eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
548 دنبال‌کننده
264 عکس
27 ویدیو
5 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲- تحصیلات از آن‌جا که حوزه نجف از دیربار از اعتبار و شهرت جهانی برخوردار بود و خاستگاه برجسته‌ترین استادان علوم معقول و علوم منقول به شمار می‌رفت، لذا سید احمد برای تکمیل تحصیلاتش به‌ این حوزه هجرت نمود. حوزه‌های درسی نجف از رونق و جاذبه ویژه‌ای برخوردار بود سید احمد به سوی‌ این حوزه شتافت. البته اطلاعی از سال ورود او به حوزه نجف در دست نیست؛ اما با توجه به سن وی می‌شود گفت: در اواخر سال ۱۳۰۰ق به نجف هجرت نموده است. بعد از ورود به حوزه نجف، با تلاش روزافزون به تحصیل پرداخت. وی سطوح عالیه و دروس خارج فقه و اصول را از محضر بزرگان آن دیار، فرا گرفت و بهره‌های فراوانی کسب نمود و به درجه اجتهاد رسید. سید احمد در کنار تحصیل برای جمعی از طلاب به تدریس پرداخت. (اعیان الشیعه، ج ۲، ص۴۷۲) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ راهکارهای نفی خواطر در آیات و روایات نویسنده: چکیده: خواطر آن افکاری است که بر قلب عارض می‌شود و گاهی ناپسند است و به شر دعوت می‌کند و گاهی پسندیده است و به خیر دعوت کند و به اقسام ربانی، ملکی، نفسانی و شیطانی تقسیم می‌شود. همچنین عواملی مانند شیطان، صفات اکتسابی فرد و محیط، در ایجاد نوع این خطورات مؤثر است. خواطر منفی به دلیل ترغیب انسان به افکار، اعتقادات و رفتار ناپسند، از موانع بزرگ سعادت بشر در دنیا و آخرت است. اهمیت و ضرورت نفی خواطر از جهات گوناگون شایان گفت‌وگوست؛ ازجمله اینکه نداشتن خواطر در انسان موجب آرامش روانی خواهد شد چراکه وقتی ذهن انسان پیوسته درگیر مسائل گوناگون نباشد و به گونه ای تربیت شده باشد که بتواند خود را از ورود افکار و خواطر ناخواسته حفظ کند آرام می‌شود و نتیجۀ این آرامش در اعمال عبادی مانند نماز به صورت توجه در نماز و حتی مسائل دنیایی او مانند تمرکز درمطالعه بروز خواهد کرد. افزون براین برخی از عرفا خواطر را از موانع مهم سلوک می‌دانند که اهمیت رفع آن و ضرورت دانستن راهکارهای رهایی از آن برای طالبان تقرب به خدا و سالکان کوی دوست پوشیده نیست. در این نوشتار به بیان و تحلیل راهکارهای موجود در آیات و روایات پرداخته شده و پس از تبیین مفاهیمی چون خواطر و انواع آن، نفی‌خواطر و وسوسه؛ راهکارهای درمانی دفع و رفع خطورات منفی، ارائه شده است. متن کامل👇 http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510040 کلیدواژه‌ها: 💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوند انسان را برتر از سایر مخلوقات آفرید و مسیر هدایت به مبدأ هستی را برای او هموار ساخت تا به مقام بلند خلیفة الهی دست یابد و برای رسیدن به این هدف، قلبی به این موجود خاکی عطا نمود و آن را حرم خویش قرار داد و با همۀ عظمتش در قلبِ حیات‌یافته با ایمان، جای گرفت. احیای قلوب و تلاش برای رشد آن، ازجمله وظایف و رسالت‌های مهم فرستادگان الهی بوده است و امروز⁦ نیز این رسالت به دست بزرگان اخلاق پابرجاست؛ چراکه کسب قلب سلیم و دست‌یابی به حیات طیبه در مسیر سیروسلوک بسیار مؤثر است. داشتن قلبی حیات‌یافته، مقدمه‏ای برای هدایت است و سالکی که در این مسیر گام نهاده، بی‌تردید به قلبی پاک و صدری گشاده نیازمند است. خالق انسان، شناختی همه‌جانبه از وی دارد و کتاب نوربخش قرآن و کلام حیات‌بخش اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، را در مسیر هدایت بشر قرار داد؛ ازاین‌رو سزاوار می‏نمود که موضوع حیات و موت قلب را از منظر آیات و روایات بررسی کنیم و انواع، اوصاف و حالات قلوب در آیات و روایات را بیان نماییم. بررسی عوامل و همچنین آثار حیات و موت قلب در آیات و روایات، ما را هر چه بیشتر به حیات طیبه قلب نزدیک و از تاریکی و ضلالت موت قلب دور می‏گرداند. کلید واژه: ، ، ، ، .