هدایت شده از محمد صدرایی
انتشار دوفصلنامه معرفت اخلاقی شماره36 ویژه صدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم
🔹به گزارش دبیرخانه صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم، در طی دوسال گذشته مقالات متعددی در رشته های مختلف دانشی و عملکردی تولید شده است. در این میان برخی از مقالات درباره معرفت اخلاقی در حوزه علمیه می باشد.
🔹دوفصلنامه علمی _ترویجی معرفت اخلاقی از موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره در شماره 36 خود مقالاتی به این موضوع اختصاص داده و در دسترس جامعه نخبگانی کشور قرار گرفت.
🔹برخی از مقالات این شماره:
-حوزه علمیه قم و دانشهای جدیدِ عرصه اخلاق در یک سده اخیر/سیداکبر حسینی قلعه بهمن
-عملکرد حوزه علمیه قم در حیطه اخلاق اجتماعی در یکصد سال اخیر/محمدجواد فلاح
-گونهشناسی گرایشهای دروس اخلاق در حوزة علیمة قم از بدو تأسیس تاکنون/ابوذر رجبی
-مراکز رسمی دانش اخلاق در یکصدسالة اخیر حوزة علمیة قم/هادی حسینخانی
🔹لینک نشریه
https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/
#معرفت
#معرفت_اخلاقی
#گونه_شناسی_تاثیرپذیری_اخلاق_حوزه_علمیه
#ویژه_صدمین_سال_بازتاسیس_حوزه_علمیه_قم
#دبیرخانه_صدمین_سال_حوزه
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
پرهیز از قول به غیر علم
در مسئلهی اخلاق، این نکته را هم عرض بکنم - این را بعداً میخواستم عرض کنم؛ چون میترسم وقت بگذرد، جلوتر عرض میکنم؛ زیرا جزو اساسیترین مسائل است - پرهیز از قول به غیر علم، از غیبت، از تهمت. من خواهش میکنم شما جوانهای عزیز به این مسئله اهتمام بورزید. همین طور که در زمینههای مختلف اهتمام به طهارت عملی دارید - به نماز اهتمام دارید، به روزه اهتمام دارید، به پرهیز از تعرضهای جنسی اهتمام دارید - به این مسئله هم اهتمام داشته باشید. اگر چنانچه ما چیزی را به کسی نسبت بدهیم که در او نیست، خب این میشود تهمت. اگر چنانچه چیزی را بگوئیم که به آن علم نداریم؛ مثلاً یک شایعه است - یک نفری یک حرفی را از قول یکی نقل میکند، ما هم همان را دوباره تکرار میکنیم - خب، این کمک کردن به شایعه است، این شایعهپردازی است؛ قول به غیر علم است. قول به غیر علم، خود قولش هم اشکال دارد، عمل کردن به آن امر غیر معلوم و بدون علم هم اشکال دارد؛ «و لا تقف ما لیس لک به علم». «لا تقف»، یعنی چیزی را که علم به آن نداری، دنبال نکن، دنبال نرو. دنبال کردن، هم در زمینهی عمل هست، هم در زمینهی گفتار هست. وقتی شما یک چیزی را گفتید که به آن علم ندارید، این هم اختفاء امری است که انسان به آن علم ندارد. لذا دنبالش میفرماید: «انّ السّمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولا».(۱)۱۳۹۱/۰۵/۱۶
۱. إسراء/ آیه ۳۶
وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا؛
از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.
#توسل #امیرالمومنین #سلوک
🔻اگر مردم در قيامت و لب حوض کوثر محضر اميرالمؤمنين علیه السلام ميرسند، انسان سعي كند همين جا برسد.
همين جا را براي ارتباط و پیوند قرار بدهد. همين جا تكليف را مشخص كند.
🔸معرفت يعني همين، سير يعني همين.
كاري كه ديگران ميخواهند تا قيامت معطل شوند؛ انسان همين جا تكليفش را مشخص كند؛ لذا نميشود سالک ارتباط با اميرالمؤمنين عليه السلام را در برنامه خود نبيند يا به صورت كلي بخواهد يك قضايايي را در نظر بگيرد؛ نه بايد وارد عبيدِ حضرت شد. بعد از این ارتباط حواله ها پشت سر هم مي رسد.
🔸 الان زمان، زمان امامت حضرت بقية اللّه روحي له الفداء است و زمان توسل و ارتباط با ایشان است ؛ ولي اگر انسان پيوند با اميرالمؤمنين علیه السلام خورد، تازه توسلاتش به حضرت بقية اللّه طعم مي دهد.
اگر واقعا كسي با اميرالمؤمنين علیه السلام پيوند خورد، حضرت هم برايش يك احترام ديگري قائل هستند. چون مثل دوست پدر مي شود که احترامش لازم است.
