eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
596 دنبال‌کننده
360 عکس
40 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱_معرفی اجمالی 🔷 اواسط قرن ۱۳ق. در خانواده‌ای هاشمی‌تبار، به نام سید ابراهیم موسوی تهرانی، در شهر کربلا، کودکی دیده به جهان گشود که نام احمد را برایش برگزیدند. 🔷 خاندان پدری سید احمد اصالتاً اهل تهران بوده‌اند؛ اما پدرش برای تحصیل معارف دین و بهره‌مندی از محضر بزرگان دانش، از دیار خویش به شهر کربلا، که یکی از مراکز علمی‌ شیعه بود، هجرت نمود، و در جوار مرقد حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) به فراگیری آموزه‌های دینی پرداخت. 🔷 به همین علت فرزندش، سید احمد، به سید احمد کربلایی تهرانی شهرت یافت. در پاره‌ای نوشته‌ها، عنوان حائری را به نامش افزوده‌اند. از آن جا که‌ این عالم بزرگوار، در هنگام عبادت و نیایش، بسیار گریه می‌کرد، به «بکاء» هم معروف شده است و گویا یکی از چشمان او، بر اثر بیماری، نابینا شد؛ از‌ این‌رو به «واحد العین» هم نامیده شده است. 🔷 با جستجویی که در منابع زندگی‌نامه‌ این عارف فرزانه انجام شد، تاریخ دقیق ولادت او به دست نیامد؛ ولی از مجموع اخبار گردآوری شده در مورد شرح‌حال او می‌توان حدس زد که پس از نیمه دوم قرن سیزدهم تولد یافته است. (طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص ۸۷) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️مقایسه انواع و صورت‌های شک‌گرایی و پوچ‌گرایی اخلاقی نویسندگان: / چکیده: این پرسش قابل طرح است که شک‌گرایان اخلاقی دقیقاً در چه مفهوم یا واقعیتی تردید می‌کنند و آیا پوچ‌گرایان اخلاقی همان مفهوم یا واقعیت را انکار می‌کنند یا مفهوم یا واقعیت متفاوتی را در نظر دارند. در این مقاله با مروری نسبتاً تفصیلی در انواع و صورت‌های گوناگونان شک‌گرایی و پوچ‌گرایی، سعی می‌شود مقایسه یا گفتگویی فرضی میان انواع و صورت‌های شک‌گرایی و پوچ‌گرایی درباره مفهوم یا واقعیتی که آن را مبهم یا پوچ می‌انگارند، ارائه شود. از این رو با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی بدون داوری راجع به درستی یا نادرستی مدعیات مطرح در انواع شک‌گرایی و پوچ‌گرایی، این نتیجه دنبال می‌شود که چگونه شک‌گرایی اخلاقی در مقام مواجهه و گفتگو با انواع پوچ‌گرایی و ناشناخت‌گرایی اخلاقی می‌تواند دستخوش تغییر در پیش‌فرض‌ها و چارچوب‌های نظری شود. این تغییر به گونه‌ای است که شکل مفهوم یا واقعیتی که شک‌گرایی در آن شک و تردید روا می‌دارد را نیز دگرگون می‌کند. متن کامل👇 http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510037 کلیدواژه‌ها: 💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالک الی الله برای رسیدن به هدفِ خود به لوازمی نیازمند است و جوع از ابزارهای مهم‌ سیروسلوک است؛ زیرا تمامی فواید ریاضت را نصیب سالک می‌کند. نگارنده بر آن بوده تا دیدگاه‌های گوناگون دربارۀ حد و اندازه گرسنگی را بررسی کند، و با میزان قراردادن روایات و سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم، حد مطلوب جوع را مشخص نماید؛ چراکه بر این باور است که سالک زمانی به فواید گرسنگی می‌رسد که حد و شرایط آن را رعایت کند و دچار