🕊محمدجواد باهنر، دومین نخستوزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد. وی دارای فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود که پس از فارغالتحصیلی، به حرفه معلمی روی آورد و در دوران پهلوی به تدوین کتب درسی دینی و قرآن پرداخت.
تاریخ تولد: ۵ سپتامبر ۱۹۳۳، کرمان
فرزندان: دو پسر و دو دختر
تاریخ ترور: ۳۰ اوت ۱۹۸۱، تهران
محل دفن: بهشت زهرا (س)
والدین: علی اَصغر باهنر
🕊محمدعلی رجایی معروف به شهیدرجایی دومین رئیسجمهور ایران بود. وی در بمبگذاری دفتر نخستوزیری ترور شد. محمد علی رجایی دارای درجه کارشناسی ریاضیات از دانش سرای عالی و کارشناسی ارشد آمار بوده و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به دبیری ریاضیات اشتغال داشتهاست. ویکیپدیا
تاریخ تولد: ۱۵ ژوئن ۱۹۳۳، قزوین
همسر: عاتقه صدیقی (ازدواج ۱۹۵۸–۱۹۸۱)
تاریخ ترور: ۳۰ اوت ۱۹۸۱، تهران
محل دفن: بهشت زهرا (س)
کودکان: کمالالدین رجایی، حمیده رجایی، جمیله رجایی
کتابها: مکاتبات شهيد رجائى با بنى صدر و چگونگى انتخاب اولين نخست وزير جمهورى اسلامى ايران /
قرائت #زیارت_عاشورا از طرف شهدای عزیز #رجائی و دکتر #باهنر
تقدیم به امام زمان عج الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🙏
💢تدبر در زیارت عاشورا ۲ 💢
اظهار تسلیم به اهل بیت در کنار لعن بر عاملان روز عاشورا
🌟یا ابا عبدلله🌟
این لفظ مدام تکرار میشود حس فرزند و پدری رو نسبت به ایشان داشته باشیم
🔆سلم از ریشه سلام است، یعنی صلح در مقابل حرب به معنی دشمنی
👈موافقت و مخالفت و دوستی و دشمنی صرف نیست...
👈اهل بیت محور هستند نه اینکه من تشخیص بدهم
هم جنس اهل بیت
در یک جبهه قرار میدهم هر کس با شما در صلح است من با او در صلح هستم....اگر در جنگ با شماست در جنگ با آنها هستم الی یوم القیامه...
دشمن کسی است که شمشیر را از رو بسته و میگوید تو نباید باشی و مال و جان خودش را خرج کند که ما نباشیم.
💫جهاد
این قانون خداست و من باید با آن هماهنگ بشم.
چند طایفه لعن میشود...
چه طور انسان میتواند به این شقاوت برسد؟
آل زیاد...
آل مروان...
پدر بزرگ اینها امیه بن شمس
امیه چند تا پسر داشته حرب و ابی عاص
حرب چند تا پسر داشته یکی ابوسفیان معروف است که ابوسفیان سرمایه اش را خرج کرد تا اسلام را زمین بزند
ابوسفیان چند تا پسر داشته معاویه و زیاد...
زیاد حرام زاده است، بعد از شهادت امام علی، معاویه اعلام کرد ابوسفیان پدرش بوده و مادرش بدکاره بوده است.
ابن مرجانه هم همان عبیدالله زیاد است.
زن زیاد پسری به دنیا آورد چون پدرش معلوم نبود، ابن مرجانه صدایش میکردند به نام مادرش وگرنه در عرب مرسوم نیست به نام مادر کسی را خطاب کنند.
بعدا دیدند این شخص زیرک است و به درد حکومتش میخورد گفت پسر ابوسفیان است
این جریان نیاز دارد به انسان حرام زاده!! چون انسان حلال زاده هر کاری را نمیتواند بکند.
در قرآن شجره طیبه و شجره خبیثه آمده است، رسول الله خوابی دیدند که شجره ملعونه را خدا به من نشان داد و کودکهای امیه از منبر من بالا میروند.
سه نفر بعد آن طایفه لعن میشوند
🔥آل زیاد 🔥آل مروان 🔥بنی امیه
🔥عمر سعد و 🔥شمر جز این طائفه نبودند و چون نقش داشتند جداگانه لعن میشوند.
♦️عمر سعد یک آدم مهربان بود و با اهل بیت دوست بود
عبیدالله حکومت ری را به او داد که دست از امامحسین بردارد و چون قبول کرد بدترین آدمها شد...
♦️حب دنیا مرض قلب است و اگر در کسی باشد و درمان نشده باشد یک جا پا می لنگد.
کل افرادی که مهیّا شدند برای قتل امام حسین لعنت میشوند👇
♦️اسرجت👈 زین اسب بستند
♦️الجمت👈 افسار اسب را بستند
♦️تنقبت👈 نقاب زدند
✅✅✅قدم سوم
درخواست توفیق انتقام هست
هیچ کدام از امامان بعد امام حسین لقب منتقم نداشتند فقط امام زمان
صفت منتقم بودن امام خیلی مهم است
باطل قرار است از بین برود
بابی انت و امی
نهایت ادب... ایمان...توحید..
چرا خودم فدا نشوم پدر و مادرم را فدا کنم پدر مادر خیلی مقام دارند در قرآن چهار جا در قرآن بعد توحید امر به احسان والدین شده است
معنای درست جمله 👇
ارزشمند چیزهای زندگی پدر و مادر انسان هستند و این را فدای امام حسین میکنی
من میخواهم در معیت شما قرار بگیرم لازمه اش ذبح اسماعیل است سرِ دل بستگی هایم را ببُرم تا بتوانم پارکاب باشم ..
ما بزرگترین دل بستگی هامان را که عشقش را خدا قرار داده است کنار میگذاریم برای رسیدن به امام
💫لقد عظم مصابی بک
تا اینجای زیارت اینقدر تقرب حاصل شده که یکی شدم با امام و میگویم مصیبت من
از خدایی که مقام شما را بزرگترین در عالم قرار داد
مقام من را به واسطه ی شما بزرگ کرد به واسطه ی طلب انتقام خون شما
همراه امام یاری شده (امام منصور)
در مورد امام حسین دردناکترین چیز این بود که منصور نبودند تنها گذاشته شده بودند ...
قرار نیست دوباره عاشورا تکرار شود...
امام زمان هم به واسطه ی یاران و هم قدرتهای الهی یاری شده است
👈من باید آبرو داشته باشم در پیشگاه خدا وگرنه نمیتوانم به مقام همراهی امام برسم
خدایا قرار بده نزد خودت آبرومند به واسطه ی امام حسین در دنیا و آخرت...
خدا لطف کرده با قرآن و زیارت عاشورا و دعاهایی این چنینی ما را آماده میکند برای پذیرش ظهور و یاری امام
#ادامه_دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مواظب باشیم
👈روایاتی هست که بیان میکنه آنچه در بنی اسرائیل واقع شده در امت ما هم.......
🔶نزاریم کار به جاهای ناجور بکشه
⚠️به استقبال «ینتهی الامر الی منتهی» نریم
⛔️ادامه #چله_زیارت_عاشورا از روز عاشورا تا #اربعین_حسینی👆
#چله_نشین_ظهور_شویم
#شرح_ نامه۵۵
📜نامه در یک نگاه:
مرحوم سیّد رضى این نامه را طبق معمول به صورت گزینشى از نامه مفصل ترى آورده است. از منابع دیگر استفاده مى شود که هدف اصلى این نامه تبادل اسراى کوفه و شام بوده است و مطالبى که در آن آمده براى این بوده که معاویه بر سر عقل آید و از کیفرهاى الهى بترسد و این پیشنهاد را عملى سازد.
🔸فراموش مکن براى چه به دنيا آمده اى:
امام(عليه السلام) در قسمت اوّل اين نامه به هدف آفرينش دنيا و آفرينش انسان ها در آن اشاره مى کند
✅ و مى فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) خداوند سبحان دنيا را براى جهان بعد از آن (سراى آخرت) قرار داده و اهل آن را در آن مورد آزمايش قرار مى دهد تا معلوم شود چه کسى بهتر عمل مى کند»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ قَدْ جَعَلَ الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا، وَابْتَلَى فِيهَا أَهْلَهَا، لِيَعْلَمَ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً).
👈اين تعبير اشاره به حقيقتى است که بارها در نهج البلاغه ذکر شده است که دنيا هدف نهايى نيست، بلکه مقدمه اى براى آمادگى جهت سراى ديگر است
✅آن گاه در ادامه اين نامه مى افزايد: «ما براى دنيا آفريده نشده ايم و نه به سعى و کوشش براى آن مأموريم، بلکه فقط براى اين در دنيا آمده ايم که به وسيله آن آزمايش شويم»; (وَ لَسْنَا لِلدُّنْيَا خُلِقْنَا، وَلاَ بِالسَّعْيِ فِيهَا أُمِرْنَا، وَإِنَّمَا وُضِعْنَا فِيهَا لِنُبْتَلَي بِهَا).
✅آن گاه امام(عليه السلام) مى افزايد: «خداوند مرا به وسيله تو و تو را به وسيله من در معرض امتحان در آورده و يکى از ما را حجت بر ديگرى قرار داده است 😏(من حجت الهى در برابر تو هستم)»; (وَقَدِ ابْتَلاَنِي اللهُ بِکَ وَابْتَلاَکَ بِي، فَجَعَلَ أَحَدَنَا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ).
👈بديهى است خداوند در اين دار امتحان، افراد را به وسيله يکديگر آزمايش مى کند; امام(عليه السلام) را به وسيله معاويه تا صبر و تحمل و ايستادگى بر اصول اسلام آزمايش کند مبادا به درخواست معاويه; يعنى حکومت شام براى جلب رضايت او تن در دهد
و معاويه نيز به وسيله امام آزموده مى شود که آيا حاضر است چشم از حکومت غاصبانه اى بپوشد و دست از تهمت و دروغ قتل عثمان به وسيله امام بردارد و دست بيعت در دست آن حضرت بگذارد و تسليم شود؟
👳♀ابن ابى الحديد سنّى معتزلى امتحان شدن امام به وسيله معاويه و بالعکس را به امتحان آدم به وسيله ابليس و امتحان ابليس به وسيله آدم تشبيه مى کند❗️
👈جمله «فَجَعَلَ أَحَدَنَا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ» اشاره به حجت بودن امام در برابر معاويه است نه اينکه هر کدام حجت بر ديگرى باشند، زيرا اگر منظور اين بود بايد مى فرمود: «فَجَعَلَ کُلَّ واحد مِنّا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ» و لذا علاّمه مجلسى نيز در بحارالانوار مى گويد: منظور از «فَجَعَلَ أَحَدَنَا» خود امام است، بنابراين بعضى از شارحان و مترجمان که اين جمله را چنين معنا کرده اند که «هر کدام از ما حجت بر ديگرى هستيم» معناى صحيحى به نظر نمى رسد.❌
✅آن گاه امام به نکته مهمى اشاره کرده و دنياپرستى معاويه را با دليل روشنى آشکار ساخته مى فرمايد: «ولى تو با تفسير قرآن بر خلاف حق، به دنيا روى آوردى و از من چيزى مطالبه مى کنى که هرگز دست و زبانم به آن آلوده نشده است (اشاره به قتل عثمان است) و تو و اهل شام آن را دستاويز کرده (و به من نسبت داده ايد) تا آنجا که عالمان شما جاهلانتان را به آن تشويق کردند و آنها که داراى منصبى بودند از کار افتادگان شما را»; (فَعَدَوْتَ عَلَى الدُّنْيَا بِتَأْوِيلِ الْقُرْآنِ فَطَلَبْتَنِي بِمَا لَمْ تَجْنِ يَدِي وَلاَ لِسَانِي، وَعَصَيْتَهُ أَنْتَ وَأَهْلُ الشَّامِ بِي، وَأَلَّبَ عَالِمُکُمْ جَاهِلَکُمْ، وَقَائِمُکُمْ قَاعِدَکُمْ).
👈امام(عليه السلام) در اين قسمت به بهانه اصلى معاويه در ترک بيعت و باقى ماندن بر حکومت شام اشاره کرده است و آن قيام براى مطالبه خون عثمان بود که براى رسيدن به مقصود خود دست به تأويل آيات قرآن زدند و گفتند: قرآن مى فرمايد: (وَلَکُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الاَْلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) و در جاى ديگر مى فرمايد: (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ) از يک سو خطاب آيه اوّل را عام مى گرفتند و از سوى ديگر خطاب آيه دوم را که خاص بود به خودشان تأويل مى کردند و خود را ولى خون عثمان مى شمردند😳 در حالى که هيچ ارتباطى با آنها نداشت.
👈در ضمن جمله «وَأَلَّبَ عَالِمُکُمْ جَاهِلَکُمْ...» نشان مى دهد که معاويه و هم دستان او تبيلغات بسيار گسترده اى درباره اين دروغ رسوا، يعنى شرکت على(عليه السلام) در قتل عثمان در سراسر منطقه شام به راه انداخته بودند تا از اين طريق بتوانند همه را بر ضد اميرمؤمنان بسيج کنند و به عنوان انجام وظيفه اى مذهبى آنها را به ميدان نبرد با على(عليه السلام) بکشانند.⚔
سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن معاويه را به تقواى الهى و پرهيز از پيروى شيطان و فراموش نکردن آخرت توصيه کرده
✅مى فرمايد: «در درون وجود خود از خدا بترس و تقواى الهى پيشه کن و با شيطان که مى کوشد زمام تو را در دست گيرد بستيز (و زمام خود را از چنگ او بيرون آور) توجّه خود را به سوى آخرت معطوف بنما که راه (اصلى) ما و تو همان است»; (فَاتَّقِ اللهَ فِي نَفْسِکَ، وَنَازِعِ الشَّيْطَانَ قِيَادَکَ، وَاصْرِفْ إِلَى الآْخِرَةِ وَجْهَکَ، فَهِيَ طَرِيقُنَا وَطَرِيقُکَ).
✅آن گاه امام(عليه السلام) در تأکيد اين معنا، وى را از عذاب الهى در دنيا مى ترساند و مى فرمايد: «و از اين بترس که خداوند تو را به زودى به بلايى کوبنده که ريشه ات را بزند و دنباله ات را قطع کند گرفتار سازد!»; (وَاحْذَرْ أَنْ يُصِيبَکَ اللهُ مِنْهُ بِعَاجِلِ قَارِعَة تَمَسُّ الاَْصْلَ، وَتَقْطَعُ الدَّابِرَ).
👈 همان گونه که تاريخ گواهى مى دهد که بعد از دوران کوتاهى، حکومت بنى اميّه که غالباً گرفتار مشکلات بود ريشه کن شد و نسل و دودمان آنها بر باد رفت و جهان اسلام از شر آنها راحت شد و امروز چيزى به عنوان دودمان بنى اميّه باقى نمانده، جز قبر متروک مفلوکى از معاويه که در گوشه اى از شام باقى مانده و کسى به سراغ آن نمى رود و عبرتى است براى همه انسان ها.👌
✅و از آنجا که امام براى باز داشتن معاويه از تمام وسيله ها استفاده مى کند، در پايان او را به جنگ کوبنده اى تهديد کرده مى فرمايد: «من براى تو به خدا سوگند ياد مى کنم; سوگندى که تخلّف ندارد که اگر مقدرات فراگير، (الهى) من و تو را به سوى پيکار با يکديگر کشاند، آن قدر در برابر تو ايستادگى خواهم کرد تا خداوند ميان ما حکم فرمايد و او بهترين حاکمان است (و بدان آينده شومى در انتظار توست)»; (فَإِنِّي أُولِي لَکَ بِاللهِ أَلِيَّةً غَيْرَ فَاجِرَة، لَئِنْ جَمَعَتْنِي وَإِيَّاکَ جَوَامِعُ الاَْقْدَارِ لاَ أَزَالُ بِبَاحَتِکَ حَتّى يَحْکُمَ اللهُ بَيْنَنا وَهُوَ خَيْرُ الْحاکِمِينَ).
👈معاويه و يارانش قدرت امام را در جنگ ها به خاطر داشتند و جدى بودن تهديدها و قسم هايش را مى دانستند، لذا اين تهديد به يقين مى توانست عاملى بازدارنده، لا اقل در مرحله اى از زمان باشد.
🗝به هر حال از آنجا که معاويه عنصرى پيچيده و داراى حالات و افکار مختلفى بود، امام(عليه السلام) براى رام کردن او در اين نامه از تمام طرق ممکن استفاده فرموده تا در فکر او تأثير بگذارد.
📚در تواريخ آمده است که معاويه بعد از اين نامه حاضر به مبادله اسيران عراقى و شامى با يکديگر شد، زيرا امام چنان که قبلا هم اشاره شد در ذيل اين نامه به مسأله مبادله اسيران پرداخته است.
#نامه۵۶
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
وصيتى از آن حضرت (ع) به شريح بن هانى، هنگامى او را با مقدمه لشكر خود به شام فرستاد:
در هر صبح و شام تقواى الهى را پيشه کن. از دنياى فريبنده بر خويشتن خائف باش و در هيچ حال از آن ايمن مشو. بدان که اگر خويشتن را از بسيارى از امورى که آن را دوست مى دارى به علت ترس از ناراحتى هاى ناشى از آن باز ندارى، هوا و هوس ها تو را به سوى زيان هاى فراوانى خواهد کشاند، بنابراين در مقابل نفس سرکش، مانع و رادع و به هنگام خشم و غضب بر نفس خويش مسلّط و غالب باش و ريشه هاى هوا و هوس را قطع کن.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🙏خواهش می کنم عزیزان من ،به خصوص جوانان ،باصحیفه سجادیه انس بگیرند زیرا همه چیز در این کتاب ظاهرا دعا و باطنا همه چیز وجود دارد.«مقام معظم رهبری»
💠فراخوان مسابقه مجازی صحیفه سجادیه💠
به مناسبت ایام عزاداری اهل بیت و با هدف آشنایی و انس با معارف بی نظیر آن بزرگواران به صورت کاملا مستقل از هر نهاد و سازمانی وکاملا مردمی به همت چند جوان و کمک خود شما دوستان عزیزتصمیم به برگزاری مسابقه ی معارف صحیفه سجادیه گرفته ایم .
✅ شروع مسابقه⬅️ ۹۹/۶/۲۴ همزمان با شهادت امام زین العابدین (علیه السلام)
📌اما روند مسابقه 👈هرروز ، یک سوال چهارگزینه از کتاب شریف صحیفه سجادیه طراحی شده و داخل گروه قرار داده میشود،
عزیزان شرکت کننده بایستی تا روز اول مسابقه ثبت نام کرده باشند، در صورت ثبت نام علاوه بر دریافت کد قرعه کشی، لینک گروهی که سوالات صحیفه سجادیه به صورت ۱۲ روز متوالی در آن بارگذاری میشود، برای شرکت کننده ارسال میشود تا در گروه عضو شود و افرادی غیر از شرکت کنندگان داخل گروه نباشند.
🔹 بنابراین برای ثبت نام
۱- نام و نام خانوادگی
۲- نام پدر
۳-شماره همراه خود
۴- شهرستان محل سکونت
را به آیدی داده شده در ایتا و یا شماره ی واتس آپ ارسال فرمایید و کد قرعه کشی خود را دریافت بفرمایید. لطفا از یک طریق در مسابقه شرکت کنید.
📣توجه📣 توجه
(نگران😔نداشتن صحیفه سجادیه نباشید )
📖منبع اصلی مسابقه هر روز در کانال مسابقه بارگزاری میشود☺️.
🔸این مسابقه طی 12 روز طراحی شده و کافی است شرکت کنندگان طی این 12 روز به 10 سوال ، پاسخ صحیح بدهند تا در قرعه کشی شرکت داده شوند.
🔸لازم به ذکر است، شما تا 🕙 ساعت ۱۰ صبح روز بعد فرصت دارید پاسخ صحیح سوال مورد نظر را ارسال کنید حتی ساعت ۱٠:۱ هم پاسخگویی شما به هیچ وجه پذیرفته نمیشود.
🤗در پایان مسابقه به منتخبان قرعه کشی هدیه ی نقدی تقدیم میگردد.
🔸آی دی ایتا جهت ارسال پاسخ صحیح سوالات صحیفه سجادیه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@sahifesajadieh99
----------------------------
شرکت در مسابقه از طریق واتساپ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
۰۹۹٠۸۷۹۴۱۲۲
#شرح_ نامه۵۶
📜از نامه هاى امام(عليه السلام) به شريح بن هانى است در آن زمان که وى را به عنوان فرماندهى مقدمه لشکر به سوى شام فرستاد.
باید توجّه داشت که 👳«شریح بن هانى» غیر از «شریح بن حارث» است که قاضى در کوفه بوده;
«شریح بن هانى» از مخلصان امیرمؤمنان على(علیه السلام) بود و در بسیارى از جنگ هاى اسلامى شرکت و داراى عمر طولانى حدود 120 سال بود و براى نبرد به سجستان (سیستان) اعزام شد و در آنجا شربت شهادت نوشید; ولى «شریح بن حارث» از سوى عمر به عنوان قضاوت کوفه منصوب شد و با اینکه چندان صلاحیت این کار را نداشت، امیرمؤمنان على(علیه السلام) براى جلوگیرى از تنش در کوفه او را عزل نکرد; ولى دائماً بر آرایى که مى داد نظارت داشت!
📨نامه در یک نگاه:
امام(علیه السلام) در این نامه او را به تقواى الهى به طور مؤکد سفارش مى کند و از غلبه هوا و هوس بر حذر مى دارد و نسبت به فریب کارى دنیا و سرکشى هاى نفس هشدار مى دهد و با تعبیرات مختلفى بر آن تأکید مىورزد
و شاید این به علت آن است که یکى از شیطنت هاى معروف معاویه این بود که سران سپاه و اصحاب و یاران على(علیه السلام) را با اموال هنگفت و مقام هاى مختلف مى فریفت و به گفته بعضى، در این زمینه شگردهایى داشت که حتى شیطان😈 به گرد او نمى رسید
و یا به سبب این بود که اختلافى میان او و فرمانده دیگرى به نام «زیاد بن نضر» احساس مى شد و امام براى رفع این اختلاف این نصایح را بیان فرمود.
♻️به هرحال از آنچه در تحف العقول و کتاب تمام نهج البلاغه و مأخذ اصلى این نامه یعنى کتاب صفین نصر بن مزاحم آمده است بر مى آید معلوم مى شود آنچه مرحوم سیّد رضى در اینجا آورده بخش کوچکى از نامه مفصلى است که امام خطاب به دو نفر از فرماندهان خویش به نام زیاد بن نضر و شریح بن هانى نوشته و یا حضوراً توصیه کرده است.
🔸بر نفس خود مسلط باش:
امام(عليه السلام) در اين عبارات کوتاه و بسيار پرمعنا به «شريح بن هانى» چهار اندرز مهم مى دهد:
✅نخست مى فرمايد: «در هر صبح و شام تقواى الهى را پيشه کن»; (اتَّقِ اللهَ فِي کُلِّ صَبَاح وَمَسَاء).
👈تقوا همان چيزى است که طليعه همه نصايح و در برگيرنده کليّه فضايل و بازدارنده از تمام رذايل است. به همين دليل بسيارى از نامه ها و خطبه ها با ياد کردى از تقوا شروع مى شود.
✅در دومين اندرز مى فرمايد: «از دنياى فريبنده بر خويشتن خائف باش و در هيچ حال از آن ايمن مشو»; (وَخَفْ عَلَى نَفْسِکَ الدُّنْيَا الْغَرُورَ، وَلاَ تَأْمَنْهَا عَلَى حَال).
👈اين اندرز نيز در بسيارى از نامه ها و خطبه ها آمده است، زيرا طبق آن حديث معروف، سرچشمه تمام گناهان حبّ دنياست: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ کُلِّ خَطِيئَة» و اگر انسان لحظه اى غافل بماند ممکن است زرق و برق دنيا چنان او را بفريبد که بازگشت از آن مشکل باشد.😢
✅در سومين نصيحت مى فرمايد: «بدان که اگر خويشتن را از بسيارى از امورى که آن را دوست مى دارى به علت ترس از ناراحتى هاى ناشى از آن باز ندارى، هوا و هوس ها تو را به سوى زيان هاى فراوانى خواهد کشاند»⚠️; (وَاعْلَمْ أَنَّکَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَکَ عَنْ کَثِير مِمَّا تُحِبُّ، مَخَافَةَ مَکْرُوه; سَمَتْ بِکَ الاَْهْوَاءُ إِلَى کَثِير مِنَ الضَّرَرِ).
👈اشاره به اينکه بسيارى از خواسته هاى نفس، خواسته هاى زيان بار است که انسان به هنگام اشتياق به آن، زيان ها را نمى بيند و لذا امام به او هشدار مى دهد که در عاقبت خواسته هاى نفس هميشه انديشه کند مبادا گرفتار زيان هاى فراوان آن شود.
✅در چهارمين توصيه براى نتيجه گيرى مى فرمايد: «بنابراين در مقابل نفس سرکش، مانع و رادع و به هنگام خشم و غضب بر نفس خويش مسلّط و غالب باش و ريشه هاى هوا و هوس را قطع کن»; (فَکُنْ لِنَفْسِکَ مَانِعاً رَادِعاً، وَلِنَزْوَتِکَ عِنْدَ الْحَفِيظَةِ وَاقِماً قَامِعاً).
# نامه۵۷
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
نامه اى از آن حضرت (ع) به مردم كوفه هنگامى كه از مدينه به بصره مى رفت:
اما بعد. من از موطن قبيله خويش بيرون آمده ام. ستمكارم يا ستمديده، گردنكشم يا ديگران از فرمانم رخ برتافته اند. خدا را به ياد كسى مى آورم كه اين نامه من به او رسد تا اگر به سوى من آيد، بنگرد كه اگر سيرتى نيكو داشتم ياريم كند و اگر بدكار بودم از من بخواهد تا به حق بازگردم.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
#شرح_نامه۵۷
📜از نامه هاى امام(عليه السلام) به اهل کوفه است که هنگام حرکت از مدينه به سوى بصره براى آنان فرستاد.
📨نامه در یک نگاه:
هنگامى که امیرمؤمنان على(علیه السلام)تصمیم بر پیکار با جمعیت ناکثین و آتش افروزان جنگ جمل گرفت، ابو موسى اشعرى با نهایت شیطنت، مشغول کارشکنى در کوفه شد.😡 از جمله اینکه مردم را جمع کرد و چنین گفت: اى مردم! این جریان، فتنه کورى است که اگر انسان در آن خواب باشد بهتر از بیدار بودن است و بیدار بودن (در حالى که در بستر دراز کشیده) بهتر از نشستن و نشستن بهتر از ایستادن و ایستادن بهتر از سوار شدن است❗️ شمشیرهاى خود را در غلاف کنید و نوک نیزه ها را بشکنید و زهِ کمان را قطع کنید، مظلومان را پناه دهید تا زمانى که کار سامان یابد و فتنه خاموش گردد.😳
👈به همین دلیل امام(علیه السلام) نامه فوق را با امام حسن(علیه السلام) و عمار یاسر به کوفه فرستاد تا جلوى فتنه ابو موسى را بگیرند و مردم را براى کمک به امام به سوى بصره بسیج کنند.
🔰 این تعبیر نشان مى دهد که هدف امام در این نامه این است که مردم کوفه را که بر اثر سم پاشى هاى زشت ابو موسى اشعرى احیانا در حال تردید به سر مى بردند، وادار به حرکت کند، زیرا محتواى نامه این است که امام مى فرماید: از دو حال خارج نیست یا مى خواهیم ستمگرى را از پاى در آوریم یا خود ستم کنیم; در هر دو صورت وظیفه شما حرکت کردن به سوى ماست که اگر مى خواهیم دست ستمگر را کوتاه کنیم ما را یارى نمایید و اگر مى خواهیم دست به ستم دراز کنیم ما را از آن باز دارید.
🔸به يارى من بشتابيد:
✅ نخست مى فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) من از طايفه و قبيله ام (اهل مدينه) خارج شدم (و به سوى بصره آمدم) در صورتى که از دو حال بيرون نيست; يا ستمکارم يا مظلوم، يا متجاوزم، يا بر من تجاوز رفته است (به همين دليل) به خاطر خدا به تمام کسانى که نامه ام به آنها مى رسد تأکيد مى کنم (کارى انجام ندهند) جز اينکه به سوى من حرکت کنند تا اگر نيکوکارم يارى ام دهند و اگر گناهکارم مرا مورد عتاب قرار دهند (و از من بخواهند تا از اين راه باز گردم)»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي خَرَجْتُ مِنْ حَيِّي هَذَا: إِمَّا ظَالِماً وَ إِمَّا مَظْلُوماً ; وَ إِمَّا بَاغِياً وَ إِمَّا مَبْغِيّاً عَلَيْهِ. وَإِنِّي أُذَکِّرُ اللهَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِي هَذَا لَمَّا نَفَرَ إِلَيَّ، فَإِنْ کُنْتُ مُحْسِناً أَعَانَنِي، وَإِنْ کُنْتُ مُسِيئاً اسْتَعْتَبَنِي).
👈بديهى است امام(عليه السلام) افزون بر دارا بودن مقام عصمت خود را در اين قضيه کاملا محق مى دانسته است، چرا که قاطبه مسلمين جز گروه بسيار اندکى با او بيعت کرده بودند و طلحه و زبير هم جزء بيعت کنندگان بودند و سپس بيعت را شکسته و آتش نفاق🔥 را روشن ساخته بودند، بنابراين امام به هر دليل صاحب حق بود و مظلوم، نه ظالم و ستمگر و آنچه در تعبير بالا آمد فقط براى اين است که هرگونه وسوسه شيطانى را از آنها بزدايد.
👈درست همانند چيزى که در قرآن مجيد از زبان پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در برابر مشرکان آمده است که مى فرمايد: «(وَإِنّا أَوْ إِيّاکُمْ لَعَلى هُدًى أَوْ فِى ضَلال مُّبين); و ما يا شما در (طريق) هدايت يا در گمراهى آشکار هستيم».
🔅به همين دليل ابن ابى الحديد در شرح اين نامه مى گويد: امام براى جلب توجّه مردم کوفه (که در حيرت و سرگردانى وسوسه هاى ابو موسى به سر مى بردند) چه تقسيم زيبايى کرده است و نهايت تواضع و حزم نفس را به خرج داده و نخست تعبير به ظالم و بعد تعبير به مظلوم نموده و آنچه را دشمنش طالب آن بوده در اختيارش گذاشته است.👌
امام(عليه السلام) با اين سخن اثبات مى کند که سکوت و کناره گيرى از اين جريان در هر حال گناه است، زيرا يا ترک يارى مظلوم است و يا عدم مقابله با ظالم.
🔰اين سخن يادآور حديثى است که از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده که فرمود: « برادر دينى ات را يارى کن خواه ظالم باشد يا مظلوم.
اصحاب عرضه داشتند: اگر مظلوم باشد بايد يارى اش کنيم ولى اگر ظالم باشد چگونه؟
فرمود: او را از ظلم و ستم باز مى داريد (اين است يارى او)»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما مردِ روزهای "عادت" و "تکرار"یم ...
آنقدر راحت به نداشتن و نبودن عادت میکنیم، که گاهی حاضریم در همین عادتها بمانیم و جان بدهیم، اما به "رهایی"، فکر نکنیم ...
قرنهاست، نیستی و ...کسی نیست، تا قلب بشر زیر سایهاش ، نفس تازه کند!
چنان به این خفگی عادت کردهایم؛ که گویی خِس خِس، عادتِ طبیعیِ قلبهای قحطیزدهمان است.
اوضاع این روزهای جهان، چقدر آشناست!
همانگونه که عادت کردیم بی "عینالحیاه" روی زمین راه برویم و توهمِ "زیستن" را باور کنیم ؛
همانقدر راحت، با ویروسی که تمام دلخوشیهایمان را گرفته نیز، کنار میآییم و زندگی میکنیم...
ما قرنهاست آموختهایم، خود را در گورِ عادتهایمان دفن کنیم، اما به "رهایی" نیندیشیم... !
4_5954137055347869455.mp3
14.88M
یادت باشد،
عادی شدن درد دوری از امام زمان علیه السلام مشکل خودمان است.
#نامه۵۸
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
از نامه آن حضرت (ع) به مردم شهرها نوشته و در آن از آنچه ميان او و سپاه صفين گذشته است حكايت مى كند:
ابتداى كار ما چنين بود كه با شاميان روبرو شديم. به ظاهر خداى ما يكى بود و پيامبرمان يكى بود و دعوت ما به اسلام يكسان بود. نه ما از آنها خواستيم كه بر ايمان خويش به خداوند و گواهى دادنشان به پيامبرش بيفزايند و نه آنها از ما مى خواستند. در همه چيز هم، عقيده ما يكى بود جز در باب خون عثمان كه ميانمان اختلاف بود. آنها ما را بدان متهم مى كردند و ما از آن مبرّا بوديم.
گفتيم بياييد تا بافرو كشتن آتش انتقام و آرام ساختن مردم، كار را چاره كنيم كه چون لهيب آن بالا گيرد، چاره اش نتوان نمود. تا كارها به سامان آيد و انتظام يابد و بتوانيم حق را به جايگاهش قرار دهيم. گفتند: نه كه چاره كار را جز جنگ ندانيم.
تا سرانجام جنگ در گرفت و قوت كرد و افروخته شد و شعله بر كشيد. چون مرگ دندانهاى خود در ما و ايشان فرو برد و چنگالهاى خود بر تن ما بيفشرد، در اين حال، به آنچه دعوتشان كرده بوديم، گردن نهادند و ما نيز به آنچه دعوتمان كردند، گردن نهاديم و در پذيرفتن خواستهاشان شتاب ورزيديم، تا حجت بر آنان آشكار گرديد و راه عذرخواهى بسته آمد.
هر كس از آنان كه بر اين سخن اقرار دارد، خداوندش از هلاك برهاند و هر كه لجاج ورزد و در گمراهى خويش بماند، پيمان شكنى بيش نيست. خداوند بر دلش پرده افكنده و حوادث ناگوار به گرد سرش چرخ مى زند.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
30.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 فرازهایی از خطبه کوبنده حضرت امام سجاد علیه السلام
با نوای حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی
شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد
@alafvalafv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 أنا علیبنالحسین (علیهالسلام)
🚩 مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیهالسلام.
🔻مرثیهسرائی #حاج_میثم_مطیعی در حسینیه امام خمینی(ره)، سال ۹۳
#یا_زین_العابدین
#شرح_نامه۵۸
📜نامه در یک نگاه:
امام(علیه السلام) در این نامه به چند نکته اشاره مى فرماید که در واقع عصاره تمام مسائل مربوط به حادثه صفین است:
نخست اینکه آغاز کار با اهل شام این بود که در ظاهر، همه در اصول اسلام متحد بودیم و تنها اختلاف در مسأله خون عثمان بود که ما به هیچ وجه در آن دخالت نداشتیم و به آنها پیشنهاد کردیم بیایید آتش جنگ را خاموش کنید و حق را به حق دار برسانید; ولى آنها جز براى جنگ آماده نبودند.
در قسمت دیگر این نامه مى افزاید: هنگامى که آثار شکست در جنگ در آنها ظاهر شد تسلیم خواسته ما شدند. ما هم آنان را پذیرفتیم تا حجت حق بر آنها آشکار شود.
حضرت در بخش آخر مى فرماید: اما در این هنگام گروهى عملاً قبول کردند و گروهى (همچون خوارج) به لجاجت خود ادامه دادند.
🔸ماجراى صفين در چند جمله:
همان گونه که از عنوان نامه پيداست هدف امام(عليه السلام) اين بوده که مسأله جنگ صفين و اهداف آتش افروزان و نتايج آن را در بيانى فشرده و کوتاه ذکر کند.
✅از اين رو در آغاز مى فرمايد: «آغاز کار اين بود که ما با اهل شام روبه رو شديم و ظاهر (آنها) چنين بود که پروردگار ما يکى، پيامبر ما يکى و دعوت ما به اسلام، يکى است»; (وَکَانَ بَدْءُ أَمْرِنَا أَنَّا الْتَقَيْنَا وَالْقَوْمُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ، وَالظَّاهِرُ أَنَّ رَبَّنَا وَاحِدٌ، وَنَبِيَّنَا وَاحِدٌ، وَدَعْوَتَنَا فِي الاِْسْلاَمِ وَاحِدَةٌ).
👈تعبير به «ظاهر» اشاره لطيفى به اين معناست که بسيارى از گردانندگان اين صحنه و سردمداران آن اعتقادى به خدا و اسلام و نبوت پيغمبر نداشتند; ولى امام به ظاهر حال آنها در اينجا قناعت مى کند در حالى که در بعضى موارد ديگر که شرايط اقتضا مى کرده با صراحت در اين باره سخن گفته است; همان گونه که در ذيل نامه 16 حضرت مى فرمايد: «فَوَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ مَا أَسْلَمُوا وَلَکِنِ اسْتَسْلَمُوا وَأَسَرُّوا الْکُفْرَ فَلَمَّا وَجَدُوا أَعْوَاناً عَلَيْهِ أَظْهَرُوهُ; سوگند به آن کسى که دانه را (در زير خاک) شکافته و انسان را آفريده دشمنان ما اسلام را نپذيرفته بودند، بلکه ظاهراً اظهار اسلام مى کردند و کفر را در سينه پنهان مى داشتند، لذا هنگامى که ياورانى بر ضد اسلام يافتند نشانه هاى کفر خود را آشکار ساختند»❗️
✅سپس در ادامه سخن مى افزايد: «ما چيزى بيش از اين (ظاهر حال) در ايمان به خدا و تصديق به پيامبر از آنها نمى خواستيم و آنها هم چيزى بيشتر، از ما تقاضا نداشتند و در همه چيز (ظاهرا) يکسان بوديم تنها اختلاف ما درباره خون عثمان بود در حالى که از آن برىء بوديم (و دست ما هرگز به آن آلوده نشده بود)»; (وَلاَ نَسْتَزِيدُهُمْ فِي الاِْيمَانِ بِاللهِ وَالتَّصْدِيقِ بِرَسُولِهِ وَلاَ يَسْتَزِيدُونَنَا: الاَْمْرُ وَاحِدٌ إِلاَّ مَا اخْتَلَفْنَا فِيهِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ، وَنَحْنُ مِنْهُ بَرَاءٌ).
✅آن گاه در ادامه سخن مى فرمايد: «ما به آنها گفتيم: بياييد امروز به فرو نشاندن آتش فتنه و جنگ و آرام ساختن مردم مشکل را درمان کنيم به چيزى که ممکن است پس از اين به دست نيايد، تا امر خلافت محکم و جمعيت مسلمانان متحد گردند و قدرت پيدا کنيم حق را در جاى خود قرار دهيم (و مجرم را به کيفر رسانيم)»; (فَقُلْنَا: تَعَالَوْا نُدَاوِ مَا لاَ يُدْرَکُ الْيَوْمَ بِإِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَتَسْکِينِ الْعَامَّةِ حَتَّى يَشْتَدَّ الاَْمْرُ وَيَسْتَجْمِعَ، فَنَقْوَى عَلَى وَضْعِ الْحَقِّ مَوَاضِعَهُ).
👈اين يک سخن کلامى بسيار منطقى و منصفانه است و مضمون آن اين است که به هنگام اختلاف و درگيرى مسلمانان با يکديگر، احقاق حقوق ناممکن است. ⚠️
شما (معاويه و شاميان) از يک سو بيعت مرا نپذيرفتيد و شکاف در صفوف مسلمانان ايجاد کرديد، از سوى ديگر از من مى خواهيد قاتلان عثمان را مجازات کنم. اگر حکومت من را مى پذيريد چرا در آن داخل نمى شويد و اگر قبول نداريد چگونه چنين کارى را از من انتظار داريد؟
➕اضافه بر اين، مسأله اى مثل مجازات قاتلان عثمان که در واقع طيف وسيع و گسترده اى بودند در صورتى امکان پذير است که حکومت اسلامى کاملا مقتدر و نيرومند باشد و اين کار در حالى که در برابر ما اسلحه کشيده ايد و آماده پيکار هستيد امکان ندارد.
🔅 امام(عليه السلام) در خطبه 168 در پاسخ جمعى از صحابه که از او خواستند تکليف قاتلان عثمان را روشن سازد فرمود: «يَا إِخْوَتَاهُ! إِنِّي لَسْتُ أَجْهَلُ مَا تَعْلَمُونَ، وَلکِنْ کَيْفَ لِي بِقُوَّة وَالْقَوْمُ الْمُجْلِبُونَ عَلَى حَدِّ شَوْکَتِهِمْ، يَمْلِکُونَنَا وَلاَ نَمْلِکُهُمْ; برادران من! از آنچه شما مى دانيد من بى اطلاع نيستم; ولى چگونه مى توانم (در شرايط فعلى) قدرت بر اين کار را (مجازات قاتلان عثمان) به دست آورم؟ آنان (کسانى که بر عثمان شوريدند) همچنان بر قدرت و شوکت خويش باقى اند و (در حال حاضر) بر ما مسلّط اند و ما بر آن ها سلطه اى نداريم».
از اين
جا روشن مى شود که معاويه با اطلاع از اين امور مى خواست مسأله بيعت کردن را به امر محال موکول کند; امرى که ظاهرش عوام فريبانه و باطنش نافرمانى شيطنت آميز بود.
✅سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن پاسخ آنها را به اين دعوت مسالمت آميز و عاقلانه و منصفانه چنين بيان مى فرمايد: «آنها گفتند: ما مى خواهيم اين درد را با دشمنى و جنگ درمان کنيم، آرى آنها (از پيشنهاد من درباره اقدام مسالمت آميز) سر باز زدند تا جنگ بال هاى خود را گشود و استقرار يافت، شعله هايش بالا گرفت و شديد شد»; (فَقَالُوا: بَلْ نُدَاوِيهِ بِالْمُکَابَرَةِ فَأَبَوْا حَتَّى جَنَحَتِ الْحَرْبُ وَ رَکَدَتْ، وَ وَقَدَتْ نِيرَانُهَا وَحَمِشَتْ).
👈 نتيجه اين لجاجت و پافشارى بر مخالفت، روشن شدن آتش جنگ بى سابقه اى در اسلام بود که خون ده ها هزار نفر از مسلمانان در آن ريخته شد و در واقع فداى هوس هاى معاويه و يارانش شدند.😢
✅آن گاه امام در ادامه اين سخن مى فرمايد: «هنگامى که جنگ، دندانش را در بدن ما و آنها فرو برد و چنگال هايش را در وجود ما و آنها وارد کرد، به آنچه ما آنها را به سوى آن دعوت کرده بوديم پاسخ مثبت دادند (که جنگ را رها کنيم و به گفتوگو بنشينيم) ما نيز درخواست آنها را پذيرفتيم و به سوى آنچه از ما طلب کردند شتافتيم»; (فَلَمَّا ضَرَّسَتْنَا وَإِيَّاهُمْ، وَ وَضَعَتْ مَخَالِبَهَا فِينَا وَ فِيهِمْ، أَجَابُوا عِنْدَ ذَلِکَ إِلَى الَّذِي دَعَوْنَاهُمْ إِلَيْهِ، فَأَجَبْنَاهُمْ إِلَى مَا دَعَوْا، وَسَارَعْنَاهُمْ إِلَى مَا طَلَبُوا).
👈اين سخن اشاره به زمانى است که آنها از جنگ خسته شدند و فريب هاى معاويه براى آنها آشکار شد و قرآن ها را بر سر نيزه ها کردند و از ما خواستند دست از جنگ برداريم و به حکم قرآن روى آوريم.
✅سپس مى افزايد: «(اين وضع ادامه داشت) تا اينکه حجت بر آنها روشن شد و عذرشان (براى جنگ که همان مطالبه خون عثمان بود) قطع گرديد (و پايان يافت)»; (حَتَّى اسْتَبَانَتْ عَلَيْهِمُ الْحُجَّةُ، وَانْقَطَعَتْ مِنْهُمُ الْمَعْذِرَةُ).
