سلام و رحمت
🌺🌺🌺
ما نمیتوانیم کاری کنیم که دیگر در دنیا رنج نبریم اما میتوانیم رنج خود را کمتر کنیم. برای اینکه رنج خود را کاهش دهیم اولاً باید معصیت نکنیم ثانیاً باید ظرفیت خود را بالا ببریم و اهل صبر باشیم. آغاز صبر و ظرفیت این است که بدانیم دنیا محل رنج است و نمیشود رنج را از زندگی دنیا حذف کرد.
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
به نظر من هر آنچه خوبی است از سمت خداوند است و هر آنچه بدی و مشکل است از سمت خود ماست . چون ذات اقدس
نقد دوستانه👇👇
سلام عزیزم
صحبت شما که فرمودین مشکلات زائیده ذهن ماهست کاملا صحیح . اما اون فردی که در یک تصادف هیچ نقشی نداشته والان فلجه یا قطع نخاعه باید چه جوری به زندگی امیدوار باشه؟
یا کسی که بهش ظلمی شده وخودش هیچ تقصیری نداشته مثلا مالش رو خوردن یافرزندش رو از دست داده یا درکودکی والدینش رو ازدست داده . . . اصلا خودش نقش نداشته حالا چه جوری باید بهش بگیم عامل مشکلات رو درون خودت جستجوکن؟؟!
درسته رنج حقیقتیه که وجود داره همیشه هم زاییده ذهن نیست کلی آیه وروایت درمورد رنج هست از طرفی درمورد صبر هم مطالب فراوونه دلایلی که سبب ایجاد یک رنجی میشن ممکنه مصلحتی باشه که خداوند اراده فرموده یا پیامد رفتار گذشته خودمون باشه که خداوند خواسته باشند به واسطه اون رنج مارو پاک کنند درهر صورت باید یادمون باشع صبر فقط تحمل کردن وضع موجود تا سرآمدن زمان رنج نیست صبر یعنی به فراخور اون رنج راهی پیدا کنیم تا رنج تقلیل پیدا کنه ومااز قافله اهداف انسانی عقب نمونیم حتی پل بزنیم برای سرعت درحرکت کسی که مشکل داره به واسطه حسی که داره به خدا نزدیکتره خداوند یتیمی که به ظاهر دستش به جایی بند نیست رو خیلی کمک می کنه ازطرفی سفارش فراوان برای رسیدکی به فقرا وایتام داریم برای رنج حتما نباید اونی که رنج میکشه تقصیری داشته باشه می دونیم پیامبران وائمه درنهایت عصمت چقدر رنج کشیدندکه باعث ترفیع درجه شون باشه نمیدونم منظورمورسوندم یا نه رنج برای موحدین چه صلاحدید خدا باشه چه به سبب اعمالشون سخت ولی قابل تحمله چون وصل به سرچشمه اند وگرنه واقعا تحمل بعضی رنجها ممکن نیست.
#ارسالی_اعضاء ☺️
سلام،انسانهایی که در کشورهای دیگر زندگی میکنند،آیا غیر مومن هستند،یا مومن،؟؟؟
(اتفاقا حکمت مورد بحث نهج البلاغه در این مورده،
که امیرالمومنین روی صحبتش،با انسانمومن بوده؟
چونغیر مومن حرف آقا را نمیپذیرد،که مومن در این رنج ومشکلات باید، صبر کند،اگر صبر نکند مومن نیست
وغیر مومن با وجود مشکل،خودشو به غفلت میزند.
وبرای اینکه رنج را درک نکند،به سراغ خوشی ولذت کاذب میرود،،،)
واقعا در کشورهای غرب همهچی درسته؟
یعنی. با وجود معصیت ،اونا دارند،به واقع در زندگی ،لذت میبرند،،،
خداوند،اگر انسان را در رنج میگذارد،سر حکمتی است،،
«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ؛ که ما انسان را در رنج آفریدیم»سوره بلد آیه ۴
انسان از همون اول در رنج بوده،با رنج به دنیا اومده،و الان همهست.
