eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
859 عکس
194 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
انحصار خالقت و علیت در خداوند.mp3
1.61M
🔊 🔹انحصار خالقیت و علیت در خداوند متعال و لازمه آن. 🔸تبیین خالقیت خداوند در افعال انسان، طبق ظهور آیه_وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ_ (96صافات) 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
دو میدان علم و عمل .mp3
627.1K
🎙 🌱به مناسبت نیمه شعبان ولادت با سعادت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌱 🔰استاد آیت الله فرحانی 💠کسی در عصر غیبت میتواند سرباز امام زمان باشد که در دو میدان علم و عمل، آگاهی و اخلاق، شناخت و تقوا محکم باشد. @albayann
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🖊شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره نماز شب 📌راه چاره ای جز نماز شب نداریم 🌱قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ): یَقومُ‌ النّاسُ‌ عَن‌ فُرُشِهِم‌ عَلى‌ ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ؛ فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی‌ یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه. 📚 امالی صدوق،‌ ص ۳۸۹؛ امالی طوسی، ص ۴۳۱؛ بحارالانوار،‌ علامه مجلسی، جلد۸۴،‌ ص۱۶۹ @albayann
🔰امام خامنه ای: باید حماسه‌ی شگفت‌آور هشت سال دفاع مقدس که ملت ایران توانست با دست خالی و با توکل بر خدا در برابر یک تهاجم گسترده‌ی بین‌المللی بایستد و موفق و پیروز بیرون بیاید، 📌 برای نسل جوان کنونی و نسلهای آینده شناسانده شود تا آنان با شناخت عظمت و تواناییهای این ملت، راه گذشتگان را با احساس امید و عزت ادامه دهند. ۱۳۸۴/۰۶/۳۱ 🔹اردوی راهیان نور مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 🖇با حضور استاد آیت الله فرحانی در معراج شهدای اهواز در جمع طلاب مدرسه @albayann
تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت.mp3
2.01M
🔊 ⁉️تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟ ❔با توجه به نظریه اصالت الوجود هستی دارای چند مرحله خواهد بود؟ ❓تبیین عالم با وجودی که عین فقر است؛ به تنهایی ظرفیت توضیح جهان بینی قرآنی را دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊جایگاه مباحث اشتغال و تخییر در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) برگرفته از درس خارج اصول عملیه استاد ✍مقرر:حجت پورعبدالهی 🔹بی گمان ارتباط تنگاتنگی بین علم اجمالی و مباحث اشتغال و تخییر وجود دارد و با تبیین جایگاه علم اجمالی در اصول، وضعیت اشتغال و تخییر نیز مشخص می گردد. 🔸مشهور اصولیها مبحث علم اجمالی را دو جا بحث می کنند1-قطع 2-شک. در اینجا برای تکرار شدن علم اجمالی در دو قسمت توجیهاتی صورت گرفته است که یکی از آنها توجیه شیخ انصاری است. 📌حضرت امام(ره) نیز برای جلوگیری از اشکال تکراری مطرح شدن علم اجمالی در سازمان مشهور دلیلی را ارائه می کنند به این بیان که در قطع، حیث حجیت علم اجمالی، و در شک، لوازم آن در محکمه عقل مطرح می شود، 🖇 به بیان دیگر مطرح شدن علم اجمالی در قطع از این جهت است که آیا در علم اجمالی حجیت قطع وجود دارد یا ندارد اما در شک در مورد بقیه ریزه کاریها را گفتگو صورت می گیرد. طبق این نگاه اشتغال و تخییر هم در قطع و هم در شک مطرح می شود. اما اگر قرار باشد در سازمان خود حضرت امام(ره) مطلب مشخص شود باید دو گفتمان را مورد نظر قرار داد. 1⃣از آن جهت که ایشان در علم اجمالی بحث را روی علم قرار نمی دهند بلکه تمرکز خود را معطوف به معلوم می کنند و معلوم را یک بار واقع و یک بار اماره و حجت می دانند لذا بحث از علم اجمالی و اشتغال یک بار در قطع و یک با در ظن مطرح می شود. 📎ایشان می فرمایند بل الأولى في تنظيم‏ مباحث‏ الاصول: أن يبحث من القطع بقسميه في مبحثٍ، و ادرج فيه بعض مباحث الاشتغال ممّا كان الحكم معلوماً إجمالًا بالعلم الوجداني، كإمكان الترخيص و امتناعه؛ و لو في بعض الأطراف. ثمّ اردف بمبحث الأمارات؛ سواء كانت الأمارة قائمة مفصّلًا أو إجمالًا، و ادرج فيه سائر مباحث الاشتغال و التخيير، و ادرج البحث عن التعادل و الترجيح في ذيل حجّية خبر الثقة. ثمّ اردف بمبحث الاستصحاب، ثمّ مبحث البراءة حتّى يكون الترتيب حسب ترتيب حالات المكلّف، و الأمر سهل. 2⃣اما اگر دقت بیشتری در تحلیل ایشان در مورد معلوم و حد وسط های مطرح شده صورت گیرد مشخص می شود ایشان در جایی که معلوم فعلیت دارد و حیث واقع مدنظر است با حد وسط عقلی علم به اجتماع نقیضین و احتمال اجتماع نقیضین محال است کار می کنند و رتبه تنجز را متاخر از این دلیل می دانند و از طرف دیگر حدوسط اشتغال اصطلاحی معروف تنجیز است و از شئون تنجیز می باشد طبق این نگاه بحث از اشتغال فقط در مظنه مطرح شود و آنچه در قطع آورده می شود اشتغال اصطلاحی نیست چون حدوسط آنجا تنجیز نمی باشد. 🔹طبق این مطلب بین اشتغال و علم اجمالی فرق واقعی وجود دارد و در بحث علم اجمالی جهت اشتغال اصطلاحی مطرح نیست. 🖇ذکر این نکته لازم است که حضرت امام خمینی(ره) در مورد تبویب اصول همان روال شیخ انصاری را مدنظر قرار می دهند اما نظر توصیه ای خود را نیز بیان می کنند که این نظر مختار را با دو گفتار مطرح گردید. 📚تهذيب الأصول ؛ ج‏3 ؛ ص10 معتمد الأصول ؛ ج‏1 ؛ ص489 @albayann
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. @albayann
البیان
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره)
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. بسمه تعالی 🖊جناب حجت الاسلام آقاى خامنه ‏اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى ‏گوییم و مى‏ کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى‏ کنم. 🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى ‏شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه ‏اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى‏ دانید. 📌 و تعبیر به آنکه این جانب گفته ‏ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته‏ هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‏ معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏ کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى ‏تواند ملتزم به آنها باشد: 🖇مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ‏ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها. 🔸باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‏ تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى‏ تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى‏ تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى ‏تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند. 🔰آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى‏ شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى‏ کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى‏ کنم. 📎ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید. 📆16 دى 1366 روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ @albayann
البیان
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره)
✅در پاسخ به نامه حضرت امام ،آیت الله خامنه ای نامه ای به ایشان می نویسند و مواردی را برایشان شرح می دهند. امام در پاسخی که روز ۲۱ دی ماه به آن نامه می دهند مطالبی را در رابطه با ولایت مطلقه فقیه‏ بیان می دارند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