مبانی اساسی امام خمینی ره در تفسیر قرآن.mp3
5.59M
🎙 #بشنوید
🔰آیت الله فرحانی:
🔹محوریت انسان کامل در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره)
🔸تفاوت آیت الله جوادی و حضرت امام در تفسیر دو آیه سوره فاتحه (الحمد الله رب العالیمن و ایک نعبد و ایاک نستعین)
🔺مبنای اساسی حضرت امام خمینی در تفسیر قرآن و اسماء الهی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
۳ خرداد ۱۴۰۱
Feqh91-100.pdf
1.32M
۴ خرداد ۱۴۰۱
تبیین روایت امام رضا(ع)در مورد بسم الله.mp3
4.16M
🎙 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹تبیین روایت امام رضا در مورد بسم الله که فرمودند( مَعْنَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ بِسْمِ اَللَّهِ أَيْ أَسِمُ عَلَى نَفْسِي بِسِمَةٍ مِنْ سِمَاتِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ اَلْعُبُودِيَّةُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ مَا اَلسِّمَةُ قَالَ اَلْعَلاَمَةُ .)
⁉️سالک در چه مرتبه ایی به مقام اسم الله می رسد؟
⁉️نقش و جایگاه مهاجران الی الله در معنای بسم الله چگونه است؟
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
۴ خرداد ۱۴۰۱
💠وراث انبیاء
🔹امام برای ما یک نمـاد ، یک سمبل ، یک رمـز است ؛ جزو نمونه هـای نادری است که ما خوشبختانه این نمونه را به چشم خودمان دیدیم . یک واقعیت و یک شخص که در زندگی خودش ، حالت نمادین و افسانه گون پیدا کرد .
🔸 در طول تاریخ اسلام ، بعد از زمان ائمه علیهم السلام تا امروز ، بنده هیچ یک از علما و بزرگان را سراغ ندارم که به قدر امام رضوان الله تعالی علیه ، به جامعه اسلامی عمومـاً و به شیعـه خصوصاً خدمت کرده باشد
🔺در طول تاریخ ، علمای بزرگی بوده اند . بنده تا حدودی به شرح حال این بزرگان وقوف دارم و تا اندازه ای قدر کارهایشان را میدانم ، اما کاری که این بزرگوار انجام داد از نوع کار انبیا بود ، نه از نوع کار علما ؛ اگرچه علما ورثـه انبیـا هستند ، اما غیر از این بزرگوار ، عالمی که توانسته باشد شأن وراثت را تحقق بخشد ، نداشتیم .
⁉️آیا چنیـن کـاری از دسـت یـک انسان تربیـت و تهذیب نشده و با خود، کار نکـرده ساختـه است ؟ ... مبادا اینهـا را حمل بر مبالغه کنید ! نه ، من آنچه در این زمینه عرض میکنم ، مر واقعیت است ؛ هیچ کدام به این معنا نیست که امام ، معصـوم بـود ، یا در حد بالاتر از بشـر بود ؛ نه ! حالا من دریافتهای خودم را عرض میکنم ؛ آنچه به مرور زمان در طـول سی و یک سال که امام را از نزدیک ما می شناختیـم در امام مشاهده کردیم.
📚کتاب عبد صالح خدا ص ۲۳ و ۲۴
#امام_خمینی
@albayann
۵ خرداد ۱۴۰۱
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام.mp3
2.09M
۵ خرداد ۱۴۰۱
البیان
🎙 #بشنوید 🏴 السَلامُ عَلَیکَ یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ ر
#متن_بیانات
🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام
🏷در شکل گیری تمدن شیعی دو انقلاب بزرگ نقش بسیار مهمی داشتند.
🔰استاد آیت الله فرحانی:
1️⃣انقلاب سیاسی سیدالشهدا علیه السلام با نرمش قهرمانانه امام حسن علیه السلام و در نتیجه انقلاب عاشورا با نگاه تبیینی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها این انقلاب را بارور کردند و به ثمر رساندند
2️⃣انقلاب علمی صادقین علیهما السلام در شرایط خطیر هجوم فرهنگی . محتوایی و کثرت سوالات علمی بواسطه فتوحات و ارتباط علمی فرهنگی بوجود آمد .
📌با توجه به دوران سخت قبل از امام باقر علیه السلام که کار علمی و آکادمیک اجتهادی اسلامی وجود نداشت امام صادق علیه السلام این انقلاب را بنیان گذاری کردند و به ثمر نشست.
➖این انقلاب ارزشمند علمی فرهنگی پژوهشی نتیجه اثر یک بنیه علمی و هاضمه قوی علمی در جهان اسلام بود.
▪️حرکت امام صادق برای تثبیت انقلاب اسلامی و خدمات علمی ایشان منحصر به علمای شیعه نبود بلکه علمای اربعه اهل سنت چه مستقیم و چه غیر مستقیم شاگردان این مکتب علمی هستند.
🖇بسیاری از مستشرقین در اعجاب و ناباوری اند که چگونه اندیشه نورانی اسلام توانست حلقه وصل انتقال علوم گذشته به اروپای امروز باشد.
➖این بزرگی و عظمت علمی امام صادق علیه السلام مورد اقرار و اعتراف فقها مفسرین و متکلمین و همه دانشمندان اسلامی است.
#امام_صادق علیه السلام
#اهل_بیت
@albayann
۵ خرداد ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ
🏴🏴🏴🏴
▪️توصیه امام صادق علیه السلام به اهل بیت خود در لحظات آخر
#اهل_بیت
#امام_خمینی
@albayann
۶ خرداد ۱۴۰۱
🖊اسلام خم رنگرزی نیست !
🔸اسلام که خم رنگرزی نیست ، اسلام مجموع معارف اعتقادی و اخلاقی است ، و قوانینی است عملی که هر سه قسمت آن با یکدیگر متناسب و مرتبط است و با همه تمامیتش وقتی اثر می گذارد که مجموعش عملی شود
📌و اما اگر کسی معارف اعتقادی و اخلاقی آن را به دست آورده و در مرحله عمل کوتاهی کند ، البته اثری نخواهد داشت ، نظیر معجونها که وقتي يك جزء آن فاسد می شود همه اش را فاسد می کند و اثری مخالف به جای می گذارد .
📚 ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۴ ، صفحه ۳۰۴
#علامه_طباطبایی
@albayann
۷ خرداد ۱۴۰۱
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام امین اسدپور در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت
با عنوان:
تقریر مرحوم علامه طباطبایی(ره) از نظریه روح المعنی و کاربست آن در تفسیر المیزان
📌یکی از ابتکارات علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) بسط نظریه روح المعانی در علم اصول و تقید تام به لوازم این نظریه در استنباط می باشد زیرا به گفته نگارنده، برخی این نظریه را منحصر در حکمت و عرفان میدانستند و برخی با وجود بسط و توسعه این نظریه به مرکبات اعتباری و ارتکازات عقلایی، به لوازم این نظریه در اصول پایبند نمی شدند. لذا نگارنده محترم علاوه بر توضیح مقدمات و لوازم رسیدن به این نظریه در انتها کاربست آن در تفسیر قرآن المیزان را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهند.
🔶برشی از برخی عبارات مقاله🔶
🔰علامه طباطبایی معتقدند در تمام مرکباتی که ترکیب غیر حقیقی و یا مرکبات اعتباری که معنای عام دارند، این عموم وضع به تدریج و به صورت وضع تعینی حاصل شده است و این معانی در مرتبه اول و یا در مصداق اول وضع خاص داشته اند و سپس با مواجهه با مصادیق دیگر همان رتبه معنای عام یافته اند. این معنای عام در رتبه ی خود، صدق متواطی داشته است و پس از مواجهه با مراتب دیگر و الغاء خصوصیات مرتبه اول به جامع مبهمی که صدق تشکیکی دارد، تبدیل شده است.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
@albayann
۷ خرداد ۱۴۰۱
سوره برائت.mp3
982.3K
🎙 #بشنوید
⁉️به چه دلیل سوره برائت دارای آیه بسم الله الرحمن الرحیم نمی باشد؟
📌آیا دلیل آن سازگاری سوره برائت با جلال الهی و ناسازگاری به جمال الهیست؟
⁉️آیا سوره توبه یک سوره مستقل است یا ادامه سوره دیگری قرار می گیرد؟
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
۸ خرداد ۱۴۰۱
۹ خرداد ۱۴۰۱
🖊در فطرت تمام بشر ثبت است عشق به راحت و حریت و مقصود از حریت ، حریت مطلقه است که نفوذ اراده از شئون آن است . و در حیات دنیاوی این دو امر ، ممکن نیست ؛ زیرا که راحت مطلقه به هیچ وجه یافت نشود ، بلکه تمام راحتیهای آن مشوب به رنج و تعب است ؛ چه در تحصیل آن و تمهید مقدمات کثیره برای حصول آن ، و چه در حین حصول آن ، و چه بعد از حصول آن....
📌 پس آنچه که انسان عاشق اوست ـ که راحتی مطلق است . در این عالم میسور نیست ، ولی در عالم ملکوت . به طوری که ارباب شرایع خبر دادند . این راحتی مطلق موجود است . پس انسان بالفطره متوجه عالمی است که در آن راحتی بی رنج و تعب ، و لذتی بی مزاحم و کدورت است .
📚 معاد از دیدگاه امام خمینی
#امام_خمینی
@albayann
۹ خرداد ۱۴۰۱