eitaa logo
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
309 دنبال‌کننده
775 عکس
298 ویدیو
59 فایل
#تبادل_نداریم↔🚫 #شرح_نامه_های_حضرت_علی_علیه_السلام سلامتی و فرج آقا صاحب الزمان صلوات🔶️ کانالهای دیگر #سلامتکده_بانو_عضو_شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3348693003Cc0c8f29263 @namebepedar @bazybay
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه۲۲رو مطالعه بفرمایید. یاعلی ۲۲ 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 و من كتاب له (علیه السلام) إلى عبد الله بن العباس رحمه الله تعالى و كان عبد اللّه يقول: «ما انتفعتُ بكلام بعد كلام رسول الله صلى اللّه عليه و آله، كإنتفاعي بهذا الكلام!»: أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْمَرْءَ قَدْ يَسُرُّهُ دَرْكُ مَا لَمْ يَكُنْ لِيَفُوتَهُ، وَ يَسُوؤُهُ فَوْتُ مَا لَمْ يَكُنْ لِيُدْرِكَهُ؛ فَلْيَكُنْ سُرُورُكَ بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِكَ وَ لْيَكُنْ أَسَفُكَ عَلَى مَا فَاتَكَ مِنْهَا؛ وَ مَا نِلْتَ مِنْ دُنْيَاكَ فَلَا تُكْثِرْ بِهِ فَرَحاً، وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً، وَ لْيَكُنْ هَمُّكَ فِيمَا بَعْدَ الْمَوْت. نامه اى از آن حضرت (ع) اين نامه را به ابن عباس نوشته، و او مى گفت كه پس از سخن رسول الله (ص) از هيچ سخنى بدين پايه سود نبرده ام: اما بعد. گاه آدمى را دست يافتن به چيزى كه براى او مقدّر بوده، شادمان مى سازد، و گاه از دست دادن چيزى كه دست يافتن به آن برايش مقدر نبوده است، غمگين مى كند. پس بايد شادمانى تو به چيزى باشد كه براى آخرتت به دست آورده اى، و اندوهت به چيزى باشد كه از آخرتت از دست داده اى. به آنچه از دنيا به دست آورده اى فراوان شادى مكن، و بر آنچه از دنيايت از دست مى دهى، تأسف مخور و زارى منماى. و بايد همه همّ تو منحصر به كارهاى پس از مرگ باشد. 🔹 🔹🔹 🔹🔹🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-نامه۲۲ 📜نامه در یک نگاه: هدف اصلى این نامه آن است که امام(علیه السلام) مخاطب خود، ابن عباس و به یک معنا تمام رهروان راه حق را به این نکته مهم توجّه دهد که سرور و شادى انسان نباید نسبت به مواهب مادى دنیا که در دسترس او قرار مى گیرد باشد، و غم و اندوه او نباید مربوط به مواهبى که از دست مى رود بوده باشد، بلکه سرور و شادى باید فقط براى نیل به مواهب معنوى و اخروى، و تأسف و اندوه به جهت از دست رفتن آنها باشد. روح این نامه همان چیزى است که در قرآن مجید در سوره حدید آمده است: «(لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ); این به جهت آن است که براى آنچه از دست داده اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده شده دلبسته و شادمان نباشید». 👆اگر این دستور را انسان در زندگى به کار بندد هرگز دگرگونى هاى روزگار و 🌊طوفان هاى زندگى او را تکان نخواهد داد. 