eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
805 عکس
181 ویدیو
70 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام را تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🖊استاد : 🏴دوره امامت وجود مبارک امام باقر(عليه السلام) همزمان با دوره انتقالِ حکومت از طاغوت اموي به طاغوت عباسي بود. 🏴 سيرة سياسي ایشان اینگونه بود که شاگردان مبارزی را تربیت می کردند که کلام نورانی حضرت را به روش های مختلفی در آن فضای خَفَقان مخابره کنند تا هم به سنت حسنة مبارزه با طاغوت عمل کرده باشند و هم دین حق و جریان فکری صحیح را در آن جامعه منحط زنده کنند. 🏴این سیره امام باقر همان الگویی است که ما باید به آن عمل کنیم.یعنی سعی بلیغ برای حفظ نظام اسلامی و زنده کردن دین حق در دنیای امروز. @albayann
هوش مصنوعی ۲.mp3
2.73M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹راه کار برای نگاه تعمیقی و بررسی الزامات در زمنیه هوش مصنوعی. 🔸تاثیر مبانی انسانی شناسی صدرایی در شناخت موضوع هوش مصنوعی 🖇مخرج مشترک ادراکات اعتباری و هوش مصنوعی 📌تفاوت اندیشه مشاء و صدرا در ادراکات و تاثیر آن در زیرساخت شناخت. @albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹راه کار برای نگاه تعمیقی و بررسی الزامات در زمنیه هوش مصنوعی.
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹رهبر انقلاب در زمینه هوش مصنوعی می فرمایند: پیشنهاد می کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجه و تعمیق واقع می شود هوش مصنوعی باشد.. 📌به نظر می رسد برای اینکه یک نگاه عمیق به موضوع هوش مصنوعی داشته باشیم و الزامات و باید و نبایدهای آن را مورد بررسی قرار دهیم نیاز به هوش مصنوعی حکمت بنیان داشته باشیم و از جهت مبانی انسانی شناسی صدرایی به آن بپردازیم 🔸از جمله نکات مهم که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد بحث از ادارکات و اقسام آن است اینکه ادراکات چهارم قسم(حسی، خیالی، وهمی، عقلی) هستند یا سه قسم!؟ 📌هم چنین با تحلیل این ادرکات در انسان و بررسی صحیح آن می توان به تفاوت انسان و حیوان و ماشین که یک مصداق آن هوش مصنوعی هست رسید. این مسئله در زیرساخت مباحث شناخت تاثیر بسزایی دارد و آثار قابل توجه و مهمی در موضوع هوش مصنوعی خواهد داشت. ❓اینکه ایا حیوان و ماشین می توانند فکر کنند و به استنتاج یا انتزاع برسند یا اینکه این امر مختص بر انسان است. اگر مختص انسان باشد پس هوش مصنوعی چه می کند آیا چیزی غیر از جمع بندی داده ها خواهد بود. 📗شهید مطهری در کتاب شرح مختصر منظومه به زیبایی در مورد این که انسان چیست سخن گفته اند اینکه نگویید انسان حیوان ناطق است بلکه انسان حیوان فیلسوف است اوست که فقط مقولات ثانی منطقی و فلسفی را به دست می آورد و با آن تفکر و استنتاج می کند و هیچ چیز دیگری این خصوصیت را دارا نیست. @albayann
هوش مصنوعی ۳.mp3
3.45M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹انسان شناسی در اندیشه شهید مطهری؛ انسان حیوان ناطق یا حیوان فیلسوف ❓استنتاج با چه چیزی صورت می گیرد؟ 📌تفاوت انسان و حیوان و ماشین در چیست؟ 🖇کار و فعالیت ماشین و هوش مصنوعی در چیست؟ ❓ادراک بر چه چیزی توقف دارد؟ @albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹انسان شناسی در اندیشه شهید مطهری؛ انسان حیوان ناطق یا حیوان فیل