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
و تسلیت شهادت پیامبر رحمت و امام مجتبی صلوات الله علیهما و آل الرسول
از امام مجتبی صلوات الله علیه نقل شده که فرمودند:
يا بنَ آدمَ ، إنّكَ لم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِكَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ ، فَخُذْ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيكَ ؛ فإنّ المؤمنَ يَتَزوَّدُ ، و الكافِرَ يَتَمتَّعُ
* اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت به دنیا آمدی، پيوسته در راه ويران كردن [خانه ]عمرت قدم بر مى دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پيش دارى بهره برگير؛ زيرا كه مؤمن توشه بر مى دارد و كافر خوش مى گذراند.*
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۲ /۶ .
🏴🏴🏴
از فرمایشات رسول اکرم صلوات الله علیه که فرمودند:
«من عمل بما علم، رزقه الله علم ما لم یعلم»
هر کس به آنچه که آگاهی یافته عمل نماید، خداوند آگاهی به اموری را که نمی داند، روزی او میگرداند.
بحار الانوار : ج ۶۸، ص ۳۶۳
قال علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه:
«مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَاِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً»
هر کس نمی تواند کفاره ی گناهانش را بپردازد، بر محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستد زیرا صلوات گناهانش را کاملا از بین می برد.
عیون اخبارالرضا علیه السلام / ج1/ص294
گزارش تصویری
الحمدلله در ایام شادی اهل بیت علیهم السلام خصوصا آغاز تصدی ولایت و امامت آقا بقیة الله ارواحنافداه وبا شروع سال تحصیلی پیاده روی جمکران و جلسه انس و توسل در صحن با صفای مسجد مقدس جمکران.
الحمدلله..
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صَفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین
باسلام واحترام وادب و تحیات
میلاد سراسر نور نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله و علیه و آله و سلم و حضرت ابی عبدالله امام صادق علیه السلام بر شما محبان و پیروان واقعی مبارک باد.
‼️ #اطلاعیه
درسخارج اصول آیتالله محمود رجبی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ برگزار میگردد.
موضوع: روششناسی استنباط معرفت اخلاقی
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) | چهارشنبهها، بعد از نماز مغرب و عشا (به مدت یک ساعت و نیم)
یادآور میشود که غیر از ثبتنام در سامانه نجاح، به آدرس ذیل هم جهت ثبتنام مراجعه کنید.
https://mahmoodrajabi.ir/dars1403/
بر قله اخلاق
إِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمࣲ؛
بیگمان تو ای پیامبر، بر قله اخلاق جای داری( قلم/۴)
♦️پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم)
۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت.
۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد.
۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود.
۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او پیشی نگرفت.
۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد.
۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است.
۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد.
۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد.
۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با انگشت و چشم و ابرو.
۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود.
۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد.
۱۲- چون با کسي سخن مي گفت کاملاً برمي گشت و رو به او مي نشست.
۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست.
۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا.
۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن.
۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد.
۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد.
۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.
۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت.
۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد.
۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مؤاخذه نمي کرد.
۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد.
۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد.
۲۴-پاسخ به سؤالی را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
۲۵- چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمود « چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود: « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟»
۲۶-با فقرا بسیار نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد.
۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت.
۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود.
۲۹- بيش از همه صله رحم به جا مي آورد.
۳۰- به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد.
۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد.
۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر ميگفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند.
۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد.
۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد.
۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند.
۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد.
۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد.
۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود.
۳۹- هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت.
۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد.
۴۱-از بيماران را عيادت مي کرد اگرچه در دور افتاده ترين نقطه مدينه بود.
۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد.
۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد.
۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تأکید مي فرمود.
۴۵- در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است!
۴۶- ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد.
۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود.
۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد.
۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد.
۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد.
کانال سبک زندگی اهلی بیت(ع)
https://t.me/ahlbeyt110
هدایت شده از ناصر فلاحیان
...کاروان رفت؟؟
🔸مهندس عبدالباقی فرزند علامه طباطبایی، نقل می کند:
.
🔸هفت، هشت روز مانده به رحلت علامه، ایشان هیچ جوابی به هیچ کس نمی داد و سخن نمی گفت.
.
🔸فقط زیرلب زمزمه می کرد « لا اله الا الله! »
.
🔸حالات مرحوم علامه در اواخر عمر دگرگون شده و مراقبه ایشان شدید شده بود و کمتر تناول می کردند، و این بیت حافظ را می خواندند و یک ساعت می گریستند.
.
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی؟ ره زکه پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟
.
.
🔸همان روزهای آخر، کسی از ایشان پرسید: در چه مقامی هستید؟
فرموده بودند: مقام تکلم
.
🔸سائل ادامه داد: با چه کسی؟
فرموده بودند: با حق
.
@varesoon
با عنایت خداوند، جلسه دفاع پایان نامه سطح 3 جناب آقای سید احسان حسینی انجام شد و ایشان موفق شدند با نمره 18 (عالی) این مرحله را بگذرانند. به امید موفقیت دیگر دوستان