنده بودن است. وَ إِنْ يَدْعُونَ إِلاَّ شَيْطاناً مَرِيداً (۱۱۷_نساء)
یعنی شیطانی که در وعده های خود به انسان می لغزد و در یک جای ثابت قرار نمی گیرد و با وعده های کذب انسان را از جایی به جای دیگر می کشاند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
کسانی که به دنبال نقشه گنج هستند اجنه یا همان شیاطین گنج را در زیر زمین جابجا می کنند و به همین دلیل می لغزند و آدرس ثابتی به یابنده گنج نمی دهند. بدبختی آن است وقتی قرآن گنج است و هر کس سمت آن برود گنج اش را به او و صد درصد جویندگان اش روی می کند ولی مردم سمت گنج هایی می روند که فقط به یک از صد نفر آنان روی می کند.
مٰاردین کسانی هستند که اهل نفاق اند و ثابت قول نبوده و همیشه اقوال خود جابجا می کنند. وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَی النِّفاقِ (۱۰۱_توبه)
چنانچه در زمین برفی زمین ثابت نیست و اگر در محلی ترمز زده شود چند متر طول می کشد تا تایر در زمین متوقف شد. کسانی که تحت نفوذ شیطان قرار دارند و هر لحظه قولی می دهند و تصمیمی می گیرند و ثابت قول و قدم نیستند؛ مانند زنی که از خانه شوهر فرار کرده و چون تحت امر شیطان است هر لحظه یک قول و قرار و تصمیمی برای برگشت به خانه به شوهرش مطرح می کند به چنین کسی مردّد و یا دو دل و صاحب تردید هم گفته می شود.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۳۸۶
🌟شعر:
در تهذیب الأحکام از رسول خدا (ص) آمده است که حضرت فرمودند: «اگر درون آدمی از چرک و خون پر شود بهتر از آن است که از شعر و غزل پر شود.»
پیشتر در تدبر شعر عرض کردیم که شعر از شیطان است و فرق آن با نظم تفصیل گردید. وقتی محمد علی باب را که ادعای باب علم علی و نبی بودن کرد در جلسه ای توسط نظام العلماء به چالش کشیده شد و هرچه از او در باب قرآن و حدیث و حتی شکیّات نماز سؤال کردند پاسخی نیافتند، پس از او معجزه اش را سؤال کردند. گفت: در یک روز هزار بیت شعر گفته است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
یکی از راه های نفوذ شیطان به انسان سرودن شعر و نوشتن سخنان مبهم و بی معناست. گاهی کسی را که شیطان قصد گمراهی و القاء عالم بودن به او دارد شب ها از خواب بر می خیزد و دفتری را بدون فکر از شعر و نوشته پر می سازد و شیطان که گوینده این اشعار و جملات است به او چنین القاء می کند که این اشعار پوچ قدرتی از جانب خدا بر توست و تو را نظری خاص نموده است. وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ (۲۲۴_شعراء)
او (محمد علی باب) نیز ادعا می کرد و می گفت: ای اصحاب ما! این روزگار، ایام فترت است و امروز تکالیف شرعیه یک باره ساقط شده و نماز و روزه و صلوات کاری عبث و بیهوده است.
اعتقاد به اعداد و بازی با آن برای اثبات یک حقیقتی که مراد بازیگر آن است یکی از ترفندهای شیطان است که در هیچ آیه و حدیث و روایتی دریافت حکمت و اسرار الهی از روی محاسبه اعداد ذکر نشده است، پس کسی که تابع حدیث ثقلین است باید از آن دور باشد و برای خود عدد سازی برای امری در دین ننماید.