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹ماشین که قطعا علم حضوری ندارد گزاره وجدانی ندارد کارش بررسی داده هاست ابزاری در اختیار انسان است استنتاج ومقول ثانی فلسفی ندارد حتی اگر قائل شدیم که ادراک کلی درست می کند ولی ادراک فلسفی درست نمی کند. باید تحلیل مقول ثانی منطقی و فلسفی و تاثر آن در استنتاج را بگوییم. 🖇ولی لازم داریم این مبنای کار قرار بگیرد و در علوم شناختی مبانی این علوم شناختی را تحلیل کنیم و اگر تحلیل نکنیم ممکن دچار یک نوع وادادگی و تشخیص غلط و خطا بشویم 🔸مقول ثانی فلسفی اخص از بقیه است... اگر این مبنا که نیاز به توضیح و اثبات دارد و اثبات شده است آن وقت این مبنا در خیلی جاها تاثیر خودش را می گذارد لذا علامه در نهایه برای ادراکات اعتباری سه مثال می زنند هم از مقولات اولی و هم ثانی منطقی و هم فلسفی اگر این درست در بیاید آن وقت ممکن است برای ماشین تا حد ادراک ریاضی قائل بشوید حالا ماشین در هر حدی از پیشرفت قرار بگیرد به عنوان یک ابزار مبنایی دارید 📌 ممکن است بگویید تعمیم را در حد معقول اولی یعنی کم یعنی ریاضیات یعنی مقوله کیف... اما نه در حد مقولات ثانی منطقی و فلسفی و لذا استدلال فلسفی ندارید. 🌀به نظر ما در مسئله هوش مصنوعی یکی از بحثهایی که پرونده آن را باز کردیم و قابل بررسی و تحقیق و مطالعه و نتیجه گیری است این بحث ارزشمندی است که در انسان شناسی صدرایی و مبانی حکمت متعالیه داریم پس ادراک وهمی را برای حیوان منکر هستیم و مقول ثانی منطقی و فلسفی را برای حیوان منکر هستیم برای ماشین هم منکر هستیم حداکثر ادراک برای حیوان ادراک حسیات است یا مقولات اولی در حد تعمیم حسیات البته برای حیوان باید بحث غریزه هم رسیدگی بشود سازمان غریزه مثل مورچه و زنبورها.. 📎ولی برای ماشین قطعا وجدانیات را ندارید تا بخواهید وهمیات را تعقل کنید چون حضوری وجود ندارد علم حضوری ملاکش تجرد است برای ماشین شما قطعا مقول ثانی منطقی و فلسفی ندارید بله شما باید مبانی هوش مصنوعی را و ماشین به شکل اعمش را باید در علوم انسانی قوی حوزی رسیدگی کنید. @albayann
اهمیت متعلق بسم الله.mp3
2.17M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی ❓در اندیشه آیت الله جوادی، ارزش معین کردن متعلق جار و مجرورها، در تفسیر قرآن چگونه است؟ 🖇هندسه فکری حضرت امام خمینی(ره) در تعیین متعلق بسم الله چیست؟ 📌تبیین معنای باء جارِ، و مجرور آن چه تاثیری در مشخص نمودن متعلق دارد؟ @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊ادراک معقولات ثانی منطقی و فلسفی مبنای استدلال و استنتاج است و اگر بخواهید هوش مصنوعی حکمت بنیان داشته باشید باید در زمینه ادراکات فعالیت جدی صورت گیرد. 📌این مطلب از مبانی است که در چندین مسئله اثر گذار خواهد بود و باید در علوم شناختی آن را تحلیل کرد. @albayann
ضرورت فهم منظومه فقهی امام ضرورت فهم منظومه فقهی حضرت امام خمینی(ره).mp3
2.14M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠ضرورت فهم منظومه فقهی حضرت امام خمینی(ره) 📌نامه شاگرد حضرت امام و جواب ایشان (فتوا در مورد موسیقی و شطرنج). 🖇مظاهر فقه تمدنی در زمانه ما و راهکار جواب به آنها. @albayann
سیر تحصیل و تدریس آیت الله فرحانی.mp3
798.2K
🎙 💠نگاهی به سیره علمی و عملی استاد آیت الله فرحانی 🔸اهمیت جمع بین تکالیف انقلابی گری و اقتضائات زمانه و سیر تحصیلی و اجتهادی 📌اهتمام به امور معنوی به ویژه انس با ادعیه مأثوره در حل مشکلات علمی و عملی 🔰در کلام استاد سطوح عالی مدرسه فقهی امیرالمومنین حجه الاسلام والمسلمین علی فرحانی @albayann
1_5179212232(2).mp3
2.67M
🎙 🔰آیت الله فرحانی: امام خامنه ای( مد ظله) فرمودند : "اول کسی که در مقام نظر و در مقام عمل توامان یک نظام ایجاد کرد امام بزرگوار ما بود." 💠حتی مساله ولایت فقیه به تنهایی به عنوان یک فرع، نشانگر یا نظام جامع نیست هر چند اصل آن و امتداد آن درست است . 💠امام خمینی یک نظام فکری داشتند که بخشی از آن ولایت فقیه به عنوان یک مساله کلامی و امتداد آن به فقه بود . @albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
🔰 عن أبی الحسن الرضا(ع) فی فضل یوم الغدیر: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِين‏.(اقبال الاعمال، ج1،ص465) 🔶مشارکت در برگزاری مراسم جشن و برنامه اطعام شام عید غدیر مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 💳 شماره کارت:‌
