⚠️جرقههایی که از این کانون آتش منتشر شده است
🔹در سازندگی، مسائل ملت ایران - به دلایل مختلف - تقدم و ارجحیت دارد. این نظام و این دولت باید بتواند یک الگو درست کند، تا فعل او، قول او را تأیید کند؛ باید بتواند در این کشور اسلام را تحقق ببخشد، تا نهضت اسلامی، صادق شناخته شود؛ باید شعارها را به واقعیت بدل کند، تا آن شعارها، دل شعاردهندگانِ سایر کشورها را گرم کند. پس، مسائل کشور ایران تقدم و اولویت دارد؛
🔺 اما بلاشک در هدفهای اصلی حرکت اسلامی و نظام اسلامی، مسائل مسلمین مطرح است.
🔸 اگر در گوشهیی از جهان، جمعی از مسلمین حرکتی میکنند، تصمیمی میگیرند، سودی میبرند، یا زیانی میبینند، ملت ایران و انقلاب و نظام ما نمیتواند موضع منفی و بیتفاوت بگیرد.
➖ لذا از روز اول که انقلاب ما به یک دولت و یک نظام تبدیل شد، این نظام در زبان امام و معلم و معمارش، و در زبان مسؤولان و گویندگانش، همواره مسائل ملتهای مسلمان را مطرح و به آن اعتنا کرده است.
🔺 امروز اگر شما میبینید که مثلاً در آفریقا ملتها کاری کردهاند که حواس استکبار جهانی بکلی پریشان شده است؛ اگر میبینید که سیاستگذاران استکباری دارند فکر میکنند که اگر مسائل الجزایر به فلان کشور و فلان کشور سرایت کرد، ما چه میکنیم؛ اگر میبینید که ملتهای مسلمان جمهوریهای آسیای میانه، احساسات اسلامی خود را ابراز میکنند و اسلام را میخواهند - تا آنجا که رهبران و مسؤولان و زمامدارانشان هم چارهیی جز این ندارند که دم از گرایش به انگیزههای اسلامی بزنند - و همینطور موارد دیگر، اینها را باید به عنوان آن جرقههایی که از این کانون آتش منتشر شده است، ملاحظه کنید.
📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون
۱۳۷۰/۱۲/۰۱
#امام_خامنه_ای
#انقلابی
@albayann
اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب.mp3
2.55M
🔉 #بشنوید
🔹اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب
🔰استاد آیت الله فرحانی
📌📌📌📌📌
🔸ارتباط و پیگیری علمی اساتید با طلاب از سنت های حوزوی است و در تربیت طلاب بسیار موثر است.
🔸بیان پیگیری علمی علامه طباطبایی (ره) نسبت به شهید مطهری (ره)
🔸بیان خاطرات چگونگی حضور استاد فرحانی در جلسات درسی خصوصی آیت الله جوادی آملی (مدظله) و آیت الله مومن (ره)
🔸فراهم شدن استاد خوب، از ارزاق الهی است.
📌📌📌📌📌📌
📆۹۷/۱۰/۴، مدرسه فقهی امیرالمومنین
#روش_تحصیل
#فقه_الخمینی
@albayann
🖊بروزرسانی دروس خارج فقه و اصول استاد آیت الله فرحانی در سایت
📌درس خارج فقه
🌐http://farhani.net/khfeqh1400-1401/
📌درس خارج اصول
🌐http://farhani.net/khosul1400-1401/
📌درس خارج فقه جهاد
🌐http://farhani.net/feqh_jehad/
@albayann
تبیین مراحل سلوک ایمانی.mp3
6.1M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹نامه عرفانی حضرت امام خمینی(ره) به فرزندشان سید احمد آقا.
📌سفارش به مطالعه سوره حشر و تفکر در آیات و توشه برداری از آن
🔸جایگاه سالک و تاثیر آن در تفسیر آیه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ_ (حشر)
📌تبیین مراحل سلوک ایمانی و آثار و لوازم هر مرحله.