یکی از ترفندهای شیطان در مذهب بابیّت استناد به اعداد است. آنان عدد نوزده را به استناد آیه عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ (۳۰ـ مدثر) عددی مقدس فرض کردند که محمد علی باب، ایام سال و ماه را براساس این عدد تقسیم بندی نموده است. اکثر رمّال ها و دعانویسان در نوشته های خود به اعداد استناد می کنند تا به نوعی رمز آلود بودن و غیبی بودن کار خود را به جاهلان نشان داده و آن ها را فریب دهند. استناد تقدس عدد نوزده، به نوزده حرف داشتن آیه "بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ" و نیز نوزده حرف داشتن پنج تن آل عباء (محمد علی فاطمه حسن و حسین) است. در حالی که محمد علی باب دوران فترت و بی اثر بودن نماز و روزه را مطرح می کند در دزدیدن اعتقاد در اینجا به عقاید شیعه و اسلامی متوسل می شود که این یک فریبکاری بسیار ماهرانه است.
پس از مرگ سید کاظم رشتی بنا به فرمان وی که ظهور امام زمان (عج) را نزدیک می دانست شاگردان خویش را به جستجوی شخص مقصود و به اصطلاح شمس حقیقت می فرستد. فرقه ای که جمع اضداد است به دنبال امام زمانی می فرستد که او هیچ نسبتی با کتاب خدا و اهل بیت علیهم السلام ندارد. عمده گروندگان به بابیّت از فرقه شیعه، شاگردان سید کاظم رشتی بودند که به علت فساد دربار قاجار معتقد بودند ظهور نزدیک است و در مجالس خود همه را به این امر تشویق می کرد برای همین در شیعه پیش بینی و دادن وعده ظهور عملی کذب و مدعی را کذاب باید خواند.
محمد علی باب کتاب قرآن را قبول نداشت و برای خود، قرآنی ترکیبی از آیات قرآن و برخی ادعیه من درآوردی ساخته بود که ابتدای کتاب خود هم برای مشابه کردن آن با قرآن آیه ای با حروف مقطعه قرار داده بود. پس یکی از ترفندهای گمراهان ادعای ناقص بودن کلام وحی است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_آفت_از_شیطان
شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (۳۶_زخرف)
یکی از ترفندهای شیطان برای این که همنشین کسی شود آن است همه کس را از او دور کند و تنها او را بگذارد. کسانی که تابع شیطان هستند پس از مدتی که شیطان قرین و همنشین آنان شد، آنان را به گوشه ای برده و خلوت نشین شان می سازد تا خود همیشه کنارش بنشیند.
مثالی می زنیم. همسر شما بدون علت از دست شما عصبانی است یا به خاطر کمک مالی اندکی که به مادر پیر فقیر خود می کنید از شما شاکی و دایم در حال پرخاش به شما یا غُر زدن است. در این حال شیطان یا اجنه ای در کنار او نشسته است پس اگر شما نزد او حتی برای طلب پوزش و با صدای آرام و تبسم بروید تا نزدیک او شدید، او بر خشم و صدای خود افزوده و شما را با دست از خودش دور خواهد کرد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
این به خاطر آن است اجنه و شیطانی که آن لحظه قرین و همنشین اوست وقتی شما نزدیک همسر خود می شوید در حقیقت نزدیک آن اجنه شده و بدن شما به وجود او می خورد و اذیت می شود پس شما را با خواطر شیطانی که به همسرتان می زند و او را به داد و بیداد وا می دارد، از نزد همسرتان دور می کند تا راحت همنشین او باشد.
اگر شما انسان مؤمنی باشید چون طبق قرآن مؤمن در سمت راست اش نوری از جانب خدا دارد و شیاطین از این نور گریزان هستند، دست راست خود را روی کتف راست همسر خود یا هر کسی که خواطر شیطانی قرار دارد قرار دهید، خواهید دید آن فرد دست شما را از روی کتف خود بر خواهد داشت و علنی خواهد گفت: که دست شما بر شانه او سنگینی می کرد....
حال به آیه بر می گردیم؛ شیطان برای قرین سازی بنده ای برای خودش او را به نافرمانی خدا وا می دارد، او را خسیس و بی رحم و پرخاشگر می کند تا تک تک اطرافیان را از اطراف او پراکنده سازد تا خود به راحتی و بدون وجود مزاحمی همنشین او شود.