اصلا دنیا یعنی رنج
اصلا رنجامتحان همه انسانهاست...
اگر انسان در مشقت و سختی نبود برای از بین بردن آن تلاش نمیکرد و اگر تلاش نمی کرد، درهای الهی که بروش باز نمیشد..
اسرار کائنات به رویش گشوده نمی شد:«یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ؛ ای انسان ! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می روی و او را ملاقات خواهی کرد.»
در کشورهای غربی،خیلی ها با مشقت به علم رسیدن،با رنج،با سختی،،،
شاید دیندار هم نباشند،اما در رنجهستند،،،
چهخوبه زندگی نامه. دانشمندان غربی رو بخونیم..✅
این دانشمندان علومی رو با سختی کشف کردند،
بعد از،کشف لذت بردند،و این لذت و به کام همهمردم ریختن..مثلا اختراع برق..
مخترع برق آیا،در آسایش،به این اختراع ارزشمند رسیده؟؟
امااونایی که در کشورهای غربی یا هر کجا.. در حال معصیت هستند،و به ظاهر،خوشند،اتفاقا در رنجند👌،چون کسی که معصیت میکنه،برخلاف فطرتش داره حرکت میکنه،و حتما در حال رنجکشیدنه..
ومتاسفانه این انسانهای معصیتکار میخواهند،از سختیها فرار کنند،خودشونو و به غفلت میزنند..و خودشونو با لذتهای کاذب سرگرممیکنند..
پساگر گفته شد،ما نمیتونیم کاری کنیم در دنیا،رنج نبریم،درسته،دنیا یعنی چه بخوای ونخوای یعنی رنج..
خداوند،آسایش واقعی را در جهان بی نهایت قرار داده،،
رنح خود #امتحانه،و انسان میتونه از این امتحانخوب بیرون بیاد..
کلا همهچی این دنیا،خدا با رنج آفریده،تا ما بتونیم،با وجود این سختی رشد کنیم..
وبا پذیرش رنج،اتفاقا لذت ببریم..🌷
انسانی که تواین دنیا، با وجود سختیها،لذت ببره، و لذت واقعی رو بچشه..
حتما برای لذت بزرگی که در آخرت هست،آماده میشه ودرکمیکنه،این لذت براش،کمه...
حتما،در پی این سختیها،به دنبال لذت واقعیه
فقط حتما باید فلسفه رنجو پیدا کنیم.تا این رنج آسان شود...✅
با تشکر از حضور فعال و پاسخ های خوب دوستان🌺
برای پاسخ تکمیلی و جمع بندی نکات پیرامون این سوال لازم است به نکات زیر دقت کنیم:
1⃣لذت انواعی دارد:
مادی و معنوی
واقعی یا کاذب
لذت های مادی, زودگذر, محدود و آمیخته با رنج می باشند...
در دنیا ,لذت محض وجود ندارد و همه ی لذت های مادی ,یا آمیخته با رنج هستند.یا در مقدمات آن ,رنجهایی را باید متحمل شد تا به لذت رسید؛ مثلا لذت خوردن با خستگی همراه است و لذت یادگیری با کم کردن از ساعات خواب و تفریح,همین طور لذت فرزند دار شدن, ازدواج کردن و...
