eitaa logo
📜مَاْ بَعْدَ الْمُغْنِي📚
580 دنبال‌کننده
5 عکس
2 ویدیو
69 فایل
📚مقدمات اجتهاد 📖منطق 📘مباحث زبانی 📗النحو التحلیلی 📕علم اللغة 📔الصرف التحلیلی 📓اصول النحو شیعی 📙مقامات حریری 💼روش تحصیل وابسته به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه پانزدهم 🔹درس حال(۳) https://eitaa.com/al_nahw
جلسه ۱۴ به صورت کامل 👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه ۱۴ به طور کامل
جلسه ۱۶(درس تمییز) با تاخیر باگزاری می‌شود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفدهم 🔹درس تمییز(۲) https://eitaa.com/al_nahw
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هجدهم 🔹درس جار و مجرور https://eitaa.com/al_nahw
اسحاق (ایزاک)معرب نام عبری יִצְחָק با تلفظ Yiṣḥāq به معنای «او می‌خندد/خواهد خندید» و از ریشه سامی سحق (به معنای خندیدن) است. وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ هود 71 چون موقع بشارت اسحاق رسید هم حضرت ابراهیم هم حضرت ساره خندیدند. یضحک یا با برخی لهجه ها ایضحک (ایزاک = اسحاق) به معنی همان خندیدن است. https://eitaa.com/al_nahw
♦️یوم التناد: مومن آل فرعون می­گوید:  وَ يَا قَوْمِ‌ إِنِّي‌ أَخَافُ‌ عَلَيْکُمْ‌ يَوْمَ‌ التَّنَادِ (غافر/32) و ای قوم، همانا من بر شما از روزی که مردم همدیگر را صدا می زنند، می ترسم. 🔺️الصّادق (علیه السلام)... یَوْمَ التَّنادِ یَوْمَ یُنَادِی أَهْلُ النَّارِ أَهْلَ الْجَنَّهًِْ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهَ. امام صادق (علیه السلام)... یَوْمَ التَّنادِ روزی است که دوزخیان، اهل بهشت را مورد ندا قرار می‌دهند: مقداری آب، یا از آنچه خدا به شما روزی داده، به ما ببخشید!. معانى الأخبار، ص ۱۵۶، ح ۱ 🔷️آیه مرتبط: وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ ﻭ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ، ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﻰ ﺯﻧﻨﺪ ﻛﻪ (ﻣﺤﺒﺖ ﻛﻨﻴﺪ) ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﻯ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ، ﺁﻧﻬﺎ (ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ) ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. اعراف/ ۵۰ ♦️یوم التلاق: رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلَاقِ غافر ۱۵ او درجات (بندگان صالح) را بالا می‌برد، او صاحب عرش است، روح (مقدّس) را به فرمانش بر هر کس از بندگانش که بخواهد القاء می‌کند تا (مردم را) از روز ملاقات [= روز رستاخیز] بیم دهد! 🔺️الصّادق (علیه السلام)- یَوْمَ التَّلاقِ یَوْمَ یَلْتَقِی أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ. معانى الأخبار، ص ۱۵۶، ح ۱ امام صادق (علیه السلام)- یَوْمَ التَّلاقِ؛ روز ملاقات اهل آسمان‌ها و زمین با یکدیگر است. 🔷️آیه مرتبط: إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدحاً فَمُلاقيه؛ انشقاق /۶ به راستی که تو کادح (تلاش کننده‌ای ) هستی به سوی پروردگارت تا با او ملاقات کنی. 🔺️یوم التغابن: يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ۖ ذَٰلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ ۗ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ تغابن/۹ این در زمانی خواهد بود که همه شما را در روز اجتماع [= روز رستاخیز] گردآوری می‌کند؛ آن روز روز تغابن است (روز احساس خسارت و پشیمانی)! و هر کس به خدا ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، گناهان او را می‌بخشد و او را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد می‌کند، جاودانه در آن می مانند؛ و این پیروزی بزرگ است! 🔺️عن أبى عبداللّه(ع) قال: ...یوم التغابن، یوم یَغبُن أهلُ الجنّة أهلَ النّار معانى الأخبار، ص ۱۵۶، ح ۱ ویوم التغابن روزی است که اهل بهشت، اهل دوزخ را فریب می دهند. به این معنا که اهل جنت در بهشت مالک مکانى می شوند که براى دوزخیان در نظر گرفته شده بود اگر مسلمان می شدند، و چون مسلمان نشدند بهشتیان وارد آن جا می شوند و آنها را در حرمان و زیان ابد می اندازند. شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، ج ‏4، ص 491، دفتر نشر داد، تهران، 1373ش. 🔷️آیه مرتبط: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ؛ بعضی از مردم اند که جان خود را در برابر خوشنودی های خدا می ‌فروشند. بقره/207 إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ ...؛ خدا از مؤمنان جانهای شان را خریداری کرده ... توبه/ 111 الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِیلًا؛ آنهایی که با عهد خدا و سوگندهاشان بهای اندکی به دست می‌آورند. آل عمران /۷۷ https://eitaa.com/al_nahw
لغت تغابن از باب تفاعل و دارای معنای غالبی مشارکت است آیا می توان آن را طوری معنا کرد که این نکته رعایت شود؟(غبن=ضرر) 📚شهید مطهری و علامه طباطبایی همین نکته را رعایت کرده اند.
