هدایت شده از بایگانی
#اصطلاح_شناسی_صرفی؛
✅ تبدیل حروف در علم صرف چهار قسم می باشد:
1⃣ قلب (انقلاب): به تبدیل حروف عله، قلب گویند.
2⃣ ابدال:جعل حرف موضع حرف آخر(قرار گرفتن حرفی موضع حرف دیگر).این جعل اختصاص به حروف ابدال دارد(أنصت یوم جد طاه زال).
3⃣ عوض (معوض):حرفی حذف شود و عوض از همان حرف،حرف دیگری بیاید
اما در جای حرف محذوف نباشد،مثل عوض آمدن همزه به جای واو در إبن(حرف محذوف آخر کلمه است اما عوض در ابتدا).
4⃣ ردّ: حرفی که حذف شده عودت پیدا می کند، مثلا أب،أخ و . . . اگر یاء نسبت بگسرند واو آنها برمی گردد و به صورت ابوی و اخوی در می آیند.
📕 حاشیه لقانی بر شرح تصریف، ص ۱۶۱.
📒 تدریج الادانی،ص ۲۵۱.
@alafzal1400
#واژه_شناسی؛
✅ انواع کمک خواستن از دیگران:
1⃣ مستغیث: کسی که قدرت ندارد و طلب فریاد رسی می کند.
2⃣ مستعین: کسی که قدرتش ضعیف است و طلب کمک می کند.
3⃣ مستجیر: کسی که طالب خلاصی است.
4⃣ مستنصر: کسی که طالب ظفر و پیروزی است.
📚منبع: تدریج الادانی، ص ۱۲۴؛
@kashkoolfn
هدایت شده از بایگانی
#صرف_الافعال؛
#سید_حسین_میر_ابو_طالبی؛
(بسمه تعالی)
✅ گستره شگرف زبان عربی در بین زبان های زنده دنیا، توجه دانشمندان دانش زبان شناسی را به خود جلب کرده است.
✅ گستره زبان عربی تا آنجاست که یک ماده در هیأت ها و ساختارهای گوناگون نمایان شده و تا چند هزار معنی متفاوت را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
✅ دانش صرف از دیر باز در راستای گوناگون کردن ساختارهای حروف اصلی یک ماده و ایجاد معانی جدید، فرمول های زیادی را معرفی و آموزش می دهد.
✅ یک ماده واحد می تواند در ساختارهای گوناگون فعلی و اسمی زیر خودنمایی کند: اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبه، صیغه مبالغه، اسم زمان، اسم مکان، اسم آلت، فعل ماضی ساده، ماضی مطلق، ماضی بعید، ماضی استمراری، مضارع ساده، مضارع استمراری، مضارع نزدیک، مضارع دور، فعل معلوم، مجهول، مثبت، منفی، امر، نهی، جحد، استفهام، مؤکد و غیره و غیره.
✅ سرور معظم و عالم گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میر ابوطالبی (زید عزه الشریف) با بررسی و دقت فراوان آستین همت را بالا زده و صرف یکی از ماده های لغوی را در بیش از ۱۷۰ ساختار و حدود ۲۵۰۰ تک واژه گوناگون صرفی، ارایه کرده اند.
✅ ضمن تشکر از همت والا و پژوهش ویژه ایشان، فایل اولیه این صرف نامه به همه دوستداران زبان عربی تقدیم می گردد، امید است که این نمونه ارزشمند الگویی جهت تهیه یک صرف نامه کامل در این زمینه گردد، إن شاء الله تعالی.
قم مقدسه، مدرسه امام کاظم علیه السلام، ماه ضیافت الهی ۱۴۴۰، مصطفی سلیمانیان.
@alafzal1400
هدایت شده از 🌟سیرسلوک تاخدا🌟
🌹چله اخلاص🌹
عرفا می فرمایند:
اینکه گفته شده چهل روز اخلاص چشمه های حکمت را از قلب بر زبان جاری میکند ،به این معنا است که انسان چهل روزتمام کارهایش برای خدا باشد،نماز بخواند برای خدا،حرف می زند برای خدا؛درس می خواند برای خدا،هر کاری که انجام می دهد برای خدا باشد چشمه های حکمت از زبانش بر قلبش جاری می شود.
علامه طباطبایی می فرماید:گاهی انسان یک عمر تحت ولایت شیطان است اما خودش هم نمی داند ولو اینکه نماز هم بخواند ،عبادت هم بکند.
@seiro_solook_ta_khoda
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔸حقیقتِ «عرفان» امری درونی است که دارای دستاوردهای بیرونیِ گوناگونی در بُعد فردی و اجتماعی شده است؛ «علم عرفان نظری»، «علم عرفان عملی»، «عرفان ادبی»، «فلسفۀ عرفان» و «فرقهها و نحلههای متنوّع عرفانی» دستاوردهای همان امر درونی هستند. حقیقتِ درونیِ «عرفان» شامل سلوک درونی و شهود باطنی است. درواقع، سلوک درونی حقیقتِ «عرفان عملی» و شهود باطنی حقیقتِ «عرفان نظری» است.
ادامه دارد...
@khosropanah_ir
هدایت شده از م.ح
#مطایبات_العلماء
✔️ آیت الله شبیری زنجانی:
🎙 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم بحث زكات فطره میخواندیم.
🔹موضوع بحث این بود كه ملاك در پرداخت زكات فطره، قوت غالبِ شخص است یا قوت غالب بلد.
🔹درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض كردم قائل دیگری هم هست كه ملاك زكات فطره را قوتِغالبِ شخص در ماه رمضان میداند.
🔹ایشان با تعجّب گفت: نشنیدهام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود. گفتم: قاآنی میگوید:
🔸اگر زکات دهی فطرۀ مرا «مِی» ده
🔸كه قوت غالبِ من باده بوده در رمضان
🔹آقای جوادی آملی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
📚 جرعهای از دریا ، ج ۳، ص ۵۲۱.
👉 @raveshsonnati
#میر_سید_علی_همدانی؛.mp3
2.03M
#میر_سید_علی_همدانی؛
مسجد محمدیه ۹۸/۳/۷
@alafzal1400
#مرجعیت_تقلید؛.mp3
2.8M
#مرجعیت_تقلید؛
مسجد محمدیه
یکشنبه ۹۸/۳/۱۲
@alafzal1400
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
💠 در زیارت امام حسین علیه السلام در روز عید فطر، خطاب به شهدای کربلا می گوییم:
(السلام علیکم أیها الذابون عن توحید الله).
سلام بر شما، ای کسانی که از توحید الهی دفاع کردید.
🔹از آنجا که شهدای سرافراز کربلا از امام حسین علیه السلام دفاع کردند و با توجه به این زیارت نامه، چند مطلب آسمانی استفاده می شود:
1⃣ توحید و امامت، پیوندی استوار و رابطه ای محکم با هم دارند.
2⃣ امام علیه السلام مظهر اتم و جلوه اکمل توحید خداوند است.
3⃣ قیام امام حسین علیه السلام در راه توحید و مبارزه با شرک بوده است.
4⃣ شهدای کربلا، شهید راه توحیدند.
5⃣ اسلام بدون امامت، مظهر شرک و بی دینی است.
🔹صل الله علیک یا ابا عبد الله و علی الارواح التی حلت بفناءک و رحمت الله و برکاته، یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما.
@alafzal1400
👆👆👆👆👆👆👆
✅ تصاویر مربوط به جلسه با استاد معظم درس خارج حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جلال الدین رضوی مهر (نایب رییس محترم مجمع نمایندگان طلاب سراسر کشور) و حجت الاسلام و المسلمین نظافت یزدی (مدیر نمونه ای که مدرسه علمیه ایشان در مشهد مورد تجلیل مقام معظم رهبری قرار گرفت) می باشد.
✅ موضوع جلسه:بررسی مسایل علمی _ فرهنگی حوزه علمیه و بررسی پیشنهادها و راه کارها.
✅ حاضرین در جلسه:جمعی از اساتید معظم سطح عالی و برخی از فعالان فرهنگی.
@alafzal1400
#کفایه_أصول_عملیه
✅ خلاصه مطالب پنج درس اول اصول عملیه که قبلا بارگزاری نشده بود در این قسمت ارایه می شود: 👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_أصول_عملیه ۱
(قسمت اول)
✅ نکاتی مهم درباره اصول عملیه:
1⃣ مجتهد برای فتوا دادن به ادله معتبر عقلی یا نقلی (مانند قرآن و سنت و اجماع و عقل) نیاز دارد.
2⃣ در صورت پیدا نشدن ادله معتبر عقلی یا نقلی نوبت به اصول عملیه می رسد.
3⃣ اصول عملیه، اصول علمی نیستند، بلکه مجموعه قوانین و فرمول هایی هستند که مشکل مقلد را در مقام عمل حل کرده و وی را از تحیر و سرگردانی در مقام اجرا و عمل بیرون می آورند.
4⃣ مجتهد زمانی که به سراغ اصول عملیه می رود، در مقام علم هیچ فتوایی را صادر نمی کند، زیرا از نظر علمی به خاطر نبود دلیل معتبر به نتیجه نرسیده است.
5⃣ الاصل اصیل حیث لا دلیل:در صورتی می توان به دنبال اصول عملیه رفت که از وجود دلیل فحص و جستجو شده باشد و از پیدا کردن دلیل معتبر نا امید شده باشیم (الیأس بعد الفحص).
6⃣ اصول عملیه حکم ظاهری می دهند و حکم واقعی نمی دهند.
7⃣ در مرحله اول به ادله قطعی عمل می شود و در مرحله دوم به ظنون معتبره (أمارات) عمل می شود و در مرحله سوم نوبت به اصول عملیه می رسد.
8⃣ أمارات در ظرف شک جاری می شوند اما موضوع آنها شک نیست، ولی موضوع اصول عملیه شک است.
9⃣ اصول عملیه از پر کاربرد ترین و مهمترین مطالب علم اصول می باشند که در حل مسایل مستحدثه و نو پدید، نقش ویژه ای ایفاء می کنند.
🔟 اصول عملیه به دو دسته عقلی و نقلی تقسیم می شوند.
✅ مجاری اصول عملیه عبارتند از:
🔹استصحاب:وجود حالت سابقه معتبر.
🔹براءت:شک در تکلیف.
🔹احتیاط:شک در مکلف به.
🔹تخییر:شک در مکلف به در صورتی که احتیاط ممکن نباشد.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_أصول_عملیه ۱
(قسمت دوم)
#المقصد_السابع_ص_۱۲۹؛
✅ اصول عملیه اصولی هستند که مجتهد بعد از جستجو از دلیل و نا امیدی از پیدا کردن دلیل، به سراغ آنها می رود.
✅ برخی از اصول عملیه با حکم عقل و برخی دیگر با عموم نقل ثابت می شوند.
✅ اصول عملیه مهم عبارتند از:براءت، احتیاط، تخییر و استصحاب.
✅ از این چهار اصل در علم اصول بحث می شود، زیرا در همه ابواب فقهی جریان دارند و محل جریان آنها و مقتضای آنها مورد اختلاف اصولی هاست، پس نیاز به بحث و بررسی و اقامه دلیل و برهان دارند.
✅ از اصول عملیه دیگر مانند قاعده طهارت حکمی، در علم اصول بحث نمی شود، زیرا مخصوص برخی از ابواب فقهی هستند و خیلی محل اختلاف نیستند.
🔹فافهم:اینکه مطلبی مخصوص برخی از ابواب فقهی باشد، دلیل بحث نکردن از آن در علم اصول نمی شود، زیرا مطالب متعددی در علم اصول بحث می شوند با اینکه مخصوص برخی از ابواب فقهی می باشند.
⚡️ اشکال (لا یقال):قاعده طهارت همیشه موضوعی است نه حکمی؛ زیرا طهارت و نجاست از موضوعات خارجی و تکوینی می باشند که توسط شارع کشف می شوند و از موضوعات تشریعی نیستند.
💠 جواب (فانه یقال):
اولا:طهارت و نجاست از احکام تشریعی وضعی می باشند نه از مسایل تکوینی، لذا یک شیء می تواند در یک شریعت طاهر باشد و در شریعت دیگر نجس باشد؛ و حال آنکه امور تکوینی همیشه ثابتند.
ثانیا:بر فرض که طهارت و نجاست موضوع خارجی و تکوینی باشند، اما شک در طهارت و نجاست باید توسط شارع حل شود، پس باز هم برگشت به قاعده حکمی شرعی دارند.
@alafzal1400