taghrir-feqh 91-100.pdf
1.14M
تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط.mp3
2.9M
🎙 #بشنوید
🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است.
از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است.
👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند.
#اصول_فقه
#امام_خمینی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه
👤استاد آیت الله فرحانی
1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است.
در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است.
البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا میکنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد.
2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمهای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.)
در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک میکند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است.
3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است.
و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است.
باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم.
#فقه_الخمینی
@albayann
هدایت شده از البیان
#عکس_نوشته
💠 تا تو هستی شب جمعه شب رحمت باقی ست...
#سیدالشهداء
#کربلا
#توحید
#بین_الحرمین
#شب_جمعه_ست_هوایت_نکنم_میمیرم
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از البیان
#متن_بیانات
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🔰 آیت الله فرحانی
🔻 #شب_جمعه است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است».
🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های #امام_زمانی و #توحیدی قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.
🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت #رحیمی و یک رحمت #رحمانی دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد.
🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. #عطیه میدهد. کفلین رحمت میدهد.
در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود.
🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند.
از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند.
🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه #امام_حسین بروید. رحمت الهی کانال میخواهد.
🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا…
🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند.
#استاد_فرحانی
#اخلاق
#شب_رحمت
@albayann
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ
▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت
آخری نیست بر این گریه بی پایانت
▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان
بیشتر می شود انگار غم پنهانت
#شهادت_امام_سجاد علیه السلام تسلیت باد.
@albayann
توسل به امام زمان(1).mp3
1.1M
دو تحول اساسی توسط حضرت امام.mp3
1.37M
🎙 #بشنوید
🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) :
1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره)
2⃣تحول در فقه و اصول
⁉️"معنای نظام سازی فقه چیست؟
⁉️ "فقه چگونه می تواند نظام ساز باشد؟
👤 استاد آیت الله فرحانی
#فقه_الخمینی
#فقه_حکومتی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2⃣تحول در فق
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🔰استاد آیت الله فرحانی:
حضرت امام(ره) هم از جهت شخصی و هم از جهت فکری شخصیت تحولی داشته اند:
1⃣ ایشان در نگرش مردم به دین یک تحولی اساسی ایجاد کردند.
📌در گذشته نگاه مردم به دین یک نگرش شخصی بوده است و دین را فردی تلقی می کردند اما امام(ره) یک نگاهی از دین به وجود آوردند که می تواند نظام ساز، جامعه ساز و تمدن ساز باشدو رسالت اصلی دین ایجاد تمدن نوین اسلامیست.
2⃣تحول دیگری که توسط امام(ره) صورت گرفت مربوط به حوزه و مباحث اصولی و فقهیست که باید به صورت شفاف تبیین شود و مبانی معرفتی کاربردی و چگونگی ورود فقه در عرصه نظام سازی توسط علما مشخص گردد.
🔸بعضی پنداشتند مدنظر از نظام سازی فقه یعنی در مورد اصل ولایت فقه مباحثی صورت بگیرد و در فقه به آن پرداخته شود در صورتی که بحث از ولایت فقیه دارای تاریخچه هزار ساله می باشد و علما و بزرگان در فقه از ان بحث نموده اند.
🔹آن چه باعث نظام ساز شدن فقه گردیده است، ومعنای آن را مشخص می کند و همچنین می توان از تحولات اساسی امام(ره) دانست، مطرح کردن مسائل ولایت فقیه و جزئیات آن در فقه است و چون علمای گذشته امیدی به تحقق پیدا کردن در متن جامعه نداشته اند به آن نپرداخته اند و مباحث آنها در مورد اصل ولایت فقهی بوده است نه مسائل و اجزا آن.
👈🏻از کارهای تحولی امام(ره) می شود بحث فنی که ایشان در مورد مسئله مصلحت نظام یا بگوییم بحث از تزاحم و اهم و مهم اشاره کرد.
این مسئله در گذشته در حیطه مسائل شخصی مطرح می گردید و به آن پرداخته می شد اما توسط امام(ره) وارد مسئله جامعه گردید و همین اتفاق باعث شد که دست فقه باز گردد و فقه بتواند وارد عرصه نظام سازی و جامعه سازی و تمدن سازی شود.
#فقه_الخمینی
#فقه_حکومتی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2⃣تحول در فق
📜نامه امام به حضرت آقا
👤استاد آیت الله فرحانی:
این نامه امام به حضرت آقا را را می توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد.
متن نامه:
بسمه تعالی
🔹جناب حجت الاسلام آقاى خامنه اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى گوییم و مى کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى کنم.
🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى دانید. و تعبیر به آنکه این جانب گفته ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى معنا و محتوا باشد و اشاره مى کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى تواند ملتزم به آنها باشد: مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها.
🔹باید عرض کنم حکومت، که شعبه اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند.
🔹آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى کنم.
ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید.
📆16 دى 1366
روح اللَّه الموسوی الخمینى
@albayann
taghrir-osul 101-110.pdf
1.33M
🏷تبیین رابطهی دین و دنیا، جوهر اصلی در مکتب #فقه_الخمینی (ره)/ دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیدهی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست.
📚رهبر معظم انقلاب ۸۴/۳/۱۴
@albayann