💠علوم شریعت منحصر به این [سه ] قسم است بر طبق احتیاجات بشر و مقامات ثلاثه انسانیه.
📌و هیچیک از علمای یکی از این علوم حقّ اعتراض به دیگری ندارند، و لازم نیست اگر انسان دارای علمی نشد از آن تکذیب کند و به صاحب آن علم جسارت نماید. پیش عقل سلیم همان طور که تصدیق بی تصور از اغلاط و قبایح اخلاقیه به شمار می آید، تکذیب بی تصور نیز همین طور، بلکه حالش بدتر و قبحش افزون است.
🔹اگر خدای تبارک و تعالی از ما سؤال کند که شما که مثلا معنی «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمی دانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم و مقدمات آن را نکردید، برای چه کورکورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابی داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.
🔸و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم.» هر علمی مبادی و مقدماتی دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصا مثل چنین مسئله دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزای آن بحقیقت معلوم نشود. چیزی را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافی نمودند، تو می خواهی با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوی مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنی! البته نخواهی از آن چیزی ادراک کرد- رحم الله امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.
📚اربعین حدیث- حدیث بیست و چهارم
#امام_خمینی
@albayann
AudioCutter_AudioMerger_۲ فاعل الهی.mp3
2.03M
🎙 #بشنوید
❓حل تناقض فاعلیت ملائکه در توفی انفس با آیه "الله یتوفی الانفس حین موتها "
⚠️آیا با توجیه فاعلیت طولی خداوند میتوان این تناقض را حل کرد؟
👤استاد آیت الله فرحانی :
➖در پاسخ به این سوال باید در ابتدا رابطه بین خلق و حق را تبیین کرد و این رابطه بنا بر تحلیل امام خمینی(ره) در تفسیر سوره حمد بسیار دقیق تر و بالاتر از رابطه نفس و قوای نفس است.
➖با استفاده از حد وسط فاعلیت طولی خداوند نمیتوان این تناقض را حل کرد زیرا بر اساس آیات و روایات مربوطه، نوع فاعلیت خداوند، فاعلیت قریب است و در این فرض وساطت ملائکه مانع این فاعلیت خواهد بود .
➖صدرا در بحث امکان فقری مقدمه ای را مطرح کردند و در آن به مساله ترقیق تشکیک اشاره کردند که عبارت است از اینکه؛مبدا اعلی چون حد ندارد سلسله جمع می شود.
در این فرض تمام سلسله فواعل اعدادی خواهند شد و تنها فاعل حقیقی سلسله، مبدا اعلی خواهد شد لذا بین همه موجودات وخداوند هیچ حائلی نیست نه در ذات وجودشان و نه در افعالشان ، در نتیجه همگی اسماءالله خواهند شد.
#فقه_الخمینی
#تفسیر
@albayan
نقش فلسفه در تبیین مبانی و نظام اصولی اعلام.mp3
694.7K
🎙 #بشنوید
⁉️چگونه می توان محقق خویی ومحقق نائینی(رحمةالله علیهما) را فهمید؟
🔆نقش فلسفه در تبیین مبانی و نظام اصولی اعلام
👤در بیان استاد آیت الله فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
👤استاد آیت الله فرحانی
⚠️مظلومیت علمی امام خمینی (ره) در حوزه علمیه
📌 آسیب و ضعف مهم جریان حوزه انقلابی در مباحث و محافل علمی و اجتهادی
🔹انکار جایگاه علمی امام (ره) در فقه و اصول نتیجه مخالفت با حرکت و انقلاب امام بود...
#فقه_الخمینی
@albayann
⁉️آیا شخصیّتها هم قابل تحریفند؟
📌معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را دربارهی تحریف متون به کار میبریم؛ آیا شخصیّتها را هم میشود تحریف کرد؟
✅ بله. تحریف شخصیّتها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت.
💠شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی بهوجود خواهد آمد. امام را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی اینجور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل میآوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را اینجور بشناسند و بشناسانند و اینجور تلقّی کنند؛ این غلط است.
