eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
540 دنبال‌کننده
270 عکس
32 ویدیو
5 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ضرورت و شرایط تحقیق و پژوهش در زمینه اخلاق اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱ ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📍در جمع دانش پژوهان سطح چهار مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد) 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚باسمه تعالی💚 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای علی‌اصغر اخوان دانش پژوه دورۀ هفتم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز عالی موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🌹با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برای عنوان آسیب‌های اخلاقی «روش‏های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی»، اثر محمد رضا قائمی مقدم است که توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. این کتاب به بررسی روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر آیات و روایات می‌پردازد و سعی دارد به روش‌هایی اشاره کند که در گزاره‌های دینی به گونه‌ای مورد نهی مستقیم قرار گرفته‌اند. بر این پایه در فصل اول تا هفتم به بررسی روش‌های نام‌گذاری نامناسب و القاب ناشایست، تبعیض و بی‌عدالتی، تحقیر و اهانت، مرا و جدل (بگو مگو) تضاد در گفتار و رفتار و در نهایت تنبیه می پردازد. در فصل هشتم کتاب، تأثیر به کارگیری این روش‌ها در شکل گیری خداپسندانه منفی در متربیان و فرزندان را بررسی می کند و در فصل پایانی از برخی عوامل به کارگیری این گونه روش‌ها از سوی او و مربیان سخن می گوید. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم طب و مجالست 🔷 در روايتى از آقا اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده: «لا تصحب الشرير فإن طبعك يسرق‏ من طبعه شراً و أنت لا تعلم‏؛ از مصاحبت با شرور بپرهيز؛ چون طبيعت تو از طبيعت او بدون اينكه بفهمى، سرقت می كند». 🔷 معلوم است كه سرقت طبع از طبع، به خصوصيات اخلاقى اختصاص ندارد؛ چون شايد طبع مورد نظر روايت، امرى اعمّ از نفسى و امور بدنى انسان باشد و طبق اين احتمال، معناى روايت اين است كه بدن و نفس دو فرد مجاور و مصاحب، در يكديگر تأثير می گذارد. 🔷 از اين رو، در چينش دانش‏ آموزان يك كلاس، بايد طبع بدنى آنها مدّ نظر باشد تا دو بدن غير معتدلِ موافق (مثلًا دو صفراوى) در كنار هم قرار نگيرند؛ چون اين مجاورت آن دو را از اعتدال دور می كند و در نتيجه، افكار و اخلاق و رفتار غير معتدلشان را تشديد می كند. به همين جهت، گاهى ديده می شود، دانش‏ آموزان كلاس، بسيار بی انضباط و شلوغ‏ اند و دانش‏ آموزان كلاس ديگر، خمود و كودن. پس چينش آنان بايد به گونه‏ اى باشد كه اعتدال را ايجاد كند؛ مثلًا اگر پنج صفراوى هست، پنج بلغمى هم باشد و اگر پنج سوداوى هست، پنج دموى هم باشد. البته علاوه بر محاسبه مزاج، محاسبه نفوس هم لازم است كه متصدى آن علم نجوم است. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ثمرات تخصصی اخلاق 🔷 ما ان شاء الله و به فضل الهي مي‌خواهيم بعد از اتمام يك دوره تخصصی اخلاق، برای اخلاق، تعريفی ارائه كنيم به اين معنا که آنچه نياز امروز جامعه و خود ماست را تبیین کنيم و ابزار علمي را كه مي‌توانيم به كار گیریم و استفاده كنيم، در روش‌هاي تربيتي‌‌مان دخيل كنيم؛ البته براي خودمان، نه براي ديگران؛ چرا که موجب توسعه‌ی ما می گردد و به ما شرح صدر مي‌دهد؛ لذا يكي از زواياي كار ما اصلاح ساختاري شخصيت ايماني، روحي، رواني و رشدي خود ماست، كه اين كار را نكرده‌ايم، و حال ما هستیم و صدها تأثیرپذیری منفي از جامعه، خانه، و عقب افتادگي‌هاي تربیتی و رشديمان. 