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 کتاب «سیره تربیتی پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه‎وآله و اهل بیت علیهم‎السلام» اثری پژوهشی از حجج اسلام محمد داوودی و سید علی حسینی زاده، تحت اشراف آیت الله اعرافی است که در قالب چهار جلد در ذیل عناوینی همچون تربیت فرزند، تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی و تربیت علمی، به بررسی و تبیین اصول و روش‌های تربیتی نهفته در سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام می‌پردازد. 🔷 این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به جامعه علمی ارائه گردیده است. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار تربیتی اخلاقی طب علم طب و فهم روايات‏ 🔷 بر اهل انس با روايات پوشيده نيست كه برداشت از روايات، براى همه يك‏سان نيست. فهم عوام از روايات، سطحى و عاميانه است، خواص هم برداشتى عميق‏تر دارند و خواصِ از خواص هم برداشتى عميق‏تر و بيشتر. 🔷 هر فهمى، يكى از آفاق معنا را نشان مى‏دهد و هر مرتبه از درك، در مرتبه خودش صحيح است، اما آنچه فهم انسان را ارتقا مى‏دهد، دو چيز است: يكى باز شدن افق درك باطنى و نفسى كه حاصل عمل است و ديگرى بازشدن افق درك آفاقى و نظرى كه از علم حاصل مى‏شود: «سنريهم آياتنا في الآفاق و في انفسهم‏». 🔷 علم طب از علومى است كه افق درك نظرى انسان را باز مى‏كند و انسان را به فهم عميق‏تر روايات اهل‏بيت عليهم السلام قادر مى‏سازد؛ چون كليات علم طب، نوعى جهان‏بينى است و از اين‏رو، طبيب داراى بينشى خاص مى‏شود و چون اصول علم طب مورد امضاى اهل‏بيت عليهم السلام قرار گرفته، اين نوع بينش مى‏تواند شارح بسيارى از روايات باشد. پس انسان آگاه به اين علم، به فهم عميق‏ترى از ملاكات و مناطات و حكم موجود در روايات قادر است. ادامه دارد... @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اشاره به مکاتب اخلاقی مشهد، تهران و اصفهان 🔹 شما در ايران با مكتب هاي مختلفي برخورد مي‌كنيد، مرحوم ميرزا مهدي اصفهاني در مشهد داراي سبك و روشي خاص براي خودشان بودند. او در مجموع مرد بزرگ و با جلالت قدری بود، اما نظراتش با دیگر مكتب ها متفاوت است. من خدمت بعضي از اكابر اين مكتب رسيده ام؛ اخیرا آقاي محمد رضا حكيمي كه صاحب مذهب تفكيك است، كتابي را درباره‌ی این مكتب (مكتب مشهد) نوشته‌اند و يك جمع بندي بين الگوهاي مكتب مشهد كرده اند. يك شب در منزل جناب آقاي مروي در تهران بوديم، که آقاي حكيمي هم تشریف آوردند و ایشان تا دير وقت در این باره صحبت ‌كردند. 🔸 مكتب هاي ديگر نیز بوده اند، مثل مرحوم شاه‌آبادي و بزرگان ديگر در تهران. قدرشناسي حضرت امام به آن بزرگوار بسیار زياد بود، استاد بزرگوارشان آن مقدار در نظرشان عزيز و محترم بوده‌ است که در بعضي از نوشته‌جات و كتب امام بعد از اسم مرحوم شاه آبادي، عبارت «روحي ‌فداه» را آورده اند. اما اين مسئله جاي خود را دارد و معرفي يك نحله به عنوان اسطوره و الگو مسئله‌ای جداست. شنيده‌ام که حضرت امام، اواخر عمر مبارکشان جمله‌ای به این مضمون فرموده اند: من خيلي ناراحتم كه در نجف، نتوانستم بیشتر به محضر آقاي قاضي برسم. 🔹 در اصفهان هم مرحوم كاشي، و مرحوم جهانگيرخان قشقايي، روشی و نحله‌ی خاصي داشته اند؛ اما با وجود این نحله‌ها، هيچ نحله‌اي مانند نحله‌ی نجف، مطالبي اینچنین به صورت مكتوب و مدون ندارد. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ - استادان 🔹 سید احمد، فقه و اصول را از محضر مجتهدان بزرگی چون: میرزا محمد حسن شیرازی، معروف به میرزای بزرگ (صاحب فتوای تحریم تنباکو)، علامه بزرگوار میرزا حسین خلیلی تهرانی، میرزا حبیب‌الله رشتی و آخوند خراسانی بهره برد و در‌ این علوم تبحری تمام و کمال یافت. 🔸 سید احمد به آموختن دانش‌های ظاهری و نقلی بسنده نکرد؛ بلکه پس از فراگیری کتاب تشریع، به مطالعه کتاب تکوین به‌ویژه «نفس» پرداخت. وی برای رسیدن به‌ این منزلت، سر بر آستان، ملا حسینقلی همدانی نهاد.