افراط و تفریط نشود. وی از جمله فواید دنیوی جوع را سلامت جسم معرفی می نماید، که در صورت افراط، نه تنها جسم سالک، سالم نمی‌ماند و به انواع مریضی‌ها دچار می‌شود، بلکه نتایج معنوی گرسنگی؛ یعنی رقت و صفای دل، حکمت، تهجد، کم‌شدن شهوت و امیال نفسانی نیز به دست نخواهد آمد. ازسویی تفریطِ در جوع نیز ضررهای دنیوی و اخروی بسیاری دارد؛ مثل نارسایی خون، زخم معده، خواب زیاد، تنبلی در عبادت، قساوت و هیجان شهوت. بنابراین سالک در صورتِ افراط یا تفریط به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسد و ناچار باید اندازۀ آن را رعایت نماید. طبق روایات و سنت نبوی صلی الله علیه وآله وسلم اندازۀ گرسنگی آن است که فرد تا گرسنه نشده غذا نخورد و پیش از سیری از غذا دست بکشد و در صورتی که بخواهد از گرسنگی اختیاری به مدت طولانی استفاده کند باید طبق شریعت، روزه بگیرد. کلیدواژه: جوع، گرسنگی، کم‌خوری، سالک، سیروسلوک. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تعلیم و تربیت اسلامی یکی از ، «تعلیم و تربیت اسلامی» است. هدف از این درس، آشنایی دانش‌پژوهان با مهم‏ترین اصول، ساحت‌ها و روش‏های تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است. سرفصل‌های این درس در چهار محور ارائه شده است: 1. اصول تربیت اسلامی: (تدریجی بودن؛ تأثیر ظاهر بر باطن، همه جانبه نگری، اعتدال) 2. روش‏های تربیت اسلامی: (تشویق و تنبیه، پرورش عقلانی، روش الگوسازی، مراقبه و تکرار و تمرین) 3. مراحل تربیت اسلامی: (اسلام و ایمان و احسان، اسلام و ایمان و تقوا و یقین) 4. ساحت‏های تربیت در اسلام: (اعتقادی، عبادی، اخلاقی، عقلانی، اجتماعی، خانوادگی، تربیت جنسی، تربیت بدنی) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طبیب یکی از ارکان سه‌گانه حفظ جامعه ادامه قبل... از آنچه گفته شد، مى‏توان حدس زد كه چرا امام صادق عليه السلام در حديثى طبيب را يكى از اركان سه‏گانه حفظ جامعه مى‏دانند و مى‏فرمايند: «لا يَستَغْني أهلُ كلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ يُفزَعُ إليهِم في أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فإن عَدِموا ذلكَ كانوا هَمَجا: فَقيهٌ عالِمٌ وَرِعٌ و أميرٌ خَيّرٌ مُطاعٌ و طبيبٌ بَصيرٌ ثِقةٌ؛ اهل هر شهرى از سه طائفه بى‏نياز نيستند تا در امر دنيا و آخرت به آنها مراجعه كنند و اگر فاقد اينها باشند، دچار آشفتگى در امور و بى‏تدبيرى و بى‏سياستى مى‏شوند: يكى فقيه متبحّر و پرهيزكار است، يكى حاكمِ پرخيرِ اطاعت شده است، و ديگرى طبيب آگاه و ماهر و مورد اطمينان است». بنابراين دانشى كه طبيب دارد، قابليت استخراج برنامه در زمينه‏هاى مختلف را دارد. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علت تأکید مقام معظم رهبری بر مکتب نجف 🔷 اين جمله‌ي اخير مقام معظم رهبری درباره‌ی مكتب نجف و سوق دادن حوزه به اين مسیر، حاصل نبوغ فكري و تجربه‌ی اين بزرگوار است. با اين كه خودشان اهل مشهد هستند و در آنجا بوده‌اند و اكابر مشهد را مي‌شناسند، بين اين مكتب ها، مكتب نجف را معرفي مي‌كنند، چرا که اين مجموعه، از مكتب ها و مجموعه های دیگر متمايز است. @akhlaqhad (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)