🔸خوشحالى و تأسف بيجا: در اين نامه، امام(عليه السلام) نخست به دو نکته مهم و سرنوشت ساز که در سراسر زندگى انسان تأثير گذار است اشاره کرده ومى فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) انسان گاه مسرور مى شود به سبب رسيدن به چيزى که هرگز از دستش نمى رفت! و ناراحت مى شود به سبب از دست دادن چيزى که هرگز به او نمى رسيد»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْمَرْءَ قَدْ يَسُرُّهُ دَرَکُ مَا لَمْ يَکُنْ لِيَفُوتَهُ وَ يَسُوؤُهُ فَوْتُ مَا لَمْ يَکُنْ لِيُدْرِکَهُ). مواهب دنيا بر دو گونه است; 1⃣ بخشى از آن با سعى و کوشش به دست مى آيد و با سستى و تنبلى از دست مى رود. 2⃣ بخشى ديگر چنان است که بدون سعى و کوشش در اختيار او قرار مى گيرد و قسمتى چنان است که به هر حال از دست مى رود، هرچند نهايت سعى و تلاش را بنمايد. بخش اوّل محدوده اختيارات انسان است و آيه شريفه (وَأَنْ لَّيْسَ لِلاِْنْسانِ إِلاّ ما سَعى)نجم/۳۵ اشاره به آن دارد; ولى بخش دوم محدوده قضا و قدر حتمى است که از تحت اختيار انسان بيرون است.❎ 👈امام(عليه السلام) در حقيقت به اين نکته اشاره مى کند که بسيارى از چيزهايى که مايه مسرت انسان است از بخش دوم است. به هر حال امورى بوده که طبق قضا و قدر الهى در اختيار او قرار مى گرفته، بنابراين مسرور شدن😂 به سبب آن بيهوده است; مثل اينکه کسى به سبب طلوع آفتاب مسرور شود و در نقطه مقابل امورى است که با هيچ سعى و کوششى به دست نمى آيد و اگر کسى به سبب از دست رفتن آن غمگين شود، بيهوده غمگين شده; مثل اينکه براى غروب آفتاب غمگين گردد که چرا آفتاب چهره خود را پنهان کرد.😳 ✅مواهب مادّى اعم از اموال، ثروت ها، مقامات و پيروزى ها و همچنين شکست ها، ناکامى ها و از دست رفتن امکانات، در بسيارى از مواقع از همين قبيل است; نه آمدنش اختيارى بوده و نه از دست رفتنش، نه آمدنش بايد مايه سرور باشد و نه از دست رفتنش مايه تأسف. 🤔هنگامى که ما از اين ديدگاه به حوادث زندگى خود نگاه کنيم و پيروزى ها و شکست ها را از اين منظر ببينيم، نه پيروزى ها موجب شادى و ذوق زدگى مى شود😁 و نه شکست ها مايه اندوه و غم.😔 آن گاه امام(عليه السلام) چنين ادامه مى دهد: «حال که چنين است شادى و سرور تو بايد براى چيزى باشد که در مسير آخرت به دست آورده اى و تأسف و اندوهت به سبب امور معنوى و اخروى باشد که از دست داده اى»; (فَلْيَکُنْ سُرُورُکَ بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِکَ، وَلْيَکُنْ أَسَفُکَ عَلَى مَا فَاتَکَ مِنْهَا). دليل آن هم روشن است مواهب مادى چه اختيارى و چه غير اختيارى به سرعت رو به فنا مى رود و حتى در زمان وجودش قابل اعتماد نيست و دائما در معرض آفت ها و آسيب هاست و محروميّت هاى مادى نيز زودگذر و پايان پذير است; آنچه هميشه باقى مى ماند، مواهب اخروى است و آنچه براى از دست رفتنش بايد تأسف خورد، همين مواهب جاودانى است. ⬅امام(عليه السلام) در پايان در يک نتيجه گيرى شفاف و روشن مى فرمايد: «بنابراين آنچه از دنيا به دست آورده اى زياد به آن خوشحال نباش و آنچه را از دنيا از دست داده اى بر آن تأسف نخور و جزع نکن; تمام همّت خود را براى آنچه بعد از مرگ و پايان زندگى است قرار ده»; (وَمَا نِلْتَ مِنْ دُنْيَاکَ فَلاَ تُکْثِرْ بِهِ فَرَحاً، وَمَا فَاتَکَ مِنْهَا فَلاَ تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً، وَلْيَکُنْ هَمُّکَ فِيمَا بَعْدَ الْمَوْتِ). سوال امشب: ❓❓❓با توجه به نامه بالا👆 بطور خلاصه بفرمایید چرا نباید با بدست آوردن نعمت های دنیایی شاد و با از دست دادنشان غمگین شد؟؟؟ (صرفا جهت درک بهتر مطلب)
روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به و و و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