#تفسیر
#عرفان
@albayann
نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت.mp3
2.01M
🔉 #بشنوید
💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در #مسئله_ضد بر اساس دقت در معنای #عدم و #سلب_تحصیلی
🔰استاد آیت الله فرحانی
📌 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸
#آراء_امام
#اصول
#تاثیر_فلسفه_در_اصول
@albayann
📌 متن بیانات استاد را #بخوانید
👇 👇 👇 👇 👇
البیان
🔉 #بشنوید 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در #مسئله_ضد بر اساس دقت در معنای #عدم و #سلب_تحصیل
#متن_بیانات
💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در #مسئله_ضد بر اساس دقت در معنای #عدم و #سلب_تحصیلی
🔰استاد آیت الله فرحانی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
🔺بحث ما در مسألۀ ضد و در مسألۀ مسلک مقدمیت بود. آخوند خراسانی در مسلک مقدمیت برای اثبات حرمت ضد، عبارتی دارند که از این عبارت سه حد وسط به دست می آید. حضرت امام (ره) دیدگاه آخوند را در هر سه حدوسط مورد نقد قرار می دهند.
🔺کسانی که در مسلک مقدمیت عدم یک ضد را مقدمۀ وجود ضد دیگر می دانند، یا عدم یک ضد را مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود یک ضد تمانع قائل اند، خلاصۀ فرمایششان به این برمی گردد که به عنوان مثال بیاض و سواد، ضد یکدیگرند. بر اساس این نگاه عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است و عدم بیاض مقدمۀ تحقق سواد است. یا اینکه بین عدم سواد و بیاض مقارنت وجودی در کار است. یا بین عدم سواد و بیاض معاندت وجودی در کار است. امام (ره) می فرمایند که تمام فرمایشات آخوند و محقق قوچانی، حول این محور می چرخد که رابطه ای بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر وجود داشته باشد. آن رابطه یا مقدمه وجودی بودن یا مقارنت و یا معاندت است.
🔺امام می فرماید که مشکل اصلی این دیدگاه، این است که #سلب_تحصیلی را نفهمیده است. اگر یک اصولی ای، معنای درست سلب تحصیلی را بفهمد، اینگونه حرف نمی زند. امام می فرماید که سلب تحصیلی در واقع نقیض آن امر وجودی است. مثلا سلب تحصیلی سواد، نقیض سواد (عدم سواد) است. عدم سواد را باید با دقت تصویر کنیم. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب قید نمی پذیرد ولو اینکه مسلوب (سواد)، مقید است. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب، مقید است. اگر به زعم این که در نقیضین اجتماع رتبه شرط است و وقتی که سواد در این رتبه است، عدم سواد هم باید در این رتبه باشد. یا به این گمان که «درتناقض هشت وحدت شرط دان» و اگر قیدی در امر وجودی باشد، باید در امر عدمی هم این قید باشد، اگر به این زعم بگوییم که سلب مقید است و السلب المقید را نقیض آن امر وجودی قراردهیم، در واقع بین یک امر وجودی با یک امر وجودی دیگر، تقابل درست کرده ایم. چونکه السلب المقید (سلبی که مقید است) عدم مضاف است و عدم المضاف له حظ من الوجود و یک امر وجودی است و وقتی که در مقابل امر وجودی دیگر قرار می گیرد، بین آن دو تقابل ایجاد می شود.
🔺تصویر صحیح سلب تحصیلی این است که امر وجودی (سواد) مقید است اما عدم سواد و سلب سواد، هیچ قیدی ندارد و فقط مسلوب است که مقید است. لذا بزرگانی مثل امام و علامه طباطبایی که معنای سلب تحصیلی را با دقت فلسفی تبیین می کنند و معنایش را می فهمند، می گویند که در سلب تحصیلی امر وجودی نمی تواند باشد. بله! ذهن می تواند اشتباه کند و سلب مقید را با السلب المقید خلط کند، بعد فکر کند سلب، مقید شده است.
🔺حرف اصلی امام این است. ایشان می فرماید که اگر کسی این را خوب بفهمد، آن موقع دیگر نمی تواند بگوید عدم سواد در رتبۀ بیاض است. نمی شود. چون بیاض امر وجودی است ولی عدم سواد حکمی نمی پذیرد. همچنین نمی تواند بگوید عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است. کما اینکه نمی تواند بگوید عدم سواد مقارن با تحقق بیاض است. همچنین در معاندت هم همین مسئله مطرح است. می گوییم سواد با عدم سواد معاند است. اما این صحیح نیست چون عدم شیئیتی ندارد که بخواهد معاند با چیزی باشد.
🔺خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند. ایشان می فرماید که نگذارید فلسفه از حوزه بیرون برود (۸۲/۱۰/۲۹). اگر فلسفه از حوزه رفت، کار حوزه خراب می شود. بدون فلسفه نمی توانیم عدم امکان اجتماع سلب تحصیلی با چیزی را به درستی تعقل کنیم. عدم اجتماع عدم را با چیزی؛ عدم مقارنت عدم را با چیزی؛ عدم معاندت عدم را با چیزی؛ عدم تقدم عدم را بر چیزی؛ عدم تأخر عدم را از چیزی نمی توان به درستی تعقل کرد؛ بدون فلسفه نمی توانیم این ها را بفهمیم.
🔺همچنین اگر شما به معنای درست فلسفی، سلب تحصیلی را تعقل کنید، دیگر نمی توانید بگویید اجتماع نقیضین جایز است. غربی ها مشکلشان این است. به قول آقای مطهری وقتی غربی ها میگویند که اجتماع نقیضین جایز است. آدم خنده اش می گیرد. چون نقیض اصلا شیئتی ندارد که با چیزی اجتماع کند. شهید مطهری بر سر درس اصول استادش حضرت امام (ره) این را خوب یاد گرفته بود که سلب تحصیلی نمی تواند حظی از وجود داشته باشد. از این جهت هم فرقی بین مکاتب فلسفی نیست. نه اصالة الماهیتی؛ نه اصالة الوجود متوسط؛ نه اصالة الوجود اعلی؛ هیچکدام نمی گویند که اجتماع نقیضین دارم.
🔺این حرفی که در مسلک مقدمیت زده می شود، عین حرف هگل است. هگل می گفت که عدم دیوار همان وجود ضد است و اجتماع نقیضین محقق می شود. خدا بیامرزد آقای مطهری را که می گفت تمام دقت طلبه ها مربوط به علم اصول است.
@albayann
البیان
🎞 #ببینید 💠ضرورت توجه به گذر عمر و نزدیک شدن اجل 🔰مقام معظم رهبری #درس_اخلاق @albayann
#متن_بیانات
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🖊فِی الکَافِی عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِالسّلام(۱): «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ» إلَی قوله «تَعْمَلُونَ»
حضرت، آیهی مبارکهی سورهی جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(۲) و در ذیل آیه میفرمایند که:
➖قال یُعَدُّ السِّنِین
زندگی انسان اول به سال شمرده میشود؛ [میگویند] آقا! [فلانی] چند سالش است؟ چهل سال، پنجاه سال، هفتاد سال. سالها شمرده میشود.
➖ثم یُعَدُّ الشُّهُور
بعد انسان به مرحلهای از بیماری یا فرتوتی میرسد که ماهها را میشمرند؛ دیگر بحث سال نیست؛ بحث ماه است. گاهی پزشک به کسی میگوید که آقا! شما شش ماه دیگر زنده هستید، چهار ماه دیگر زنده هستید. ماهها را میشمرند.
➖ثُمَّ یُعَدُّ الأیّام
بعد به مرحلهای میرسد انسان که دیگر ماه هم مطرح نیست؛ بحث این نیست که به ماه بعد برسد؛ بحث سر روز است. ده روز مانده، پنج روز مانده، پانزده روز مانده، اینجوری محاسبه میکنند.
➖ثُمَّ یُعَدُّ السّاعَات
بعد حال انسان به جایی میرسد که دیگر روز هم معنی ندارد؛ در شرف رفتن است؛ ساعتها را میشمرند. پنج ساعت مانده، سه ساعت مانده، اینجوری گذر زمان زندگی انسان را حساب میکنند.
➖ثُمَّ یُعَدُّ النَّفَس
بعد نفسها شماره میشود. این در حالی است که انسان در آن نفسهای آخر است، انسان میفهمد و میبیند که این نفسها دیگر دارد شمرده میشود و از کسی هم در آن دور و بر کاری ساخته نیست.
👈🏻این را باید بهعنوان تذکر همهی ما به یاد داشته باشیم.
