eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Moumivand
محمد عندلیب باز هم چند روز پیش آقای خرده فرمایش هایی در باب حوزه و مرجعیت داشته اند، در اینجا مطلبی را له مدتی پیش در زمینه پدیده همه دان ها نوشته بودم مجددا تقدیم می دارم 👇👇
هدایت شده از Moumivand
⁉️⁉️ 🌷 لابد مثل من در طول عمرتان با کسانی برخورد کرده اید که تحصیلات و مطالعات بسیار سطحی در یک رشته دارند اما توگویی در همه یا اکثر علوم و فنون سرآمدند و متخصص و لذا ناشیانه در هر موردی اظهار نظر می کنند ، من نام اینان را ❌ ❌ می گذارم. 🌹تا آنجا که این گروه ناشناسند مشکل آفرین نیستند، مشکل از آنجا آغاز می شود که گروهی از اینان حب شهرت دارند و دستهای پنهانی نیز به تقویت و ترویج و تبلیغ آنها می پردازند، تریبون در اختیارشان می گذارند ، صحبت ها و مصاحبه های آنها از صدا و سیما و دیگر رسانه ها دائما پخش می شود و از آنان به عنوان نظریه پرداز یاد می شود. 🔹 مجبورند آنچه مروجین و پشتیبانان آنها می خواهند بگویند و الا دیگر امکاناتی در اختیارشان قرار نمی گیرد. 🔸خطرناک ترین بخش ماجرای آنجاست که نه تنها در مسائل دینی اظهار نظر می کنند، بلکه متکبرانه خود را از حوزویانی که عمری با کمال عزت و کرامت و حریت زندگی کرده و شب و روز در پی تحصیل علم و فضیلتند نیز متخصص تر وانمود می کنند و حتی برای بهبود وضع حوزه و روحانیت نسخه می پیچند. ♦️ به اصطلاح ‼️‼️ را بشناسیم و بشناسانیم و فریب تبلیغات فریبنده را نخوریم ◼️ شرح این هجران و این خون جگر ‌ این زمان بگذار تا وقت دگر
؛ با الطاف الهی و عنایات امام زمان (عج)، استاد معظم جناب آقای احمد مومیوند (مدیر محترم کانال نکات ادبی و اصولی) تدریس کتاب شریف شرح جامی را شروع کرده اند که صوت جلسه اول آن در اختیار دوستان قرار می گیرد.
ان شاء الله باقی جلسات شرح ملا جامی در کانال النکات بارگزاری می شود: @alnokat
هدایت شده از کلمة الله هی العلیا
ان شاء الله درس پایه ده، بخش سوم، از ابتدای مبحث مطلق و مقید، از روز یکشنبه ۱۱ شهریور، ساعت ۸ به وقت مهر، در مدرسه امام کاظم علیه السلام، مدرس ۲۷, برگزار می شود.
هدایت شده از بایگانی
۱؛ ۳۳۵؛ ☄ نکات مهم: 1⃣ مبحث مطلق و مقید در تمام متون علمی کاربرد دارد و هیچ آیه یا روایتی نیست که در آن لفظ مطلق یا مقیدی به کار نرفته باشد. 2⃣ برخی معتقدند تعریف مطلق و مقید در علم اصول با تعریف مطلق و مقید در علم ادبیات یا منطق متفاوت است. ولی برخی دیگر معتقدند تعریف مطلق و مقید در هر سه علم یکسان است، هر چند نوع نگاه به مطلق و مقید در علوم مختلف، متفاوت می باشد. 3⃣ برخی معتقدند که اطلاق و تقیید صفت لفظ است؛ و برخی دیگر معتقدند در علم اصول، اطلاق و تقیید اولا و بالذات صفت معنی یا حکم است و ثانیا و بالعرض به لفظ نسبت داده شده است؛ به عبارت دیگر: لفظ به اعتبار معنای خود متصف به اطلاق و تقیید می شود، آن هم از جهت اینکه حکمی بر این معنی بار می شود. 4⃣ گاهی علماء مطلق و عام را به معنای لغوی (شمول و سریان) به کار میبرند نه به معنی اصطلاحی. 5⃣ اطلاق و تقیید امری نسبی است و گاهی شیء واحد از یک نظر مطلق و از نظر دیگر مقید است؛ مثلا:نماز نسبت به اصل وضوء، مقید به وضوء می باشد، اما نسبت به اینکه لباس شما آبی باشد یا قرمز مطلق است. 6⃣ گاهی یک لفظ از یک جهت عام و از جهت دیگر مطلق است؛ مثلا أکرم العلماء از جهت شمولش بر همه علماء عام است و از جهت اینکه قید (العدول) ندارد مطلق است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۱؛ ۳۳۷؛ ❄️ تعریف: المطلق ما دل علی شایع فی جنسه. ❄️ تعریف:المقید ما دل علی غیر شایع فی جنسه؛ مثل:رجل عالم. مطلق لفظی است که دلالت بر معنایی (ماهیتی) دارد که آن معنا شیوع در همه افراد آن ماهیت و طبیعت دارد؛ مثلا:لفظ رجل که دلالت بر معنای (من له الرجولیه) دارد و این معنا در همه افراد رجل وجود دارد. ⚡️اشکال صاحب فصول: 1⃣ این تعریف جامع همه افراد نیست، زیرا اسم جنس هایی مثل رجل فقط دلالت بر ماهیت رجل دارند و دلالتی بر معنای شیوع و سریان ندارند. 2⃣ این تعریف مانع اغیار نیست، زیرا شامل الفاظی مثل من موصوله می شود که این الفاظ دارای شیوع هستند ولی مطلق نیستند. 💧جواب : این تعریف ها، تعریف لفظی و شرح اسمی هستند نه تعریف دقیق و حقیقی و منطقی؛ و هدف از این تعریفها، شناسایی اجمالی مسمی است نه شناسایی تفصیلی آن، پس پرداختن به این اشکالات و جواب آنها لازم نیست و بهتر است به بررسی موضوع له و معنای الفاظی بپردازیم که مطلق هستند یا اگر هم مطلق نیستند دلالت بر شیوع و سریان و شمول و توسعه دارند. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ برای بیان اشتراک و فرق عام و مطلق تعبیرهای مختلفی وجود دارد: ✅ اشتراک عام و مطلق: 1⃣ هر دو دلالت بر شیوع و شمول و توسعه و سریان و فراگیری و استغراق دارند و همه افراد طبیعت را در برگرفته و قابل صدق بر کثیرین می باشند. 2⃣ هر دو صفت لفظ می باشند. 3⃣ هر دو نسبی و اضافی می باشند، یعنی یک لفظ می تواند از جهتی عام یا مطلق باشد و همزمان از جهت دیگر خاص یا مقید باشد. 🔄 فرق عام و مطلق: 1⃣ دلالت عام بر افراد طبیعتش لفظی و به وسیله وضع است، اما دلالت مطلق بر افراد طبیعتش عقلی و به وسیله مقدمات حکمت است. 2⃣ لفظ عام وضع شده تا دلالت بر همه افراد کند، اما لفظ مطلق وضع شده تا دلالت بر ماهیت و طبیعت کند سپس آن ماهیت شامل همه افراد می شود. شرح کفایه، علی محمدی، ۳/۲۱۶؛ 3⃣ إن الخصوصیات المقومه للأفراد غیر ملحوظه فی المطلق و ملحوظه فی العام. منتهی الدرایه، ج ۳، ص ۴۴۳؛ 4⃣ لفظ عام به طور مستقیم ولی لفظ مطلق به طور غیر مستقیم دلالت بر همه افراد دارد. 5⃣ المطلق یطلق علی طبیعه مستقله بالموضوعیه بحیث لا یشارکها غیرها فی موضوعیتها للحکم و یقابلها التقیید. و العام یطلق علی الطبیعه بإعتبار شمول حکمها لجمیع افرادها و یقابله التخصیص. 6⃣ العام ما لوحظ فیه الکثره بأن جعلت الطبیعه فیه مرآتا للأفراد و المطلق ما لوحظ فیه نفس الطبیعه من دون لحاظ الکثره فیها. 7⃣ العام لا یطلق إلا علی الشمول المستند إلی الوضع من غیر فرق بین کونه إستیعابیا و مجموعیا و بدلیا، و المطلق یقال علی ما یستند شموله إلی قرینه الحکمه. منتهی الدرایه، ج ۳، ص ۷۶۰؛ 8⃣ العام یستغرق جمیع مصادیقه بنحو العطف بواو و المطلق یستغرق جمیع مصادیقه بنحو العطف بأو. أکرم العلماء یعنی اکرم زیدا و بکرا و خالدا. ولی أکرم عالما یعنی اکرم زیدا أو بکرا أو خالدا. 9⃣ عام برای استغراق همه افراد است ولی مطلق برای استغراق همه افراد یک طبیعت یا همه حالات یک فرد یا یک شیء است. عنایت الأصول، ج ۲، ص ۳۴۴؛ @alafzal1400
؛ ❄️ با حمد و سپاس الهی جلسات درسی کتاب شریف الموجز، تالیف فقیه فرزانه حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته به اتمام رسید. 🌸 این جلسات که به پیشنهاد جناب آقای فخیمی و دیگر دوستان شروع شده بود، بعد از حدود یکسال و در ۱۵۳ جلسه به سرانجام رسید. ✅ إن شاء الله سی دی کامل همه جلسات آماده و اراءه خواهد شد، همچنین صوت های ۸۰ جلسه اول الموجز در کانال تلگرامی و باقی صوت ها در کانال ایتا بارگزاری شده است. 🙏 از همه دوستان و مشوقان التماس دعای خیر دارم. @alafzal1400
هدایت شده از المدرس الافضل
؛ ✅ همواره دانشمندان و مجتهدان دینی به بررسی لفظی و دلالی آیات مربوط به احکام فقهی پرداخته و معرفت کامل به این آیات را برای نیل به اجتهاد صحیح و کامل لازم دانسته اند. 🌸 با خرسندی و خوشحالی فراوان متوجه شدیم کتاب شریف که دربردارنده جلسات درسی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جلال رضوی مهر می باشد توسط انتشارات سوم شعبان به چاپ رسیده است. ❄️ در این کتاب به بررسی دلالی بیش از ۳۲۰ آیه شریفه مر بوط به باب های فقهی طهارت، نماز، روزه، خمس، زکات، حج و امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است. 👌از ویژگی های این کتاب بررسی آیات فقهی مربوط به ولایت و حکومت و تقیه می باشد که در کتابهای آیات الحکام کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. 👈 سفارش می شود عموم طلاب و دانشجویان عزیز به مطالعه این کتاب شریف پرداخته و خود را در معرض انوار تابناک فقه القرآن قرار دهند. إن شاء الله تعالی. ☎️ مرکز پخش ۰۲۵۳۷۷۴۰۹۶۲ @alafzal1400