2⃣ برخی لذت های زود گذر در این دنیا مثل مصرف مواد مخدر که در واقع لذت لحظه ای و ناچیز و زودگذری دارند، ابدا کامیابی محسوب نمی شوند،بلکه لذت کاذبند. لذا تمام لذتهای دنیا برای انسانهای ناشایسته و نالایق مشابه همین مواد مخدر است برای انسان معتاد، و در نتیجه کامیابی و لذت زودگذر انسانهای بی تقوا و آلوده ، زمینه ساز ناکامی، بدبختی، شقاوت و رنج همیشگی آنها در زندگی ابدی است و نه تنها کامیابی نیست، بلکه شر محض است❗
3⃣در شرح پیام امام ذیل حکمت١۵ آمده است:سرچشمه ی گرفتاری ها و رنج ها در دنیا ٣چیز است:
١-نتیجه ی اعمال(مانند کسی که تنبلی کرده و درس نخوانده و در امتحان مردود شده)
٢-کفاره ی گناهان:خداوند با لطف خود برای مومن در این دنیا گرفتاری هایی پدید می آورد تا کفاره ی گناهان او باشد و حساب او به قیامت نیفتد!
٣-آزمایش الهی:گاهی رنج ها و مصایب انسان ابتلای الهی است تا مومن در کوره ی این رنج ها و گرفتاری ها خالص و ساخته شود و به رشد و کمال برسد.
4⃣اینکه در حکمت ۴١٣حضرت صبر را بعنوان بهترین راهکار معرفی می کنند به این دلیل است که انسان اگر در مواجهه با این گرفتاری ها (از هر نوع از انواع سه گانه ای که در بالا گفتیم باشد)از سلاح صبر استفاده نکند و به خدا پناه نبرد, ناچار می شود به راه های غلطی پناه ببرد که شاید بصورت زودگذر یا کاذب, رنج و مشکل را بکاهد اما در طولانی مدت انسان را به همان غفلتی دچار می کند که امام در این حکمت از ان , به غفلت چهارپایان تعبیر کرده اند.👌
⬅از آنجا که دوستان در مطالب و پاسخ هاشون به بسیاری از نکات خوب در این باره اشاره کردند از تکرار مجدد اونها خودداری می کنم و برای مطالعه ی بیشتر پیشنهاد میکنم بحث رنج و لذت رو از استاد پناهیان در سایت بیان معنوی دنبال کنید که ظرف چند سال اخیر به بهترین شکل به اون پرداختند .که اگه مایل باشید و در حوصله مطالب کانال باشه براتون میفرستم.
یه دنیا از داشتن شما دوستان امیرالمومنینی و امام زمانی با این سطح از علم و مطالعه خوشحالم🌸
یاعلی
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش #وزیر_بهداشت به انتقاد دختر دانشجو: مثل تکفیری ها هستید!
@jaarchi
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
🎥 واکنش #وزیر_بهداشت به انتقاد دختر دانشجو: مثل تکفیری ها هستید! @jaarchi
بدونید هر کی انتقاد کنه تکفیریه 😔
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
از تمام زیارت آل یاسین
جملهی،
"وَ أَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا"
خیلی،
دل آدم را قُرص میکنه،🌷
شکی نیست که شما میآیید!
با همهی خوبان!🍃🍃
محبتت را به امام زمانت ابراز کن!
به او بگو دوستش داری!
بگو قلبت را خانهی او کردهای!
بگو دوستیاش را بر همه چیز ترجیح میدهی!
خوشا آنان که روزانه زیارت امین الله را از دست نمیدهند و هر روز با کانون و رکن عالم تجدید پیمان و عهد می نمایند.
#نامه_ای_برای_پدر
@namebepedar
#ختم_شب_بیستم_وهشتم_زیارت_عاشورا_نیت_ظهور_امام_زمان_عجل_الله
همه باهم ختم سوره حمد بصورت دسته جمعی جهت شفای تمام بیماران
هر روزمان را با کلام حق آغاز نماییم
" یک آیه "
هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ
وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ (زمر-۹)
#بوی_ماه_مهر
آیا آنهایی که علم دارند،
با آنهایی که علم ندارند، برابرند؟!
إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء (فاطر-۲۸)
#علم_ودانش
هر آینه از میان بندگان خدا
تنها دانشمندان از او می ترسند .
#در_نشر_کلام_الله_سهیم_باشیم.
@alafvalafv🍂🍂
✨﷽✨
💠چند عمل ساده براي
چند صد برابر كردن ثواب نمازها🍂
❶ «اذان و اقامه»
باعث ميشود دو صف از فرشتگان،
پشت سر مومن نماز بخوانند.
📚(ثواب الاعمال صدوق ص٧٢)
❷ «ركوع كامل»
باعث نداشتن وحشت قبر ميشود.
📚(ثواب الاعمال صدوق ص٧٣)
❸ «انگشتر عقيق»
دو ركعت نماز با عقيق معادل هزار ركعت
بدون آن است.
📚(عدة الداعي ابن فهدحلي ص٢٢٠)
❹ «مسواك زدن»
دو ركعت نماز با مسواك بهتر از هفتادركعت
نماز بدون مسواك است.
📚(من لايحضره الفقيه صدوق)
❺ «خواندن سوره قدر»
خواندن سوره قدر در يكي از نمازها
باعث آمرزش گناهان ميشود.
📚(ثواب الاعمال ص٢٦٧)
❻ «استنشاق و مزه مزه در وضو»
باعث آمرزش و غلبه بر شيطان است.
📚(ثواب الاعمال صدوق ص٤٣)
❼«عطر»
باعث ميشود ثواب نماز هفتاد برابر شود.
📚(ثواب الاعمال ص١٢٠)
❽ «تسبيحات حضرت زهراء س»
بهتر از هزار ركعت نماز نزد حضرت صادق
(عليه السلام) است.
📚فلاح السائل ص١٥٥
@alafvalafv🍂
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
برنامه مطالعه امشب: ترجمه حکمت ۴١٣ رو مطالعه بفرمایید. یاعلی @alafvalafv
مروری بر حکمت 413 که مقدمه ای برای حکمت بعد از آن میباشد🌷
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️ساعت عاشقی❤️
❣ #سلام_امام_زمانم❣
💟خورشیدمن ٺویی
وبی حضورٺو
صبحم بخیرنمیشود،ای آفتاب من
💟گرچهره رابرون نڪنی
ازنقاب خود
صبحی دمیده نگردد به خواب من
#السلام_علیک_یا_اباصالح_المهدی
#نامه_ای_برای_پدر
@namebepedar📝
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
🌹هرشب
این فایل صوتی کوتاه را هنگام خواب گوش کنید
تا قبل از اینکه چندین ساعت در حالت خواب بسر ببرید،
ذخیره های خوبی برای اخرت خود فراهم کنید.
انسان عاقل از این موقعیت های پیش آمده بخوبی بهره میبرد.
حکمت امروز با اینکه در واقع همون حکمت قبل هست با کمی تغییر...
اما نکات مختصری در موردش, خدمتتون تقدیم میکنم👇
حکمت ۴١۴
🔸اهمیت و آداب دلداری و تسلیت به صاحبان عزا🔸
انسان در طول زندگیاش بارها با انواع مصیبتها و بلایا مواجه میشود. برای دلداری یک مصیبتزده و یا عزیز از دست داده معمولا آیه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را بر زبان میآوریم و یا با عباراتی نظیر: خدا به شما صبر جمیل و اجر جزیل عطا کند، عظمالله اجورکم، خدا به شما صبر دهد، خدا اجرتان دهد، بقای عمر بازماندگان و از این قبیل جملات سعی میکنیم تسلیت خود را به مصیبتزدگان ابراز کنیم و با حضور خود در نزد آنان و بیان عباراتی تسلیبخش، آرامش را به آنان بازگردانیم.
❓اما سوال این است که این رفتار ما در دلداری دادن به فرد مصیبتزده تا چه حد اهمیت و نقش و تاثیرات مثبت دارد و دیدگاه قرآن و روایات در این باره چه میباشد؟
🔹 مصیبت، آزمون الهی
زندگی دنیوی بهگونهای سامانیافته که از دست دادن و گرفتار شدن به انواع و اقسام بلایا و مشکلات در آن، امری طبیعی و عادی است. این امور بر اساس آموزههای قرآنی به حوزه سنتهای الهی در آزمون و امتحان و مانند آن بازمیگردد. (عنکبوت، آیه 2؛ فجر، آیات 15 و 16) خداوند در بیان فلسفه و هدف این امتحانها به اموری چون اتمام حجت و یادآوری (توبه، آیه 126) افزایش ظرفیت انسان و افزایش صبر و آستانه تحمل، اظهار و بروز استعدادها، تنبیه و مجازات غافلان، علم و دانش نسبت به ادعاهای مدعیان، بخشیدن مقامات (بقره، آیات 124 و 155، نساء، آیه 6؛ حجرات، آیه 14) و امور دیگر اشاره میکند. (احزاب، آیه 11)
👈این امتحانها و آزمونها هر ساله حتی برای منافقان یکی دو بار انجام میگیرد تا حجت بر آنان تمام شود. (توبه، آیه 126) این آزمونها شامل مجموعهای متنوع و متعدد از ترس و گرسنگی و کاهش در اموال و جانها و محصولات و مانند آن میشود. (بقره، آیه 155)
پس نمیتوان از زندگی دنیوی سخن گفت و از مصیبت سخن به میان نیاورد؛ چرا که لازمه چنین زندگیای، رنج و مصیبت و سختی است.
🔹تعزیت و تسلیت به مصیبتزده
تعزیت و تسلیت دادن مصیبتزده از سنتهای الهی و سیرههای نیک پیشوایان است. از آموزههای قرآنی و گزارشهای آن بر میآید که خداوند خود در مواردی به تسلی افراد مصیبتزده اقدام کرده و آنان را از طریق وحی و از زبان فرشتگان و پیامبران با واژههایی چون «لاتحزن»، «لاتخف»، «فلاتبتئس» و مانند آنها تسلی داده است.
✅هدف و فلسفه دلداری، تسلا دادن و غمگساری کردن با مصیبتزده و یا تسکین بخشیدن به فرد پریشانخاطر است.
در عربی واژه تعزیت برای این منظور به کار میرود. تعزیت از ریشه عزی (عزاء) به معنای تسلی دادن، آرامش یافتن و یا خود را تسلی دادن است.
این واژه وقتی در باب تفعیل به کار میرود؛ یعنی عزی، به معنای دلداری دادن، تسلیت گفتن به کسی به سبب درگذشت کسی یا فقدان چیزی، یا ابراز همدردی کردن با کسی چون بازماندگان مرده است.
البته واژه #عزاء به #معنای سنگینی، وقار، متانت، تسلی، آرامش، تسلیت، غمگساری، دلداری و مانند آن به کار رفته است که ریشه همه آنها به همان آرامشبخشی بازمیگردد که موجبات سنگینی و وقار، آرامش و آسودگی و متانت و مانند آن میشود.
در روایات و دیگر منابع تاریخی، واژگانی چون ماتم، نوحه و تسلی، رثا و مرثیه و غیر آن به کار رفته که در ارتباط با تعزیه و تسلیت و عزاداری
است.
🔹#اهداف_دلداری_وتسلیت_گفتن
از واژهشناسی تعزیت به آسانی روشن میشود که هدف از برگزاری مراسم شکلی و غیرشکلی عزاداری، دستیابی مصیبتزده به آرامشی است که به سبب مصیبت از دست داده است. عواطف انسانی متاثر از مصیبتها، حالت طبیعی خود را از دست میدهد و واکنشهایی را از خود ظاهر میکند که نتیجه آن اضطراب، هیجاناتهای شدید عصبی و رفتاری، افسردگی، گوشهگیری، احساس یاس و نومیدی و مانند آن است.
▪وقتی به آثاری که در آیات قرآن برای تسلیت و دلداری بیان شده نگاه میشود، میتوان نقش تسلیت و دلداری به مصیبتزده را بهتر درک کرد و در انجام این عمل صالح و خیرخواهانه اهتمام بیشتری به خرج داد.👌
✴خداوند در قرآن دو اثر مهم را برای دلداری بیان میکند که شامل برطرف شدن حزن و رفع و یا دفع ترس است.
این دو مسئله ارتباط جدی با حوزه خوشبختی و سعادت بشر دارد؛ چرا که آنچه خوشبختی آدمی را به بدبختی تبدیل میکند، حزن و خوف است. یعنی نسبت به از دست دادهها اندوهگین شده و نسبت به آینده و از دست دادنیها هراسان و ترسان میشود.
انسان دوست دارد همواره نعمتهایی را که در اختیار دارد از دست ندهد و اگر آن را از دست دهد، نسبت به آن اندوهگین می شود و اگر نگران از دست دادن آن باشد همواره ترسان و نگران خواهد بود.
❇نقش تسلی و دلداری این است که حزن را میزداید و خوف را برمیدارد.
خداوند در آیات 7 و 10 سوره قصص بیان میکند که چگونه دلداری، موجب برطرف شدن حزن و اندوه است. وقتی مادر موسی(ع) ناچار میشود به الهام و وحی الهی کودک را در سبدی گذارد و به نیل خروشان افکند، به سبب از دست دادن کودک، اندوهگین و به جهت آینده و مرگش ترسان بود. اما خداوند او را دلداری و تسلی میدهد و اینگونه است که حزن و خوف از دل مادر موسی(ع) بیرون میرود و جای آن را آرامش فرا میگیرد.
⬅پس نتیجه تسلی دادن رسیدن به آرامشی است که از مهمترین عناصر و مولفههای خوشبختی است.
❇همچنین از آیات قرآن به دست میآید که تسلی دادن و دلداری به مصیبتزده، نگرانیهایش را نسبت به آینده از میان میبرد. اینگونه است که آرامش در حالت کنونی به سراغش میآید و رفتارهایش را از رفتارهای هیجانی و غیرمعقول به یک رفتار منطقی و عقلانی تبدیل میکند.
این بازگشت آرامش به مصیبتزده شرایط کنونی و آیندهاش را نیز بهبود میبخشد؛ زیرا در شرایط بحران ممکن است رفتارهایی هیجانی از خود بروز دهد که نه تنها به خود بلکه به دیگران آسیب جدی وارد سازد؛ چنانکه اگر تسلی خداوند و دلداریاش نبود مادر موسی (ع) ممکن بود مسأله را افشا میکرد و زمینه آسیب جدی به کودک👶 را فراهم میآورد. (همان).
ترس حضرت ابراهیم (ع) نسبت به فرشتگانی که بر سر سفرهاش مینشینند ولی دست به غذا 🍳🍗نمیبرند، یک ترس طبیعی بود و اگر دلداری فرشتگان نبود میتوانست رفتارهای ناخوشایندی را موجب شود. اما با دلداری فرشتگان، مصیبت و نگرانی و عواقب بعدی احتمالی برطرف شد، چرا که اگر غذای میزبان را نخورد احتمال اینکه نشانه دشمنی باشد دور از ذهن نیست. (هود، آیات 69 تا 74؛ حجر، آیات 51 تا 53).
در این باره دلداری حضرت اسماعیل (ع) به پدر موجب میشود که حضرت ابراهیم (ع) دیگر ترسان از مخالفت فرزند نباشد و احساس نگرانی از سوی او نداشته باشد. این امر موجب شد تا فشار کمتری به حضرت ابراهیم (ع) وارد شود؛ زیرا انجام عمل ذبح فرزند خود، عملی بس بزرگ و سنگین بود😐 و در این میان مخالفت فرزند میتوانست این امر را سنگینتر کند و مشکلاتی را برای مأموریت پدید آورد؛ اما دلداری و تسلابخشی فرزند موجب شد تا پدر از نگرانی نسبت به مخالفت فرزند رها شود و امر کمی سبکتر گردد. (صافات، آیه 102).
