چله نشین ظهورامام زمان عج الله
برنامه مطالعه امشب: ترجمه حکمت ۴١٣ رو مطالعه بفرمایید. یاعلی @alafvalafv
مروری بر حکمت 413 که مقدمه ای برای حکمت بعد از آن میباشد🌷
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️ساعت عاشقی❤️
❣ #سلام_امام_زمانم❣
💟خورشیدمن ٺویی
وبی حضورٺو
صبحم بخیرنمیشود،ای آفتاب من
💟گرچهره رابرون نڪنی
ازنقاب خود
صبحی دمیده نگردد به خواب من
#السلام_علیک_یا_اباصالح_المهدی
#نامه_ای_برای_پدر
@namebepedar📝
هدایت شده از نورالساجدين
4_6048568237837255658.m4a
4.11M
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
🌹هرشب
این فایل صوتی کوتاه را هنگام خواب گوش کنید
تا قبل از اینکه چندین ساعت در حالت خواب بسر ببرید،
ذخیره های خوبی برای اخرت خود فراهم کنید.
انسان عاقل از این موقعیت های پیش آمده بخوبی بهره میبرد.
حکمت امروز با اینکه در واقع همون حکمت قبل هست با کمی تغییر...
اما نکات مختصری در موردش, خدمتتون تقدیم میکنم👇
حکمت ۴١۴
🔸اهمیت و آداب دلداری و تسلیت به صاحبان عزا🔸
انسان در طول زندگیاش بارها با انواع مصیبتها و بلایا مواجه میشود. برای دلداری یک مصیبتزده و یا عزیز از دست داده معمولا آیه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را بر زبان میآوریم و یا با عباراتی نظیر: خدا به شما صبر جمیل و اجر جزیل عطا کند، عظمالله اجورکم، خدا به شما صبر دهد، خدا اجرتان دهد، بقای عمر بازماندگان و از این قبیل جملات سعی میکنیم تسلیت خود را به مصیبتزدگان ابراز کنیم و با حضور خود در نزد آنان و بیان عباراتی تسلیبخش، آرامش را به آنان بازگردانیم.
❓اما سوال این است که این رفتار ما در دلداری دادن به فرد مصیبتزده تا چه حد اهمیت و نقش و تاثیرات مثبت دارد و دیدگاه قرآن و روایات در این باره چه میباشد؟
🔹 مصیبت، آزمون الهی
زندگی دنیوی بهگونهای سامانیافته که از دست دادن و گرفتار شدن به انواع و اقسام بلایا و مشکلات در آن، امری طبیعی و عادی است. این امور بر اساس آموزههای قرآنی به حوزه سنتهای الهی در آزمون و امتحان و مانند آن بازمیگردد. (عنکبوت، آیه 2؛ فجر، آیات 15 و 16) خداوند در بیان فلسفه و هدف این امتحانها به اموری چون اتمام حجت و یادآوری (توبه، آیه 126) افزایش ظرفیت انسان و افزایش صبر و آستانه تحمل، اظهار و بروز استعدادها، تنبیه و مجازات غافلان، علم و دانش نسبت به ادعاهای مدعیان، بخشیدن مقامات (بقره، آیات 124 و 155، نساء، آیه 6؛ حجرات، آیه 14) و امور دیگر اشاره میکند. (احزاب، آیه 11)
👈این امتحانها و آزمونها هر ساله حتی برای منافقان یکی دو بار انجام میگیرد تا حجت بر آنان تمام شود. (توبه، آیه 126) این آزمونها شامل مجموعهای متنوع و متعدد از ترس و گرسنگی و کاهش در اموال و جانها و محصولات و مانند آن میشود. (بقره، آیه 155)
پس نمیتوان از زندگی دنیوی سخن گفت و از مصیبت سخن به میان نیاورد؛ چرا که لازمه چنین زندگیای، رنج و مصیبت و سختی است.
🔹تعزیت و تسلیت به مصیبتزده
تعزیت و تسلیت دادن مصیبتزده از سنتهای الهی و سیرههای نیک پیشوایان است. از آموزههای قرآنی و گزارشهای آن بر میآید که خداوند خود در مواردی به تسلی افراد مصیبتزده اقدام کرده و آنان را از طریق وحی و از زبان فرشتگان و پیامبران با واژههایی چون «لاتحزن»، «لاتخف»، «فلاتبتئس» و مانند آنها تسلی داده است.
✅هدف و فلسفه دلداری، تسلا دادن و غمگساری کردن با مصیبتزده و یا تسکین بخشیدن به فرد پریشانخاطر است.
در عربی واژه تعزیت برای این منظور به کار میرود. تعزیت از ریشه عزی (عزاء) به معنای تسلی دادن، آرامش یافتن و یا خود را تسلی دادن است.
این واژه وقتی در باب تفعیل به کار میرود؛ یعنی عزی، به معنای دلداری دادن، تسلیت گفتن به کسی به سبب درگذشت کسی یا فقدان چیزی، یا ابراز همدردی کردن با کسی چون بازماندگان مرده است.
البته واژه #عزاء به #معنای سنگینی، وقار، متانت، تسلی، آرامش، تسلیت، غمگساری، دلداری و مانند آن به کار رفته است که ریشه همه آنها به همان آرامشبخشی بازمیگردد که موجبات سنگینی و وقار، آرامش و آسودگی و متانت و مانند آن میشود.
در روایات و دیگر منابع تاریخی، واژگانی چون ماتم، نوحه و تسلی، رثا و مرثیه و غیر آن به کار رفته که در ارتباط با تعزیه و تسلیت و عزاداری
است.
🔹#اهداف_دلداری_وتسلیت_گفتن
از واژهشناسی تعزیت به آسانی روشن میشود که هدف از برگزاری مراسم شکلی و غیرشکلی عزاداری، دستیابی مصیبتزده به آرامشی است که به سبب مصیبت از دست داده است. عواطف انسانی متاثر از مصیبتها، حالت طبیعی خود را از دست میدهد و واکنشهایی را از خود ظاهر میکند که نتیجه آن اضطراب، هیجاناتهای شدید عصبی و رفتاری، افسردگی، گوشهگیری، احساس یاس و نومیدی و مانند آن است.
▪وقتی به آثاری که در آیات قرآن برای تسلیت و دلداری بیان شده نگاه میشود، میتوان نقش تسلیت و دلداری به مصیبتزده را بهتر درک کرد و در انجام این عمل صالح و خیرخواهانه اهتمام بیشتری به خرج داد.👌
✴خداوند در قرآن دو اثر مهم را برای دلداری بیان میکند که شامل برطرف شدن حزن و رفع و یا دفع ترس است.
این دو مسئله ارتباط جدی با حوزه خوشبختی و سعادت بشر دارد؛ چرا که آنچه خوشبختی آدمی را به بدبختی تبدیل میکند، حزن و خوف است. یعنی نسبت به از دست دادهها اندوهگین شده و نسبت به آینده و از دست دادنیها هراسان و ترسان میشود.
انسان دوست دارد همواره نعمتهایی را که در اختیار دارد از دست ندهد و اگر آن را از دست دهد، نسبت به آن اندوهگین می شود و اگر نگران از دست دادن آن باشد همواره ترسان و نگران خواهد بود.
❇نقش تسلی و دلداری این است که حزن را میزداید و خوف را برمیدارد.
خداوند در آیات 7 و 10 سوره قصص بیان میکند که چگونه دلداری، موجب برطرف شدن حزن و اندوه است. وقتی مادر موسی(ع) ناچار میشود به الهام و وحی الهی کودک را در سبدی گذارد و به نیل خروشان افکند، به سبب از دست دادن کودک، اندوهگین و به جهت آینده و مرگش ترسان بود. اما خداوند او را دلداری و تسلی میدهد و اینگونه است که حزن و خوف از دل مادر موسی(ع) بیرون میرود و جای آن را آرامش فرا میگیرد.
⬅پس نتیجه تسلی دادن رسیدن به آرامشی است که از مهمترین عناصر و مولفههای خوشبختی است.
❇همچنین از آیات قرآن به دست میآید که تسلی دادن و دلداری به مصیبتزده، نگرانیهایش را نسبت به آینده از میان میبرد. اینگونه است که آرامش در حالت کنونی به سراغش میآید و رفتارهایش را از رفتارهای هیجانی و غیرمعقول به یک رفتار منطقی و عقلانی تبدیل میکند.
این بازگشت آرامش به مصیبتزده شرایط کنونی و آیندهاش را نیز بهبود میبخشد؛ زیرا در شرایط بحران ممکن است رفتارهایی هیجانی از خود بروز دهد که نه تنها به خود بلکه به دیگران آسیب جدی وارد سازد؛ چنانکه اگر تسلی خداوند و دلداریاش نبود مادر موسی (ع) ممکن بود مسأله را افشا میکرد و زمینه آسیب جدی به کودک👶 را فراهم میآورد. (همان).
ترس حضرت ابراهیم (ع) نسبت به فرشتگانی که بر سر سفرهاش مینشینند ولی دست به غذا 🍳🍗نمیبرند، یک ترس طبیعی بود و اگر دلداری فرشتگان نبود میتوانست رفتارهای ناخوشایندی را موجب شود. اما با دلداری فرشتگان، مصیبت و نگرانی و عواقب بعدی احتمالی برطرف شد، چرا که اگر غذای میزبان را نخورد احتمال اینکه نشانه دشمنی باشد دور از ذهن نیست. (هود، آیات 69 تا 74؛ حجر، آیات 51 تا 53).
در این باره دلداری حضرت اسماعیل (ع) به پدر موجب میشود که حضرت ابراهیم (ع) دیگر ترسان از مخالفت فرزند نباشد و احساس نگرانی از سوی او نداشته باشد. این امر موجب شد تا فشار کمتری به حضرت ابراهیم (ع) وارد شود؛ زیرا انجام عمل ذبح فرزند خود، عملی بس بزرگ و سنگین بود😐 و در این میان مخالفت فرزند میتوانست این امر را سنگینتر کند و مشکلاتی را برای مأموریت پدید آورد؛ اما دلداری و تسلابخشی فرزند موجب شد تا پدر از نگرانی نسبت به مخالفت فرزند رها شود و امر کمی سبکتر گردد. (صافات، آیه 102).
@alafvalafv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ ۲ دقیقه
عالم بی حساب و کتاب نیست
مواظب اعمالمان باشیم
حاج آقا عالی✅
هر جایی نشستی و بلند شدی بگو بسم الله🍀🍀
@alafvalafv
زیباترین خودسازی چیست؟؟
#یازده_پنجره_نور
التماس دعا در مناجاتهای شبانه تون 🍃🍃
در سحرگاه ، سر از بالش خوابت بردار .... کاروانهای فرومانده ی خواب از چشمت بیرون کن .... باز کن
@alafvalafv