🔰نکته مهم اين است که معاويه و اطرافيان و حاميانش براى حفظ منافع نامشروع خود در شام تبليغات زيادى بر ضد على(عليه السلام) و يارانش انجام داده بودند که آنها اهل نماز نيستند و براى قرآن احترامى نمى بينند و قاتلان اصلى عثمان را در ميان خود حفظ کرده اند و هدفشان پايمال کردن خون عثمان است. 😳باطل بودن اين تبليغات دروغين، در ميدان جنگ صفين تدريجاً آشکار شد; جنگى که حدود هيجده ماه به طول انجاميد. در اين مدت سخنان زيادى ميان آن ها رد و بدل شد و شاميان اعمال ياران على(عليه السلام) را مى ديدند که اهل نماز و راز و نياز شبانه با خدا هستند; آب را معاويه بر روى لشکر على بسته بود; ولى به هنگام سلطه آن حضرت و يارانش بر آب مقابله به مثل نکردند و آب را به روى آنها گشودند، کسى از آنها نسبت به قتل عثمان اظهار شادى نمى کرد و مخصوصاً وقتى قتل عمار ياسر به دست لشکريان معاويه انجام شد و پيغمبر در حديث معروف خود فرموده بود: «اى عمار تو را گروهى ظالم و طغيان گر مى کشند» اين نيز سندى براى حقانيت اميرمؤمنان و يارانش محسوب مى شد.👌
حلقه آخر اين ماجرا اين بود که وقتى شاميان ناتوان شدند و فرياد بر آوردند که بر زن و فرزند ما رحم کنيد و دست از جنگ برداريد و داورى قرآن را بپذيريد، على و يارانش آن را پذيرفتند و به اين ترتيب حجت بر آنها تمام شد و در پيشگاه خدا عذرى نداشتند.
✅امام(عليه السلام) در ادامه مى فرمايد: «کسانى که پايبند به اين حقايق بودند خداوند آنها را از هلاکت نجات داد و کسانى که لجاجت و پافشارى کردند پيمان شکنانى بودند که خدا پرده بر قلبشان افکنده بود و حوادث ناگوار بر سر آنها سايه انداخت»; (فَمَنْ تَمَّ عَلَى ذَلِکَ مِنْهُمْ فَهُوَ الَّذِي أَنْقَذَهُ اللهُ مِنَ الْهَلَکَةِ، وَمَنْ لَجَّ وَ تَمَادَى فَهُو الرَّاکِسُ الَّذِي رَانَ اللهُ عَلَى قَلْبِهِ، وَصَارَتْ دَائِرَةُ السَّوْءِ عَلَى رَأْسِهِ).
👈گرچه بعضى از شارحان نهج البلاغه اين چند جمله را اشاره به خوارج نهروان مى دانند که پس از روبه رو شدن با سپاه امام و شنيدن اندرزهاى آن حضرت، گروه زيادى از آنها متنبّه شدند و از راه ضلالت باز گشتند و به لشکر امام پيوستند و گروهى بر لجاجت خود باقى ماندند و در آن ميدان به هلاکت رسيدند; ولى با توجّه به آغاز اين نامه که صريحاً از اهل شام و داستان صفين سخن مى گويد و عنوانى که سيّد رضى نيز براى آن انتخاب کرده، اين احتمال بسيار بعيد به نظر مى رسد و به هيچ وجه پذيرفتنى نيست و بعيد نمى دانيم که اين تعبيرات اشاره به اين باشد که گروهى از لشکر شام بعد از آشکار شدن دروغ هاى معاويه و طرفداران او درباره على(عليه السلام) و سپاه آن حضرت، از معاويه بريدند و به لشکر امام پيوستند، هرچند گروه بيشترى لجاجت کردند و بر انحرافات خود پافشارى کردند.
روایت است که یکی از اصحاب از امام صادق علیه السلام پرسید:
اگر من نتوانم نماز شب را در وقتش بخوانم باید چه کنم؟ حضرت فرمودند: فردایش قضایش را بخوان.
گفت: اگر نتوانم یازده رکعت بخوانم چه؟ حضرت پاسخ دادند: سه رکعتش را بخوان.
اگر نتوانم سه رکعت را هم در شب بخوانم چه؟ پاسخ دادند: صبحش قضا کن.✋
پرسید اگر نتوانستم قضا کنم چه؟ پاسخ دادند: نمازمغرب و عشا را به جماعت بخوان و بعد از نماز عشا آیه: " 285 بقره " را بخوان، ثواب نماز شب در نامه اعمال مینویسند.
پرسید: اگر مسجدی نزدیک نبود تا به جماعت بخوانیم؟
پاسخ دادند: وقتی برای خوردن آب در نیمه شب برمیخیزی بعد از نوشیدن بگو"
《اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ"》
اینگونه انعطاف نماز شب را نشان میدهند تا همه در نامه اعمال خود نماز شب داشته باشند و عزتمند شوند.
#نماز_شب
#چله_نشین_ظهور
@alafvalafv
🏴🏴🏴حلول ماه صفر المظفّرماه عزای اهل البیت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلّم) تسلیت و تعزیت باد.
نماز اول ماه و #صدقه فراموش نشود.
#چله_نشین_ظهور_شویم👇
@alafvalafv
💢اعمـــــال مـــــاه صفـــــر
💠 سفارشات مخصوص بمناسبت ورود به ماه صفرالمظفر:
▪️ماه صفر ماه حزن اهل بیت علیهم السلام و ماه مهم و شریفی هست،
♦️لذا در مفاتیح الجنان اعمالی برای کل این ماه و اعمال مخصوص بعضی روزها آمده است:
۱- خواندن نماز اول ماه
دو رکعت
در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره قلهوالله احد
در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر
بعد از نماز صدقه دهد.
۲- خوانده دعای؛
" یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ
ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ
فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ
یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ
وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ. "
روزی ۱۰مرتبه که در مفاتیح الجنان آمده.
۳- روز سوم نمازی دارد به این نحو:
دو رکعت
در رکعت اول سوره حمد سوره فتح
و در رکعت دوم حمد و توحید.
بعد از نماز
صد مرتبه صلوات،
صد مرتبه بگوید: اللهم العن آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفار کند.
۴- صدقه دادن هم در طول ماه مطلوب است.