@alafvalafv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ ۲ دقیقه
عالم بی حساب و کتاب نیست
مواظب اعمالمان باشیم
حاج آقا عالی✅
هر جایی نشستی و بلند شدی بگو بسم الله🍀🍀
@alafvalafv
زیباترین خودسازی چیست؟؟
#یازده_پنجره_نور
التماس دعا در مناجاتهای شبانه تون 🍃🍃
در سحرگاه ، سر از بالش خوابت بردار .... کاروانهای فرومانده ی خواب از چشمت بیرون کن .... باز کن
@alafvalafv
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️ساعت عاشقی❤️
شعری که آیت الله بهجت(ره) زیر لب زمزمه می کردند:
💟این همه لاف زن و مدعی اهل ظهور
پس چرا یار نیامد که نثارش باشیم...
💟سالها منتظرسیصدواندی مرداست...
آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم..
💟اگر آمد خبر رفتن ما را بدهید...
به گمانم که بنا نیست کنارش باشیم...😢
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا
شبتون بخیر
یاعلی
@namebepedar
🔸پاداش تسلی دادن به سوگوار🔸
تسلیدادن همان طوری که برای مصیبتزده آثار و برکاتی دارد، برای تسلیدهنده هم آثاری دارد که از جمله آن میتوان به اجر و مزد الهی اشاره کرد.
✅پیامبر(ص) میفرماید: پیامبر خدا(ص): هر که فرد سوگواری را تسلی دهد، (اجری) همانند اجر او دارد. (میزانالحکمه ج 6 ص 308)
✅پیامبر(ص) : هر که برادر مؤمنش را برای مصیبتی تسلی دهد، خدای عزوجل روز قیامت از حلههای کرامت به او میپوشاند. (همان)
از دیگر ثوابهایی که برای دلداری دادن گفته شده، بهرهمندی از سایه الهی در قیامت است.
✅امام علی(ع) میفرماید: هر که مادر فرزندمردهای را تسلی دهد، خداوند در آن روزی که هیچ سایهای جز سایه عرش او نیست، وی را در سایه عرش خود جای دهد. (همان)
نقش دلداری در مصیبتزده آنچنان زیاد است که حتی #دیدار شخص میتواند مصیبتزده را دلداری دهد.
✅امام صادق(ع) در این باره میفرماید: برای تسلی دادن، همین اندازه کافی است که صاحب مصیبت تو را ببیند. (همان)
🔸چگونه تسلیت بگوییم؟🔸
برای دلداری مصیبت زده میتوان گفتار و رفتاری را در پیش گرفت که او را تسلی دهد.