❗️کلمه عبد چند تا جمع داره ❗️ ✅عبد حدود ۲۰ جمع دارد✅ قال شيخُنا: و أَجْمَعُ ما رأَيْتُ في ذلك لبعض الفضلاءِ في أَبياتٍ: جُمُوعُ عَبْدٍ. 1. ، 2. ، 3. 4. ، 5. ، 6. ، 7. ‏ 8. ، 9. ، و 10. ، و مدُّهُما 11. ، 12. ، 13. ، 14. ‏ 15. اعْبِدةٌ 16. ، 17. 18و ، و 19. ، 20. ‏ نام کتاب : تاج العروس من جواهر القاموس جلد : 5 صفحه : 83 https://lib.eshia.ir/86657/5/83
جمع های کلمه عبد.docx
20K
📌اگر می خواهید بدانید که کلمه «عبد» چند جمع دارد، حتما فایل ورد رو مطالعه کنید
🔸️امتحان نحو ☝شاهکار ادبیات عرب https://eitaa.com/al_nahw
أَنَا الَّذِی أَمْهَلْتَنِی فَمَا ارْعَوَیْتُ ( فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ) من همانم که مهلتم دادی ولی مراقبت ( رعایت ) نکردم. منم که مهلتم دادی و بخود نیامدم. منم آن که مهلتم دادی باز نایستادم. سوال: ارعوی چه صیغه ای است؟ https://eitaa.com/al_nahw
اِرعَوَى: ( فعل ) ، ارعوى، یرعوی ، ارعِواءً الخصائص (ابن جني) ؛ ج‏۳ ؛ ص۱۵۵ قال: قالت العرب: ارعوى‏، و لم يقولوا: ارعوّ، و هذا يفسد مذهب الكوفيين فى إدغام المثلين من المضعف، نحو: اغزوّ. (۱/ ۴۶۶).[۱]   الأشباه و النظائر في النحو ؛ ج‏۳ ؛ ص۱۳۱ قال أبو حيان: و ما ردّ به صاحب سفر السعادة لا يلزم، ألا ترى ما قاله أبو بكر ابن الخياط في وزن ارعوى‏: إنه يجوز أن يقال فيه: افعلل و افعلى؟ فافعلل على الأصل و افعلى على الفرع، قال: و ذكر وزنه على الأصل أقيس، فأدغم افعلل في نحو احمرّ فصار افعلّ و أعل في نحو ارعوى‏، فجاز أن يقال: وزنه افعلّ و افعلى.[۲]   الأشباه و النظائر في النحو ؛ ج‏۳ ؛ ص۱۳۳ وزن (ارعوى‏) في شرح التسهيل لأبي حيان: قال أبو بكر محمد بن أحمد بن منصور المعروف بابن الخياط، و هو من شيوخ أبي القاسم الزجاجي، و من أصحاب أبي العباس أحمد بن يحيى: أقمت سنين أسأل عن وزن ارعوى‏ فلم أجد من يعرفه، و وزنه له فرع و أصل، فأصله أن يكون افعلّ مثل احمرّ كأنّه ارعوّ، و كرهوا أن يقولوا ذلك، لأن الواو المشددة لم تقع في آخر الماضي و لا المضارع، و لو نطقوا بارعوّ ثم استعملوه مع التاء لوجب إظهار الواوين، كما أنّهم إذا ردّوا احمرّ إلى التاء قالوا: احمررت و أظهروا المدغم، فلم يقولوا: ارعووت فيجمعوا بين الواوين كما لم يقولوا قووت، فقلبوا الواو الثانية منه‏[۳]، و لا ريب أنّ إحدى الواوين زائدة، كما لا ريب في أنّ إحدى الراءين في احمررت زائدة، قال: فإن قيل فما الحاصل في وزن ارعوى؟ قال: فجائز أن يقول: افعلل، قال: و لو قال قائل: افعلى لكان وجها، و الأول أقيس، و لو قيل: ابن من الغزو مثل احمرّ لقيل: اغزوى كما قيل ارعوى، و كذا جميع ذوات الثلاثة التي ياؤها في موضع الواو جارية هذا المجرى، انتهى كلامه.