⭕️ بهترین زمان چلّه‌گیری 🔸در بین مردم، سنتی به نام اربعین یا همان چله‌ گرفتن وجود دارد. افراد 40 روز، خود را متعهد به انجام اعمالی خاص می‌کنند و هر کدام به نیتی چله می‌گیرند. 🔸یکی از بهترین زمان‌های چلّه‌گیری که از طرف علما نیز سفارش و تاکید شده است، از اول ذیقعده تا دهم ذیحجه (13 تیر الی 21 مرداد امسال) است که به "اربعین موسیِ کلیم" مشهور است. سلام از امروز ان شاءالله چله و مرتبه سوره و مرتبه سوره رو آغاز میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ * 🔻خاصيت اربعين گرفتن (چهلّه گرفتن) يک بخشش همين است كه در طول این اربعین ها کم کم يک حس و حالی به فرد دست می دهد كه در تمام عمرش نبوده است. 🔸با تکرار اعمال صالح اين حس زياد مي شود، زياد مي شود، زياد مي شود تا اینکه حالي به دل دست مي دهد كه ديگر نمی رود. 🔹ديگر اگر اربعين هم وقتش تمام شود این حس و حال از بین نمی رود و دیگر دل مركز حيات و مركز توجه می شود و از يک سری معاصی كه انسان می ترسید خداوند حفظ می كند و می تواند آرام حركت بكند... ‌ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
چرا برخی می‌گویند از ذکر «لا إله الاّ الله» پرهیز کنید، وگرنه به امتحانات سخت دچار می‌شوید؟ «ایکس – شبهه»: پیش از این نیز این سؤال به گونه‌ای دیگری طرح و پاسخ مبسوطی در همین پایگاه درج شده بود که اگر در بخش جستجو در سایت کلمه‌ای چون «لا إله الا الله» درج و روی آن کلیک شود، قابل دسترسی و مطالعه خواهد بود. در این پاسخ نیز نکات ذیل ایفاد می‌گردد: ملاحظه: این شائبه و شایعه پس از آن رواج یافت که در کتابی درج شد بود که اهل ذکری دچار فقر و گرفتاری شد و نزد بزرگی رفت و او گفت در اذکارت به «لا إله الا الله» رسیدی، حالا تغییر بده و مثلاً سبحان الله بگو. دقت شود که اولاً مسئله‌ی «به ذکر نشستن» که آداب و رسوم خود را دارد با بیان و تکرار یک «ذکر» فرق دارد. ثانیاً آن عالم به شخص مراجعه کننده نگفته است که از ذکر لا إله الا الله پرهیز کند که اگر چنین می‌گفت، خودش دچار معصیت کبیره‌ای شده بود و خلاف اسلام دستور داده بود. ثالثاً این نسخه را برای او که به ذکر نشسته بود داد و این نسخه فقط راجع به او صدق می‌کرد و نه هر شخص دیگری. لذا از این داستان نهایت سوء استفاده‌ی تبلیغاتی علیه اسلام را برده و مردم را به ترک ذکر «لا إله الا الله» دعوت کردند! الف – کسانی که چنین سخنی می‌گویند [یا باور دارند] از دو قشر خارج نیستند. یا دشمن آگاه اسلام و مسلمین هستند و یا عوام جاهل.   ب – لا إله الاّ الله، شعار اصلی، اولیه و ریشه‌ی اعتقادی یک مسلمان است و تا کسی «لا إله الاّ الله» نگوید، اصلاً وارد اسلام نمی‌شود. اولین سخن پیامبر اکرم (ص) در دعوت نیز همین ذکر بود و مکرر می‌فرمود: «قولوا لا إله الله تفلحوی – بگویید لا إله الاّ الله تا رستگار شوید». و نه از ایشان و نه از هیچ معصوم دیگری نقل نشده که مبادا این ذکر را بگویید که گرفتار می‌شوید! این یک حقه است.   ج – ذکر «لا إله الاّ الله» ذکری است که اول باید به زبان و بیان گفته شود و بعد به قلب ایمان آورده شود و سپس در عمل و در هر آنی و هر کاری نصب العین قرار گرفته و لحاظ شود تا مبادا انسان در گفتار، گرایش قلبی و اعتقاد و نیز در عمل، لحظه‌ای دچار «إله‌»ها و شرک گردد. حالا آن را از ریشه می‌زنند و می‌گویند: حتی به زبان نگویید(؟!)   د – در احادیث و روایات نیز مکرر تأکید شده است که هیچ ذکری بالاتر، گرانقدر‌تر و حتی هم طراز با ذکر «لا إله الاّ الله» نیست. دقت شود که فرموده‌اند: هیچ ذکری. و اتفاقاً این ذکر عظیم است که راهنما، مشکل‌گشا، نشاط‌آور و سبب اطمینان قلب از هر «حزن و خوفی»‌ است.   ھ – مشکل اساسی دیگر این است که عوام یا توده‌ی مردم، درست نفهمیده‌اند که «امتحان» یعنی چه و چیست؟ و در وهم خود گمان می‌کنند که یک نفر آن بالا نشسته و مرتب و مکرر بلا می‌فرستد تا مردم را امتحان و بالتبع رد (رفوزه) کند و تنبیه و عذابشان نماید! در حالی که امتحان اصلاً چنین نیست، بلکه لحظه به لجظه، آن به آن و قدم به قدم این زندگی امتحان است. یعنی شما یک گام بر می‌دارید و اگر موفق بودید، گام بعدی را بر می‌دارید و اگر موفق نشدید، مجبور به بازگشت (توبه) و تکرار هستید تا موفق شوید و خداوند نیز نصرت می‌فرماید که موفق شوید و بالاتر روید. تا کلاس اول نروید، به کلاس دوم نخواهید رفت – تا پله‌ی اول را بالا نروید، پله‌های بعدی را بالا نخواهید رفت – تا مرحله به مرحله رشد نکنید، تکامل نخواهید یافت ... و این یعنی امتحان. و مراحل زندگی و حوادث آن گاهی برای کسی آسان به نظر می‌آید و گاهی سخت. نوشیدن یک جرعه آب [اگر چه مایه حیات است] اما برای همه آحاد بشر و حتی حیوانات کار بسیار آسانی است، اما برای یک بیمار ممکن است سخت و حتی مضر باشد. پس سرتاسر زندگی امتحان است و خداوند کریم، رئوف، رحمان و رحیم، نسبت به بنده‌ی موحد و «لا إله الاّ الله» گوی خود، بسیار کریم‌تر، رئوف‌تر و رحیم‌تر است و کسی که در این ذکر را در بیان، اعتقاد و عمل اهمال نموده یا آن را ترک کند، «إله»‌های دیگر را به جای او نشانده و محبت، ذکر و یاد آن بت را جایگزین می‌نماید. «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ يَرَى الَّذينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَميعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعَذابِ» (البقره، 165) ترجمه: و بعضى از مردم هستند كه غير خدا را همتاى او گيرند و آنها را دوست مىدارند چنان كه خدا را بايد دوست داشته باشند و آنان كه ايمان آوردند دوستىشان به خدا شديدتر است و اگر آن كسان كه ستم كردند عذاب [روز قيامت] را ببينند دريابند كه همه نيرو از آن خداست و اينكه خدا سخت شكنجه است. @alafvalafv
چه ذکری بگوئیم ؟؟🤔
یکی از اساتید ما میفرمودند نام گذاری روزها ونسبت دادن روز ولادت ائمه به نامهای انسانهای زمینی مثل روز مادر روز پدر روز دختر روز جوان روز پرستار وامثالهم برای خارج کردن مقام اهل بیت ازجایگاه خودشونه.درواقع وقتی ولادت حضرت زهرا یا امیرالمومنین میشه انسانها مقام ومنزلت فرد اصلی را فراموش میکنند وبه دنبال مادیات وامور دنیایی میوفتن و ازمحوریت خارج میشه.وحقیقتاهم همینطوره.وایشون صد در صد نظرشون این بود که این عمل دشمنه.یعنی درسنگر دشمن این برنامه طراحی شد. اگر اندکی هم دقیق بشیم متوجه میشیم عین حقیقته این موضوع.مثلا دیروز که روز بی بی فاطمه معصومه بود چند نفر دنبال این بودیم که مقام وکرامات بانورا بشناسیم.اما هممون دنبال طراحی برنامه ای برای دخترانمون بودیم تا سورپرایز بشن. ان شاءالله که اهل بیت از محوریت خارج نشن. من وقتی ولادت این بزرگواران میشه یه جوری دلم میشکنه چون تلویزیون تمام برنامش میشه پدر ومادر ودختر وجوان .یه حرف از مقام اونها زده نمیشه. 👆👌