✅امیرمؤمنان(ع) نقل میکند که: رسول خدا(ص) هر گاه تسلی میداد، میفرمود: خداوند اجرتان دهد و شما را مشمول رحمت خویش گرداند. و هرگاه تبریک میگفت، میفرمود: خداوند به شما برکت دهد و بر شما مبارک گرداند. (همان)
✅عبدالله بنجعفر گفت من یاد دارم که چون خبر فوت پدرم جعفر به مدینه رسید حضرت پیامبر(ص) به خانه ما آمد و تعزیت پدرم گفت و دست مبارک بر سر من و برادرم کشید و بوسه بر روی ما زد و اشک از چشمش روان شد بهگونهای که بر محاسن مبارکش میچکید و فرمود: پدرت جعفر به بهترین ثوابی رسید، اکنون خلیفه وی تو باش در ذریه او، و بعد از سه روز باز به خانه ما آمد و همه ما را نوازش داد و دلداری نمود و از لباس تعزیه بیرون آورد و در حق ما دعا کرد و به مادر ما اسماء بنت عمیس فرمود که غم مخور من ولی ایشانم در دنیا و آخرت (منتهی، ج 1، ص 237)
🔸برخی آداب مواجهه با مصیبت🔸
شخص مصیبتزده شایسته است بیتابی نکند؛ چرا که بیتابی و قرار از کف دادن و یا همان جزع و فزع، واکنش افراد ضعیف در برابر مصیبت است. جزع به معنای برهم خوردن تعادل روحی و روانی شخص مصیبت دیده است که به دو گونه کارهای اضافی و یا کمکاری، بروز مییابد. چنین شخصی یا به کارهایی رو میآورد که پیشتر نمیکرد و این فعالیتها بیشتر به شکل گریه و لابه و اظهار بیتابی و فریاد و هیاهو ظاهر میشود و یا از کارهای لازم زندگی و روزمره خود دست میکشد و دست بر دست مینهد و در حالت بهت فرو میرود و به مانند انسانهای برقگرفته، از فعالیت و کار همیشگی خود باز میماند.
روایات آن رامنع کرده و بر زدودن و پیشگیری از آن تاکید دارد.
✅ امام علی(ع) جزع و فزع و بیتابی را نه تنها موجب تخلیه هیجان شخص مصیبتدیده نمیداند، بلکه آن را افزایشدهنده مصیبت و موجب بزرگنمایی آن نزد فرد آسیبدیده میداند؛ (غرر الحکم و دررالکلم، ح 2043، 7936 و 653) چرا که این شخص با گوشهنشینی و کنارهگیری از فعالیتهای روزانه و به جای دلمشغولی به کار و تلاش، به یادآوری مکرر مصیبت میپردازد و همواره بدان میاندیشد. این معنای واقعی مصیبت است؛ زیرا خود مصیبت کمتر از به یادآوران آن زیان میرساند و این همان فرموده مولای موحدان است؛ الجزع عند البلاء تمام المحنه؛ بیتابی کردن به هنگام مصیبت رنج کامل است. (همان)
✅شیوه دیگری که در روزهای نخستین ورود مصیبت کارگشاست، سکوت و خاموشی است. شکوه کردن و سفره دل دردمند خود را پیش هر کس بازنمودن، تنها نتیجهاش خار شدن و سبک کردن خود است و کمکی به تخفیف درد ناشی از مصیبت نمیکند. به عبارت دیگر، برونریزی به هنگام مصیبت توصیه نشده، بلکه سکوت و خاموشی، راه جلوگیری از فرسودگی اعصاب و روان در رویارویی با مصیبت است.
سکوت، به احتمال فراوان، فرصت کشف راهحل و جبران صدمههای ناشی از حوادث زندگی را به ذهن میبخشد و به انسان فرصت میدهد تا به چرایی و یا بزرگی و کوچکی مصیبت بیندیشد و شیوههای رویارویی با آن را بیابد
و این سکوت معنی صبر است👌والصابرین فی البأساء و الضراء
👈 امام علی(ع) به اشعثبن قیس در مرگ فرزندش فرمود: ای اشعث! اگر برای پسرت اندوهگینی، سزاواری که این لازمه پیوند خویشاوندی است و اگر صبر پیشه کنی هر مصیبتی را نزد خدا #پاداشی است. ای اشعث! اگر صبر کنی تقدیر الهی بر تو جاری شود و تو را پاداش دهند، و اگر جزع و بیتابی کنی، تقدیر الهی باز بر تو جاری شود در حالی که تو به سوی گناه
رفتهای. ای اشعث! پسرت (متولد شد) تو را شادمان ساخت حال آنکه مایه امتحان و آزمایش بود و هنگامی که مرد، محزونت ساخت در حالی که برای تو ثواب و رحمت بود ،قصار291
@alafvalafv