eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. @albayann
البیان
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. #هشتم_شوال
🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹 همه ميدانيد که عمده مبارزات وهابيت بر ضد شيعه است. با اينكه شبهاتي كه آنان مطرح ميكنند منحصر به شيعه نيست و نه تنها اهل سنت و بلکه ادیان دیگر را هم شامل می شود. 🏴 اگر حقیقتا اعتقاد دارند که ساخت گنبد و بارگاه برای اولیاء و انبیاء شرک و کفر است چرا پس از تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت(ع)، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین، گنبد پیغمبر اکرم را خراب نکردند؟از چه چیزی ترسیدند؟ اگر اعتقاد دارند که افكارشان برخاسته از تفکر صحيح اسلامي است و ديگران را منحرف مي‌دانند، چرا خودشان به زیارت خانه خدا می روند و به حجرالأسود تمسک می کنند؟ 📌این تناقضات کثیری که در رفتار این فرقه شوم وجود دارد نشان می دهد که نه تنها این قوم، حقايق را وارونه درك كرده اند بلكه از اول هم نميخواستند درست بدانند وحقیقت اسلام و قرآن را درک کنند. راهي را كه در آن گام نهادند، صرفاً به اشتباه نرفته‌اند، بلکه از اول ميخواستند چنين بشود. 👈🏻قرآن را حفظ می کنند اما به جای عمل به آیه « قُل لا اساَلکُم عَلَیهِ أَجراً إلا المَوَدّهَ فِی القُربی» به دشمنی با اهل بیت پیغمبر برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار ده ها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم می کنند. 💠از همین روست که اندیشه وهابیت را باید تهدید جدی برای فرهنگ امت اسلامی دانست این فرقه عقیده قرآن، اندیشه اسلام و تعقل و درک امت اسلامی را به اسارت برده است؛ 🔸امت اسلامی باید یک بازگشتی بکنند؛ اهتمام جهان اسلام باید بر آزادی دین، قرآن، روایات و عقل باشد. تنها راه رسیدن به انسانیت، تمسک جستن به قرآن و معصومین(ع) است که خدای متعال آن را به عنوان راه نجات بشر معرفی کرده است. @albayann
07-فقه حکومتی(1)(1).mp3
1.34M
🎙 ⁉️1.کارمهم حضرت آقا برای چه بوده است؟ 🔹2.فقه الله اکبر در نظر مقام معظم رهبری چیست؟ 🔸3.اگر در حوزه شکل بگیرد چه اتفاقاتی به وجود می آید؟ 🔆4.دستگاه استنباطی که می تواند راه حل بسیاری از مسائل علوم انسانی باشد چیست؟ @albayann
💠حامد و محمود یکی است تری أن المحامد من کل حامد إنما یقع باسم الله، فباسمه یکون کل حمدلله تعالی فهو الحامد و المحمود 🔸به همین آیه شریفه الحمدلله رب العالمین توجه داشته باش که همه ستایش ها را فقط به خدای تعالی منحصر میکند وهمه ثنا خوانی رو به او بر میگرداند.با بودن این همه ستایش ها و ثناها که به دیگران میشود این انحصار ستایش و ثنا به خدای تعالی چه معنایی میتواند داشته باشد؟ 🔹ومگر نه این است که در هر موجودی که کمال وجمالی می ستایند درحقیقت ذاتش متعلق به او نبوده و بلکه به خدای تعالی تعلق دارد؟ 🔺اگر به این معنای بلند عرفانی اضافه شود آنچه اهل معرفت برآنند و میگویند: بسم الله الرحمن الرحیم در هر سوره متعلق به همان سوره است و در سوره فاتحه نیز متعلق به الحمدلله رب العالمین است؛ معنایش چنین خواهد شد که هر ثنایی از هر ثناگویی نه تنها منحصر به خداست ،بلکه انجام آن ثنا نیز به وسیله نام خداست پس او هم حامد است و هم محمود. 📚رساله طلب و اراده-ص۸۴ @albayann
16.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️علت تکرار زیاد در مسیر آموزشی حوزه چیست؟ 💠چگونه خواندن و فهمیدن فلسفه ، تحصیل علم اصول را کوتاه تر و راقی تر میکند؟ 🔰استاد @albayann
💠اصالت الوجود چندمین مسئله علم فلسفه است و چه مقدماتی نیاز دارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
اصالت الوجود چندمین مسئله فلسفه است و چه مقدماتی نیاز دارد؟ .mp3
2.14M
🔊 🔰 استاد 💠سه تقریر از مسئله اصالت الوجود با یک تقریر، اصالت الوجود مسئله اول فلسفه هست و با تقریر دیگر مسئله چهارم و با تقریر سومی، مسئله هفتم فلسفه به شمار می‌آید. ▪️اصالت الوجود در این سه تقریر را باید جداگانه دید تا روشن شود مفهوم خاص اصالت الوجود در دیدگاه ملاصدرا مسئله چندم فلسفه قرار می‌گیرد. 🔹اصل کلی که موضوع فلسفه بوده و مسئله فلسفی نیست بلکه مسئله در هر علمی در واقع گزاره ای هست که از عوارض ذاتی موضوع باشد. موضوع فلسفه سرحد فلسفه و سفسطه را روشن می کند و یک امر بدیهی است به خلاف مسئله که در درون علم ثابت می‌شود. 🔸بعد از پذیرش اصل واقعیت، مسئله اول کثرت است(نظیر انسان موجود است و ...)، مسئله دوم زیادت وجود ماهیت و مسئله سوم اشتراک معنوی وجود. 👈🏻بعد از قبول موضوع فلسفه این سه مسئله مطرح شده و پس از آن به اصالت وجود پرداخته شده؛ ✅ اما لزومی ندارد اصالت وجود بعد از این سه مسئله مطرح شود بلکه ممکن است نزدیک‌تر شود و پس از موضوع قرار گیرد و مسئله اول فلسفه قرار گیرد. @albayann
💠 همتی والا 🔻فرزند محترمه علامه طباطبایی، نجمة السادات طباطبایی(همسر شهید قدوسی) نقل می کنند: 🔹 پدرم می گفت : وقتی در نجف بودم ، یک معلم ریاضی پیدا کرده بودم که فقط یک بعد از ظهر وقت تدریس داشت. من یک بعد از ظهر از این سوی شهر به آن طرف شهر می رفتم. 🔸وقتی به مکان مورد نظر و جلسه استاد می رسیدم ، به دلیل گرمای زیاد و پیمودن راه طولانی ، آنقدر لباس هایم خیس عرق بود که همان طور با لباس ، داخل آب حوض می رفتم و در می آمدم. و سپس تنها یک ساعت نزد آن استاد ریاضی ، درس می خواندم ! 📚 مجله زن روز ، شماره هشتصد و نود و دو @albayann
اندیشه جدید و نو انقلاب اسلامی .mp3
1.12M
🔊 ⁉️آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🔹نظر امروز ما در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ 🔺این نظریات چگونه تولید می شوند؟ 🔰 استاد @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🔹نظر امروز ما در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ 🔺این نظ
🔺🔺🔺🔺🔺 🔰آیت الله فرحانی: 🔺رهبر انقلاب می فرمایند جمهورى اسلامى داراى زايش فكرى است. ما براى مسائل روحى انسان، براى مسائل اجتماعى انسان، براى مسائل حكومتى انسان، حرفهاى تازه‏اى داريم. حرف تازه معنايش اين نيست كه اگر گفته شد، همه ‏ى دنيا آن را قبول خواهند كرد؛ معنايش اين است كه يك جريان جديدى را در درياچه ‏ى عظيم فكر بشرى به وجود مى‏ آورد؛ موج ‏آفرينى مى‏ كند. 🔹ما امروز در زمينه‏ ى مسائل سياسى، «مردم‏سالارى دينى» را عرضه مى‏كنيم؛ در زمينه ‏ى مسائل عمومىِ اجتماعى، «ابتناء تمدن بر معنويت» را ارائه مى‏ كنيم؛ در زمينه ‏هاى گوناگون، «كرامت انسان» را مطرح مى‏ كنيم؛ «آميختگى دين و زندگى» را مطرح مى‏ كنيم. اينها حرف نوئى است؛ اينها هيچ وقت در دنيا وجود نداشته؛ حتّى قبل از دوران ماديگرى و اومانيسم غرب و روى كار آمدن انديشه‏هاى سكولار هم اينجور نبود كه دين با زندگى توأم و همراه باشد... 🔸طبق اندیشه حضرت اقا، در فضایی که بحثهای ماتریالیستی مطرح بود و بعدا بحثهای لیبرال دموکراسی غرب و حتی لیبرال سوسیالیست غرب مطرح شد این حرفها و نظریات به صورت جدی مطرح نشده است و این مطالب نو و جدید است و اینها را امام(ره) با یک نگاه امتدادی تولید کرده است. 👈🏻ما معتقدیم انقلاب اسلامی حرف جدید زده است و فکر نوئی به وجود آورده و تولید فکر داشته است و اینها مبتنی بر نگاه امتدادی امام است و آن نگاه نه تجدد است و نه تحجر! 🌀از همین اندیشه جدید و نو، نسلی تربیت شده است که خود آن نسل، به عنوان یک مدل تربیتی مدنظر قرار گرفته است. که یکی از نمونه های تربیت شده این نسل ،حاج قاسم سلیمانی می باشند و رهبر انقلاب در اولین پیامی که برای شهادت ایشان دادند فرمودند او نمونه ی برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. 🔆باید دانست بر اساس آن نگاه امتدادی که اغاز شده باید یک مسیری طی بشود که در آینده پایان این مسیر را عرض خواهیم کرد. @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظام‌سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. 📌اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم‌سالاری دینی را مطرح کرد، مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. 📌چنین تجربه‌ای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دوره‌های دیگر. اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی»ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ی یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکیِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ نظام حکومت و نظام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. 🔸ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. همان طوری که جناب آقای مهدوی در نطقشان اشاره کردند - که من اجمالاً اطلاع پیدا کردم - امام مسئله‌ی ولایت فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک نظام اسلامی. 📚بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۷ شهریور @albayann
جامع در مرکبات اعتباری بخش اول .mp3
1.62M
🔊 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش اول: مکانیزم تسمیه و قسم رابع وضع 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار فقه الخمینی مسئله «جامع در مرکب اعتباری» است که حضرت امام در اصول فقه به تشریح این مطلب پرداخته است. این مبنا که بر اساس منطق اعتباریات تبیین و منقح می شود، در بسیاری از ابواب فقهی و اصولی خود را نشان داده و موجب تغییر نتایج و تحلیل ها در مسیر استباط خواهد شد. 🔰استاد در این صوت به بیان اصل مطلب و ریشه این مبنا در مسئله وضع و تسمیه پرداخته اند @albayann