‌ این استاد کارآزموده آن‌چنان اخگری بر جان او افکند که شعله وجودش لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر شد و به مقامی‌ رسید که، آقا بزرگ تهرانی درباره‌اش می‌گوید: او یگانه دوران بود. (اعیان الشیعه، ج ۲، ص ۴۷۲) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️سیاست و اخلاق فضیلت: مقایسه اسلام، لیبرالیسم و جماعت گرایی نویسنده: چکیده: سیاست و اخلاق در سه مکتب اسلام (به عنوان کامل ترین دین الهی)، لیبرالیسم (به عنوان مکتب غالب در جهان مدرن) و جماعت گرایی (به عنوان مهمترین مکتب ناقد جماعت گرایی) به سه شکل متفاوت تبیین می شود. تفاوت اساسی دو مکتب اخیر با اسلام آن است که مکتب اسلام با سکولاریسم مرزبندی دارد، در حالی که این دو سکولاریسم را به عنوان یکی از ارکان رکین خود پذیرفته اند. در عین حال، به نظر می رسد اسلام و جماعت گرایی در برخورداری از اخلاق فضیلت و در نقدهای خود نسبت به رابطه سیاست و اخلاق از دیدگاه لیبرالیسم مرزهای مشترکی داشته باشند. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود: تکیه بر «جماعت» (که با جامعه تفاوت دارد)، فضیلت گرایی، تقدم خیر بر حق، امکان رجوع به دین (که در اسلام با سکولاریسم ناسازگار به نظر می رسد، اما در جماعت گرایی با آن سازگار است)،امکان غنی کردن اخلاق و حقوق بشر، خاص گرایی (در حقوق مثبت) و جهانشمول گرایی (در حقوق منفی)، تأکید بر سنت و فرهنگ، نسبی گرایی محدود (بر خلاف پست مدرنیسم)، و نگاه نقادانه به تجدد. متن کامل👇 http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510041 کلیدواژه‌ها: ، ، ، ، ، . 💠 @AkhlaqHad
‌ ‌ 💠 پذیرش سطح۲ (کارشناسی) مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری 👤 ویژه طلاب پایه ۷ به بالا 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاقی: @AkhlaqHad ‌ ‌ ‌ ‌
👆🏻 مهلت ثبت نام تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹از جمله کتاب‌های خوب در حوزه تعلیم و تربیت، کتاب «تعلیم و تربیت و مراحل آن» اثر آقای غلامحسین شكوهی است که انتشارات آستان قدس رضوی آن را منتشر کرده است. 🔸در این کتاب ضمن توضیح و تبیین مفاهیم تعلیم و تربیت، به سیر تدریجی و مرحله‌ای یا گام به گام تربیت پرداخته است. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه قبل ... 🔹 گذشته از اين، هزاران روايت طبى در مجامع روايى ما هست كه فقط در يك مجموعه 2056 روايت طبى جمع‏ آورى شده كه به حتم، روايات اين باب؛ بيش از اين است. 🔸 معلوم است كه فهم روايات طبى، براى كسى ميسّر است كه متخصص در اين رشته باشد. يادگيرى علم طب ما را قادر بر فهم صحيح روايات مربوط به اين دانش مى‏كند و حتى مى‏توانيم با تدوين اين روايات، اصول طب و درمان را از آنها استخراج كنيم و به سؤالاتى كه در اين زمينه وجود دارد، پاسخ دهيم. 🔹 شيوه‏ اى كه شيخ مفيد و شيخ طوسى در علم فقه، در پيش‏ گرفتند. همان گونه كه روايات فقهى، عام و خاص، و مطلق و مقيد دارد، روايات طبى نيز چنين است. جمع‏ آورى اين روايات باعث مى‏شود تا با ديدن يك روايت، نتيجه نهايى گرفته نشود. 🔸 در اينجا نيز اين متخصص در طب است كه مى‏تواند حكم طبى را از مجموعه روايات يك موضوع، استنباط و استخراج كند؛ همان‏گونه كه فقيه، احكام فقهى را از مجموعه روايات استنباط مى‏كند. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دو شاخصه نحله نجف اين نحله به جهات متعدد ممتاز است؛ 🔹اول اینکه؛ نحله نجف يك گروه با یک برنامه مدون، دارای قوانين سلوك عملي اخلاق، تهذيب و معنويت هستند. 🔹دوم اینکه؛ الگوها و استوانه هاي قوی و متعددي دارند، که در جاي ديگر نيست، چرا که در حوزه و در عالي ترين مراتب و درجات اخلاق بوده اند. سير انسان شناسي عملي را تا قله تعريف كرده اند، به خصوص اینکه همه این تعاريف و مسائل، به قرآن و سنت و روايات و سيره اهل بيت عليهم السلام و حواريون آن ذوات مقدس مستند است. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا