چله نشین ظهورامام زمان عج الله
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه ۲۶ (بخش اول)رو مطالعه بفرمایید. یاعلی #نام
هُمْ وَلاَ يَعْضَهَهُمْ، وَلاَ يَرْغَبَ عَنْهُمْ تَفَضُّلاً بِالاِْمَارَةِ عَلَيْهِمْ، فَإِنَّهُمُ الاِْخْوَانُ فِي الدِّينِ، وَالاَْعْوَانُ عَلَى اسْتِخْرَاجِ الْحُقُوقِ).
👆اينها نکات روانى بسيار مهم در مسأله جمع آورى حقوق بيت المال و به يک معنا در تمام امور مربوط به مديريت است; برخورد خوب با مردم، اعتماد بر آنها و عدم برترى جويى، امورى هستند که مردم را براى اداى حقوق و انجام وظايف خود تشويق مى کنند و سبب مى شوند بدون نياز به بازرس و مأموران غلاظ و شداد و پرونده و دادگاه به وظايف خود در برابر حکومت يا کسى که مدير بر آنهاست عمل نمايند.
🔄تجربيات عصر ما نيز صدق اين گفتار و صحت اين بيان را روشن ساخته است.
درست است که امکان دارد بعضى از اين مسأله سوء استفاده کنند و حقوق بيت المال را نپردازند; ولى به يقين ضايعات اين گونه رفتار بسيار کمتر از بى اعتنايى و برخورد خشن نسبت به آنهاست.
راضی به رضای تو_33.mp3
10.63M
#راضی_به_رضای_تو ۳۳
خیلی وقتها هست که بخاطر بیماری، مشکلات جسمی، فشارهای ناشی از جهاد،
نمیتونیم مثل بقیه عبادت کنیم...
مسجد بریم... زیارت بریم...
اینجور وقت ها چه باید کرد؟
@ostad_shojae
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصْبِحُ وَتُمْسی، سلام بر تو زمانی که صبح و شام می کنی
#بیست_وپنجمین شب #زیارت_امین_الله و #هفت حمد و #هفت نصر
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
روزه ی روز #دحو_الارض به نیت سلامتی و آزادی همه ی مظلومان جهان و #ظهور_آقا_امام_زمان_عج
#روزه_نجات
#التماس_دعا
@alafvalafv
⚜اللهم عجل لولیک الفرج⚜
🌹دعا برای ظهورش چه لذتی دارد
غلام درگه مهدی چه عزتی دارد
🌹بمان همیشه منتظر و بی قرار دیدارش
که انتظار ظهورش چه قیمتی دارد
🌻نذر گل نرگس صلوات
🕊 🌷اَللَّهُـمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّـدٍﷺ
وَآلِ مُحَمـَّدﷺوَ عَجِّـل فَرَجَهُـم🌷🕊
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصْبِحُ وَتُمْسی، سلام بر تو زمانی که صبح و شام می کنی
#بیست_وششمین شب #زیارت_امین_الله و #هفت حمد و #هفت نصر
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
برنامه مطالعه امروز:
ترجمه نامه ۲۶(بخش دوم ) رو مطالعه بفرمایید.
یاعلی
#نامه۲۶(بخش۲)
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
تو را در اين صدقه نصيبى است ثابت و حقى است معلوم و نيز مسكينان و ناتوانان و بينوايان با تو شريك اند. من حق تو را بتمامى مى پردازم، تو نيز، حق آنان را بتمامى بپرداز.
كه اگر چنين نكنى در روز جزا مدعيان تو از همه بيش است و بدا به حال كسى كه مدعيانش، در پيشگاه عدل الهى، فقيران و مسكينان و سائلان و رانده شدگان و وامداران و در راه ماندگان باشند!
هر كه امانت را بى ارج شمارد و در مزرع خيانت چرد و خود و دين خود را از لوث آن پاكيزه نسازد، خود را در دنيا گرفتار خوارى و رسوايى ساخته و در آخرت خوارتر و رسواتر است.
بزرگترين خيانت، خيانت به مسلمانان است و بزرگترين دغلكارى، دغلكارى با پيشوايان. والسلام.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#شرح-نامه۲۶(بخش۲)
🔸کارى کن که نيازمندان در قيامت شاکى تو نباشند:
امام(عليه السلام) به نکته مهمى اشاره مى کند که مى تواند به منزله دليل براى گفتار سابقش باشد و آن اينکه کارگزار امام(عليه السلام)، نبايد اين حقيقت را فراموش کند که او تنها به عنوان عامل جمع آورى زکات، حقّ معينى دارد و گروه هاى ديگر از مستحقين زکات با او شريک اند و اگر رعايت حق آنها را نکند سرنوشتش در قيامت بسيار شوم و تاريک خواهد بود😰،
✅مى فرمايد: «(بدان) براى تو در اين زکات نصيب مشخص و حق معينى است و شريکانى از مستمندان و بينوايان دارى، به يقين ما حق تو را به طور کامل خواهيم داد تو هم بايد حق آنها را به طور کامل بپردازى»; (وَإِنَّ لَکَ فِي هَذِهِ الصَّدَقَةِ نَصِيباً مَفْرُوضاً، وَ حَقّاً مَعْلُوماً، وَشُرَکَاءَ أَهْلَ مَسْکَنَة، وَضُعَفَاءَ ذَوِي فَاقَة، وَإِنَّا مُوَفُّوکَ حَقَّکَ، فَوَفِّهِمْ حُقُوقَهُمْ).