📆۱۴ خرداد ۹۴
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
👤آیت الله حسن زاده آملی (رحمه الله):
🔸شبی در این موضوع فکر می کردم که چرا خداوند،انسانها را آفرید؟ آیاتی مانند: (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) راهم که از نظر میگذراندم و این که در تفسیرش فرموده اند: لیعبدون،یعنی لتعرفون (شناخت ومعرفت)
🔹باز این اشکال به ذهنم می آمد که عبادات، فرع معرفت است، و ما که معرفتی نسبت به خدا نداریم،پس چه عبادتی!؟ و...
⁉️صبح اول وقت، به حضور استاد علانه طباطبایی رسیده و سوال را با ایشان در میان گذاشتم و گفتم: حضرت استاد! پس چه کسی است خدا را عبادت کند؟
✅ایشان در بیانی کوتاه فرمودند: (گرچه یک نفر!)
تااین جمله را فرمودند، من آرام شدم؛ همان دم به یاد وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) افتادم و خاطرم آمد که زمین، همواره چنین شخصی را دارد.
📌دیگران همگی طفیلی وجود انسان کامل (معصوم) هستند و گویی هدف از خلقت آنان، به خلقت موجود تام و کامل باز می گردد.
📚مجله امان، ش ۲۴
#امام_زمان
#علامه_طباطبایی
@albayann
#عکس_نوشته
🏴به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🏴يا فاطمة إشفَعي لنا في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن
#حضرت_معصومه
@albayann
🖊با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال البیان
متأسفانه در روزهای گذشته به دلیل بیماری و پاره ای از مشکلات، شرایط ارائه مطالب و مباحث استاد فراهم نبود.
📎ضمن آرزوی صحت و عافیت و رفع بلایا برای همه مؤمنین ، انشاءالله از امروز به روال سابق در ارائه مطالب با محوریت گفتمان فقه الخمینی و امتداد حکمت در خدمت همراهان گرامی خواهیم بود.
📝گروه تحریریه کانال البیان
@albayann
ترکیب جامعه.mp3
2.23M
🔊 #بشنوید
⁉️تفاوت دیدگاه آیت الله مصباح(ره) با علامه طباطبایی(ره) در نگاه به اصالت فرد و اصالت جامعه چیست؟
➖لازمه ترکیب حقیقی چیست؟
➖نظر شهید مطهری در مورد ترکیب حقیقی چیست؟
➖راقی ترین ترکیب از منظر حکما به چه معناست؟
#امتداد_حکمت
#جامعه_شناسی
#علم_دینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از ADMIN
جهانبینی فقیه.mp3
1.08M
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی
⁉️آیا ما تمدن امروز را میشناسیم یا میخواهیم مردم را به کوخ نشینی برگردانیم؟
🔹نامه یکی از شاگردان امام در مورد ورود ایشان به موسیقی و شطرنج و ...
🔹دخالت جهانبینی فقیه در استنباط حکم شرعی
#فقه_اکبر
#امتداد_حکمت
#استنباط
@albayann
علت نخستین .mp3
567.8K
🎙#بشنوید
💠همه موجودات اسماءالله هستند زیرا معلول هستند و دلیل معلولیت، ممکن بودن آنهاست.
👤استاد آیت الله فرحانی :
🔺امام خمینی (ره) در تفسیر سوره حمد میفرمایند که مقصود از "بسم" در
"بسم الله الرحمن الرحیم " نشانه ها و علامات خداوند است ، و اثبات میکنند که همه موجودات و افعال آنها اسم و نشانه خداوند است.
🔹مناط احتیاج به علت امکان است و با این مناط به سادگی شبهه فلاسفه غرب در مساله علت نخستین حل میشود .
#فقه_الخمینی
#تفسیر
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
⚠️دنیای مذموم و ممدوح
🔹تا انسان پشت نکند به آمال آدم است (نمی شود). دنیای هرکس، همان آمالش است.
📌از دنیا تکذیب شده است، از عالم طبیعت تکذیب نشده، از دنیا تکذیب شده (است). دنیا همان است که پیش شماست . خود شما توجه وقتی به نفستان دارید، خودتان دنیایید. دنیای هر کس آن است که درخودش است، آن تکذیب شده است؛ اما از شمس و قمر و طبیعت، هیچ تکذیب نشده؛ تعریف شده است، اینها مظاهر خداست.
🔸آنی که انسان را بعید میکند از ساحت قدس و از کمال، دنیاست؛ وآن هم پیش خود آدم است، توجه به نفس است. خدا کند که موفق بشویم برای اینکه از چاه بیرون برویم، و تبعیت کنیم از اولیای خدا؛ که آنها از این مهلکه نجات پیدا کردند و خارج شدند؛ و ادرکهم الموت.
📚تفسیر سوره حمد
#امام_خمینی
@albayann
KHOsul11-20.pdf
1.35M
02.mp3
2.65M
🎙 #بشنوید
👤 استاد آیت الله فرحانی
💠نظر شیخ طوسی در مورد اخباریگری و عقل و تعبیرات ایشان (شیخ طوسی کسی بود که تا دو قرن همه مقلد او بودند !)
🔺برخی از علما هستند که هرچه از آنها در مورد توحید و عدل و نبوت و... میپرسی میگویند اینچنین روایت شده !
🔹شیخ الطائفه چه در فقه و چه در کلام به همه علمای حقه انتقاد دارند که به مطالب عقلی ورود نمیکنند و فقط به الفاظ نگاه میکنند طوری که اگر لفظ را عوض کنی در فهم کم میاورند!!
🔸شیخ غنای فقه ما را به خصوم نشان داد.
🔺شهید مطهری می فرمود:
اگر مصیبت اشعری گری در اهل سنت و اخباریگری در شیعه نمیبود، مبانی قوی فقه حکومتی شیعه خیلی زودتر شکل میگرفت .
#اخباریگری
#فقه_حکومتی
#شیخ_طوسی
@albayann
KHFeqh11-20.pdf
1.32M
AudioCutter_1_1169688646.mp3
1.54M
🎙#حتما_بشنوید
#فقه_اکبر| تحلیلی پیرامون مسئله #زمان
⁉️ آیا زمان امری واقعی است یا موهوم ؟
⁉️اگر واقعی باشد چه جایگاهی در سلسله علی معلولی دارد و مناط حدوث زمانی چگونه تبیین میشود ؟
🔰 نقل ماجرای مباحثات علامه طباطبایی و شهید مطهری در مساله حرکت و زمان.
👤استاد آیت الله فرحانی
@albayann
البیان
🔆 اسلام شناس واقعی در بیان امام خمینی(ره) #امام_خمینی @albayann
⁉️اسلام شناس واقعی کیست؟
👤امام خمینی (ره)
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 مع الأسف اسلام هميشه مبتلا بوده به اين يك طرف ديدنها؛ هميشه مبتلا بوده. اينكه در روايت است كه اسلام غريب است، از اول غريب بوده و الآن هم غريب است، براى اينكه غريب آن است كه نمى شناسند او را. در يك جامعه اى هست او، اما نمى شناسند. نمى شناسند اسلام را. هيچ وقت شناخته نشده به آن طورى كه بايد باشد. هميشه يك ورق را گرفته اند، آن ورق ديگر را حذفش كرده اند؛ يا مخالفت با آن كرده اند.
🔸 يك مدت زيادى گرفتار عرفا ما بوديم، اسلام گرفتار عرفا بود. آنها خدمتشان خوب بود؛ اما گرفتارى براى اين بود كه همه چيز را برمى گردانند به آن ور. هر آيه اى دستشان مى آمد مى رفت آن طرف. مثل تفسير ملا عبد الرزاق. خوب بسيار مرد دانشمندى، بسيار مرد با فضيلتى [است] اما همه قرآن را برگردانده به آن طرف؛ كأنّه قرآن با اين كارها كار ندارد.
🔅 يك وقت هم گرفتار شديم به يك دسته ديگرى كه همه معنويات را برمى گردانند به اين، اصلًا به معنويات كار ندارند؛ كأنّه اسلام آمده براى اينكه [دنيا را بگيرد] اسلام هم طريقه اش مثل هيتلر كه او آمد كه دنياگيرى كند و كشورگشايى كند، اسلام هم آمده كشورگشايى كند! عرض مى كنم هر چه مربوط به زندگى است و هر چه مربوط به طبيعت است و هر چه اينها را گرفته اند؛ هر چه معنويات است برگردانده اند به اين طرف.
🔺 بعضى از تفسيرها، بعضى از اشخاصى كه مى خواهند اظهار فضيلت مثلًا بكنند، ملاحظه كنيد همه مسائل را برگردانده اند به اين آب و خاك؛ همه چيز را فداى حيوانيت كرده اند. عرفا همه چيز را فداى انسانيت كرده اند، خوب، باز او، باز او اما اينها غفلت از آن كرده اند.
👈 اسلام همه چيز [است] آقا. اسلام آمده انسان درست كند و انسان همه چيز است؛ همه عالم است انسان. آن كه مربّى انسان است بايد همه عالم را آشنا بر آن باشد و انسان را به همه مراتب آن آشنا باشد تا بتواند اين انسان را به مدارجى كه دارد برساند؛ اسلام را به همه جهاتش بشناسد.
🔹 يكى مى آيد چهار تا از جنگهاى اسلام را بررسى مى كند، بعد مى شود اسلامشناس! خوب، تو جنگ شناسى، از اسلام بگو من اين ورقش را مى شناسم. فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر مى داند همان است كه فقه اسلام را مى داند. فيلسوف حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، اين بگويد من يك قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراك كردم. آن هم كه حكومت اسلامى را بررسى كرده و اطلاع پيدا كرده كه وضع حكومت چه بوده، او حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، بگو من حكومت اسلام شناسم.
➖ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم.
🔺 على ابن ابي طالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود كه عملش هم اعجاز است، يك موجود[ى]، يك معجزه اى بود. و لهذا مى بينيد كه فقها حضرت امير را از خودشان مى دانند، خطبا هم از خودشان مى دانند، پهلوانها هم از خودشان مى دانند؛ زورخانه كارها هم از خودشان. زورخانه كارها وقتى اينجا مى آيند، همه دم از على است؛ شما هم همين طور. يك موجود اعجوبه اى بوده است كه همه كس او را از خودش مى دانسته، از همه بوده و از هيچ كدام نبوده. از همه بوده، براى اينكه هر كدام يك جهت على را توجه به آن داشته، آن كه خوب توجه دارد، از اين جهت، از آن جهتش از شما هم بوده، از اين جهتش از يك دسته ديگر هم بوده. نبوده، از باب اينكه يك جهت نبوده، همه چيز بوده، كى هست كه همه چيز باشد.
📚 صحیفه امام، ج۸، ص ۵۳۰
#حوزه_علمیه
#اسلام_شناسی
#امام_خمینی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ ضرورت توجه به ظرفیت عظیم حوزه علمیه
🔹با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشیِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛
«و من نام لم ینم عنه».
🔸اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانهای که برای او پیش میآید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهدهی اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.
👈غربیها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجههی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیدهاند؛ از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکتبشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه میدهند. سکوت و بیطرفی علما و روحانیون و حوزههای علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین حرکت حوزههای علمیه، بیطرف نماندن حوزههای علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشیِ ملی و بینالمللی یک ضرورتی است که نمیشود از آن غافل شد.
👤رهبر معظم انقلاب
📚دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
۸۹/۷/۲۹
@albayann
تولید علم در علوم انسانی.mp3
558.6K
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی
⁉️با چه متدی می شود در علوم انسانی تولید داشته باشیم؟
❔کدام یک از علماء به مدل و روش مقام معظم رهبری در تولید علوم انسانی عمل کرده است؟
❓ویژگیهای کسانی که می خواهند درعلوم انسانی نظریه جدید داشته باشند چیست؟
#علوم_انسانی
#فقه_اکبر
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#ببینید
💠تزکیه نفس و اخلاص عجیب علامه طباطبایی(ره) در بیان آیت الله شهید مطهری(ره)
#المیزان
#تفسیر
#درس_اخلاق
@albayann
ومن یتوکل علی الله.mp3
710.3K
ترکیب حقیقی جامعه.mp3
2.87M
🔊 #بشنوید
1️⃣بحث تاثیروتاثیر درترکیب حقیقی درجامعه چگونه است ؟
2️⃣اشکالات به علامه مصباح (ره) دربحث ترکیب حقیقی طبق مبنای خودشان چگونه است ؟
3️⃣در مراتب بالای طبیعت مثل صورت نوعیه درانسان آیا اجزاء مضمحل می شود ؟
4️⃣درمراتب پایین طبیعت مثل جمادات ونباتات آیا اجزاء مضمحل می شود؟
5️⃣چرا درحرف های جامعه شناسان غربی منجر به مغالطه می شود؟
🔺استاد آیت الله فرحانی
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#امتداد_حکمت
@albayann