eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
853 عکس
193 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه الخمینی
هدایت شده از فقه الخمینی
استاد آیت الله فرحانی.mp3
11.56M
🔰 سخنرانی 🔸 استاد آیت‌الله فرحانی
🖊متن پیام تسلیت استاد آیت الله فرحانی در پی شهادت ناگوار آیت الله رئیسی و هیئت همراه «بسم الله الرحمن الرحیم» انا لله و انا الیه راجعون مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا در روز ولادت با سعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور محترم و همراهان و بی بهره شدن از خدمتگزاران مخلص مایه تأسف و تأثر عمیق گردید. اینجانب از سالها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. ایشان شخصیتی مهذّب ، پارسا و خدمتگزار بود که با قلبی رؤوف، نیتی صادقانه و خالصانه و اراده ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم به ویژه طبقه ضعیف تلاشی وافر و شبانه روزی داشت. ارتقاء مسئولیت های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشده وهمواره توجه وتوسل به ساحت نورانی حضرات معصومین(علیهم السلام) به ویژه وجود مقدس امام هشتم حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) در گفتار و کردار ایشات مشهود بود. و در پایان نیز در روز ولادت مولای خود حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در راه خدمت به مردم شریف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد. اینجانب شهادت ایشان و جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، و جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان و دکتر رحمتی استاندار تبریز را به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف،رهبر معظم انقلاب و ملت سرفراز ایران و خانواده های معزز آنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم. عبدالکریم فرحانی 31 اردیبهشت 1403 @albayann
ولادت امام رضا علیه السلام(1).mp3
1.55M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 📌خواب یکی از خدام امام رضا علیه السلام... 🔹توسل به حضرت رضا و ضامن شدن حضرت نزد امیرالمومنین... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴تنها راه نجات سوار شدن بر کشتی ای است که ناخدایش حسین است... 🎙شهید آیت الله رئیسی @‌albayann
🖊 علوم انسانی اسلامی باید مبنای تولید برنامه‌های رسانه‌ای باشد 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹محققین و پژوهشگران می‌بایست با توجه به آسیب‌های عرصه علوم انسانی غرب، تلاش کنند علوم انسانی اسلامی را مبنای تولید مجموعه‌های علمی و برنامه‌های رسانه‌ای قرار دهند. 🔺برنامه زندگی پس از زندگی به جهت آثار کوتاه مدتی که بر روی مردم گذاشت، ارزش بالایی دارد اما در این عرصه آسیب‌هایی نیز تشخیص داده شد، یکی از این آسیب‌ها آن بود که نباید نگاه ما به مقوله مرگ، زندگی، شهود و حیات انسان‌ها، مبتنی بر ادبیات علوم انسانی غرب باشد. 🔸در همین راستا و با توجه به آسیب‌های عرصه علوم انسانی غرب که بعضا شاگردان علامه طباطبائی، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله مصباح و آیت الله جوادی به آن اشاره کردند، هشدارهایی داده شد تا بتوانیم علوم انسانی اسلامی را مبنای تولید برنامه‌های رسانه‌ای قرار دهیم. 📌لذا شناخت حقیقت انسان در افق کتاب و سنت مبنای ما خواهد بود، در همین راستا در مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)، جمعی از اندیشمندان بر گرد مبانی معرفتی امام راحل(ره)، علامه طباطبائی، شهید مطهری(ره)، رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جوادی جمع هستند و تلاش می‌کنند این خوانش را تقویت نمایند و امیدواریم این مجموعه همکاری‌ها دغدغه مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب را برآورده کند. 📚همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ» @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب در پیام افتتاحیه مجلس دوازدهم، ضمن تشکر از نمایندگان، هیئت رئیسه و رئیس پرتلاش مجلس پیشین: آرامش‌بخش، امیدآفرین، برانگیزاننده‌ همّتها و دعوت‌کننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشید یکی از خصوصیّات شهیدان پرواز اردیبهشت، رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد المصطفی و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین. ✏️ اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم. ✏️ هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. ✏️ بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت. ✏️ نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. ✏️ نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند. ✏️ نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت. ✏️ نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود. ✏️ برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندین‌میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان! ✏️ در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دوره‌ی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئت‌رئیسه‌ی فعّال آن، تشکّر کنم. والسّلام‌علیکم‌ورحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۳/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
شکل گیری نظام فقه حکومتی .mp3
1.37M
🔊 ⁉️اگر برای عدل و حق یک نقش تکوینی قائل بشویم چه لوازمی دارد؟ 📌آیا بحث از حسن و قبح اثر عملی و اجتماعی دارد؟ 🔸ثمره عملی آن چیست؟ 🔹یکی از دلایل شکل نگرفتن نظام فقه حکومتی ما چیست؟ @albayann
البیان
💠السلام علیک یا بقیةالله فی أرضه 🔹بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا 🔸بِنَفْسِي أ
🔰 استاد : 💠اگر کسی در نظام فکری خود قائل بشود عدل و حق یک جایگاهی در تکوین دارد و یک واقعتی خارجی در نظام تکوین است لازمه اش این است که در نظام تشریع همین واقعیت را شارع ملاحظه کرده باشد و قوانین موجود اسلامی بر طبق آنها تنظیم شده باشد و احکام اسلامی دارای یک روح حاکم باشند. 📌در مورد اثر این مباحث در عمل و اجتماع می شود از عبارت های شهید مطهری استفاده نمود ایشان در مورد اثر عملی و اجتماعی بحث از حسن و قبح این گونه می فرمایند ممكن است گفته شود كه اين بحث چه ثمره عملى دارد؟ به هرحال هر دو دسته درباره قوانين موجود اسلامى معتقدند كه مقرون به صلاح و موافق حق و عدالت است، چيزى كه هست يك دسته معتقدند اول حسن و قبح و صلاح و فساد و حق و ناحقى بود و بعد شارع اسلام دستورهاى خود را طبق آنها تنظيم كرده، و دسته ديگر مى‏ گويند اينها از اول نبوده ‏اند و به دنبال دستورهاى دين پيدا شده‏ اند. يك عده‏اى مى‏ گويند حسن و قبح و حق و ناحق و عدالت و ظلم مقياس دستورهاى دين است، يك عده مى‏ گويند دين مقياس اينهاست، حالا چه خواجه على چه على خواجه، نتيجه يكى است. لهذا علماى هر دو دسته كه وارد مسائل فقه و اصول شده ‏ا ند در اطراف مصلحت احكام و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر بحث كرده‏ اند. 🔹در جواب عرض مى ‏كنم خير اين طور نيست، اثر عملى مهمى دارد و آن مسأله دخالت عقل و علم در استنباط احكام اسلامى است. 🔸اگر نظريه اول را بپذيريم كه حقى و عدالتى بوده و حسن و قبح واقعى بوده و شارع اسلام هميشه آن واقعيات را منظور مى‏ داشته، قهراً در مواردى كه‏ برمى‏ خوريم به حكم صريح عقل و علم كه مقتضاى حق چيست و مقتضاى عدالت چيست، صلاح كدام است و فساد كدام، ناچاريم اينجا توقف كنيم و عقل را به عنوان يك راهنما در مواردى كه مى ‏تواند صلاح و فساد را درك كند بپذيريم و قاعده‏اى را كه عدليه گفته‏ اند كه «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ» يا گفته‏ اند: «الْواجِباتُ الشَّرْعِيَّةُ الْطافٌ فِى الْواجِباتِ الْعَقْلِيَّةِ» به‏ كار ببنديم، گيرم ظاهر يك دليل نقلى خلاف آن باشد، زيرا روى آن مبنا ما براى احكام اسلامى روحى و غرضى و هدفى قائليم، يقين داريم كه اسلام هدفى دارد و از هدف خود هرگز منحرف نمى‏ شود، ما به همراه همان هدف مى ‏رويم، ديگر در قضايا تابع فرم و شكل و صورت نيستيم، همين‏كه مثلًا فهميديم ربا حرام است و بى‏ جهت هم حرام نيست، مى‏ فهميم هر اندازه كه بخواهد تغيير شكل و فرم و صورت بدهد باز حرمتش جايى نمى‏ رود؛ ماهيت ربا رباست، و ماهيت ظلم ظلم، و ماهيت دزدى دزدى، و ماهيت گدايى و كَلّ بر اجتماع بودن گدايى است، خواه آنكه شكل و فرم و صورتش همان شكل ربا و ظلم و سرقت و گدايى باشد يا آنكه شكل و قيافه را عوض كند و جامه حق و عدالت بر تن نمايد. 🔸اما بنا بر نظريه دوم، عقل به هيچ وجه نمى‏ تواند راهنما باشد، قوانين و مقررات اسلامى يك روحى و معنايى ندارد كه ما اين روح و معنى را اصل قرار دهيم، هرچه هست همان شكل و فرم و صورت است، با تغيير شكل و فرم و صورت همه چيز عوض مى ‏شود. اصولًا مطابق اين نظريه هرچند نام حق و عدل و نام مصلحت و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر برده مى‏ شود، اما يك مفهوم واقعى ندارد، نام همان شكل و فرم و صورت را مصلحت و عدالت و حق و امثال اينها گذاشته‏ اند. 👈🏻پس مطابق نظريه اول، ما به حق و عدالت و مصلحت به عنوان يك امر واقعى نگاه مى‏ كنيم، اما بنا بر نظريه دوم به عنوان يك فرض خيالى.بعد مصادیق را می فرمایند که محل بحث ما فعلا نیست. 🔺 اگر کسی قائل به حسن و قبح عقلی شود وآن را از مشهورات بیرون کند و در حیث برهانی قرار دهد آن موقع راه دخالت عقل و علم در استنباط احکام باز می شود و می تواند در اصول عقل را یکی از منابع استنباط حکم خدا قرار بدهد و نظام فقه حکومتی ما پا بگیرد. 📌در مورد آسیب شناسی این مطلب که چه چیزی سبب شده است که نظام فقه حکومتی ما شکل نگیرد می فرمایند نقش اشعری گری در اهل سنت و مسلک اخباری گری در شیعه که نقطه مشترک آنها انکار حجیت عقل است یکی از دلایل اصلی در عدم شکل گیری نظام فقه حکومتی بوده است. 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
شهادت امام رضا.mp3
1.14M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🏴ارتباط با امام رضا علیه السلام منشاء ارتباط با ذات اقدس اله است. 📎تفسیر فراز اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ در زیارت امام رضا(ع) 🏴 به مناسبت 23 ذی القعده روز زیارتی امام رضا علیه السلام @albayann