تحلیل اسم در بسم الله.mp3
341.3K
🔊 #بشنوید
⁉️برای تحلیل اسم در بسم الله الرحمن الرحیم نیاز به چه قواعدی داریم؟
❔تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در بحث علیت چیست؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
توصیه استاد آیت الله فرحانی درمورد تبلیغ.mp3
836.9K
🎙#بشنوید
🔰توصیه های استاد #آیت_الله_فرحانی درمورد تبلیغ و جهاد تبیین
🖇تفکیک بین اصل نظام و برکات نظام و برکات نظام ولایی برای جهان مستضعفین...
📌مسئله ابر قدرتی ایران در غرب آسیا...
#جهاد_تبیین
#تبلیغ
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#بشنوید|تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی
🖊ماه رمضان شما را دعوت کرده خدای تبارک و تعالی به مهمانی خودش. همان طور که می بینید مهمانی خدا صوم است، مثل میهمانی ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایی که مربوط به شهوات انسان است.
🖇 توجه بکنید که ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد، دعا به معنای واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معنای واقعی، آن تذکری که نفوس را مطمئن می کند.
📚صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰
#ماه_رمضان
#امام_خمینی
@albayann
🖊حکومت ازمنظرمحقق خویی(ره)
🖇برگرفته از درس خارج اصول آیت الله فرحانی(زیدعزه)
✍مقرر:حجه الاسلام امیردانایی
🔹محقق خویی (ره)درکتاب شریف مصباح الاصول به تبیین چهار اصطلاح ،تخصیص،تخصص،ورود وحکومت می پردازند؛ایشان تخصیص را اینگونه توضیح می دهند که وقتی رفع حکم می کنیم بدون تصرف درموضوع اینجا تخصیص اتفاق می افتد.
📌اما در مقابل تخصیص،تخصص قرار دارد که تعبیر به مقابله تامه می کنند به این جهت که خروج حکمی نیست بلکه خروج موضوعی است و این خروج موضوعی بدون در نظر گرفتن اعمال دلیل شرعی است و هیچ تعبّدی در کار نیست بلکه خروج وجدانیِ تکوینی است،ایشان می فرماید:بین تخصیص و تخصص دو عنوان داریم که باید مورد بررسی قرار بگیرند، یکی ورود و دیگری حکومت؛
🔸اما ورود :خروج موضوعی است به نحو وجدانیِ تعبّدی و حکومت:خروج موضوعی تعبّدی است،دراینجا یک سوال تولید می شود که چرا در ورود می گوییم خروجِ موضوعی وجدانی تعبّدی ولی درحکومت می گوییم خروج موضوعی تعبّدی و دیگر وجدانی را ذکرنمی کنیم؟
🔰ایشان وقتی می خواهد تفاوت قائل شود،می فرماید:در حکومت قانونی وجود دارد و آن وقتی اتفاق می افتد که متعبّد به ثابت شود ولی ورود صرف ثبوتِ تعبّد است؛چرا که ثبوت تعبّدی وجدانی است ولی ثبوت متعبّد به وجدانی نیست،
📎به عنوان نمونه دلیل برائت عقلی نسبتش با اماره این طور است که دلیل برائت،قبح عقاب بلابیان است ولی اماره بیان است و حجیت آن تعبّدی می باشد؛فلذا تعبّد آن هم وجدانی است یعنی وجدانا می فهیم که حجیتش تعبّدی است و نه تعبد صرف ،چون دراماره علّمی داریم نه علم؛
➖به بیان دیگر من نمی توانم اماره را با یک تعبّد حجت کنم زیرا تسلسل شکل می گیرد وآخرش باید آن را به وجدان برگردانم،پس اصلش تعبّدِ وجدانی می شود؛درنتیجه بیان بودن اماره یک تعبّد وجدانی است، اما در همین بیان بودن اماره بگویم درست است که تعبد آن وجدانی است ولی برای من کافی نیست وچیز دیگری می خواهم که علاوه برثبوت تعبّدی وجدانی یک چیز دیگر را برایم درست کنید وآن این است که اماره را علم قرار دهد این یعنی متعبّدبه که من باید آن را ثابت کنم که اگر این چنین شد حکومت درست می شود؛
🖇درنتیجه فرق بین حکومت و ورود این است که هر دو اشتراک در تعبّد دارند اما درحکومت یک پله بالاتر از تعبّد می خواهم وآن ثبوت متعبّدبه است ؛لذا برهمین اساس ورودخروج وجدانی موضوع به واسطه تعبّد است ولی حکومت خروج موضوع است که در واقع به واسطه ثبوت متعبّدبه است.
👈اما نکته مهم در فرمایش ایشان این است که حکومت را به دو قسم تقسیم می کند:
1⃣یک قسم شرح وتفسیر است درجایی که لفظ وجود دارد ونکته مهم آن این است که اگر دلیل محکوم نباشد ،دلیل حاکم لغو است ،مثل دلیلی که می گوید ربا بین پدر وفرزند اشکالی ندارد واین شارح دلیل حرّم الربا می شودکه اگر دلیل حرّم الربا نبود آن دلیل حاکم لغو بود واین قسم حکومت هم در عقد الوضع وهم در عقدالحمل پیاده میگردد.
