پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیات کار شده در جلسه چهارم:
1⃣وَيَخَافُونَ يَوْمًا
آیه 7 سوره انسان
2⃣اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ
آیه 124 سوره انعام
3⃣قَالُوا مَنْ فَعَلَ هَذَا بِآلِهَتِنَا
انبیاء آیه ۵۹
4⃣قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ
آیه 89 سوره یوسف
5⃣وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ
آیه 124 سوره بقره
6⃣يَوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ
آیه 52 سوره غافر
7⃣فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ
آیه 15 سوره فجر
8⃣وَلَقَدْ جَاءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ
آیه 41 سوره قمر
9⃣وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا ۙ الْمَلَائِكَةُ
آیه 50 سوره انفال
0⃣1⃣وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا
آیه 21 سوره انسان
1⃣1⃣وَأَسْقَيْنَاكُمْ مَاءً فُرَاتًا
آیه 27 سوره مرسلات
2⃣1⃣إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ
آیه 3 سوره انسان
3⃣1⃣فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَٰلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا
آیه 11 سوره انسان
4⃣1⃣وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا
آیه 12 سوره انسان
5⃣1⃣أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ ﴿١٦﴾ ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ ﴿١٧﴾
سوره مرسلات آیه ۱۶ و ۱۷
6⃣1⃣وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا
آیه 259 سوره بقره
7⃣1⃣مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ
آیه 6 سوره انعام
9⃣1⃣أَلَا إِنَّ ثَمُودَ كَفَرُوا رَبَّهُمْ
سوره هود ۱۱
مابعد المغنی ج ۵.mp3
30.36M
جلسه پنجم #نحو
🔹درس مفعول به (۳)
🔹تمرین مفعول به
https://eitaa.com/al_nahw
#معرفی_سایت
🟠بزرگترین بانک ذخیره پاورپوینت با موضوع ادبیات عرب:
اكبر مكتبة بوربوينت قواعد اللغة العربية كل درس عرض مستقل
https://www.modrsbook.com/2017/01/power-point-arabic.html?m=1
https://eitaa.com/dehban_ir
https://eitaa.com/al_nahw
#نحو
#ادبیات_عرب
#اجتهاد
🟢 رابطه ادبیات و اجتهاد، در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیدوست - پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علیدوست
http://a-alidoost.ir/persian/interview/22450/
https://eitaa.com/al_nahw
مابعد المغنی ج ۶.mp3
35.53M
جلسه ششم #نحو
🔹درس مفعول به (۴)
🔹شروع مفعول مطلق(۱)
https://eitaa.com/al_nahw
#ادبیات_عرب
#اجتهاد
#نحو
✅آیا برای کار تخصصی روی قرآن باید در ادبیات عرب مجتهد شد؟
🔸️🔸️ادبیات قرآنی با اجتهاد نحوی تفاوت می کند، اجتهادات قرآنی نیاز به تخصص بر کتب اعراب القرآنی و کتب لغوی و از این دست دارد(مجالی دیگر می طلبد) اما برای ادیب شدن در نحو باید دواوین شعراء بزرگ و کتب ادبی مانند البیان و التبیین جاحظ الکامل مبرد مقامات الحریری و... را مطالعه نمود.
همچنین مقدماتی برای استنباط وجود دارد.
به تدریج مقدمات اجتهاد را در ادبیات هم عرض می کنیم هم تدریس!
https://eitaa.com/al_nahw
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز اختلال اینترنت داشتیم بنده از همه رفقا عذرخواهي می کنم
هذه بضاعتنا 🍀🍀
مابعد المغنی ج ۷.mp3
46.65M
جلسه هفتم #نحو
🔹درس مفعول مطلق (۲)
🔹تمرین مفعول مطلق
https://eitaa.com/al_nahw
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مابعد المغنی ج ۸.mp3
36.59M
جلسه هشتم #نحو
🔹درس مفعول مطلق (۳)
🔹تمرین مفعول مطلق
https://eitaa.com/al_nahw
#صرف_نحو
#ادبیات_عرب
♦️تأثیر مذاهب بر ادبیات عرب
✅لغت و ادبیات بعد از دعوا و نزاع های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. به همین دلیل لغت و صرف و نحو که از قرن دوم شروع می شود تحت تأثیر مذاهب شکل گرفت. کوفه به طور کلی شیعه بود و بصره به طور کلی سنی بود.
🗃مثلاً ابن هشام چون اشعری است و قائل به وعد و عید نیست در معنای معاوضه آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...» (التوبة: ١١١) می گوید: باء برای مقابله نیست ؛ معتزله می گویند هست.
🗃و یا اینکه معنای باء را در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم وَ أَرْجُلَكُمْ» (المائدة: ٦) به گونه ای معنا کردند که با فتوای خودشان سازگار باشد. در روایات ما آمده است؛ «فَعَرَفْنَا حِينَ قَالَ: «بِرُؤُسِكُمْ» أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ؛ لِمَكَانِ الْبَاء» (كافي (ط - دار الحديث)، ج5، ص: 96) چون این ماده مسح نیازی به باء ندارد خودش متعدی می شود: «وامسحو رئوسکم»؛ حالا که باء آمده است باید نکته ای باشد و آن اینکه مسح بخشی از سر مراد است، بلکه وقوع مسح علی الرأس مراد است. نظر به ایقاع المسح است نه اینکه تمام سر مقصود باشد لذا آمده است «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن» غیر از «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُم» است که کل آن باید شسته شود. در تیمم هم باء امده است که نکته هردو یکی است؛ «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ».
🗂در مجموع کوفیون حرفشان واقعی تر است تا بصریون. بصریون دنبال قواعد علیّ و.. بودند. اما نحوی که الان موجود است 95 درصدش بصری است. در مثل اعراب اسماء سته - اب و اخ و.. - رأی کوفیون جاری شده است. بر اثر اختلافات مذهبی که بود شیعه در نحو نتوانست مستقل شود و این کتبی که خوانده می شود نحو بصره است.
🗂در ادبیات عرب رسماً به عنوان شیعه کسی نام برده نشده ولی چون در کوفه هستند و محیط کوفه شیعه است حدس می زنیم شیعه باشند. سه نفر به عنوان اخفش داریم؛ - بیش از سه نفر هستند اما سه نفر آنها معروف ترند- اخفش وسطی که علی الاطلاق مراد است شیعه است.
🔸️آیت الله السید احمد الموسوی المددی
https://eitaa.com/al_nahw
https://eitaa.com/dehban_ir