#استاد_سلطانی
آثار طبيعت و مزاج
باب اول: طبيعت
«ضرورت بحث از طبيعت»
🔹 يكى از امور بدنى بسيار مؤثر در اخلاق و رفتار انسان كه در كتب طب و طبيعيات مطرح شده، «طبيعت» است. طبيعت و طباع بدن از مبادى كليدى مؤثر در بدن انسان و نفس انسان است.
🔹طبيعت بدن و نفس بر يكديگر تأثير مىگذارند. هم نفس مؤثر در طبيعت است و با استخدام طبيعت، امور بدنى را تدبير مىكند و هم طبيعت، مؤثر در نفس است و اقتضائات خود را به نفس تحميل مىكند كه در اصطلاح اهل سلوك از آن تعبير مىشود به حكومت نفس بر طبع و حكومت طبع بر نفس.
ادامه دارد...
@akhlaqhad
💠 عظمت علمی معنوی ملا حسینقلی همدانی
🔹در شرح حال مرحوم ملاحسينقلي همداني آمده است؛ بعد از رحلت شيخ اعظم (شيخ انصاري)، ایشان دنباله درس را شروع كردند و مدتي براي همان شاگردان شيخ تدريس ميكردند تا اینکه سيد علي شوشتري به ايشان پيغام داد: شما وظيفه ديگري دارید.
🔹از آن پس، وارد بخش اخلاق شدند، و خودشان را از تدریس فقه کنار كشيدند. در فضل و قوت و معنويتش، همین بس که سيصد نفر از فضلای آن زمان كه غالبا از شاگردان جناب شيخ بودند، در جلسات اخلاق ایشان شركت ميكردند، و او گزيده ترين افراد را می پذيرفت، بعضي از علماي لبنان از شاگردان ایشان بوده اند و كتب خاصی دارند.
🔹نقل شده است که شبهاي چهارشنبه جلسهاي داشته که عمق آثار تربيتي، معنوي و اخلاقي در نفوس كساني كه به محضرش ميآمدند، محسوس بوده است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
✍️ بررسی مهم ترین عوامل رفتار اخلاقی فرد در سازمان از منظر اسلامی
نویسندگان: محمدتقی اسلامی / مهدی فصیحی
چکیده
امروزه مباحث مربوط به تصمیمگیری و تصمیم سازی در اخلاق سازمانی مورد توجه جدی قرار گرفته است به این دلیل که تصمیمگیریهای سازمانها همواره با حسّاسیتّهای اخلاقی خاصی همراه بوده است. افراد در سازمانها نقشهای چندگانهای دارند که همین نقشها رفتار سازمانی را به لحاظ اخلاقی با چالشهایی مواجه میکند. از این رو محققان اخلاق سازمانی همواره به دنبال شناسایی و مدل پردازی در باره عوامل رفتار اخلاقی فرد در سازمان بودهاند و مدلهای گوناگونی را نیز ارائه نمودهاند. هدف این مقاله ارائه مدلی برای تبیین عوامل رفتار اخلاقی فرد در سازمان با رویکرد اسلامی بود. براین اساس تلاش شد با روش توصیفی تحلیلی اسناد علمی در حوزه اخلاق سازمانی و اخلاق اسلامی در کنار آیات و روایات مرتبط مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت یک مدل پنج عاملی برای تبیین عمل اخلاقی فرد در سازمان پیشنهاد شده است. این عوامل عبارتند از آگاهی و شناخت اخلاقی، حساسیّت اخلاقی، قضاوت یا داوری اخلاقی، انگیزش اخلاقی و عملکرد اخلاقی.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510042
کلیدواژهها: #اخلاق_اسلامی #سازمان #عمل_اخلاقی #حساسیت_اخلاقی #انگیزش
💠 @AkhlaqHad
💠 روان شناسی عمومی
یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق اسلامی، (روانشناسی عمومی) است. هدف از این درس، آشنایی دانشپژوهان با مفاهیم کلی روانشناسی، انواع و اقسام آن، فیزیولوژی اعصاب، انگیزش و هیجان، و بحثهای کلی روانشناسی اجتماعی، یادگیری و شخصیت است.
سرفصلهای این درس عبارت است از:
1- کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع.
2- مكاتب روانشناسی: روان تحلیلگری
رفتارگرائی؛ انسانگرائی؛ شناخت گرایی.
3- رشد روانی: اصول؛ عوامل؛ ابعاد و دورهها.
4- یادگیری: تعریف؛ انواع نظریهها؛ نقش تنبیه و تشویق در یادگیری.
5- حافظه و تفكر: مراحل حفظ؛ انواع حافظه؛ بهسازی حافظه ؛انواع اندیشه و روشهای استدلال.
6- انگیزش و هیجان: نظریهها؛ انواع انگیزه؛ تعریف هیجان؛ طبقهبندی هیجانها و نظریهها.
7- بیماری و ناهنجاری روانی: تعارض؛فشار روانی؛ رفتار نابهنجار؛ طبقه بندی بیماریهای روانی روشهای درمان.
8- بهداشت روانی: تعریف؛ عوامل مخل؛عوامل مؤثر و انواع پیشگیری.
9- رفتار اجتماعی: خبرپردازی؛ نگرش؛ روابط میان فردی؛ نفوذ اجتماعی.
10- روانشناسی شخصیت: تعریف؛ نظریهها؛ نابهنجاریها.
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
...ادامه قبل
🔹هواهاى نفسانى در انسان منشأهايى دارد كه از جمله آنها طبيعت است. طبيعت هر شخصى با شاكله تكوينى خود اقتضائات خاصى دارد كه اگر حاكم بر نفس باشد، به عنوان هوا و تمايلات نفسانى آنها را بروز مىدهد و مبارزه با هواى نفس از اين منظر يعنى حاكم كردن نفس انسانى كه همان عقل است، بر طبيعت و اقتضائات آن: «الهى... و عقلى مغلوب و هوائى غالب».
🔹به سبب اعتدال طبيعت با اجتماع شرايط ديگر، اخلاق و رفتار معتدل خواهد شد؛ چنانكه امور بدنى انسان هم معتدل خواهد شد، و از طرفى با عدم اعتدال آن، اخلاق و رفتار غير معتدل مىشود؛ همانگونه كه امور بدنى انسان نيز مثل هضم و جذب و دفع، اعتدالش را از دست مىدهد.
@akhlaqhad
#اطلاعیه_نشست_علمی
💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی
👤 با حضور: استاد یزدانپناه
🗓 ۲۳ خرداد
⏱ ساعت ۱۷ الی ۱۹
📍 قم، صفائیه، روبروی کوچه۲۱، مدرسه المهدی علیهالسلام
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 تأثیر درس اخلاق مرحوم ملا حسینقلی همدانی
🔹مرحوم آقا سید علی قاضي در شرح حال خود می نویسد: من طلبه جواني بودم که وارد نجف شدم و در نجف به پيرمرد سیدي از اهل تبريز برخورد كردم كه او را ميشناختم، ولي ديدم تعادل حسابي در راه رفتن ندارد. از شخصي پرسيدم كه ايشان بيماري يا مشكلي دارند؟ گفت: نه. گفتم: چرا با اين حال و وضع هستند؟ پاسخ داد: اينها از شاگردان مرحوم ملاحسينقلي هستند، و این حال، تأثیر درس آن استاد بر دل و جان آنهاست، که آنها را از خود و اطراف خود منصرف می کند.
🔹البته نقل این حرفها هم سنگين است، اما این روش تربيتي، مجموعه گرانقدر و گرانسنگي است که از آن زمان تا کنون بر روی آن كار نشده است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
هدایت شده از تربیت معنوی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی
با حضور حجتالاسلام والمسلمین استاد یزدانپناه
110127_001.mp3
11.38M
🔰#صوت_جلسه
#نشست_علمی
💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی💠
👤 با حضور استاد یزدانپناه
📆٢٣خرداد ماه ١۴٠١
@akhlaqhad
#معرفی_پایاننامه #چکیده
«نیت» فعلی قلبی است و روح عمل محسوب مىشود و عمل تا به نیت رضاى الهی انجام نگیرد، در رشد معنوی انسان بىتأثیر است. نیت با سرنوشت ابدی انسان گره خورده است و ملاک ارزشگذاری اعمال و پذیرش آنها در بارگاه الهی است؛ ازاینرو سالمسازی نیت بسیار مهمتر از پرداختن به خود عمل است.
در این پایاننامه ابتدا تعریف و تحلیلی دقیق از ماهیت و حقیقت نیت ارائه میشود. و مباحث معناشناختی و وجود شناختی نیت و همچنین فرایند شکلگیری آن، از جهت مبادی و مراحل آن مشخص میگردد.
آنگاه در بخش اول موارد زیر تحلیل میشوند:
آیا نیت تأثیری در رشد معنوی دارد؟ آیا این تأثیر، تکوینی و حقیقی است یا اعتباری؟ آیا این نقش را میتوان به فاعل اخلاقی هم تعمیم داد؟ آیا تأثیر نیت در رشد معنوی عمل و عامل اخلاقی یک سویه است یا در نحوۀ تأثیر و تأثر بین نیت، عمل و عامل اخلاقی تبیینهای متفاوتی مطرح میباشد؟
و در بخش دوم، مراحل رشد معنوی قاعده مند در سه مرحلۀ امور تربیتی، امور اخلاقی و امور معنوی بیان میشود و در بخش سوم با توجه به مستندات وحیانی و روایی، به برتری نیت نسبت به اصل عمل میپردازیم و نقش محوری آن در رشد معنوی را اثبات مینماییم.
واژگان کلیدی: نیت، عمل، عامل، رشد معنوی، رشد اخلاقی و رشد تربیتی.
@AkhlaqHad
#معرفی_کتاب
🔹مفهوم «سبک زندگی» در معانی بسیار محدود (مثل کیفیت نشستن) و بسیار گسترده (مثل مدل سبک زندگی تجویزی اسلام) کاربرد دارد. در علومی مثل جامعهشناسی، پزشکی، روانشناسی بالینی، روانپزشکی، مدیریت، روانشناسی... حضور دارد. هم از دریچه «هستها و هنجارها» به آن نگاه میشود و هم از دریچه «بایدها و تجویزها».
🔹کتاب «سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن» که اثر دکتر محمد کاویانی است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آن را چاپ و منتشر نموده است، نگاهی از نوع «بسیار گسترده» از دریچه «مدل تجویزی قرآن» و با روششناسی روانشناسی و روانسنجی، به موضوع سبک زندگی داشته و گزارشی از دو نوع پژوهش را ارائه کرده است. نوع اول حاکی از استکشاف و شکل دهی یک مدل تجویزی برای «سبک زندگی اسلامی» است و نوع دوم حاکی از ساخت و روانسنجی «آزمون سبک زندگی اسلامی» است. مدل تجویزی، بیانگر این است که «سبک زندگی اسلامی» چگونه شکل میگیرد، بر چه نگرشهایی مبتنی است و منجر به چه رفتارهایی در ابعاد مختلف زندگی خواهد شد.
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
ضرورت بحث از طبیعت:
🔹براى تهذيب اخلاق، بايد طبيعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تكامل نفس نشود؛ چنانكه براى صحت كامل بدن هم بايد طبيعت معتدل شود.
🔹شيخ بهايى روايتى را از اميرمؤمنان على عليه السلام چنين نقل فرموده است: «من اعتدلت طباعه صفي مزاجه و من صفي مزاجه قوي اثر النفس فيه و من قوي اثر النفس فيه سما الي ما يرتقيه و من سما الي ما يرتقيه تخلق باخلاق النّفسانيّه و من تخلق باخلاق النفسانيه صار موجوداً بما هو انسان دون موجوداً بما هو حيوان و دخل في الباب الملكي»؛ يعنى كسى كه طباع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از كدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنين مزاجى حاكم بر نفس نيست و اقتضائات غيرمعتدلى ندارد تا به نفس تحميل كند و نفس براى اصلاح اين اقتضائات غير معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غير معتدل بدن بپردازد، بلكه نفس حاكم بر اين مزاج است و تأثيرش در مزاج قوىتر از تأثير مزاج است در نفس، و بدن را به سوى خود مىكشد و بدن را نيز همسنخ خود مىكند و آثار ملكوتى را در بدن ظاهر مىكند.
ادامه دارد...
@akhlaqhad
💠 اشاره به برخی از بزرگان نحله نجف
🔹نحله نجف گروهی از اساتید و علما هستند كه شما بعضي از آنها را درك كرديد؛ مثل حضرت آیت الله بهجت و حضرت علامه طباطبایي و اخوی گرامیشان مرحوم آیت الله محمدحسن الهی طباطبایی، آیت الله کشمیری و سپس استادشان مرحوم آقا سیدعلی قاضی تا می رسد به مرحوم شوشتري؛ مقصودم از آیت الله کشمیری، سید عبد الکریم کشمیری است، و ایشان غیر از مرحوم سيد مرتضي كشميري بوده است.
🔹جناب سید مرتضی کشمیری از اوتاد زمان خودش بوده است، شاگردانش در نجف، مراجع را موعظه و نصیحت ميكردند، مرحوم آقاسيد عبدالهادي شيرازي و ديگران، وقتي بعضي از شاگردان آقا سيد مرتضي را ميديدند، درخواست می کردند هفتهاي يكبار به خانه شان بیایند، و آنها را موعظه کنند، چرا که توصیه هایشان زنگار را از دلها می زدود.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۵- تالیفات
سید محسن امین شاگرد برجستهاش در این راستا میگوید: له مؤلفات فی الفقه و الاصول. بنابراین او آثاری در زمینه مسائل فقه و اصول فقه داشت ولی به نظر می رسد چاپ نشده است. البته در حوزه مسائل عرفانی در قسمت عرفان عملی دستورالعملهایی برای شاگردانش دارد و مکاتبات او با شیخ محمدحسین اصفهانی ـ که به نام «رساله محاکمات بین علمین» معروف است ـ از آن بزرگوار به یادگار مانده که زینت بخش عرصه کتاب و قلم است.
اثر اخیر وی «رساله محاکمات بین علمین» نشانی است از توان علمی و ژرف اندیشی آن فقیه و عارف کمنظیر که با مقدمه علامه محمدحسین طباطبایی و تعلیقات آن بزرگوار و شاگردش محمدحسین حسینی تهرانی به زیور چاپ آراسته گردیده است.
نامههای عرفانی زیادی از آن بزرگوار در کتاب های مختلف درج شده است، که فرازی از یک دستورالعمل او را به خوانندگان گرامی تقدیم می کنیم:
«إن شاءالله تعالی تمام مواظبت، بر دوام توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه که واسطه فیض زمان است، ملحوظ داشته، بعد از نماز، دعای غیبت که: "اللهم عرّفنی نفسک" بوده باشد و سه سوره اخلاص هدیه به آن بزرگوار، و دعای فرج: "اللهم عظم البلاء" را ترک نکند. و تمام مواظبت بر دوام طهارت مهما امکن و خواب بر طهارت و وضو و تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام در وقت خوابیدن و بعد از هر نماز واجب و قرائت آیةالکرسی و مواظبت بر سجده شکر بعد از بیداری و خواندن آیات "إنّ فی خلق السموات والارض ..." را بعد از بیدار شدن برای نماز شب، با کمال توجه به عالم هستی و تفکر در آن، و نظر بر آسمان و کواکب و آفاق و دعای صحیفه سجادیه را بعد از نماز شب ترک ننماید. والسلام علیه و رحمة الله. حرره فی شهر رمضان المبارک سال ۱۳۲۷، احمد الموسوی حائری».
اعیان الشیعه، ج۲، ص۴۷۲ و تذکرة المتقين، ص ۱۶۰
@akhlaqhad