[۴] [۱] ابن‏جنى، عثمان بن جنى، الخصائص (ابن جني)، ۳جلد، دار الكتب العلمية – بيروت – لبنان، چاپ: ۳. [۲] سيوطى، عبد الرحمن بن ابى بكر، الأشباه و النظائر في النحو، ۴جلد، دار الكتب العلمية – بيروت – لبنان، چاپ: ۲. [۳] ( ۱) انظر شرح الشافية( ۳/ ۱۹۳). [۴] سيوطى، عبد الرحمن بن ابى بكر، الأشباه و النظائر في النحو، ۴جلد، دار الكتب العلمية – بيروت – لبنان، چاپ: ۲. https://eitaa.com/al_nahw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ماجرای جالب در عربستان و مواجهه طنزامیزش با معلم قرآن وهابی رو حتما ببینید. 🔅لهجه های عربی 💠حفظ قرآن @al_nahw
✅تفاوت های  «آخَر» با «آخِر»✅ این دو کلمه باهم  پنج تفاوت دارند: اول دروزن :«آخَر»بروزن أفعل و«آخِر» بر وزن فاعِل است دوم درمؤنث : مؤنث «آخَر» اُخری ومؤنث «آخِر» آخرة است سوم درنوع مشتق: «آخَر»اسم تفضیل و «آخِر» اسم فاعل است چهارم در معنی : «آخَر»یعنی دیگر «آخِر» پایان پنجم در غیرمنصرف بودن : «آخَر»غیر منصرف(به دوسبب ۱.وصفیت۲.وزن الفعل) ولی «آخِر» منصرف است.🌷🌷🌷🌷🌷 👈آخَر الزمان در روایات یعنی زمانی دیگر و این هیچ ربطی به امام زمان عج و ظهور ندارد! @al_nahw
صنعت نقوط نوعی صنعت ادبی است که گوینده خطبه یا شعر خود را از کلماتی درست می کند که حروف آن دارای نقطه نیستند. اولین بار امیر المؤمنین علی علیه السلام خطبه ای إنشاء فرمود که در آن نقطه وجود نداشت، و اول خطبه چنین بود: (الحمد لله أهل الحمد و مأواه و له أوکد الحمد و أحلاه . . . ) می خواست قلم نقطه ضعفش بنگارد. بیچاره ندانست علی نقطه ندارد. بعدها شاعران و نویسندگان کتاب ها و اشعار و متونی درست کردند که بی نقطه بود، برای نمونه: ۱. کتاب موارد الکلام، ابو الفیض فیضی. ۲. کتاب سواطع الإلهام، ابو الفیض فیضی. ۳. تفسیر در الاسرار، سید محمود افندی حزاوی. ۴. اسس الاصول، محمد شریف کرمانی. ۵. قصیده فارسی، بدر الدین جاجرمی. ۶. شعری در وصف پیامبر(ص)، علامه حسن زاده آملی. ۷. شعری در مدح امام رضا علیه السلام، رضا قلی خان هدایت. ۸. مقام سمرقندیه و حلبیه، مقامات حریری. ۹. خطبه در مدح علی علیه السلام، محمد رضا سامانی. ۱۰. نامه به ناصر الدین شاه، عبد الوهاب معتمد الدوله. ر.ک:مجله امامت پژوهی، شماره ۱۸، ص ۲۰۳. @al_nahw
📌فرق معنای اسم و فعل 🔹اسم معنای دائمی بودن دارد اما فعل به معنای تجدد و حدوث است مثلا اگر گفته شود که «خالد مجتهد» به معنای ثبوت اجتهاد برای خالد است اما اگر گفته شود «یجتهد خالد» یعنی زمانی خالد مجتهد نبود الان برای او حاصل شد. اما مثال «خالد مجتهد» است معنای دوام دارد. @al_nahw