5859831089345226
📞 شماره تماس: 09014724084 💬 ایتا: @feqholkhomeini «هیئت ام ابیها سلام الله علیها» @fegh_alkhomeini
هدایت شده از فقه الخمینی
قال الصادق علیه السلام: «إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ» 💐مراسم جشن عید سعید غدیر خم💐 🎙سخنران: حجت الاسلام میرزاده 🎤با نفس: حجت الاسلام وحیدی 📆جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ 🕘ساعت ۲۱:۰۰ هیئت ام ابیها سلام الله علیهم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام @fegh_alkhomeini
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🌱عید غدیر خم عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔰خاطره استاد از شب عید غدیر و سوال یکی از برادران اهل سنت از استاد ⁉️آیا عید غدیر از عید مبعث بزرگتر است؟ @albayann
ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین.mp3
1.49M
🎙 🌱ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین 🔹بررسی این روایت با توجه به دیدگاه شهید مطهری و امام خمینی 📌 مرحله قاب قوسین مقام واحدیت و مرحله او ادنی مقام احدیت است... 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین می‌کنند @albayann
🏷اسماء الهی، وحی، انسان 🔰استاد در این صوت رابطه بین مراتب اسماء الهی، وحی و انسان را دراندیشه حضرت امام خمینی(ره)تبیین می نمایند. 🔹اسماء الهی دارای مرتبه ذات و صفات و افعال هستند و حقیقت وحی و مراتب آن به شهود در این مراتب بر می گردد که هر مرحله ویژگی خاص خودش را دارد. 📌طبق این بیان وحی نیز دارای مراتبی است که از تجلی ربه للجبل وانّنی ان الله برای موسی تا قاب القوسین أو ادنی پیامبر خاتم را می گیرد و این شهود در مقام أو ادنی پیامبر اکرم است که سبب شده جبرائیل تنزل نماید. 📌لذا قران کریم که وحی الهی است تنزل نموده و یک مسیر را پیموده و به قلب رسول خدا رسیده است. هم چنین از قلب پیامبر نیز تنزل می نماید تا جایی که برای دیگران هم قابل فهم باشد. 🔸باید دانست اگر حقیقت قرآن با مراتب اسماء الهی تحلیل بشود(جلوات ذات بر ذات، ذات بر صفات، ذات بر افعال) و این سه تنزل را داشته باشد انسان را نیز باید این گونه تحلیل کرد و این مراتب را در او مدنظر داشت چون این انسان است که ظرف وحی و قرآن قرار گرفته است و وحی الهی بر قلب او می نشیند 📌لذا باید آن انسان توانایی و ظرفیت لازم را داشته باشد. پس همان طور که قرآن سرّ مستسر و سرّ مقنع به سر است(روایت امام صادق علیه السلام) انسان نیز اینگونه می باشد و دارای اسراری است. @albayann
28.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🌱به مناسبت ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام🌱 🔰امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظم علیه‌السلام به تلاش تام و تمام؛ 📘عن اَبِی الحَسَن (عَلَیهِ السَّلام) اَنَّهُ‌ قالَ‌: عَلَیکَ‌ بِالجِدِّ وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِهِ فَاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه 📚شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه @albayann
البیان
🎞#ببینید 🌱به مناسبت ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام🌱 🔰امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظ
✍🏻امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظم علیه‌السلام به تلاش تام و تمام(در ابتدای جلسه درس خارج فقه ۱۳۹۷/۰۷/۱۵) 📌علَیکَ‌ بِالجِد این روایت از حضرت موسی‌بن‌جعفر است و سندش، سند بسیار معتبری است و صحیح است که توصیه میفرمایند به «جدّیّت»؛ جدّیّت یعنی تلاشِ تام و تمام؛ [یعنی] هر چه میتوانید تلاش کنید. 🔸جدّ در مقابل هزل(۲) نیست، در مقابل وهن(۳) است، [به معنی] سستی‌کردن، عدم مبالات؛ قَوِّ عَلى‌ خِدمَتِکَ‌ جَوارِحی‌ وَ اشدُد عَلَى العَزیمَةِ جَوانِحی‌ وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک‌.(۴) میفرمایند در رفتارِ دوران حیات خود، در مقابل وظیفه، در مقابل پروردگار دارای جِدّ باش! 🔹و لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه این هم مکمّل و دنباله‌ی همان جِدّ است؛ میفرماید که خودت را از اندازه‌ی یک آدمِ مقصّر خارج نکن، خودت را از حدّ تقصیر در عبادتِ خدا بیرون نیاور؛ یعنی هیچ وقت گمان نکن که خب، ما دیگر آن کاری که باید بکنیم، انجام داده‌ایم؛ ما دیگر آن وظیفه‌ی لازم را در قِبال پروردگار انجام داده‌ایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی برای من و شما پیش نمی‌آید؛ ما همیشه در مقابل خدای متعال، دچار تقصیر و کوتاهی هستیم. 🖇مغفرت الهی و گذشت الهی، مورد نیاز صدّیقین و اولیای معصومین است؛ یعنی آنها هم «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِک»،(۵) حقّ عبادت الهی را، حقّ اطاعت الهی را به‌جا نیاوردند؛ با اینکه همه‌ی وجودشان غرق در عبادت و محبّت و معرفت الهی است، در عین حال «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ وَ ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِفَتِک»؛(۶) بنابراین میفرماید که «وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه». 📎فاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه بعد برای همین مطلب که شما همیشه در محدوده‌ی مقصّرین -[یعنی] تقصیرکنندگان- قرار دارید، استدلال ذکر میفرمایند: خدای متعال آن چنان که شایسته‌ی عبادت او است، هرگز عبادت نمیشود! ما یک کاری میکنیم، [برای] یک وظیفه‌ای، یک راهی که در مقابل ما گذاشته‌اند، تلاشی میکنیم که باید این تلاش را بکنیم؛ هیچ وقت گمان نکنید که حالا آن کاری را که ما باید بکنیم، انجام داده‌ایم، ما حقّ بندگی را انجام داده‌ایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی را تصوّر نکنید. خیلی جهالت میخواهد که انسان به صِرف چند حسنه‌ای که انجام میدهد، کار خوبی که انجام میدهد، خودش را قانع کند بگوید: خب، دیگر الحمدﷲ ما فلان قدر صدقه که در روز میدهیم، نماز شب هم که میخوانیم، در فلان اداره هم که مشغول کار و تلاش هستیم، دیگر کارمان را انجام داده‌ایم؛ نخیر، ما مقصّریم، تقصیر داریم در قبال آنچه تکلیف و وظیفه‌ی ما است. 🖊عرض کردم که سند این روایت، یک سند بسیار معتبری است و انسان در بین این روایات اخلاقی و مانند اینها کمتر سند به این محکمی مشاهده میکند. 📚 ۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۱۱؛ «حضرت موسی‌بن‌جعفر (علیه السّلام) فرمود: بر تو باد به تلاش و کوشش و [اینکه به زعم باطلت] خود را از مرز کوتاهی در عبادت خدا و بندگی او خارج نسازی؛ پس به درستی که خداوند والا آن ‌گونه که شایسته است بندگی نمیشود.» ۲) شوخی ۳) سستی ۴) مصباح المتهجّد، ج ۲، ص ۸۴۹ ۵) صحیفه‌ی سجّادیّه، دعای سوّم؛ «هرگز آن چنان که شایسته‌ی تو است، بندگی‌ات نکردیم.» ۶) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۲ @albayann
تولید فکر و پرورش انسان.mp3
2.68M
🎙 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 🔰استاد @albayann
البیان
🎙#بشنوید 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 🔰استاد #آیت_الله_فرحانی #فقه_ا
✍🏻استادآیت الله فرحانی: 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 📌در تولید علم مهمترین مسئله این است که انسان سوال را خوب بشناسد و آن را متوجه بشود در این زمینه می شود به شیهد مطهری اشاره کرد ایشان از کسانی بودند که سوال را درست متوجه می شدند و می توانستند از متون اسلامی جواب قوی را به دست بیاورند و با یک مدل درست آن را ارائه کنند. 🔸در زمانه امروز بعضی از طلاب سوال و شبهه را درست متوجه نیستند لذا به جواب صحیح نیز نمی رسند و اگر به جواب هم برسند نمی تواند جواب را دسته بندی کرده و مطلوب تحویل بدهند. 👈🏻برای ایجاد تمدن اسلامی راهی وجود ندارد الا اینکه بتوانیم سوالات را درست تبیین کنیم و این یکی از وظایف اساسی بر دوش ما می باشد. ➖رهبر انقلاب در درس خارجشان می فرمایند یکی از مسائلی که برای ما خیلی مهم است تشخیص وظیفه است. تشخیص وظیفه از علم و تقوا و حتی شجاعت مهمتر است مهم این است که عالم دین در هر برحه ای وظیفه خودش را تشخیص دهد و اگر در تشخیص وظیفه دچار اشتباه گردد علم و تقوا در جای خودش مصرف نمی شود و کارکرد لازم را نخواهد داشت. 🔹امروز فعالیت تبلیغی با نصاب درست مهمترین وظیفه است دشمن برای انحراف ذهن جوانان ما برنامه ریزی کرده است و باید افرادی وارد میدان شوند و کسانی که به میدان می آیند باید سوال و شبهه را بشناسند و جواب آن را بدانند و آن را با تسلط بر چهارچوب ارائه و بیان عالی تبیین کنند. 🌀بزرگانی هم چون آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی و شهید مطهری و شهید بهشتی از کسانی بودند که وقتی امام فرمودند علماء اسلام به داد اسلام برسید وارد صحنه شدند و با تسلطی که بر شناخت شبهات داشتند توانستند در آن دوران به سوالات و شبهات جواب متقن بدهند و آن را ارئه کنند. @albayann
لوازم مربی شدن یک انسان.mp3
2.82M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊ایجاد تمدن اسلامی محتاج دو عنصر اساسی است 1️⃣تولید علم 2️⃣پرورش انسان لوازم مربی شدن یک انسان ➖تفاوت تربیت و پرورش با تعلیم ➖دو خصوصیتی که در امام باقر متجلیست ➖داستان عالمی که پا روی نفس خود گذاشت @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی : رهبر معظم انقلاب در هر مسئله ای که وارد شده اند، این نگاه اجتهادی امتدادی را داشته اند. 📌مدعای ما این است،که نگاه ایشان مبتنی برمساله مهمی است به نام انسان شناسی ولایی وارتباط انسان ولایی با توحید،که دربحث تمدن نوین اسلامی این مساله بسیارمهم است. 🔹لذا باید به آن توجه ویژه ای شود. کما اینکه ایشان درمساله سبک زندگی اسلامی-که قرائت دیگری ازبحث تمدن اسلامی است- به غیر از این که مبناهای این بحث را مطرح کرده اند، به دو آسیب جدی نیزاشاره نموده اند: 1️⃣ ایدئولوژی زدایی 2️⃣درنظر نگرفتن تهاجم فرهنگ غربی و آسیب تقلید از غرب اگر به این موارد توجه نشود به جرات می توان گفت که نمی توان مساله تمدن اسلامی را مطرح کرد. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 نسبت به تبلیغ نگرانم / تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود. ✏️ هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه‌ی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ی اول است. ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰: 🖊وقتى آيه شريفه:(فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ ...) نازل شد، رسول خدا ص فرستاد تا على و فاطمه و حسنين ع بيايند و يهود را دعوت كرد براى اينكه با آنان ملاعنه كند، 📌جوانى از يهوديان گفت: واى بر شما مگر ديروز نبود كه با برادرانتان كه بعدا به صورت ميمون و خوك مسخ شدند عهد بستيد كه هرگز ملاعنه نكنيد، يهود اين تذكر را كه شنيدند، از ملاعنه منصرف گشتند. 🔹اين روايت مؤيد اين احتمال است كه ضمير در جمله:(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ) به كلمه: حق در جمله:(الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ) برگردد، و معناى جمله چنين باشد پس هر كس كه بر سر حق با تو بگو مگو كرد به او بگو ... 🔸در نتيجه اين نظريه تاييد مى‌شود كه حكم مباهله مخصوص داستان نصاراى نجران و مساله عيسى بن مريم كه اخبار بسيار زيادى آن را حكايت نموده و بيشترش را نقل كرديم نبوده و معلوم مى‌شود رسول خدا ص تنها با اين طايفه مباهله نكرده بلكه بعد از مباهله با آنان در مقام مباهله با يهود هم بوده است. 🌱روز مباهله مبارک باد.🌱 📚تفسیر المیزان @albayann