سوره ای که در زندگی معجزه میکند در سوره های قرآن آنچه که خیلی اثرات معجزه آسایی از آن ذکر شده است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود. به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سوره های قرآن آنچه که خیلی اثرات معجزه آسایی از آن ذکر شده است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود. قرآن سر تا سر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی می باشد که اگر ما با معرفت تلاوت کنیم حتما اثرات آن را خواهیم دید. لذا در اثرات سوره های قرآناثرات عجیبی ذکر شده که هر کدام معجزه ای هستند. اما در سوره های قرآن آنچه که خیلی اثرات معجزه آسایی از آن ذکر شده است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود.  «سوره حمد» نسخهای است برای درمان همه آلام جسمی و روحی. و چون انسان «العیاذ بالله» بیمار شد، راحتترین درمان و کم هزینه ترین درمان، خواندن سوره حمد است.  «صادق آل عبا» فرمود: «چنانچه بر مردهای 70 بار سوره حمد خواندید و زنده شد تعجب نکنید.» (اصول کافى)  امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره ی «حمد» سوره ای است که ابتدایش «حمد» خدا و وسطش «اخلاص» و آخرش دعا است.  از سلمة بن محمد نقل است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: کسی که سوره حمد، او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی بخشد. (خواص القرآن، ص48)  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد مگر اینکه دردش آرام می گیرد (قرآن درمانی روحی و جسمی ،ص 62) و...  امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد.»  پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود. (مستدرک الوسائل، ج4، ص330)  از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد».  در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: اگر سوره حمد را در یک کفه میزان و باقی سوره های قرآن را در کفه دیگر قرار دهند، سوره «حمد» هفت برابر سنگین تر است. (مجمع البیان، ج1، ص36 )  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتاب هایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید. (الاختصاص، ص39)  برخی از خواص سوره حمد  جهت رفع تب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد، تب از او زایل می شود. (همان ص12) اگر رزق و روزی و ثروت زیادی میخواهید سوره «حمد» را تلاوت کنید  زیادی نور چشم حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را 10 بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه «توحید» را 3بار بخواند بعد از آن 7بار بگوید: «یا ربِّ قَوِّ بَصَری».  سپس بگوید: «اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی، ص10)  ایجاد برکت در کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است: هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.  پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود  از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است:‌ «هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، درهای خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.» (همان، ص 65 به نقل از الدرالمنثور، ج6)   شب و شب و حمد و نصر