#کفایه_الاصول ۴
#قاعده_لا_ضرر ۱
ثم انه لا باس، ص ۱۹۳.
✅ قاعده لا ضرر از قواعد بسیار مهم فقهی است که تاثیر ویژه ای در استنباط احکام و تعیین حد و مرز احکام دارد.
✅ این قاعده از جهت سند و دلالت و رابطه با ادله اولیه و رابطه با ادله ثانویه و تعارض بین دو ضرر مورد بررسی قرار می گیرد.
✅ برای اثبات قاعده لا ضرر به روایات زیادی استدلال شده است که درباره درخت خرمای سمره و شفعه و آبیاری زمین و موارد دیگر می باشند.
✅ روایات مربوط به قاعده لا ضرر زیادند و هرچند که الفاظ و مورد آنها مختلف است، ولی می توان ادعای تواتر اجمالی کرد و گفت یقین به صدور بعضی از این روایات داریم.
✅ انصاف آن است که از نظر سندی نمی توان در روایت قاعده لا ضرر اشکال وارد کرد، زیرا هم مشهور به این روایات استناد کرده اند که باعث جبران ضعف سند و کمال اطمینان انسان می شود و هم بعضی از اسناد این روایت موثقه می باشند.
✅ زراره و حذاءاز امام باقر (علیه السلام) روایت کرده اند: شخصی به نام سمره بن جندب در باغ یکی از انصار درخت خرمایی داشت و منزل آن انصاری در ورودی باغ بود. شخص انصاری گفت: هرگاه می خواهی به پیش درخت خود بروی اجازه بگیر. سمره ابا کرد و نپذیرفت. شخص انصاری نزد پیامبر اکرم شکایت کرد. پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) سمره را خواسته و داستان شکایت را مطرح کرده و فرمودند: هرگاه می خواهی وارد شوی اجازه بگیر. سمره ابا کرد. پس پیامبر اکرم با وی داخل گفتگو شد تا درخت را از او بخرد، و هر چه قیمت درخت را بالا برد سمره نپذیرفت، حتی پیامبر راضی شد یک درخت خرما در بهشت به وی بدهد ولی سمره نپذیرفت. در این هنگام پیامبر به سمره فرمود: تو مردی ضرر زننده ای. و به مرد انصاری فرمودند: برو و درخت را از ریشه بکن و به سوی او پرتاب کن زیرا در اسلام ضرر و ضرار نداریم.
✅ ظاهرا ضرر در اینجا در مقابل نفع است از نوع تقابل عدم و ملکه؛ و ضرر همان نقص جانی یا عضوی یا آبرویی یا مالی می باشد.
✅ درست است که ضرار از باب مفاعله است و اصل در باب مفاعله انجام کار دو طرفه است و ضرار باید به معنی ضرر دو طرفه باشد، ولی اظهر این است که ضرار در این جا به معنی همان ضرر است که از باب تاکید در ضرر به باب مفاعله رفته است و دو شاهد بر این معنی وجود دارد:
1⃣ پیامبر اکرم سمره را مضار خواندند و مضار اسم فاعل باب مفاعله است و حال آنکه در این قضیه اضرار دو طرفه نبوده، بلکه اضرار فقط از جانب سمره بوده است.
2⃣ در کتاب لغت نهایه ابن اثیر گفته شده ضرار به معنی تاکید در ضرر می آید.
✅ همچنین ضرار در اینجا به معنی جزای بر ضرر نمی باشد، زیرا چنین معنایی از باب مفاعله معهود و معروف نیست.
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
۲۰۲۰-۰۸-۰۹_۲۲'۰۳'۳۳'.mp3
7.21M
#بلاغت_ کاربردی_۱؛
مفهوم شناسی چهار مصطلح، ص ۱۰.
جلسه نهم
شنبه ۱۳۹۹/۵/۲۵
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.23M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
تفاوت دوام ثبوتی و استمرار تجددی، ص ۱۲.
جلسه ۱۰
شنبه ۱۳۹۹/۵/۲۵
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.22M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
کلیات بلاغی اسم اشاره، ص ۱۵؛
جلسه ۱۱
شنبه ۱۳۹۹/۶/۱
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.29M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
معانی و فایده های اسم اشاره، ص ۱۶؛
جلسه ۱۲
شنبه ۱۳۹۹/۶/۱
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.26M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
استحقاق و شایستگی موصوف، ص ۱۸؛
جلسه ۱۳
شنبه ۱۳۹۹/۶/۸
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.3M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
بحث کاربردی دوم، معنا شناسی اسماء اشاره، ص ۲۱؛
جلسه ۱۴
شنبه ۱۳۹۹/۶/۸
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.22M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
بحث کاربردی سوم، یک ترفند زبانی غریب، ص ۲۲؛
جلسه ۱۵
شنبه ۱۳۹۹/۶/۱۵
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
بلاغت کاربردی ۱.mp3
7.22M
#بلاغت_کاربردی_۱؛
تحلیل اول، تحلیل معنا گریز نحوی، ص ۲۳.
جلسه ۱۶
شنبه ۱۳۹۹/۶/۱۵
رشته تفسیر و علوم قرآنی
@alafzal1400