📚۱) الشافی، صفحهی ۸۷۶
📚۲) سورهی مبارکهی جمعه، آیهی ۸
#درس_اخلاق
#امام_خامنه_ای
@albayann
🖊برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی در سال تحصیلی 1401-1402
1⃣دروس خارج به صورت حضوری:
📆شنبه، یکشنبه، دوشنبه
خارج اصول(اصول عملیه) ساعت ۹:۰۰
خارج فقه(خلل الصلاه) ساعت ۹:۳۰
📆سه شنبه ، چهارشنبه
تفسیر موضوعی(انسان در قرآن) ساعت ۹:۰۰
خارج فقه (جهاد) ساعت ۹:۳۰
2⃣دروس خارج به صورت مجازی:
📅شنبه، یکشنبه، دوشنبه
خارج اصول (مفاهیم) یک ساعت به غروب
خارج فقه (معاطات) دوساعت به غروب
📅سه شنبه، چهارشنبه
فقه حکمرانی(فضای مجازی) یک ساعت به غروب
فقه (نظام سیاسی) دو ساعت به غروب
⚠️ شروع کلاس ها: از تاریخ ۹مهرماه
📍 مکان کلاس ها: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام
🌐 کانال دروس خارج استاد:
🆔 @ostad_farhani
@albayann
🖊اربعین، بلوغ حرکت حسینی
🔹فرهنگ عاشورا اقتباسی است از زیارت شریف اربعین، که درطی آن امام صادق (ع)، آنرا آموزش می دهد. سیدالشهدا (ع) با بنیانگذاری فرهنگ عاشورا، این هدف را مد نظر دارد، که آدمی از نادانی وحیرت گمراهی نجات یابد. ایشان برای نجات مردم، هرگونه سازشکاری را که ازطرف مصلحت اندیشان ارایه می شد، به شدت رد می کرد. پیام عاشورا، ایستادن در برابر جاهلیت همۀ اعصار و قرون می باشد، جاهلیتی که پلیدی گستر است و جانها را افسرده می کند و جسمها را به ذلت می کشاند.
🔹زیارت اربعین حسینی (علیه السلام) در ردیف نمازهای واجب و مستحب نشسته است و شاید بتوان چنین استظهار کرد که اگر نماز ستون بر پا دارنده دین و شریعت است، زیارت اربعین و در پس آن حادثه کربلا نیز، خیمه ولایت را بر پا داشته است: «وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ». (الکافی؛ ج ۲، ص ۱۹)
🔹زیارت اربعین بهترین و برترین راه برای شناخت امامان معصوم و روش و منش آنهاست. این زیارت جامع ترین متن برای شناخت امام حسین علیه السلام و اهداف الهی حرکت اوست.
📌هدف نهایی و اصلی قیام حسینی همان هدف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، یعنی نجات مردم از تاریکی جهل و راه نمایی ایشان به سوی نور و روشنایی است. بنابراین در زیارت اربعین می خوانیم: وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ.
📚(صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۴۵۵)
#اربعین
#اهل_بیت
#امام_خمینی
@albayann
🎙مجموعه صوتی جایگاه ولایت فقیه از منظر امام خمینی ره
🔰استاد آیت الله فرحانی
1️⃣ضرورت تمسک به اندیشه های امام خمینی(ره)
2⃣تبیین دوره جهاد اکبر انقلاب اسلامی
3⃣اثبات ولایت فقیه
4⃣نقش خواص در جامعه
5⃣خلافت
6⃣بررسی تجربه صدر اسلام با تکیه بر میراث امام
7⃣مساله امامت و ولایت فقیه یک دلیل دارند
8⃣ولایت تکوینی و معنوی و ولایت جعلی و قراردادی1
9⃣ولایت تکوینی و معنوی و ولایت جعلی و قراردادی2
🔟ولی فقیه کیست؟
1⃣1⃣اوامر ولی فقیه اوامر رسول الله است
⚠️جهت استماع صوت هر جلسه لینک ارائه شده را انتخاب
نمایید.
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
تفکیک اشتراک لفظی و معنوی ادیب و حکیم.mp3
3.36M
🎙 #بشنوید
🔹تفکیک اشتراک لفظی و اشتراک معنوی ادیب و حکیم و تاثیر آن
🔸 تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم در اندیشه ایت الله جوادی.
➖آن چه مشخص است آیه بسم الله الرحمن الرحیم توسط جبریل صد و چهارده بار نازل گردیده است نه اینکه یک بار نازل شده باشد و به دستور نبی اکرم سر فصل هر سوره قرآن قرار گیرد.
📌این آیه به عنوان اولین آیه سوره جدید و نشانه ی پایان پذیری سوره پیشین و اغاز سوره پس از آن است.
🖊حال دراینجا سوالی مطرح می گردد که آیا تعدد نزول بسم الله الرحمن الرحیم سبب تعدد در معنا می شود یا اینکه یک واقعیت و معنا بیش نیست؟
📌اگر تعدد نزول سبب تعدد در معنا نیست پس با چه تحلیلی می توان به تعدد در معنا رسید؟
🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت تبیین می کنند.
#تفسیر
@albayann