👈اشاره به اينکه مبادا در مورد زکات که طبق صريح آيه قرآن مجيد مال مشترکى است در ميان هشت گروه، معامله مال اختصاصى و شخصى کنى.
✅آن گاه به آثار زيان بار تخلف از اين دستور اشاره کرده و مى فرمايد: «اگر چنين نکنى از کسانى خواهى بود که در قيامت بيش از همه دشمن و شاکى دارند»; (وَإِلاَّ تَفْعَلْ فَإِنَّکَ مِنْ أَکْثَرِ النَّاسِ خُصُوماً يَوْمَ الْقِيَامَةِ).
👈اشاره به اينکه در دادگاه عدل الهى گاه انسان يک يا چند مخالف دارد، شايد بتواند به نحوى رضايت آنها را جلب کند و گاه هزاران هزار شاکى که جلب رضايت همه آنها غير ممکن است و کسانى که در زکات و اموال بيت المال خيانت کنند از اين گروه اند.
✅حضرت در ادامه مى فرمايد: «بدا به حال کسى که در پيشگاه خداوند، فقرا و مساکين و سائلان و کسانى که از حقشان محروم شده اند و بدهکاران ورشکسته و در راه ماندگان (همگى) خصم و شاکى او باشند»; (وَبُؤْسَى لِمَنْ ـ خَصْمُهُ عِنْدَاللهِ ـ الْفُقَرَاءُ وَالْمَسَاکِينُ وَالسَّائِلُونَ وَالْمَدْفُوعُونَ، وَالْغَارِمُونَ وَابْنُ السَّبِيلِ).
👈واژه هاى «فُقَراء»، «مَساکين»، «سائِلُون» و «مَدْفُوعُون» همه اشاره به گروه نيازمندانند; با اين تفاوت که بسيارى از مفسّران قرآن مجيد معتقدند که مسکين از فقير بيچاره تر است، گويى شدت فقر او به حدى است که او را زمين گير کرده است . «سائلون» شرم و حيا را کنار گذاشته و از باب ناچار درخواست کمک مى کنند و «مدفوعون» کسانى هستند که ممکن است بالقوه غنى و بى نياز باشند; يعنى اموال قابل ملاحظه اى دارند; اما اموالشان را غاصبان گرفته و آنها را از حقشان محروم ساخته اند و فعلا فقير و نيازمندند.
«غارِمُون» به معناى بدهکارانى است که از پرداخت بدهى خود عاجز شده اند يا بدون تقصير ورشکست گرديده اند.😣
✅آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به استدلال محکمى پرداخته و بدى حال خيانت کاران به بيت المال را اين گونه شرح داده و مى فرمايد: «(اين گونه افراد، خائنان به بيت المال اند) و آن کس که امانت را سبک بشمرد و در وادى خيانت گام بگذارد و خويشتن و دينش را از آن پاک نسازد درهاى ذلت و رسوايى را در دنيا به روى خود گشوده و در سراى آخرت خوارتر و رسواتر خواهد بود»; (وَمَنِ اسْتَهَانَ بِالاَْمَانَةِ، وَ رَتَعَ فِي الْخِيَانَةِ، وَلَمْ يُنَزِّهَ نَفْسَهُ وَدِينَهُ عَنْهَا، فَقَدْ أَحَلَّ بِنَفْسِهِ الذُّلَّ وَالْخِزْيَ فِي الدُّنْيَا، وَهُوَ فِي الاْخِرَةِ أَذَلُّ وَأَخْزَى).
اما ذلت و رسوايى در دنيا به سبب آن است که خيانت هاى گسترده معمولا پنهان نمى ماند و دير يا زود فاش مى شود و صاحب آن رسوا مى گردد😓 و مردم با چشم حقارت به او نگاه مى کنند و در آخرت که نامه هاى 📃افراد به دستشان داده مى شود، و «يوم البروز» و روز آشکار شدن اعمال پنهانى است، پرونده آنها در برابر اهل محشر گشوده مى شود و ذلت و رسوايى بزرگ در آنجاست.❗
❇شايان توجّه اينکه امام(عليه السلام) تنها تعبير به خيانت در امانت نمى کند، بلکه سبک شمردن امانت را هم به عنوان «اسْتَهانَ بِالاْمانَةِ» عيب بزرگى مى شمرد و اين به علت اهمّيّت فوق العاده امانت است.
✅آن گاه امام(عليه السلام) در پايان اين نامه به نکته ديگرى اشاره مى فرمايد که خيانت گاه درباره يک شخص است و گاه درباره يک امّت و به يقين خيانت درباره يک امّت بسيار زشت تر است و خطرناک تر است. مى فرمايد: «(و بدان) به يقين بزرگ ترين خيانت، خيانت به امّت است و رسواترين غش و تقلب، غش و تقلب به پيشوايان اسلام است; والسلام»; (وَإِنَّ أَعْظَمَ الْخِيَانَةِ خِيَانَةُ الاُْمَّةِ، وَأَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الاَْئِمَّةِ، وَالسَّلاَمُ).
دليل آن روشن است، زيرا اگر انسان به يک يا چند نفر خيانت کند ممکن است روزى پشيمان شود و آنها را پيدا کند و به نحوى رضايتشان را جلب نمايد، ولى اگر خيانت به
امتى صورت گيرد، جبران کردن آن بسيار مشکل و گاه محال است. ⚠
به علاوه