2⃣ اما این قسم دیگر حکومت شرح وتفسیر نیست وآن قانون دراین قسم نیست که اگر دلیل حاکم نباشد،دلیل محکوم لغو است مثل نسبت دلیل اماره با دلیل استصحاب،ولی سوالی دراینجا ایجاد می شودکه چگونه حکومت شکل می گیرد؟
✅درپاسخ می گوییم به خاطر آن قانون مهم درحکومت که هرگاه ارتفاع موضوع به ثبوت متعبّدبه انجام شود،حکومت شکل می گیرد.
🖇لذا نتیجه مهمی می گیرند که قوام حکومت لزوما به تفسیر وشرح نیست وجایی داریم که نیازی به شرح وتفسیر نباشد.
📚مصباح الاصول ج2 صفحات 296. 420
#فقه_الخمینی
#اصول
@albayann
💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّسولِ را لبیک بگوییم لازم است از اول ماه رمضان حرکتی را شروع کنیم
📌این حرکت شب قدر و عید را رقم میزند
برای اینکه این حرکت رقم بخورد و از این ضیافت الهی استفاده کنیم ارکانی وجود دارد:
👈🏻رکن اول استفاده از ظرفیت شب در سیر معنوی است، اگر ظرفیت و ارزش این شب ها درک شود،خیلی در حرکت تاثیر خواهد گذاشت.
ارزش شب در قرآن کریم خیلی مورد توجه قرار گرفته شده است:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
...إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ...قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا...
إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا...همش لیل است
🔸این عبادت در شب اثرش بیشتر است،روح را بیشتر به اهتزاز در می آورد
سحر هنگام جائزه است...
#ماه_رمضان
@albayann
💠شیطانهای گوناگونی وجود دارند:
🔸 یک شیطان در درون خود ماست که از آن باید به خدا پناه ببریم. ما باید اول در مقابل این شیطان صف آرایی کنیم; این را نباید از یاد ببریم. اگر در جنگ با این شیطان مغلوب شدیم, در هیچ جای دیگر رو فتح و پیروزی را نخواهیم دید; بنابراین اول باید این شیطان را مغلوب کنیم و پشتش را به خاک برسانیم; بعد هم با شیطانهای فراوان دیگر مبارزه کنیم.
🔹آمریکا شیطان است; صهیونیستها شیطانند; ضد انقلابها شیطانند; کمپانیهای غارتگر جهانی شیطانند; سیاستهای مخرب جهان شیطانند; شما در مقابل همه ی این شیطانها مرزبانید.
📌این مرزبانی, فقط شجاعت نمی خواهد; هوشیاری و بیداری و تحلیل سیاسی هم لازم دارد.
#امام_خامنه_ای
#انقلابی
@albayann
🖊سلوك اخلاقى حضرت علامه رحمه اللّه از زبان آيت اللّه امينى
🔹استاد علامه در مراتب عرفان و سير و سلوك معنوى مراحلى را پيموده بود. اهل ذكر و دعا و مناجات بود. در بين راه كه او را مىديدم غالبا ذكر خدا را بر لب داشت.
🖇در جلساتى كه در محضرشان بوديم وقتى جلسه به سكوت مىكشيد ديده مىشد كه لبهاى استاد به ذكر خدا حركت مىكرد. به نوافل مقيد بود حتى گاهى ديده مىشد كه در بين راه مشغول خواندن نمازهاى نافله است.
🔸شبهاى ماه مبارك رمضان تا صبح بيدار بود. مقدارى مطالعه مىكرد و بقيه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و اذكار مشغول بود
#ماه_مبارك_رمضان
#علامه_طباطبایی
@albayann
تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت.mp3
2.01M
🔊 #بشنوید
⁉️تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟
❔با توجه به نظریه اصالت الوجود هستی دارای چند مرحله خواهد بود؟
❓تبیین عالم با وجودی که عین فقر است؛ به تنهایی ظرفیت توضیح جهان بینی قرآنی را دارد؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
حضرت خدیجه.mp3
970.6K
🎙#بشنوید
🏴به مناسبت وفات أم المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
كانَ يُحِبُّ فـاطِمَةَ عليهاالسلام لاَِنَّها كانَتْ زاهِدَةً عابِدَةً... وَ لاَِنَّها كانَتْ تَذْكِرَةً لَهُ مِنْ خديجَةَ.
▪️پیامبر اکرم (ص)از نظر ارتباطی و عاطفی مدیون حضرت خدیجه(س) است.
▪️بیان دو نکته مهم از سیره این بانوی بزرگوار و توصیه ایشان به حضرت زهرا(سلام الله علیهما)
🔰در بیان استاد آیت الله فرحانی
#اهل_بیت
#وفات_حضرت_خدیجه
#ماه_رمضان
@albayann
رابطه اصالت به معنای تقدم با اصالت به معنای واقعیت.mp3
1.36M
🔊 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
⁉️نظریه دورکهایم در مورد جامعه چیست و امتداد آن چگونه می شود؟
⁉️رابطه اصالت به معنای تقدم و تاثیر و تاثر با اصالت به معنای واقعیت چیست؟
#علوم_انسانی
#ترکیب_جامعه
@albayann