🔷 زاویه‌ی دیگر کار ما، قرار دادن راهکارهای شخصيتي رشد در يك استاندارد تعريف شده، یعنی مطابق با موازين و مباني قرآن و معارف اهل بيت، و ارائه‌ی آن درقالب نسخه و درمان نامه می‌باشد، تا هر كسي خللي در رفتار و خُلقيات و مسائل ايماني‌اش پيش آمد، بتواند به اين درمان‌نامه مراجعه كند و استفا‌ده كند و بهره برد، و همه‌ی اين‌ها حاصل روايات است. 🔷 من عقيده ام این است كه حتي مجربات از امور تربيتي و روانشناختي در لطائف قرآن گنجانده شده و در روايات ما هم هست؛ اما بايد مستندسازي و بومي‌سازي شود. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶) حل مشکلات علمی آن عارف وارسته (ملا حسینقلی همدانی) در حل مشکلات و معضلات علمی از خداوند متعال مدد می‌جست و شاگردانش را به این شیوه توصیه می‌کرد. میرزا جواد آقا ملکی در این مورد می‌فرماید: «استادمان - ملا حسینقلی همدانی - به ما توصیه می‌فرمود که وقتی در مسائل علمی متحیر شدید و برایتان مشکلی پیش آمد، به خداوند ملتجی شده و به پیشگاه حضرتش تضرع نمایید و این برای ما به تجربه ثابت شده است.» ایشان در توضیح این مطلب می‌گوید: «سرّ اینکه تهجد و دعا، از اسباب تحصیل علم است، بدین علت می‌باشد؛ همان‌طور که در روایات بسیاری تصریح شده علم به کثرت تعلم نیست، بلکه نوری است که خداوند تعالی در قلب هر آن کس که بخواهد می‌افکند و تهجد نیز قلب را نورانی می‌گرداند و نور را در قلب مؤمن ثابت می نماید. ۷) وفات ملاحسینقلی در سفر زیارتی به کربلا در ۲۸ شعبان ۱۳۱۱ درگذشت و وی را در ایوان حجرۀ چهارم از صحن شریف دفن کردند. (تذکرة المتقین، ص۱۹۰)
💠باسمه تعالی💠 ✏️نکات جلسۀ دفاع 1400.12.8 📚موضوع: نشانگان، عوامل و راهکارهای درمان راحت‌طلبی در تربیت نوجوان با تأکید بر معارف اسلامی 1. کار منظم و مرتب است؛ 2. پایان نامه نباید غلط‌های املایی داشته باشد؛ 3. پایان‌نامه باید ویراستاری و صفحه آرایی شده باشد؛ 4. عنوان فصل‌ها باید در صفحه‌ای جداگانه باشد؛ 5. صفحه اول هر فصل باید از خط پنجم صفحه آغاز شود؛ 6. پاورقی ها باید وحدت رویه داشته باشد و بعد از شماره‌اش نقطه بیاید؛ 7. اهداف بیان شده در بخش کلیات، باید کاملا با موضوع مرتبط باشد؛ 8. پیشینه باید طبق تاریخ نوشته از قدیم به جدید چیده شود؛ 9. در پیشینه باید نوآوری پایان‌نامه و وجه تمایز آن با نوشته‌های دیگر بیان شود؛ 10. پایان هر فصل، جمع‌بندی کوتاهی آورده شود؛ 11. در دسته‌بندی تیترها از کلان به خرد تناسب‌ها رعایت شود؛ مثلا فردی‌ها باهم و اجتماعی‌ها با هم آورده شود؛ 12. دسته‌بندی‌ها بی‌ربط با موضوع یا محتوا نباشد؛ 13. در بخش جمع‌بندی پایانی واقعاً جمع‌بندی و نتیجه‌گیری صورت گیرد. 🤲🏻با آرزوی موفقیت برای دوستان مجموعه🤲🏻
💠باسمه تعالی💠 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای عباس منصوریه دانش پژوه دورۀ پنجم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🍁🌺🍁🌺 با آرزوی سالی شاد و پر از توفیقات علمی و معنوی برای همۀ دوستان پایان‌نامه‌نویس📒📕📚📒📕📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب «درآمدی بر روان‎شناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی» به قلم محمد صادق شجاعی است که توسط موسسه فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است. در این اثر، نویسنده به بررسی موضوع تنظیم رفتار در متون و منابع دینی پرداخته و رویکرد جدیدی را در عرصه پژوهش های روان شناسی دینی پایه ریزی کرده است. این کتاب، شامل چهار بخش کلّی است و هر بخش، فصل های مرتبط با موضوع را در بردارد. چهار بخش اصلی کتاب عبارت اند از: ۱. کلیات و مفهوم شناسی؛ ۲. مبانی نظری تنظیم رفتار در معارف اسلامی؛ ۳. اصول و قواعد تنظیم رفتار؛ ۴. تقوای عاقلانه، الگوی دینی تنظیم رفتار. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علت تأکید بر مکتب نجف تأکید بر مكتب نجف، به این خاطر است که هر كاری الگو مي‌خواهد، و در اين معاني و معارف سلوك و معنويت، بهترين الگوها در اين نحله بوده‌اند؛ علاوه بر مرحوم قاضي، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، خودش يك دريا بوده است؛ هم فاضل، هم اهل معنا، و هم اهل قلم. شما این بزرگوار را با يك دوره كتابهاي بسيار ارزشمند و مفيدش در اختیار داريد، که گويا كار هم نشده است. مرحوم كمپاني در نامه‌ای به ايشان، تقاضا مي‌كند، از مواعظ و توصیه های اساتيدشان، مطالبی را بنویسند، و آن بزرگوار نیز برخی از سفارشات استادشان را مکتوب می نمایند. روش مكتب نجف در كتب مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي شفاف است، و بيشتر می توان با این روش آشنا شد. غير از این بزرگوار، استادشان مرحوم ملاحسينقلي همداني است، که ايشان سيصد نفر شاگرد داشته كه همه‌ی این سیصد نفر از فضلا و غالباً از شاگردان شيخ اعظم ( شيخ انصاري ) بوده اند؛ لکن اولويتشان اخلاق بوده است، و در اخلاق، تأليفات و مطالب بسيار مفيد داشتند. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
‌ ‌ 💠 پذیرش سطح۲ (کارشناسی) مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری 👤 ویژه طلاب پایه ۷ به بالا 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاقی: @AkhlaqHad ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار مکتوب از بزرگان مکتب نجف ملاحسينقلي همداني، سيصد نفر شاگرد داشته كه همه این سیصد نفر از فضلا و غالباً از شاگردان شيخ اعظم (شيخ انصاري) بوده اند؛ لکن اولويتشان اخلاق بوده است، و در اخلاق تاليفات و مطالب بسيار مفيد داشتند. اما آنقدر حوزه ها دچار فقر بود كه خيلي از اين بزرگان، كتابهاي خود را در كمال غربت و تنهایی در گوشه حجره ها در نجف مي‌نوشتند، به طوری که برخی از آنها يك عمري رساله داشتند؛ اما پولی برای چاپ آن نداشتند. فكر مي‌كنم اخیراً مدرسه شوشتري ها را در نجف خراب كردند، كنارش منزل مرحوم كاشف الغطاء بزرگ بود. می خواستند خانه را براي توسعه حرم اميرالمومنين (علیه السلام) خراب کنند، که با يك ديواري برخورد مي كنند، وقتی آن را خراب كردند، ديدند يك اتاق پر از كتاب خطي است. معلوم شد در آن زمان، وقتی که خبر حمله عثماني ها یا گروهي ديگر به نجف می رسد، براي اينكه دشمن اين کتابها را از بين نبرد، همه آقايان كتابها و دست نوشته‌هاي خود را نزد مرجع بزرگوار شيعه، مرحوم كاشف الغطاء، آوردند و در اين اتاق چيدند و جلویش را ديوار كشيدند كه دشمن متوجه نشود. و اینگونه يكي از گنجينه‌هاي كتب خطي شيعه کشف شد، که مشغول عكس برداري و کارهای تخصصی بر روی آنها هستند؛ بنابراین ما كتب بسيار مفيدي در اين باب داريم. مرحوم ملاحسينقلي همداني و شاگردانش، بهترين مطالب ناب معرفتي را در باب حكمت عملي؛ نسبت به ابعاد و زواياي خود شناسي در قالب و سبك مكتب نجف نه مطالب نظري و فلسفي صِرف، داشته اند. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱_معرفی اجمالی 🔷 اواسط قرن ۱۳ق. در خانواده‌ای هاشمی‌تبار، به نام سید ابراهیم موسوی تهرانی، در شهر کربلا، کودکی دیده به جهان گشود که نام احمد را برایش برگزیدند. 🔷 خاندان پدری سید احمد اصالتاً اهل تهران بوده‌اند؛ اما پدرش برای تحصیل معارف دین و بهره‌مندی از محضر بزرگان دانش، از دیار خویش به شهر کربلا، که یکی از مراکز علمی‌ شیعه بود، هجرت نمود، و در جوار مرقد حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) به فراگیری آموزه‌های دینی پرداخت. 🔷 به همین علت فرزندش، سید احمد، به سید احمد کربلایی تهرانی شهرت یافت. در پاره‌ای نوشته‌ها، عنوان حائری را به نامش افزوده‌اند. از آن جا که‌ این عالم بزرگوار، در هنگام عبادت و نیایش، بسیار گریه می‌کرد، به «بکاء» هم معروف شده است و گویا یکی از چشمان او، بر اثر بیماری، نابینا شد؛ از‌ این‌رو به «واحد العین» هم نامیده شده است. 🔷 با جستجویی که در منابع زندگی‌نامه‌ این عارف فرزانه انجام شد، تاریخ دقیق ولادت او به دست نیامد؛ ولی از مجموع اخبار گردآوری شده در مورد شرح‌حال او می‌توان حدس زد که پس از نیمه دوم قرن سیزدهم تولد یافته است. (طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص ۸۷) @akhlaqhad