آیا بسم الله هر سوره مختص همان سوره است؟.mp3
4.65M
🎙 #بشنوید
⁉️از نظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استدلال کسانی که بسم الله هر سوره را مختص همان سوره می دانند چیست؟
📌جواب ایشان به آن استدلال چگونه است؟
❔نقد حضرت امام خمینی(ره) به آیت الله تبریزی مربوط به کدام قسمت می باشد؟
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️از نظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استدلال کسانی که بسم الله هر سوره را مختص همان سوره م
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹از نظر آیت الله تبریزی دلیل کسانی که قائل هستند بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره می باشد این است که بسم الله الرحمن الرحیم از یک طرف در اول هر سوره نازل شده است و تعدد نزول وجود دارد و از طرف دیگر وقتی این الفاظ قرآنی خواهد بود که به قصد آنچه که جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم نازل کرده است قرائت شود و جبرئیل در هر سوره ایی که نازل شده است بسم الله ای غیر از بسم الله سوره دیگر را قرائت نموده
📌 لذا زمانی قرآنیت این الفاظ قطعی خواهد بود که آن چه را جبرئیل قرائت کرده است قصد بشود و اگر قاری قصد خود را تعیین و مشخص ننماید دیگر قرائتی را که جبرئیل انجام داده است قصد نکرده و اگر بسم الله الرحمن الرحیم را هم استعمال کند دیگر بسم الله آیه آن سوره نخواهد بود بلکه آن الفاظ اساسا آیات قرآن نمی باشند.
🔸آیت الله فرحانی در مقام اول، استدلال را از نظر ایشان بیان می کنند و بعد از آن جواب آیت الله تبریزی به آن دلیل را تبیین می فرمایند.
و همچنین در قسمت پایانی صوت نیز، نقد حضرت امام خمینی(ره) به آیت الله میرزا جواد آقا ملکی را مطرح می نمایند.
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
💠بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق بدهد....
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
💠بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق
🔺رژیم پهلوی در طول تبلیغات متوالی خود, به قشر دانشگاهی و قشر دور از روحانیت و به قول آن روزها قشر متجددان این طور تفهیم کرده بود که کسانی که عمامه سرشان است, در دستگاهشان از علم و سواد خبری نیست!
🔹شما این برداشت را در کنار تفکر روحانی در حوزه های علمیه بگذارید, که وقتی می گویند ((علما)), اصلا این کلمه به علمای حوزه ی علمیه منصرف می شود. ببینید بین این دو برداشت, چه قدر تقابل وجود دارد. آیا ممکن بود اینها با هم کنار بیایند؟ او خودش را نمونه و نماد عالم می داند, اما این اصلا او را اهل علم نمی داند!
📌البته نمی شد آن دانشگاهی را ملامت کرد; او که نمی دانست شما چه درسی دارید می خوانید. این ظرافتها و دقتهای علمی, این پیچ و خمهای ماهرانه ی رسیدگی به یک مساءله ی فقهی یا اصولی, از دسترس او دور بود; اینها مربوط به حوزه های درس ماست; او که اینها را ملتفت نمی شد.
🔸 اگر کسی فلسفه یی بلد بود و دو کلمه بر زبان میآورد, برای او جاذبه داشت; اما از فقه و مبانی فقهی و متد فقاهت و امثال اینها سر در نمیآورد. با علمای خیلی عمیق هم روبه رو نمی شد; احیانا ممکن بود در خانه ی خود یا در منزل پدری یا در مجلس روضه, پای یک منبر هم بنشیند که منبری آن خیلی عمیق و اهل علم نبود; لذا آن نظریه تاءیید می شد.
✅شروع نهضت اسلامی و ورود فضلای جوان به محیطهای دانشگاهی, بکلی این تصور را به هم ریخت, دیدند نه, اینها اهل علمند و اهل فکرند, اهل منطق و استدلالند. بسیاری از مبانی تفکرات فلسفی که در دانشگاهها به صورت مسلم در آمده بود مبانی مارکسیستی, اصول دیالکتیک و امثال اینها یک طلبه ی فاضل جوان میآمد و آنها را مثل پنبه ی حلاجی به باد هوا می داد; فهمیدند نخیر, این جا مرکز علم است.
🔺عده ی زیادی از دانشجویان شایق شدند که بیایند در حوزه ها درس بخوانند و آمدند . به حوزه ی قم فراوان آمدند, به حوزه ی مشهد آمدند, حوزه های دیگر هم رفتند,
➖لذا وجهه ی علمی پیدا شد. تا چه موقع این وجهه باقی می ماند؟ تا آن وقتی که این نسل همواره در مقابل سوالهای خود پاسخ عالمانه بشنود.
👈عزیزان من! ما به این احتیاج داریم; بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق بدهد; تفسیر را عمیقا مطالعه کند, خودش را با فلسفه آشنا کند و از تاریخ مطالب زیادی بداند.
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام محمد علی کرامت در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت
با عنوان:
اولی الاوائل بودن اصل امتناع تناقض یا اصل واقعیت
📌 به گفته حکمای اسلامی، اولین سنگ بنای شناخت و ادراک بشریت، قاعده امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین است.طبیعی است اولی الاوائل بودن آن مرهون اولی بودن بداهت آن است . بدیهی اولی، قضیهای است که از اولیات تشکیل شده است و غیر اولی، قضیهای است که از غیر اولیات تشکیل شده است. اولیات یا بدیهیات اولیه، قضایایی است که بالذات مورد تصدیق و یقین عقل قرار میگیرد؛ یعنی چیزی که باعث یقین به آنهاست ذات آنهاست، نه امر دیگر.
نگارنده این قاعده را با قاعده دیگری که همان اصل واقعیت است مقایسه و تحلیل میکند و در نهایت همراه با تفکیک مقام و حیث این دو قاعده رای نهایی خود را ذکر میکند.
💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠
🔰 در هــر گــزاره نظــری عناصــری وجــود دارد کــه بایــد بــه گــزاره هــای بدیهــی برگــردد. همــه گــزاره هــای بدیهــی نیــز بــه اولیــات برمــی گردنــد و ام القضایــا نیــز قاعــده امتنــاع اجتمــاع نقیضیــن اســت اما سوال این است که قضیه "هستی هست" نیز محتاج این قاعده است؟....
🔰 در مقــام تصــور، اصــل امتنــاع نقیضیــن مقــدم اســت زیــرا مــی تــوان فــرض کــرد کــه هــم یــک هســتی یـا کثـرت وجـود دارد و هـم وجـود نـدارد یعنـی خـود اصـل واقعیـت هـم در مقـام تصــور وابســته بــه اصــل امتنــاع نقیضیــن اســت. پــس در مقــام اجــرای قاعــده امتنــاع نقیضیــن در خــارج و واقــع، حتمــا بایــد یــک واقعــی وجــود داشــته باشــد.
@albayann
💠امام واقعاً یک معلم بود.
🔸 امام یک معلم اخلاق بود. تا این حادثهی عظیم، با این عظمت، با این حجم پیدا شد، از همان ساعت اول تو خیابان اثرش در روحیهی مردم فهمیده شد،
🔹 امام فوراً درد را احساس کرد، درمانش را بلافاصله داد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
📌این معنایش این بود که فرماندهان مسلحی که این همه سختی کشیده بودند، این همه رنج برده بودند، آن خون دلها را خورده بودند، چقدر شهیدهای خوب و بزرگ ما در همین فتح بیتالمقدس دادیم، بر اثر این همه مجاهدت، حالا این کار بزرگ انجام گرفته، اینها مغرور نشوند. سیاسیونی که در مساند قدرت نشستهاند، از این پیروزی بزرگی که در عرصهی سیاسی برایشان پیدا شد، بر اثر این حادثه مغرور نشوند: «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی»؛
🔺من و شما کارهای نیستیم؛ دست قدرت الهی است. من و شما وسائلی هستیم که اگر عقل به خرج بدهیم، اختیار خودمان را به کار بیندازیم، وارد میدان بشویم، از ما برای حصول این هدف استفاده خواهد شد و افتخار و شرفش برای ما میماند.
👈 اما اگر ما هم نباشیم: «فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه». اینجور نیست که، بار خدا بر زمین نمیماند، پیش خواهد رفت؛
#امام_خامنه_ای
#خرمشهر
@albayann
مبانی اساسی امام خمینی ره در تفسیر قرآن.mp3
5.59M
🎙 #بشنوید
🔰آیت الله فرحانی:
🔹محوریت انسان کامل در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره)
🔸تفاوت آیت الله جوادی و حضرت امام در تفسیر دو آیه سوره فاتحه (الحمد الله رب العالیمن و ایک نعبد و ایاک نستعین)
🔺مبنای اساسی حضرت امام خمینی در تفسیر قرآن و اسماء الهی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
Feqh91-100.pdf
1.32M
تبیین روایت امام رضا(ع)در مورد بسم الله.mp3
4.16M
🎙 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹تبیین روایت امام رضا در مورد بسم الله که فرمودند( مَعْنَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ بِسْمِ اَللَّهِ أَيْ أَسِمُ عَلَى نَفْسِي بِسِمَةٍ مِنْ سِمَاتِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ اَلْعُبُودِيَّةُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ مَا اَلسِّمَةُ قَالَ اَلْعَلاَمَةُ .)
⁉️سالک در چه مرتبه ایی به مقام اسم الله می رسد؟
⁉️نقش و جایگاه مهاجران الی الله در معنای بسم الله چگونه است؟
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
💠وراث انبیاء
🔹امام برای ما یک نمـاد ، یک سمبل ، یک رمـز است ؛ جزو نمونه هـای نادری است که ما خوشبختانه این نمونه را به چشم خودمان دیدیم . یک واقعیت و یک شخص که در زندگی خودش ، حالت نمادین و افسانه گون پیدا کرد .
🔸 در طول تاریخ اسلام ، بعد از زمان ائمه علیهم السلام تا امروز ، بنده هیچ یک از علما و بزرگان را سراغ ندارم که به قدر امام رضوان الله تعالی علیه ، به جامعه اسلامی عمومـاً و به شیعـه خصوصاً خدمت کرده باشد
🔺در طول تاریخ ، علمای بزرگی بوده اند . بنده تا حدودی به شرح حال این بزرگان وقوف دارم و تا اندازه ای قدر کارهایشان را میدانم ، اما کاری که این بزرگوار انجام داد از نوع کار انبیا بود ، نه از نوع کار علما ؛ اگرچه علما ورثـه انبیـا هستند ، اما غیر از این بزرگوار ، عالمی که توانسته باشد شأن وراثت را تحقق بخشد ، نداشتیم .
⁉️آیا چنیـن کـاری از دسـت یـک انسان تربیـت و تهذیب نشده و با خود، کار نکـرده ساختـه است ؟ ... مبادا اینهـا را حمل بر مبالغه کنید ! نه ، من آنچه در این زمینه عرض میکنم ، مر واقعیت است ؛ هیچ کدام به این معنا نیست که امام ، معصـوم بـود ، یا در حد بالاتر از بشـر بود ؛ نه ! حالا من دریافتهای خودم را عرض میکنم ؛ آنچه به مرور زمان در طـول سی و یک سال که امام را از نزدیک ما می شناختیـم در امام مشاهده کردیم.
📚کتاب عبد صالح خدا ص ۲۳ و ۲۴
#امام_خمینی
@albayann
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام.mp3
2.09M