برعکس کسی که در راه فرشته و خواطر ملکی است فرشته با توصیه او به صبر و بخشش و خوش اخلاقی و مهربانی و عفو... او را محبوب خدا و خلق خدا می سازد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۳۸۷
🌟نَزَغَ:
به معنای سیاه کردن می باشد که از ترفندهای شیطان برای گمراهی انسان است.
سیاه کردن به معنی رنگ کردن یک سطح با رنگ سیاه نیست، بلکه به معنی سیاهی و ظلمت ناشی از نبود نور، یا نبود نور در حدّ کفایت برای دید را گویند.
چنانچه وقتی ابرها بر روی هم در آسمان انباشته می شوند نور کمتری از خورشید ردّ می کنند پس هر اندازه نور کمتر ردّ شود ابر نزغ و سیاه تر دیده می شود.
مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ (۱۷_نجم)
یعنی هیچ نکته تاریکی در شب معراج از اسرار آفرینش و خلقت بر محمد ( ص) باقی نماند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
مراد از "زَاغَ الْبَصَر" این امر است چرا که چشم مکانیسم اش جستجو برای دیدن حتی در مکان تاریک است برای همین اگر مدتی در مکان مطلق تاریک بمانید در حالی که چشم های تان را باز گذاشته باشید دچار سرگیجه می شوید و اگر در مکانی کم نور چشم خود را باز بگذارید بعد از ساعتی دچار خواب آلودگی خواهید شد چون چشم از تلاشی که برای دیدن در آن تاریکی می کند خسته می شود و نیاز به استراحت می یابد برای همین مکان های کم نور بهترین مکان برای خواب هستند.
چشم انسان در روز در زیر آفتاب روشن هم به سیاهی می رود و آن زمانی است که مکانی بسیار دور را نگاه می کند که هر چند آن مکان روشن است ولی نورش به علت بُعد مسافت به چشم ما نمی رسد پس چشم دچار سیاهی شده و چیزی در آن مکان نمی بیند. "وَمَا طَغَىٰ" یعنی طغیان الهی نکرد و آنچه لازم و نیاز بود در شب معراج دید و در اسرار حق تعالی که غیر نیاز و نامربوط به او بود وارد نشد. چنان که جبرئیل امین هم در حد فاصلی از عرش الهی برای دور ماندن شهپرش از آتش، پرواز نکرد و برگشت پس و طَغی ننمود.
یوسف نبی بعد از رسیدن خانواده اش در مصر بر او می گوید: نَزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي (۱۰۰_یوسف)
یعنی شیطان بود که بین من و برادرانم را تاریک ساخت و آنان در این ظلمت و تاریکی بودند که اراده خدا را بر من برای پیامبر شدنم ندیدند و گمان کردند اگر مرا بکشند نبوت مد نظر الهی به آنان می رسد.
وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۲۰۰_اعراف)
یعنی وقتی شیطان خواست فضا را در باب کسی بر تو تاریک کند تا تو را گمراه سازد به خدا از شرّ او سریع پناه ببر تا خدا بر تو نوری برای دیدن و هدایت و دوری از گمراهی ببخشد. (مثال، تعیّر بسیار زیبا و مرتبط بر این امر است)
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند ۴۱۰
گویند: روزی خان قریه ای برای پسرش بساط عروسی گرفته بود که عالِم آن قریه زودتر از همه خانه برگشت. چون درب خانه گشود و بر حیاط وارد شد، در ورودی خانه دریافت که دزدی در حال جمع کردن اشیاء از منزل است.
با لحنی بلند گفت: بیا بیرون! و هر چه برداشته ای زمین بگذار، من درب خانه باز می گذارم که راحت ترک محل کنی. دقایقی گذشت و دزد با سرعت و دست خالی از منزل بیرون جست، طوری که در تاریکی شب در وسط کوچه بر زمین خورد.
عالِم خواست نزدیک رود تا بلندش کند و کمکی نماید یادش افتاد که او راضی نیست عالم نزدیک او شود و او را بشناسد پس قدری درنگ کرد تا کسی از سر کوچه بر کوچه وارد شد و عالم چون یقین کرد او کمک اش می کند سریع منزل رفت و درب خانه بست.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی