#معرفی_پایاننامه #چکیده
«نیت» فعلی قلبی است و روح عمل محسوب مىشود و عمل تا به نیت رضاى الهی انجام نگیرد، در رشد معنوی انسان بىتأثیر است. نیت با سرنوشت ابدی انسان گره خورده است و ملاک ارزشگذاری اعمال و پذیرش آنها در بارگاه الهی است؛ ازاینرو سالمسازی نیت بسیار مهمتر از پرداختن به خود عمل است.
در این پایاننامه ابتدا تعریف و تحلیلی دقیق از ماهیت و حقیقت نیت ارائه میشود. و مباحث معناشناختی و وجود شناختی نیت و همچنین فرایند شکلگیری آن، از جهت مبادی و مراحل آن مشخص میگردد.
آنگاه در بخش اول موارد زیر تحلیل میشوند:
آیا نیت تأثیری در رشد معنوی دارد؟ آیا این تأثیر، تکوینی و حقیقی است یا اعتباری؟ آیا این نقش را میتوان به فاعل اخلاقی هم تعمیم داد؟ آیا تأثیر نیت در رشد معنوی عمل و عامل اخلاقی یک سویه است یا در نحوۀ تأثیر و تأثر بین نیت، عمل و عامل اخلاقی تبیینهای متفاوتی مطرح میباشد؟
و در بخش دوم، مراحل رشد معنوی قاعده مند در سه مرحلۀ امور تربیتی، امور اخلاقی و امور معنوی بیان میشود و در بخش سوم با توجه به مستندات وحیانی و روایی، به برتری نیت نسبت به اصل عمل میپردازیم و نقش محوری آن در رشد معنوی را اثبات مینماییم.
واژگان کلیدی: نیت، عمل، عامل، رشد معنوی، رشد اخلاقی و رشد تربیتی.
@AkhlaqHad
#معرفی_کتاب
🔹مفهوم «سبک زندگی» در معانی بسیار محدود (مثل کیفیت نشستن) و بسیار گسترده (مثل مدل سبک زندگی تجویزی اسلام) کاربرد دارد. در علومی مثل جامعهشناسی، پزشکی، روانشناسی بالینی، روانپزشکی، مدیریت، روانشناسی... حضور دارد. هم از دریچه «هستها و هنجارها» به آن نگاه میشود و هم از دریچه «بایدها و تجویزها».
🔹کتاب «سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن» که اثر دکتر محمد کاویانی است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آن را چاپ و منتشر نموده است، نگاهی از نوع «بسیار گسترده» از دریچه «مدل تجویزی قرآن» و با روششناسی روانشناسی و روانسنجی، به موضوع سبک زندگی داشته و گزارشی از دو نوع پژوهش را ارائه کرده است. نوع اول حاکی از استکشاف و شکل دهی یک مدل تجویزی برای «سبک زندگی اسلامی» است و نوع دوم حاکی از ساخت و روانسنجی «آزمون سبک زندگی اسلامی» است. مدل تجویزی، بیانگر این است که «سبک زندگی اسلامی» چگونه شکل میگیرد، بر چه نگرشهایی مبتنی است و منجر به چه رفتارهایی در ابعاد مختلف زندگی خواهد شد.
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
ضرورت بحث از طبیعت:
🔹براى تهذيب اخلاق، بايد طبيعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تكامل نفس نشود؛ چنانكه براى صحت كامل بدن هم بايد طبيعت معتدل شود.
🔹شيخ بهايى روايتى را از اميرمؤمنان على عليه السلام چنين نقل فرموده است: «من اعتدلت طباعه صفي مزاجه و من صفي مزاجه قوي اثر النفس فيه و من قوي اثر النفس فيه سما الي ما يرتقيه و من سما الي ما يرتقيه تخلق باخلاق النّفسانيّه و من تخلق باخلاق النفسانيه صار موجوداً بما هو انسان دون موجوداً بما هو حيوان و دخل في الباب الملكي»؛ يعنى كسى كه طباع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از كدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنين مزاجى حاكم بر نفس نيست و اقتضائات غيرمعتدلى ندارد تا به نفس تحميل كند و نفس براى اصلاح اين اقتضائات غير معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غير معتدل بدن بپردازد، بلكه نفس حاكم بر اين مزاج است و تأثيرش در مزاج قوىتر از تأثير مزاج است در نفس، و بدن را به سوى خود مىكشد و بدن را نيز همسنخ خود مىكند و آثار ملكوتى را در بدن ظاهر مىكند.
ادامه دارد...
@akhlaqhad
💠 اشاره به برخی از بزرگان نحله نجف
🔹نحله نجف گروهی از اساتید و علما هستند كه شما بعضي از آنها را درك كرديد؛ مثل حضرت آیت الله بهجت و حضرت علامه طباطبایي و اخوی گرامیشان مرحوم آیت الله محمدحسن الهی طباطبایی، آیت الله کشمیری و سپس استادشان مرحوم آقا سیدعلی قاضی تا می رسد به مرحوم شوشتري؛ مقصودم از آیت الله کشمیری، سید عبد الکریم کشمیری است، و ایشان غیر از مرحوم سيد مرتضي كشميري بوده است.
🔹جناب سید مرتضی کشمیری از اوتاد زمان خودش بوده است، شاگردانش در نجف، مراجع را موعظه و نصیحت ميكردند، مرحوم آقاسيد عبدالهادي شيرازي و ديگران، وقتي بعضي از شاگردان آقا سيد مرتضي را ميديدند، درخواست می کردند هفتهاي يكبار به خانه شان بیایند، و آنها را موعظه کنند، چرا که توصیه هایشان زنگار را از دلها می زدود.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۵- تالیفات
سید محسن امین شاگرد برجستهاش در این راستا میگوید: له مؤلفات فی الفقه و الاصول. بنابراین او آثاری در زمینه مسائل فقه و اصول فقه داشت ولی به نظر می رسد چاپ نشده است. البته در حوزه مسائل عرفانی در قسمت عرفان عملی دستورالعملهایی برای شاگردانش دارد و مکاتبات او با شیخ محمدحسین اصفهانی ـ که به نام «رساله محاکمات بین علمین» معروف است ـ از آن بزرگوار به یادگار مانده که زینت بخش عرصه کتاب و قلم است.
اثر اخیر وی «رساله محاکمات بین علمین» نشانی است از توان علمی و ژرف اندیشی آن فقیه و عارف کمنظیر که با مقدمه علامه محمدحسین طباطبایی و تعلیقات آن بزرگوار و شاگردش محمدحسین حسینی تهرانی به زیور چاپ آراسته گردیده است.
نامههای عرفانی زیادی از آن بزرگوار در کتاب های مختلف درج شده است، که فرازی از یک دستورالعمل او را به خوانندگان گرامی تقدیم می کنیم:
«إن شاءالله تعالی تمام مواظبت، بر دوام توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه که واسطه فیض زمان است، ملحوظ داشته، بعد از نماز، دعای غیبت که: "اللهم عرّفنی نفسک" بوده باشد و سه سوره اخلاص هدیه به آن بزرگوار، و دعای فرج: "اللهم عظم البلاء" را ترک نکند. و تمام مواظبت بر دوام طهارت مهما امکن و خواب بر طهارت و وضو و تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام در وقت خوابیدن و بعد از هر نماز واجب و قرائت آیةالکرسی و مواظبت بر سجده شکر بعد از بیداری و خواندن آیات "إنّ فی خلق السموات والارض ..." را بعد از بیدار شدن برای نماز شب، با کمال توجه به عالم هستی و تفکر در آن، و نظر بر آسمان و کواکب و آفاق و دعای صحیفه سجادیه را بعد از نماز شب ترک ننماید. والسلام علیه و رحمة الله. حرره فی شهر رمضان المبارک سال ۱۳۲۷، احمد الموسوی حائری».
اعیان الشیعه، ج۲، ص۴۷۲ و تذکرة المتقين، ص ۱۶۰
@akhlaqhad
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله ناصری
#اطلاعیه مراسم تشییع
بسمه تعالی
▪️بنابر تصمیم و اعلان بیت محترم حضرت آیت الله ناصری قدس سره، انشاالله مراسم تشییع آن عالم ربانی، صبح یکشنبه (ششم شهریورماه) در شهر اصفهان می باشد و در جوار شهدای گلگون کفن اصفهان، دفن خواهند شد.
جزئیات مراسمات متعاقبا اعلان خواهد شد.
🔹کانال رسمی آیت الله ناصری
@naseri_ir
جلسه دفاع پایاننامه سطح۳ مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم
💠 @AkhlaqHad
#غرب_شناسی #اخلاق #تجدد #مدرنیته
▪️در جهان متجدد نسبت اخلاق با علم و سياست دگرگون شده است. اين جهان با اخلاق مخالفتي ندارد اما هيچيک از اركانش به اخلاق مستقل از اصول تجدد متكی و حتی پيوسته نيست و شئونش خود را ملتزم به رعايت قواعد اخلاق نميدانند. در اين جهان تكليف اخلاق را قدرت معين میكند.
#دکتر_رضا_داوری_اردکانی
📿کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔸 ...و آن علم عزیز شریف و آن معنی غامض لطیف که از عنایت شرافت و دقت از دیگران مخفی نمود و هیچ یک از ایشان مس آن نمیکردهاند و به نزد چندین کس از صحابه و تابعین کفر مینموده تا به تو و همراهانت چه رسد؟
🔹 مراد از آن کدام نوع علم بود؟
آیا مراد از آن خلافیات فقه است یا علم معانی و بیان یا کلام یا لغت یا نحو و صرف یا طب و نجوم و فلسفه یا هندسه و اعداد یا هیئت و طبیعی؟
🔸 معلوم است که هیچ یک از این افراد این علم را آن مرتبه نیست بلکه این علم منحصر است در علم بطون قرآن و حدیث
🔹 نه ظاهر آنچه فهم همه کس بدان میرسد و آنچه زمخشری و امثال آن از قرآن میفهمند نه علم قرآن است فی الحقیقه بلکه باز راجع به علم لغت و نحو و معانی و کلام میگردد
🔸 علم قرآن سوای این علم هاست همچنان که جلد و قشر انسان نه انسان است الحقیقه بلکه بالمجاز...
👤 حکیم ملاصدرا
📚 رساله سه اصل صفحه ۷۹و۸۰ چاپ بنیاد حکمت صدرا
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
توصیف علامه طباطبایی از آیةالحق سید علی آقا قاضی طباطبایی
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔹عزيزم، كلام در سفر از خلق به حق، و از كثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فناء مطلق كه در سجده اول حاصل شود، و فناء از فناء كه پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و اين تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الى اللَّه. و در اين حال، ساجد و مسجودى و عابد و معبودى در كار نيست: هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن.
🔸 پسرم، آنچه در درجه اوّل به تو وصيت مىكنم آن است كه انكار مقامات اهل معرفت نكنى، كه اين شيوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منكرين مقامات اوليا بپرهيزى، كه اينان قُطّاع طريق حق هستند.
📚 امام خمینی ره کتاب سرالصلوة
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
📜 حواس پنجگانه در باطن نفس باعتبار وجود برزخی و مثالی موجود است...و همچنین حواس موجود در وجود مثالی در عالم عقل بوجود واحد جمعی تحقق دارند.
🔸 نفس در باطن وجود و مقام تجرد تام خود، بسمع عقلی، می شنود و ببصر عقلی می بیند و بذوق عقلی می چشد و هکذا نسبت بسایر حواس.
📘شرح مقدمه قیصری، الفصل السابع، ص۵۴۶، سید جلال آشتیانی
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۱)
🔸 علامه طهرانی در کتاب روح مجرد نقل میکنند عارف توحیدی مرحوم آقای حداد مىفرمودند: نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟!
🔹 در هر موقعى كه مىبینى در اصلاح امرى از امور اعمّ از امور خانوادگى و داخلى و یا امور اجتماعى و خارجى، امر دائر است میان آنكه آلودگى و فساد بر نفست وارد شود یا بر غیر، آن آلودگى را براى نفس خودت مپسند كه دیگر قابل جبران نیست!
🔸 اگر در جائى دیدى امر به معروف و نهى از منكرى را كه مىنمائى مستلزم عصبانیت و پریشان شدن افكار و درهم ریختن صفاى ذهن توست، و این ضررش براى تو بیشتر است از ضررى كه به وى در اثر إتیان آن جرم و جنایت وارد مىشود؛ دست از این كار بردار و پیرامون آن مگرد!
🔹 این ضرر وارد در حكم نجاستى است كه بر نفس تو وارد مىشود؛ چرا آن را بر خود مىپسندى؟! بگذار ضرر بر دیگرى بخورد و وى نجس شود! و خلاصه امر، طهارت نفس انسان بر هر چیز مقدّم است، و انسان حقّ ندارد به جهت رعایت مصالح خارجیه خودش را آلوده نماید. زیرا تطهیر و تزكیه نفس در فعل و حال، مورد طلب و سوال و مؤاخذه مىباشد؛ امّا رسیدگى به امور اجتماعى و سعى در حوائج مردم و تدریس و كسب و امثالها امورى است كه در صورت امكان مورد بازخواست و بازپرسى واقع مىشود، نه در هر صورت گرچه در شرائط غیر ممكنه باشد.
🔸 در این صورت اگر كسى میداند و مىبیند در اثر وارد شدن در این امور نفسش آلوده نمىشود و از ترقّى و تكامل و توحید و ایمان و ایقان و اطمینان خاطر و سكون دل و اندیشه باز نمىماند، مسلّماً بر او لازم است كه به حوائج خلق خدا على قدر الإمكان قیام و اقدام نماید؛ و امّا اگر دید كه دخول در این امور مستلزم از كیسه خوردن است و سرمایههاى الهى را از دست دادن است، یعنى مستلزم غفلت از خدا، و گیج و منگ شدن در امور دنیا و زخارف آن و غوطه خوردن در عالم كثرات است، در این فرض بر او جائز نیست كه خود را به این امور بفروشد و مبادله نماید.
ادامه دارد...
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۲)
ادامه قبل...
🔸... زیرا اوّلًا: كار خوب در خارج از شخص خوب سر مىزند، یعنى از شخص الهى و موحّد و صاحب یقین. در این صورت آن امر در خارج منشأ اثر خواهد شد و ثمرات نیكو خواهد داد.
🔹 امّا اگر از شخص منغمر در كثرات سر زند كه مستلزم غفلت از نفس و خدا و عرفان الهى و خلوت و حضور قلب در حال نماز بود، دیگر آن امر، امر مستحسن نیست؛ آن امر امر آلوده و زشت است، گرچه ظاهرش چشمگیر باشد و نزد افكار عمومى مردم و عامّه خلائق از بهترین مثوبات به حساب آید.
🔸 به علّت آنكه نتیجه تابع أخَسِّ مقدِّمتَین است یعنى تابع پستترین از مقدّمات. و هنگامى كه كارى به ظاهر در خارج از تمام شرائط حسن و زیبائى آراسته بوده ولى عامل، آن را از روى ریا و یا هواى نفس و یا مقاصد غیر الهى انجام دهد، آن عمل در حقیقت زشت است نه زیبا، و اثر مفید و نیكو از خود بجاى نمىگذارد، و ما يَنْفَعُ النَّاسَ نخواهد شد، گرچه آراء و افكار عمومى آن را خوب و زیبا به شمار آورد.
🔹 زیرا مناط، واقعیت آنست كه خراب است و در نزد خداوند و موقف قیامت مقبول نخواهد شد. كار زیبا از شخص زیبا صورت میگیرد نه از شخص نازیبا، گرچه در خارج به صورت ظاهر خود را به انواع و اقسام پیرایههائى از زیبائى وصله زده باشد. سرمه بر چشم كور، وى را بینا نمىكند؛ و وسمه بر ابروان نابینایان اثرى در دید و نور چشمانشان بجاى نمىنهد.
🔸 از اینجاست كه در فرقان عظیم إلهى میفرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ. «اى كسانى كه ایمان آوردهاید! بر شما باد دریافتن نفوس خودتان! گمراهى گمراه در صورت هدایت یافتن شما، به شما آسیبى نمىرساند.»
🔹 و أیضاً میفرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً «اى كسانى كه ایمان آوردهاید، خودتان را و اهلتان را از آتش حفظ نمائید!»
ادامه دارد...
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۳)
ادامه قبل...
🔸 ...و ثانیاً: تمام عقلاى عالم اتّفاق دارند در دَوَران امر میان ضرر قطعى بر خود انسان و یا بر غیر انسان، جلوگیرى آن ضرر را از خود مقدّم است از دفع ضرر از غیر.
🔹 البتّه تمام این مسائل در صورتى است كه ضرر وارد بر انسان بیشتر باشد از ضرر وارد بر غیر و یا از منفعت حاصله براى وى. مثلًا شخصى اگر یك میلیون دینار ورشكست شد، و تمام سرمایه انسان هزار دینار است، و میدانیم اگر تمام آن را هم بدهد و در امر خیرِ رفع ورشكستگى وى بخواهد مؤثّر باشد، مؤثّر نخواهد بود، هزار دینار در برابر هزار برابر آن كارى نمىكند، و علاوه بر آنكه بههیچوجه اثرى در رفع نگرانى و زندان مرد ورشكسته و یا آسایش خیال منسوبان او نمىكند، خود این شخص را خاك نشین نموده و عائلهاش را دستخوش فقر و تنگدستى و نگرانى مىنماید؛ در این صورت باید سرمایه خود را براى خود نگهدارد، و موجب ضرر وارد بر خود و عائلهاش نشود.
🔸 و امّا اگر شخصى ده هزار دینار ورشكست شد، و تمام سرمایه انسان هزار دینار است، خوب است نیمى از آن را براى رفع ورشكستگى او بدهد. چرا كه یك بیستم از این گرفتارى را مرتفع ساخته؛ و ضرر وارده بر خودش گرچه مسلّم است، و لیكن موجب هلاكت اهل و عیال نشده، آنها مىتوانند در خورد و خوراك بطور اقتصاد و تحمّل كمبودى بسازند و بر خود فشار آورند، در برابر آن مثوبت عظیمه كه نجات خود و خاندان شخص ورشكسته است.
🔹 محدّث قمّى گوید: در «بحار» و غیر آن از جمله وصایاى آن حضرت است به فرزند خویش كه فرمود: یا بُنَىَّ! اصْبِرْ عَلَى النَّوَائِبِ، وَ لَا تَتَعَرَّضْ لِلْحُقُوقِ، وَ لَا تُجِبْ أَخَاک إلَى الامْرِ الَّذِى مَضَرَّتُهُ عَلَیک أکثَرُ مِنْ مَنْفَعَتِهِ لَهُ!
حضرت سید السّاجدین و زین العابدین علیه السّلام فرمود: «اى نور دیده من! بر مشكلات و مصائب روزگار شكیبا باش، و متعرّض حقوق دیگران مشو، و دعوت برادرت را در امرى كه مضرّت آن براى تو بیشتر از منفعت آن براى وى باشد اجابت مكن»!
🔸 و أمیر المؤمنین علیه السّلام میفرماید: وَ لَکنِّى لَا أَرَى إصْلَاحَکمْ بِإفْسَادِ نَفْسِى! «و لیكن نظر من آن نیست كه شما را اصلاح كنم گرچه مستلزم إفساد خودم باشد!»
منبع: کتاب روح مجرد، ص۶۳۵
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
عصر ما را عصر بیاخلاقی و تبدیل اخلاق به ارزش و سپس بیارزش شدنِ ارزشها دانستهاند.
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 بالاترین نصیحت اسلام
👤 علامه طباطبایی
⏱ یک دقیقه
📿کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad