نقد مارکسیست ها.mp3
894.1K
🎙#بشنوید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹خاطره استاد از دوران تحصیل و جواب به معلم منافق
⁉️الکترون و پروتون با هم تضاد دارند و اساس شیمی دنیا بر تضاد است شما مسلمانان چه پاسخی دارید؟
✅الکترون و پروتون تضادشان فلسفی است نه منطقی
📌ملاصدرا میگوید: «لو لا التضاد لما صحّ دوام الفیض عن المبدأ الجواد»؛ اگر تضادّ نبود، فیض از مبدأ جواد جاری نمیشد...
#فقه_الخمینی
#تضاد
@albayann
⁉️آیا اجزاء وشرایط درعناوین دخیل هستند؟
برگرفته از درس خارج فقه استاد #آیت_الله_فرحانی
✍مقرر:حجة الاسلام امیردانایی
درمساله خلل فی الصلاه باید اول عنوان خلل را درست کنیم تا خلل هم شامل اجزاء و هم شرایط شود تا بتوانیم از حرف صاحب عروه(ره) دفاع کنیم،
📌امام(ره) درباب شرایط یک اشکالی به مشهور دارند که کلمات شما در این زمینه تشویش دارد، به این دلیل که مثلا آخوند(ره) فقط شرایط مُسمی را گفته است ولی امام (ره)می فرماید:ما دوجور شرط داریم ،شرایط مُسمی ودیگر شرایط وجود مثلا شرایط ماهیت، شرایط مُسمی است اما ممکن است بگوییم قصد قربت از شرایط وجود است وهمچنین مزاحم اهم نداشتن وقتی ماهیت صلاه یک مزاحم دارد به نام ازاله امرش ازفعلیت می افتد ومی شود صلاه فاسد یعنی وجودش فاسد است.
پس بعضی از شرایط برای مُسمی است وبعضی برای وجوداست ،حالا که اینطور شد سوال می کنیم
⁉️ کدام شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟
➖وسوال دیگر اینکه بنا برمبنای آخوند (ره)کدام یک از شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟
✅امام (ره) دراینجا هنرمندی به خرج داده است وگفته براساس این تفکیک درشرایط می توانیم سه جورحرف بزنیم
:اول :اینکه عرفا شرایط مسمی خارج اند همان حرفی است که آخوند (ره)زده است .
دوم:فقط اجزاء داخل باشند وشرایط بیرون حالا چه شرایط مسمی وچه شرایط وجود
سوم:اینکه همه ی شرایط داخل اند چه شرایط مسمی وچه شرایط وجود
نکته مهم دیگر در نظریه امام(ره) این است که دررابطه با اجزاء هم می توان همین تقسیم بندی را ارائه کرد بعضی اجزاء برای مسمی هستند وبرخی دیگر برای وجود
امادرابتدا ببینیم بنا برمبنای آخوند (ره)کدام یک از شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟
🔹 مبنای آخوند (ره)رامی توان به دو بخش تقسیم کرد،
اول: مبنای عرفی آخوند (ره)-که امام (ره)همین را تقویت می کند-همه ی شرایط بیرون هستند،
دوم:مبنای عقلی آخوند (ره)که همه ی شرایط داخل باشند که این مطلب با قانون خود آخوند(ره)نمی سازد به این دلیل که آخوند(ره) می خواهد اجزاء وشرایط مسمی را داخل کند درصورتی که از آن طرف می خواهد با اثرکارکند واین درصورتی است که اثر فقط به مسمی مربوط نمی شود بلکه شرایط وجود را هم می خواهد چون صلاتی معراج است که مثلا مزاحم اهم نداشته باشد،به عبارت دیگر این اثر می تواند زمانی باشد که تام الاجزاء والشرایط باشد درصورتی که شما فقط دارید با شرایط مسمی کار میکنید و این با قانون شما که با اثر است،منافات دارد.
📌یعنی شما هم باید شرایط مسمی را بیاورید وهم شرایط وجود را درصورتی که بخواهید عقلی بحث را پیش ببرید،امام(ره) می فرماید:شما از مبنای عقلی دست بردارید و با همان مبنای عرفی خودتان که همه ی شرایط بیرون است کارکنید و این بهتراست.
🔸اما اگر به بحث خودمان درخلل برگردیم با این مقدمه امام(ره) به این نتیجه می رسیم که خلل درشرایط نداریم چون گفتیم درصلاه، شرایط مطلقا بیرون هستند،پس نظر شما برخلاف صاحب عروه (ره)است؟یا راه حلی برای این موضوع دارید؟آیا تصویر شما درجامع می تواند راه گشای این سوال باشدیانه؟
➖ما معتقد هستیم امام(ره) در انتهای مبحث جامع نظریه ای دارند که این مشکل را حل کرده است و آن نظریه را باید به نظریه جامع اضافه نمود تا مشکل شرایط حل شود و آن نظریه این است که در بحث صحیح و اعم هردو دسته برای ادعای خود تمسک به تبادر می کنند در اینجا سوالی مطرح می شود که شما چگونه به تبادر تمسک می کنید درحالی که وقتی نمی دانید صلاه صحیح چیست؟اجزاء صلاه چیست؟مخصوصا زمانی که شرایط را هم بیرون کرده باشید،من نمی دانم صلاه صحیح چیست بعد بگویم تبادر من از صلاه صحیح این است!!چگونه می شود؟!!البته این اشکال هم برای آخوند(ره)است وایشان این را مطرح کرده است.
➖امام (ره) می فرماید :مشکل اصلی اصولی ها در اینجا به خاطر مساله وضع است آنهم وضع قسم چهارم یعنی:وضع خاص وموضوع له عام و ریشه این بحث هم این است که مبحث وضع را باید به شکل عُقلایی حل کرد نه فلسفی وعقلی واصولیون این مبحث را ازطریق عقل خواسته اند حل بکنند درصورتی که اگر عُقلایی می دیدند،می توانستند بگویند اکثر وضع ها ازطریق جامع است واین جامع خاص-عام است ومشکلی نداشتند.
📌ومکانیزم وضع اینگونه است که وقتی که واضع می خواهد وضع کند یک ماهیتی را اختراع می کند یا کشف می کند هنوز اطلاعاتش کامل نشده است ولی لفظ را وضع می کند برای جامع، چیزی که می بیند یک مصداق خاص جلوی اوست ولی از این خاص –عام را اراده کرده است اماعلم به خصوصیاتش ندارد تفصیلا، بلکه جامعش طوری است که تمام این تکثرات مصداقی رامی گیرد و فرقی هم نمی کند در مرکبات اعتباری باشد چه در مرکبات حقیقی وچه در اعلام شخصیه.
#فقه_الخمینی
#فقه
@albayann
🖊فرق بين عبوديت عبد در برابر مولى و عبوديت بندگان نسبت به خدا
🔹و عبوديت ميان بندگان و موالى آنان تنها در برابر آن چيزى صحيح است كه موالى از عبيد خود مالكند، هر مولايى از عبد خود به آن مقدار اطاعت و انقياد و بندگى استحقاق دارد، كه از شئون بندهاش مالك است، و اما آن شئونى را كه از او مالك نيست، و اصلا قابليت ملك ندارد، نمىتواند در برابر آنها از بنده خود مطالبه بندگى كند،
📌 مثلا اگر بندهاش پسر زيد است، نمىتواند از او بخواهد كه پسر عمرو شود، و يا اگر بلندقامت است، از او بخواهد كه كوتاه شود، اينگونه امور، متعلق عبادت و عبوديت قرار نمىگيرد.
اين وضع عبوديت عبيد در برابر موالى عرفى است،
🔸 و اما #عبوديت بندگان نسبت به پروردگار متعال، وضع ديگرى دارد، چون مالكيت خدا نسبت به بندگان وضع علي حدهاى دارد، براى اينكه مولاى عرفى يك چيز از بنده خود را مالك بود، و صد چيز ديگرش را مالك نبود، ولى خداى تعالى مالكيتش نسبت به بندگان على الاطلاق است، و مشوب با مالكيت غير نيست، و بنده او در مملوكيت او تبعيض بر نميدارد، كه مثلا نصف او ملك خدا، و نصف ديگرش ملك غير خدا باشد، و يا پارهاى تصرفات در بنده براى خدا جائز باشد، و پارهاى تصرفات ديگر جائز نباشد.
📚تفسیر المیزان
#علامه_طباطبایی
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠 احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
🖊احتمالات معنای عصر در سوره عصر
🔰استاد آیت الله فرحانی:
💠احتمال اول : عصر به معنای بعد از ظهرها است، علت این قَسَم بخاطر خسرانی است که به انسان از ناحیه عصر وارد می شود چون عصر، وقت بیکاری است، بیکاری خودش سقوط است.
📌خداوند در قرآن می فرمایند : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3) ایمان انسان مومن با بیکاری و لغو وگناه سازگار نیست فلذا خداوند فرموده است «والعصر» قسم به عصرها که بیکاری انسان را ساقط می کند، خسران است ، ضرر است : (إِلّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ)
💠احتمال دوم: عصر یعنی صلاة العصر که در آیات قرآن : (حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى) صلاة عصر، صلاة مهمی است، صلاة الوسطی است.
بعضی ها صلاة عصر را از دست می دهند و متاسفانه قضا می شود.
«والعصر» یعنی قسم به نماز،آنهم مهمترین نماز، نماز عصر. هرکس از نمازش استفاده نکند ضرر کرده است.
💠احتمال سوم: امام خمینی (رضوان الله علیه) چنین احتمالی داده اند،و فرموده اند : عصر از عُصاره می آید ، «والعصر» یعنی قسم به عصاره خلقت، که عصاره ی خلقت امام زمان(عج) است؛ لذا گفته اند «والعصر» یعنی قسم به مهدی،قسم به آقای ما، قسم به مولای ما: (إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ) انسانها در حال خسران اند، مگر آنهایی که پیوندشان را با آقایشان درست کنند.
📌بعضی نیز امام زمان را احتمال داده اند اما اینطور گفته اند: عصر یعنی عصر ظهور، خود عصر را گفته اند، نه عُصاره را، باز هم فرقی نمی کند، چون عصر ظهور به امام عصر بر می گردد.
#مهدویت
#تفسیر
#امام_زمان
@albayann
ارتباط و تسمیه حمد در سوره فاتحه.mp3
4.49M
🎙 #بشنوید
🖊تبیین ارتباط تسمیه وحمد در سوره فاتحه در اندیشه امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)
🔹نسبت سیر و سلوک انسان با اعمال و افعال خود در نظر امام رضوان الله تعالی علیه
🔸مبنای حضرت امام در ظهور آیات قرآن کریم و روایات معصومین نسبت به مرتبه افعال انسان
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🖊آزادی معنوی» و «آزادی اجتماعی» هر دو مقدساند.
⁉️ رابطه «آزادی معنوی» و «آزادی اجتماعی» چیست؟
📚آزادی معنوی ص۱۶_۱۷
#شهید_مطهری
#آزادی
@albayann
🖊مبنای #خطابات_قانونی یک مبنای مهم اصولی است و واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد.
🔰 رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
🔸امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلهی اساسیِ اصولی، این مبنا اثرمیگذارد؛ امام روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت مقدّمه- ایشان بیان میکنند؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریفداری است؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست اگرچه مخالف هم زیاد دارد.
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#فقه_الخمینی
@albayann
پیام استاد آیت الله فرحانی در پی حادثه تروریستی شهرستان ایذه
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴إنا لله و إنا الیه راجعون
🖊حادثه ناگوار و شهادت مظلومانه هم وطنان عزیز ما در شهرستان ایذه موجب تأثر و تألم ملت ایران بویژه مردم غیور خوزستان گردید.
در این ایام که گروه هایی با مدیریت سرویس های جاسوسی غربی سعی در تخریب و تضعیف حرکت مردمی انقلاب اسلامی دارند، بار دیگر واهی و دروغین بودن شعارهای خود را مشخص کرده و نشان دادند هدفی جز اینكه آرامش و امنیت مردم را به هم زده وآشوب به پا كنند، ندارند.
حمله مسلحانه و به تیر بستن مردم مظلوم ایذه ، پیامی جزء مخالفت با ملت و آزادمردی نخواهد داشت. امید است دستگاه های امنیتی استان خوزستان به سرعت عوامل این جریان تروریستی را شناسایی کرده و قاطعانه مجازات نمایند.
این حادثه تروریستی برای همه مردم بسیار ناراحت کننده بود. لکن اقدام مذبوحانه این عده مصداق آیه شریفه «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ» شد و انشاءالله موجب رسوایی منافقین و انزجار عمومی از این نا اهلان خواهد شد.
اینجانب این حادثه ناگوار را به محضر امام زمان(عج) ، رهبر معظم انقلاب (دام ظله) و مردم شریف خوزستان به ویژه قوم غیور بختیاری تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان برای بازماندگان این شهدای عزیز ، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.
عبدالکریم فرحانی
نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری
25 آذر 1401
#ایذه
@albayann